Se pare ca tipul (Obi-wan-kenobi) din imagine facea urarea asta.

Sebastian LazaroiuFoto: Contributors.ro

Dar sa ne intoarcem la forta G. Pentru a propulsa un obiect in spatiu este nevoie de o acceleratie uniforma de 1g (9,8m/s2). Viteza de evadare din campul gravitational (fara propulsie) este de 11,2km/s. Pentru a trimite o racheta in spatiu e nevoie de: masa de reactie si energie. Scopul oricarui sistem de propulsie este de a crea un impuls. Impulsul este cantitatea de schimbare a fortei motrice (“momentum”, m*v, produsul intre masa si viteza). Cele mai multe motoare de racheta produc o masa de reactie sub forma unui gaz incandescent. Aceasta masa de reactie propulseaza masa rachetei in spatiu (ca in poza de mai jos).

Masa de reactie este purtata tot timpul de racheta pana se consuma complet. Ea adauga la masa totala a obiectului propulsat. De obicei, pentru o masa de reactie mare e nevoie de o energie mai mica pentru propulsie. Pentru a trimite in spatiu o racheta de 10 tone cu combustibil solid e nevoie de 160 tone de combustibil solid si o energie de 95GJ. Aceeasi nava cu un motor bazat pe accelerare de ioni are nevoie de 0,6 tone de combustibil, dar o energie de 775 GJ. Daca pentru un motor de al doilea tip poti ajunge la Luna intr-un an, cu primul tip de motor poti sa parcurgi aceeasi distanta in cateva zile.

Inevitabil, asupra unui obiect care este accelerat foarte puternic apare o forta G. Asupra unei nave la lansare si la reintrarea in atmosfera se exercita o forta 3g. Asupra unui Bugatti Veyron care ajunge la 100km/h in 2,4 secunde actioneaza o forta de 1,5g. Asupra unei masini de formula 1 care intra intr-o curba laterala actioneaza o forta de 5-6g. Asupra unui pilot de avion de lupta 9-12g. Asupra unor supravietuitori in accidente de masina expusi la socuri de scurta durata actioneaza o forta >100g.

Imaginea de mai sus ne arata efectele asupra corpului a unei forte G de magnitudine mare. Toleranta oamenilor la actiunea fortei G depinde de marimea fortei, de timpul de expunere, directia de actiune, locatia asupra careia actioneaza si pozitia corpului. O forta de 16g care actioneaza asupra corpului timp de un minut poate fi fatala. Fortele G pot actiona vertical sau perpendicular pe coloana vertebrala. Corpul oamenilor poate reactiona mai bine la forte G orizontale decat la cele verticale. Un om obisnuit poate suporta o forta ascendenta de 5g inainte sa isi piarda cunostinta si o forta descendenta de -3g (cand tot sangele se duce in cap). Pilotii sunt antrenati sa suporte forte de pana la 8-9g.

PDL se afla acum in repaus, undeva la 15% si ar trebui sa se ridice undeva la 30% (de unde a coborat). Pentru asta e nevoie de o energie care sa il propulseze. E nevoie de o accelerare care sa invinga inertia si masa mare acumulata. Timpul necesar pentru a atinge 30% este de un an, adica pana la alegerile locale. Acceleratia necesara fiind foarte mare pentru a dubla scorul, inseamna ca vom avea o forta G foarte puternica ce va actiona asupra organizatiei in ansamblu si asupra membrilor sai. Si nu toti vor supravietui. Dar e important ca naveta sa reziste actiunii fortei G.

Citeste si comenteaza pe Contributors.ro