Sistemul mutant de la finante. Stimulentul care stimuleaza viciul

de Dan Tapalaga HotNews.ro
Joi, 14 octombrie 2010, 18:33 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
De ce greva functionarilor de la finante arata mai radicala decat altele, chiar decat protestul politistilor, violent si vulgar, dar fasait in cateva ore? De ce contopistii si birocratii, specie de birou agresiva in alte moduri, de regula subterane, s-au rasculat la vedere, pe holurile ministerului? Explicatia cel mai usor de vandut la tv: pentru ca au pierdut stimulente, au venituri de trei ori mai mici si rate la banca. Sau: din cauza incompetentei ministrului Ialomiteanu, intruchiparea lipsei de autoritate si competenta. Incomplet. Pentru ca un sistem mutant de suplimentare a veniturilor prin asa numitele stimulente, netransparent si arbitrar, a generat un lung sir de aberatii. Efectul prabusirii acestui sistem provoaca emotie si drame individuale.

S-a intamplat cam asa: pe la inceputul anilor '90, cineva a gandit un mecanism de stimulare a functionarilor pusi sa lupte cu evazionistii si datornicii catre stat. Adica, iti dau tie, inspector fiscal, un stimulent din banii recuperati, fie ca-i executare silita, insolventa sau ce-o mai fi. Ca doar nu te poti lupta cu sume mari fiind platit cu sume mici de stat. N-avem criterii clare la acordarea stimulentului, nici procente. Vedem doar ca el poate ajunge la trei salarii.

Incet-incet, sistemul stimulentelor la finante s-a extins la fel de nociv ca drepturile de autor in presa: soferii, secretarele, expertii, contabilii, sefii de birou, directorii, secretarii de stat si tot poporul din finante si-a lungit gatul la borcanul cu stimulente. Cu totii au inceput sa primeasca, pe criterii netransparente si arbitrare, stimulentul magic la capatul caruia rezulta un sistem tot nefunctional, ineficient si corupt. Oricine a interactionat cu vreun functionar de la fisc poate depune marturie.

Prin urmare, stimulentele n-au stimulat sistemul, dar au revigorat alte mecanisme birocratice profund nocive. Astfel, stimulentul a stimulat viciul, lacomia, a ucis profesionalismul si s-a transformat repede intr-o arma politica. Cei din interiorul sistemului povestesc ca de cate ori se schimba culoarea guvernului, se schimba si garnitura de functionari abonati la stimulente grase. Clientela fostului partid cadea instant din gratiile sefilor, primind stimulente meschine, de maxim 0,5% din salariu. In schimb, noua clientela capata stimulente in valoare de doua sau trei salarii. De exemplu, daca ne uitam pe lista publica a celor care isi umflau buzunarele, vom constata ca salariul mediu la finante era undeva la 10 - 13 milioane de lei, iar un director lua cam 25 de milioane. Cu stimulente cu tot, venitul mediu, adica salariul plus stimulente, urca undeva pe la 25 de milioane, iar directorimea sarea binisor de 60. Vorbim de cifre medii. In mod particular, gasim directorasi cu 26 de milioane leafa si 60 de milioane stimulente, adica venit de peste 86 de milioane.

Insideri din sistem descriu distorstiunile grave produse de aplicarea arbitrara a stimulentelor: erau recompensati functionarii loiali, executantii docili si clientela politica. Altfel spus, nu contau deloc eficienta si competenta. Era recompensat tot ce poate fi mai rau la functionarii platiti sa apere, teoretic, banul public.
Era un sistem eficient de sanctionare si docilizare interna. Cine nu raspundea la ordin, ramanea trei luni fara stimulente. Avea doua variante: sa se predea, sau sa demisioneze. Asa obtinem, de pilda, inspectori fiscali dresati perfect sa sara, la ordin, azi pe o firma, maine pe alta.

Unii povestesc ca sistemul s-a distorsionat in asemena masura incat simpla notificare a vreunui datornic  sau evazionist era considerata venit, in functie de sumele pe care functionarul spera sa le recupereze la bugetul de stat. Adica, functionarul emitea o hartie si primea automat stimulent, indiferent daca hartia emisa de el aducea sau nu bani la bugetul de stat.

Ne putem imagina usor cat de grav s-au deformat profesional acesti oameni, controlati prin mecanismul stimulentelor acordate in mod netransparent si discretionar. Desigur, or fi exceptii, or fi cazuri de functionari onesti si muncitori, stimulati pe drept. Lor, le cerem scuze pentru generalizare. Dar oamenii din sistem denunta utilizarea mecanismului pe scara larga in alte scopuri decat cele strict profesionale.

La tabloul dezastrului mai adaugati un detaliu semnificativ care explica revoltele de astazi. Majoritatea functionarilor s-a imprumutat la banci, care le-au acceptat ca venit atat salariul, cat si stimulentele. Aici putem pune in discutie si iresponsabilitatea bancilor, care au acceptat sa acorde credite pe cinci, zece sau douazeci de ani, recunoscand ca venit sigur asa numitele stimulente acordate arbitrar.

Altfel spus, orice ofiter de credit isi asuma benevol un risc major acordand credite pe baza unor venituri imaginare si acordate in mod discretionar, necuprinse in vreo lege de salarizare si neprotejate legal in nici o forma. Dar, cat de responsabili au fost cei care au angajat credite pe 15 sau 20 de ani bazandu-se pe un venit complet nesigur?

Nenorocirea e ca in sistem gasim numeroase familii de functionari, sot/sotie. Sa zicem ca in familia Popescu, atat sotul, cat si sotia aveau acum doi-trei ani salarii de 10 milioane fiecare, plus stimulente de 20 fiecare. Ajungem binisor la un venit pe familie de 60 de milioane, adica undeva la 1500 de euro. Cu acest venit iluzoriu, familia Popescu a luat, inainte de criza, un credit ipotecar. Si-a vandut vechiul apartament comunist si a sarit la un sandard superior de viata. Si-a cumparat casa sau un apartament in cartiere rezidentiale noi.

Dupa taierea salariilor cu 25% si disparitia sporurilor, familia Popescu de la finante s-a trezit cu un venit de 14 milioane, el sapte, ea sapte. Adica, un venit aproape cat rata la banca. Multi povestesc - vezi intr-un reportaj HotNews.ro - ca nu si-au platit ratele de doua luni, banca i-a notificat ca trimite evaluator si incepe procedura de executare. Acesti oameni s-au vazut in pragul falimentului personal. Ce ati vazut la TV a fost protestul unor oameni ajunsi in pragul disperarii.

Ministrul Vladescu, atunci cand a acceptat sa plateasca mai departe stimulente, avea probabil reprezentarea exacta a sistemului. Stia ce efecte va produce prabusirea lui. Premierul Boc a gresit in mod evident cand i-a fortat demisia din Guvern, pe motiv ca a ignorat politica de austeritate si continuat sa-si plateasca angajatii dupa sistemul netransparent si generator de abuzuri descris mai sus. Datoria sa ca prim minisru era sa se asigure ca schimba sistemul mutant fara convulsiile sociale de astazi, nu sa schimbe un ministru care nu aplica decizii aberante, care dau peste cap tot sistemul.

Probabil ca multi dintre functionarii revoltati de azi nu merita stimulente.

Faptul ca au ajuns astazi intr-o situatie disperata se datoreaza in primul rand lor, functionarilor platiti pe stimulente-otravite, si unor directori iresponsabili care le-au hranit ani de zile iluzia ca merita mai multi bani decat in realitate, iar astazi risca sa-si piarda agoniseala, fiind deja somati de banca. Este o realitate pe care nici un sef de Guvern, nici un ministru nu o poate ignora. Ea, realitatea complicata, trebuie gestionata. Trecerea la legea salarizarii unice trebuia mai bine gandita. Adoptarea noului sistem, al recompenselor bazate pe competenta trebuia realizata mai devreme. Concedierile, la fel.

Guvernul Boc a dat deja prea multe rateuri, noii ministri impusi de baroni si acceptati de premier si-au dovedit deja, de la primele gesturi, lipsa de viziune si de autoritate. Cum e posibil ca noul ministru de interne sa trimita sefii de post sa negocieze contractele politistilor cu bancile. Cum e posibil ca noul ministru de finante, la prima criza, sa se ascunda in birou, sa permita haosul televizat de pe holurile ministerului si sa negocieze catarat pe scaun? Toate sunt motive de plecat acasa, poate chiar inainte de motiunea PSD.

Greva de la finante a fost autentica, generata de cauze mai complexe decat cele care au scos politistii in strada. Analizand atent acest sistem mutant de recompensa si control, vom vedea ca toti actorii au partea lor de vina: functionarii ca au acceptat ani de zile un sistem de plata incorect, opozitia ca nu l-a denuntat niciodata, bancile ca au eliberat credite riscante si guvernul din cauza ca, atunci cand criza l-a fortat sa ucida acest sistem, a facut-o brutal si fara pricepere. De notat ca eliminarea sistemului stimulentelor s-a realizat la presiunile FMI, deci tot sub bici extern, nu din vreo dorinta politica de nestavilit din partea PDL sau altor partide foarte ingrijorate astazi de soarta bietilor salariati de la finante.


Citeste mai multe despre   



  
12220 vizualizari
  • +54 (56 voturi)    
    credit (Joi, 14 octombrie 2010, 18:50)

    bogdanicus [utilizator]

    Ati pus punctul pe I. Cum s-au dat credite pe salariu de 1000 de lei si rata de 1400 de lei? Pe baza stimulentelor... Erau in cartea de munca?!? Eu nu am putut primi credit pe stimulente, desi lucram la privat, se plateau taxe pe ele si erau mentionate in contractul de munca.
    • +21 (23 voturi)    
      caz concret m.finantelor (Joi, 14 octombrie 2010, 20:36)

      kobi [anonim] i-a raspuns lui bogdanicus

      caz concret : apartament 3 camere - 100.000 euro. Credit ipotecar 30 ani. Avans 15.000. Suma de returnat in 30 ani 200.000 euro.

      Valoarea de piata acum 60.000 euro. Va dati seama ce teapa ?
      • +16 (28 voturi)    
        Faliment, nu-i nici o tragedie (Joi, 14 octombrie 2010, 21:35)

        Rica [anonim] i-a raspuns lui kobi

        Sa se duca la banca si sa le dea cheile , e foarte simplu. Sta cu chirie o vreme si cand piata se stabilizeaza isi face apoi credit de 60.000 (sau mai putin) euro sa-si ia casa. Au fost bezmetici cand au luat case la pretul ala (plus sistemul bancar din Ro pe care eu il numesc camata, sunt infernal de mari dobanzile) . Ca nu se poate ca o casa la Pipera , nasuletz in curuletz cu vedere la cimitir, sa fie mai scumpa decat una la Paris. A fost piata artificiala nu putea dura. Imi pare rau de ei...dar eu as anunta falimentul. Sa ia bancile casa, foarte bine, imi iau alta la jumate de pret.
        • +14 (16 voturi)    
          Nu-i asa (Joi, 14 octombrie 2010, 22:10)

          griffonu [utilizator] i-a raspuns lui Rica

          Lucrurile nu functioneaza asa. Asta e prin US, cu falimentul personal.

          In Romania, daca datorezi 200.000 la banca pentru un credit ipotecar si le dai cheile, ei vand casa pentru 60.000 si TE URMARESC IN CONTINUARE pentru diferenta de 140.000.

          Falimentul nu te scapa, din cate stiu.
          • +4 (6 voturi)    
            Sa bage legea falimentului personal (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:12)

            ionescu [anonim] i-a raspuns lui griffonu

            si in Ro.
            De ce nu fac si aici la fel?
            Nu le convine, aici nimic nu poate fi normal...
            O porcarie!
        • +1 (1 vot)    
          nici băncilor nu le convine asta (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:28)

          meioza [utilizator] i-a raspuns lui Rica

          crezi că se bucură banca să ia casa? :D În nici un caz. Lasă că e posibil să nu își recupereze banii dați, dar sînt o groază de cheltuieli (avocat, recuperator etc) și timp pierdut.

          Lor le-ar conveni să plătească prostu' (că doar ăla care a dat banii ăia e prost) 200.000 de € chiar dacă asta înseamnă să reeșaloneze datoria...

          Dar ce-ar fi ca statul să recupereze și stimulentele deja date ilegal? :D
      • +10 (12 voturi)    
        Iti dai deama ce "specialisti" (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:19)

        congra [utilizator] i-a raspuns lui kobi

        sunt acolo, ce oameni fac previziuni economice daca cei de acolo fac asa! De fapt pentru ei banul nu avea valoare pentru ca era primit nu muncit.
        • +9 (9 voturi)    
          super comentariu! (Vineri, 15 octombrie 2010, 10:33)

          sami [utilizator] i-a raspuns lui congra

          Foarte corect! daca sunt atat de specialisti, chiar doctori in finante ...daca ne gandim cati au cate 2 doctorate si 7 masterate =)) la finante...de ce nu au anticipat criza? de ce nu au vazut ca totul era o "bula", ca marea crestere economica provenea din consumul nemasurat al celor care si-au luat cate 7 televizoare...doar pentru ca era oferta si le luau cu buletinul? In plus, preturile in imobiliare au crescut tot din pricina lejeritatii cu care au fost acordate creditele...si supraevaluate imobilele.
          Una peste alta...ma numar printre cei pe care nu-i incearca nici un strop de compasiune pentru cei de la finante! Incompetenta si aroganta lor i-a adus unde sunt astazi...din pacate nu numai pe ei dar si pe ceilalti romani care sufera de mai bine de 2 ani sub efectele crizei.
          Este dur ce spun...dar fara a crea in tot sistemul un aparat de evaluare si examinare a angajatilor...indiferent ca sunt de la finante , externe intrene sau de unde naiba sunt...evaluare profesionala periodica, nu ne vom ridica din mocirla creata de acesti porci paraziti. Efectiv trebuie eliminata incompetenta, coruptia si lenea, dar nu prin sisteme arbitrare, preferentiale de evaluare, politice sau nepotice. Din nefericire suntem "obisnuiti" de mici, inca din scoala cu tipul acesta de sistem preferential, de aceea nu exista vointa si inclinare spre schimbare a sistemului.
          Doar cu paru' se poate face! Dar cine ia parul in mana este catalogat drept TIRAN/ DICTATOR...
          • +1 (1 vot)    
            faliment personal (Vineri, 15 octombrie 2010, 14:29)

            df [anonim] i-a raspuns lui sami

            Nu ai cum sa scapi de o datorie de 200,000 de euro dand cheile de la apartamentul ipotecat.

            Ipoteca e doar o garantie, dar pentru toata datoria banca are un drept de gaj general asupra tuturor bunurilor si veniturilor tale prezente si viitoare si ale mostenitorilor tai azi si maine !!!

            Faliment personal ? cititi scrisoarea de intentie a guvernului catre FMI: Ne angajam sa nu adoptam legea falimentului personal pentru a mentine disciplina financiara in tara noastra.
    • +2 (4 voturi)    
      Corect, (Vineri, 15 octombrie 2010, 8:55)

      newirolf [anonim] i-a raspuns lui bogdanicus

      sunt de acord cu tine, vecine :)
    • 0 (0 voturi)    
      @bogdanicus (Vineri, 15 octombrie 2010, 15:15)

      nemtalau [anonim] i-a raspuns lui bogdanicus

      din cite stiu, banca da un formular prin care firma trecea salariul+sporuri pe ultimele 3,6 sau 12 luni. deci, creditul se putea lua foarte usor daca aveai 1000RON salariu + 1500RON sporuri.
  • +16 (32 voturi)    
    Dle Tapalaga, nu stiu cand ati dat articolul... (Joi, 14 octombrie 2010, 18:53)

    lili [anonim]

    dar deja Dl Ialomiteanu a anuntat public revenirea la MF la stimulentele pe august si septembrie si oamenii au plecat increzatori acasa.... Ce precedent va crea aceasta decizie anuntata de Dl Ialomiteanu, ce credibilitate vor mai avea Dl Basescu care a cerut in mod explicit renuntarea la stimulente in MF si MM la investirea noilor ministri, ce credibilitate vor mai avea Dl Basescu si Dl Boc cand demiterea Dlui Vladescu are la baza tocmai aceste stimulente de la MF, ce credibilitate va mai avea Dl Boc care ieri si aseara la TVR spunea foarte serios nevoie mare ca nu se vor mai acorda stimulente si ce suparat a fost pe realizatoorul de la TVR ca l-a intrebat despre protestul de la MF... Cum sa mai poata reforma Romania acest PDL cu acest Prim Ministru Dl Boc??!! Ce sanse mai are Romania sa reformeze sistemul bugatar cu actuala guvernare, ce sanse mai are Romania sa realizeze ceea ce s-a angajat in acordul cu FMI, cu UE, cu BM ??!! Ce precedent va crea aceasta decizie de revenire la MF la stimulente fata de cererile similare ale profesorilor, ale politistilor, ale celorlalti functionari?! Ce vad investitorii romani in ezitarile guvernantilor nostri, 2 pasi inainte si 3 inapoi?! Este Romania o tara guvernata si guvernabila ??!!!
    • +11 (15 voturi)    
      Uite ce a declarat Ialomiteanu (Joi, 14 octombrie 2010, 23:46)

      mar [anonim] i-a raspuns lui lili

      "Am ajuns la un acord cu sindicalistii sa se formeze o comisie, formata din reprezentanti ai MFP si liderii de sindicat, care sa stabileasca modul de acordare a acestor stimulente". In concluzie banii se vor da dupa o analiza si in anumite conditii.
      In alta ordine de idei,cei care sunt pusi sa apere legalitatea fiscala in aceasta tara si sa elaboreze politici fiscale, o incalca ca ultimul cocalar.
      Adica noi cei din MF "combatem munca la negru, intocmim dosare si dam amenzi ptr. cei care declara un salariu si primesc bani la negru, dar lucratorii de la fisc fac taman acest lucru". Curat murdar ca de legal... este in conformitate cu Legea Contabilitatii si mai ales cu Codul fiscal.
      Legat de reformare, simplu fap ca s-a ridicat un colt de la covor si s-au vazut zoaiele ascunse spune multe. Putem considera un inceput.
      Parca pontacul imatur spunea ca este de acord cu greva, adica si cu politica de stimulente acordate cu incalcarea legii.
      PS. Ce contributie are bufetierul/femeia de serviciu la combaterea evaziuni si supravegerea aplicarii corecte a legilor fiscale in Romania???
      • +4 (6 voturi)    
        Deja nu mai este (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:22)

        congra [utilizator] i-a raspuns lui mar

        vorba CUI se dau stimulentele ci ca se dau.

        Au spus toti (de la Presedinte in jos) fara prime, fara stimulente.
    • +3 (5 voturi)    
      La intoarcerea de la (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:21)

      congra [utilizator] i-a raspuns lui lili

      discutia cu premierul ma asteptam ca Ialomitianu sa isi dea demisia. Dar, ce sa-i faci, nu-l putem clona pe Blaga.
    • +5 (7 voturi)    
      lilisor, mai draga (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:26)

      panfil flecaru [anonim] i-a raspuns lui lili

      menistrul a spus ceva de la inaltzimea scaunului. ca se vor da stimulentele pe luna augus si sept.
      asa e legea. dar, nu se vor mai da de sefii directi, ci de o comisie care va analiza fiecare caz si se vor da numai cui si cat merita. cama asta a spus menistru, acolo, langa marica, pe scaun.
      ulterior, pe la televizuni, a dezvoltat.
      el a spus clar, ca se va corecta legea. si ca se vor aduce salariile de baza, in mf, la nivelul celor din alte ministere, pentru functii echivalente.
      si ca, la intrarea in vigoare a legii salarizarii uniforme, ministerul finanteleor va fi al treialea ca nivel de salarizare.
      cei ce nu erau "iubitzi" de sefi, sau nu dadeau cota, vor fi, sper, multumiti sa fie iar egali cu ce ce fura mai egali ca ei.
      iaca dece e ste necesara o lege a salarizarii uniforme.
      • -1 (5 voturi)    
        nu stiu cum or face pana nu vad..... (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:57)

        lili [anonim] i-a raspuns lui panfil flecaru

        si nu mai am pic de incredere in ce spune guvernarea actuala(las' ca nici alealalte nu au fost mai breze, dar parca astia au stabilit record de incompetenta!!), insa de ce nu au facut asta pana acum, de ce a trebuit sa ajunga Romania la asa spectacol de incompetenta, cine plateste(adica RASPUNDE, in termeni de conducere) pentru situatia de ieri si alaltaieri, 2 zile cand acesti oamnei nu au muncit, cand oameni cu treburi la stat au fost intorsi din drum si nu au putut sa-si rezolve problemele? Daca chiar credeti ca vor face si vor drege asa de repede si de simplu cum spuneti, de ce nu au FACUT asta pana acum, de ce au ajuns in aceasta situatei?! Intelegeti cum va fi interpretata situatia de ieri de la MF, ce precedent a creat, cum vor cere de azi toti, incepand cu profesorii, cu politistii, cum mai vedeti restructurarea si reducerea cheltuielilor bugetare, de unde bani sa le dea daca in bugetul convenit cu cheltuieleile salariale acesti bani(reprezentand pana acum stimulente ) nu au fost cuprinsi?! Altfel, de ce Dl Vladescu a fost remaniat?! cam multe intrebari de pus si nici un raspuns in care as mai putea crede..... Multe, multe vorbe, multe, multe probleme, iar solutii si rezultate deloc.....
      • +2 (2 voturi)    
        dar cine se împotrivește de doi ani legii ăsteia? (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:31)

        meioza [utilizator] i-a raspuns lui panfil flecaru

        că de un an și ceva trebuia să intre în vigoare...
    • 0 (0 voturi)    
      Fii pe pace Lili (Vineri, 15 octombrie 2010, 10:34)

      sami [utilizator] i-a raspuns lui lili

      Omul este branean...nu va da nimic nimanui nemeritat, te asigur!
  • +49 (55 voturi)    
    eu m-am saturat de "argumentul" cu banca (Joi, 14 octombrie 2010, 18:56)

    zaboo [utilizator]

    mi se falfaie ca cineva care (nu fiind un analfabet din mina ci lucrator la FINANTE!) ia cu lacomie enshpe credite - si apoi sa ii tin eu si altii ca mine in spate! dupa mine sa zboare toti de acolo, sa informatizam sistemul, sa simplificam legislatia si sa angajam tineri absolventi! ASA se face curat!
    • -12 (16 voturi)    
      te-ai saturat (Vineri, 15 octombrie 2010, 8:31)

      n_asul [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

      iti dau o veste ... nu-i treaba ta. Treaba ta e sa votezi pe cei care-ti sustin punctul de vedere. Ai fost la vot prietene? sau scuza-ma tu esti prea ocupat sa muncesti, doar muncesti "in privat" si stim cu totii ca doar acolo sunt cei drepti ...
      • +11 (13 voturi)    
        Te-ai plictisit de "Solitaire"? (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:30)

        OZ [anonim] i-a raspuns lui n_asul

        Lasa omu' in pace, bugetare. Are dreptate. Marii finantisti din minister - din aia cu x doctorate si y masterate facute doar pentru incasarea de sporuri idoate - isi iau credite pe bani imaginari si acum se plang? Ha! Sa-si asume si ei in sfarsit o responsabilitate adevarata.

        Si mai e ceva... "In privat" nu sunt cei drepti, ci adevaratii profesionisti. Aici nu ne permitem sa ne facem ca muncim. Banii se iau pe rezultate, nu pe intentii si pe abuzuri. Si nu incerca sa m aburesti cu textele alea de bugetar: "si noi platim impozite", "si noi muncim". Bla-bla-bla. NU. Voi nu. Voi luati mai multi bani de la buget decat dati inapoi, si NU, nu munciti, pentru ca daca o faceati, s-ar fi vazut. Nu se vede.
        • -1 (1 vot)    
          Ha ha! (Sâmbătă, 16 octombrie 2010, 11:25)

          dan V [anonim] i-a raspuns lui OZ

          Ha ha ha!
          Adevarati profesionisti la evaziune!
          Trei sferturi dintre voi luati la negru o mare parte a salariilor!
          Ca sa nu mai vorbim de nivelul de educatie si de instructie!
          Va pup, profesionistilor!
  • +41 (47 voturi)    
    foarte bun articolul (Joi, 14 octombrie 2010, 18:58)

    akabond007 [utilizator]

    Ca de obicei, taios si la chestiune. Dureros, dar cam asta e adevarul.
  • +36 (42 voturi)    
    BINE. BRAVO. (Joi, 14 octombrie 2010, 19:00)

    Nelu [anonim]

    Bine scris. Bravo, din nou dl. Tapalaga!
    Obiectiv, argumentat, asa cum ar trebui sa scrie un jurnalist.
    • +22 (28 voturi)    
      Daca toate articolele ar semana cu asta (Joi, 14 octombrie 2010, 19:28)

      tupi [anonim] i-a raspuns lui Nelu

      din punct de vedere al obiectivitatii, ati elimina coruptia, ziaristilor. Felicitari!
  • +28 (32 voturi)    
    nu uitati (Joi, 14 octombrie 2010, 19:05)

    valexandru [utilizator]

    ca noi comentam post factum.

    Guvernantii trebuie sa reactioneze instantaneu.

    Ialomitianu nu a promis nimic altceva decat ca se face o comisie care analizeaza acordarea stimulentelor pe criterii de performanta, doar cu conditia ca angajatii sa se prezinte maine dimineata la lucru.

    Participantii la protest intervievati au sesizat acest lucru.

    Vi se pare ca s-a spus altceva?

    Excelenta analiza, d-le Tapalaga!
    Insa as vorbi mai mult despre opozitia din prezent. Pe cand?
    • -16 (28 voturi)    
      Rolul opozitiei este... (Joi, 14 octombrie 2010, 19:17)

      worker [anonim] i-a raspuns lui valexandru

      ... sa darime guvernul. Cu mijloacele legale. Sa nu ne imbatam cu apa chioara: cind puterea de azi va deveni opozitia de maine ea va incerca exact acelasi lucru.

      Si atunci unde sa colaboreze puterea cu opozitia pentru binele tarii? Raspusul e simplu dar dureror: puterea si opozitia trebuie sa colaboreze la proiecte comune sub medierea ...Presedintelui Romaniei. Acesta a fost si motivul pentru care alegerile prezidentiale au fost separate de cele parlamentare...Sa-mi aduca aminte cineva cind a pus basescu puterea si opozitia la aceeasi masa mediind un dialog pentru viitorul Romaniei! Isi aduce aminte cineva?
      • +24 (28 voturi)    
        Nu prea ai tinere de minte... (Joi, 14 octombrie 2010, 20:20)

        Costica [anonim] i-a raspuns lui worker

        Cand a reusit sa ajunga la un acord cu PSD si au facut guvernul stabil cu 65% sustinere in parlament din iarna lui 2008 ...Stii ce a spus atunci ? "Mi-am indeplinit un vis!" - lucru pentru care a fost atacat ...de PSD care a preferat sa atace guvernul din care facea parte (sau nu-ti amintesti ca la TV parca erau in opozitie si nu la guvernare) dupa care au plecat cu un singur gand: ca Basescu pierde si noul presedinte(ghici care) va numi primul ministru PSD...Sau uiti?
        Hai sa mai facem un exercitiu: de cate ori a chemat Basescu la consultari partidele si de cate ori s-au dus "opozantii"? Care a fost reactia? Cine agita "dictatorul" desi nu s-a prezentat niciodata nici o dovada de incalcare a atributilor de catre Basescu? Nici CTP , nici altii!!!
        Va dati seama ce ar fi fost daca Basescu intradevar isi depasea macar odata atributiile?

        Ar trebui sa revedeti istoria: Stalin cu aparatul sau au trimis in gulaguri milioane de oameni nevinovati. Un astfel de om incerca sa-i convinga pe paznici ca el n-a facut nimic , ca e o greseala. Atunci unul dintre paznici i-a spus: "Sunt sigur ca n-ai facut nimic. Daca faceai ceva, acum erai mort...!"
        Ei , asta face "opozitia" ce cu scraba (pentru mine, vechi liberal...prost!) inglobeaza PNL, vrea trimiterea in gulag al lui Basescu , doar ca asa vrea ea. Daca ar fi avut vreo dovada...atunci era circul asigurat. Nu ca acum nu ar si asta prea mult...pentru unii ca mine care inteleg prea bine manipularea....
      • -5 (9 voturi)    
        Doua amendamente (Joi, 14 octombrie 2010, 20:47)

        x [anonim] i-a raspuns lui worker

        1. Despre ce alegeri SEPARATE vorbesti?
        Daca nu se schimba nimic, din 18 in 18 ani alegerile parlamentare si prezidentiale sint IN ACELASI AN (probabil concomitent, din motive pe care nu ti le mai spun).

        2. DEJA mai toti politicienii (fara deosebire de partid, inclusiv Base a afirmat asta) zic ca separarea alegerilor a fost o greseala si se gindesc cum s-o corecteze.
        • +3 (7 voturi)    
          Logic (Joi, 14 octombrie 2010, 21:26)

          worker [anonim] i-a raspuns lui x

          Punctul dumneavoastra nr 1 sustine ce nu sunt alegeri separate. Punctul dumneavoastra nr 2 sustine ca a fost o prostie sa fie facut alegerile separat. Putina coerenta nu strica.
  • +25 (29 voturi)    
    Bun (Joi, 14 octombrie 2010, 19:29)

    Barengott [anonim]

    Un editorial/articol mult mai apropriat de realitate decat articolele pana acum care tratau problema stimulentelor.

    Mai e o cauza care a dus la evolutia din ultimile zile. Numerosii pasi inapoi facuti de Guvern. Un exemplu care pe mine m-a facut sa nu mai am incredere in acest Guvern.
    Iese Presedintele pe 6 mai si anunta concedierea pana la sf anului a 350.000 salariati. Pana in prezent au fost concediati doar aproximativ 27.000. Urmeaza pana la sf anului 75.000. M-as mira totusi.
    INSA, prin scrisoarea adresata FMI la anul vor fi concediati 15.000. La 1,3 milioane bugetari cat are tara acum, nu inseama nimic. In medie, anual ies cam 35.000 la pensie. DECI, CONCEDIERI IOC. Adica din ianuarie nu am salariul dinainte de taiere pentru ca nu s-au facut concedieri stabilite. Pentru ca politicienii nu vor nici acum, pe criza economica, sa lucreze pentru tara intai, si abia apoi pentru ei.
    Cand il sabotezi pe Presedinte, omul care te-a adus la putere, de ce sa am eu incredere in tine? Nu am.

    Iar cand ma uit la alternativele care defileaza, cu pauzele de rigoare pe care si le iau, prin Parlament, ma ia durerea de cap.

    Un votant de drepta. Trecut, prezent si viitor.
    • +6 (8 voturi)    
      Supercorect comentariul (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:26)

      congra [utilizator] i-a raspuns lui Barengott

      UNDE ESTE RESTRUCTURAREA????
  • +20 (22 voturi)    
    lenesii (Joi, 14 octombrie 2010, 19:31)

    decebal [anonim]

    ris si batjocura cu bondarii bugetari,de ce a mai intrat tara UE,daca nu luati modele de salarizare de la celelalta tari,investiti bani in aparatura si cursuri de pregatire profesionala si reduceti drastic din nr de bondari de la buget.
  • +21 (27 voturi)    
    Excelent articol (Joi, 14 octombrie 2010, 19:41)

    tic [anonim]

    Articol perfect scris, la obiect, care puncteaza clar si pe intelesul tuturor istoria acestei anomalii bolnave, unica in lumea civilizata si democratica.

    Un singur aspect cred ca mai trebuia adaugat:
    - Fondurile pentru stimulente nu provin de la buget, sunt bani pe care bugetul nu-i poate controla.
    - In consecinta, plata stimulentelor catre salariati nu este controlata de fisc, deci se poate asocia cu plata la "negru" a salariatilor practicata in sectorul privat.
    - Acum ne putem intreba: cum poate un inspector fiscal sa amendeze o firma privata descoperita ca practica plata la "negru" a salaratilor sai, stiind ca la randul lui, este platit de minister in acelasi mod?
    - Paradox sau bataie de joc: singurul minister care are ca obiect de activitate combaterea evaziunii fiscale, isi plateste salariatii la "negru"!!!
  • +20 (26 voturi)    
    Articol cu final idealist (Joi, 14 octombrie 2010, 19:51)

    fulgerika [utilizator]

    Articolul mi s-a parut bine argumentat, pana la momentul cand v-ati luat de guvern. Eu sunt de acord ca guvernul actual nu este tocmai competent, dar este acesta un motiv sa-l trimiti acasa? Ideal vorbind, da, daca este incompetent trebuie sa plece acasa. Practic vorbind, eu am mai mare incredere in oameni nepriceputi care invata din experienta, care dau macar impresia ca sunt de buna intentie (de genul Boc, nu zic PDL), fata de oameni priceputi care dau semne clare de reavointa (de genul PSD, PNL).
    • +13 (15 voturi)    
      de fapt exista oameni competenti (Joi, 14 octombrie 2010, 20:18)

      bolovanul [anonim] i-a raspuns lui fulgerika

      de fapt exista oameni competenti si cu experienta. numai ca nu sunt nici in pdl, nici in psd ori pnl. in plus sunt vulnerabili pentru toata caracatita de interese de prin ministere.... ar trbeui intia ca cei care obtin puteresa sa recunoasca faptul ca nu au oameni competenti si sa accepte pe cineva care nu are treaba cu politica ci cu meseria. asta ar insemna insa sa renunte la veniturile obtinute prin influenta.
  • +5 (9 voturi)    
    bani la negru (Joi, 14 octombrie 2010, 20:17)

    nedumeritu [anonim]

    Stie cineva , s-au platit cas, ajutor de somaj,etc pentru aceste stimulente ? Sau erau "bani la negru " dati angajatilor din MF si MM ?
    • 0 (2 voturi)    
      bani la negru (Joi, 14 octombrie 2010, 20:38)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui nedumeritu

      stimulentul este impozitat percepandu-se: impozit pe venit, contributie sanatate, contributie ajutor somaj si CAS.
      • 0 (0 voturi)    
        Greșit (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:35)

        meioza [utilizator] i-a raspuns lui sorin

        Pentru stimulente se plătește doar impozit.
    • +17 (21 voturi)    
      Raspuns (Joi, 14 octombrie 2010, 20:48)

      tic [anonim] i-a raspuns lui nedumeritu

      Sistemul platii stimulentelor in MF dateaza din anul 2000. Din cate cunosc eu, cel putin pana in 2008, acesti bani nu au fost trecuti in cartile de munca ale salariatilor, deci nu s-a platit niciun impozit si niciun CAS, ajutor de somaj, etc. Pe fluturasul de salariu nu apareau acesti bani. Pentru sumele incasate, salariatii semnau pe un tabel separat. Era clar plata "la negru".
      In ultimii doi ani, pentru ca salariatii solicitau in draci credite la banci (unde trebuiau sa prezinte hartii), ministerul a decis sa le treaca pe statele de plata, platind anumite impozite si taxe, in acelasi fel in care sunt taxate primele la orice companie.
      Mai evaziune fiscala decat a facut ani la rand MF, n-a reusit nicio companie privata!
  • +11 (17 voturi)    
    MF ? (Joi, 14 octombrie 2010, 20:31)

    anonim [anonim]

    este adevarat ? ministerul finantelor plateste angajatii la negru ???stimulentul inseamna bani ilegali ???
    • +14 (18 voturi)    
      Da, este adevarat! (Joi, 14 octombrie 2010, 21:18)

      tic [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Banii din stimulente nu erau bani de la buget, statul nu-i putea controla.
      Din anul 2000 pana in 2008, platile stimulentelor facute de MF catre salariatii sai erau bani negri!
      Aceste sume nu se regasesc pe cartile de munca ale salariatilor, nu se plateau niciun fel de taxe sau impozite.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu este foarte adevarat (Vineri, 15 octombrie 2010, 14:06)

        Anti [anonim] i-a raspuns lui tic

        Se platesc toate taxele la stimulente incepand cu 2008. Pana atunci se platea doar impozit. Am vazut fluturasi de stimulent.
        Un aspect grotesc al stimulentelor a ramas nedezbatut pana acum. Este vorba de contributia la sanatate si concediile medicale. In concediu medical, salarul zilnic era aproape dublu fata de salariul zilnic de incadrare. Pentru unii era mai avantajos sa ramana in concediu medical decat sa vina la lucru.
  • +1 (7 voturi)    
    vinovatii (Joi, 14 octombrie 2010, 20:38)

    timtim [anonim]

    din enumerarea celor vinovati a dlui Tapalaga lipseste un element/institutie cheie: BNR! Bancile care au acordat credite pe baza stimulentelor au facut-o avand girul BNR. BNR a permis aceasta degringolada de acum - si inca n-am vazut totul - insa culmea, a reusit - cu ajutorul unor pseudo-analisti vanduti - sa para o institutie credibila si care si-a facut bine treaba. Vedem acum si in viitorul apropiat ce treaba a facut BNR. Treaba mare.
    • 0 (0 voturi)    
      Greșit (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:37)

      meioza [utilizator] i-a raspuns lui timtim

      Nici eu nu sînt un al fan BNR (că și ei au stimulentele lor), dar BNR-ul a atenționat băncile de mai mule ori pe tema asta.

      Motive pentru luat licența nu erau, dar dacă vor da acum băncile faliment e treaba lor...
    • +1 (1 vot)    
      rationament aiurea!!!! (Vineri, 15 octombrie 2010, 16:48)

      simplicius [anonim] i-a raspuns lui timtim

      cand dl.X s-a dus la Flanco sa cumpere cu buletinul si a luat un credit cu 32% DAE la ce s-a gandit? Flanco a vandut creditul dlui X catre banca Y cu 25%, iar banca Y acum a acumulat mai multe prostii facute de dl.X. BNR a avertizat de nenumarate ori asupra acestui lucru dar a fost tratatat cu poponetzul. Bancile au cam respectat proportia venituri/credite, dar romanul-smecher a ocolit banca luand credit cu buletinul. Noteaza, te rog, ca pe sticla cei mai multi spun ca au de plata BANCI (la plural) care arata exact ce spuneam eu mai inainte.
  • +15 (19 voturi)    
    Stimulente (Joi, 14 octombrie 2010, 21:01)

    Toky [anonim]

    bravo pentru guvern care a pus degetul pe rana chiar daca brutal.,dar l-a facut. de ce va deranjeaza?chiar cam cu schiopaturi dar au facut-o.daca era p.,s.d-eul o facea? era liniste si pace si noi fraierii nu aveam habar de marlanioile care se intampla, ca si in treaba cu pensiile.de ce ar trebui sa fie secrete salariile bugetarilor care sunt platiti din banii nostri?poate sa spuna cineva?(editat de HotNews.ro)
    • +3 (3 voturi)    
      Nu a pus degetul pe rana "brutal" (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:28)

      congra [utilizator] i-a raspuns lui Toky

      NORMAL ar fi fost sa NU persiste in aceasta situatie dar, iata, o perpetueaza.
  • +2 (6 voturi)    
    nu uitati ca... (Joi, 14 octombrie 2010, 21:02)

    sorin [anonim]

    - FMI a cunoscut functionarea acestui sistem inca din anii 90, insa nu a facut nimic pt a forta "mana" celor din finante pt a renunta la el.
    Pe langa argumentele corecte expuse, acesta a fost un mecanism de mascare a adevaratului cost cu salariile in sectorul bugetar (practicat nu numai la MF si MM) prin utilizarea diverselor forme de fonduri extrabugetare practicat acolo unde era posibil. Astfel s-a ajuns ca salariul "vizibil" din MF sa ajunga printre cele mai scazute din sistem,pt ca astfel sa poata fi dat de exemplu de virtute pentru celelalte ministere. Ascunsul sub pres al stimulentelor a avut rolul de a coafa contabil cheltuielile statului, generand totodata si celelalte efecte perverse in interiorul sistemului.
    - orice stat democratic are nevoie pt a functiona si de "purtatori de cashcheta" dar si de "contopisti si birocrati", iar acestia trebuie recompensati pe masura meritelor, dar oricum cointeresati material suficient cat sa asigure functionarea statului. A te astepta ca ei sa lucreze benevol e la fel de fals ca si ideea ca daca nul le convine salariul pot sa plece, iar statul sa supravietuiasca (macar, daca nu sa performeze) la fel.
  • -20 (26 voturi)    
    CRAPA INIMA IN pdl-ei !!! (Joi, 14 octombrie 2010, 21:06)

    VOTANT [anonim]

    Oamenii s-au tinut tari si au castigat !
    Si-au dat seama incompentetii oranj ca daca O ZI nu functioneaza sistemul fiscal, pica TOATA Romania !

    BRAVO ANGAJATILOR DIN MFP !!!!

    Muriti de ciuda pedeleilor !!! :))))
  • +17 (21 voturi)    
    Stimulente (Joi, 14 octombrie 2010, 21:06)

    silvian grigore [anonim]

    Domnule Tapalaga,
    Suntem foarte multi in tara asta care nu am primit niciodata stimulente,de aceea nu-i plang deloc pe cei care nu le vor mai primi.Cu aceasta exceptie,bun si curajos articolul scris de domnia-ta.Iti urez in continuare sa nu ma amagesti dar mai ales sa nu ma dezamagesti...
  • +17 (19 voturi)    
    alo, domnu vacaroiu? (Joi, 14 octombrie 2010, 21:06)

    micsunica [anonim]

    Eu tare as vrea sa vad ultimul raport de control al Curtii de conturi pe ministerul finantelor publice, cu precadere pe chestiunile pe care le-ati abordat.

    O sugestie, daca imi permiteti, domnule Tapalaga.
    Intrati putin si pe sporurile de la MAI, tot asa luate de tot felul de sefi si sefuleti de birou, care nu au nimic a face cu riscul pe care il presupune obtinerea sporurilor cu pricina (ex. directoras de minister care ia spor pentru conditii deosebit de periculoase). Baiul e ca acolo modul lor de acordare e stabilit prin ordin al ministrului, care e ...clasificat. De ce mama dracului, habar nu am, ca doar dezvaluirea criteriilor de acordare a sporurilor prevazute de lege nu prejudiciaza cu nimic institutia. Dar la MAI totul e secretizat.
    • +1 (1 vot)    
      Vezi ca este un articol pe tema asta (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:29)

      kinn [anonim] i-a raspuns lui micsunica

      tot pe Hotnews. "Curtea de Conturi a semnalat an de an plata unor stimulente umflate ilegal. In ultimii ani, 260 milioane de euro au fost distribuite bugetarilor, in afara legii "
  • -20 (26 voturi)    
    hopa, s-a trezit Tapalaga din amorteala!:) (Joi, 14 octombrie 2010, 21:07)

    rocco [anonim]

    Trebuie aparat Basescu! Trebuie protejata clica pedelista! Reforma statului, d'astea...

    Asa, //, fii combativ! Iesi la interval!

    Sa traiesti bine! Macar tu... Noi, ceilalti, o sa ne jertfim pe altarul reformei statului, cu mainile la piept. Ca cica asta e calea spre reforma si progres: umilinta si moartea.(editat de HotNews.ro)
    • +2 (6 voturi)    
      tu nici mort nu te speli de pacate (Joi, 14 octombrie 2010, 23:17)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui rocco

      o sa iti spuna Iuda de ce cand ajungi...
  • -17 (23 voturi)    
    Despre Anastase nimic ... tapalaga ? (Joi, 14 octombrie 2010, 21:08)

    Epique [utilizator]

    Te-ai facut mic si ai inchitit in sec ?
    Muriti de inima rea ca v-au facut la oase angajatii din finante ?

    Bravo lor !
    • +6 (12 voturi)    
      Hai ca-ti spun eu (Vineri, 15 octombrie 2010, 2:05)

      Claudiu T. [utilizator] i-a raspuns lui Epique

      PSD si PNL au sabotat votul la legea pensiilor.

      PDL a fost fortat sa traca legea votata avand nevoie de urmatoarea transa externa (neregulamentar - nu ilegal, caci e vorba de regulamentul sedintelor nu o lege). Iar opozitia, iti amintesc, nu a protestat decat la cateva zile distanta.

      Din pacate in Romania produc (si apoi din banii obtinuti platesc impozite) doar vreo 25% din populatie (daca nu mai putin). De unde crezi ca am scoate bani pentru bugetari si pensionari altfel decat imprumutand ?

      Mai tii minte haiducii de pe la 1800 ? Ei, asta a fost Anastase zilele astea. A trecut legea pensiilor ca sa aiba ce le da de mancare pensionarilor.
      • +1 (1 vot)    
        Anastase = noul Pintea Haiducul ? (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:31)

        kinn [anonim] i-a raspuns lui Claudiu T.

        No comment.
      • -1 (1 vot)    
        bai nene (Vineri, 15 octombrie 2010, 16:07)

        Mortal [anonim] i-a raspuns lui Claudiu T.

        Am trait s-o aud si pe asta, Anastase e noul Pintea haiducul, care ia de la bogati si da la saraci.
        Auzi, cum ca a valida rezultatul unui vot, facand o frauda, nu e nelegal, ci doar neregulamentar!
        Pe ce lume traiesti?
        Hai sa facem legi cum vrem noi, ce daca mai incalcam regulamentele, ca tot nu patim nimic, nu?
        Aici trebuie sa ajungem?
        Iar despre faptul ca opozitia n-a reclamat fraudarea votului, aici mananci rahat cu lingura mare: eu cu urechile mele l-am auzit la teve pe Ponta, in aceeasi seara cu fraudare votului, reclamand cu voce tare ca s-a facut o mare frauda, si certand presa ca n-a spus nimic despre asta!
        Si -retine- nu-s deloc un fan de-al lui Ponta!
        • +2 (2 voturi)    
          sa o pedepsim aspru (Vineri, 15 octombrie 2010, 16:50)

          curios [anonim] i-a raspuns lui Mortal

          pe ROberta. Sa-i aplicam pedeapsa data Noricai (votul cu nepoata)!!! ce pedeapsa a fost aia?
  • +14 (18 voturi)    
    CINE SUNT HOTII? (Joi, 14 octombrie 2010, 21:38)

    Mara [anonim]

    Asa zisii functionari de la Finante strigau hotii cand de fapt adevaratii hoti ies la iveala.Nu este normal ca un functionar sau un directoras sa primeasca mai multi bani decat un medic . Asa se explica de ce evaziunea fiscala a atins cote incredibile iar incasarile bugetare nu depasesc 32%. Nu Guvernul este responsabil pentru deciziile cetatenilor care s-au hazardat la numeroase credite fara sa se gandeasca la consecinte. Unde nu-i cap vai de picioare spune un proverb romanesc. Multi isi doresc mai mult dar salariile din sectorul privat sunt mult mai mici fata de cele din sectorul de stat.Noroc de actualul Guvern,hotarat sa ia masuri dure dar necesare,ca mai afla si cetatenii despre mocirla in care se scalda cei din finante.
    • +2 (2 voturi)    
      nu știi că hoțul strigă „hoțul!” ? (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:41)

      meioza [utilizator] i-a raspuns lui Mara

      așa e cu șpăgarii din ministerul de finanțe. nu zice nimeni de „stimulentele” ăstora primite de la populație?

      din păcate guvernul nu încearcă decît atunci cînd e împins de la spate de FMI... :(
  • +5 (9 voturi)    
    omisiune (Joi, 14 octombrie 2010, 21:46)

    laurentiucat [utilizator]

    o parte din stimulentele astea faceau parte din operatiunea "bani pentru partid".pd-l e de 2 ani la mf si nu a facut nimic.scuza ca din 93 cand stolojan a introdus stimulentele si pana acum au facut toti la fel nu tine.nimeni nu a clamat mai tare ca pd-l reformarea statului,lupta impotriva coruptiei si veniturilor nesimtite.si dintre toti cei la putere ei au facut cel mai putin.nu mai zic de masurile fara cap si coada care mai mult rau au produs.nu exista planificare,logica si bun simt in nicio masura luata de pd...as vrea sa gasesc una macar sa confirm zicala ca expceptia confirma regula.rog portocalii sa-mi dea o masura cu cap si coada a guvernelor boc...macar una.
    • +1 (1 vot)    
      ti s-a spus de la partid ce sa scrii? (Vineri, 15 octombrie 2010, 16:53)

      bula [anonim] i-a raspuns lui laurentiucat

      ordonanta s-a dat sub Florin Georgescu ministru de finante. Stolojan nu mai era nimic in 1994. Deci, esti nestiutor sau manipulator? PS. Incerci sa-mi spui ca sub Vosganian nu s-au dat stimulente, sau ca sub Vosganian s-au dat bani la PDL??
  • -1 (13 voturi)    
    la subiect (Joi, 14 octombrie 2010, 22:07)

    Cristian Bouleanu [anonim]

    Tapalagă, comentează asta, cîntăreţule!

    Sorin Blejnar ar fi cerut, în 2009, sancţionarea a doi inspectori vamali care efectuaseră un control la Petrom. „Ne-a interogat în legătură cu controlul: cine ne-a trimis şi de ce am încheiat actele de control cu prejudiciu”, a declarat unul dintre ei. Demişi în 2009, ei au fost repuşi în funcţie săptămâna trecută de magistraţii Curţii de Apel Bucureşti.
  • -14 (18 voturi)    
    Tapalaga....am spus tot (Joi, 14 octombrie 2010, 22:15)

    Andrei [anonim]

    Nu asta e realitatea d-le TApalaga..ai mintea prea ingusta sa vezi totul!
    • +10 (14 voturi)    
      din ce ai spus (Joi, 14 octombrie 2010, 23:18)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      se intrevede larga ta viziune, bobocule!
  • +12 (16 voturi)    
    bravo (Joi, 14 octombrie 2010, 22:56)

    John Smith [anonim]

    Excelent. Nu sint insa de acord cu menajarea celor care au luat credite pe baza unor venituri instabile precum sporurile. Trebuie sa invete ca daca sar in gol isi pot fringe gitul si ca ar fi doar vina si riscul lor. Nu sint vinovati ceilalti, cu capul pe umeri, ca sa le sustina lor creditul (indirect, prin taxele platite). Daca functionarii sint menajati pentru ca au datorii la banci, or sa gindeasca toti "de ce sa nu iau si eu credit mai mare decit imi puteam permite, caci ma sustine statul cind capotez".
  • +3 (13 voturi)    
    incorect si superficial (Joi, 14 octombrie 2010, 23:00)

    Andrei T [anonim]

    Are cum explica domnul Tapalaga cum poate fi demantelat un sistem putred fara convulsiuni? Sigur, FMI-ul a cerut ca banii consumati ca venituri salariale sa fie intr-un anumit cuantum, nu a spus sa fie desfiintate stimulentele. Banii care se constituie in stimulente sunt tot bani publici, asa ca este necesara verificarea cheltuirii lor, mai ales in situatii de criza. PDL-ul e singur la guvernare de noua luni si e in pragul de a lua o decizie radicala acolo unde alte guverne au acceptat si chiar au accentuat jaful.
    Si in America oamenii au ramas fara case pentru ca n-au mai putut plati ratele, la fel si in vestul Europei. dar prin acele locuri partidele din opozitie nu au sustinut protestatarii ca la noi. Sigur, sunt de vina bancile ca au dat credite aiurea, dar oamenii care le-au luat nu stiau ca acele stimulente nu sunt garantate de nimeni? E deadreptul hazliu sa acuzi un guvern care vrea sa faca numai ca niste imbuibati si niste smecheri sunt violenti. Cam ce ar fi putut face ministrul in fata marlaniei unui sef de sindicat ca Marica? S-ar dovedi slab numai in cazul in care ar continua sa acorde stimulente in acelas mod ca si pana acum.
    Apoi,domnule Tapalaga, stiti care e definitia crimei organizate? In fond acest minister al finantelor e un urias sitem de crima organizata care sustrage anual sute de milioane de euro din circuitul firesc si-l indeasa in mainile unei clientele de toate culorile. E putin lucru sa incerci sa distrugi o asa organizatie? Puteti avea circumstanta ca nu pricepeti dimensiunea caracatitei, dar fiti mai atent si mai ales echilibrat in etichetari pentru ca nu e normal sa dai tot in cel care trage.
  • +18 (20 voturi)    
    lucrez la multinationala... (Joi, 14 octombrie 2010, 23:11)

    bogdan [anonim]

    si ce citesc aici ma uluieste... la privat asa ceva este de neconceput, banii sint numarati si verificati la cent in fiecare zi, nu se iroseste nimic... de stimulente nu poate fi vorba, sintem platiti cu salariu fix si pentru asta se asteapta de la noi performanta... performanta noastra, la privat, este masurata cu un sistem de indicatori pe care il agream la inceput de an, facem un contract scris... chiar semnam fizic ca vom atinge toti acei indicatori - si aici vorbesc de indicatori cuantificabili, dar si indicatori subiectivi, comportamentali, care sint apreciati printr-un sistem care nu permite abuzuri... avem in medie 30-40 de indicatori, iar pentru atingerea lor de multe ori stam peste program, lucram in weekend si nu ne luam concediu... dar nu sintem platiti pentru acest overtime, ajung sa lucrez si 2 luni intr-o singura luna (ca numar total de ore), dar primesc 1 salariu... apoi, la 6 luni si la 1 an de la semnarea acelui contract, sint evaluat pe toti acei 30-40 indicatori (eu stiu zilnic cum stau) si se decide: esti bun, stai in continuare cu noi, nu esti bun, hai sa te facem bun (aici, asa mergeau lucrurile pina la criza, de 2 ani, daca nu esti bun, esti dat afara pe necorespundere profesionala)... si uite asa, la privat, muncesti de iti sar capacele, nu pui prea multe intrebari... dar, exista transparenta (stii ce performanta ai in orice moment), esti sprijinit sa faci performanta (se fac cursuri, primesti sarcini mai simple in perioada de formare sau invatare, etc), iar daca totul este ok, brici, si economia duduie, si incasarile duduie, si tu ai performanta buna in companie, atunci vine marele bonus anual! bonusul anual, dupa cum ii zice si numele, se da 1 data pe an, doar daca se intimpla vreo citeva zeci de lucruri bune, si este fix 1 salariu! de ce oare? pentru ca noi asa lucram la privat, pe profit, nu ne permitem sa ne batem joc de bani pentru ca ajungem in faliment... dar nu e cazul bugetarilor, ei cer oricit, statul are bani nelimitat!
    • +13 (17 voturi)    
      Asa este, Bogdan (Vineri, 15 octombrie 2010, 0:05)

      tic [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      Ai dreptate, si eu lucrez intr-o multinationala si stiu cum este.
      Atribuirea sarcinilor si a obiectivelor individuale din sase in sase luni, evaluarea performantelor mele din trei in trei luni, interviuri de minimum trei ore, lunar, in care trebuie sa-mi demonstrez performantele individuale si contributia mea la profitul companiei, in fata unui "juriu" format din cel putin cinci sefi: unul din Romania, unul din Elvetia, unul din Ungaria, unul din Germania si unul din Austria. Daca "ies" bine, atunci mi se acorda un bonus anual de un salariu, daca nu reusesc sa conving, atunci nu iau nimic.
      Daca de doua sau de trei ori la rand nu reusesc sa-mi conving sefii, sunt dat afara fara discutii.
      Mentionez ca salariul pentru care ma lupt sa-l pastrez (si locul de munca) este de cca. 1000 Eur net pe luna. Adica, cam cat castiga fara probleme un sofer in MF, dupa ce primeste stimulentele.
      Foarte sincer, daca as putea maine sa schimb job-ul meu de la privat cu unul de la stat, as face-o fara ezitare. La ce vad ca se castiga la stat, pentru munca zero, renunt fara regrete la munca in multinationale.
      Macar am siguranta ca mai pot sa apuc si o pensie!
    • +2 (4 voturi)    
      frectii (Vineri, 15 octombrie 2010, 8:01)

      laurentiucat [utilizator] i-a raspuns lui bogdan

      acu peste 10 ani cand s-au infiintat microintreprinderile o multinationala avea nevoie de bani negri ca sa unga rotite,sa dea la garda cand mai venea in control etc.eu tineam contabilitatea unui client de-al lor si cum m-au intrebat cum ar putea scoate niste bani le-am spus sa faca una sau mai multe microintreprinderi.pana au infiintat si s-au dumirit ce si cum le-am facut, o factura de consultanta,la limita plafonului si le-am dat banii.acu nu cred ca nu-s cu bani sifonati prin diverse firme tot ptr asa ceva.plus ca pretentiile la spagi au crescut.poate ca nu stiti voi,tractorasele si motorasele, da se fac prostii si in multinationale la greu.mai sunt destule magarii din astea mici care se fac pe la multicinstitele astea unde lucreaza destui oamneidestepti care castiga 1000-2000 de euro si se cred buricul targului dar de fapt sunt un fel de charlie chaplin care lucreaza la banda si nu au decat o viziune limitata asupra ce si cum.de ex una cu maisnile ce se caseaza.se repara ceas inainte de casare si se dau angajatilor sau altora pe preturi de nimic de ex 500 sau max 1000 de euro ptr o masina de cu vechime de 4-5 ani.mai zic si de altele nitel mai mari?
  • +7 (9 voturi)    
    Informatizarea 2015 (Joi, 14 octombrie 2010, 23:20)

    Andru Popescu [anonim]

    Pana in anul 2015, cu sprijinul ministerului comunicatiilor si informatiilor se va finaliza proiectul e-Romania ceea ce inseamna ca vor ramane cca 1/3 -max.1/2 din actualii functionari publici.
    Pe scurt la MF se va pune accentul pe verificari, controale etc fiindca tu insuti vei plati darile catre stat.
    Asta e viitorul ce ne-a fost deja scris.
    • 0 (4 voturi)    
      credeti??!!! (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:04)

      lili [anonim] i-a raspuns lui Andru Popescu

      nici o sansa, nici in 2020 nu va fi.... pai, cu informatizare in Romania ar disparea furtul , clientela politica, spagile... si-atunci de ce-ar mai intra in politica ai nostri??!! NU CRED, nici in 2020 , nici daca UE ne va obliga, nu se va intampla, vor gasi ei ceva ca sa faca sa tina armata de bugetari care sa-si ascunda mizeriile si furturile si spaga..... Sistemul public , in toate sectoarele, este atat de degradat, este atata lipsa de autoritate, de responsabilitate, ca nu vad cum se va putea pune ORDINE curand in DEZORDINEA numita statul roman......toate partidele politice au avut aceeasi atitudine, aceeasi nepasare, aceeasi grija pentru clientela proprie.... greu de curat un teren atat de murdar....
  • +13 (17 voturi)    
    greva finante (Vineri, 15 octombrie 2010, 0:24)

    calin [anonim]

    Da asa este mare drama pentru ei.Eu am o firma am luat un credit acum patru ani cu o dobanda de 9,18% .Banca mi-a calculat suma pe care pot sa o iau in functie afacerile pe care le aveam si mi-a spus ca atat imi permit sa platesc.Dupa doi ani mi-a majorat dobanda la 18,9 la suta si mi-a spus ca e criza si asta e.Si eu ce am putut sa fac?Ca noi nu avem nici sindicat si nici nu santem prieteni cu vantu sau cu chiriac sa ne imprumute.Mi-am lasat familia acasa si am plecat in Germania si lucrez ca sa trimit bani sa platesc ratele.Pe noi nu ne plange nici realitatea si nici alte televiziuni.Dar ii plange pe judecatori pe politisti si pe acesti hoti care in fiecare an la inceput cheama toate firmele la finantesi dau amenda la toti ca sa nu te mai controleze tot anul si pe urma vezi in ziare cum se lauda ca au adus la buget nu stiu cati bani.Dupa aia poate sa fure fiecare cat vrea si daca poate iar ei trebuie sa primeasca prime.Toti patronii stiu asta si nimeni nu spune nimic.Pentru ca le convine mai mult asa.Toti stiu cat e taxa inainte de a merge la control si toti prefera sa o platesca decat sa aiba probleme.A sta e lupta impotriva evaziunii si pentru asta iau stimulente.Nu i se pare nimanui suspect ca toare amenzile se dau in aceeasi luna la toate firmele?Obligatii sa-si justifice averile.
    • +6 (8 voturi)    
      Stas comentariu (Vineri, 15 octombrie 2010, 1:11)

      Radubenki [utilizator] i-a raspuns lui calin

      Bravo pentru atitudine! Si eu sunt intr-o situatie asemanatoare.
  • +6 (10 voturi)    
    stimulente (Vineri, 15 octombrie 2010, 0:42)

    cristoiu [anonim]

    Guvernul Boc este singurul care s-a apucat de reforma.Ar trebui sa-i fim recunoscatori,indiferent de eventualele stangacii.Nu uitati ca reformarea Romaniei a fost evitata de toate guvernele si partidele de pana acum.In loc de recunostinta,aruncam la greu cu noroi,intr-o inconstienta cvasigenerala.
  • +9 (15 voturi)    
    lacomia bugetarilor creditaci (Vineri, 15 octombrie 2010, 1:52)

    Lengh_trof [anonim]

    D-le Tapalaga, lacomia bugetarilor creditaci nu trebuie platita prin suferinta unui intreg popor. Hai sa nu incurajam guvernul sa ia 7 piei de pe spinarea acestui popor doar pentru a salva vilele / masinile / luxul dezmatat a acestor bugetari incompetenti. Ca daca nu ar fi incompetenti - economia subterana nu ar fi sufocat-o pe cea legala! Ca daca nu ar fi INCOMPETENTI - ar veni si ne-ar fura locurile de munca, noua astora ''mai putin competenti'' ce muncim la privat.
  • +4 (8 voturi)    
    si totusi! (Vineri, 15 octombrie 2010, 1:55)

    Vlad Ionescu [anonim]

    Prezentarea este foarte corecta si totusi cum de nu s-a gasit un jurnalist mai rasarit in toti acesti ani care sa arate public cum functioneaza sistemul? Pana la urma nu era nici un secret. Acum un an dupa nenumaratele dezbateri publice, multi jurnalisti se pricepeau foarte bine la legea unica a salarizarii si o sustineau., iar astazi se dovedeste ca nu au inteles nimic.
  • 0 (10 voturi)    
    Ialomitianu-100 mii stimulente, unde-i in text ? (Vineri, 15 octombrie 2010, 7:14)

    bandera rosa [anonim]

    pacat ca dl papalaga a uitat sa mentioneze ca" pe lista publica a celor care isi umflau buzunarele " era si actualul ministru Ialomitianu cu 100 MII LEI in 2 ANI. Ciocu mic si joc de glezna portocalutelor
  • +3 (9 voturi)    
    Domnule Tapalaga (Vineri, 15 octombrie 2010, 7:58)

    Diletant [utilizator]

    Buna analiza dar, iar va grabiti sa aruncati cu noroi intr-un guvern despre care, eu nu cred ca e chiar incompetent. E singurul guvern care a avut curajul sa innoate impotriva valului si sper sa nu se inece la mal. Nu e usor! In lupta asta inegala, mai poti avea si sovaieli. E vorba de un drum critic care pana, la urma, poate isi va atinge tinta. Chiar nu mai sustine si apreciaza nimeni efortul?
    Nu e cazul sa le plangem de mila functionarilor de la finante ca au rate angajate pe niste venituri volatile. Si eu am o rata ingrozitoare, angajata pe vremea cand "economia duduia" dar nu mi-a trecut nici o clipa prin cap ca am dreptul la presiuni sociale pentru asta. Trebuie sa-mi rezolv singur problemele pe care singur mi le-am creat.
    Suna dur, dar, atata vreme cat girant la banca nu e statul, e problema mea.
    • +3 (7 voturi)    
      De ce merge cu jumatati de masura? (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:35)

      congra [utilizator] i-a raspuns lui Diletant

      De ce continua cu stimulentele? De ce nu a facut restructurar? Si atentie pun aceste intrebari fiind un simpatizant.
      • +2 (2 voturi)    
        Raspunsul e simplu (Vineri, 15 octombrie 2010, 17:48)

        Radu [anonim] i-a raspuns lui congra

        Dupa cum se stie bine de multa vreme (ma mir si eu de ce presa nu a scris de asta de mai demult) o parte din stimulentele repsective merg inapoi, la seful care le-a aprobat; acesta retine o parte, da o parte mai sus, la seful/pila care l-a pus in functie, restul varsa la partid. De aceea nici un partid nu a avut vreun interes sa strice acest sistem, de aceea la fiecare schimbare de putere se schimba toti oamenii din ierarhii: pentru parghii de control si pentru absorbtia de bani pentru partid.
  • +4 (8 voturi)    
    mai este mult pana departe... (Vineri, 15 octombrie 2010, 8:22)

    Gicu [anonim]

    In primul rand,felicitari pentru articol. In al doilea rand,seful de la MF,nu ar fi trebuit sa cedeze. Demisia ar fi insemnat hotarare pentru reforma.Asa s-a creat un precedent.Periculos. Gastile din universitati, ( respect pe foarte multi profesori dedicati,si ei stiu unde bat ) sar acum ca arse ca un ministru cu `oaie vrea sa faca ordine si acolo. Cursuri la stat,cursuri la privat, e trendy sa fii si parlamentar,si vine un terchea-berchea si zice stop!
    Puneti de un articol si pe aceasta tema d-le Tapalaga ?
  • +7 (11 voturi)    
    Tapalaga, ai vorbit ca un adevarat socialist.... (Vineri, 15 octombrie 2010, 9:08)

    Ronin [utilizator]

    ....ai plans pe umarul bietilor oameni de la "finante", dojenindu-i usor ca au fost putin neglijenti. Asta nu e o solutie. Brutal sau nu, stimulentele alea tre` sa dispara si sa fie platiti transparent, sa contribuie la stat conform castigurilor. Legea salarizarii unitare, rea cum zic toti ca e, le va creste salariile alora cu 600 lei (cel putin dublu). Cine ia pus sa-si faca credite de sute de mii de euro? Cine-i tine in loc sa nu mearga la privat pe salarii mai mari? Ca de, sunt mari finantisti? De ce nu au economisit in perioada de prosperitate bani pentru a-si asigura o autonomie financiara in caz de neprevazut (aveau de unde)? Ca de, sunt mari economisti? Sa avem mila de ei? Ok, da` pana` la un loc! Dup`aia sa lasam "selectia naturala" sa-si faca treaba! Stiti vorba aceea: "Pe cine nu lasi sa moara, nu te lasa sa traiesti!" Asa ca domnu` Tapalaga, ai si d-ta dreptate dar e putin exagerata grija fata de beneficiarii unui sistem malign. Brutal sau nu, lucrurile tre` sa mearga mai departe. Compromisul nu face decat sa ingroape reforma!
  • +1 (1 vot)    
    Similitudine (Vineri, 15 octombrie 2010, 10:31)

    Bogdan Liteanu [anonim]

    Ce diferenta majora este intre stimulentele celor de la MF si plata unor angajati prin salariu si PFA....
    Sa fim sinceri: mediul privat "se optimizeaza fiscal". Se vede ca o face si statul......
    • +2 (2 voturi)    
      numai ca... (Vineri, 15 octombrie 2010, 11:43)

      sami [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan Liteanu

      modelul a fost copiat de privat de la stat...Ma rog, daca vrei sa stii adevarul...mai precis CUMPARAT de la sta (respectiv de la cei care ar trebui sa combata evaziunea)!
  • -7 (7 voturi)    
    Stimate D-le Tapalaga..... (Vineri, 15 octombrie 2010, 10:40)

    Cetentereseaza [anonim]

    ...zicetzi: ..."protestul politistilor, violent si vulgar"...
    Nu cred ca politzistii au fost mai violentzi si mai vulgari decat preshu' .... de dincolo de zidul sarit de caschete !!!
  • -3 (3 voturi)    
    intrebare (Vineri, 15 octombrie 2010, 11:58)

    radu [anonim]

    cum poate cineva sa scrie un articol atat de prost si lung?
    si mai ales, cum sa-l citeasca cineva de la cap la coada.
  • 0 (0 voturi)    
    satul de "capra romanului" si de analiza formelor. (Vineri, 15 octombrie 2010, 12:53)

    un oarecare [anonim]

    Ilustrarea sistemului incompleta, dar in directia buna (realitatea este mult mai urita). Cel putin ciudata "stabilirea vinovatilor" -> functionarii pe primul loc.
    Sistemul este un exemplu al realizarilor clasei politice actuale si a sefilor, toti provenind din esalonul 2 si 3 din PCR, care ne conduc de 21 ani.
    Evident ca orice sistem bazat pe arbitrariul unor persoane va ajunge un "monstru". (probabil esenta naturii umane moderne asunsa sub masca ipocrita a meritocratiei).
    Evident ca solutiile simple care micsoreaza semnificatvi bunul plac uman vor fi greu de aplicat in Romanica, si atunci cind se va intimpla va fi din cauza organizatiilor externe care mai au ceva interese pe aici. Ca orice sistem birocratic putea fi informatizat pina la nivelul cetateanului a.i. viata acestuia sa fie mai usoara la platirea taxelor. Intr-un asemenea sistem este mai greu de ascuns "clientela" care trebuie protejata. Evident ca ministrii anteriori sau actuali puteau stipula salarii "normale" pentru acest tip de angajati, stimulentele fiind un aspect colateral. Dar evident ar fi fost mai greu pentru o conducere sa reduca salariile decit sa elimine stimulente, asigurindu-si astfel u instrument de obtinere a obedientei. Dl Tapalaga sustine ca principala vina este a functionarilor, a
    directorilor (de acord) si a "opozitiei". Dar actuala "putere" era "opozitie" pe cind sistemul mutant exista si se dezvolta sub obladuirea actualei "opozitii" si nu a reclamat nimic. De schimbat ceva in "sens pozitiv" nu doreste nimeni dintre politicienii care au putut sau pot decide. Sistemul este similar cu cel practicat in PCR, oamenii care l-au suntinut sunt tot de acolo, asa ca suntem condusi tot de PCR (care are mai multe nume acum) si care a devenit argat al "patronilor adevarati" de afara.
  • +2 (2 voturi)    
    oare ? (Vineri, 15 octombrie 2010, 13:54)

    nicoleta [anonim]

    In perioada de creditare masiva , in anumite banci se dadeau bonusuri in functie de volumul creditelor a.i. un angajat care avea 1500 lua de fapt 3500 - 4500. Acel angajat s-a luat credit (imobiliar, nevoi...etc) in baza VENITULUI
    Cand a venit criza si nu s-au mai dat credite, acel angajat a revenit la salariul de baza 1500 si a trebuit sa-si reesaloneze creditul sau sa aduca bani de acasa. Nu a facut greva !
    Credeti ca trebuie sa plangem dupa un sofer care in loc de 1000 Ron a luat 4200 Ron , si-a luat apartament rezidential....si acum nu-si mai poate platii ratele ?
    Este o rusine cand vedem ca un Medic rezident , un profesor i-a 7-800 Ron iar un sofer la finante 4200 si intra in greva...
    Pe de alta parte si bancile sunt vinovate ca au dat credite socotind venitul mai mare decat cel real. Au acceptat in venitul luat in calcul, ore suplimentare ,bonusuri..etc. Aceste stimulente vin si pleaca si trebuiau sa se astepte ca la un moment dat e posibil ca respectivul sa revina cu picioarele pe pamant si sa fie platit la salariul de baza.
    Eu unul nu le plang de mila bugetarilor ! Impreuna cu puterea (oricare ar fi ea) ei sunt responsabili de starea tarii
  • 0 (0 voturi)    
    Oare??!! (Vineri, 15 octombrie 2010, 16:19)

    Maria [anonim]

    Credeti, ca se vareusi cu asemenea politicieni si asemeni diriguitori, carmuitori de institutii sa se faca ceva bun in tara, intr-un timp pamantesc???
    Cate sute de ani vor trece pana vom ajunge si noi romanii oameni civilizati si responsabili?? vor fi capabili politicienii nostri sa fie cinstiti si corecti??
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu (Vineri, 15 octombrie 2010, 21:18)

    Maria [anonim]

    Excelenta analiza!
  • +1 (1 vot)    
    functionari corupti, incompetenti si inutili (Sâmbătă, 16 octombrie 2010, 9:25)

    georgeta [anonim]

    incep sa ma gandesc mai serios ca guvernul asta Boc, pe care l-am tot hulit, mai face si treaba buna. vor fi victime, astia cu stimulente aiurea si rate la banci, dar cine i-a pus sa ia prosteste creditele? si parca noi astia de la privat, cum am dus-o si cum o ducem in prezent? ca ne uitam aiuriti la ce salarii au astia de la stat si ce alte stimulente si prime. si mai toti sunt pilosi si incompententi, e o jale in toata birocratia asta romaneasca, mi se face greata inainte de-a trebui sa ma duc cu o hartie pe undeva, anticipand ce ma asteapta.
    si astia functionarii la stat mai fac si greva, nemernicii? pai atatia tineri bine pregatiti sunt someri sau pleaca aiurea in lume, in timp ce o multime de dinozauri cu fund mare stau bine infipti pe scaune in tot felul de birouri si ne incurca existenta, ca sa si-o justifice pe a lor.
  • 0 (0 voturi)    
    Stimulente (Luni, 18 octombrie 2010, 9:17)

    Dan [anonim] [anonim]

    Rezultatul guvernarii este dezastros.
    Pana cand nu se va scoate politicul din institutiile publice sa nu se astepte nimeni ca va trece aceasta criza. Niciun anjajat din nicio institutie publica nu poate sa-si faca treaba la munca decat in mod limitat, altfel are de furca cu seful de serviciu, seful mai mare, nus ce director si chiar si pana la minister daca ai ,,calcat pe becul unuia si ai stricat interesele de partid'' Multi, chiar foarte multi dintre toti cei numiti pe criterii politice in functii de conducere sunt foarte slab pregatiti si multi dintre ei nu au nicio legatura cu ceea ce se intampla in institutia respectiva. Iar ei nu au decat o singura sarcina: sa aduca bani la partid prin orice mijloace. Banii astia sunt impozitati? Nu, pentru ca nu sunt la vedere. Asa se devalizeaza bugetul. Bugetul nu se devalizeaza cu stimulemntele platite, desi sunt destule persoane care iau stimulente fara a avea legatura cu atragerea de surse suplimentare la bugetul de sta. Sa se vada din capitolele bugetare unde se duc banii atrasi suplimentar la bugetul de stat, ca si banii din rovignete si fff mute alte sume atrase care iau alte destinatii decat cele pentru care au fost create. Pana nu se pun directori care sa fie capabili in domeniu pe baza de examen de competenta,si nu directori care servesc interesul politic, sa nu se astepte nimeni la o schimbare majora in aceasta tara. Vorba unui ziarist la realitatea: mai bine plecam din tara cand eram tanar decat sa vad aceste nenorociri. Despre articol? Mai multa documentare in interiorul sistemului, a codului de procedura fiscala si a altor factori care au determinat acordarea stimulentelor. Asta se intampla si in tarile dezvoltate, cu deosebirea ca acolo se mai dau si salarii decente.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version