Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Reforma Romaniei sau reforma PD-L?

de Stefan Vlaston     Contributors.ro
Sâmbătă, 30 aprilie 2011, 18:10 Actualitate | Opinii

Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala
a unul care am criticat adeseori, uneori cu vehementa, toleranta PD-L la o lista intreaga de corupti, unii cu functii in conducerea partidului, incerc sa pun in balanta cele doua mize: reformarea Romaniei si reformarea PD-L.

In primul rand, cat s-a reformat Romania?

Exista un sir lung de asumari legislative care au pus ordine in diferite domenii importante ale vietii economico-sociale: legile si codurile de procedura civile si penale, mica reforma in justitie, legea pensiilor, legea salarizarii bugetare, legea educatiei, codul muncii, reechilibrarea bugetelor tarii, desfiintarea unor agentii de stat, reduceri de personal bugetar, curatenia din vami  si multe altele. Si toate astea in pofida unei opozitii parlamentare care a inteles doar sa atace si sa muste din toate directiile posibile.

De lipsa „relansarii economice” nu se face vinovat guvernul, ca nu mai are la dispozitie unitati economice, pe care sa le conduca prin CSP (Comitetul de Stat al Planificarii). Economia cu piete globalizate nu asculta de guverne, cum se vede si in alte tari mai pricopsite decat Romania. Bine ca am tinut cursul in frau si avem un nivel de indatorare relativ redus.

N-a reusit, pana acum cel putin, doua lucruri mari: sa reduca sau sa desfiinteze naibii sectorul economic inca de stat (regiile autonome) si sa lege salarizarea bugetarilor de performanta.

Aceasta e prima miza, se pare ca suntem pe drumul cel bun, dupa aprecierile organismelor internationale.

Ideea lui Victor Ponta, ca se face reforma impotriva dorintelor populatiei, este pe cat de puerila pe atat de toxica. Pentru a da un singur exemplu, daca Lesheck Balcerovitz, ministrul de finante polonez, n-ar fi facut reforma la sfarsitul anilor 90 impotriva dorintelor populatiei (a fost huiduit si alungat), azi Polonia n-ar fi avut stabilitatea economica pe care o invidiaza toate tarile foste comuniste.

Faptul ca populatia nu iese in numar mare la mitingurile opozitiei, nu face greva generala cand vor sindicatele, ca amenintarile cu „alungarea” actualilor guvernanti se dovedesc povesti pentru urechi mai surde, arata ca majoritatea cetatenilor intelege ca nu putem trai din povesti, chiar daca spuse de tinerii cavaleri ai opozitiei.

La cate galeti de laturi i se revarsa in cap, din toate directiile, orice premier, altul decat Emil Boc, si-ar fi luat de mult lumea in cap. Are si el familie si copii de crescut. De mentionat si faptul ca a fost singurul care a sustinut, fara succes, criteriile de integritate propuse de grupul Macovei. Iar cand a luat masuri dificile a reusit sa-si convinga colegii ca sunt necesare. Chiar daca sinucigase, politic vorbind. As vrea sa ajung sa vad, peste zece ani, evaluarea guvernarii Boc.

A doua miza, reformarea PD-L

In adevar, Boc si Basescu au amanat aceasta a doua problema spinoasa, care risca sa traga in jos partidul la viitoarele alegeri. Nu poti vorbi de coruptia din casa altora, fara sa te uiti, mai intai, la tine in ograda.

Singura „scuza” pe care o pot invoca este mentinerea unei coalitii parlamentare, pentru miza mai importanta: reformarea Romaniei.

Majoritatea parlamentara este mereu pe muchie de cutit. La Senat nici nu prea exista. Singura metoda Contributors.roasumarii raspunderii a functionat cu brio, reusind trecerea prin parlament a legilor importante pe care le-am enumerat.

O fractura importanta, chiar o spargere a PD-L, in cazul unei rafuieli dusa pana la capat cu coruptii din PD-L, ar fi compromis, posibil definitiv, reformarea Romaniei. Ce era de ales?

Si la UNPR si UDMR lucrurile nu sunt „curate”. Si acolo exista persoane care au probleme cu justitia. Si totusi, oamenii astia au votat legile importante enumerate mai sus. Adica n-au votat respingerea lor. Si nici n-au aplecat urechea la cantecele de sirena ale opozitiei.  Cum si cine i-a convins, ramane un mister. Accesul la resurse si contracte cu statul, ar explica unii. Poate ca asa este. Dar nevoia de reforme a Romaniei era si este inca asa de mare, incat riscul acesta este mai mic decat nereformarea tarii. Iar justitia (justitie ce  a inceput sa functioneze, slava Domnului), sa-si faca treaba si sa-i inhate.

citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
























​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

506 vizualizari

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version