Guvernul asteapta in continuare un punct de vedere al CSAT legat de privatizarea CFR Marfa, dar precizeaza ca nu a cerut convocarea "de urgenta" a Consiliului, ci includerea pe agenda proximei sedinte a proiectului de HG, si vede ca o fortare decizia presedintelui de a convoca "de urgenta" CSAT. Executivul arata ca hotararile in cadrul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se iau cu unanimitate de voturi a celor prezenti, in conditiile indeplinirii cvorumului, ceea ce nu ar fi posibil in cazul participarii la sedinta a cuiva fara drept de vot.

Nota: Bogdan Oprea, purtatorul de cuvant al presedintelui Romaniei, a solicitat vineri Guvernuluisa dea dovada de mai multa "reponsabilitate in furnizarea informatiilor catre public pentru a evita eventuale dezinformari". Oprea face referire la faptul ca Executivul a anuntat pe 26 iulie, intr-un comunicat oficial, ca "documentele privind privatizarea CFR Marfa ". Intr-un comunicat remis presei vineri dimineata (2 august) Guvernul "prezinta si adresa transmisa, joi, de catre secretarul general al Guvernului, Ion Moraru, catre consilierul de stat Ion Oprisor, secretarul CSAT, in care este transmis proiectul de aprobare a privatizarii CFR Marfa cu rugamintea de a fi inclus pe ordinea de zi a proximei sedinte a Consiliului". Bogdan Oprea subliniaza ca "In realitate, documentele au fost trimise abia dupa o saptamana, joi, 1 august a.c., la ora 17.05."

Ora 10:55: Presedintia precizeaza ca urgenta convocarii CSAT este justificata de "presiunile pe care chiar membrii Guvernului Romaniei" si premierul Victor Ponta le-au facut in ultimele saptamani pentru respectiva tema.

Administratia Prezidentiala a transmis vineri o declaratie a lui Bogdan Oprea, purtatorul de cuvant al presedintelui Traian Basescu, referitoare la convocarea unei sedinte de urgenta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) de catre seful statului.

"Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a convocat de urgenta o sedinta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii astazi, chiar a doua zi dupa ce Guvernul Romaniei a solicitat acest lucru in mod oficial (documentele privind privatizarea CFR Marfa au fost trimise de Guvernul Romaniei Secretariatului CSAT joi, 1 august a.c., la ora 17.05, dupa plecarea din tara a domnului prim-ministru Victor-Viorel Ponta). Urgenta este justificata de presiunile pe care chiar membrii Guvernului Romaniei, in frunte cu domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta, le-au facut in ultimele saptamani pentru convocarea acestei sedinte, de faptul ca procesul de privatizare a creat incertitudini in randul salariatilor CFR Marfa si al familiilor acestora, dar si ca urmare a angajamentului de finalizare a procesului de privatizare in cursul lunii septembrie", se arata in comunicat.

"Rugam Guvernul Romaniei sa dea dovada de mai multa responsabilitate si acuratete in furnizarea informatiilor catre public pentru a evita eventuale dezinformari si sa corecteze informatia publicata in comunicatul de presa din data de 26 iulie 2013 in care se spune ca (in realitate, documentele au fost trimise abia dupa o saptamana, joi, 1 august a.c., la ora 17.05)", se mai arata in declaratia de presa a purtatorului de cuvant al presedintelui.

Ora 10:50: Vicepremierul Gabriel Oprea i-a convocat vineri dimineata la Guvern pe ministrii care participa la sedinta CSAT, pentru o discutie privind privatizarea CFR Marfa inainte de inceperea reuniunii.

Executivul a facut referire, vineri dimineata, la faptul ca premierul Victor Ponta este in concediu incepand cu 1 august, iar Administratia Prezidentiala a precizat in comunicatul de joi ca "In cazul in care prim-ministrul Guvernului Romaniei, domnul Victor-Viorel Ponta, nu poate raspunde convocarii la sedinta CSAT, este invitat, fara drept de vot, conform legii, domnul viceprim-ministru Gabriel Oprea."

Intr-un comunicat transmis vineri, Guvernul informeaza ca a luat act de decizia presedintelui Traian Basescu de a convoca Consiliul Suprem de Aparare a Tarii cu privire la Hotararea de Guvern pentru aprobarea conditiilor principale ale contractului de vanzare de actiuni la CFR Marfa si ca asteapta in continuare un punct de vedere al Consiliului in acest sens, dar precizeaza ca nu a cerut convocarea "de urgenta" a CSAT, ci a solicitat presedintelui sa dispuna includerea pe ordinea de zi a proximei sedinte a Consiliului a proiectului de HG. Solicitarea Guvernului a fost facuta in baza articolului 4 litera d) si articolului 7 din Legea nr.415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.

Articolele mentionate prevad ca CSAT avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern privind securitatea nationala, organizarea generala a fortelor armate, organizarea Consiliului, pregatirea populatiei, a economiei si a teritoriului pentru aparare, propunerile de buget ale institutiilor cu atributii in domeniul securitatii nationale, alocatiile bugetare destinate ministerelor si serviciilor cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, conditiile de intrare, trecere sau stationare pe teritoriul Romaniei a trupelor straine, numirea in functiile prevazute in statele de organizare cu grad de general-locotenent, viceamiral, similare si superioare acestora, precum si ca sedintele CSAT au caracter secret, ordinea de zi se stabileste de presedinte, cu consultarea vicepresedintelui, iar propunerile ministerelor trebuie avizate de primul-ministru pentru a fi inscrise pe ordinea de zi.

"Guvernul considera ca discutarea in CSAT a subiectului nu trebuie sa aiba drept scop sau consecinta pasarea responsabilitatii intre institutiile statului, ci eventuala evidentiere a unor informatii noi, care pot pune la indoiala viabilitatea procesului de privatizare a CFR Marfa sau care pot elimina dubiile ridicate in ultima perioada. Fara o astfel de clarificare, procesul de privatizare nu poate fi continuat. Guvernul vede ca fiind o fortare decizia presedintelui de a convoca "de urgenta" CSAT, cunoscut fiind faptul ca hotararile in cadrul Consiliului se iau cu unanimitate de voturi a celor prezenti, in conditiile indeplinirii cvorumului, ceea ce nu ar fi posibil in cazul participarii la sedinta a cuiva fara drept de vot", se arata in comunicat.

Guvernul prezinta si adresa transmisa, joi, de catre secretarul general al Guvernului, Ion Moraru, catre consilierul de stat Ion Oprisor, secretarul CSAT, in care este transmis proiectul de aprobare a privatizarii CFR Marfa cu rugamintea de a fi inclus pe ordinea de zi a proximei sedinte a Consiliului, mentionandu-se ca are avizul Ministerului Justitei si al premierului Victor Ponta.

Este prezentata si o scrisoare adresata de catre premierul Victor Ponta, ca vicepresedinte CSAT, catre presedintele Traian Basescu, semnata de Ponta si ca ministru interimar al Transporturilor si de Robert Cazanciuc ca ministru al Justitiei cu aceasi rugaminte si cu precizarea ca CFR Marfa desfasoara activitati de interes public national in scopul realizarii transportului public feroviar de marfa si al satisfacerii nevoilor de aparare a tarii.

Presedintele Traian Basescu a decis convocarea de urgenta a CSAT, vineri, informeaza Administratia Prezidentiala, mentionand ca joi dupa-amiaza la Secretariatul CSAT a fost depusa o solicitare a Guvernului pentru convocarea unei sedinte a Consiliului in legatura cu HG din 24 iulie privind CFR Marfa.

Sedinta CSAT este convocata vineri, la ora 11.00. "Administratia Prezidentiala informeaza ca joi, 1 august, la ora 17.05, la Secretariatul Consiliului Suprem de a Aparare a Tarii (CSAT) a fost depusa o solicitarea a Guvernului Romaniei pentru convocarea unei sedinte a CSAT cu privire la Hotararea de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea conditiilor principale ale contractului de vanzare de actiuni intre stat, prin Ministerul Transporturilor, in calitate de vanzator, si Societatea Comerciala Grup Feroviar Roman S.A., in calitate de cumparator, avand ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de actiuni, reprezentand 51% din capitalul social al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ￯C.F.R. Marfa￯ - S.A. Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a decis convocarea de urgenta a CSAT vineri, 2 august, la ora 11.00", se arata in comunicatul de joi al Administratiei Prezidentiale.

  • Disputa Basescu - Ponta pe tema CFR Marfa

Disputa Traian Basescu - Victor Ponta pe tema privatizarii CRF Marfa a inceput pe 22 iulie, cand seful statului a ridicat o serie de semne de intrebare legate de privatizarea companiei, proces castigat de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, si i-a cerut premierului Victor Ponta sa asigure interimatul la Ministerul Transporturilor pana va semna contractul de privatizare sau il va respinge.

Seful statului a afirmat ca Gruia Stoica, care a castigat procesul de privatizare al CFR Marfa, pentru care s-a angajat sa plateasca 202 milioane euro, "cauta cu oarecare disperare bani la banci" pentru a-si onora angajamentele.

In aceste conditii, primul ministru, care a "laudat" public procesul de privatizare, ar trebui sa-si asume responsabilitatea politica in acest caz si sa ramana la conducerea ministerului, in calitate de interimar, pana la semnarea sau respingerea contractului de privatizare, a argumentat Traian Basescu, precizand ca nu vrea sa vada un ministru proaspat desemnat "ca devine tapul ispasitor pentru o operatiune de privatizare, eventual, de tipul Oltchim".

In sedinta de Guvern din 24 iulie a fost aprobata Hotararea de Guvern privind aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfa, premierul Victor Ponta anuntand atunci ca aceasta va fi transmisa CSAT pentru aviz, iar in cazul in care Consiliului Suprem de Aparare a Tarii nu va fi convocat, privatizarea CFR Marfa va pica. "Pana pe 23 septembrie trebuie sa semnam sau nu contractul. Daca este din vina noastra, nu se intampla nimic. Pur si simplu se anuleaza licitatia", a explicat Ponta. Potrivit acestuia, presedintele avea un termen de 60 de zile pentru a convoca CSAT. Premierul a precizat ca semnarea contractului de privatizare va avea loc doar dupa sedinta CSAT, probabil in luna septembrie. Intrebat care este motivul pentru care a fost trimis actul normativ in CSAT, in conditiile in care Consiliul a avizat deja strategia de privatizare a CFR Marfa, Ponta a raspuns ca este "o companie strategica".

Pe 28 iulie, Romania Libera publica un interviu cu Traian Basescu in care seful statului lasa sa se inteleaga ca, in opinia sa, o posibila explicatie a "formarii tandemului Ponta-Fenechiu" ar putea fi legata de cazul neregulilor depistate la Portul Constanta.

Miercuri, 31 iulie, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a decis desecretizarea documentului prin care a avizat strategia de privatizare a CFR Marfa. Potrivit documentului aprobat in sedinta CSAT din 5 februarie 2013 si postat miercuri pe site-ul Administratiei Prezidentiale, la sectiunea privind CSAT, "Modalitatea concreta si procedura de privatizare (a CFR Marfa - n. red.) se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei".