Corespondenta de la Shanghai

De ce nu a fost presedintele Basescu la Shanghai si a tinut Elena Udrea sa lanseze aici brandul de tara?

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Vineri, 30 iulie 2010, 18:48 Actualitate | Opinii


Ministrul Teodor Baconschi a condus delegatia Romaniei la Shanghai
Foto: Hotnews
Sunt cele doua intrebari carora nu le-am gasit raspuns fiind aici, la Shanghai, pentru ca explicatiile - venite de la cei doi ministri prezenti aici, Baconschi si Udrea - nu se sustin deloc. Sau nu sunt convingatoare. Ocazia de a intalni mediul de afaceri chinez justifica orice cheltuiala pentru presedinte, iar lansarea unui brand pe o piata mare, e adevarat, dar pe care nu ai vizat-o in analiza si ai caror turisti ajung cu greu in Romania, e o tampenie si o cheltuiala inutila.

Ma mai intreb si cum ar fi aratat forumul de afaceri romano-chinez de joi daca el ar fi fost organizat sub patronajul presedintelui, daca acesta ar fi fost prezent, alaturi, poate, de ministrul economiei, care n-a calcat pe-aici de cand s-a deschis expozitia.

Obiectivele Romaniei sunt de a atrage investitori chinezi in proiecte de infrastructura si in investitii. China este acum pe locul 17 in topul investitorilor straini in Romania, schimburile comerciale au fost de 2,7 miliarde de dolari in 2009, cu o balanta comerciala evident dezechilibrata in defavoarea Romaniei.

Inainte de inceperea evenimentului, intr-o conferinta de presa facuta la inceputul lunii aprilie, Teodor Baconschi a facut o comparatie graitoare incercand sa explice importanta expozitiei mondiale de la Shanghai: este ceea ce inseamna Jocurile Olimpice in sport.

Am vorbit joi cu doi oameni de afaceri romani care deja au parteneri in China sau au stabilit deja intrarea pe piata, fiind in tratative foarte avansate. Ambii cunosc foarte bine mentalitatea chineza, spunand ca asta i-a ajutat in a face afaceri aici. Si ei mi-au atras atentia ca relatiile cu partenerii chinezi sunt total diferite de cele cu partenerii occidentali: trebuie sa ai rabdare cu ei, sa stabilesti o relatie apropiata, sa vorbesti despre familie, sa ii flatezi. Conteaza foarte mult pentru ei sa le arati ca sunt importanti pentru tine si ca le acorzi importanta pe care ei cred ca o merita.

Tocmai de aceea, in ciuda faptului ca dialogul politic "este puternic" - cum spunea Baconschi, era importanta prezenta presedintelui si a unei delegatii consistente de oameni de afaceri din Romania. Cat despre cei chinezi, probabil ca ar fi raspuns invitatiei la forum companii mari si importante, avand in vedere ca venea presedintele. Oricum, absenta presedintelui a fost inteleasa de chinezi ca un semnal negativ, in conditiile in care fusesera informati de la inceputul expozitiei ca seful statului roman va veni la Shanghai.

Inteleg ca Vadim Tudor a renuntat la ideea ca Basescu nu merge intr-o vizita pentru ca e bolnav si a lansat o alta: ca nu l-a primit Hu Jintao. Atata vreme cat nu exista o explicatie plauzibila - cea a cheltuielilor nu se sustine - ce te-ar impiedica sa te gandesti, pentru un moment, si la varianta presedintelui PRM, in ciuda faptului ca stim cu totii ca declaratiile acestuia trebuie luate cu maxima circumspectie? Numai ca este o pista falsa si voi explica ceva mai jos.

Basescu face economii unde nu trebuie?


Repet: din punctul meu de vedere, varianta financiara nu se sustine, chiar daca suntem in plina criza economica si se incearca reduceri de cheltuieli. Cat poate sa coste o delegatie a presedintelui? Cand e vorba despre astfel de informatii ele sunt greu de obtinut atat on the record, cat si off the record.

Delegatia venita la Shanghai pentru ziua Romaniei a fost de 160 de persoane, care au calatorit cu un charter Tarom. Au fost doi ministri cu delegatii oficiale - Teodor Baconschi cu o delegatie de 15 oameni (cinci din minister si 10 jurnalisti) si Elena Udrea cu echipa ei de presa, cam tot vreo 10 jurnalisti, alti invitati, printre care si politicieni, senatorul Placinta printre ei, artistii Gheorghe Zamfir si Andreea Banica impreuna cu echipa ei - plus Orchestra Nationala Radio formata din 90 de persoane si staff din radioul national, plus Hagi si Ilie Nastase.

Ministrul Baconschi a evitat sa spuna in conferinta de presa care sunt costurile acestei deplasari, amintind ca bugetul pentru Expo 2010 a fost de 27 de milioane de lei si a fost ulterior diminuat cu 30%, in doua etape, iar el include si actiunile de promovare si cele dedicate zilei Romaniei.

Incercand sa vad cam cat a costat, am ajuns la concluzia ca banii cheltuiti au fost in jur de 300.000 de euro, platiti de cele doua ministere, dintre care MAE avea planificat din bugetul pentru Expo Shanghai artistii si delegatia de presa. Jurnalistii din delegatia MAE nu primesc diurna, cum e si firesc, ea e platita de redactiile proprii.

E o suma mare (si trebuie luata cu rezerve din moment ce nu avem o cifra oficiala, desi am incercat sa o obtinem), care ar fi putut fi si mai mare daca venea presedintele, trebuie sa recunoastem, pentru ca ar fi venit cu avionul oficial si propria delegatie de presa.

Dar daca ministrul Udrea nu isi lansa brandul de tara la Shanghai - voi explica de ce nu vad relevanta acestui gest - probabil ca ministrul de externe ar fi fost in delegatia oficiala, asa se intampla intotdeauna, si nu-si mai lua presa. Presedintele si-ar fi luat propriii jurnalisti acreditati pe Cotroceni, si o serie de membri ai guvernului cu portofolii economice relevante ministrul economiei, al transporturilor - din moment ce urmarim investitii in infrastructura -  si chiar al turismului. Deci delegatiile a doi ministri ar fi fost inlocuite de una, cea a presedintelui, chiar daca Baconschi si Udrea era normal sa se regaseasca in ea.

Oricum, din punctul meu de vedere, ar fi fost bani foarte bine cheltuiti. In Romania - chiar si in aceasta perioada de austeritate - se risipesc bani. Tocmai de aceea absenta presedintelui din motive financiare, pentru ca "am ales sa fim mai putin cheltuitori", cum zicea seful diplomatiei, nu se sustine.

Avantajele pe care le-am fi putut avea ar fi fost imense. Chinezii au acum bani si sunt pregatiti sa ii investeasca. Dar ei trebuie "curtati" bine ca sa ii investeasca si in Romania.

Cand presedintele vorbeste mereu si ii critica pe diplomati ca nu fac diplomatie economica, cand atat el, cat si ministrul de externe - incepand de la M.R. Ungureanu incoace aproape toti - se plang ca portile deschise prin diplomatia politica nu se materializeaza mai apoi in contracte si investitii prin diplomatia economica, este normal sa ratezi cel mai mare gest de diplomatie economica? Aici nu sunt doar chinezii, aici sunt sute de tari venite cu scopul de a incepe sau dezvolta relatii economice cu alti parteneri.

De aceea este de neinteles faptul ca presedintele Basescu a ales sa faca economie si sa nu vina. Sau poate ca este cel putin ipocrit atunci cand critica lipsa diplomatiei economice. Poate e doar retorica si asa pare, din moment ce atunci cand trebuie sa treaca la fapte prefera sa fie "mai putin cheltuitor".

Pornind de la ideea ca Belgia concureaza cu Canada pentru organizarea expozitiei din 2017, ministrul Teodor Baconschi spunea miercuri: "Cred ca si noi ar trebui sa ne gandim sa batem la usa Biroului International pentru expozitii mondiale de la Paris sa organizam o astfel de expozitie. Ar trebui deja sa ne gandim la asta. Prietenii chinezi ne-au propus un transfer de know how".

Cred ca e un gand mult prea ambitios - in conditiile in care noi inca ne straduim, sa vedem cu ce efect, sa atragem niste investitori - si pare un proiect de viitor foarte indepartat.

Tocmai citeam joi intr-un ziar local ca provincia Guangdong a anuntat ca isi depune candidatura pentru expo 2025. Oricum, intre a fi in competitie pentru o astfel de organizare si deschiderea oficiala, in cazul in care membrii BIE decid ca esti castigatorul, pot trece mai mult de 10 ani.

Hu a spus nu?

Sa nu il fi primit Hu Jintao? Dar relatia cu China este una ok, nu foarte dinamica in ultimii 20 de ani, dimpotriva, dar nu au existat motive pentru o racire. Baconschi spune ca "dialogul politic e puternic", iar chinezii isi amintesc mereu ca Romania a fost al treilea stat care a recunoscut RP Chineza. Da, eram stat comunist, normal ca am fi facut-o oricum, insa se pare ca pentru ei, atunci cand fac recurs la trecut, asta a contat.

Oricum, vizita lui Traian Basescu in China se va face in partea a doua a anului - mai spre sfarsitul expozitiei, zicea Baconschi - si va fi o vizita pe relatia bilaterala. Deci varianta lui Vadim Tudor nu se sustine nici ea.

O intrebare deschisa

Si atunci ma mai gandesc la o explicatie: poate s-a gandit ca lansarea brandului de tara va fi
Baconschi s-a tinut la distanta de brand
Foto: Hotnews
extrem de controversata si pasibila a ridica multe semne de intrebare si a preferat sa nu fie asociat cu acest moment. De altfel, nici ministrul Baconschi - tradat de limbajul trupului (vezi foto) - n-a parut sa vrea sa fie "prea asociat" cu aceasta lansare de brand. Dar deh, el a fost seful delegatiei Romaniei.

Intrebarea mea ramane deschisa, probabil ca sunt si alte variante de raspuns decat cele pe care am incercat sa le gasesc.

De ce a lansat Udrea brandul de tara la Shanghai?

Am o mare nedumerire in acest sens, plecand de la informatiile puse la dispozitie de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT).

Explicatia ministrului Udrea e simpla, pare logica si a dat-o in discurs: "Asistam la cel mai mare eveniment de diplomatie publica din acest an. Sunt asteptate sa viziteze expozitia peste 70 de milioane de persoane, peste 200 de tari sunt prezente cu pavilioane, asadar nu exista loc mai potrivit pentru a face cunoscut intregii lumi potentialul nostru turistic". A intarit explicatia la conferinta de presa: "pentru ca aici exista o vizibilitate foarte mare".

Numai ca, la o cercetare a internetului - e adevarat, Google in China e cam saracacios, stiti bine - nu vad ca vreo publicatie internationala sa fi scris despre asta. Si, de altfel, presa participanta a fost romana si chineza. Vizibilitate internationala - membrii delegatiilor tarilor participante sa fie tentate astfel de vina in Romania, afland aici despre noul brand si vazand steagurile si logo-ul inscriptionat?

Eu am fost tentata sa cred ca a fost lansat aici si pentru ca cele 1,3 miliarde de chinezi sunt potentiali turisti, cel putin o mica parte dintre ei, ceea ce tot ar insemna mult. Numai ca am constatat, din mai multe motive, ca sunt ceva probleme in venirea lor in Romania.

Pornind de la vize, care se obtin greu, din cauza birocratiei si a necesitatii armonizarii cu standardele Schengen - dar poate ca obtin o viza Schengen mai usor si atunci, din martie 2011, vor putea calatori cu ea si in Romania - pana la niste explicatii logice date de ministrul de externe, care el insusi a recunoscut ca "e nevoie de o actualizare a sistemului de vize cu China". "Ambitia de a avea mai multi turisti chinezi trebuie bine pregatita. (...) Trebuie sa ne organizam regional, sa avem o viziune regionala, pentru ca este putin probabil ca turistii chinezi sa vina in regiune doar pentru Romania. Trebuie sa ne organizam cu alte tari din sudul si sud-estul Europei", a spus Baconschi.

Mai mult de-atat, la evenimentul de lansare a brandului au participat putini chinezi, iar publicul
Zamfir, invitat de Elena Udrea sa incante chinezii la lansarea brandului
Foto: Hotnews
asista din afara pavilionului. A fost mai mult o lansare pentru romani - fie ei oameni din ministere, oameni de afaceri si jurnalisti. Din publicul prezent in gradena din pavilion, probabil ca doar o treime erau chinezi invitati. Restul, romani. Chinezii urmareau de-afara concertul - probabil ca vestimentatia mai mult decat sumara a Andreei Banica si a dansatoarelor ei, care ascundea putine secrete, i-a socat si incantat, avand in vedere ca traiesc intr-o tara comunista si pudica.

Dupa informatiile din dosarul de presa, Elena Udrea a lansat un brand de tara intr-o piata pe care n-o tinteste cu precadere. Brandul a fost elaborat in urma unei cercetari de piata "in cele 8 piete principale pentru turismul romanesc: Germania, Marea Britanie, Italia, Rusia, Austria, SUA, Franta si Ungaria". Deci niciuna asiatica, niciuna China.

Cele 8 piete au fost stabilite in functie de intentia cetatenilor lor de a vizita, in urmatorii 5 ani, Romania. Strainii intervievati in cercetarea de piata sunt persoane care au facut vacante in strainatate in ultimii 3 ani.

Asta m-a facut sa ma intreb de ce brandul nu a fost lansat intr-una dintre tarile vizate, tintite. De ce in China? Doar pentru vizibilitatea expozitiei? Dar daca nu mergi in mijlocul clientilor tai potentiali cum vrei sa ii convingi? Ma rog, imi declin competenta in privinta brandului si a strategiilor de piata, insa ca simplu cetatean roman imi pun aceste intrebari.

Ideea este ca s-a facut o cheltuiala inutila pentru a veni in China si ca as fi preferat sa fie aici Traian Basescu sa dea mediului de business chinez semnalul ca este foarte important pentru noi, decat Elena Udrea. E adevarat, ea are la dispozitie 75 de milioane de euro bani europeni pentru brandul de tara si promovarea lui, dintre care a cheltuit pentru cumpararea acestui controversat brand aproape 900.000. Logoul nu e original, sloganul e discutabil din punctul de vedere al multora, iar strategia de promovare urmeaza sa fie elaborata.

Deocamdata se foloseste tot de cei trei vectori de imagine - Hagi, Nadia si Ilie Nastase. Si organizeaza spectacole pe care le caracterizeaza in conferinta de presa, cu o voce firava si usor nesigura, drept "de bun simt, potrivit cu vremurile, la care au venit cei care au dorit".

Oricum, nimic iesit din tipare, film de prezentarea cu Carpatii, Pestera Scarisoara, castelul Huniazilor, Castelul Peles, Sighisoara... Ma uitam la filmulet si ma intrebam unde e impactul muzicii pe care croatii o folosesc de ani de zile pentru filmul lor de prezentare si stii clar, chiar daca nu esti in fata televizorului ca e reclama la Croatia, sau celebrele Incredible India si Malaysia truly Asia. Cred ca, daca ma trezesc noaptea stiu sa le fredonez. Daca esti privitor al CNN, inevitabil iti vin in minte.

O astfel de lansare ar fi putut avea loc oriunde, nu aici la Shangai. Intr-un cadru destul de restrans, sa recunoastem. A fost un eveniment ce a parut destinat sa impresioneze presa romana si opinia publica romaneasca: s-a lansat la Expo 2010, la Shanghai. A fost cineva impresionat? Insa sunt convinsa ca altul este publicul vizat, care trebuie impresionat.


Citeste mai multe despre   
















5325 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    Incoerenta sau incompetenta (Vineri, 30 iulie 2010, 19:17)

    Fundatia Euro-Asia [anonim]

    In ultimii 20 de ani toate aceste evenimente, organizate in afara, poarta semnul improvizatiei. Este mai comod sa te plimbi, decat sa faci o strategie pe termen scurt, sau lung. Desi suntem una dintre putinele fundatii din Romania care dezvoltam proiecte si dezvoltam relatii pe continentul asiatic, n-am primit niciun raspuns la oferta noatra de a participa la acest proiect.
    la finalul oricarei actiuni, ar trebui ca organizatorii sa demonstreze in ce au investit banii.
    • -1 (7 voturi)    
      pe vizita, pe ce ??!!!! (Vineri, 30 iulie 2010, 20:24)

      lili [anonim] i-a raspuns lui Fundatia Euro-Asia

      va ganditi cumva la ceva rezultate mai concrete... Luati-va gandul.....
  • -1 (9 voturi)    
    VULPEA (Vineri, 30 iulie 2010, 20:31)

    niculita30 [utilizator]

    "Vulpea"(?) cand nu ajunge la struguri zice ca sunt acrii.!
    Nu urma sa fie primit de nici un oficial de rang inalt !
    • +1 (7 voturi)    
      eu cred (Vineri, 30 iulie 2010, 21:11)

      papadie [anonim] i-a raspuns lui niculita30

      ca nu l-a lasat nevasta.
    • -1 (1 vot)    
      Nu se joaca totul pe un singur eveniment (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 11:09)

      Hadrian [anonim] i-a raspuns lui niculita30

      Chiar credeti ca gata, Romania evolueaza la sol, arbitrii dau note, si gata, am plecat ?
      Nu suntem la un concurs de frumusete sau la "Steaua fara nume".

      De ce nu ar aduce mai multe roade o serie de actiuni, cu mai multe oficialitati romanesti ?

      Expozitia de la Sanghai dureaza pana la 31 octombrie.

      Luna august este luna de concedii si se preteaza mai mult pentru o actiune de turism. Ce rost are sa faci actiuni cu oameni de afaceri in plin sezon de concedii - AUGUST (si chinezii merg in concediu, nu numai forumistii de pe hotnews).
      • +1 (1 vot)    
        concedii la chinezi (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 14:09)

        Teodora [anonim] i-a raspuns lui Hadrian

        Trebuie sa te corectez. Chinezii au o saptamana de concediu la inceputul lui octombrie, cand e ziua lor nationala. August e luna de concedii pentru europeni.
  • +3 (5 voturi)    
    Cersetori (Vineri, 30 iulie 2010, 20:52)

    ioan [anonim]

    Fundatiile in conditiile crizei mondiale sunt o plaga pe tara in care activeaza. Astia nu au program, nu platesc taxe, nu au nici o idee in afara de a insela statul ( deci pe noi), nu elibereaza bonuri fiscale desi incaseaza gras, in schimb au pretentii sa verifice statul care-i gazduieste si nu-i desfiinteaza. La munca hotilor, in special Crucea Rosie a lui madam Geoana.
    • +4 (6 voturi)    
      de acord, fundatii de taiat frunze la caini (Vineri, 30 iulie 2010, 20:59)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui ioan

      ...pline de dame voalate si securisti resapati!
      si sunt sponsorizate ,unele ,de statul roman,de companii de stat ,etc !incredibil....
    • -2 (2 voturi)    
      Gresiti (Vineri, 30 iulie 2010, 21:52)

      AndreiaM [anonim] i-a raspuns lui ioan

      Fundatiile platesc mai multe taxe decat institutiile bisericii, spre exemplu. Respectiv contabilitatea lor este identica cu a oricarei insitutii/organizatii (inclusiv justificarea veniturilor). Referitor la banii statului, in judetul in care eu locuiesc, asociatiile si fundatiile care desfasoara activitati sociale primesc de la stat cam 20% din fonduri, restul vin din alte surse: proiecte, donatii, sponsorizari, contibutii ale beneficiarilor, 2%, activitati economice proprii de sustinere a serviciilor etc.
      Asociatiile si fundatiile au ceva ce insitutiile statului cu greu inteleg (si, si mai greu, aplica), isi asuma o misiune si actioneaza in conformitate. Din acest motiv, asociatiile si fundatiile ajung sa se exprime critic la adresa institutiilor statului.
      • +2 (4 voturi)    
        Fundatiile (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 0:23)

        Ionel [anonim] i-a raspuns lui AndreiaM

        Dar sigur astea din Romania sunt ticaloase.
        Ele au doar misiunea de a ajuta doar partidele si ca si in occident sunt de partea comunistilor (sigur deghizati) si au si fost create de comunisti. Vezi ANSWER creata de URSS in anii de glorie si care de fapt sunt anarhistii de la toate Conferintele internationale (G8, G20). vezi si Green Peace.
        Apropo ca tot sunt ONGurile in slujba poporului ce se aude cu Legea celor 300 de parlamentari pe care n-a sprijinit-o nici la votare si nici acum cand poporul s-a exprimat.
        • -1 (1 vot)    
          ONG-uri (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 8:13)

          AndreiaM [anonim] i-a raspuns lui Ionel

          Aveti o imagine tare politizata despre ONG-uri. ONG-rile care au ca misiune promovarea valorilor democratice sau nedemocratice (depinde de caz), acestea sunt in jur de 10%, la fel si cele ecologice. Cele mai multe sunt asociatii si fundatii cu activitate in domeniul social, dar acestea nu prea fac "politica", au alte obiective. Acum eu nu sustin nici pe de parte ca nu exista ONG-uri dubioase, dar e putin trist sa le bagi in aceeasi oala pe toate, chiar sunt unele care isi fac bine si foarte bine treaba.
          • +1 (1 vot)    
            Si fundatiile si ONG/urile (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 13:31)

            , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui AndreiaM

            sunt sustinute de oameni politici!
            Cine le politizeaza?
            Cred ca ai o perceptie gresita, sper nu intentionat, asupra a ceea ce este funfatia/ONG in Romania!
            Cred ca pe fond gandesti corect, in fapt insa realitatea te contrazice!
            Argumente?
            • 0 (0 voturi)    
              Lucrez in domeniu (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 22:35)

              AndreiaM [anonim] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

              Am argumente pentru ca lucrez in domeniu de mai bine de 8 ani. Cunosc ceea ce fac ONG-urile si cunosc oamenii, reprezentanti ai altor organizatii cu care lucrez. Cunosc bineinteles organizatiile care pivoteaza in jurul oamenilor politici, dar cele care nu o fac sunt mai multe... numai ca sunt mai putin vizibile (normal, nu au bugete generoase de publicitate).
  • +2 (8 voturi)    
    promovarea RO. (Vineri, 30 iulie 2010, 22:31)

    maria [anonim]

    Orice logo am fi avut si orice brand tot ar fi fost aspru criticat.Asa siontem noi romanii sau poate unii dintre noi nu stim sa ne bucuram sa ne respectam e mai usor sa criticam de multe ori fara argumente ,sa murdarim ,sa jignim ,sa politizam.Dragostea de tara nu mai exista de mult daca am putea in fiecare zi am pune cit mai multe piedici pt ca lucrurile sa ramina incurcate spre folosul unora.Daca se ducea presedintele i se imputa ca se plimba daca nu s-a dua ,ca de ce nu s-a dus iar daca un nebun spune o prostie nu prea stam pe ginduri si aproape o credem.Presedintele are un plan si va face aceasta vizita la momentul potrivit.Sintem asa de circotasi aproape patologic.
  • +1 (5 voturi)    
    get over it (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 2:34)

    claudiu [anonim]

    am auzit atatea despre brandu' de tara si atata scandal pentru un eveniment atat de mic. fiecare tara isi face advertisement incat sa atraga turisti. nu e nimic mai mult de atat; de ce trebuie vorbit in termeni absoluti? ...nu e bun ?.se face la anu' altul mai bun si mai de succes si cu alta companie. de ce atata mandrie si atata egocentrim? romania e o tara mica iar scandalurile ei la fel de mici...
    people...get over it.
    • 0 (2 voturi)    
      Bun, rau, acum e-al nostru... (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 4:40)

      9-a [anonim] i-a raspuns lui claudiu

      " The brand is created by the THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres consortium.

      The consortium of European companies has conducted six months of research in eight countries thought to be tourist providers for Romania: Austria, France, Germany, Italy, Hungary, Russia, Great Britain and the United States of America. Over 10,000 phone interviews and 91 detailed interviews were conducted in these countries. The research has shown that there are 83 million tourists that could visit Romania and for more than 40 million of these it actually represents a priority destination. For tourists that showed interest in Romania the most important attractions are natural surroundings, especially the Carpathian Mountains and rural environment, cultural and historical sites, traditional culture and lifestyle."
  • +2 (2 voturi)    
    teama de replay (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 8:13)

    fraierul [anonim]

    Prezent in China, Basescu risca sa se plimbe de unul singur, nebagat in seama de nimeni, asa cum s-a intamplat la ultima intalnire a capilor CE.
    • 0 (2 voturi)    
      NU ZAU? (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 14:14)

      Adriana N [anonim] i-a raspuns lui fraierul

      Ai fost cumva pe-acolo? Eu am fost si te asigur ca Basescu nu s-a plimbat deloc singur pe-acolo fiind interpelat de ceilalti presedinti si premieri mai mult decat au fost Sarkozy sau Merkel!
      Dar vorbeste gura fara voi, ca asa-i fisa postului. Sa latrati, nu sa ganditi!
      • +1 (1 vot)    
        spune-mi unde (Duminică, 1 august 2010, 8:11)

        fraierul [anonim] i-a raspuns lui Adriana N

        Zi-mi unde sa-ti trimit filmuletul cu Kioru' Sef plimbanduse stingher printre grupurile de presedinti.
  • -1 (1 vot)    
    in titlu este o mare eroare (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 9:18)

    mar [anonim]

    Este vorba de brandul turistic si nu brandul de tara. Am senzatia ca este o mica mare diferenta.
  • -1 (3 voturi)    
    domnisoara ESTI FOARTE INCOERENTA ! (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 9:38)

    toma [anonim]

    n-am putut citi articolul pana la capat !
    ce legatura are vadim (un labil mintal) cu ce vorbesti tu ?
    daca nu era locul,china (care mai nou e bagata in seama de toate marile puteri ale lumii ! ),sa se prezinte brandul,ce rost avea sa mearga basescu ?
    mare haos in gandire ! cine-i bun si cine-i rau ? cine a facut bine,cine nu ?
    oare udrea,basescu,vadim,hu,zamfir,jocurile olimpice,criza mondiala ?...
  • +1 (3 voturi)    
    idei putine (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 10:27)

    viorel [anonim]

    articol lung si inutil, idei putine... parerea mea.
  • -1 (1 vot)    
    uite cine are dileme (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 11:15)

    monica L [anonim]

    Pai, madame Blajan, taman mata te lasi marcata de asemenea dileme?... sau se termina cumva stipendia de la Udrea, dupa ce acum 2-3 luni s-a terminat stipendia de la Vintu?...hotnews.ro, ar fi civilizat sa nu ma cenzurati....
  • +2 (4 voturi)    
    Draga Anne-Marie (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 12:45)

    C [anonim]

    Eu cred ca tie ti s-a urat cu binele.
    D-na Udrea NU cheltuie inutil si in niciun caz NU face tampenii.
    Chiar daca la o privire superficiala de jurnalist lucrurile pot parea asa, simplul fapt ca o actiune sau alta este intreprinsa de d-na Udrea o transforma automat pe aceasta (actiunea, voi sa zic) intr-un gest intelept, subtil, de ampla respiratie (inter)nationala.
    Presedintele NU este ipocrit, nici n-a fost si nici nu va fi vreodata.
    E clar?
    • -2 (2 voturi)    
      Draga C (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 22:40)

      kolo [anonim] i-a raspuns lui C

      Bre, aNNe- maria e o fata care scrie. Daca doamnele de la casierie ii dau bani lunar inseamna c a ii merita. Ca e pe linga, e evident. Concedii, august, China? Zice cine? Deci nu aNNe are o problema ci voi. Cei care o cititi si astfel ea are ocazia de a incasa lunar niste bani.

      E o femeie care incearca sa traiasca. Ce aveti cu ea? Sau cu Udrea, Mrs. C ?
  • +1 (1 vot)    
    Un posibil raspuns (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 23:33)

    Roberto [anonim]

    De ce a lansat brandul lu' peste la Shanghai? Simplu: majoritatea jurnalistilor incomozi nu pot efectua cercetari in china, iar fluxul celor cateva sute de mii de euro cheltuite cu aceasta ocazie se poate camufla mai bine.
  • +2 (2 voturi)    
    Brand si risipa de bani (Duminică, 1 august 2010, 2:03)

    A. [anonim]

    Delegatia a fost prea numeroasa, au fost oameni care nu aveau ce cauta acolo, de exemplu secretarul de la Culte si altii... Ce legatura au ei cu asta? Aaa, ca mai trebuiau cheltuiti niste bani in plus, de niste lipitori si lingai, asta e.
  • +2 (2 voturi)    
    bokule, impoziteaza bancile si companiile mari! (Duminică, 1 august 2010, 12:14)

    beseboc [anonim]

    afara cu leprele portocalii si cu lingasii lor! Cei care l-au votta pe bese sa isi ceara scuze public si sa isi faca mea culpa! De4 ce sa asteptatm pna ala 01 septembrie? HAIDETI SA II SCOATEM IN PIATA PE NEMERNICI INCA DE ACUM!
  • 0 (0 voturi)    
    Mari ministri (Duminică, 1 august 2010, 19:08)

    ramona [anonim]

    Daca tot s-au dat atatia bani publici pe brandul asta, de ce nu am avut si noi dreptul ca simpli cetateni sa votam. Cu siguratnta au fost minim 3-4 modele de `frunze`, cred ca era corect sa se faca un sandaj, macar pe internet daca nu si in presa sau la Tv pentru ca romanii sa aiba posibilitatea sa isi aleaga `o sigla` reprezentativa. Cu siguranta o frunza de stejar era mai potrivita. Pacat ca am ajuns sa ne conduca asemenea vulturi care nu urmaresc decat interesul personal.
  • 0 (0 voturi)    
    bravo (Marţi, 10 august 2010, 14:42)

    ntoskrl [anonim]

    E mai bine ca nu se plimba asa aiurea. Mai se economisesc bani la buget.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version