Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) va dezbate miercuri sesizarea PDL privind Hotararea Parlamentului de revocare a lui Vasile Blaga din functia de presedinte al Senatului si unele dispozitii din Regulamentul Senatului, informeaza Agerpres.

Parlamentarii PDL au contestat la CCR atat dispozitiile art. 30 alin. (3) si (4) din Regulamentul Senatului, cat si Hotararea Plenului Senatului nr. 24 privind revocarea lui Vasile Blaga din functia de presedinte al Senatului si Hotararea nr. 25 privind numirea lui Crin Antonescu in functia de presedinte al Senatului.

In 14 septembrie, grupul senatorilor PDL a depus la Curte o noua sesizare cu privire la Hotararea Parlamentului de revocare a lui Vasile Blaga din functia de presedinte al Senatului.

"Mergem pe sesizarea depusa de grupul PDL de la Senat pentru ca schimbarea domnului Vasile Blaga a fost impotriva oricaror regulamente. In momentul in care a fost inlocuit Mircea Geoana, solicitarea a fost facuta din partea grupului PSD. Din momentul in care s-a votat revocarea din functie a lui Mircea Geoana, atunci a ramas liber pentru formatiunile politice din Senat sa faca propuneri pentru ocuparea functiei. Revocarea din functie a domnului senator Blaga nu a fost legala si din pacate a fost un abuz savarsit", a declarat pentru Agerpres, pe 19 septembrie, viceliderul grupului parlamentar al PDL din Senat, Toader Mocanu.

De asemenea, secretarul Comisiei juridice din Senat, democrat-liberalul Mircea Andrei, a declarat ca "este firesc" ca PDL sa conteste inlocuirea lui Vasile Blaga de la sefia Senatului, care "nu s-a facut legal".

"Nu mi se pare ceva in neregula (ca grupul senatorilor PDL sa sesizeze CCR cu privire la inlocuirea lui Vasile Blaga - n.r.) avand in vedere modul in care Vasile Blaga a fost schimbat de la sefia Senatului. Nu este o pozitie chiar ilogica. Atata timp cat schimbarea domnului Blaga nu s-a facut legal, este firesc ca grupul PDL sa atace aceasta schimbare pentru revenirea la situatia de legalitate. Inlocuirea domnului Blaga s-a facut cu incalcarea Regulamentului Senatului. Numai grupul care numeste presedintele Senatului poate sa il si revoce", a afirmat Andrei.

Autorii sesizarii sustin ca, in cadrul procedurii de revocare a lui Vasile Blaga, Senatul era obligat sa verifice daca propunerea indeplineste conditiile de validitate, daca inscrierea pe ordinea de zi a plenului reunit in sesiune extraordinara este regulamentara si sa constate faptul ca propunerea de revocare este inadmisibila intrucat nu provine de la grupul parlamentar care l-a propus pe Blaga.

Revocarea lui Vasile Blaga de la sefia Senatului a mai fost contestata la Curte, insa judecatorii CCR au respins in 9 iulie sesizarea PDL in acest sens ca fiind inadmisibila.

Judecatorii aratau in motivarea deciziei de atunci ca Hotararea Senatului nr. 24 nu poate fi supusa controlului de constitutionalitate, deoarece, prin obiectul sau de reglementare, nu se incadreaza in sfera actelor parlamentare asupra careia Curtea Constitutionala se poate pronunta, fiind un act juridic cu caracter individual, care nu afecteaza valori si principii constitutionale.

"Curtea Constitutionala nu se poate transforma intr-un arbitru al conflictelor politice din Parlament, nu poate cenzura optiunile politice majoritare ale parlamentarilor cu privire la alegerea presedintelui unei Camere, a conducerii sau a membrilor Biroului permanent al fiecarei Camere sau ai altor organe de lucru si nici nu are rolul unei instante de apel pentru solutionarea unor diferende sau neintelegeri intre persoane ce au calitatea de parlamentari. Astfel de acte reprezinta manifestari politice care, chiar daca imbraca, formal, haina unor acte juridice, nu au caracter normativ, in sensul ca nu contin reglementari juridice de larga aplicabilitate si cu efect juridic general sau circumscris unei categorii determinate de subiecte de drept, ci reprezinta acte juridice cu caracter individual si scop politic, avand ca obiect numiri, alegeri sau validari in functii, inlocuirea unei persoane cu alta, cu respectarea procedurilor regulamentare, nu poate reprezenta o problema de constitutionalitate pe care Curtea Constitutionala sa poata fi solicitata a o transa", sublinia CCR.