Deputatul PDL Cezar Preda, sef al Comisiei parlamentare de control al SRI, a declarat, joi, in cadrul unei conferinte de presa, ca "notiunea de ofiter de cercetare penala speciala este prevazuta inca din 1968 in Codul de procedura penala si preluata de noul cod de procedura penala din 2010, in articolul 135". In opinia sa, nu exista "niciun motiv, nici o ratiune" ca initiativa legislativa care-i apartine, in domeniul securitatii nationale, "sa fie oprita de cineva", relateaza Agerpres.

"Sunt anumite chestiuni care erau imperios necesare, faptul ca prin modificarea Legii 14 din 1992 la articolul 13 se introduce acel atat de dezbatut articol cu privire la posibilitatea SRI de a avea organe de cercetare penala speciala. Am vazut o isterizare nepermisa pentru rangul de parlamentar, inclusiv din partidul meu care, dupa parerea mea, cu tot respectul pentru domniile lor, are la baza necunoasterea sau necitirea actelor normative aprobate de Parlamentul Romaniei. Nu deputatul Cezar Preda a inventat notiunea de ofiter de cercetare penala speciala. Ea este prevazuta inca din 1968 in Codul de procedura penala si preluat intr-o modernitate de noul cod de procedura penala din 2010, in articolul 135", a spus Cezar Preda.

Parlamentarul PDL mai sustine ca la elaborarea noului cod de procedura penala, in afara de institutiile statului, Procuratura generala, Ministerul Justitiei, au participat "foarte activ si determinant" parlamentari din Camera si din Senat reuniti intr-o comisie, "care s-au ocupat de redactarea codului penal si de procedura condusa de distinsul co-presedinte al USL, Victor Ponta".

''Daca colegii mei juristi au considerat ca este modern si absolut binevenit ca in articolul care arata cine poate sa faca cercetarea penala, alaturi de procurori si de ofiteri din cadrul MAI, sunt si alti ofiteri care sunt definiti de cercetare speciala, nu este vina mea", a spus Preda.

El a subliniat ca nu este un parlamentar cu "nostalgii comuniste".

"Nu sunt un parlamentar care vrea ca in statul roman sa se reinfiinteze sau sa reapara asa-zisa, asa-clamata Politie politica sau Securitatea statului. Am facut o reparatie corecta pentru ca in legea din 1991 initiatorii nu au avut curajul sa pronunte cuvintele Legea securitatii nationale care aduceau cu ceva de trista amintire si au zis Legea sigurantei nationale, complet aiurea. Am facut aceasta reparatiune si vreau sa va spun ca sunt total impotriva unor derapaje de la ceea ce inseamna democratia noastra autentica si drepturile fiecarui cetatean, dar nu am sa fiu de acord niciodata cu ignoranta si cu reaua-vointa, nici macar cu politicianismul care si-a facut loc in zilele noastre atunci cand este vorba de sistemul de securitate al statului nostru", a mai declarat Cezar Preda.

El crede ca un asemenea act normativ rapid adoptat va raspunde prompt "la ceea ce ne cere imperativ Curtea Europeana a Drepturilor Omului si Consiliul Europei". "Aici ma refer la protectia datelor personale si restrangerea, in anumite conditii, ale drepturilor si libertatilor cetatenesti", a aratat Preda.

Proiectul de lege initiat de deputatul PDL, Cezar Preda, presedintele comisiei pentru controlul SRI, propune ca ofiteri anume desemnati de Serviciul Roman de Informatii sa poata fi numiti in calitate de "organe de cercetare penala speciale". "Organele de cercetare penala speciala ale Serviciului Roman de Informatii isi desfasoara activitatea sub conducerea si supravegherea procurorului", se arata in proiectul deputatului PDL, care modifica acte normative in domeniul securitatii nationale.

Redam mai jos integral propunerea deputatului PDL care da posibilitatea ofiterilor SRI sa efectueze acte de cercetare penala.

Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.33 din 3 martie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza astfel:

(...) Art 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

  • Art 13 - (1) Ofiteri anume desemnati ai Serviciului Roman de Informatii pot fi numiti in calitate de organe de cercetare penala speciale, cu acordul Biroului Executiv al Consiliului Director al Serviciului si cu avizul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, competente sa efectueze urmarirea penala in conditiile si pentru infractiunile date in competenta acestora potrivit Codului de procedura penala.
  • (2) Organele de cercetare penala speciale ale Serviciului Roman de Informatii isi desfasoara activitatea sub conducerea si supravegherea procurorului. 
  • (3) Pentru realizarea atributiilor prevazute la alin. (1), in cadrul unitatii juridice a Serviciului Roman de Informatii se organizeaza si functioneaza o subunitate specializata in care isi desfasoara activitatea ofiterii care au calitatea de organe de cercetare penala speciale. 
  • (4) Serviciul desfasoara sau indeplineste orice alte activitati de aplicare a legii date in competenta sa, potrivit legii. 
  • (5) Organele Serviciului Roman de Informatii nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest. 

Mircea Toader, lider de grup, pentru HotNews.ro: "Nu s-a discutat sustinerea acestui proiect nici in partid, nici la grupul parlamentar. Nu stiu nimic de acest proiect, cred ca este o initiativa personala a domnului deputat. Personal nu sustin aceasta prevedere care ne-ar intoarce in timp la Securitatea dinainte de '89."

Costica Canacheu, presedintele comisiei de Aparare, pentru HotNews.ro: "Este un simplu proiect care intra in dezbatere. Mai mult nu pot sa va spun, nu cade luna de pe cer si nici soarele in ceea ce priveste acest proiect. Il vom dezbate azi. Daniel Buda, presedintele Comisiei Juridice, a refuzat sa comenteze acest subiect.

Proiectul de lege, care le da ofiterilor SRI competente in activitatea de cercetare penala, este criticat si de specialistii din sistem. "Este greu de imaginat, intr-o societate democratica, care ar fi ratiunea pentru care ofiteri ai serviciilor secrete sa fie desemnati ca organe de cercetare penala. Din discutiile purtate inca succint cu colegii europeni a reiesit ca o astfel de structura nu doar ca nu exista in sistemele lor de drept, dar este inimaginabila. Urmarirea penala este parte a procesului penal si trebuie sa respecte toate garantiile unui proces echitabil. O unitate aflata sub controlul direct al SRI, ce desfasoara acte de urmarire penala, este incompatibila, din punctul nostru de vedere, cu exigentele statului de drept. Vom urmari atenti mersul dezbaterilor in Parlament", a declarat pentru HotNews.ro judecatorul Dana Garbovan, membru in Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR).

Vezi aici traseul legii si expunerea de motive