Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Cine face prima evaluare in scopul ierarhizarii programelor de studii si a clasificarii universitatilor?

de Stefan Vlaston     Contributors.ro
Miercuri, 3 august 2011, 12:50 Actualitate | Opinii

Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

A aparut, sub imperiul transparentei decizionale, proiectul de HG privind aprobarea metodologiei de evaluare în scopul clasificării universităţilor şi ierarhizării programelor de studii, posibil a intra in sedinta de guvern de astazi.

Pe 10 august expira cele sase luni prevazute de Legea Educatiei Nationale (LEN), pentru elaborarea si aprobarea HG-ului in discutie.

(Art 193(3) „Evaluarea în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților se realizează pe baza unei metodologii de evaluare propuse de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și aprobate prin hotărâre a Guvernului, în maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Aplicarea acestei metodologii intră în răspunderea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Evaluarea este realizată periodic”.)

Prima obiectie, proiectul nu a stat pe site 30 de zile, asa cum cere imperios legea transparentei decizionale, Legea 52/2003.

A doua obiectie, activitatile de colectare a datelor si verificare a acestora s-au facut in baza a doua ordine de ministru, anterioare elaborarii  HG-ului specific, asa cum cere LEN. HG in discutie apare cumva post-factum, dupa ce clasificarea este, probabil, realizata deja.

Cea mai importanta obiectie este nerespectarea alin 6 din art. 193.

„(5) Evaluarea prevăzută la alin. (3) se face de către un consorțiu format din: ARACIS, incluzând reprezentanți ai studenților, CNCS, CNATDCU și un organism internațional cu competențe în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ selectat pe bază de concurs.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), prima evaluare de după intrarea în vigoare a prezentei legi, făcută conform prevederilor alin. (3), se face numai de către un organism internațional cu competență în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ superior sau de către o agenție de asigurare a calității înregistrată în EQAR, din străinătate.”

Ce spune alin 6?

Doua sunt sintagmele cheie: „prin exceptie” si „numai”. Oricine intelege limba romana isi da seama ca prima evaluare a universitatilor, in vederea clasificarii sau ierarhizarii programelor de studii, se face NUMAI de catre o entitate internationala,  FARA aplicarea alin 5, aliniat care prevede un consortiu alcatuit din entitati straine si romane.

Ori tocmai asta s-a intamplat. Iata ce prevede proiectul de HG:

Art. 4 Evaluarea în scopul clasificării universităţilor are următoarele componente:

a) evaluarea pe baza unor date şi informaţii structurate pe criteriile prevăzute la art.3, pe standarde şi pe indicatori, denumită în continuare evaluarea primară;

b) evaluarea prin vizite realizate în universități de către echipe de experţi evaluatori, denumită în continuare evaluarea instituţională

Art. 7

(1) Evaluarea primară se realizează prin desfăşurarea următoarelor activităţi:

a) constituirea de către MECTS a unei baze de date cuprinzând datele şi informaţiilor relevante, structurate pe criterii, standarde şi indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universităţile supuse evaluării;

b) verificarea datelor şi informaţiilor furnizate de universităţi, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)-(3) din Legea educației naționale nr. 1/2011; această verificare are caracter continuu;

c) prelucrarea datelor şi informațiilor colectate, în conformitate cu aplicarea unor formule de calcul şi statistice propuse de organismul de evaluare şi aprobate prin ordin

Art. 8 (3) Echipele de experţi evaluatori sunt constituite din persoane care îndeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretul


Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro




Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

589 vizualizari

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri