Pactul pentru Euro si Romania. Suntem pregatiti sa devenim germani?

de Dan Popa     HotNews.ro
Vineri, 25 martie 2011, 13:50 Actualitate | Opinii

Romania adera la Pactul pentru Euro, optiunea de a adopta sau nu acest  document fiind lasata la latitudinea guvernelor acelor state care nu au trecut inca la moneda unica. Unele tari au acceptat sa adere la acest Pact, altele nu, iar o a treia categorie a pus conditii pentru a adera. Care sunt avantajele pentru Romania si unde ne-ar putea prinde pe picior gresit optiunea de aderare la Pact? Cine este pentru si cine impotriva acestui Pact si cu ce argumente?
  • In primul rand, ce vrea Pactul pentru Euro?
Satui sa achite nota de plata a unor tari ca Grecia, Portugalia, Spania sau alte state, Germania si Franta au impus un set de conditii care vizeaza insanatosirea economiilor europene cu probleme, limitarea cresterilor salariale, optimizarea conditiilor de pe piata muncii si peste toate, o armonizare fiscala paneuropeana. Daca nu se aplica masuri care sa asigure aceste lucruri, Comisia Europeana e abilitata sa treaca la sanctiuni.
Pentru Romania, Pactul s-ar traduce prin eliminarea cresterilor salariale peste ritmul de crestere al inflatiei si recomandarea ancorarii acestora la competitivitate, limitarea deficitului bugetar la 3%, cresterea varstei de pensionare si legarea  ei de speranta de viata s.a.

Cat de pregatiti suntem sa aderam la acest Pact? Tehnic, suntem. Practic, el va consacra prelungirea austeritatii, in conditiile in care Romania e departe de convergenta reala la care tinde. Competitivitatea scazuta nu ne recomanda in acest moment la un entuziasm fara margini pentru adoptarea Pactului. Decalajele intre noi si celelalte state sunt mari, iar Pactul pentru Euro le-ar putea adanci. Cea mai buna solutie ar fi fost adoptarea in anumite conditii.

Povestea este similara cu initiativa prematura si paguboasa de liberalizare a contului de capital, prin efectele pe care le poate avea asupra economiei. (vezi raportul salarii/competitivitate dintre noi si tarile din Vest, diferentele dintre gradul de colectare a veniturilor bugetare s.a.)
  • Bulgaria va integra Pactul pentru Euro, dar refuza orice armonizare fiscală
Bulgaria, ne-membru al Euroland, va integra Pactul pentru Euro, dar refuza orice armonizare fiscală, avand deja impozitele cele mai mici din UE, a declarat prim-ministrul Boiko Borisov. Pactul ar trebui să consolideze mecanismele de monitorizare şi intervenţie timpurie în cadrul zonei euro. Ţările care nu au o monedă unică pot participa în mod voluntar.

"Ne vom apăra interesele noastre naţionale cu fermitate. Vom insista pe mentinerea avantajelor noastre competitive, in primul rând impozitele noastre reduse. Vom menţine independenţa politicii fiscale noastre şi nu vom permite o creştere a ratelor de impozitare," a declarat Borisov. Cu o cota unica de impozitare pe profit cu 10%, Bulgaria are cea mai mica povara fiscală în UE.
  •  Lituania- actul pentru euro face parte din strategia de trecere la moneda unica
Lituania va adera la Pactul de euro, elaborat la cererea Germaniei şi Frantei, chiar daca el nu contine "in mod extraordinar ceva nou". Potrivit primului-ministru, unele măsuri propuse existau si inainte, fiind incluse in initiativele Comisiei Europene.  Ministerul Afacerilor Externe, Audronius Ažubalis,a declarat că pactul pentru euro face parte din strategia de trecere la moneda unica.  "Noi credem că este in strategia pe termen lung a Lituaniei de a adera la zona euro", a spus el. După o tentativă eşuată de a introduce moneda unică în 2007, Lituania a extins termenul limită pentru 2014. Dar luna trecută, preşedintele lituanian Dalia Grybauskaite a declarat că ţara sa ar putea fi forţat să amâne din nou termenul limita.
  • Ungaria nu se va alătura pactului de competitivitate
Ungaria nu se va alătura pactului de competitivitate în UE deoarece este interesată să-şi menţină independenţa în chestiunile ce ţin de taxe, a declarat prim-ministrul ungar Viktor Orban. “Vrem să creăm cel mai competitiv sistem de taxe din Europa şi pentru acest lucru avem nevoie de un regim de taxe independent”, a declarat Viktor Orban, într-o conferinţă de presă.

Una din temele centrale ale Consiliului European va fi tocmai pactul de competitivitate, promovat de Germania şi Franţa, care prevede printre altele şi o armonizare a impozitelor pentru companii. În Ungaria impozitul pentru societăţii variază între 10 şi 19 procente, în funcţie de veniturile anuale, iar pragul de la care se aplică este de 500 milioane de forinţi, aproximativ două milioane de euro.
  • Liderul Eurogrupului contesta utilitatea Pactului. La fel ca si Soros
"Pactul pentru euro nu aduce nicio valoare adaugata”, a spus Preşedintele Eurogrupului, Jean-Claude Juncker. "Tot ceea ce prevede acesta, există deja", a spus el în faţa Comisiei pentru afaceri economice a Parlamentului European, adaugand ca initiativa ar putea chiar esua.

Nici magnatul George Soros nu e mai optimist, acesta sugerand ca adoptarea Pactului ar impinge Europa catre o divizare. Un asemenea acord ar putea duce la o Europa cu doua viteze şi ar putea ameninţa coeziunea politică a Uniunii Europene, a declarat  Soros.

"(UE) va vedea o discrepanţă intre ţările cu surplus cronic si care vor continua sa se dezvolte, în timp ce ţările cu deficit vor fi trase în jos de greutatea datoriilor acumulate" a mai remarcat acesta. Soros susţine, de asemenea, crearea de obligaţiuni europene comune pentru a elimina primele legate de costul de împrumut pentru ţări care respectă aceste reguli.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

4613 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    NU (Vineri, 25 martie 2011, 14:09)

    blackie [anonim]

    nu...
    • +2 (2 voturi)    
      E o intrebare fara sens. (Vineri, 25 martie 2011, 14:31)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui blackie

      E ca si cum ai intreba pe nemti: Sunteti pregatiti sa deveniti romani?

      Bineinteles conducatorii ne doresc nemti, chiar unii dintre ei ne conduc de parca am fi chiar nemti. Mult mai lesne ne-ar fi daca conducatorii nostrii si-ar face planurile politice tinand cont ca suntem romani. Uite, de exemplu la alegeri, cand trebuie sa ia voturi, se descurca foarte bine unii dintre ei, insa brusc,cand trec la putere, parca uita ca suntem romani si ne iau drept nemti.
  • 0 (0 voturi)    
    Lucrurile sint mai complicate decit le-ar place .. (Vineri, 25 martie 2011, 14:12)

    Strainul [anonim]

    Daca lucrurile ar fi asa de simple ...
    Germania si Franta muncesc si platesc datoriile celorlalti...

    De unde vine surplusul ?
    La cine au ceilalti datorii ?
    Ce-au cumparat cu ele ?
    De ce nu-si limiteaza cheltuielile ??

    Bancile, saigurarile .. franceze si germane au finantat datoriile celor care nu muncesc, contra unei dobinzi frumoase. Au stiut ca sint faliti dar au pariat ca cineva va plati pina la urma !

    Intrebarea este cine si ce urmeaza ?
  • +2 (2 voturi)    
    hmmm (Vineri, 25 martie 2011, 14:33)

    me [anonim]

    cum adica "eliminarea cresterii salariale peste ritmul de crestere al inflatiei" ? pai asta inseamna ca ipotetic vorbein poate creste economia romaniei de 5000 de ori ca salariile raman in cel mai bun caz la nivelul celor de azi. Sunt de acord ca sunt momente inc are nu trebuie crescute peste nivelul inflatiei (cum se face in romania), dar sunt momente inc are se poate.

    "cresterea varstei de pensionare si legarea ei de speranta de viata" - astea 2 se cam bat cap in cap. la noi speranta de viata e mult mai mica decat in germania, deci nu prea avem cum sa o crestem si sa o legam cu durata sperantei de viata decat daca o sa ne pensionam dupa ce murim...

    eu sunt de acord sa luam sistemul geman, dar in toate. pana acum nu trebuie decat sa o ducem mai prost si atat. nu avem nici un avantaj.
    • 0 (0 voturi)    
      Poate ... (Vineri, 25 martie 2011, 15:09)

      AlinN [utilizator] i-a raspuns lui me

      Poate UE are informatii ca vor fi doar momente in care salariile bugetarilor nu trebuie crescute mai mult decat inflatia in viitor.
    • 0 (0 voturi)    
      nu-ti face griji (Duminică, 27 martie 2011, 4:13)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui me

      inflatia e rezultatul cresterii salariilor, desi spirala e ceva mai lunga...
      cresti varsta de pensionare la 65 de ani si o legi de speranta de viata. cand creste speranta de viata creste si varsta de pensionare. cel mai simplu si practic, pui varsta de pensionare egala cu speranta de viata.. :) oricum aia e o medie, deci vor ramane suficienti pensionari. cine a avut grija sa traiasca sanatos va primi si banii alora care se bucurau la o sticla de ulei gratis.
  • 0 (0 voturi)    
    conditii (Vineri, 25 martie 2011, 14:51)

    luxian [utilizator]

    Cum vine asta , salariul se limiteaza, si preturile se aliniaza - tot cresc?
    Creste varsta de pensionare, care la barbati deja va fi aproape cat speranta medie de viata: 65 ani pensionare, speranta medie la barbati 68?
    Ce conditii sunt astea?

    Si asa statul iti ia vreo 40-50% din impozit din salar (salariat + anagajator), mai socotesti 25% TVA din ce cumperi, impozit pe cladiri ,masini, etc, alte taxe de exemplu cea pe combustibil.
    Statul iti ia 70-80% din ce castigi.
    Si ce primesti in schimb?
    Conditii mai bune importate din Germania..
    • +2 (4 voturi)    
      E vorba de salariile din sectorul public (Vineri, 25 martie 2011, 15:36)

      Houstonianul [anonim] i-a raspuns lui luxian

      Nimeni nu te impiedica sa lucrezi la privat (sau mai bine, fa-ti tu firma ta!) si sa fii platit la cat crezi tu ca valorezi. Pactul se refera la salariile din sectorul public, unde nu te tine nimeni cu forta.
    • 0 (0 voturi)    
      nu te grabi (Duminică, 27 martie 2011, 4:20)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui luxian

      1. speranta de viata la nastere nu e aceeasi cu speranta de viata la 60 de ani.. practic daca ai supravietuit pana la 60 mai ai in medie de trait cel putin inca 20 de ani. vrei sa freci menta 20 de ani? :)
      2. statul iti ia nshpe procente.. nu-ti ia statul baiete, iti iau pensionarii aia care sunt majoritari, bugetarii corupti, privatii care fac evaziune (tu platesti in locul lor) si tot asa.. la ei se duce mare parte din ce castigi. mai raman oricum destui sa aiba ce fura si parazitii din administratia centrala cu titlu de 'investitii'.
  • 0 (0 voturi)    
    Eu (Vineri, 25 martie 2011, 15:18)

    Marius [anonim]

    sunt de parere ca nu ar trebui sa ne schimbam cursul (in)treceri crizei mondiale si sa mai avem rabdare inca Ceva Timp pentru a ne gandii la euro in banca nationala a Romaniei, sau cel mult sa facem parte din a-III-a categorie cea care impune conditii.
  • 0 (2 voturi)    
    Exista un singur motiv, dar temeinic, (Sâmbătă, 26 martie 2011, 0:18)

    cristiaan [anonim]

    pentru care sunt de acord cu aderarea la Pact. Romania se va situa sub reguli europene, care nu vor mai permite mita electorala / mita pentru sindicalisti sub forma maririlor de salarii neacoperite de performanta si a ajutoarelor sociale de orice fel, numai sa se dea exact inainte de alegeri.

    Daca lumea este in criza, sunt doua mari motive: mita electorala care a dus toate democratiile in spirala cresterilor salariale si a ajutoarelor sociale fara numar, si criza energetica, care oricum se va adanci pe masura ce petrolul devine tot mai greu de extras. Masura asta ne ajuta pe noi, romanii, limitandu-le politicienilor nostri posibilitatea de a ne mai mitui electoral.

    Eu unul sunt de acord cu acest pact.
    • 0 (0 voturi)    
      corect ceea ce spui..... (Sâmbătă, 26 martie 2011, 9:10)

      costica [anonim] i-a raspuns lui cristiaan

      si eu cred ca ptr Romania astfel de reguli impuse de UE pot avea un efect bun daca vor fi aplicate cu cap, desi pare ca suntem atat de departe de ceea ce vor astia...... ma si cam indoiesc ca vom reusi, dar ar fi pacat sa irosim aceasta sansa unica, in opinia mea....nu stiu cum se fac raportarile astea, dar tare mi-e ca cei din UE chiar si in caz de controale si audituri nu pot prinde tot si nu m-ar mira ca ceva mioritic sa se strecoare de fiecare data in raportarile noastre... ar fi bine, sa mai speram totusi ca schimbarea asteptata chiar in acest sens sa poata veni de la UE, altfel de la politicienii romani, nici o sansa.....


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version