Presedintele Traian Basescu a declarat joi, in prima conferinta de presa dupa referendumul esuat pentru suspendarea sa, ca sustine fara rezerve procesele accelerate de integrare din Uniunea Europeana, cu o zi inainte de a pleca la Bruxelles, unde se va intalni cu presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, cel care a anuntat miercuri un proiect european de uniune a statelor-natiuni.

Traian Basescu se va intalni cu presedintele Consiliului European, Herman Van Rompuy, cu presedintele CE, Manuel Barroso, si cu comisarul pentru justitie, Viviane Reding, in cadrul unei vizite efectuate la solicitarea sa.

"Sunt un sustinator fara rezerve ale proceselor care se desfasoara insa degeaba le sustin eu daca nu reusim sa realizam o unitate in abordarea politicii europene (...) Va garantez ca ramanerea in afara zonei euro ar fi o drama pentru Romania, pe termen mediu si lung", a spus seful statului.

Basescu a precizat ca trebuie sustinut si proiectul uniunii bancare, care "avantajeaza Romania", precum si Mecanismul European de Stabilitate, recent avizat si de Curtea Constitutionala a Germaniei.

"MES se adreseaza statelor in dificultate, cu datorii mari, si suntem interesati ca aceste state sa aiba solutii convenabile atunci cand sunt in dificultate, pentru ca Romania exporta in aceste state, cum de asemeni nu avem nici un motiv sa fim impotriva uniunii bancare, ceea ce va duce la o atenta supraveghere a bancilor din zona euro si nu numai".

Un al proiect aflat pe agenda vizitei de maine este legat de posibilitatea prelungirii cu un an a perioadei de utilizare a fondurilor europene, dar a lasat sa se inteleaga ca acest lucru ar putea fi ratat.

Iata mai jos cele mai importante declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

  • Maine o sa fac o vizita de lucru la Bruxelles, avand intalniri cu presedintele consiliului european, Van Rompuy, cu presedintele CE, Manuel Barroso, si cu comisarul pentru justitie Viviane Reding
  • Vizita o fac la solicitarea mea, am considerat necesar sa discut cateva din problemele de actualitate pentru Romania
  • E categoric in desfasurare un proces rapid de schimbare a UE si procese particulare de interes pentru Romania pe care doresc sa le discut cu cei trei inalti demnitari
  • Interesele particulare ale Romaniei

Mecanismul de Cooperare si Verificare

  • Dupa evenimentele din 3-6 iulie, CE a decis sa solicite pentru Romania un raport suplimentar ce vizeaza in mod deosebit statul de drept, care trebuie finalizat pana in decembrie
  • E de interes major sa vedem exact abordarile Comisiei cu privire la acest raport special
  • Raportul fiind determinat de evenimentele din 3-6 iulie si de tergiversarile de dupa terminarea referendumului, mesajul meu va fi unul precis, dincolo de alte discutii colaterale, si anume acela ca institutiile Romaniei au rezistat la efortul la care au fost supuse de majoritatea parlamentara
  • Nu e de neglijat sprijinul politic primit de la CE, de la liderii europeni, dar avem o certitudine: institutiile statului au rezistat acestei presiuni politice uriase
  • Nu e insa de natura a ne favoriza faptul ca Parlamentul a respins solicitarea parchetelor de a ridica imunitatea in vederea anchetelor pentru doi membri ai parlamentului
  • Sigur ca nu sunt de bun augur atacurile la justitie aproape continue si angrenarea unor politicieni importanti in asa numitele auto-denunturi pentru participare la referendum

Aderarea la Spatiul Schengen:

  • Pozitia mea ramane neschimbata. Accesul e o chestiune tehnica, asa cum e definita de tratatul de aderare, si nu poate fi conexat cu alte conditionalitati, inclusiv cu MCV
  • Un subiect de interes particular e legat de finantarea proiectului de cercetare ELI, abrevierea de la Extrem Light Infrastructure, derulat de institutul de fizica nucleara de la Magurele
  • Pentru noi e de interes accelerarea procedurilor de aprobare a acestui proiect

Fondurile europene

  • Discutand despre interese particulare ale Romaniei, voi relua discutia legata de extinderea cu un an a perioadei de utilizare a fondurilor europene, din pacate momentul optim a trecut, nu stiu daca mai poate fi reluat cu succes subiectul avand in vedere ca am lansat solicitarea in consiliul informal din 23 mai
  • Fiind un consiliul informal s-a luat doar nota, a urmat intalnirea cu presedintele Barroso in care i-am dat o nota scrisa si trebuia sustinuta solicitarea in Consiliul din 28-29 iunie
  • Sa vadem daca subiectul poate fi reluat convingator, e o tatonare, dar de regula constructiile de acest gen se fac in anumiti pasi
  • Nu poti sa le bruschezi, pentru ca de regula risti sa primesti un refuz daca lucrurile nu sunt oarecum pregatite
  • Nu voi aborda problema fondurilor europene, pentru ca tine de Consiliul nu de Consiliul European
  • E o mare diferenta intre Consiliu si Consiliul European. Consiliul UE e rezervat guvernelor. Asta nu exclude incercarea de a influenta politic solutiile pozitive pentru Romania, dar stiind ca premierul Ponta merge luni la Bruxelles cred ca va fi pe agenda dansului aceasta problema
  • Chiar azi se desfasoara un ECOFIN si ar fi fost un moment potrivit sa se vina pe tema fondurilor europene in Romania

Agenda europeana

  • Ceea ce ma intereseaza e sa ma pun la curent cu evolutiile legate de cadrul fiscal multianual pentru 2014 - 2020
  • In cursul verii au avut loc discutii intre guverne si ma intereseaza viziunea presedintelui CE avand in vedere ca Romania trebuie sa ramana in continuare un beneficiar net de fonduri, chiar daca exista reticente multe la nivelul donatorilor legate de finantarea fondurilor de coeziune sau a politicii agricole comune
  • Romania are interes major ca politicile ce vizeaza fondurile de coeziune sa ramana in continuare la nivelul UE favorabile reducerii decalajelor fata de statele vechi membre ale UE
  • Doresc sa discut cu presedintele Barroso si cu Van Rompuy procesele de aprofundare a integrarii in UE
  • E evident ca in ultima perioada aceste procese au capatat viteza si v-as aminti ca numai in cursul acestui an am adoptat Tratatul Fiscal 
  • A devenit functional si Mecanismul European de Stabilitate. In momentul de fata s-a lansat teza uniunii bancare si are si un termen foarte scurt de intrare in functiune, in trepte, dar la 1 ianuarie 2013 se preconizeaza intrarea in procesul de realizare a uniunii bancare
  • Comentariu personal, deocamdata: alaturi de MES, realizarea uniunii bancare avantajeaza Romania
  • MES se adreseaza statelor in dificultate, cu datorii mari, si suntem interesati ca aceste state sa aiba solutii convenabile atunci cand sunt in dificultate, pentru ca Romania exporta in aceste state, cum de asemeni nu avem nici  un motiv sa fim impotriva uniunii bancare, ceea ce va duce la o atenta supraveghere a bancilor din zona euro si nu numai
  • Romania avand o piata dominata de banci din zona euro, cam 85%, pentru noi e un avantaj, chiar daca indirect
  • Avem o singura rezerva: procesul uniunii bancare sa nu se realizeze strict doar pentru statele si tarile din zona euro
  • Daca vreti, un element esential in a fi convingatori in solicitarile noastre e legat de mentinerea tintei de aderare la euro, care trebuie sa ramana 2015, doar daca viata ne va demonstra ca nu se poate, ca nu putem, ar trebui sa modificam tinta
  • In acest moment nu avem niciun motiv sa modificam tinta de aderare
  • Unul din motivele pentru care am solicitat sa facem parte din Tratatul Fiscal a fost exact pentru acest lucru, pentru a participa la decizii, pentru a fi atenti daca se pune problema modificarii criteriilor de aderare la euro
  • Mai e un lucru pe care ar trebui sa-l intelegem toti: viteza pe care a luat-o procesul de integrare in UE e deja mare
  • E bine ca acest tren cand trece sa ne urcam de la inceput in el, pentru ca riscul de a nu indeplini criteriile, de a asta sa chibzuim politic cum o fi mai bine, e major si exista riscul ca trenul sa treaca si sa nu mai revina prin gara
  • Stiu foarte bine care e abordarea si sunt state care nu mai au timp sa stea dupa cei care nu pot lua decizii politice in timp util
  • Fac un apel la clasa politica ca in ce priveste abordarile europene sa existe un deplin consens, altfel riscam enorm si platitorii facturii unor riscuri nepermise vor fi romanii
  • Sigur ca o astfel de abordare inseamna seriozitate si consecventa, sa nu lasi dubii asupra apartenentei la UE sau a vointei de a fi parte a UE, care tinde si catre realizarea unei uniuni politice
  • Din acest punct de vedere sunt un sustinator fara rezerve ale proceselor care se desfasoara insa degeaba le sustin eu daca nu reusim sa realizam o unitate in abiordarea politicii europene
  • Deja am inceput sa aud diversi analisti, politicieni, care se gandesc daca ne intereseaza sau nu zona euro. Va garantez ca ramanerea in afara zonei euro ar fi o drama pentru Romania, pe termen mediu si lung
  • 2015 trebuie sa ramana pentru noi o tinta, pentru ca e un tren pe care riscam sa nu-l mai putem prinde in viitor
  • Pana la realizarea uniunii politice intervine o alta uniune unde vom avea probleme majore si va trebui sa discutam foarte bine - uniunea fiscala
  • Romania nu-si poate permite acum acelasi nivel de fiscalitate pe care il au state precum Germania, Marea Britanie
  • Acolo vom avea nevoie categoric nevoie de perioade de tranzitie

Minoritatea roma

  • Nu voi exista sa discut problema minoritatii roma
  • Dna Reding a facut o propunere pentru un grup de state interesate care sa incerce sa degaje solutii la nivel european, propunerea noastra de acum patru ani: sa avem o proiectie a rezolvarii problemei minoritatii roma revine pe agenda
  • Atunci nu s-a finalizat cu o politica, sa speram ca de data aceasta, initativa venind de la dna Reding si de la guvernul francez, poate reusim sa cream o politica la nivel european
  • Problema romilor nu se va rezolva intr-o zi sau doua sau punandu-i in avion
  • Problema romilor se va rezolva prin educatie, sigur si multe altele, dar educatia e fundamentala

Criza politica din Romania si implicatiile ei

  • In concluzie, in ceea ce ne priveste Romania a iesit slabita din acest conflict intern si trebuie sa recunoastem ca ce s-a intamplat la noi in perioada 3-6 pana pe 27 august a generat o criza de incredere in Romania
  • E o pierdere mare si nu o vom acoperi cu declaratii, ci cu fapte
  • Cam acestea sunt gandurile cu care ma duc la Bruxelles, in incercarea de a clarifica unele lucruri, in dorinta de a declansa procesul de redobandire a increderii in Romania si in capacitatea politicienilor romani de a fi buni europeni
  • Romania nu are alta sansa decat sansa integrarii cat mai profunde in UE, pentru ca globalizarea nu iarta pe nimeni
  • O tara ca Romania si indraznesc sa spun, ca Germania, nu poate face fata singura procesului de globalizare
  • Va trebui sa regandim toata Europa daca vrem sa ne protejam cetatenii
  • Nu accepta nimeni si nu gandeste nimeni pierdea identitatii culturale, a identitatii natiunilor, dar e clar ca niciunul dintre noi singur nu poate face fata proceselor de globalizare, care nu mai sunt sub controlul politicienilor
  • Acesta e capitalismul, aceasta este competitia, asta-i viata daca vrem sa tindem la prosperitate sau la sansa de a avea prosperitate

Intrebari

  • Intrebare: aveti un mesaj pentru cei care protesteaza in fata palatului Cotroceni?
  • Raspuns: Mesajul meu l-ati auzit, in ce priveste protestele, e un drept pe care cetatenii romani si l-au castigat, acela de a protesta
  • Cum decurge coabitarea cu premierul Ponta? Nu comentez
  • Dezbaterile asupra Romaniei din Parlamentul European? Nu am comentarii cu privire la dezbaterile din parlament
  • Ce fel de presedinte veti fi? Nu ma schimba nimic e greu sa ma schimb dupa 61 de ani de viata. O a treia suspendare? Bucurosi le-om duce toate
  • Cum comentati ideea ca dna Reding a actionat ca un agent electoral al dvs?
  • A fost o exagerare, probabil a surprins pe multi reactia CE din necunoasterea tratatului. 
  • Tratatul obliga CE sa reactioneze la derapajele din statele membre. Daca nu exista o reactie, CE nu si-ar fi facut obligatiile ce decurg din tratatul constitutiv al UE
  • Reactiile liderilor europeni au fost pe masura informatiilor pe care le-au primit si a covingerilor lor, probabil
  • Poate cineva din sala sa-mi spuna ce articol din Constituie am incalcat? Aceeasi intrebare si-o pun si liderii europeni. Nu se poate sa suspenzi un presedinte doar pentru ca nu mai e popular.
  • Sunt acum cativa presedinti proaspat alesi care au cazut sub 50%. Cred ca aici a fost neintelegerea liderilor europeni si a CE in general
  • Va considerati parte a acesti crize de incredere?
  • Sunt parte a clasei politice, deci sunt si eu parte a ce s-a intamplat. Dar sunt niste lucruri la care nu voi renunta indiferent ce se va intampla: independenta justitie. E de netolerat sa punem sub semnul intrebarii aceasta nevoie de a avea o justitie independenta. Si acum continua tot felul de atacuri. 
  • E de nenegociat orice intruziune politica in structurile de securitate nationala. E de nenegociat setul de obligatii pe care il are presedintele
  • Mi-a venit acum pe biroul acordul cu FMI. Tentatia a fost sa spun nu am fost aici cand s-a negociat, am vrut sa-l trimit guvernului: 'dat-i drumul fara semnatura mea'.
  • Uitandu-ma in legea tratatelor am constatat ca nu se poate fara semnatura mea
  • Am sa semnez acesl acord desi nu am avut nicio contributie la modul cum a fost negociat. Nu am cum sa renunt la atributiuni ale functiei, printre care cea de a reprezenta statul romani, indiferent cate procente am in sondaje
  • Cum comentati declaratiile critice ale presedintelui Lituaniei, care a spus ca Romania e paralizata de agitatia politica?
  • M-ati vazut pe mine agitat? Chiar si la garaj, m-ati vazut pre mine agitat? Presupun ca nu mie mi s-a adresat.