Din unghiul potrivit, cosmarul creditelor poate parea un vis frumos

de Cristian Dogaru http://cristiandogaru.blogspot.com/
Joi, 16 iunie 2011, 9:04 Actualitate | Opinii

Cand supraindatorarea statelor si indivizilor care misca cel mai mult contoarul consumului planetar se suprapune peste imputinarea resurselor naturale, criza economica seamana brusc a pauza pentru incarcarea bateriilor iar avansul PIB-ului sustinut de banci aduce a guturai care va slabi si mai mult sistemul. Cititi mai jos cum se va rezolva pragmatic ecuatia cresterii economice fara sfarsit, ce glaciatiune va ucide mamutii creditului si care pot fi solutiile pentru conservarea stilului actual de viata in lumea dezvoltata.

Sa facem o flotare de imaginatie si sa ne inchipuim o stergere generala a datoriilor, la nivel individual si national. Statele preiau apoi bancile devenite insolvabile, le curata bilanturile, socializeaza pierderile si le ofera apoi investitorilor noi-noute, pentru a se relua la turatie maxima ciclul consumului (cam ce s-a facut prin Romania cu Banca Agricola si Bancorex-sub fusta BCR). Ce fericire pe intreaga planeta daca in SUA consumatorii nu vor mai avea bugetele de familie incarcate de ratele la carduri, creditele de consum si ipotecare, nu? Ce avant ar lua economia globala, cu ce fericire se vor repezi statele in curs de dezvoltare sa onoreze comenzi si sa pregateasca propriilor cetateni ariile consumismului. Ce mare lucru sa stergem toate datoriile care ne impovareaza viata si sa incepem de la zero, cu etalonul aur daca vreti, pentru mai mare incredere?

Vestea proasta este ca resursele planetei nu mai fac fata la inca un puseu de consum dintr-o generatie, ba ar trebui sa ne schimbam radical modul de viata odata cu imputinarea petrolului. Criza datoriilor are si partile ei bune, infranand consumatorii din statele dezvoltate si reducand presiunea pe resursele naturale. Sigur, nu ne pica deloc bine, mai ales ca majoritatea populatiei traieste in statele in cauza din servicii, cheltuieli pe care orice om cu scaunul la cap le taie in dauna celor dedicate strictului necesar cand vin vremuri grele pentru finantele sale. Poate ca masina electrica e o solutie pentru transport in lipsa petrolului, dar ce te faci cu ingrasamintele chimice, masele plastice, etc?

Asa cum se prefigureaza lucrurile, peste 100 de ani vom avea un procent mult mai mare din populatie lucrand in agricultura decat in prezent. Revenind la oile noastre, reluarea cresterii economice de care se tot vorbeste nu va face decat sa grabeasca inlocuirea actualului stil de viata odata cu epuizarea resurselor. Avem de ales intre o degradare lenta, continua, a standardului actual de viata, relativ suportabila in dozele potrivite sau consevarea actualului stus quo pana in momentul unei ajustari bruste si mult mai dureroase. Grea decizie, nu?
  • Ultima solutie, inc-o revolutie (industriala). Sau poate doar o involutie... culturala?
Aici presupun ca voi fi injurat copios de tot soiul de fundamentalisti, religiosi sau... consumisti. Carevasazica, iata 2 solutii posibile pentru conservarea lumii asa cum o stim:

1 Reducerea numarului de consumatori.
Scaderea demografica a inceput deja in Vest, pe fondul schimbarii mentalitatilor si a stilului de viata (citeste un articol pe aceasta tema aici). Mai pregnant in Europa de Vest, Japonia, mai putin vizibil in SUA, unde gruparile neo-protestante si fanii poruncii biblice “cresteti si va inmultiti”, eventual ca termitele, sunt inca bine reprezentati. Asta va reduce in timp cererea din astfel de zone, dar ce folos cat timp India, China si restul lumii a treia aspira la modul de viata occidental? China a reusit sa opreasca expansiunea populatiei cu politica “o familie, un singur copil”, dar incearca sa impui asta in lumea musulmana sau in Africa, unde copiii numerosi sunt o nota de trecere pentru atributele masculinitatii capului familiei. Din pacate, nu avem timp si resurse sa asteptam ca lumea in curs de dezvoltare si lumea a treia sa ajunga la stilul de viata occidental, ca mai apoi populatia sa scada ca efect al schimbarii mentalitatii...reproductive care o presupune adoptarea sa.

In alta ordine de idei, populatia lumii in vremea lui Hristos era, conform unui raport OECD de 230 milioane. In anul 1000 gasim doar 38 milioane in plus, adica 268 de milioane (183 in Asia, 33 in Africa, 32 in Europa, 11,5 in America Latina, 7 milioane pe teritoriul fostei URSS). Peste 500 de ani, avem 438 milioane locuitori (285 in Asia, 70 in Europa, 46 in Africa, 17,5 in America Latina, 17,5 in fosta URSS). Mai sarim inca 500 de ani si gasim in preajma anului 2000 putin peste 6 miliarde de persoane in intreaga lume (3,5 miliarde in Asia, 0,75 miliarde in Africa, 0,5 miliarde in Europa, 0,3 miliarde in fosta URSS, 0,5 miliarde America Latina si 0,3 miliarde USA). Interesant de remarcat este ca in urma cu 100 de ani, pe la 1910 erau doar 1,7 miliarde de oameni pe planeta, ce a urmat apoi dpdv demografic fiind un efect al exploatarii petrolului si al aplicatiilor sale industriale.

2. Rationalizarea resurselor
Asta inseamna sa consumam mai putin, Guvernele sa nu mai functioneze cu deficite nefinantabile, se trece la standardul aur (pentru a bloca bancile in tentativa de a extinde necontrolat masa monetara, dilatand artificial cererea). Spre deosebire de primul caz (unde se vor impotrivi luptand cot la cot fundamentalistii crestini cu cei musulmani ca sa nu mai vorbim ca partizanii controlului nasterilor ar fi linsati in India), solutiile de mai sus ar fi mai usor de implementat, e suficient sa arati pisica unui faliment global.

Cand vezi ca poti pierde tot ce ai agonisit (la hartii ma refer) sub forma unui bank-run general, nu accepti o conversie aur-hartie, chiar daca asta inseamna sa pastrezi doar 30-40% din puterea anterioara de cumparare a economiilor tale? Cand iti trece pe la ureche pericolul suspendarii totale a serviciilor sociale, nu accepti unele mai costelive? Cand iti poti pierde tot ce ai pus de-o parte intr-un fond de pensii, nu accepti si o retributie lunara simbolica post-pensionare? Asteptati-va insa la legi stufoase impotriva protestelor stradale, etc. Autoritatile se asteapta la ample miscari sociale, cam ca in Grecia in acest moment, si trebuie sa existe si modalitati de descurajare.

Sigur, pentru optimisti, ramane sa speram la un ghiseft de ultima ora al stiintei si tehnicii. Ceva similar petrolului, bun de inlocuit, ingrasamintele si care, suplimentar, nici sa nu ingrase.

Citeste si alte articole ale lui Cristi Dogaru


Citeste mai multe despre   



  
4055 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    solutii mai sunt (Joi, 16 iunie 2011, 9:28)

    Silviu [anonim]

    3 Schimbarea stilului de a face afaceri: companiile acum fac produse cu o fiabilitate "programata", adica este un termen de garantie si este un termen (statistic, calculat ) de folosire al produsului respectiv , dupa care toate componentele produsului respectiv incep sa se uzeze, strice, distruga . S-a ajuns, datorita acestui stil de proiectare cu fiabilitate "programata " ca un electrocasnic ,de exemplu, sa fie aruncat si omul nevoit sa cumpere altul . Usor , vom ajunge ca si masinile sa fie aruncate si cumparate altele , mai ales cu cele electrice... Eficienta economica a producatorului este cea care , in timp , a dus la acest tip de proiectare , astfel incat , un produs are o durata din ce in ce mai mica de functionare atfel incat consumatorul sa cumpere repede inca unul , marind profitul producatorului si si mai mult pe cel al vanzatorului ... O reasezare a acestui stil de a face afaceri prin produse proiectate sa dureze ar schimba mult fata ecologica si a resurselor globului si poate si modul de trai al oamenilor , trecand de la a avea la a fi ...
    • +2 (2 voturi)    
      mit (Joi, 16 iunie 2011, 9:45)

      phane [anonim] i-a raspuns lui Silviu

      Asa-numita "fiabilitate programata" este un mit urban.

      Pur si simplu, echipamentele moderne sunt de calitate mai slaba decat cele de acum 10-20 de ani. Si asta nu din cauza unei conspiratii mondiale a producatorilor, ci din cauza concurentei si stilului de cumparare.

      Tu ai cumpara un aspirator care costa de 3-4 ori mai mult decat alte branduri similare, dar are garantie 10 ani ? Stiind ca oricum dupa 2-3 ani va fi depasit moral ?
      • +3 (3 voturi)    
        Invechire programata (Joi, 16 iunie 2011, 10:27)

        Gamma [anonim] i-a raspuns lui phane

        Nu am vazut-o decat la soft-uri , la restul obiectelor nu e decat concurenta si goana dupa cel mai mic pret . Sunt atat de ieftine ca nu mai merita sa fie reparate , mai degraba iei altul nou.
        Dar protestez impotriva uzurii morale a aspiratorului . Mai am un Ideal prin casa si desi n-are led-uri tot trage aer si scame pe la un capat si il sufla pe la alalalt .
      • +1 (1 vot)    
        ... (Joi, 16 iunie 2011, 10:39)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui phane

        Te inseli amarnic. La tehnologia de astazi producatorul stie exact care e durata de viata a fiecarei componente a unui produs. Durata de viata este calculata astfel incat sa nu afecteze prea mult imaginea companiei si in acelasi timp sa asigure un nivel minim al cererii. De regula se face si o corelare intre durata de viata morala si cea fizica, dar nu e cazul la electrocasnice unde nu s-a schimbat mai nimic de la inventarea lor.
      • +1 (1 vot)    
        am vazut asta in 1994 la PC-uri! (Joi, 16 iunie 2011, 10:39)

        Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui phane

        prin'94 a inceput sa se accelereze evolutia procesoareleor - era epoca lui 486 DX2. Producatroii s-au gandit ca pot scadea pretul prin scaderea calitatii,DIN MOMENT CE ORICUM UZURA MORALA ESTE MAI ACCENTUATA. Daca in fiecare an apare un model nou, iar peste doi ani probabil o sa iti schimbi calculatorul, ce sens are sa il faci scump si fiabil, cum erau IBM-PS2 originale? Ce rosta re la harddisk un MTBF de peste 200.000 de ore, daca apar merue modele mai perfromante si cu pret mai scazut? Iar un telefon mobil analogic din 1995 nici nu mai gaseste acum retea la care sa se conecteze!
      • +1 (1 vot)    
        Nu (Joi, 16 iunie 2011, 11:49)

        Gio [anonim] i-a raspuns lui phane

        Fiabilitate programata nu este nicidecum mit urban, este o realitate si in primul rand un merit al inginerilor.
        Pentru a creea un produs care sa reziste un numar de ore si sa coste putin necesita studiu intens si incercari.
        Este posibil si fezabil doar datorita productiei in masa si consumului exagerat.
        Daca ar scadea consumul brusc ne-am reorienta spre produse cu durata de viata lunga.

        Un produs de calitate se depreciaza mai greu moral decat unul ieftin si prost.
        Este interesant de observat ca deprecierea functionala este mai mare in sectoarele care se adreseaza celor cu minte putina.
        Copii schimba jucariile electronice la an pe cand in industrie 20 de ani este o durata medie de functionare a unui bun (utilaje, instrumente de masura, etc.)
      • 0 (0 voturi)    
        mit (Joi, 16 iunie 2011, 13:43)

        marius [anonim] i-a raspuns lui phane

        ce lipseste unui aspirator vechi de 3 ani si depasit moral fata de unul actual ?

        "depasit moral" este un termen pe care marketing-ul a reusit sa il introduca in mentalul colectiv.

        o viata intreaga de munca pt a inlocui mereu bunurile depasite moral....
    • +2 (2 voturi)    
      si piata cere (Joi, 16 iunie 2011, 9:56)

      Agitu [anonim] i-a raspuns lui Silviu

      cred ca mai degraba piata cere produse noi. La ce sa dau o gramada de bani pe un produs care sa il am pana la moarte cand pot plati esalonat in cursul vietii si din cand in cand sa am si "ultimu racnet"? Ce fac eu cu un TV cu tub acuma, functional? Imi stric ochii in continuare sau il arunc si iau unu nou?
      • +2 (2 voturi)    
        Asta da mit urban (Joi, 16 iunie 2011, 10:35)

        Gamma [anonim] i-a raspuns lui Agitu

        http://health.howstuffworks.com/mental-health/human-nature/health-myths/tv-bad-for-eyes.htm
      • 0 (0 voturi)    
        si piatacere...pana la un moment dat (Joi, 16 iunie 2011, 13:28)

        marius [anonim] i-a raspuns lui Agitu

        "Ce fac eu cu un TV cu tub acuma, functional? Imi stric ochii in continuare sau il arunc si iau unu nou?"

        exista limite ale tehnologiei, exista o rezolutie dincolo de care ochiul nu percepe diferenta, acea limita a fost atinsa. exista si limite ale marimii ecranului dincolo de care nu mai merita investitia si exista si un consum limita pe care il poate avea un TV dincolo de care nu mai merita. toate aceste limite au fost atinse deja.
        • 0 (0 voturi)    
          copy/paste (Joi, 16 iunie 2011, 13:52)

          agitu [anonim] i-a raspuns lui marius

          acelasi lucru il afirmau si pe vremea cand am cumparat CRT! Oricum daca e adev tot piata va regla chestia asta, nu e nev de cineva sa impuna.
  • -1 (1 vot)    
    :))) (Joi, 16 iunie 2011, 9:38)

    razvanb [anonim]

    deci o ajuns si pe hotnews "CONTUAR". Imi explica si mie cineva ce inseamna cuvantul asta? Nu l-am gasit in DEX. :P
    • 0 (0 voturi)    
      este (Joi, 16 iunie 2011, 10:11)

      donache [anonim] i-a raspuns lui razvanb

      http://dexonline.ro/definitie/contoar

      Dupa definitie nu pare sa fie folosit corect in articol
      • -1 (1 vot)    
        :) (Joi, 16 iunie 2011, 11:32)

        razvanb [anonim] i-a raspuns lui donache

        la asta ma refeream, am auzit multe persoane de educatie putin care foloseau "contoar" in locul "contor". Nu ma asteptam sa apara pe un blog....
  • 0 (2 voturi)    
    noi in anul 2000 (Joi, 16 iunie 2011, 10:14)

    a [anonim]

    nu o sa mai fim copii.

    imi aduc aminte de isteria anilor 70 cind eram un scolar napadit de angoasa indusa de mass media ca in anul 2015 nu va mai exista petrol, ca nu va mai fi cupru fier ca ne vom sufoca de gaze de sera.

    s-au cheltuit bani pe studii mult mai elaborate decit speculatia dumitale si s-au dovedit dupa cum vad acum dupa 30 de ani ca au fost ERONATE.

    rezervele de petrol s-ar putea sa fie mult mai mari iar paradigmele tehnologice sa fie spectaculoase.

    in acelasi timp un asteroid poate lovi Pamintul sau poti aluneca in baie si iti vei rupe gitul si atunci nu vei mai avea ocazia sa te mai gindesti cum va pieri lumea
    • +1 (1 vot)    
      noi in anul 2000... multi au ramas copii (Joi, 16 iunie 2011, 11:26)

      marius [anonim] i-a raspuns lui a

      "rezervele de petrol s-ar putea sa fie mult mai mari iar paradigmele tehnologice sa fie spectaculoase."

      = Triumfalism tehno-fantezist
      • +1 (1 vot)    
        Exact (Joi, 16 iunie 2011, 12:06)

        Gamma [anonim] i-a raspuns lui marius

        Am vrut sa comentez la filmuletul celor de la Airbus ca au trecut 50 de ani de la Vlaicu 1 la Boeing 707 si apoi o sa le trebuiasca inca 90 de ani sa puna ferestre cu adevarat mari la un 707 cu forme gratioase si scaune destepte :) .
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 16 iunie 2011, 10:38)

    Marcu [anonim]

    O sa fie bine, nu va stresati. Cand nu vom mai avea ce consuma, avem doua variante:

    1. Ne vom adapta si vom muri mai tarziu sau
    2. Nu ne vom adapta si vom muri mai repede
  • 0 (0 voturi)    
    de acord (Joi, 16 iunie 2011, 10:55)

    Mazeta [utilizator]

    reducerea consumului este solutia, dublata de limitarea natalitatii. in plus, dupa mine, ar trebui puse restrictii in deplasarea persoanelor si a marfurilor. lumea trebuie sa stea locului si sa se gandeasca un pic.
    • +1 (1 vot)    
      Incredibil (Joi, 16 iunie 2011, 12:31)

      Gamma [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      Sunt de acord cu tine .
    • 0 (0 voturi)    
      reducerea consumului (Joi, 16 iunie 2011, 13:50)

      marius [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      reducerea consumului este solutia dar se poate aplica voluntar doar la nivel individual. functioneaza cu certitudine.

      la nivel de societate nu e posibila atat timp cat functionarea societatii se bazeaza deocamdata pe crestere economica perpetua. cresterea economica este un deziderat si nu se poate accepta nici o masura care sa aiba potential de a limita cresterea.

      cat despre limitarea natalitatii.... este un subiect delicat si nici un politician nu intra in aceasta zona. fiecare sustine doar acele masuri care continua BAU. natalitatea se va limita oricum in timp datorita/cauzata de decaderea serviciilor si ajutoarelor sociale.
  • 0 (0 voturi)    
    stiinta tata (Joi, 16 iunie 2011, 20:23)

    Stefan [anonim]

    Am facut facultate de electronica si neoficial am invatat la facultate cum se fac produsele sa se strice dupa un interval. Nu va ganditi la ceva stiinta super complicata. Ai un condesator pe baza de hartie sa zicem care are viata de 5 ani ( doar exemplu ). Cand asta bubuie o sa-ti arda cu incetu mai toate alte componente sau macar calitatea se degradeaza. Asta nu e un mit, e stiinta bine cunoscuta, poate nu intentionat pus technologia pe baza de hartie, a fost cel mai ieftin. Dece nu mit ? Vezi ca mai toate produsele au garantie 2 ani ;) Dece oare ?
    • 0 (0 voturi)    
      lasa, (Vineri, 17 iunie 2011, 11:27)

      hash [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      ca daca esti de meserie stii ca atunci cand, de exemplu, un router nu mai merge conform asteptarilor trebuie sa te uiti sa vezi daca nu cumva condensatorii nu au 'inflorit'

      valabil pentru placi de baza la calculator, surse de calculator mai ieftine, facute de chinezi cu piese cu toleranta la limita. calitatea acestor produse se refleca direct in pret. produsele ieftine au tehnologie mai veche,se pot incalzi mai mult in functionare, si stii si tu ca prin incalzire diagrama de functionare sufera modificari. ei, si de aici, anumite piese se pot degrada iremediabil. iar daca acea piesa este un procesor, poti sa arunci la gunoi produsul..

      eu zic ca nu-i vorba de depreciere programata, cat o consecinta a pretului redus. piata cere produse ieftine si multe, facem, insa cu durata mai mica de viata. calitatea costa.

      pot sa-ti dau alt exemplu, un aspirator rusesc robust ca un tanc, pe care l-am aruncat ca m-am saturat de el, nu ca s-ar fi stricat. sau cu sculele de mana - am scule de 30 de ani, n-au nimic, nu a obosit metalul :) . sau un telefon panasonic wireless de 10 ani - a fost mai scump, insa tine fara probleme si acum. merge non stop.
  • 0 (0 voturi)    
    la (Vineri, 17 iunie 2011, 10:01)

    gicu [anonim]

    punctul 1. campioni sunt monsanto deci americanii iar la punctul 2 se pare ca s/a acceptat solutia propusa de cei mari. cresterea preturilor este solutia de folosire eficienta a resurselor si da, va rezolva partial si problema de la punctul 1.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version