Este emblematică pentru situatia invăţămintului romanesc fotografia elevei din Iasi care inaintea intrarii in sala de examen citea absorbită „Acatistul Naşterii Maicii Domnului” (şi care a reusit „performanţa” de a fi notată cu 5,55 la limba română, 3,40 la matematică şi 2,55 la biologie). Nu e nici un motiv de uimire; conform programei in vigoare, un absolvent tipic de gimnaziu a studiat in cei 8 ani de scoală:

Toma PatrascuFoto: Arhiva personala

n 140 ore de Chimie

n 210 ore de Fizica

n 210 – 280 ore de Biologie

n 280 ore de Religie

Într-un articol anterior dădeam cîteva exemple privind numărul profesorilor de religie în comparatie cu cei de ştiinţe; sînt relevante aşa ca le reiau. La Colegiul Zinca Golescu din Piteşti exista un singur profesor de filozofie; în schimb sînt trei profesori de religie, tot atîţia cît şi cei de chimie. În Ploieşti, la Colegiul Jean Monnet profesorii de chimie, biologie şi geografie sînt la paritate cu cei de religie: trei. Pînă şi în Bucureşti la Colegiul Gheorghe Lazar chimia şi religia sînt reprezentate egal în corpul profesoral.

Performanţă? Competitivitate? Prioritate naţională?

La ce rezultate poţi să te aştepţi în condiţiile în care, din incompetenţă, oportunism politic şi/sau mercantilism, în ultimii 20 invaţămintul românesc s-a transformat intr-o farsă, intr-o fabrica de diplome?

La ce rezultate poţi să te aştepţi în condiţiile în care liderii unor asociaţii de părinţi cer demisia unui Ministru al Educaţiei pentru vina (!) de a fi luat măsuri împotriva copiatului?

The rest is silence!

Sa sperăm doar că Ministrul Funeriu va fi lăsat să ducă schimbarea pînă la capăt. Să sperăm doar că viitorul guvern să nu distrugă timidul început de reformă. În caz contrar nu ne-ar mai rămîne decît să apelăm la cititul de acatiste…

Avem un Pact pentru Educaţie (presa; URAAA !!!) Sîntem pe locul 47 (din 57 de ţări) din punct de vedere al nivelului de cunoştinţe al elevilor[1]. Undeva, sub Bulgaria şi Turcia şi, mîndrie mare, înaintea Kirghistanului (presa; cam naşpa…) Dar avem olimpici, 75 la număr în 2007 (www.edu.ro; bravo lor!), Olimpicii Noştri (Inter)Naţionali… Ei ne salvează, nu ? Poate ne salvează de absolvenţii de ASE cu notă mare (în jur de 8,50) care nu sînt în stare să spună ce e inflaţia (văzuţi cu ochii mei, parol!). Problema nu e că nu ştiu, asta e, ghinion, pisica 13; problema e nota cu care au absolvit…

Avem şi-un Minister. Al Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Minister care educă şi el pe cine poate şi, mai ales, cum poate (e OK, doar stăm mai bine decît Kirghistanul…). Minister care cercetează. Şi descoperă. Descoperă noi tehnici pedagogice. Descoperă studierea “implicită” şi o aplică în şcoli. De exemplu în liceu, la Biologie. À propos, de ce nu şi în facultăţi ? Propun studierea “implicită” a inflaţiei în ASE!

Mai avem şi un ministru[2] care şi-a luat rolul în serios şi a fost extrem de atent la semnalele venite din societate. Doar “educaţia este o prioritate naţională” şi se doreşte “creşterea performantei” (www.edu.ro), nu? Aşa că, pentru a reduce pleiada de Doamne, Domnişoare şi Domni Goe rămaşi fără de Bac tocmai înainte de alegeri, subiectele au avut “gradul de dificultate […] foarte mult scăzut” (Hotnews).

Avem chiar şi cîte un profesor plin de abnegaţie, gata să împărtăşească învăţăceilor cele mai subtile taine ale meseriei (acum cîtiva ani, unei prietene, studentă la Medicină pe atunci, i s-a povestit la un seminar că “există şi tehnici operatorii mai puţin invazive, dar atunci durata de internare se reduce şi nu mai poţi să-i ceri omului aşa de mulţi bani”). Avem inclusiv (părinţi) profesori, plini de înţelepciune, capabili să îndrume tînăra generaţie explicînd cu patos unor copii de generală că cei născuţi prin cezariană sînt blestemaţi… (ştiu un caz concret). Avem…

Păi, de…, avem. Avem di tăti!

“Poftiţi, intraţi, intraţi şi cumpăraţi avem di tăti…”

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro