Consiliul Europei (organizatie internationala, independenta de UE) a luat decizia de a infiinta la Bucuresti un oficiu pentru combaterea criminalitatii cibernetice, oficiu care, la propunerea presedintelui Traian Basescu, ar urma sa devina o agentie a Uniunii Europene. Anuntul a fost facut de presedintele Traian Basescu vineri, la intoarcerea de Bruxelles unde a participat la Summitul Partidului Popular European si la reuniunea Consiliului European (institutie a UE). "Poate reusim sa trecem performantii nostri hackeri de partea buna a baricadei", a adaugat seful statului.

Traian BasescuFoto: Presidency.ro
  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile presedintelui

Iata principalele declaratii facute de Traian Basescu:

  • Va voi prezenta ce s-a intamplat la Bruxelles ieri si azi.
  • Consiliul European a avut o agenda extrem de importanta.
  • Primul si cel mai important punct a fost politica de securitate si aparare.
  • Al doilea subiect, politicile economice si de ocupare, consolidarea uniunii monetare, energia, migratia.
  • Subiectul de forta a fost politica de aparare comuna si rolul consiliului a fost stabuilirea unei perspective strategice pentru modificarea politicii din 2003.
  • Era timpul unei astfel de modificari, pentru ca intre timp au fost evolutii consistente in ce priveste necesitatea adaptarii.
  • Sa nu fie nicio confuzie, la inceputul lucrarilor a participat secretarul general NATO, care a evocat in consiliu prioritatilor.
  • De-a lungul intregului parcurs, toate luarile de pozitie au vizat compatibilitatea masurilor cu NATO.
  • S-a subliniat frecvent ca partenerul principal al UE e NATO.
  • Nu as vrea sa fie vreo neintelegere, sunt destule state care nu sunt si membre NATO, si din acest motiv s-a evocat insistent cooperarea UE - NATO pe securitate.
  • Problematica politicii de securitate a fost impartita in trei sectiuni.
  • Adaptarea raspunsului UE la situatii de conflict, dezvoltarea capacitatilor operative si dezvoltarea industriei europene.
  • In ce priveste adaptarea raspunsului UE la situatii de criza externa discutiile s-au concentrat pe misiunile UE militare si civile in afara UE.
  • Este asa cum a fost definita in consiliu o abordare cuprinzatoare a problematicii de securitate.
  • Vizeaza si iesirile in afara spatiului UE in misiuni militare sau civile, de salvare, ajutor, situatii de urgenta.
  • Aceasta abordare constituie baza de principii pe care se vor articula propunerile concrete.
  • Un alt obiectiv e valorificarea parteneriatelor cu terte state, pe modelul NATO.
  • Trebuie valorificate parteneriatele cu state din afara UE, atat in politica de aparare cat si in actini de salvare in afara spatiului UE in privinta noilor provocari, s-a ajuns la un acord pe prioritati, care vizeaza patru segmente: securitatea cibernetica, elaborarea unei strategii de securitate maritima, si are termen iunie 2014, deci Comisia si Agentia de securitate a UE si inaltul reprezentant pentru politica externa trebuie sa prezinte pana in iunie strategia cibernetica si de securitate maritima
  • Interventia noastra a fost extrem de puternica, subliniind ca Marea Neagra trebuie inclusa in aceasta strategie de securitate maritima.
  • A treia prioritate e crima organizata si a patra sprijinul pentru tari terte pentru cresterea capacitatii acestora de securitate a frontierelor. Unul din motivele pentru care avem un nivel ridicat de imigranti din Africa sau Orientul Mijlociu, sau extremul Orient e exact incapacitatea multor state de a-si proteja frontierele. S-a constatat ca mai bine incercam sa sprijinim aceste state decat sa ne confruntam cu un val atat de mare de migratie.
  • In ce priveste apararea si securitatea europeana, el a fost important pentru noi sub 2 aspecte.
  • Pentru prima oara se aduce in discutie securitatea maritima, pentru noi e vital, de mult vorbim de Marea Neagra, iar aici avem o baza foarte buna, summitul NATO a stabilit foarte clar ca Marea Neagra e o zona de vulnerabilitate.
  • Securitatea cibernetica, Consiliul Europei a luat decizia de infiintare la Bucuresti a unui oficiu pentru combaterea criminalitatii cibernetice.
  • Eu am propus ca acest oficiu a carui infiintare s-a semnat la Bucuresti pe 15 noiembrie sa devina o agentie a UE cu sediul la Bucuresti.
  • Poate reusim sa trecem performantii nostri hackeri de partea buna a baricadei.

  • Ca sa va dati seama de nivelul de pagube cibernetice, cifra oficiala pentru anul 2012 la nivel UE e de circa 290 miliarde euro pierderi. Tot o statistica prezentata azi, zilnic sunt atacate si scoase din functiune 148.000 de calculatoare. Pe piata cibernetica sunt in prezent 150.000 de virusi.
  • Consiliul a luat si cateva decizii de prioritati pentru 2014 - 2015. Se refera la patru proiecte.
  • Crearea unor sisteme de avioane fara pilot, dronele.
  • La nivelul UE trebuie sa avem o anumita dotare cu avioane fara pilot, pentru culegere de informatii de interes general, de la cele militare la agricultura, catastrofe sau migranti.
  • O alta prioritate este constituirea unei flote multinationale pentru alimentarea avaioanelor in aer.
  • Romania e extrem de interesata nu doar de creare, ci si de participare, avand in vedere iminenta dotare cu avioane F 16.
  • O alta prioritate e dezvoltarea comunicatiilor prin satelit si apararea cibernetica.
  • Industria de aparare: Va fi un moment decisiv pentru industria noastra. Aici abordarea e "esti de acord sau ramai cu industria ta". S-a analizat nivelul de dotare al armatelor, comparativ cu UE.
  • SUA are acum un singur tip de tanc greu, UE are 53 de tipuri. La elicoptere de salvare, SUA are o singura specificatie, UE are 16 specificatii, o compatibilitate extrem de dificila.
  • Fiecare e cu logistica lui, in loc sa avem la un loc un sistem logisitic. SUA au doua tipuri de fregate, UE are 18.
  • Acest mozaic de dotari face si costurile apararii UE mult mai ridicate.
  • O abordare unitara a industriei e in favoarea tuturor statelor, reduce cheltuielile si creste nivelul de dotare.
  • Pentru industria de aparare s-au stabilit patru criterii: industrie integrata, sustenabila prin comenzi si vanzari in afara UE, o industrie inovativa si o industrie competitiva.
  • Romania va trebui sa-si stabileasca un set de segmente in care poate fi performanta cu industria de aparare: sa produca la cel mai inalt nivel ori avionul scoala, ori tancul, ori TAB-ul, ori armament de infanterie.
  • E si un semnal pentru industria de aparare, ca decizia de a realiza o industrie la nivel european ne obliga ori la performanta ori la disparitie.
  • In perioada imediat urmatoare industria romaneasca are nevoie de bani pentru cercetare, o cercetare cu valente duale, si in piata civila sa poate functiona.
  • In ce priveste dezvoltarea unitara a UE, politici economice si de ocupare, s-a pus accent pe principala piesa a politicii, respectarea recomandarilor de tara.
  • De asemenea, s-a pus accent pe politica de ocupare a fortei de munca.
  • Guvernul Romaniei a transmis planul destinat ocuparii fortei de munca tinere, finantata cu sumne foarte importante, in prima faza avem 400 mil euro.
  • Uniunea bancara - Consiliul a constatat ca a fost adoptat regulamentul privind mecanismul unic de rezolutie bancara.
  • Speranta e ca va fi validat rapid de Parlament pentru ca din 2015 uniunea bancara sa poata functiona. In 2014 vor fi evaluate bancile.
  • Am afirmat intentia Romaniei de a participa la uniunea bancara, avand in vedere ce avem 75% in piata ocupata de banci din zona euro.
  • S-a stabilit inceperea negocierii de aderare cu Serbia in ianuarie.
  • S-a stabilit ca deocamdata sa nu se ia o decizie de incepere a negocierilor cu Albania.
  • Pentru Moldova, am sustinut necesitatea decalarii termenului de septembrie macar in august sa fie gata toata documentatia, tradusa in toate limbile oficiale, pentru a putea semna acordul de asociere si de liber schimb.
  • Am atentionat Consiliul si Comisia cu privire la limba de redactare a acordului, avand in vedere decizia CCR ca limba oficiala in Moldova e romana.
  • Vom vedea cum evolueaza lucrurile, dar am atentionat ca trebuie tinut cont de hotararea Curtii Constitutionale.