Presedintele Traian Basescu a respins marti ideea ca Romania sa utilizeze dreptul de veto in timpul negocierilor de la Consiliul European. "Daca plecam cu ideea de veto si il si anuntam, suntem in afara negocierilor", a spus Traian Basescu, care a adaugat ca Romania pierde 4 miliarde de euro in 2013 daca UE nu va avea un buget adoptat. Basescu a spus ca "este o dezinformare ticaloasa" ideea ca are datorii fata de liderii europeni care l-au sprijinit in vara, si a spus ca, date fiind atacurile repetate ale politicienilor, nu este departe "momentul la care voi decide sa ma si apar".

Traian BasescuFoto: Presidency.ro

Vezi in articol cele mai importante declaratii ale lui Traian Basescu:

  • E obligatia mea sa fac unele clarificari privind negocierile pe bugetul UE
  • In primul rind, discutam de o situatie de negociere extrem de complexa, care nu poate fi lasata doar pentru momentul prezentei la Bruxelles.
  • Acum, ma aflu intr-un proces de corelare a pozitiei noastre.
  • V-as da citeva exemple: pentru PAC, in dezbaterea publica se discuta de cifre. Principalul meu obiectiv e sa port discutia pe principii si daca acestea sint respectate, in urma lor vin si cifrele corespunzatoare.
  • In mod deosebit ma refer la zona de plati directe
  • Romania are in Tratatul de aderare un articol care face trimitere la o obligatie asumata de toate statele membre - un proces prin care treptat subventiile pentru suprafata cresc, cu tendinta de a ajunge la media subventiei pe UE. Pentru a beneficia de toate drepturile pe care le avem, trebuie sa stam in Tratatul de aderare.
  • Aici mai e o discutie facuta in ultima vreme, si e chiar propunerea comisarului Ciolos de convergenta. Comisarul incearca sa genereze o noua abordare in interiorul careia se afla un nou proces de convergenta, dar care inca nu este legalizat intr-un alt normativ, ci doar la nivel politic.
  • Daca ceea ce spunem in viata de zi cu zi ca lideri europeni, ca ne trebuie mai multa convergenta, va fi transpus - ramine de vazut.
  • Convergenta inseamna sa se reduca mai rapid diferenta intre statele cu subventie mai mare si cele cu subventie mai mica.
  • Acest proces e adoptat politic, il vom gasi in documentele Consiliului pe Agricultura, dar inca nu e legiferat.
  • La acest stadiu, problema convergentei o discutam politic, dar nu e o obligatie.
  • In ce priveste coeziunea: sigur, s-au facut niste propuneri legate de penalizarea Romaniei. Ele nu se gasesc in regulamentele UE, si l-am trimis tuturor factorilor: nu acceptam decit sa stam in regulamnte.
  • Mai sint alte lucruri extrem de importante, precum cofinantarea, care acum e de 85%. Eu am reusit sa mai atrag 10%, astfel incit am ajuns acum la 95%. Sint state care cer 75%
  • Prefinantarea: sint state care cer 2%, eu am obtinut penru Romania sa mearga prefinantarea pina la 9%. Trebuie negociat, eu am negociat spunind de criza.
  • E de negociat astfel incit Comisiei sa-i poata fi lasata posibilitatea de a face prefinantarea mai mare pentru statele cu probleme.
  • TVA eligibil - a fost o propunere a mea. Si aici trebuie negociat ca Comisiei sa-i fie lasata marja de manevra.
  • Deci sint foarte multe lucruri care trebuie negociate si discutate, dar el trebuie bine pregatit inainte de inceperea lui.
  • Propunerea Comisiei a fost o alocare de 1,08% din PIB-ul UE, si aici sint contributiile statelor membre, venituri din TVA, multe alte venituri.
  • Acel buget lansat de presedintele Comisiei nu mai este subiect de discutie datorita pozitiei donatorilor.
  • Unii au cerut reducere 80 mld euro, altii 100 mld, altii 200 mld.
  • Avind in vedere pozitia donatorilor, presedintele Consiliului European, van Rompuy, a luat initiativa sa puna pe masa un buget plecind de la reducerea de 80 mld
  • Acum sint donatori care vor reducerea bugetului UE cu 100 sau 200 mld euro
  • Propunerea presedintelui Barroso a fost un buget de 1,08% din PIB-ul UE, adica 1.033 mld euro
  • Dar Van Rompuy a venit cu o reducere de 80 mld euro fata de propunerea lui Barroso
  • Van Rompuy si-a anuntat negocierea intre statele membre. Sigur ca noi am inceput aceasta negociere, stim grupurile 
  • N-o sa merg mai departe cu detaliile, nici nu este posibil in acest stadiu, dar lucram in aceasta creare de alinate, de consultare la nivelul Uniunii
  • Vreau sa intelegeti foarte bine: interesul Romaniei este sa negocieze bugetul 2014-2020
  • Daca plecam cu ideea de VETO si-l si anuntam, sintem in afara negocierilor, va rog sa intelegeti. Repet: sintem in afara negocierilor, nu ne mai cauta nimeni, si vor vedea la urma daca ne asumam veto-ul. Nu sintem singurii in cautare de aliati, si altii au nevoie de sustinerea noastra
  • Romania, ca a 7-a tara ca marime din UE, are capacitate de negociere. Personal, sustin ca interesul Romaniei e sa negocieze, nu sa plece de la Bucuresti cu ideea unui veto.
  • Fortarea pe ideea unui veto daca nu-i ca noi, arata si incapacitatea de a-ti forma aliante in Consiliu, or Romania nu a fost niciodata in aceasta situatie, si sper sa nici nu fie.
  • Toti plecam pe ideea de compromis. Sper ca si cei care azi sustin reducerea bugetului cu 200 mld euro au ca obiectiv atingerea unui compromis care sa ne lase uniti dupa acest consiliu. Riscul sa fim dezbinati e major daca nu plecam pe ideea ca acolo noi toti trebuie sa gasim un compromis.
  • As mai face o observatie: toata UE se afla in criza economica si stiti foarte bine ca s-a intrat in recesiune. Singularizarea e marea eroare pe care o poate face un stat beneficiar. Sa stiti ca ar fi state donatoare care s-ar bucura sa vada un stat beneficiar punind VETO in Consiliul European si sa nu se ajunga la un compromis
  • In ce ma priveste, vreau sa stiti ca o singura data in 8 ani am dat dispozitie sa se utilizeze VETO, dar nu l-am dus pina la nivelul Consiliului European, ci in Consiliul Afaceri Generale (CAG), pe tema Serbia. Si nu pot sa spun ca a fost o experienta placuta, va poate spune Cristian Diaconescu, cind s-a trezit cu 26 de state sarindu-i in cap

  • De ce merge Basescu si nu merge Ponta: As vrea sa fim foarte clari. E un moment dificil, pentru ca nimeni nu e multumit acum de cum arata propunerea de buget a lui Van Rompuy
  • Insa as fi considerat ca nu mi-am indeplinit atributiile constitutionale daca as fi delegat sarcinile catre premier. Stiu ce pot sa fac din punct de vedere al capacitatii de negociere in Consiliu si stiu ca am potential mult mai bun decit premierul Ponta.
  • Deci din motive pe care nu insist sa le enunt pot avea performante mult mai bune decit Ponta
  • Niciodata n-am sa fug de atributii pentru a-mi proteja pielea
  • Stiu responsabilitatea uriasa pe care o am, si nu fug de ele.
  • Era obligatia mea de sef al statului sa-mi asum politic ce trebuia anuntat pentru ca romanii sa nu ajunga ca alte state din UE  sa astepte bani din imprumuturi pentru pensii si salarii. Am acelasi sentiment si acum
  • Nu se poate merge pe ideea de veto daca esti respnsabil, mai ales din postura de stat beneficiar.
  • Inteleg ca azi se reuneste Parlamentul. As face public o rugaminte catre parlamentari si premier, sa aiba in atentie faptul ca sint in plin proces de negociere premergator sosirii la Bruxelles si semnalele divergente pot crea confuzie care va fi in defavoarea noastra. Pentru ca atunci cind se constata semnale divergente intre premier si presedinte, membrii Consiliului vor avea dubii - care va fi reactia Romaniei dupa terminarea Consiliului.
  • Pentru ca dupa ce se adopta o solutie care sper sa fie un compromis care sa respecte integral Tratatele UE, decizia de indrumare va merge la Consiliul UE si va fi procesata. Si as vrea ca partenerii nostri sa aiba convingerea ca propunerile nu vor fi blocate la nivelul Consiliului UE.
  • Mi-ar fi de ajutor nesperat din punct de vedere politic daca azi parlamentul ar rezolva urmatoarele probleme de credibilitate: problema Trasculesacu, problema Mircea Diaconu, problema de la Camera Deputatilor cu cei doi ministri care au dosare penale.
  • Ar fi extrem de productiv daca n-am mai auzi declaratii: "Se reia finantarea" - abia ieri a venit auditul Comisiei pe POSDRU.
  • De asemenea, ar fi extrem de util daca Guvernul ar trimite raspunsuri la cererile Comisiei privind programele europene cu probleme: competitivitate, dezvoltare regionala, transporturi, pentru ca nici acum nu s-a primit un raspuns al Guvernului cu privire la cele reclamate.
  • Nu e suficient ca presedintele sa fie vechi sau sa aiba credibilitate, daca in spatele lui regele e gol
  • As vrea sa mai fac o mentiune: in spatiul public se vehiculeaza ideea ca presedintele are datorii la cei care l-au sustinut in vara. E o dezinformare ticaloasa.
  • Nu am nici o datorie farta de nimeni, ci cei care au sustinut Romania au sustinut statul de drept din Romania, nu pe Traian Basescu. Atacurile - blocarea CCR, suspendarea fara respectarea unor norme elemnetare, incercarile de a modifica legea referendumului, toate acestea au dat semnalele puternice ca Guvernul nu ar fi pregatit sa respecte statul de drept si Constitutia, si aceasta e explicatia pentru care lideri europeni si de peste Ocean au reactionat, nu pentru Traian Basescu.
  • A mai fost o suspendare in 2007, si nu a fost nici o reactie. Dar atunci s-au respectat procedurile, s-au respectat legile.
  • Deci usor cu afirmatia ca a fost aparat Basescu si are plati de facut. Si daca as fi fost aparat eu si tot nu as fi considerat ca am datorii
  • Nationalism care ne elimina usor-usor din rindul natiunilor care fac parte dintr-o Europa unita, convergenta
  • Singura mea obligatie e sa apar interesele Romaniei.
  • Mai multa convergenta, mai multa integrare. Nu avem inca actele executive care sa sustina acest proces de accelerare a convergentei, dar as vrea sa vad macar putina convergenta in buget. Si nu doar pentru Romania, sint si alte state care si-ar dori ca acest proces politic inca neitrodus in regulamtnele UE sa se materializeze incepind cu acest buget.

  • Intrebari din partea presei:
  • Intrebare: Spuneati ca sintei in plin proces de negociere. In ultimele zile am vazut un ping pong de declaratii. Printre ultimele declaratii lae premierului era ca nu cunoasteti regulile UE cind i-ati spus sa participe la CAG
  • TB: Consiliul Afaceri Generale care incepe azi. M-am multumit sa discut pe ministrul Orban. Cunosc foarte bine Tratatul UE, iata ce spune. Ce coordoneaza dl Victor Ponta, adunarea din Parlament? Nu era mai bine daca era acolo. Tratatul spune ca Consiliul UE e compus din cite un reprezentant al fiecarui guvern. La Consiliul Afaceri Generale, Tratatul spune clar ca poate participa un membru al Guvernului care are mandat de vot. Parerea mea e ca daca nu ar fi fost demagog si nu ar fi facut un simplu joc de imagine, premierul ar fi trebuit sa fie la CAG, pentru ca participarea e decisa de premier. 
  • I: In general participa ministrii de profil...
  • TB: Asa este. Dar cind faci atita caz... Eu m-as fi dus, pentru ca este pregatitoare pentru Consiliul European de joi. Ar fi fost extrem de important sa sustinem de la nivelul unei functii cit mai inalte pozitia Romaniei. Eu n-as fi considerat ca-mi cad galoanele daca m-as fi dus in locul unui ministru.
  • I: Ati fi dispus sa faceti publice stenogramele de la discutia cu premierul?
  • TB: Si acum cataloghez propunerea lui Van Rompuy ca inacceptabila, inadmisibila. De aceea spun sa negociem, de aceea am inceput deja negocierile chiar cu van Rompuy. Stenograme nu avem, a fost o discutie la mine in birou, tete-a-tete.
  • Pe de alta parte, daca se va intimpla, voi arata documente de la Curtea COnstitutinala care arata ca presedintele nu poate primi mandat.
  • I: Spuneati ca acest Consiliu va fi sub semnul compromisului. Mai spuneati ca este inacceptabila propunerea van Rompuy. In ce limite negociaza Romania?
    TB: Nu ma puneti sa ma vind, sa ma duc acolo fara nici un avantaj. Stim ca trebuie sa ne pregatim de compromis, unul cit mai mic, dar mai bine cu buget
  • I: Veti merge la Parlament sa prezentati rezultatele?
  • TB: Sigur, daca Parlamentul isi face timp. Dar dupa Consiliu voi face public ce am obtinut. Eu sint adeptul gasirii unei solutii, si cu acest gind plec, fie el si un compromis, si UE sa aiba buget. Ginditi-va cum gindeste Marea Britanie, cum gindesc donatorii. Donatorii vad lucrurile din cu totul alt unghi decit noi, beneficiarii neti de finantare. Dar, avind in vedere ca la ora asta nimeni nu e multumit cu propunerea lui van Rompuy, nu exlcud posibilitatea sa nu ajungem la un rezultat.
  • Dar atit timp cit nimeni nu propune un veto, ne putem reintilni, putem negocia din nou.
  • Se tot vorbeste de cele doua grupuri: better spending (donatorii) si Prietenii Coeziunii. Ati vazut cumva vreo declaratie comuna a Prietenilor Coeziunii? Nici eu nu am vazut-o.
  • Sint probleme. Cinva trebuie sa dea bani mai multi, iar Tratatul UE stabileste doar o limita maxima, nu una minima. Poate ca in vreme de criza e legitim sa avem o retienre din partea donatorilor, ei avind zeci de mii de oameni in strada, taind bani de la educatie. Europa trebuie privita in realitatea ei de acum, si nu in slogane nationaliste, pentru ca asta duce doar la izolare.
  •  I: Guvernul v-a facut oficial o propunere de mandat pentru COnsiliu?
  • TB: Nu. Sper ca asteapta terminarea CAG de azi. Dar o eventuala propunere de mandat nu va fi facuta publica.
  •  I: Daca in timpul negocierilor va fi nevoie sa va abateti de la acest mandat, ce veti face?
    TB: Voi face ce trebuie. Niciodata nu m-am simtit constrins de un mandat. Dar au fost situatii in care am reusit sa ne incadram, altele nu. Dar acesta e avantajul constitutional de a participa cu presedintele
  • TB: nu ma deranjeaza decit un singur lucru, ca presedintele e in campanie. Mai oameni buni, nu e nici un politician care sa nu vorbeasca de Basescu. Nu-i jurnalist care sa nu se simta obligat sa vorbeasca de Basescu in termeni de regula negativi. Deci eu sint in campanei doar pentru ca exust
  • Nimeni nu ma poate opri sa exprim puncte de vedere care vizeaza Romania
  • Nu sint departe de momentul la care voi decide sa ma si apar
  •  I: Toata campania se desfasoara in interes national?
    TB? E complicat
  • I: Guvernul tocmai a aprobat in sedinta un Memorandum in care spune ca Romania trebuie sa foloseasca dreptul de veto daca van Rompuy pastreaza propunerea.
  • TB: Voi vedea acolo. Obiectivul nostru e sa avem un buget acum, dar din pacate asta nu depinde numai de noi. Estimez ca situatia sociala la nivel european va deveni mai dificla, state europene vor avea mari, anul viitor va exista o influenta foarte puternica a problemele nationale.
  • Nu agreez ideea de veto.
  • Daca nu se respecta phasng -in, invocam imediat incalcarea Tratatului de aderare. Daca nu se respecta Convergenta, nu avem ce invoca, ca nu exista acte legislative.
  • I: Cit pierdem daca nu ajungem la compromis?
  • TB: Bugetul pe 2013, care se va repeta, - am pierde cel putin phasing in-ul de la agricultura, si-ar fi poate un miliard de euro. In propunerea van Rompuy e acea propunere cu 15%. Dar admitind prin absurd ca am avea doar o crestere de 15% la Coeziune, am pierde cam 3 miliarde euro. Deci un miliard la Agricultura si 3 la Coeziune am pierde dintr-un foc.
  • I: V-ati fi asteptat ca azi sa fiti invitat in Parlament?
  • TB: Pentru ca nu am fost invitat am facut conferinta asta de pres.a Voi sinteti Parlamentul meu.