Pe culmile nepasarii

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 7 aprilie 2011, 19:53 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: HotNews.ro
Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, ar trebui sa demisioneze sau sa fie demis dupa rusinosul moment pentru statul roman, care pretinde ca n-a gasit bani pentru achizitionarea celor sase manuscrise originale ale cartilor lui Cioran scrise in limba romana. La licitatia organizata joi, la Paris, au participat TVR si Biblioteca Central Universitara, ambele nimerite pe ultima suta intr-o afacere de care, teoretic, primul interesat trebuia sa fie Ministerul Culturii. Insinurarile xeonfobe, acuzatiile de indiferenta motivata etinc aduse lui Kelemen Hunor, sunt o aiureala.​

La mijloc par sa fie nepasarea, o neglijenta evaluare a evenimentului de la Paris si a semnificatiei documentelor scoase la vanzare. Cu toata indulgenta, penibilul moment nu poate trece nesanctionat. E o insulta adusa memoriei culturii romanesti. De neimaginat un stat amnezic sau cautandu-se meschin in buzunare ca sa-si recupereze urmele de geniu ratacite prin lume.

De netolerat penibilul absentei de la o licitatie unde statul era obligat sa participe prin cel mai autorizat reprezentant al sau: Ministerul Culturii. Daca mai era nevoie de precizari: francezii si romanii sarbatoresc pe 8 aprilie 100 de ani de la nasterea lui Emil Cioran.  

Procesul de intentie deschis de unii comentatori HotNews.ro ministrului culturii, Kelemen Hunor, nu se sprijina pe nimic din trecutul sau de ministru. Tanarul presedinte UDMR a dat in repetate randuri probe de echilibru si moderatie. N-am remarcat ca ministrul culturii sa actioneze, din decembrie 2009 incoace, dupa vreun criteriu etnic. Nu veti gasi precedente in cariera sa de ministru. Dimpotriva, prezenta unui maghiar in fruntea ministerului culturii de la Bucuresti a mai spulberat o prejudecata.

Din indolenta, nepasare, fatalitate economica sau alte motive care scapa azi, Ministerul Culturii n-a miscat un deget pentru a fi prezent joi, 7 aprilie, la licitatia de la Paris, unde au fost scoase la vanzare carti postale, scrisori, alte maruntisuri din viata cotidiana dar si sase manuscrise orginale ale cartilor scrise de Emil Cioran in romaneste, inainte de a-si abandona limba si de a scrie exclusiv in franceza, devenind unul din marii ei stilisti.

Organizatorii licitatiei rezuma mai simplu valoarea documentelor: sunt fundamentele operei cioraniene. Daca nu te agiti, tu, stat roman, sa le recuperezi, atunci cine? Daca nu pentru astea, atunci pentru ce? Romania n-are prea multe valori universale de recuperat, la nivel simbolic. Emil Cioran e revendicat de cultura franceza, veti spune, dar aici vorbim despre epoca lui romaneasca, asupra careia statul roman poate ridica legitime pretentii.

La insistentele HotNews.ro, Ministerul Culturii a dat explicatii laconice: Ministerul Culturii si-ar fi dorit sa participe la licitatie, dar n-are bani, la fondul de rezerva n-a apelat. Nu vad de ce n-ar fi stors fondul de rezerva de cateva sute de mii de euro, cata vreme nu mai departe de ziua de ieri, 6 aprilie, Guvernul tocmai a alocat 1, 3 milioane de lei din acelasi fond de rezerva pentru achizitionarea unor bratari dacice.

Prin urmare, bani se gaseau, din toata saracia. Mai trebuia putina vointa si ceva imaginatie. Ministerul de Externe a anuntat astazi ca a informat inca din luna februarie Ministerul Culturii despre licitatia de la Paris. Altfel spus, Ministerul Culturii stia ce are de facut de o luna si jumatate si, totusi, n-a iesit din letargie si cafard.

Cu cateva zile inaintea licitatiei, TVR si BCU s-au facut luntre si punte sa mearga la Paris. Foarte bine au facut, admirabil, poate vor gasi resurse - in extremis - sa recupereze ce trebuie adus acasa. Dar nu ei erau asteptati, in primul rand, acolo, ci Ministerul Culturii, care a stralucit prin absenta.

Jurnalistii de la Radio France International au meritul de a fi descoperit si urmarit cu justificat interes subiectul licitatiei de la Paris, continuat de HotNews.ro. Gabriel Liiceanu, unul din exegetii marelui nihilist, este revoltat pe buna dreptate ca statul roman n-a gasit 100 de mii de euro pentru a recupera ramasitele operei romanesti ale lui Cioran, unul dintre putinii scriitori iesiti din minora cultura romaneasca, pe care o detesta, intrati in circuitul valorilor universale.

O suta de mii de euro face un meci din liga lui Mitica sau reabilitarea unui podet amarat, fondul de rezerva al guvernului arunca bani pe toate bazaconiile clientelei politice si n-a avut pentru recuperarea unor valori din patrimoniul cultural al Romaniei?

Dar nepasarea insolenta, plictisul cosmic si somnolenta vegetala romaneasca - tot atatea teme care l-au adus pe Ciroran pe culmile disperarii - le vedem astazi si dincolo de granitele culturii: le vedem prin spitalele in viata sau muribunde, prin Parlament, pe strada sau prin alte locuri populate de romani sleiti.

P.S. O stire de ultima ora anunta ca documentele au fost achizitionate, totusi, de un roman, persoana particulara. Poate le va dona statului roman, poate le va vinde mai departe sau le va pastra pentru sine. Poate e un ins onorabil, poate altfel. Cu atat mai rusinos pentru stat, ca nu s-a pazit de noi potentiale ridiculizari. Insa, subliniez: ridicol e in primul rand ca Ministerul Culturii nu s-a obosit macar sa dea o fuga pana la Paris, macar sa salveze aparentele, sa ni se para noua cel putin ca-i pasa.





Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

10590 vizualizari

  • -10 (28 voturi)    
    acuma sincer (Joi, 7 aprilie 2011, 20:15)

    ady [anonim]

    te asteptai ca nenea unguru sa ia atitudine?..sa fim seriosi ..ce ti-e roman ce ti-e ungur ..doar toti suntem in aceeasi oala..neputinta sau si mai rau reavointa!!!
    • -12 (22 voturi)    
      asa ne trebe (Joi, 7 aprilie 2011, 21:13)

      aidra [anonim] i-a raspuns lui ady

      daca taman un ungure am pus la Cultura.
      cum naiba s-au gandit la asa mare aberatie: in tara asta nu exista un om de cultura roman? Un ungur ne trebuia minstrul Culturii? O aberatie mai mare n-am pomenit!
      • +1 (1 vot)    
        bine zis (Vineri, 8 aprilie 2011, 17:59)

        lexutz [utilizator] i-a raspuns lui aidra

        bine zis!
    • +6 (16 voturi)    
      acuma sincer (Joi, 7 aprilie 2011, 21:32)

      visio [anonim] i-a raspuns lui ady

      vorbind, ceilalți miniștri ai Cultelor (culturi, etc) ti se pare că au fost interesați de cultura românilor? atâta vreme cât sub oblăduirea lui Patapievici orice angajat al ICR publică texte de puber infantil, la ce te aștepți de la un alt ministru să facă ceva? a fost ministru un tânăr vervant, Paleologu nu știu cum...a făcut ceva? în afara faptului că lua banii Statului pe stat? nop...so...când românii vor vota oameni competenți, vor trăi bine; până atunci să trăiască CAP cu gumarii lui cu tot...asta este realitatea tristă: românul de rând nu are cultură, în schimb poate ajunge ministrul culturii sau Președintele Statului aproape fără probleme(vezi Ion Iliescu, om fără meserie, fără activitate didactică, un neica nimeni...)
      • +3 (7 voturi)    
        ce legatura are? (Vineri, 8 aprilie 2011, 10:45)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui visio

        In articol se vorbeste despre ministerul culturii, Ce treaba are ICR cu povestea asta? Sau esti frustrat ca nu te-au publicat si ai prins momentul sa tragi o sageata?
        • +1 (1 vot)    
          ideea principală (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:03)

          visio [anonim] i-a raspuns lui Mihai

          este scrisă în primul rând din psotul meu; restul este un comentariu referitor la ”grija profundă” manifestată de Statul român (ministerul Culturii în speță) față de românii care și-au probat valoarea; ce ți-am explicat acum se numește analiză pe text, și s-a întâmplat ori că nu pricepi ce citești, ori ești grăbit, ori ești ”binevoitor”; oricum ai fi, este bine ca afirmațiile ”date” să fie cel puțin echilibrate; dacă m-ai fi cunoscut, ai fi știut că nu sunt bugetar, nu am afaceri cu Statul și nici nu vreau; din toate posibilitățile de mai sus, trag concluzia că ești ”binevoitor”, exact ca foștii miniștri ai Culturii și Cultelor; adică, ești un bugetar postac să apere imaginea ministerului; dacă vrei să te faci de râs, nu ai decât, însă documentează-te bine pentru că altfel strici și mai mult (decât este acum șifonată) imaginea ”respectabilului” minister; în rest, îți doresc ședere plăcută cu ”prietenii” la o ”șuetă”...fii atent la scame...
          • +1 (3 voturi)    
            Ma simt flatat (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:47)

            Mihai [anonim] i-a raspuns lui visio

            ... dar nu sunt nici bugetar nici fost ministru. Ideea este ca ai lansat un atac punctual la adreasa ICR, ceea ce inseamna ca ai sau ai avut tentative de afaceri cu statul, atac lansat intr-un context total nepotrivit. ICR organizeaza la Paris evenimente in memora lui Emil Cioran

            http://nine.macrodevelopment.ro/emil-cioran-centenary-celebrated-at-paris-book-salon/

            Daca ICR si Patapievici nu te satisfac, cel mai probabil esti un mare admirator al lui Adrian Paunescu.
            • 0 (2 voturi)    
              hai să vorbim (Vineri, 8 aprilie 2011, 15:36)

              visio [anonim] i-a raspuns lui Mihai

              1. ICR s-a compromis de multe ori, și nu ar fi fost mare lucru dacă nu vorbeam de elita culturii românești; patapievici știe să vorbească, dar cam atât; omul are calitatea, foarte importantă, că este capabil să explice o idee astfel încât și cel mai prost dintre proști este capabil să înțeleagă; pentru acest aspect are tot respectul meu; pentru mizeria în care a târât numele ICR, implicit imaginea României, are tot disprețul meu;
              2. dacă vorbesc despre ICR, în alt context decât cel prezentat, înseamnă că fac o relație oarecare între anumite instituții ale Statului; dacă spuneam că guvernul nu a alocat o sumă potrivită ministerului cultelor, înseamnă că sunt în slujba politicienilor momentului? indiferent care ar fi acel moment? eu zic să fi mai echilibrat în ceea ce spui;
              3. desigur că ceea ce spun este punctul meu de vedere, și fiecare e liber să scrie și să spună ce vrea atâta vreme cât decența este de față; doar asta înseamnă democrație, nu? respectarea și a altei opinii atâta vreme cât este exprimată civilizat și argumentat; e valabil și la momentele electorale să știi treaba asta; inseamnă civilizație, educație și poate evitarea unui trecut dictatorial...din moment ce avem această experiență;
              4. ești curios despre gusturile mele literare...eu trebuie să recunosc că-s cam nesimțit; revenind, apreciez ce a făcut Păunescu pentru români (cenaclul Flacăra), că i-a scris ode lui Ceaușescu sau că l-a înjurat, este de discutat dar trebuie să fii atent la relațiile interumane când vorbești de indivizi complexi sau situații complexe...păreea mea; și sunt un mare admirator al lui Eminescu; poeți cunoscuți (vezi câți au fost prieteni cu felix de la antene) au fost destui, și sunt mai mulți necunoscuți...însă Eminescu este numai unul dar suficient; ca idee colaterală, este tare interesant cum Dumnezeu ”sparge” atâta inteligență într-un om, care la rândul lui împrăștie această valoare; eu aș numi chestia asta eficiență iar alții har;
              5. am alte satisfacții...
              • 0 (0 voturi)    
                Limba română, bat-o vina. (Vineri, 8 aprilie 2011, 19:41)

                Task Damager [anonim] i-a raspuns lui visio

                Pluralul masculin pentru "complex" este "complecşi"

                In rest, de acord cu tine.
      • 0 (2 voturi)    
        vrajeli.. (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:03)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui visio

        asta nu e scuza..ministerul trebuia sa participe la licitatie si punct! restul e cancan!
    • -8 (8 voturi)    
      OOOOPS ! Cumparatorul era Verestoy ! (Vineri, 8 aprilie 2011, 8:00)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui ady

      Avocatul care a licitat era doar...avocat.
      Manuscrisele vor fi donate Academiei Romane
      cu singura conditie de a fi pastrate impreuna, sub titulatura Fondul Cioran sponsorizare Verstoy & Cseke.
      *
      Ce-or fi vorbit Kelemen si colegii lui de partid
      pe ungureste nu se stie - dar in urma
      acestei operatiuni nu
      se mai poate gasi nod in papura UDMR ului.
      *
      Asica daca tot cade ...sa fie clar ca Guvernul Boc cade exclusiv din vina PDL.
      Articolul propagandistic pentru dispersarea
      vinovatiilor si spre unguri nu si-a atins tinta.
      *
      PS: Eu cred ca si Videanu ar fi avut bani sa liciteze de voie. Mai ales ca am bazut ca avea o carte de Cioran pe care o pusese sub doza de bere cand juca table p plaja la Nisa cu tatăl lui Sida- ex ginerică
  • +8 (28 voturi)    
    Nu e atit de important (Joi, 7 aprilie 2011, 20:18)

    Maria356 [utilizator]

    Da, e regretabil, dar nu o tragedie. Valoarea unei carti este in continut, nu in simbolismul unui manuscris.

    Daca exista un Emil Cioran astazi (nu neaparat un filozof, nu neaparat un disperat, nu neaparat cineva de exact aceeasi factura), adica un tinar roman de mare valoare care scrie lucruri care ar putea deveni clasice, lui sau ei sa i se dea ajutor. Macar o fractiune a banilor dati pe manuscrise de catre acel cumparator. S-ar face mai mult bine real.

    Prea ne-am obisnuit sa ne inchinam la morti si sa-i ingropam pe vii, de viu.
  • -9 (33 voturi)    
    Nu erau asa mari nestemate, d-le Tapalaga (Joi, 7 aprilie 2011, 20:20)

    Emil CIoran [anonim]

    Va aprindeti cam repede, de inteles pentru un tanar care trebuie sa-si lase cioc sa demonstreze ca-i barbat. Dar nu erau cine stie ce nestemate si daca le-ar fi cumparat statul roman ce mare folos am fi avut noi cu totii? Ar fi zacut prafutie intr-o biblioteca si nu le-ar fi atins nimeni. De la Liiceanu incoace ati mai auzit pe cineva sa se intereseze de manuscrisele alea? Eu nu, ergo (daca nu cumva credeti ca traim intr-o tara de idioti) valoarea lor era una cel mult speculativa, dupa cum o demonstreaza si istoria lor, explicata de dl. Liiceanu.
    • +12 (16 voturi)    
      Un muzeu (Joi, 7 aprilie 2011, 21:34)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Emil CIoran

      Mergem la Luvru, in diverse alte muzee din intreaga lume sa vedem, ce? Operele altora? Si la Muzeul National nu pot merge copii nostri sa vada operele lui Cioran?

      Mergem la muzeul de pe langa manastirea Putna si vedem, ce? Niste manuscrise de pe vremea nu stiu cui, niste texte liturgice, etc. Dar textele lui Cioran ... la gunoi cu ele. Nu au valoare, sunt doar speculatii.

      Pentru cei care chiar au mai citit in viata lor o carte, Cioran e diferit. E o revolta in el, o distantare de mizeria asta lumeasca. Desigur, probabil nu ai cum sa intelegi, poate nu l-ai inteles niciodata. Si chiar merita un muzeu in Romanica asta cu bucati originale din viata lui expuse.

      Daca ar fi fost un teledon cu 1 euro pentru sms, cu SIGURANTA s-ar fi strans de 10 ori suma. Surprinzator, dar in Ro mai traiesc intelectuali care mai dau un ban pentru piesa de teatru, o opera, un spectacol, si cu siguranta ar fi donat pentru un Cioran al Romaniei.
      • +13 (15 voturi)    
        Chioar mi se par ipocriti romanii (Vineri, 8 aprilie 2011, 0:19)

        Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui Cristina

        "chelul si tichia de margaritar, tara manelista cu manuscrise filozofice"

        Eu zic ca mai degraba ar baga cei 410 mii euro in campanii de civilizare a romanilor parca iesiti din pestera. Cu 2 milioane de tigani, alte milioane de romani barbari, mie mi se pare o risipa, pe ceva care chiar daca are valoare nu poate servi la marile noastre nevoi urgente mult mai triviale. Sau vrem sa ne ascundem lipsa de alfabetizare dupa manuscrise rafinate?

        Eu am fost la muzeu in Madrid insotit de romani care aveau facultate si ma zoreau sa iesim mai repede ca s-au plictisit si era taman muzeul national de istorie al unei foste puteri coloniale. Eu zic ca traiesti intr-un turn de fildes.

        Sa-ti aduc aminte ca nu mai avem aproape elite? cine ? becali, fata presedintelui, Vanghelie, Mazare, Ponta care a dansat pe mese manele, Tudy, Udrea, Vadim, ai vazut limbajul lui Chireac in particular ? dar jandarmeria sau militarii la miting ?

        Minerii aia care au venit la Buc. erau doar varful aisbergului, ca ei mai erau milioane de trogloditi, crezi ca timpul le-a marit calitatea ca la vin, cumva ai vazut oameni de la tara in acesti ani plecand cu sacosele pline de carti inapoi la sat? daca nu ai vazut, cine sa-i fi educat OTV-ul?
        • +2 (4 voturi)    
          Tocmai de aceea (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:10)

          Cristina [anonim] i-a raspuns lui Vlad-I

          Tocmai pentru ca nu mai avem nimic, nici o elita, nici un om de cultura care sa mai fie mediatizat cat de cat, ar trebui depusa o rezistenta la mizerie. O minima rezistenta la noroiul care ne invadeaza. Si daca nu mai vrem sa facem asta pentru noi pentru ca noi am renuntat, ar trebui sa facem acest lucru pentru copii nostri. Macar pentru a sti, din muzee, din intamplare, ce a fost cultura si ce oameni de cultura a avut Romania.

          Cand vine valul de noriu cu becali, cu basi, cu mazari, cu ponti, cu zavorance si columbeni, daca nu punem cativa saci de nisip pentru indiguire, vor navali si ne vor umple pe toti. Ar fi putut fi acest Cioran un mic sac de nisip in jurul caruia sa se construiasca un dig de rezistenta ....
        • 0 (0 voturi)    
          Domn Nae Catavencu. (Duminică, 10 aprilie 2011, 19:27)

          Costin1968 [utilizator] i-a raspuns lui Vlad-I

          "In acest oras de dobitoci, in care eu sunt cel dintai!!" Marele domn-Nae traieste si astazi prin concetatenii nostrii!
    • +1 (9 voturi)    
      niet kultura ! (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:14)

      kulturnik [anonim] i-a raspuns lui Emil CIoran

      liceanu e ala de a "ars" cartea lui goma, ala tot un vantura lume, tot la paris.
      si pa urma, cioranu asta a fost si legionar si fiu de mosier. un reactionar defetist care si'a negat natia.
      cu banii astia putea sa face un camin cultural la clejani. sa se mai bucure si poporu, nu numai asa zisii telctoali. sau o sala de sport la cucuieti. ca bate baietii mingea la crajma din sat.
  • +1 (5 voturi)    
    simptomatic (Joi, 7 aprilie 2011, 20:22)

    robert [anonim]

    Simptomatic pentru un popor aflat in cadere libera.

    Si tot simptomatic, doar o singura postare pe Youtube a unei secvente care ar fi trebuit sa devina un simbol, un reper moral, un studiu de caz pentru orice scoala generala cu predare a disciplinei "Cultura civica" - interventia televizata a lui Victor Rebenciuc in decembrie 1989. Doar 2942 de vizualizari, la un an si jumatate de la publicare...

    http://www.youtube.com/watch?v=XQMo-YZrv3A

    In context, o alta recomandare:

    http://www.adevarul.ro/andrei_plesu_-_opinii/Indigestii_7_457224276.html
  • +6 (18 voturi)    
    Romanul Cioran (Joi, 7 aprilie 2011, 20:23)

    satanae [anonim]

    Indiferent din ce motive au facut ai nostri ce au facut cu participarea la licitatie, a fost mai bine asa. Nu cred ca Cioran ar fi fost foarte fericit sa fie revendicat de catre cultura romana, de care el se despartise foarte sonor si cu multa vreme in urma. Corect ar fi ca tot ce a ramas in urma lui sa fie pastrat in Franta si nu adus de vreun Gigi roman in tara, ca sa le arate diverselor toape care-l viziteaza ce om fin este el. La urma urmei, Franta este tara care l-a adoptat pe Cioran si cea pe care o revendica drept patria lui, asa ca nu ne serveste la nimic sa ne batem cu pumnii in piept ca este compatriotul nostru si sa ne simtim noi bine in pielea noastra de romani verzi.
    • -1 (5 voturi)    
      Revoltator (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:20)

      mirela [anonim] i-a raspuns lui satanae

      Nu cred ca problema era fericirea lui Cioran ! Nici acum,dupa moartea lui ,nu ne sinchisim sa-l apreciem sau sa-i acordam respectul cuvenit.Nici nu conteaza daca erau sau nu valoroase,pretul era nesemnificativ pt. un guvern.Dramatica este ATITUDINEA noastra in fata valorilor !
    • +3 (3 voturi)    
      frantza, tzara lui cioran (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:35)

      panfil [anonim] i-a raspuns lui satanae

      poate ti'as fi dat dreptate, daca as fi auzit ca ministerul culturii, dela paris, a castigat licitatia.
    • +5 (5 voturi)    
      Sindromul Nastase (Vineri, 8 aprilie 2011, 11:05)

      derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui satanae

      1. Aveti dreptate: Cioran apartine culturii franceze: indiferent cine ar fi cumparat manuscrisele, acest fapt simplu nu poate fi schimbat; si nici nu impiedica pe nimeni sa-l citeasca pe Cioran - inclusiv "perioada romaneasca" :)
      2. Cartile se colectioneaza mai bine in cap decat pe rafturi. Ideea ca numai lipsa unor manuscrise rare din biblioteci ne impiedica pe noi sa "avem o cultura" este pe cat de raspandita, pe atat de amuzanta. Reciproca nu e mai putin riscanta: amintiti-va de fotografiile lui Nastase cu 10 m. liniari de biblioteca in spate; nu numai ca nu l-au impiedicat sa dea celebrul interviu cu mitul lui sisif - nu stiu daca nu cumva l-au predispus :)
      3. In cazul unui autor de talia lui Cioran, nu numai etnia, dar si biografia tind sa devina irelevante. Daca Pitagora ar fi avut o "perioada traca" ati fi privit altfel unghiul drept, d-le Tapalaga?
  • -1 (15 voturi)    
    DEMIS! (Joi, 7 aprilie 2011, 20:23)

    gigel [anonim]

    Trebuie demis!
  • +6 (14 voturi)    
    cultura, cuvant de ocara (Joi, 7 aprilie 2011, 20:28)

    Ontelus Dan Gabriel [anonim]

    Domnule Dan Tapalaga,

    Sunt de acord cu opinia dumneavoastra, in acest caz. Indignarea pe care o exprimati, desi perfect legitima poate parea retorica, inutila. Chiar nu realizati ca noi nu mai suntem o comunitate nationala autentica? N-ati inteles ca, astazi, cultura a ajuns un cuvant de ocara? Dumneavoastra, om de media nu simtiti raspunderea imbecilizarii sistematice pe care o infaptuiesc, deliberat sau nu, mai toate mijloacele de informare in masa?
    Cioran?!... Cultura, un moft...
    Dumnezeu sa ne ajute!...
  • -8 (14 voturi)    
    Nu este vorba de nicio nepasare... (Joi, 7 aprilie 2011, 20:32)

    Elena Stefanescu [anonim]

    N-ati aflat ca au fost cumparate de un roman, persoana privata? Acest roman, cu dare de mana astazi, peste un timp le va putea vinde statului roman (cand statul va avea mai multi bani!!!!).
    Este ceva ce n-ati inteles pana aici? Parerea mea e ca ministerul si nicio alta institutie a statului n-au avut bani in mod intentionat, sa nu-l incurce pe romanul, persoana privata, care le-a si cumparat!
  • +1 (9 voturi)    
    Cioran de vanzare (Joi, 7 aprilie 2011, 20:36)

    Razvan Vasiliu [anonim]

    Cioran nu e o bataie de joc. Rusine Romania!
  • -6 (10 voturi)    
    cu tot respectul, Dane... (Joi, 7 aprilie 2011, 20:50)

    costica [anonim]

    dar chiar ii vezi p-astia de la guvernare ca ar fi pasionati de cultura, de Cioran, de valorile neamului asta, de Romania....scuza-ma, li se cam falfaie astora de toate astea . Pe Boc il inteleg saracu' ca el e oricum rupt de lumea reala, el traieste in lumea aia a lui unde e cald si bine in Romania, dar ma asteptam ca niste capete luminate sa faca ceva si sunt convins ca la Budapesta Ministrul Culturii nu ar fi avut sub nici o forma o astfel de atitudin ..... ceea ce vedem e jalnic, Romania, pe culmile decaderii si uitarii, cam pe-acolo suntem cu actuala guvernare portocalie-UDMR-UNPR....
    • +5 (5 voturi)    
      Sincer ma indoiesc... (Joi, 7 aprilie 2011, 21:15)

      Costika [utilizator] i-a raspuns lui costica

      ...de capacitatile opozantilor. Am prea multe exemple si stau intr-un oras facut praf de ei, de 20 de ani. Eu stiu deja ce o sa descoperiti voi de la anul...si ati uitat din 2004 incoace(chiar 2007, anul marilor impliniri bugetare...)!
  • -3 (9 voturi)    
    ah ah ah (Joi, 7 aprilie 2011, 20:52)

    smen [anonim]

    Monsieur Tapalaga,tovarasulk Hunor daca era vorba despre niste documente care i-au apartinut lui Petoffi Sandor probabille cumpara,bineinteles problema nationalismului este ceva foarte fin pentru dumneavostra care traiti insec 21
  • +7 (7 voturi)    
    Problema e ca indiferent cum ar fi dat-o (Joi, 7 aprilie 2011, 21:21)

    Nistertoller [utilizator]

    Tot rau ar fi cazut. Nu zic ca sunt de acord cu Ministerul Culturii ca n-a aprobat fonduri, dar chiar si daca ar fi facut-o ar fi sarit altii cu articole de genul "Guvernul Romaniei lasa pensionarii sa moara de foame da uite cum cheltuie averile sa cumpere niste caiete vechi". Si daca erau porniti pe val ar fi bagat si un pic de "Si ala nici macar nu era roman adevarat, ca a stat la Paris, n-a mancat salam de soia ca noi. Huooo".
    • 0 (2 voturi)    
      Bratari dacice (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:11)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Nistertoller

      Ei, lasa, ca bani de bratari de aur au fost gasiti. Dar aurul este aur ... aici doar niste foi invechite.
  • +4 (8 voturi)    
    Stii ce oameni lucreaza acolo? (Joi, 7 aprilie 2011, 21:35)

    Petru Moldovan [utilizator]

    Am lucrat 5 ani in CIMEC (un fel de centru de calcul al Ministerului Culturii) in perioada '93-'98. La un Moment dat un secretar de stat ne-a scos la raport pe tema publicarii listei pieselor de patrimoniu pe Internet (lucru care probabil nu s-a realizat nici azi). Pe langa astia ai nostrii (directorul nostru, seful meu si eu ca expert IT toti trei imbracati in blue jeans) au mai fost 10-15 mosi cu camasa alba, cravata si costum inchis la culoare si toti tunsi regulamentar. Pus si simplu m-a apucat un ras isteric in momentul in care unul dintre astia a zis ca nu e bine sa publicam lista aia (desigur fara adresa ca sa nu fie o lista de atac pentru hoti) pentru ca o sa afle americanii ce bunuri de patrimoniu avem noi.
    Trebuie sa intelegi ca noi cu oameni ca astia implementam capitalismul la nivel de ministere.
    Alte faze amuzante:
    1) Intr-o zi vine unul tinerel sa-i facem nu stiu ce pliant si dupa discutie seful ma intreaba: "Tu ai auzit ce a zis securistul asta?". Eu nu am fost pe faza, asa ca mi-a reamintit el si de fapt chiar asa a zis ala: "Cand mergi in delegatie trebuie sa ai pe delegatie stampila si semnatura comandantului unitatii unde te deplasezi."
    2) Vine un arhitect tinerel sa negociem cum o sa arate calendarul Ministerului Culturii (un calendar cu o lista de evenimente culturale importante) si ne spune: sunt ultimul mohican, din cei (nu mai tin minte cati) oameni angajati prin concurs de Plesu in '90 numai eu am ramas, ca nu stiu cine (penultimul) plecase si el datorita atmosferei insuportabile.
  • -6 (8 voturi)    
    nepasare? (Joi, 7 aprilie 2011, 21:39)

    Radu [anonim]

    D-l Tapalaga se preface a nu intelege ca omul ala nu este acolo Ministrul Culturii, ci un ministru UDMR. De parca n-ar sti despre ce-i vorba!
  • -6 (8 voturi)    
    dar domnule draga, cum sa se poata... (Joi, 7 aprilie 2011, 21:52)

    kelehur menem [anonim]

    ... cum sa se poata a demisiona, cand domnul kelemen hunor, hunor dumniavoastra, este perfuzia ce tine in viatza guvern azi, sa nu-mi fie cu supararuri. Dam jos Kelemen, inseamna ca dam jos guvernuri, cum se poate asa ceva, nu-i bine, ca vine liberalii socialisti sau comunistii capitalisti de la pesedeu, domulie draga, honor dvs.
  • +2 (6 voturi)    
    Dar liiceanu (Joi, 7 aprilie 2011, 22:06)

    cristian [anonim]

    si Humanitas n-au avut cateva sute de euro sa cumpere macar o scrisoare sau o fotografie? ca pentru manuscrisul Lacrimi si Sfinti sigur n-aveau cateva mii de euro.
    rusine
    • -1 (1 vot)    
      Avea bani dar... (Vineri, 8 aprilie 2011, 16:06)

      Mioara [anonim] i-a raspuns lui cristian

      De ce sa le mai cumpere cind Liiceanu lea copiat pe gratis in 1991-1993. Ce ipocrit este acest filozof ! Acum reclama licitatia...ca fiind ilegala.
  • +7 (7 voturi)    
    Ce a facut ministerul... (Joi, 7 aprilie 2011, 22:16)

    stefan [anonim]

    ...culturii in ultimii 21 de ani asa de remarcabil ca sa ne indignam azi de chestia cu manuscrisele cioraniene?
    Ce a facut Romania pentru cei din exil? Le-a redat cetatenia? I-a invitat in tara si sa-i trateze cu onoruri? Le-a ridicat vreun monument lui Cioran, Ionescu, Celibidache, Eliade, Vintila Horia...?
    Nu... I s-au facut funeralii nationale lui Paunescu.
    Fiti seriosi. Nu au timp de astfel de "nimicuri".
    La noi se darima in Bucuresti intr-o veselie case vechi, incluse pe lista unor monumente.
    100.000 sau 500. 000 de euro pentru niste manuscrise. Mai bine 200,000 pentru o scena la mare de 1 Mai ca vine acum.
    Si cine a fost Cioran asta? E asa de mare ca Salam, Vijelie sau Iri cu Moni?
    Abia se gasesc bani pentru un Festival Enescu...
  • -1 (5 voturi)    
    Plus ca Hunor putea da o lovitura (Joi, 7 aprilie 2011, 22:31)

    Rautaciosu [anonim]

    de imagine, in primul rind, facind un efort pentru aceste manuscrise ale cultrurii romanesti, el fiind ungur... Dar la fel ca Baconski, care a taxat romanii adusi de la Tokio pe motiv ca "lasa, domle, ca aia au bani" de ce sa fim destepti cind putem fi prosti si gainari?
  • -7 (9 voturi)    
    cioran (Joi, 7 aprilie 2011, 22:35)

    maria [anonim]

    De ce l-ar interesa pe un ministru maghiar manuscrisele lui Cioran? Mira pe cineva atitudinea ministerului culturii? Daca era vorba de ars ceva, mai zic, dar asa?
  • -5 (9 voturi)    
    Lipsit de credibilitate... (Joi, 7 aprilie 2011, 22:57)

    Gigi [anonim]

    ...acest articol, venit din partea unui fan basist si portocaliu care uita tot timpul sa condamne alte fapte mult mai grave savarsite de ministrii PD. Cum a aparut o eroare intr-un minister gestionat de altii (recte UDMR) cum l-a apucat pe dl Tapalaga "principialitatea".

    Asa ca dl Tapalaga ... nu sunt bre' bani ca e criza, recesiune samd. Se inchid spitale. Se taie salarii, se impoziteaza pensii, se taie laptele praf de la bebelusi Daca nu ma crezi cauta prin bugetul de construit sali de sport si telegondole a lu' Tzumpi mic ... ca acolo sunt ultimii bani din tara asta.
    • +2 (8 voturi)    
      Poae ai gresit adesa? (Joi, 7 aprilie 2011, 23:47)

      Petru Moldovan [utilizator] i-a raspuns lui Gigi

      Asta e publicatie online mai de dreapta. Daca vrei sa cersesti de la stat bani sau lapte sau nu stiu ce cornuri si tampenii ar fi bine sa faci post fix in publicatiile online pe care nu le citesc eu de genul Jurnalul lui peste cu 3 antenute pe cap...
      • +1 (3 voturi)    
        De unde... (Vineri, 8 aprilie 2011, 10:24)

        Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui Petru Moldovan

        ...ai tras concluzia ca cersesc eu ceva nu stiu? Ii explicam domnului Tapalaga ca nu sunt bani (decat la Tzumpi mic in buget). Toti astia "de dreapta" asa ca tine ne explica asta de vreo 2 ani. Acum cand a inteles toata lumea ce naiba v-ati razgandit? :)
  • -3 (5 voturi)    
    disponibilizare (Joi, 7 aprilie 2011, 23:08)

    Goe [anonim]

    Propun disponibilizarea ministrului culturii. Ba nu mai bine desfintarea Ministerul Culturii.
  • -2 (4 voturi)    
    Domnia si prostia! (Joi, 7 aprilie 2011, 23:29)

    Daisy [anonim]

    Da, chiar asa, domnule Tapalaga! De ce tot asteptati totul de-a moaca de la nationalitatile conlocuitoare?! Poate domnul Kelemen a avut alte prioritati, mai importante decat sa colecteze manuscrise Cioran. Sa nu uitam ca Cioran a renuntat la patria-muma, considerandu-se mai degraba francez decat roman, prin urmare, daca erai interesat de aceste manuscrise, de ce nu ai pus un ban sa cumperi cateva, in loc sa te iei de Ministrul Culturii, sa-l numesti meschin, nepasator, "etnic", indiferent s.a.?! Ca bine zile dl. Gigi: "se taie salarii, se impoziteaza pensii, se taie laptele praf de la bebelusi, iar banii se duc pe telegondole, frunze si alte imnuri de Udrea, ca sa traiti bine...
  • -3 (5 voturi)    
    demisia (Joi, 7 aprilie 2011, 23:35)

    taranistu [utilizator]

    demisia!
  • +5 (9 voturi)    
    Statul Roman (Joi, 7 aprilie 2011, 23:46)

    dan [anonim]

    Stimate Domnule Tapalaga, acum cateva luni scriam despre dramele traite in RO de chiriasi odata cu restituirea proprietatilor fostilor proprietari si mai ales de nepasarea autoritatilor in privinta unor oameni care in marea lor majoritate nu au avut nicio vina ca au locuit in case care in anii 50 au fost confiscate in mod abuzuiv...am luat numai minusuri, cum probabil o sa iau si acum, dar intrebarea pe care trebuie sa v-o puneti este: daca celor care conduc Romania nu le pasa de oameni, de ce le-ar pasa de niste hartii? Oare de ce credeti ca Cioran ca si atatia altii au ales calea exilului? Cum s-ar spune, nimic nou sub soare...nationalitatea ministrului nu are relevanta foarte mare, din moment ce locuiesc la Bucuresti, se adapteaza si maghiarii obiceiurilor locului...Va rog sa revedeti si articolele scrise pe seama directoarei Bibliotecii respective...cat despre dl. Liiceanu, poate a pierdut o sansa de a tacea, ma intreb cat de greu ar fi fost pentru o editura de talia Humanitas sa participe la o asemenea licitatie si sa cumpere macar un manuscris, ca un exemplu pentru ceea ce ar trebui sa fie societatea civila in RO...parerea mea!
  • +2 (6 voturi)    
    Eu stau si ma intreb.... (Vineri, 8 aprilie 2011, 0:22)

    Andrei [anonim]

    De ce nu le-au cumparat toti domni astia care se filfiie pe la televizor cu miliardele lor din off shore-uri (a se citi: Voiculescu, Patriciu, Tiriac, Becali, Ion Niculae, Irinel cu Monica, Tariceanu, etc), ca toti au fundatii si toti cica ajuta pe cei dotati si vor sa dea o mina de ajutor culturii romanesti. Si apoi sa doneze manuscrisele bibliotecii centrale. Ca banii astia (500 000 de euro) pentru ei nu sunt bani nici de o cina la Ritz. Personal daca e sa aleg ca stat intre bratarile dacice si manuscrisele lui Cioran, aleg bratarile dacice. Asa cum o persoana privata (roman in exil) si-a rupt din averea sa 500 000 de euro pentru manuscrisele alea, as vrea sa vad si eu cum hotii natiunii aia de mai sus plus cei de la etc. isi rup o bucata de piine de la gura ciinelui comunitar pe care il subventioneaza si cumpara valorile culturale ale tarii sa le inapoieze acolo unde le este locul. Insa....e greu. Domnule Tapalaga, urmaresc cu interes ce scrieti si aparitiile dvs. la TV insa de data asta tin sa va contrazic in ceea ce priveste Ministerul Culturii. Cred ca cei care trebuiau sa aduca acasa manuscrisele sunt aia enumerati mai sus si nu ministrul culturii care sincer...nu poate actiona ca pe mosia lui. Nu are nimic de a face cu faptul ca e ungur. Pur si simplu are de respectat un buget. Aia care au bugete de cumparat masini de 1 000 000 euro pe zi, aia au lipsit azi. Ei trebuiau sa fie acolo. Sa liciteze pina la cer. Isi mai spalau din pacate! Doamne ajuta!
    • +2 (2 voturi)    
      si eu ma intrebam... (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:40)

      alcoolic [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Sunt multi cei care daca i-ar fi dus mintea sa vada in asta o ocazie de a-si mai spala din pacate, ar fi putut sa le doneze statului. O investitie atat de mica pentru un gest atat de nobil...
    • -1 (3 voturi)    
      Nu te mai intreba (Vineri, 8 aprilie 2011, 11:58)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Sau Videanu, Udrea, Blaga, Stanisoara, Pasat, Basescu, Berceanu, Cocos si toti care au castigat miliarde din contracte cu statul.
      Pentru ei suma era prea mica si nu se coborau la valoarea lor iar Cioran e mai prejos de Bercea Mondialu. Poate nu publicati nici acest comentariu, cum nu publicati niciun comentariu ce va convine.
  • +6 (6 voturi)    
    Maneaua si manuscrisul (Vineri, 8 aprilie 2011, 0:42)

    Vlad-I [utilizator]

    Vaicareala tipica romaneasca sau al unei societati frustrate si debusolate. Nu suntem in stare sa scuturam javrele de pe strazi zeci de ani, apar biserici fara valoare estetica ca ciupercile, se inchid spitale cu sutele. Dorul de Cioran la un popor manelizat semi-analfabet chiar mi se pare straniu, avem milioane de romani care nu au citit o carte in toata viata lor nu va ia somnul ? Are ceva in comun situatia asta cu cetateanul sovietic supersarac care totusi isi umfla pieptul cu aer ca ei au invins pe Hitler si au rachete cu incarcatura atomica. Un popor care voteaza pe mazare, vanghelie si beclai, nu cumva citeste in pauza de publicitate de la OTV pe shakespeare ? Cetatenii care au raspuns ca soarele se invarte in jurul pamantului, si dansii sunt revoltati ?
    • +3 (3 voturi)    
      Nu Vlad - I (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:22)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Vlad-I

      Nu e vaicareala frustrata a unei societati manelizate ci este tristetea unora - foarte putini, care mai inteleg cultura. Ce legatura au manelistii si OTV-istii cu toata treaba aceasta? De ce trebuie sa ne gandim mereu la ei si nu la noi, putinii?

      Eu sunt revoltata pentru mine personal si pentru copii mei. Pentru care nu se mai fac nimic, nu se mai gasesc nici 405.000 euro. Oricat ti s-ar parea de ciudat, dupa blocuri mai suntem si noi, ceilalti. Eu, care chiar l-am iubit pe Cioran in adolescenta mea si il respect acum. Si l-as fi vizitat cu respect in muzeul in care ar fi fost expus. Impreuna cu familia mea. Poate ca mine ai fi fost si tu, si altii care au mai scapat de manelizare.
  • +9 (9 voturi)    
    Sau... (Vineri, 8 aprilie 2011, 1:22)

    Athos [anonim]

    Dle Tapalaga, va apreciez deosebit de mult pentru calitatea Dvs jurnalistica si pentru normalitatea si logica ideilor pe care le exprimati, insa in acest caz nu sunt de acord cu Dvs. Eu cred ca ar trebui sa ne implicam noi ca cetateni mult mai mult. O emisiune sau 5 emisiuni sau 10 cu donatii de 1 Euro sau 2 sau 10 prin telefon mobil ar fi strans probabil banii necesari (nu erau suficienti 100 000 de Euro). Sau alte varfiante. Dar cetatenii nu au facut nimic si acuma iara ne indignam ca ministerul culturii si statul e prost sau ca nu are bani. Statul va fi INTOTDEAUNA de o calitate mai slaba si acest lucru trebuie balansat de o vitalitate mai mare a societatii civile. Si apoi, poate e mai cinstit asa. Poate sunt multi contribuabili care nu doresc ca banii lor sa mearga pe cumpararea operelor lui Cioran (mie de exemplu nu mi se potrivesc scrierile lui). Atunci cei care doresc acest lucru sa se organizeze si sa dea ei banii pentru asa ceva. Ca nu era o suma mare daca erau suficient de multi. Pana si eu, desi nu imi place as fi dat. Cred ca asta e problema de fapt: nu stim sa ne organizam si sa ne implicam pentru a rezolva diverse probleme. La fel si in politica, decat sa stam si sa tot bocim ce ticalosi sunt politicienii si ce nemernici hai sa ne implicam noi ce suntem inteligenti si cinstiti si sa vedem ce se intampla. Caci e evident ca nu ne vor parasuta peste noapte extraterestrii o clasa politica nou nouta si cinstita. Asa ceva trebuie construit pe parcursul a multor ani. O idee buna ar fi sa si votam in loc sa strambam din nas ca nu avem pe cine, sa citim Cv-ul politicienilor, sa gandim putin sa nu acceptam politicienii care stiu doar sa faca circ si can-can si poate in 10 ani am avea o clasa politica mai normala. Dar se pare ca posmagii sunt prea tari...
    Oricum felicitari Dlui care a cumparat operele lui Cioran, omul a rezolvat problema. Ceea ce e ingrozitor de trist e ca a fost doar unul... In loc sa fie vreo 100 de asociati, doar unul...
    • +1 (1 vot)    
      Sunt deacord cu dumneavoastra (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:25)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Athos

      Da, m-as fi implicat si eu. Si cred ca multi altii. Dar cineva trebuia sa STIE, apoi cineva trebuia sa aiba INITIATIVA. Poate ca se va invata ceva din asta. Macar atat, o lectie.
    • +2 (2 voturi)    
      excelent.. (Vineri, 8 aprilie 2011, 10:45)

      Dnn [utilizator] i-a raspuns lui Athos

      excelenta postare. sunt in asentimentul dumneavoastra .
  • +2 (4 voturi)    
    Te doarecapul . . . (Vineri, 8 aprilie 2011, 8:15)

    gheorghe [anonim]

    . . . de atata patriotism. Mai oamenilor in tara asta este un scanadl imens pentru ca nu sunt bani pentru plata salariilor profesorilor, Nu sunt bani pentru sanatate nu sunt bani pentru o mare parte dintre pensionari nu sunt bani pentru aparare, justiti politie etc. Unde te intorci dai de sintagma: Nu sunt bani. Si dintr-data avem bani pentru a cumpara de afara tot ce e romanesc. Foarte bine numai ca nu inteleg de ce neaparat statul trebuie sa dea acesti bani. Daca tot vorbim de patriotism de ce nu ar da dovada de el cei care au bani multi si
  • +4 (4 voturi)    
    CIORAN (Vineri, 8 aprilie 2011, 8:58)

    onaca [anonim]

    Stiti ca Arhivele Statului roman, potrivit legii arhivelor are dreptul la preemtiune pentru manuscrisele lui Cioran ?
    Media putea sa se intereseze mai mult dar mai ales Ministerul Administratiei si Internelor in cadrul carora functioneaza Arhivele Nationale ale Statului Roman. Cata cultura credeti ca are dl. Igas? dar directorii din Arhivele Statului care sunt obsedati doar de dosarele de cadre ale pcr,utc, ii vedeti sa se bata pentru manuscrisele lui Cioran?
    • +3 (3 voturi)    
      nu chiar (Vineri, 8 aprilie 2011, 9:44)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui onaca

      pentru că manuscrisele erau în Franţa, iar proprietarul francez, aflat în Franţa, cu manuscrise care nu au fost niciodata în România, nu avea obligaţia de a le oferi spre vânzare întăi statului român. Plus că şi aici se pune problema de preţ. Oricum, ce-am avut şi ce-am pierdut? Sunt curios care ar fi fost câştigul pentru cetăţeanul român dacă statul ar fi achiziţionat manuscrisele.
      • -1 (1 vot)    
        am pierdut mult (Vineri, 8 aprilie 2011, 13:25)

        hopa [anonim] i-a raspuns lui andrei

        Poate ca cistigul n-ar fi fost asa de mare pentru cetateanul de rind care nu da doi bani cultura, fiind interesat in intregime de bunastarea lui materiala. Dar pentru Romania, pentru neam in intregul sau si pentru cultura sa pierderea e mare. Ar trebui noi, romanii, sa ne pretuim mai mult valorile - asa cum o fac altii.
        Normal ca nimeni nu se astepta ca acest kelemen, iubitor de csibi, sa ridice macar un deget in chestiunea de fata. O putea face boc - dar cred ca am fi cerut prea mult de la el.
        Se pare ca Romania o da in bara in toate directiile si in toate domeniile. Oare cind se va termina?
        • +1 (1 vot)    
          asa o fi (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:46)

          andrei [anonim] i-a raspuns lui hopa

          Doar că nu prea cred. Mai ales când răspunsul vine de la cineva care spune "Normal ca nimeni nu se astepta ca acest kelemen, iubitor de csibi, sa ridice macar un deget in chestiunea de fata". Un om aşa iubitor de cultură şi preocupat de pierderea unor valori atât de mari cum ar fi manuscrisele lui Cioran nu ar spune niciodată aşa ceva. Aşă că, cred eu, tot ce pierdem este un motiv de mândrie pentru câţiva orgolioşi autoproclamaţi patrioţi. Da, este cât se poate de bine şi admirabil ca în România să avem cât mai multe opere valoroase şi alte obiecte de valoare. Doar că pentru asta, pe de o parte, nu e nevoie neapărat ca ele să fie cumpărate de stat şi, pe de altă parte, e nevoie ca ele să poată fi apreciate la adevărata valoare. Ca să poată fi apreciate la adevărata valoare avem nevoie de oameni educaţi şi care trăiesc bine. Şi tocmai aici ar trebui să se implice statul, să se asigure că românii primesc o educaţie adecvată şi trăiesc bine, restul vine de la sine. Aşa că, zic eu, achiziţia manuscriselor nu e nici pe departe o prioritate.
  • -2 (2 voturi)    
    poate asta s-a si urmarit ... (Vineri, 8 aprilie 2011, 10:19)

    inconstanta [anonim]

    si pe urma, statul, brusc face rost de niste bani ... si le cumpara la ALTE preturi ...
  • 0 (0 voturi)    
    arhivele... (Vineri, 8 aprilie 2011, 11:44)

    Alin [anonim]

    NU ne putem astepta la altceva de la " tarsaink" de la Cultura. Lor le pasa de retrocedarea documentelor din arhivele nationale catre bisericile lor, care vor avea grija de documente. La fel cum au ei grija de mss Cioran.
  • +1 (1 vot)    
    Biblioteca Nationala din Franta (Vineri, 8 aprilie 2011, 13:14)

    franta [anonim]

    a strins 1.8 milioane de euro pentru o colectie similara

    http://www.evous.fr/BNF-Guy-Debord-touche-le-fonds,1147357.html

    institutiile romane nu au reusit sa stringa 100.000 ...
  • +1 (1 vot)    
    incompetenta de la Ministerul Culturii, de fapt... (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:11)

    lili [anonim]

    am ascultat acum, azi vineri la ora 13:30 la RRA o emisiune pe tema aceasta si in emisiune un domn al carui nume nu l-am retinut Seful de la Sectia Cultura scrisa si biblioteci a MC a afirmat ca a avut anul trecut discutii si a purtat in numele MC o lunga corespondenta cu Dna Cioran, vaduva Dlui Aurel Cioran, fratele lui Emil Cioran care le-a propus celor de la MC sa le vanda aceste manuscrise(a mentionat Dumnealui ca era o lista de 30 de manuscrise), suma ceruta era sub 100 000 Euro, Dl de la MC nu a spus exact suma ceruta.(cred ca nici nu o mai stia). Am ramas stupefiata de modul in care au tratat cei de la MC aceste discutii si nu ma mira ca am ajuns aici. Desi Dna de la TVR care a participat la licitatie prin telefon alaturi de BCU a spus clar ca toate informatiile sunt pe site-ul casei de licitatii respective, Dl de la MC nu a putut confirma daca este vorba despre aceleasi manuscrise despre care a discutat cu Dna Cioran, adica nu au fost in stare cei de la MC sa consulte site-ul respectiv, vai de mama lor de analfabeti.... Vai de cultura romaneasca pe ce maini este.....HotNews, puteti clarifica acest subiect cu cei de la RRA.....poate au emisiunea inregistrata....
  • +1 (1 vot)    
    Tipic putregaiului miticesc (Vineri, 8 aprilie 2011, 15:16)

    Omics [utilizator]

    Nu discută despre câți bani are Ministerul Culturii (adică despre evaziune și lipsa donațiilor), nu discută ce se poate face cu acești bani.

    Nu este în stare să aprecieze și să ajute valorile (adică le sapă cât poate), dar când alții le apreciază, sare cu snobism să le „aprecieze” și el. Cultura nu prea are tangență cu astfel de mercantilisme, dar maneliștii sunt sensibili la bani. Atât înțeleg maneliștii: banii și „patriotismele” de tip microbist.
    • 0 (0 voturi)    
      Ca-ti vine sa crezi au ba, (Vineri, 8 aprilie 2011, 20:57)

      Benson [anonim] i-a raspuns lui Omics

      si reactia mataluta este tipica pentru atitudinea pe care o condamni. Alt "mitic" in alta haina.
  • +3 (3 voturi)    
    consecventa (Vineri, 8 aprilie 2011, 17:03)

    dan [anonim]

    Ma intreb care ar fi fost reactia in media romaneasca daca statul roman ar fi participat la licitatie (prin Ministerul Culturii sau prin alte institutii) si ar fi castigat licitatia la suma de 406.000 euro. Probabil nu ar mai fi fost acuzatii de nepasare. Cu siguranta ar fi fost alte acuzatii .... Ceea ce vreau sa evidentiez este faptul ca, in general, ne lipseste consecventa in aprecierea rezultatului unei actiuni.
  • 0 (2 voturi)    
    Adevarata miza a situatiei... (Vineri, 8 aprilie 2011, 17:52)

    judex [anonim]

    ....este dezvaluirea raspunsului la intrebarea: ""Care este pretul din acest moment al mandriei nationale ?". Actorii ne-au dat urmatoarele raspunsuri:
    1) Pentru statul roman, evitarea falimentului este prioritatea de capatai. Toate resursele trebuie indreaptate spre economie, doar resturi inoperante mai pot fi alocate pe baza de urgenta, indiferent de incarcatura simbolica. Sa fie o dovada de obtuzitate, sau de responsabilitate prin respingerea populismului ? Fiecare cu propria opinie...
    2) Pentru postacii cei mai vocali, subiectul asta nu este decat un alt motiv de a critica guvernul Boc (acestia ar f criticat guvernul si daca ar fi alocat bani suficienti pentru rascumpararea manuscriselor, probabil pe motiv de revigorare a unui filozof "legionar"). Pentru mine, abordarea asta pur politica este turnesolul postacului.
  • -1 (1 vot)    
    OARE? (Vineri, 8 aprilie 2011, 18:11)

    lexutz [utilizator]

    ""Insinurarile xeonfobe, acuzatiile de indiferenta motivata etinc aduse lui Kelemen Hunor, sunt o aiureala.​""

    OARE ?!
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari domnule Tapalaga! (Vineri, 8 aprilie 2011, 20:25)

    Costin1968 [utilizator]

    Exact asa este, " la mijloc sta nepasarea".Ministerul Culturii minte in mod evident, cum ca nu au fost bani;HABAR N-AU AVUT DE LICITATIE, sunt convins.Nu cred ca Ministrul Kelemen H. a constientizat toata afacerea, am o parere foarte buna despre el, nu sunt de acord sa demisioneze, dar curatenie prin vetustul Minister ar trebui facuta...de urgenta;si daca nu , atunci demisia de onoare.
    Domnule Tapalaga sunteti un Maestru (nu "Maistru" caci aceea sunt distinsii parlamentari,Zgonea nici atat, a fost doar...strungar).
  • 0 (0 voturi)    
    Nepasare (Vineri, 8 aprilie 2011, 21:32)

    GAbi [anonim]

    Cum ati putea sa va ganditi ca i-ar pasa unui om care se pretinde de alta nationalitate de cultura romanilor...oare cine l-a pus pe asta ministrul culturii ?
  • 0 (0 voturi)    
    cultura trebuie sa apartina poporului (Vineri, 8 aprilie 2011, 23:42)

    tarabostes [anonim]

    E normal sa se intample asa ceva daca Ministrul Culturii din Romania are origini de pe alte meleaguri...
    Probabil ca daca erau manuscrisele lui peteofi shandor se imprumuta la FMI si tot facea rost de bani....
  • 0 (0 voturi)    
    interese? nu (Sâmbătă, 9 aprilie 2011, 7:57)

    Attila pui de dac [anonim]

    nu vad ce legatura are udemereul cu Cioran. Poate daca erau documente de ale lui Petofi altfel era situatia, nu? ha! ha!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...


Ultimele articole din Actualitate | Opinii

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă