Eul meu digital si dreptul fundamental la DELETE. Adica la uitare

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 10 aprilie 2011, 11:45 Actualitate | Opinii

Eul meu digital
Foto: Hotnews
Trec in revista spamul nou, de ieri, din posta mea electronica. Oferta e generoasa: motociclete de 7.500 de euro, toale de barbati, femei, copii, bijuterii, locuinte. Concedii de vis, sejururi in hoteluri de 5 stele, la preturi tot de vis. Zic ei, promotorii de pe net. Urmeaza un test de abilitate. Eu, pas. Apoi, unul de IQ. Pas parol, ca m-a pus pe ganduri. "Cine sunt eu si cine mi se potriveste?" vor sa-ti clarifice mediatorii unei "relatii amoroase de elita", care sa se injghebe chiar pe website-ul lor. Nu stiu cum functioneaza, subiectul e prea fierbinte, te arzi usor. Pasez iar, caci stiu ca, pana la urma, tot cobai sau bun de plata esti.

Hits si shits

O madam trimite un mail cu titlul "Fa-te milionar cu doar 1 Euro". Unele poze si grafici au fost blocate, pentru ca expeditorul sa nu-ti poata identifica PC-ul. "Klick aici, ca sa incarci pozele, sau aici, daca nu poti citi continutul mail-ului, sau aici, daca nu mai vrei sa primesti newsletter-ul". Nu dau click, ca nu stiu peste ce dau, nu ma intereseaza ce vor sa-mi mai vanda si nici de dezabonare nu sunt chiar sigura.

"Ati primit aceasta instiintare, pentru ca v-ati inscris intr-un program promotional al ..." Nu-i adevarat. Cu manuta si clickul meu propriu, nu m-am inscris nicaieri si nu inteleg de unde m-a pescuit firma cu adresa frantuzeasca. Ei, de unde ... De prin internet, ca pe tot omul care se respecta si vrea sa fie in randul lumii. Sterg mesajul si vad altul. Ma ademenesc cu un fel de Viagra, probabil ca sexul inca nu mi l-au depistat. Click si Delete.

Trec mai departe, la "zburatori". Ma imbarc pe spam-urile de la diverse motoare de cautare pentru zboruri ieftine. Si zbor, si zbor: de la Roma la Paris, de la Dubai la Rio. Gata, am zburat destul. Click, spamul aerian a aterizat ireversibil in eter, ca l-am sters. La mailul urmator, mi se pare ca nu vad bine: o Melanie nemteasca de la o firma de turism cheama la concediu (n.t. Urlaub). "Urlaubshits: Mallorca, de la 260 de euro in sus" suna oferta. E un Hit, sau e un Shit? Mailul e ambiguu, cel putin pentru mine. La gunoi cu el.

Urmatoarele oferte sunt de asigurari ieftine si credite fara dovezi de bonitate. Apoi, nelipsitele instiintari de castiguri. 500 de euro gratis da o pagina de jocuri de noroc, dar numai daca te inscrii la cazinoul ei virtual. Ar fi practic, poti bate tastatura si rula asii, in izmene si slapi. Nu-ti trebuie rochie de seara si nici frac, ca la un cazinou real. Dar si cazinoul virtual aterizeaza in cosul de gunoi, caci nu-mi place sa joc decat table, pe viu si fara miza in bani.

Al tau, pe veci

E greu sa-ti mai imaginezi, ca om al zilelor noastre, o viata fara computer, internet, posta electronica, socializare pe net. Poate ca acasa ai putea renunta la universul paralel, daca ai vrea. Unele joburi insa, te obliga sa intri in "virtualitate". Internetul, cu bune si cu rele. Cele bune se stiu, societatea moderna e aproape imposibil de conceput in absenta rapidei informari, comunicari si a altor binefaceri pe care le ofera acesta.

Un rau este, insa, intruziunea necontrolata in sfera vietii private a utilizatorilor. Cel de-al doilea rau e stocarea unor masive baze de date personale, in folosul firmelor care cumpara profiluri de potentiali cumparatori. Ireversibil de rau e faptul ca Internetul NU UITA. O prostie spusa de cineva cu 10 ani in urma ramane imortalizata pe net. O fotografie sau un filmulet compromitator postate "aiurea", chiar de protagonist, sau de un "binevoitor", te pot insoti toata viata.

O fotografie veche de ani de zile a unei fete care a chefuit dupa bac ceva mai mult si doarme cu capul pe o masa plina cu doze goale de bere, ii ramane ca o stampila virtuala, pe frunte. Cineva a postat-o pe net. De cheful cel tare isi mai aduc aminte doar cativa colegi si prieteni. O stie tot leatul haladuitor in eter. Cand a incercat, dupa terminarea scolii, sa-si caute de lucru, tanara din Germania a dat peste firme care au cautat-o in internet si, dupa cum a povestit ea televiziunii germane, i-au refuzat solicitarea de job "probabil din cauza fotografiei postate pe net, din trecut".

Acelasi lucru ar fi patit si unii detinuti care si-au ispasit pedeapsa, insa relatarile cu nume si prenume din presa despre faptele lor, eternizate in spatiul virtual, i-ar fi impiedicat sa-si reia viata sociala si profesionala normala, dupa eliberare.

Luna portilor deschise

Problema protejarii datelor personale si a "prescrierii" unor informatii si imagini stocate la infinit in Internet a ajuns pe masa de lucru a Guvernului german, fiind ridicat la rangul unei "trebi de stat". Insa domeniul pare prea nou si prea sinuos, pentru decizii finale. In luna decembrie a anului trecut, fostul ministrul de interne german Thomas de Maiziere (CDU) prezenta un proiect de lege prin care firmelor private li se permitea in continuare "colectarea de date dupa voia inimii", dupa cum apreciaza publicatia Spiegel.

Numai in ce priveste publicarea acestor date isi exprima rezervele fostul ministru de interne, acum ministru al Apararii. "Cu cat se aduna despre persoane private mai multe date, care sunt relationate si apoi publicate, cu atat creste pericolul unei lezari grave a sferei private. Avem nevoie aici de o delimitare, care sa fie insotita de sanctiuni clare si despagubiri materiale", a declarat el. In principiu insa, de Maiziere sconta mai degraba pe o auto-reglementare benevola a firmelor care fac bani din colectarile, evaluarile si valorificarile a tot ce misca in Internet, considera publicatia sus-numita.

Si ministrul responsabil pentru protectia consumatorului, Ilse Aigner (CSU), s-a facut auzit in timpul dezbaterii despre legitimitatea activitatii de filmare a obiectivelor imobiliare private, prin operatiunea Google Street View din Germania. Acum, locul lui Google il ia Microsoft, care in luna mai va demara actiunea "Streetside" si nu intentioneaza sa dea dreptul locatarilor si proprietarilor sa refuze fotografierea sau filmarea caselor lor, anterior publicarii imaginilor in Internet.

In plus, in cadrul actiunii Streetside, vehicolele Navteq ar urma sa colecteze pentru motorul de cautare Bing al Microsoft nu doar fotografii, ci si "date din retelele de telefonie, de ex. adrese MAC de pe retelele WLAN", dupa cum scrie Bild.de. 50 de orase si regiuni din Germania are in plan MS Streetside, incepand din 9 mai. Primele orase intrate in obiectivul "curiosului" colos electronic american sunt Nurnberg, Furth, Erlangen si Augsburg. http://www.bild.de/digital/internet/microsoft/google-streetview-besser-17297518.bto.html

"Big Brother is watching you"

Cu toate aceste ocazionale luari de atitudine, glasul politicienilor se ridica rar si scazut cand e vorba de protectia datelor personale ale cetatenilor. Mai sonora e vocea societatii civile si a unor ONG-uri pentru protectia consumatorului, care incearca sa-i tina pieptul lui Big Brother. Nici nu a banuit George Orwell, autorul romanului de anticipatie "1984", cat de actual va fi si in secolul al XXI-lea. Sumbra sa predictie "Fratele cel Mare te vegheaza" s-a adeverit.

In scena finala a romanului, eroul sau e frant de vointa si golit de viata interioara. El isi ridica ochii cu adoratie catre portretul de pe perete al Dictatorului, tortionarul sau. Orwell anticipa, la scurta vreme dupa razboiul al doilea mondial, "omul transparent", permanent observat, controlat si depersonalizat intr-o societate a viitorului, de tip comunist. Iata insa ca nici democratiile actuale nu-l dezmint.

In fiecare an, asociatia FoeBuD din Bielefeld acorda Premiile "Big Brother" din Germania.  Pentru 2011, ceremonia a avut loc in 1 aprilie. "Si nu e o pacaleala", mentioneaza site-ul oficial Bigbrotherawards.de. Daca se numeau Bigbotherawards (bother = a deranja, a supara) poate ca era mai potrivit, caci au suparat nu doar pe unii politicieni, ci si firma Daimler AG sau chiar vama germana.

Printre laureatii acestui premiu negativ, un fel de "Zmeura de Aur" pentru lezarea sferei private, s-au aflat Facebook Deutschland GmbH si Apple GmbH din Munchen. Justificarea premiului suna asa: "BigBrotherAward 2011 la categoria comunicatii se duce la Facebook Deutschland GmbH pentru scotocirea tintita a oamenilor in relatiile lor personale, in dosul unei fatade draglase a unei asa-zise oferte de gratuitate. Datele cumulate le stocheaza Facebook in SUA - acces permis serviciilor secrete. Stergerea lor nu e prevazuta".

"Prin 'Gaseste-ti prietenii' si 'Handy-App', Facebook isi insuseste numerele de telefon si adresele de mail din baza de adrese a utilizatorilor. Butonul 'Imi place' de pe ofertele web straine tradeaza chiar si fara sa-l foloseasca, pe toti vizitatorii de pe Facebook. Cu Facebook se prolifereaza pe net un fel de 'comunitate intercomunicanta', in care oamenii sunt urmariti pas cu pas. Aici domneste bunul plac al unui concern si acesta castiga miliarde, calcand sistematic in picioare legea protectiei datelor personale". http://www.bigbrotherawards.de/2011

Apple GmbH din Munchen este premiat pentru "luarea ca prizonieri a clientilor prin cumpararea de hardware scump si santajarea acestora sa agreeze conditiile lor de protectie a datelor. Cine si-a cumparat pe cateva sute de euro un iPhone la moda, vrea sa-l si foloseasca. Clientii n-au practic alta alternativa decat sa fie de acord, pentru a putea folosi cele 117 de site-uri afisate pe iPhone. In caz contrar, isi pot folosi aparatul doar ca sa telefoneze".

"In retea, acolo e casa mea"

Daca pe multi oameni intruziunea in viata privata si conservarea la infinit a urmelor lasate de ei pe net ii deranjeaza, ii supara tare sau ii impinge chiar la procese, sunt altii, mai cu seama tineri, care stau cu placere "in pielea goala", in vazul intregii lumi. Si nu doar atat. Sub motto-ul "Post-Privacy" se formeaza pe net un curent de opinie conform caruia "sfera privata clasica e o relicva a erei pre-digitale". http://www.stern.de/digital/online/post-privacy-debatte-ist-privatsphaere-noch-zeitgemaess-1667312.html

Tonul l-a dat in Germania Julia Schramm, o tanara de 25 de ani si absolventa de stiinte politice, care a iesit in public cu aceasta afirmatie, atragand atentia agentiei de stiri dpa si a unor importante publicatii germane. "In momentul in care acasa ma loghez pe Facebook, ma livrez lipsei de control. Sfera privata nu mai exista, de fapt, in Internet. Traiesc in retea, acolo e casa mea", a mai zis ea. E ca o evaziune din singuratatea si instrainarea de lumea reala, ar zice unii psihologi.

Schramm e membra a Partidului Piratilor si isi relationeaza optiunea cu o viziune sociala: "Noi suntem idealisti fara sperante si ne dorim o lume fara discriminare, in care nu e nevoie sa te retragi in viata privata". Sunt voci care spun ca aceasta e o utopie. Iar altele, care o califica drept naivitate juvenila. Eu ma gandesc la cartea lui Orwell, pe care am primit-o imprumut in anii 80 si am citit-o cu sufletul la gura si perdelele lasate. De doua ori, in trei zile. Pe atunci, habar n-aveam de Internet.


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

4180 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    eu (Duminică, 10 aprilie 2011, 12:04)

    cornel [anonim]

    Subscriu in totalitate, ma identific cu majoritatea pct. de vedere exprimate transant.
    • 0 (2 voturi)    
      Google - is new Big Brother (Duminică, 10 aprilie 2011, 15:15)

      alex [anonim] i-a raspuns lui cornel

      Videclipul spune totul, nu am ce sa mai comentez.

      " youtube keywords: The Google Toilet: SuperNews "
      " sursa-video: http://www.youtube.com/watch?v=hrontojPWEE "
      ________________
      Cit ma bucur ca nu am cont, pe faisboc, pe haifive, tuiter, si alte prostii. O sa vedeti peste 5-10 ani efectele negative, unele chiar mai devreme.

      Stiati ca la angajare, intii se cauta pe net despre tine sa vada cine esti ?
      • +2 (2 voturi)    
        extraordinar (Luni, 11 aprilie 2011, 0:39)

        simplex [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Vai și de-aia nu mai pot eu ca ma cauta pe google
        De setări de privacy nu cred ca ai auzit din moment ce nu folosești serviciile menționate de tine.
        Mie imi convine ca ma cauta pe google ca asa imi gasesc pagina de LinkedIn.
        (trad: chestii prea complicate sa înțelegi)
  • 0 (4 voturi)    
    superarticol... (Duminică, 10 aprilie 2011, 13:06)

    ligrivn [anonim]

    care probeaza cu surse ceea ce unii din noi stiam de ceva vreme: we are being watch!
    • +5 (5 voturi)    
      ceea ce sigur nu stii (Duminică, 10 aprilie 2011, 13:45)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui ligrivn

      e limba engleza LOL
  • +4 (6 voturi)    
    PRIVAT CE ? (Duminică, 10 aprilie 2011, 13:22)

    pointless man [utilizator]

    Pentru cei traiti sub comunisti toata povestea cu viata privata este o gluma destul de searbada. Vorba cuiva muult inainte de internet: Ce te bagi in PRIVATA vietii mele ?

    In rest tot ce observ ca-i deranjeaza pe unii sub titlul asta pompos sint diverse aspecte legate de abateri de la morala, educatie, sau bun simt. Solutia e simpla: dragi copiluti (inclusiv cei trecuti de 80 de ani) reveniti la ce va sfatuia mama sau bunica. Adica lasati-o mai moale cu exhibitionismul.

    Spam-urile si reclamele agresive sint alta poveste.
  • +5 (7 voturi)    
    Ironic (Duminică, 10 aprilie 2011, 13:29)

    Tudorica [anonim]

    Bun articol, dar n-am gustat deloc ironia butonului "Like" al FB care urmeaza imediat dupa articol. Sau e un test?
  • +1 (3 voturi)    
    Eul integrat (Duminică, 10 aprilie 2011, 13:37)

    Daniel [anonim]

    Asa se pare, ca dreptul la delete se pierde.
    Internetul, ca rege al big-bangului informational, dinamiteaza notiunile traditionale si poate concentra instantaneu comuniuni de idei de mare intensitate, impulsionind chiar si revolutii sociale.
    Avantajul internetul rezida in volum informational, diversitate, viteza si libertate de miscare. Protectia si drepturile utilizatorilor de internet sint iluzii intretinute artificial si sortite disparitiei. Internetul le-a permis oamenilor sa-l creeze, si-a crescut radacini adinci in existenta oamenilor, ofera cu generozitate optiuni, dar evolutia sa nu poate fi controlata. Ce-am putea face daca nu ne convine? Ca de obicei, ne adaptam, ne sfatuim intre noi, dar tot pe internet, bineinteles
  • 0 (2 voturi)    
    Somnul ratiunii naste monstri (Duminică, 10 aprilie 2011, 21:13)

    Ioan [anonim]

    Demolatorii de masini ai secolului XXI. Spaime ancestrale trezite de noutatea schimbarii. Se va delete cat de curand, lumea voastra muribunda, TRAIASCA ERA NOUA!!!!!!!!!
  • 0 (2 voturi)    
    cum adica? (Duminică, 10 aprilie 2011, 22:56)

    iulianuss [anonim]

    Ai ceva de ascuns? Atunci nu utilizezi canale de comunicare pe care nu le poti controla. Trage-ti cablu privat pana la destinatar, cheama-l la o cafea sau o poveste in parc, arata-i fotografii pe hartie... Cine te pune sa te afisezi pe domeniul unor privati?
    E tare greu de inteles cum unii si unele scriu despre Internet ca despre un nor pufos, prietenos si moka. Internetul sunt oameni, e chiar asa de complicat?!!
  • +2 (2 voturi)    
    This is news? (Luni, 11 aprilie 2011, 1:28)

    simplex [utilizator]

    1.Un rau este, insa, intruziunea necontrolata in sfera vietii private a utilizatorilor.
    Reply:
    Fiecare site de socializare si nu numai are un terms of service, privacy policy, etc.
    Deci "intruziunea" este cu acordul persoanei. Ah, ca nu a apucat sa citeasca asta ne e vina facebook sau a hi5-ului, samd.

    2.Cel de-al doilea rau e stocarea unor masive baze de date personale, in folosul firmelor care cumpara profiluri de potentiali cumparatori.

    Depinde. Unele servicii respecta politica lor. Cum ar fi ca facebook sa trimita spam la toti userii daca ar da informatiile personale pentru scop comercial la terte parti fara acordul meu?

    3.Ireversibil de rau e faptul ca Internetul NU UITA.
    Asa e nu uita. Dar nici nu afla din neant.

    4. O prostie spusa de cineva cu 10 ani in urma ramane imortalizata pe net.
    Big deal.

    4.1O fotografie sau un filmulet compromitator postate "aiurea", chiar de protagonist, sau de un "binevoitor", te pot insoti toata viata.
    Depinde de site, cat de mult se raspandeste, etc.
    Youtube Content Reporting and Removals
    http://bit.ly/fzKXt3
    Reporting abuse on Facebook
    http://on.fb.me/8RhNGs
    Insa daca postezi aiurea poze cu tine in ipostaze "aiurea" e vina ta.

    Asa ca hai sa fim seriosi, masuri contra spam-ului exista, daca iti dai numarul de telefon si numarul de la pantofi pe majoritatea forumurilor / retelelor de socializare la ce te poti astepta ?

    Vrei sa nu iti umpli casuta de mail cu spam-uri foloseste casutele de mail temporare cum ar fi asta
    http://www.guerrillamail.com/
    valabila 1 ora suficient cat sa te inscri pe un site/forum, etc.

    Dar ma rog, hai sa facem articole de dragu de a le face.
    • 0 (2 voturi)    
      New News (Luni, 11 aprilie 2011, 11:39)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui simplex

      1. Intruziunea e scuzabila pentru prosti? De acum incolo nu doar ca scopul scuza mijloacele, dar ii ..... ("lucra") pe ignoranti?!
      2. Acordul tau,,,,,,ce gluma!
      3. OK, dar Internetul te si foloseste ( ca sa ma exprim decent). Credeam ca eu trebuie sa fiu stapanul vietii mele.
      4. Prostia spusa nu doar ramane pe Net: e "folosita".
      5. Nu depinde DOAR de site ;-)

      Deranjati-va si ascultati-l pe Steven Rambam (http://sorin-tudor.ro/fereste-te-de-web-20/). Daca nu stiti cine este, nu aveti nici o scuza :))
      • 0 (2 voturi)    
        ... (Luni, 11 aprilie 2011, 12:28)

        ionel [anonim] i-a raspuns lui sorin

        Nu exista diferenta intre prezenta ta pe "net" si prezenta ta in viata reala. Daca faci o tampenie in viata reala, nu te poti astepta ca impresia facuta asupra societatii in care activezi sa dispara la un simplu pocnit din degete. Asa cum nu alergi pe strada in p.tza goala, asa poti sa te abtii de la tampenii "pe net". Tot prostul ar trebui sa inteleaga ca eul virtual e acelasi lucru cu eul real si orice ai facut intr-un mediu, te afecteaza si in celalalt mediu. Nu trebuie sa te feresti de web 2.0, ci sa inveti sa-l folosesti. Asa cum o prostie facuta la un chef, intre prieteni, poate "transpira", asa si o prostie pusa pe net, pentru prieteni, poate ajunge la oricine.
      • +2 (2 voturi)    
        reply (Luni, 11 aprilie 2011, 12:57)

        simplex [utilizator] i-a raspuns lui sorin

        1. Intruziunea e scuzabila pentru prosti? De acum incolo nu doar ca scopul scuza mijloacele, dar ii ..... ("lucra") pe ignoranti?!

        Nu am zis ca e scuzabila. Doar ca e datoria utilizatorului sa afle cum se vor folosi informațiile respective pe care el însuși le va furniza (sau nu) citind acele politici si apoi sa ia decizia daca vrea sau nu sa se alăture acelei rețele de socializare.

        2. Acordul tau,,,,,,ce gluma!
        Cum asa ?

        3. OK, dar Internetul te si foloseste ( ca sa ma exprim decent). Credeam ca eu trebuie sa fiu stapanul vietii mele.

        Mai degraba oamenii se folosesc de alti oameni prin informatiile gasite pe internet (si nu numai) despre cineva. Dar cineva poate fi un username oarecare, poate folosi adrese de email temporare cum am zis mai devreme, servicii VPN, proxy sau Tor dacă te îngrijorează atat de mult intimitatea.
        Poate ALEGE daca vrea sa faca parte dintr-o comunitate sau nu, sa faca parte dintr-o retea sociala sau nu.

        4. Prostia spusa nu doar ramane pe Net: e "folosita".
        Da-mi un exemplu.

        5. Nu depinde DOAR de site ;-)
        Dezvolta argumentul.
  • +1 (1 vot)    
    paranoia ... (Luni, 11 aprilie 2011, 22:05)

    bububu [anonim]

    cred ca e un pic de paranoia aici... e si o problema de neadaptare prihica la noile situatii... asta-i parerea mea...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...


Ultimele articole din Actualitate | Opinii

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică