Adrian Nastase cere Bechtel sa explice conditiile in care a fost semnat contractul pentru constructia autostrazii Transilvania afirmand ca, in caz contrar, compania americana "chiar a vrut sa fure".

Adrian NastaseFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

"De sapte ani 'luam pumni in cap', eu si colegii mei de atunci, din cauza proiectului inceput cu voi si apoi suspendat, oprit, taraganat etc. Pentru niste bani - care mai mult nu veneau - ati decis sa taceti diplomatic. Si umilitor. Daca nu lamuriti nici acum aceasta chestiune inseamna ca nu aveti nimic de spus. Adica chiar ati vrut sa furati. Si atunci s-ar cuveni sesizat Parchetul General din Romania. Si Ministerul Justitiei, in SUA. Daca autostrada tot nu s-a facut, macar sa se faca lumina", scrie fostul prim ministru, intr-un editorial publicat de Jurnalul National.

In aceasta scrisoarea deschisa, care incepe cu formula "Draga companie Bechtel", Adrian Nastase spune ca de sapte ani urmareste "cu admiratie" tacerea diplomatica a companiei Bechtel.

Iata cele mai importante fragmente din scrisoarea deschisa a fostului premier:

  • Inca in campania prezidentiala din 2004, Traian Basescu v-a acuzat ca ati dat spaga, mie si PSD-ului, ca sa obtineti contractul pentru Autostrada Transilvania. Tacere.
  • E adevarat ca, in 2005, acelasi Traian Basescu l-a asigurat curajos pe George W. Bush, licurici-sef la acea vreme, ca totul e in ordine si sub control in problema autostrazii. Dar, dupa o vreme, ministrul Transporturilor va acuza ca ati semnat contractul cu 'dusmanii poporului'. Tot tacere.
  • Nu e mai putin interesant ca prima personalitate primita la Cotroceni de noul presedinte a fost, in februarie 2005 (!), Wolfgang Roth, vice-presedinte la Banca Europeana de Investitii. Acelasi Roth cu care pusese la cale mai multe proiecte pentru Bucuresti si cu care voia sa extinda colaborarea si in tara. In detrimentul altora, evident. La scurta vreme, contractul cu voi s-a suspendat sub suspiciune de spaga. Liniste din nou.
  • N-ati spus niciodata nimic si Traian Basescu s-a jucat cu tacerea voastra, in vreme ce voi va vedeati doar de interese destul de marunte. Adica sa puteti ciupi, cand si cand, niste bani de la Guvern, intre doua blocaje de finantare.
  • Ar fi trebuit sa vorbiti si sa reactionati, pentru ca stiti foarte bine ca aceasta autostrada era un proiect util, gandit cu buna-credinta, menit sa lege Romania de Occident.
  • Mai mult, a fost un proiect coordonat si cu Guvernul Ungariei, in asa fel incat sa scoata din izolare judetele Harghita si Covasna. Marko Bella stie bine toate astea. Dar tace si el. Poate si pentru ca, dupa 2005, a devenit un fel de prizonier de razboi al regimului Basescu.
  • Mai tineti minte inaugurarea celor 40 de kilometri din zona Cluj? Cu Radu Berceanu pe atunci ministru? Cand nu ne-ati lasat, pe mine si o delegatie PSD, sa vizitam tronsonul terminat? Dadea rau, poate iar mai intarziau niste bani de la Guvern.
  • Si totusi noi am ramas singurii care va aparau. Desi ma intreb foarte serios pentru ce?
  • Doar stiti bine ca pretul autostrazii s-a triplat din cauza suspendarilor si amanarilor, a conservarilor, a exproprierilor mai scumpe, a cimentului si betonului mai scump. Stiti si nu spuneti nimic.
  • E foarte clar ca pentru Statele Unite, in acest moment, scutul antiracheta e mai important decat autostrada contractata candva de Bechtel.