După cum am promis, voi continua top 5 lucruri de care să ne fie ruşine.

Ciprian CiucuFoto: Contributors.ro

Cei care aşteaptă aici şi acum de la mine articole academice, scrise sforăitor şi bine documentate ar putea fi dezamăgiţi. Topul meu este scris la repezeală şi se bazează pe lucrurile care mă enervează pe mine la oraşul în care trăiesc. Nu mi-am ales criterii să prioritizez (număr de oameni afectaţi, urgenţa problemei, potenţial nefast, etc) şi nu am nici pretenţia de a fi „ştiinţific” aici. Sunt lucrurile cu care ne confruntăm cu toţii zi de zi. Şi cu introducerea acesta sper că i-am lămurit suficient pe cei care s-au apucat deja sa-mi conteste topul. Vă invit să vă faceţi şi dumneavoastră propriul top iar peste câteva zile, când îl voi termina pe al meu îl voi ruga pe editorul de la contributors.ro să ne dea posibilitatea să votăm top 5 lucruri cu care să ne fie ruşine ca bucureşteni. Aşa că voi culege şi alte propuneri.

Şi încă ceva, acelora care mă cred radical ecologist sau de alt fel: nu sunt. Nu iau atitudine pentru că vreau să salvez nu ştiu ce vietate sau ecosistem. O fac din pur egoism burghez. Ţin la calitatea vieţii mele, a familiei mele şi am ales să nu emigrez.

Astăzi îmi revine plăcerea să răsucesc cuţitul în rana acelora care s-au obişnuit cu lucruri primite ieftin sau gratis. La articolul precedent au fost mulţi care au reclamat lipsa parcărilor şi au zis că trebuie să aplicăm amenzi doar după ce rezolvăm acesta problemă de infrastructură. Eu zic să plecăm invers. Deci, să reluăm topul:

Locul 4: Bulibăşeala din centru

Mi-aş dori şi eu un centru cu care să mă mândresc dacă tot sunt locuitor al celei de-a şaptea capitale europene ca mărime. Un centru cu alee pietonala, cu locuri turistice, cu o arhitectură respectabilă, decongestionat, relaxant, unde să mă plimb cu familia duminica.

În schimb ce avem? Avem maşini, zgomot, nervi, blocaje şi maşini (întotdeauna maşini) parcate pe fiecare metru pătrat de trotuar. Colac peste pupăză, primăria a găsit de cuviinţă să mai traseze şi benzi pentru biciclete, inutilizabile. Bani aruncaţi pe fereastră, sau în anumite conturi bine alese. Dacă bunul simimţ nu este suficient pentru a realiza că acele benzi nu-şi vor atinge scopul (probabil încurajarea mersului cu bicicleta şi avantajele ce decurg de aici) atunci un studiu de fezabilitate ar fi fost suficient pentru a vedea că acele benzi sunt forme fără fond.

Cred că principala cauză a bulibăşelii din centru este numărul prea mare de maşini care sunt, literalmente, peste tot. Până să sape erau şi pe Lipscani, sunt şi pe Stavropoleos.

Soluţia mea, este la fel de simplă ca şi precedenta: taxă pentru intrarea în centru. Vrei să-ţi etalezi maşina sau transportul comun nu e de nasul tău, plăteşti. Plăteşti la modul serios.

Iar acum voi forţa nota şi o fac în calitate de şofer, posesor a două maşini. Maşina nu este un drept, maşina este un lux. Iar luxul se plăteşte. Mai ales atunci când nu avem infrastructură şi luxul unora le afectează direct tuturor calitatea vieţii, în rău. Să ai maşină în România astăzi, este mult prea ieftin. La cât murdăresc maşinile (estetic, fonic, calitatea aerului), trebuie să plătim mai mult. Noi şoferii trebuie să-i recompensăm, pentru disconfortul pe care-l producem, pe ceilalţi. Cum? Plătind mai mult, bani care să se regăsească în infrastructură şi în transportul în comun.

Şi mai e ceva? De unde ideea că toţi oamenii trebuie să posede o maşină personală? Dacă-mi aduc bine aminte parcă vine de la nişte socialişti-naţionalişti. Este o idee proastă. O idee mai bună ar fi un transport în comun civilizat şi eficient construit cu taxele mari aplicate şoferilor de auto personale. Eu cred că dacă vrei să conduci o maşină trebuie să meriţi lucrul acesta. Nu-ţi cumperi o rablă cu 500 de Euro, o înscrii şi pe aici ţi-e drumul şi o parchezi la nimerală pe spaţiul public. Să deţii o maşină la noi este prea ieftin. Ca să ai maşină ar trebui să-ţi permiţi trei lucruri: o parcare, o taxă serioasă pentru disconfortul pe care-l provoci celorlalţi şi un tarif la benzină pe măsură, plin de accize şi nu de profit pentru benzinari aşa cum este astăzi la noi. Poţi să-ţi iei maşina şi gratis dar să nu o poţi păstra decât dacă ţi-o permiţi.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro