Temele propuse de grupurile parlamentare pentru revizuirea Constitutiei nu trebuie sa incalce limitele revizuirii Legii fundamentale, asa cum sunt acestea reglementate la art.152 din actuala Constitutie, transmite intr-un comunicat de presa senatorul PSD Ioan Chelaru, membru al Comisiei parlamentare comune pentru revizuirea Constitutiei. Potrivit senatorului, in dezbaterile de miercuri, Comisia a fost "intransigenta cand a abordat probleme nerevizuibile". "Propuneri de genul celor care se refereau la revizuirea art. 1 din Constitutie (ce cuprinde referiri la caracterul national, independent, unitar si indivizibil al statului), art. 44 (referitor la dreptul de proprietate), sau limitarea unor drepturi cum ar fi: numarul de mandate sau posibilitatea de a candida a celor condamnati, au fost respinse cu votul majoritatii membrilor Comisiei", precizeaza Chelaru.

"In vederea revizuirii Constitutiei si, implicit, in scopul elaborarii unei propuneri legislative de modificare si completare a Legii noastre fundamentale, primul dintre obiectivele Comisiei parlamentare comune a Camerei Deputatilor si Senatului este acela de a stabili, de comun acord si prin dialog cu toate grupurile parlamentare, tezele revizuirii Constitutiei. In fapt aceste teze sunt directiile, orientarile, pe care noi parlamentarii, membri ai acestei Comisii, dorim sa le punem in discutia societatii civile prin intermediul Forumului constitutional.

In stabilirea si elaborarea acestor teze am avut in vedere cel putin doua aspecte, pe care noi le consideram esentiale. Primul dintre aceste aspecte se refera la construirea unor teze/teme de revizuire care sa nu incalce limitele revizuirii Legii fundamentale, astfel cum sunt acestea reglementate la art.152 din actuala Constitutie. Este de la sine inteles ca in aplicarea acestui prim deziderat nu am acceptat teze care sa puna in discutie caracterul national, independent, unitar si indivizibil al statului roman, forma republicana de guvernamant, integritatea teritoriului, independenta justitiei, pluralismul politic si limba oficiala. Din aceasta perspectiva, am apreciat ca se impune inca din start retragerea de la masa discutiilor a acelor propuneri ale colegilor nostri care, intr-un fel sau altul aduceau atingere acestor teme, complet nerevizuibile.

Un al doilea aspect pe care l-am avut in vedere la elaborarea acestor teze, a fost acela al valorificarii jurisprudentei Curtii Constitutionale. Pentru a da doar un exemplu in acest sens, mentionam ca una dintre ideile care trebuie sa se regaseasca cu siguranta in tezele finale este aceea a intaririi, consolidarii rolului Parlamentului, ca organ reprezentativ suprem al poporului roman, aceasta fiind in fapt una din ideile centrale ale intregii jurisprudente a Curtii Constitutionale, de la infiintarea sa si pana in prezent; desigur in interiorul acestei teze, ramane sa discutam ulterior, modul concret in care va functiona Parlamentul, care vor fi competentele fiecarei Camere si care vor fi raporturile constitutionale dintre acestea si celelalte autoritati din stat.

De subliniat in legatura cu elaborarea tezelor de revizuire este faptul ca actuala Comisie apreciaza ca acestea nu sunt decat directiile in care se circumscrie dezbaterea in Forumul constitutional si apoi in Parlament legata de revizuirea Constitutiei. Cu alte cuvinte, daca in cursul dezbaterilor se va desprinde necesitatea de a modifica ori de a completa Legea fundamentala si in alte materii decat cele pe care ni le propunem initial, prin discutii cu colegii nostri vom putea interveni si asupra acelor dispozitii. Mai mult decat atat, cred ca este necesar sa conferim cu adevarat sens dezbaterilor din cadrul Forumului constitutional si drept urmare suntem deschisi catre rezultatele acestui dialog cu societatea civila, asteptand propuneri constructive din partea acesteia. In felul acesta, speram sa realizam o lege de revizuire solida, care sa raspunda, in cat mai mare masura, nevoilor si cerintelor cetatenilor.

Dezbaterile de astazi au aratat o comisie dinamica, deschisa spre idei novatoare, dar intransigenta cand a abordat probleme nerevizuibile. Drept urmare, propuneri de genul celor care se refereau la revizuirea art. 1 din Constitutie ( ce cuprinde referiri la caracterul national, independent, unitar si indivizibil al statului), art. 44 ( referitor la dreptul de proprietate), sau limitarea unor drepturi cum ar fi: numarul de mandate sau posibilitatea de a candida a celor condamnati, au fost respinse cu votul majoritatii membrilor Comisiei" se arata in comunicatul citat.