Credite pe stil nou, iobagie pe stil vechi

de Cristian Dogaru     http://cristiandogaru.blogspot.com/
Luni, 23 mai 2011, 9:55 Actualitate | Opinii

Cum va suna  “creditul poate fi declarat in orice moment scadent, daca nu respectati prevederile din contract”? Iar aici intra de la oferirea de date false bancii la intarziere la plata ratelor-fara a se preciza insa vreo valoare a ratelor restante sau perioada de neplata a lor- sau neconstituire de garantii suplimentare. Sau ca sunteti obligati sa va reevaluati din 3 in 3 ani proprietatea adusa drept garantie iar daca valoarea ei scade sa aduceti o noua ipoteca drept gaj? Nu, nu vorbim de vechile contracte semnate cu ochii inchisi de debitori pe varful bulei creditului, ci de unul nou-nout oferit saptamana trecuta de BRD spre consultare unui amic, inainte de a fi semnat.

Adevarat, dobanzile sunt acum mai mici, marja suportata peste Euribor fiind de numai 3,5% dar riscurile propuse debitorilor spre inghitire pe nemestecate raman indecent de mari.


Stiam ca bancile nu prea mai dau credite. Am privit deci cu uimire draftul unui contract “de nevoi personale cu ipoteca”, in euro, de la BRD propus recent spre semnare. E vorba de contractul cadru, cel cu conditiile generale oferit tuturor solicitantilor si nu de conditiile particulare ale finantarii (cuantum comisioane si dobanzi, etc) unde apar fluctuatii usoare in functie de puterea de negociere a solicitantului. Ei bine, mai dau credite bancile din Romania, dar conditiile pe care le pun taie apetitul oricarui solicitant cu capul pe umeri. Si iata de ce:

1.Creditul poate fi declarat scadent pe nepusa masa
Citez din contractul respectiv, punctul 8 (“Declararea scadentei anticipate a creditului”).
“Banca este in drept sa solicite rambursarea imediata a Creditului aprobat sau sa reduca cuantumul creditului aprobat in cazuri justificate, determinate de:
-furnizarea de Imprumutat sau Co-Imprumutati a unor date nereale (….).
-nerambursarea la scadenta a ratelor si/sau neplata dobanzilor, comisioanelor, primelor de asigurare si a celorlalte cheltuieli ce deriva din prezentul contract
-nerespectarea de catre Imprumutat sau Co-Imprumutati a oricarei clauze sau/si obligatii prevazute in prezentul Contract”

Cu alte cuvinte, daca ai intarzieri la plata ratelor creditul poate fi declarat scadent. Ok, e dreptul bancii sa isi regleze conturile cu cei care nu mai pot plati dar nu era normal sa se defineasca intarzierile astea mai bine? De pilda, neplata ratelor mai mult de 3 luni consecutive, sau restante cumulate reprezentand x% din valoarea imprumutului, etc?. Asa, rezulta ca la orice intarziere (si mai grav, la orice nerespectare a literei contractului semnat, de parca acesta ar fi Sfanta Scriptura!) imprumutul poate fi declarat scadent si adu banii inapoi daca poti! Iar in acest caz vorbim de un imprumut de nevoi personale cu ipoteca, cu o valoare sub cea a bunului ipotecat evident, intelegeti asadar frisoanele amicului la vederea respectivului paragraf.

2. Conversie valuta-lei in cel mai prost moment
Tot din contractul cu pricina citire:
“In situatia in care valuta principalelor venituri ale Imprumutatului s-a devalorizat semnificativ fata de valuta Creditului, iar Imprumutatul inregistreaza restante mai mari de 45 de zile la achitarea unei proportii de cel putin 50% din valoarea unei rate a Creditului, Banca va transmite Imprumutatului o notificare prin care propune conversia soldului Creditului din valuta in care a fost acordat acesta in Ron”.

Avand insa in vederea ciclicitatea evolutiilor valutare, exista sansele ca respectiva conversie sa se produca pe un varf al cursului euro/leu iar bietul imprumutat, care va incepe relativ repede sa gafaie si din cauza dobanzilor mari la lei, sa solicite o conversie inversa tocmai cand euro revine la un curs minim fata de leu! Si uite asa, te poti invarti de o majorare a soldului creditului fara sa beneficiezi in nici un fel de respectiva diferenta. E drept, conformcontractului, clientul poate refuza conversia creditului.

3. Imprieteneste-te cu un evaluator.
Creditul nostru cu ipoteca are un bun imobiliar adus in garantie. Banca s-a gandit ca valoarea sa ar putea sa scada. Moment in care, indiferent daca nefericitul proprietar a fost parolist la plata lunara a ratelor sau nu, ii poate solicita sa vina cu o garantie suplimentara. De exemplu, daca contractul respectiv ar fi fost semnat in 2008, pentru un imprumut de nevoi personale in vederea amenajarii unui apartament cumparat cu resurse proprii de catre debitor pe varful bulei imobiliare, acum banca i-ar cere nefericitului proprietar sa mai aduca inca un apartament drept garantie pentru imprumutul obtinut pentru zugravirea primului, de vreme ce piata s-a prabusit intre timp cu 50%!!

Iar pentru ca prabusirea pietei imobiliare sa nu vina tiptil, titularul de contract este obligat sa faca pe cheltuiala sa o reevaluare a proprietatii, odata la 3 ani. Ma intreb daca acest cost a fost introdus in DAE, fiind o taxa imposibil de ocolit (daca “uiti” banca va angaja in contul tau un evaluator). Citam din nou din contract, capitolul 11.

“Imprumutatul se obliga sa prezinte cel putin o data la 3 ani Bancii, pe toata perioada de creditare pana la rambursarea integrala a creditului, rapoarte de evaluare aferente imobilului descris in Conditiile Particulare. In cazul in care Imprumutatul omite sa prezinte rapoartele de evaluare, Banca isi rezerva dreptul, fara ca prin aceasta sa fie obligata in vreun fel, sa solicite societatilor de evaluare abilitate sa realizeze reevaluarea imobilului, in numele si pe seama Imprumutatului. Prin prezentul contract Imprumutatul imputerniceste Banca sa reevalueze imobilul in numele si pe seama sa si autorizeaza Banca sa-i debiteze orice cont cu sumele repezentand contravaloarea intocmirii raportelor de evaluare si sa efectueze plata acestora”.

“In situatia in care, pe parcursul derularii creditului, gradul de acoperire cu garantii s-ar situa sub valoarea stabilita in momentul acordarii creditului, Banca isi rezerva dreptul de a cere ca Imprumutatul sa constituie sau sa faca sa se constituie garantii suplimentare pentru rambursarea Creditului. Neconstituirea acestor garantii suplimentare va putea fi considerata de banca drept un caz de nerespectare a prevederilor contractului”.

Si, ia sa va vad daca ati invatat bine lectia, ce se intampla daca nu respectati prevederile contractului? Foarte bine, contractul e declarat scadent, banca va poate executa proprietatea faultata deja de evolutiile pietei imobiliare.

Ce se mai poate spune in incheiere? Bancile sunt cat se poate de prudente si sufla si in iaurt incercand sa se supra-blindeze in fata oricaror situatii nefavorabile. Debitorul, care isi asuma oricum un risc in acest moment pornind de la dobanzi de referinta pe valuta apropiate de minime istorice (Euribor in jur de 1,25% de pilda), e pus deci cu spatele la zid. Daca insa accepta credul conditiile draconice propuse de banci la acordarea creditelor “pe stil nou”, integral, e ca si cum ar apasa singur pe tragaci. Rambursare usoara!

Citeste si alte articole ale lui Cristian Dogaru


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

4692 vizualizari

  • -4 (6 voturi)    
    Asa, si? (Luni, 23 mai 2011, 10:05)

    Ioane, a innebunit lumea [anonim]

    Domnu Dogaru, care e problema mai exact?

    Va zic eu care e problema amicului (sa-i zicem Gogu).

    Asa e si in orice negociere, atunci cand se intalnesc un vanzator inteligent si un cumparator inteligent. Fiecare parte incearca sa incheie afacerea in termenii cei mai favorabili pentru ea. Sa se "blindeze".

    Initial vanzatorul zice ca nu vinde sub 100, cumparatorul zice ca da maxim 20. Se negociaza, si se bate palma la 40.

    Bun, asta in cazul in care sunt 2 parti inteligente. Cand cumparatorul e un retardat, se duce ca berbecul la taiat, semneaza prima varianta de contract si e fericit ca are "casa lui".

    Deci, amicul dvs, la fel ca orice alt cumparator, are optiunea sa ceara modificarea unor clauze, definirea lor mai exacta etc. Sau are optiunea sa zica "nu, multumesc, mai caut in alta parte sau mai astept".

    Sau va asteptati ca vanzatorul sa faca treaba cumparatorului, sa-i dea mura in gura? O sa ziceti ca banca nu modifica contractul standard pentru orice Gogu care vine sa ia un credit. Asta e adevarat in cazul in care Gogu e singurul client inteligent intr-o mare de retarzi. Daca toti retarzii semneaza pe orice contract cu care vine banca la primul apel, intradevar banca nu o sa modifice pentru Gogu. Dar daca toti ar fi ca Gogu, si ar zice "nu, merci", s-ar misca si banca.

    Deci, problema cea mare a amicului Gogu este ca face parte dintr-un popor de retarzi. :=))
    • +2 (4 voturi)    
      solutia e foarte simpla (Luni, 23 mai 2011, 10:38)

      gib [anonim] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      Ar fi 2 variante ale solutiei cu aceeasi finalitate:
      - cei de la BNR sa-si miste fundul si sa protejeze consumatorul de abuzurile bancilor - cum se face asta - dictand bancilor un formular standard pentru contract (agreat si cu consumatorii) pe care banca sa poata scrie doar valoarea dobanzii, durata si alte comisioane enumerate in clar. Astfel devine totul transparent si se elimina clauzele abuzive si se impart riscurile.
      - societatea civila (desi e cam exagerat termenul) sa se formeze in asociatia consumatorilor de produse bancare si sa impuna bancilor un model al aceluiasi contract. Evident ca bancile ar face totul ca aceasta initiativa sa nu se intample - deci mai ramane varianta initiala cu BNR-ul

      Evident insa ca nu se vor aceste solutii, pentru ca in acel moment bancile ar lasa puterea la indemana consumatorului iar BNR sta cuminte, se face ca vegheaza (lol) si lasa boii sa se inhame singuri la jug.
      • -2 (6 voturi)    
        ... (Luni, 23 mai 2011, 12:26)

        eu [anonim] i-a raspuns lui gib

        pai asa ar trebui sa facem contracte standard la telefonie, cablu, energie, etc... daca tot la facem standard nu mai bine sa fie doar o banca, doar un operator de cablu, doar o sau doar un in fiecare domeniu ?

        este greu sa citesti contractul asa-i ?
        • +5 (5 voturi)    
          nu prea ai inteles mesajul (Luni, 23 mai 2011, 13:32)

          gib [anonim] i-a raspuns lui eu

          ..sau te faci ca nu il intelegi si incerci sa duci discutia intr-o alta directie si sa faci mesajul meu sa para comunist (sau doar esti limitat in intelegere)

          Scopul acestei propuneri este sa limiteze abuzul de putere al funrizorilor care fac in Romania ce vor.

          Scopul acestei propuneri este de asemena sa incurajeze competitia intre furnizori si transparenta pentru ca la nivel de client individual si mult mai slab decat furnizorul sa fie usor sa ia o decizie si sa nu trebuiasca sa angajeze un avocat sau sa renunte la contract pentru ca toti furnizorii se unesc neoficial si formeaza o pozitie de forta pe care clientul nu o poate combate

          Scopul nu este de a avea o singura companie furnizoare - a avea un contract cadru nu inseamna ca trebuie sa ai un singur furnizor ci doar ca nu mai dai voie furnizorului sa impuna conditii care il favorizeaza prin transmiterea riscului integral catre client sau prin ascunderea de costuri si copmisioane in tot felul de fraze abracadabrante.

          Sper ca acum ai inteles, daca nu, cere ajutorul unui prieten sa-ti traduca ce am scris
    • -2 (2 voturi)    
      Ha ha (Luni, 23 mai 2011, 10:46)

      Ioane, a innebunit lumea [anonim] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      Da, mai vroiam sa zic ceva.

      In tzara asta, oricine se duce sa cumpere o rabla de masina de 2.000 de euro il ia cu el pe vecinu/amicu/cumnatu care e mecanic si se pricepe, ca sa-l consilieze.

      Dar cand se duce sa ia un credit de 100.000 de euro (la care va rambursa in 25 de ani 300.000 de euro), se duce relaxat, lejer, el si nevasta imbracati in hainele de duminica. Nici gand sa ia un specialist care sa-i explice ce dreaq inseamna toate clauzele alea scrise in pasareasca.

      Si dupa aia, intr-un an-doi: "Valeleu, crescu rata, ca exploda cursul CHF-ului!!! Eu nu stiui, muica!!! Ce, eu stiu ca CHF-u' nu-i ca RON-u'? Ce, eu citesc pe ce semnez?!?!?!"
      • 0 (0 voturi)    
        Tu n-ai prea iesit din tara... (Marţi, 24 mai 2011, 12:46)

        Danon [utilizator] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

        Traiesc de 20 de ani in occident, am avut credite si pot sa-ti spun ca bancile nu pot sa abuzeze de pozitia lor in contracte.

        Da, bancile au o pozitie exceptionala, fiindca este meseria lor si se pricep la ceea ce fac - prin urmare, nu le-ar fi greu, daca legiuitorul le permite, sa convinga sa semneze pe particularul care nu se pricepe la afaceri financiare. Si nu putem sa mergem insotit de un avocat de afaceri de cate ori mergem la banca.

        Pentru asta, legiuitorul stabileste unele obligatii de transparenta si de procedura - care in Romania nu exista inca.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu e chiar asa (Luni, 23 mai 2011, 13:10)

      Dan Tanasescu [anonim] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      Nu poti acuza pe cineva ca este retard, pentru ca nu a beneficiat de o educatie financiara in stil capitalist. Romanii sunt oameni de buna credinta si nu pornesc de la ideea ca au de a face mereu cu ticalosi asa cum se intampla in Occident. Cei care vin sa faca afaceri in Romania ne trateaza ca pe aborigenii care isi vindeau bogatiile pe cateva margele colorate.
      • 0 (0 voturi)    
        Noi suntem romani (Marţi, 24 mai 2011, 10:47)

        Ioane [anonim] i-a raspuns lui Dan Tanasescu

        Si suntem de buna credinta,

        Si imnul nostru e "Miorita".

        Si sa vina cineva sa ne salveze,

        De ticalosi.

        Americanii, sau BNR-ul, sau oricine.

        Ca noua nu prea ne convine

        Sa ne purtam singuri de grija.
    • 0 (2 voturi)    
      ERAU SI PANA ACUM (Luni, 23 mai 2011, 15:16)

      ada [anonim] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      aceste caluze erau si pana acum in contractele de credit de la toate bancile. verificati, cei care aveti pe acasa contracte de credit pe care nu le- ati citit pana acum. este momentul!
      iar imprumuturile trebuie date inapoi, cu maxima responsabilitate. nu ne bucuram ca am luat creditul si apoi injuram la rambursare de parca am fi beneficiat de un act de caritate. am imprumutat niste bani la un cost.
    • +1 (1 vot)    
      ce te faci (Marţi, 24 mai 2011, 0:30)

      bedexe [utilizator] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      daca la orice banca te duci gasesti aceleasi conditii "concurentiale" si negocierea este de tipul "ne pare rau, astea-s conditiile bancii , poate gasiti in alta parte"


      asa e sistemul facut... cine pica in plasa, e papa bun
    • +1 (1 vot)    
      Sunteti cam naiv (Marţi, 24 mai 2011, 10:04)

      zambara [utilizator] i-a raspuns lui Ioane, a innebunit lumea

      <<<...Gogu este face parte dintr-un popor de retarzi. :=)) >>>

      Sa inteleg ca si dvs va includeti in categoria retarzi?
      Dupa comentariul ce l-ati postat oricum pare-se ca vi se potriveste.

      P.S. <<...Va zic eu care e problema amicului ...>>> Sa va zic eu care e problema dvs:

      1. Unde ati vazut dvs. negociere intre banca si client? Ar fi trebuit sa realizati pana azi ca in RO o banca se situeaza intodeauna pe o pozitie de forta in relatia cu clientii. Ori in situatia asta nu poate fi vorba de negociere. Consultati DEX-ul ca sa intelegeti mai bine sensul cuvantului negociere.

      2. Cumparatorul nu poate fi specialist in toate domeniile. El nu trebuie sa mearga la cursuri de finante inainte de a merge pentru un credit la banca. De aceea exista autoritatile de reglementare si cele de protejare a intereselor cetateanului. Banui ca nici dvs nu cititi un tratat de chimie inainte de a va duce sa cumparati un iaurt sau un salam de la alimentara. Mizati pe faptul ca cel ce a produs respectivul aliment l-a produs cu ingrediente care nu va afecteaza sanatatea. Eu cred ca ati miza degeaba daca nu ar exista autoritati care sa reglementeze ce au voie sa puna acolo si ce nu.

      3. "Amicul dvs" intr-adevar are optiunea sa zica nu multumesc, la contractul propus de banca, dar ce te faci daca aceleasi clauze le primeste la orice banca se duce?.
      • -1 (1 vot)    
        Stimate zambara (Marţi, 24 mai 2011, 10:41)

        Ioane [anonim] i-a raspuns lui zambara

        Da, eu nu fac parte din turma de retarzi.

        Nu ma arunc sa am "casa mea" cu orice pret. Sau plasma. Sau gipanul.

        Daca toate bancile au aceleasi clauze de jaf, nu concluzionez "se terminara optiunile, va rog, BCR/BRD/ING, pune-ti-mi jugul, ca nu sunteti mai rai decat ceilalti". Deoarece fac parte din categoria oamenilor care stiu ca intodeauna exista optiuni, spun "pas" la orice credit de la orice banca.

        Stiu ca sa te imprumuti (de la banca sau de la oricine) inseamna sa papi astazi ceea ce vei produce maine. Deci maine, din ce vei produce, va trebui sa platesti ce ai papat azi si ce vei mai vrea sa papi maine. Sau sa te imprumuti si mai mult.

        Am mai avut un post, referitor la a merge la banca cu un specialist. E inacceptabil? Cand cumperi un salam (exemplul dvs), poti sa-l si arunci, cand te inhami la rate pe 30 de ani, e o decizie majora in care e bine sa fii consiliat.

        Apropo, eu nu-s atat de prost sa mizez pe faptul ca nu stiu ce autoritate vegheaza la binele meu si ca iaurtul/salamul e sanatate curata. Va las pe dvs sa credeti in buna credinta a autoritatilor si sa papati salamuri romanesti la fiecare masa.

        Unde am vazut eu negociere intre banca si client? Intr-un loc unde clientii nu-s o turma de retarzi.

        Banca se situeaza pe pozitie de forta? Doar pentru ca turma de clienti retarzii se situeaza in fatza bancii pe pozitie de "capra". Adica in patru labe si cu chilotii trasi in jos.

        Dar stiti, asa e viata - destinul prostimii este sa fie prostita. De politicieni, de corporatii care vand "fericire de 125 de ani" sau "cu extract natural de floare de colt", de banci...

        Numai bine.
  • +3 (7 voturi)    
    c'est la lutte finale (Luni, 23 mai 2011, 10:11)

    CRisk [anonim]

    Felicitari Domnule Dogaru! N-au ajuns inca bancherii la Dvs. cu contracte grase :) In fine, iese la iveala putrefactia, infectia din sistemul bancar, din contractele de credit pentru populatie. Iese la iveala cardasia Bancii NATIONALE a ROMANIEI cu acesti baieti veseli, care au pus saua pe neamul romanesc. OUG50 era perfecta, rationala, clara, transparenta. Ica cum la presiunile bancilor, a FMI, a BNR!!! a fost modificata dupa dorinta finantei mondiale. Sunt costuri pe care nu le poti estima, in 20 de ani poti achita cat vor bancile. Poporul roman s-a trezit intre timp si e la tribunal.
    • -1 (7 voturi)    
      da clar (Luni, 23 mai 2011, 9:36)

      bipu [anonim] i-a raspuns lui CRisk

      daca ai restanta 2 lei iti declara tot creditul scadent. Nu vorbim ca daca esti client bun sunt 20 banci pe piata care vor vrea sa te refinanteze.

      iar aia cu date false ... avem si noi dreptul sa mintim, sa venim cu buletine false, mama lor de finantisti cum nu ne mai lasa sa ne desfasuram in voie. HUOO.

      Aratati-mi si mie o banca in lume care imi da bani moca, nu am nici o obligatie ci doar drepturi, si eventual accepta identificarea dupa nr. de la pantof. Eventual si o alta tara in afara de .ro unde ai dreptul sa bati palma pe niste clauze ca apoi sa zici mama lor dupa ce s-au terminat banii pe plasme.
      • +1 (1 vot)    
        mai taie (Marţi, 24 mai 2011, 9:43)

        zambara [utilizator] i-a raspuns lui bipu

        Dar arata-mi si tu vreo tara in lume (in cea cea civilizata) in care o banca are doar drepturi iar clientul are doar obligatii, asa cum e in RO. O tara in care riscurile nu se impart ci absolut toate sunt puse in carca imprumutatului.
        In mare parte bancile se poarta ca stapanul pe plantatie si datorita celor ca tine, care sar in sus de fund numai la ideea de protejarea intereselor cetateanului.
        Cei ca tine, care plang de mila patronatelor si care ii urasc pe angajatii care vor sa fie platiti decent pentru munca lor, sunteti clientii perfecti si pentru banci. Ma gandesc ca tu si cand mergi la banca dupa un credit te gandesti pe drum mai intai la binele bancii si apoi la binele tau.
    • +1 (3 voturi)    
      Nu-i iesit din comun (Luni, 23 mai 2011, 11:05)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui CRisk

      Singurul lucru abuziv mi se pare a fi re-evaluarea. Adica in momentul in care platesc creditul si o fac temeinic fara probleme e aiurea dupa 20 de ani (cand mai am 10 de platit rate) sa caut ipoteca noua. Plus ca exista si termenul de o a 2 ipoteca pe acelasi imobil. Banca poate foarte simplu sa faca acest lucru, sau mult mai bine sa se asigure ca institutie (ceea ce sunt sigur ca se si intampla)

      In rest, daca te inhami sa platesti 300 de euro pe luna ar trebui sa fii serios si sa te gandesti daca poti plati. Nu poti plati, refinanteaza din vreme sau asta e.. nu e abuziv de loc.

      Legat de conversie, sa fim seriosi daca ai facut o factura in valuta in viata ta, nu cred ca nu ai facut azi la pranz pe cursu de ieri ca cica inca nu -a afisat cursu nou desii stii clar ca s-a afisat si e mai mic.

      Plateste ratele la timp si nu ai de ce sa te plangi, decat probabil de dobanzi prea mari sau comisioane :D
  • +1 (1 vot)    
    Nu e chiar asa (Luni, 23 mai 2011, 10:13)

    alexM [anonim]

    Clauzele intr-adevar sunt in acest stil... dar de ele nu te poate apara decat concurenta.

    Contractul cu o banca, cu firma de cablu, de asigurari etc etc este unul in care este un dezechilibru de forte.

    Eu, client mic nu pot negocia clauzele contractului dar in caz ca nu-mi mai convine singurul lucru pe care-l pot face este sa merg la concurenta.

    Nu va face nici o banca manevra asta cu declararea creditului scadent fara motive reale si foarte serioase.

    Toata treaba este ca piata sa fie una bine reglementata, concurenta sa fie reala, sa nu ai bariere la refinantere de exemplu, la plecarea de la un operator de telefonie la altul etc. Din fericire, incet, incet aceste bariere sunt eliminate.
  • +5 (5 voturi)    
    Creditele noastre, cele de toate zilele, (Luni, 23 mai 2011, 11:36)

    Gogu [anonim]

    Mi-am luat o casa cu credit "prima casa". Am fost cam la o duzina de banci si de la ele am vrut sa iau contractele sa le citesc si eu.
    Vreo 2 banci nu mi-au dat nici macar un grafic de rambursare, daramite contractele. Domnisoarele de la ghiseu s-au multumit sa imi scrie pe-o hartiuta cu pixul rata si la cererea mea si DAE.

    Vreo 6-7 banci mi-au dat grafice de rambursare dar cand le-am cerut si contractul au inceput sa dea din colt in colt ca nu vor ca nu pot ... etc

    Am reusit sa iau contractul de la 2 banci si sa-l citest. Clauza cu banca care poate sa rezilieze oricand era in ambele. Din ce-am vb cu prietenii si ei aveau aceasta clauza.
    Am incercat sa negociez un punct din contract cu banca. Rezultat : 0.
    Pe scurt, e o clauza care zice ca se plateste comisionul fondului de garantare la soldul din data de 31dec, comision platit pentru anul urmator.
    Le-am explicat de vreo 4 ori consilierilor care se adunasera ca la urs ca daca eu imi rambursez anticipat creditul pe 1 ianuarie, eu platesc cei 0.5% pe un an "in plus". A 4-a oara au inteles despre ce e vorba, dar nu se poate schimba treaba asta. Le-am zis ca daca nu au autoritate sa intrebe la centrala si sa propuna o varianta mai buna. N-au vrut. Au zis ca daca nu-mi convine contractul sa ma duc la alta banca.
    Concluzie: Clientul nu are nici o putere de negociere cu banca. El poate doar alege contractul care i se pare cel mai avantajos.
    • 0 (0 voturi)    
      @Gogu (Luni, 23 mai 2011, 12:58)

      bogdan192 [anonim] i-a raspuns lui Gogu

      Si prin "avantajos" citim "mai putin jepcar".
    • -1 (3 voturi)    
      dar (Luni, 23 mai 2011, 14:45)

      dar [anonim] i-a raspuns lui Gogu

      dar e liber sa isi infiinteze propria lui banca (singur sau in asociatie cu alti investitori). sau se poate lipsi de credit de la banca si hotari sa economiseasca si sa investeasca. sau poate face credit de la un CAR. sau...
      bancile nu sunt obligate sa ofere "ce isi doreste clientul", ci ofera ceea ce estimeaza ele ca se vinde si, totusi, este in avantajul lor. asa e si la magazin: e ca si cum te-ai supara pe vanzator ca de ce nu a adus blugi roz, pentru ca tu asta vrei sa cumperi. fii linistit, nici el nu o sa vopseasca blugii in roz decat, poate, daca esti un client important. si in acest caz, nu ai decat sa te muti la alt vanzator de blugi (daca gasesti) sau sa vopsesti tu blugi in roz si sa ii vinzi (estimand ca poate fi profitabil)...
  • 0 (2 voturi)    
    pe nepusa masa? (Luni, 23 mai 2011, 13:16)

    Marius [anonim]

    Nu reprezint interesele nici unei banci, dar conditiile din contract mi se par absolut normale.
    Nu debitorul ci banca poate afla "pe nepusa masa" ca nu s-a respectat contractul.
    Toti care nu-si onoreaza contractul ar trebui sa suporte consecintele. S-a umplut lumea de paraziti.

    Bunicu' avea o vorba: Cand dai cu imprumut bani la cineva, e bucuros de parca i-a fatat vaca, iar cand trebuie sa ti-i dea inapoi e suparat de parca i-a murit vitzelul."


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică