Presedintele PNL, Crin Antonescu a prezentat marti, cu ocazia aniversarii a doi ani de la infiintarea USL, principalele linii ale proiectului de revizuire a Constitutiei. Reducerea atributiilor presedintelui Romaniei, sanctionarea traseismului politic, intarirea rolului Parlamentului sunt doar cateva din modificarile pe care USL vrea sa le aduca Constitutiei Romaniei. Liderii USL doresc sa initieze doua tipuri de dezbateri: una parlamentara si una cu societatea civila si au stabilit un calendar clar care se va finaliza cu referendumul pentru consultarea populatie in toamna. Seful comisiei parlamentare va fi presedintele PNL, Crin Antonescu

Hotnews.ro a prezentat in urma cu saptamana principalele propuneri ale USL privind revizuirea Constitutiei

Liderii USL au anuntat ca in aceasta sesiune parlamentara va fi aprobat proiectul de modificare chiar daca vor trebui sa prelungeasca sesiunea parlamentar iar referendumul intentioneaza sa-l organizeze in septembrie - octombrie "pentru ca toata populatia sa fie la curent cu ce se intentioneaza sa se modifice".

USL isi propune ca dezbaterile pe revizuirea Constitutiei se se incheie pana pe 5 mai, iar referendumul sa aiba loc in septembrie-octombrie. Comisia de revizuire va fi condusa de Crin Antonescu si potrivit liderilor USL vor fi invitati la dezbateri cate un reprezentant al Administatiei Prezidentiale, Curtii Constitutionale, CSM si Guvern.

"Noi cei de la USL avem un plan foarte ambitios din acest punct de vedere, si anume cred ca e necesar ca acel forum constitutional, format din experti, din reprezentanti ai ONG-urilor, care sa dezbata propunerile partidelor si ale societatii civile, sa o faca pana pe 5 mai, de Paste. Dupa care, in mai-iunie - si daca e nevoie prelungim si sesiunea - sa se voteze in cele doua Camere propunerea de revizuire. Dupa care, probabil, in septembrie-octombrie sa avem referendumul", a explicat Victor Ponta.

Principalele propuneri anuntate de Crin Antonescu:

  • Presedintele nu trebuie si nu are de ce sa mai interfereze in zona executivului sau a legislativului. Presedintele se comporta ca autoritate care constata si nu interpreteaza sau modifica rezultatul alegerilor, fiind constrans printr-un articol special sa desemneze un premier nu dupa libera sa vointa, ci dupa vointa exprimata de alegatori, sa desemneze premier persoana propusa de partidul, coalitia sau actorul electoral care a castigat cele mai multe mandate
  • Reprezentarea in structurile europene de catre primul-ministru, presedintele ramanand titularul politicii externe, comandatul fortelor armate si reprezentantul statului roman in relatiile internationale (premierul participa la Consiliul European in calitate de reprezentant al Romaniei)
  • Dorim explicit limitarea angajarii raspunderii Guvernului o singura data intr-o sesiune parlamentara
  • Centrul vietii politice trebuie sa fie parlamentul, depozitarul direct al vointei alegatorilor
  • Dorim un parlament bicameral, restrans numeric, cu atributii distincte, cu un senat in principiu reunind reprezentanti ai regiunilor si cu atributii de mare prestigiu
  • Dorim sa cautam modalitatile constitutionale prin care sa impiedicam traseismul politic, prin proceduri de referendum in colegiul respectiv, prin care sa se retraga mandatul celui care si-a parasit partidul pentru care a candidat
  • Trebuie sa gasim solutii pentru adaptarea legislatiei romanesti privitoare la posibilitatea confiscarii dovedite ca dobandite ilicit in sensul legislatiei europene si poate chiar american
  • Garantii ca sistemul judiciar e ferit pe cat posibil de partizanatul politic, responsabilitatea pentru buna sa administrare e asumata de cineva care deconteaza periodic in fata cetatenilor aceste lucruri (Numirea in functie a sefilor DNA si Parchetului General de catre CSM si eliminarea rolului presedintelui si al Ministrului Justitiei. Astfel, sefii Parchetului General si DNA sa fie propusi si alesi de catre CSM prin organizarea unui concurs in sistem propriu, astfel incat nici ministrul Justitiei si nici presedintele tarii sa nu aiba nici o legatura directa si nici o parghie asupra procurorului general)

Declaratii Crin Antonescu

  • Desi alegatorii ne-au dat acea majoritate de doua treimi cu care sa putem vota in parlament propriul nostru proiect de modificare a constitutiei, nu dorim sa facem asta Vrem sa dam o constitutie pentru toti romanii, pentru toata societatea romaneasca, si de aceea dezbaterea va fi una larga, cu toate mediile publice interesate si competente
  • Va fi o dezbatere corecta, democratica, cu partenerii nostri, fortele politice din actuala opozitie parlamentara
  • Vedem Constitutia nu doar asa cum s-a intamplat in trecut prin prisma fortei, suveranitatii si intereselor statului, ci in primul rand prin prisma drepturilor,  libertatilor si intereselor cetateanului, care e primordial in raport cu statul
  • Tot ce putem face azi in a intari acolo unde e nevoie drepturile, libertatile fundamentale legate de persoana, de proprietate, o vom face
  • Institutii puternice ale statului, da, neaparat, si intotdeauna in slujba cetatenilor pentru care lucreaza
  • Chestiuni care tin de miezul vietii politice - tema atributiilor presedintelui ai a raporturilor cu guvernul si parlamentul.
  • Avem o experienta speciala si nu dorim sa facem altceva decat ceea ce am reclamat si unii si altii in toti acesti ani de la presedintele actual
  • Spunea premierul ca nu mai vrea presedinte-jucator, ci presedinte-arbitru. Asta i-am cerut toti actualului presedinte si acesta era si spiritul in care actuala constitutie a fost gandita
  • Presedintele Romaniei nu e angajat intr-o competitie pentru putere cu premierul sau parlamentu, nu are nevoie de mai multa putere, ci de mai multa autoritate, de mai mult prestigiu
  • Daca vom continua sa avem un presedinte ales, cu maxima legitimitate, aceasta legitimitate i se da pentru reprezentarea tuturor romanilor, nu a unui partid
  • Vrem o constitutie mai clara, prin care cetateanul roman sa se simta mai puternic, mai protejat in propriile sale drepturi
  • Va trebui sa vedem cu totii cum e mai bine, esential e ca la aceasta rescriere a acordului fundamental sa reunim cel mai larg consens posibil

Zgonea si Antonescu - opinii divergente asupra corelarii alegerilor prezidentiale cu parlamentarele

Liderii celor doua camere parlamentare au opinii divergente asupra recolerarii alegerilor prezidentiale cu alegerile parlamentare. Daca presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, considera ca o corelare a alegerilor parlamentare cu cele prezidentiale ar fi un castig, precizand ca organizarea concomitenta a acestor scrutine ar insemna economii de milioane de euro, presedintele Senatului, Crin Antonescu, e de parere ca nu este de dorit ca mandatul presedintelui sa fie corelat cu cel al parlamentarilor, informeaza Agerpres.

  • Presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea: "O corelare a alegerilor parlamentare cu cele prezidentiale ar fi un castig, organizarea concomitenta ar avea si un castig, pentru ca am economisi cam 80-100 de milioane de euro pe an. [...] Trebuie intr-un fel sa nu privim cu patima, sa facem aceste modificari in interesul modernizarii Romaniei si nu al unui grup politic (...) Sunt state europene cum este Marea Britanie care au cinci ani mandatul de parlamentar. [...] Romania trebuie sa gaseasca solutii in asa fel incat mandatul presedintelui sa fie clarificat si atributiile sale in Constitutie, astfel incat sa nu se vada ca presedintele isi depaseste atributiile si trebuie suspendat, nu ne mai putem permite, trebuie sa intram in etapa a doua de maturizare a democratiei romanesti si o chestiune in care sa putem clarifica foarte clar controlul Parlamentului asupra celui care are mandat de a negocia interesele Romaniei la UE. In acest moment, Romania este singurul stat european unde deciziile Parlamentului nu sunt in mandatul presedintelui statului cand se duce acolo, pentru ca Parlamentul Romaniei nu are un control asupra presedintelui statului conform Constitutiei. Toate statele europene trimit in zonele de decizie primul-ministru, numai in zona de politica externa si securitate nationala trimit presedintele statului daca este ales prin vot direct"

Pe de alta parte presedintele Senatului, liberalul Crin Antonescu, a declarat marti ca nu este de dorit ca mandatul presedintelui tarii sa fie corelat cu cel al parlamentarilor, precizeaza Agerpres.

  • Crin Antonescu: "Din punctul meu de vedere, a face de patru ani sau de cinci ani mandatul presedintelui este important doar in ideea in care dorim sau nu sa corelam cu alegerile parlamentare si, pe experienta pe care nu numai eu, ci toti o avem, cred ca nu este de dorit sa le corelam, pentru ca in momentul in care le corelam avem in principiu efectul partizan maximizat in sensul ca acel candidat la Presedintie al unui partid sau al unei coalitii este un vehicul electoral. Relatia sa cu partidul care il sustine, angajamentele comune pe un program comun, deci partizan se intensifica si daca vrem un presedinte suprapartinic, chiar daca el provine dintr-un partid si este sustinut in campanie de un partid atunci cred ca este mai bine sa distingem foarte clar oamenii, alegatorii cand voteaza pentru Parlament ce voteaza, cand voteaza pentru presedinte sa stie ce voteaza", a spus Antonescu, inainte de evenimentul organizat de USL cu ocazia implinirii a doi ani de la infiintarea Uniunii.

Liderul liberal a adaugat ca, din punctul sau de vedere, ca "este vorba de un mandat de patru ani sau de cinci ani nu este semnificativ". "Cu alte cuvinte un presedinte poate sa faca ceea ce are de facut, poate sa spuna ceea ce are de spus in patru ani, la fel ca si in cinci", a precizat Antonescu.

PSD a furat startul privind anuntarea principalelor teme ale revizuirii ConstitutieiDesi anuntul privind proiectul Constitutiei era programat de catre USL dupa-amiaza la aniversarea celor doi ani si trebuia prezentat de catre presedintele PNL Crin Antonescu, liderii PSD au fost cei care au dat primele explicatii presei privind principalele modificari.

  • Victor Ponta: "Va spun ca ideea mea si a PSD - ului si cred ca si a USL va fi diseara- este ca trebuie sa avem in continuare un presedinte ales direct si o republica ce sa fie organizata dupa un model ce prinde din ce in ce mai mult contur in toata Europa, daca va uitati la Polonia, Portugalia, la Irlanda, Austria, acolo unde presedintele este ales si are legitimitatea data de votul direct, dar Guvernul raspunde in fata Parlamentului si atributiile sunt foarte clar delimitate. 
  • Sa avem un presedinte asa cum au tarile spre care ne uitam - si eu ma uit in special spre Polonia si Austria - un presedinte arbitru. Dupa 10 ani de presedinte jucator, Romania are nevoie de un presedinte arbitru si ideile principale pe care le vom prezenta astazi se indreapta in aceasta directie
  •  In Constitutie trebuie sa trecem foarte clar ca un parlamentar care schimba partidul - de fapt care schimba votul pe care l-a primit cand a fost votat - isi poate pierde mandatul. Sunt niste propuneri ale USL, se vor dezbate in cadrul forumului constitutional, apoi in comisia constitutionala. Propunerea noastra, a USL, este foarte clara: sa avem in Constitutie un sistem foarte clar de pierdere a mandatului pentru cel care nu ca-si paraseste partidul, ca nu asta e important, dar e important ca cere un vot pentru o anumita situatie, e membru al unui partid, si dupa aceea isi inseala alegatorii". 

Dupa declaratia lui Ponta si vicepremierul Liviu Dragnea a facut precizarii intr-o emisiune la B1 TV

  • Liviu Dragnea: Intentionam sa propunem pentru cadrul larg de dezbatere, si in Parlament, si in forumul constitutional, sa fie clarificate atributiilor institutiilor importante din statul roman, sa fie clarificata si procedura de desemnare a primului-ministru, ca sa nu mai fie nici un fel de dubiu sau interpretari mai mult sau mai putin controversate a precederilor din Constitutia actuala, va fi aceasta notiune cu regiunea iar celelalte principii o sa le prezinte azi dl Antonescu(...) 
  • Intentionam sa desfiintam judetele si, asa cum am vorbea despre implicarea Opozitiei in modificarea Constitutiei, eu sper ca Opozitia sa se implice si in dezbaterea serioasa care va avea loc pe marginea regionalizarii discutata in pachet cu descentralizarea. Eu nu cred ca Romania poate suporta acum, in acest an, atat infiintarea regiunilor adminsitrative, care inseamna totusi un eveniment important si o actiune nu usor de pus in practica, in paralel cu descentralizarea. Cred ca romanii nu pot suporta intr-un an si modificarea Constitutiei si infiintarea regiunilor cu descentralizare profunda de la guvern catre regiuni, judete, localitati si o comasare a comunelor. E un subiect care trebuie abordat in anii urmatori, dupa ce acest subiect nou se aseaza".