Premierul Victor Ponta a declarat sambata, la finalul primei sedinte a noului Cabinet, ca Guvernul va inchide discutia pe buget pana pe 7 ianuarie, cand vine delegatia FMI, urmand ca in 14 ianuarie Parlamentul sa inceapa discutiile pe buget iar pana la sfarsitul lunii ianuarie acesta sa poata fi votat. Seful Executivului a precizat ca exista resurse pentru aplicarea majorarii de 7,5% la salariile bugetarilor.

Victor PontaFoto: HotNews / DP

Ponta a mai precizat ca anul 2013 va fi anul regionalizarii, urmanda ca el sa se incehei cu un vot in Parlament si cu un referendum pe aceasta tema. "Anul 2013 fara alegeri este anul in care vom putea lua decizii importante" a declarat Ponta amintind ca in 2014 vor fi alegeri prezidentiale astfel incat "daca nu vom face (regionalizarea - n.red.) in 2013, nu vom mai face prea curand."

Declaratii Victor Ponta:

  • Am adoptat OUG privind reorganizarea din cadrul administratiei publice centrale.
  • Practic, incepand de astazi, Guvernul functioneaza la capacitate normala.
  • Pe 27 avem urmatoarea sedinta de Guvern.
  • Intrebare: Vreau sa va intreb ce se va intampla cu angajatii din ministere care "plimba hartii"- asa cum spuneati dumneavoastra - si care ar trebui sa fie disponibilizati, sau ce s-ar intampla cu ei?
  • Raspuns: Aceasta restructurare este nu doar obligatia tuturor ministrilor, stabilita foarte clar. Si, de altfel, Ministerul de Finante nu va accepta nicio exceptie, in sensul in care nu se infiinteaza nici un post suplimentar. 
  • Este o oportunitate, oferita, inclusiv, de lege, ca toate acele directii si posturi care, practic, se suprapun, - va dau un singur exemplu, prin trecerea si prin constructia acestei functii de ministru, pentru mari proiecte de infrastructura, am constatat ca avem in multe, in vreo 4-5 ministere, tot felul de departamente care cica se ocupa de investitii straine si de promovarea investitiilor in Romania. Fiecare face altceva, rezultatele le stiti si dumneavoastra, apropo de mari investitii, in ultima perioada. Deci, fiecare ministru, la momentul la care vine cu hotararea de guvern, de organizare a propriului portofoliu, si pe baza informatiilor pe care eu le am si de la Finante, si de la Secretariatul General, in mod sigur va reduce schema de personal.
  • Intrebare: Deci, vor fi persoane disponibilizate?
  • Raspuns: Daca nu e nevoie de ele, de ce sa ii tinem? Nu facem protectie sociala, prin functii in guvern.

  • Intrebare: Cand vom avea noul buget?
  • Raspuns: Ministerul de Finante a lucrat si pana acum, pentru ca eu, poate, fiind optimist, dar iata, s-a dovedit, realist, am cerut Ministerului de Finante si Secretariatului General sa lucreze deja la buget inca de acum o luna si jumatate, insa acum avem, clar denumirile, structurile, avem ministrii titulari.
  • Inchidem discutia interna, in cadrul guvernului, pana cand vine delegatia FMI, pana pe 7 sau 10, depinde, urmeaza sa primim confirmarea; o saptamana, probabil, dureaza discutiile cu cei de la FMI si Comisia Europeana si, incepand cu 14 ianuarie, am discutat deja cu presedintii celor doua Camere si cu presedintii Comisiilor de buget-finante, din cele doua Camere. Practic, de pe 14, incep discutiile in Parlament. Probabil, pe un calendar normal si, pana acum, dupa cum ati vazut, toate programarile facute s-au respectat, avem guvern, inainte de Craciun. Probabil, la sfarsitul lunii ianuarie, Parlamentul poate da votul final pentru bugetul consolidat si bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale.
  • Precizez inca o data, conform legii, in luna ianuarie, se bugeteaza 1/12 din bugetul anului 2012, avand inclusiv resursele pentru aplicarea maririi de 7,5%. Tot din acest motiv, pana la aprobarea bugetului, nu puteam sa vorbim de nimic suplimentar, pentru ca nu aveam de unde. Ar fi fost absolut nerealist, sa spunem ca marim alte lucruri, atata timp cat avem 1/12 din bugetul pe 2012.
  • Domnul Boc a amanat o multime de lucruri, pentru 31 decembrie 2012, fiind convins - nu pot sa-l acuz pentru asta - ca nu va mai fi dansul la guvernare, dar neavand bugetul, nu putem vorbi de mariri, in alte domenii. 
  • Apropo de asta, ca am vazut supararea celor de la asociatiile de revolutionari - si acolo, vreau sa spun foarte clar, nu se poate da nici un leu in plus, decat la buget. Si doi, imi mentin decizia - sigur ca multi vor fi suparati - ca nu se poate sa continuam cu 20.000 de revolutionari, din care 15.000 si-au descoperit Revolutia, dupa 2.000.
  • Putem sa dam sprijin pentru, sigur, pentru raniti, pentru cei cu dizabilitati si, eventual, pentru cei care chiar au fost in decembrie '89. Revolutionarii de dupa 2000, nu sunt de acord si n-o sa primeasca nici macar la buget bani, pentru ca e incorect. Dar pentru cei care au fost la revolutie si pentru cei care beneficiaza, in baza legii, pentru aceia, la buget, putem sa gasim solutiile respective.

  • Intrebare: De ce credeti ca nu a vrut Traian Basescu sa dea mana cu 3 ministri?
  • Raspuns: Nu, asta e o speculatie a dumneavoastra. Nu stiu daca a vrut sau n-a vrut. Stiu ca, dupa cum ati vazut, de fiecare data, la momentele de investire a guvernului, sunt si momente mai de emotie. De exemplu, doamna Pivniceru, stiti, ca a luat-o sa ocoleasca bradul. Se intampla. Un ministru n-a tinut mana pe Biblie.Astea sunt lucruri pe care le remarcati dumneavoastra. Eu n-aveam cum sa le urmaresc.
  • Nu ma intrebati pe mine ce a intentionat presedintele, intrebati-l pe presedinte.
  • Dincolo de faptul ca avem o relatie politica, am o relatie de prietenie cu domnul Antonescu, dar nu pot sa va relatez toate glumele pe care le facem.
  • Intrebare: La Compania de Drumuri (CNADNR), sunt nelamuriri in ceea ce priveste modul in care "se sparge". Ce anume trece sub subordonarea domnului Sova, ce ramane la domnul Fenechiu?
  • Raspuns: Nu. Acum, trece tot CNADNR la domnul Sova, insa avem obligatia, in cel mai scurt timp, si asa am gandit lucrurile, sa infiintam, practic, o companie nationala pentru autostrazi, care va ramane la ministrul pentru mari proiecte si, implicit, direct la mine, la primul ministru. Iar drumurile nationale sa treaca la transporturi, pana in momentul in care avem regiuni, si atunci va fi o alta clasificare a drumurilor: drumuri regionale, drumuri judetene, drumuri nationale si, in functie de asta, sa se organizeze reteaua de transport rutier. Dar, la ministrul pentru mari proiecte va fi doar Compania Nationala de Autostrazi, atat.
  •  Sunt probleme juridice importante pentru ca, dupa cum stiti, CNADNR are mari datorii - catre cei care au executat lucrari - peste un miliard de lei. Noi am mai platit, in ultima perioada, insa avem in continuare, mari datorii, iar problemele juridice sunt complexe, nu sunt chiar asa de usor de tratat.
  • Intrebare: Ce inseamna, ca timp?
  • Raspuns: Nu stiu sa va spun. Nu stiu daca pe 27 e posibil, dar probabil ca in ianuarie, e deja posibil.
  • Intrebare: Ce se intampla si cu prefectii?
  • Raspuns: Prefectii sunt in coordonarea mea directa, institutional. Aici, nu e vorba doar de cei 42 de prefecti, aici e vorba ca, cu totul, sunt vreo 2.000 de angajati in prefecture si in structurile central. Acelea, sigur ca raman la Ministerul de Interne pentru ca, daca nu ma insel, cred ca ar fi pierdut si la salariu, daca treceau in alta structura, dar e vorba, totusi, de o structura functionala, pe care o vom reorganiza, cu ocazia marii reorganizari administrativ-teritoriale, atunci cand facem reforma si descentralizarea.
  • Intrebare: Se incheie anul 2013 cu o decizia a guvernului in privinta regionalizarii?
    Raspuns: Nu a guvernului, a Parlamentului. Si nu doar a Parlamentului, ci a poporului roman, pentru ca modificarea Constitutiei, dupa cum stiti foarte bine - in acest moment regiunile nu exista in Constitutie ca unitati administrativ-teritoriale, or noi vrem, pana la sfarsitul lunii iunie, deci pana in prima sesiune a Parlamentului, sa avem trecuta de parlament, cu doua treimi, sigur ca da, dar nu doar cu cele doua treimi ale USL-ului, ci, din punctul meu de vedere, prin discutii cu toate celelalte forte politice, noua structura a regiunilor, dupa care, insa, dupa cum stiti foarte bine, este nevoie de referendum, pentru a se ratifica revizuirea Constitutiei facuta de Parlament.
  • Deci, da, 2013 e obligatoriu, o spun si politic, daca nu facem in 2013, nu o mai facem prea curand. 2014 deja, campanie electorala pentru prezidentiale, incep disputele electorale si va fi greu sa avem un consens pentru o problema atat de importanta. 2013, fara alegeri, e momentul in care putem avea decizii importante.
  • Intrebare: Cu Departamentul pentru Afaceri Europene, ce se intampla?
  • Raspuns: Departamentul pentru Afaceri Europene a trecut inapoi, de fapt, la Externe, la Ministerul de Externe, pentru ca, practic, erau doua departamente, stiti, si Externele au Directie generala de afaceri europene, si era unul si la MAEur.
  • Deci, erau doua departamente, care faceau acelasi lucru - in general, cand sunt doua departamente care fac acelasi lucru apar coliziuni, motiv pentru care au trecut toti oamenii si totul la MAE, din nou institutional, ca si prefectii, insa secretarul de stat care va conduce Directia de Afaceri Europene se afla sub directa mea coordonare, pentru ca, si la nivel european, este important sa se stie ca Departamentul de Afaceri Europene tine, pana la urma, direct de primul ministru.
  • Intrebare: E un secretar nou sau ...?
  • Raspuns: Domnul George Ceamba.