Analiza​

Isi poate declara cartierul Colentina independenta? Ce s-a intamplat joi la CIJ: O victorie mediatica a Kosovo si o lectie de cum sa faci o declaratie de independenta legala

de Anne-Marie Blajan HotNews.ro
Vineri, 23 iulie 2010, 16:58 Actualitate | Opinii

Kosovari celebrind decizia CIJ cu drapele ale SUA si Marii Britanii
Foto: Reuters
Ceea ce s-a intamplat joi la Curtea Internationala de Justitie trebuie inteles indepartand fumul mediatic. CIJ  n-a spus ca independenta Kosovo e legala, pentru ca nu asta a examinat: n-a examinat aplicabilitatea dreptului la autodeterminare a Kosovo. Curtea a spus doar ca declaratia de independenta e legala. Expertii de drept international subliniaza ca e o mare diferenta intre cele doua concepte. Kosovo a obtinut o victorie mediatica, e evident, iar cei care au aceleasi intentii ca si kosovarii, au primit o lectie de cum sa faca o declaratie legala de independenta.

In afara de agitatia pe subiect in legatura cu maghiarii si indemnurile lui Laszlo Tokes, daca locuitorii din Colentina isi declara independenta, asta nu inseamna ca ea si este legala si/sau recunoscuta.

Victoria mediatica a kosovarilor este indubitabila, iar regiunile care militeaza pentru autonomie si/sau independenta se pot simti incurajate. Insa trebuie remarcat foarte bine un lucru: CIJ n-a spus nicio clipa ca independenta Kosovo este legala. De ce? Din simplul motiv ca nu asta a judecat.

Va mai amintiti despre discutiile - cand Romania avea procesul la CIJ impotriva Ucrainei - privind imaginata, de unii, foarte multi, batalie pentru Insula Serpilor? Apartenenta acestei insule - Romaniei sau Ucrainei - nu facea obiectul procesului, deci Curtea nu se pronunta asupra ei.

Ei bine, si in acest caz, este o diferenta intre legalitatea declaratiei de independenta si legalitatea independentei, spune expertii in drept international consultati de HotNews.ro. Curtea nu a analizat statalitatea provinciei Kosovo, dreptul la autodeterminare si totul a pornit de la modul in care a fost pusa intrebarea de catre Adunarea Generala a ONU. Altfel, probabil ca si cazul ar fi fost mai dificil, avand in vedere regiunile care cauta autonomie, o mai mare autonomie sau chiar independenta.

Rezolutia 1244 nu spune ca se interzice declararea independentei Kosovo, iar dreptul international nu interzice declaratiile de independenta, pentru ca unele au fost urmate de independenta efectiva, altele au ramas doar declaratii. Asa ca decizia CIJ pe forma, nu pe fond, este justificata: declaratia este legala, au spus expertii de drept international consultati. Pe de alta parte, ei au remarcat ca sarbii au gresit cum au pus problema, in 2008, cand Belgradul a obtinut ca Adunarea Generala a ONU sa sesizeze CIJ in legatura cu proclamarea independentei Kosovo. Pentru ca intrebarea asupra careia s-a cerut avizul Curtii a fost: Declararea unilaterala a independentei de catre institutiile provizorii ale autoguvernarii din Kosovo este in concordanta cu legea internationala? Un cuvant schimba totul: declararea.

Si, pana la urma, intre declarare si independenta efectiva intervine politica. Mi-a atras atentia modul in care Romania a argumentat la CIJ si a insistat ca acest caz sa se judece pe fond si sa se pronunte daca dreptul international interzice sau nu crearea unui nou stat prin secesiune unilaterala. Pentru ca o astfel de decizie ar fi avut consecinte foarte grave. "Ar insemna ca orice provincie, district, judet sau chiar cel mai mic catun din orice margine a oricarui stat ar avea permisiunea dreptului international sa isi declare independenta si sa obtina secesiunea", spunea in decembrie 2009 Bogdan Aurescu.

Daca locuitorii cartierului Colentina si-ar declara independenta, ce s-ar intampla? Ar putea-o face? Ar fi legal? Unul dintre judecatorii de la CIJ care s-au opus avizului a argumentat ca rezultatul de joi poate fi trecut in manual la exemple cum sa procedezi sa faci o declaratie de independenta legala. Asta a aratat CIJ joi, a validat o declaratie de independenta. Asa ca, trivializand un pic, probabil ca daca locuitorii Colentinei, chiar daca ar face-o dupa manual, tot nu ar putea crea tara Colentina, pentru ca e si o chestiune de recunoastere politica.

Kosovo a fost recunoscut pana acum de 69 de state, ceea ce nu inseamna obligatoriu ca - din moment ce CIJ considera legala declararea independentei - o vor face si altele tocmai din acest motiv sau sunt obligate sa o faca. In primul rand pentru ca avizul este consultativ, in al doilea rand trebuie vazuta reactia cel putin a statelor UE care nu au recunoscut independenta pana acum. In afara Greciei, care nu a dat pana acum nicio pozitie, toate au aratat ca isi mentin pozitia initiala.

Un comentator Stratfor, compania de analiza americana, remarca insa ca avizul este si un cadou facut Rusiei, pentru ca poate sustine asa ca si declararea independentei Abhaziei si Osetiei de Sud este legala. Chiar daca Rusia a fost alaturi de Serbia in aceasta cauza.

Numai ca acelasi lucru nu s-ar putea aplica in Tinutul Secuiesc. Expertii a caror parere am cerut-o au respins in mod clar orice asemanare intre situatii, "nu exista nicio asemanare de ipoteze", au spus ei. Si, pana la urma, folosind un truism, este o diferenta intre autonomie si independenta.

Si pe teren, in Kosovo si Serbia probabil ca nu se va intampla mare lucru, avand in vedere reactiile marilor puteri de ieri, decat o punere la masa dialogului a celor doua parti. Eliminand faptul ca nationalistii, din ambele tabere, se vor agita mai mult in aceasta perioada. Probabil ca sarbii vor cere in septembrie Adunarii Generale a Natiunilor Unite o noua rezolutie, in care sa se ia nota de decizia CIJ si sa indemne, din nou, la solutionarea prin dialog.

In teren, in realitate, probabil ca impasul va continua. Pristina isi va manifesta mai accentuat suveranitatea asupra intregii "tari", dar recomandarea analistilor ar fi sa nu o faca si asupra zonei de nord, cu minoritate sarba de 70.000 de persoane. Daca vor creste tensiunile in aceasta parte a provinciei, Serbia va replica fiind nevoita sa recurga si la alte mijloace decat diplomatia si probabil ar fi fortata sa folosesca metode non-diplomatice pentru sustinerea sarbilor din Kosovo, crede Stratfor. Dar atitudinea va fi determinata si de perspectivele aderarii la UE - diplomati europeni spuneau, potrivit unor studii, ca e o perspectiva de 2020 si dupa. Asa ca sarbii vor trebui sa decida si daca amana ideea de apartenenta la UE pentru o decada sau mai mult, in reactia lor vizavi de Kosovo.

Iata cat de complicata este situatia. Tocmai de aceea, indemnul la iesirea in strada dat maghiarilor de Laszlo Tokes pare cel putin ridicol, cu toata revolta din ultimele doua zile din opinia publica. Este doar fum ce nu merita luat in seama.



Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
5956 vizualizari
  • +12 (16 voturi)    
    felicitari doamna Anne-Marie Blajan! (Vineri, 23 iulie 2010, 17:16)

    mircea [anonim]

    Sunteti printre putinii juralisti profesionisti din tara asta!
    Este primul articol de azi care ne mai lamureste si pe noi ce si cum este cu decizia.
    Multumim!
    • -9 (17 voturi)    
      mai baiatule!!! (Vineri, 23 iulie 2010, 17:47)

      luxor [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Ca te iau la alergat pe tine si pe altii, da ce tu nu puteai sa te lamuresti, daca scria ca decizia a fost data ca obama a vorbit cu presedintele ICJ credeai si ramaneai asa lamurit.

      Romani asteptand lamurirea in viata de la altii, mai tresiti-va, parca suntem u n popor de nauci, eu nu stiu aia, eu nu stiua aia facem ce zice nu stiu cine, ce tu nu poti avea o opinie si sa te informezi...

      Felicitari autorului si condoleante covarsitoarei parti a cititorilor!
      • +4 (4 voturi)    
        reactie anormala (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 10:40)

        ala [anonim] i-a raspuns lui luxor

        tare se mai dau destepti unii...pai de unde ai vrea sa te informezi?exista alta sursa decat mass-media?imi pare rau dar nu toti suntem prieteni cu bogdan aurescu....
    • -3 (5 voturi)    
      cand am spus ca Rusiei ii au fost facute ... (Vineri, 23 iulie 2010, 18:45)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui mircea

      cadou Abhazia si Osetia contra Kosovo ,prin razboiul personal al sculei americane din Georgia -Rahatashvilli- din perioada Olimpiadei am luat minusuri-astazi sunt razbunat ,pentru ca am avut dreptate !
  • +12 (14 voturi)    
    Da, vrem tara noastra (Vineri, 23 iulie 2010, 17:31)

    colentineanu' [anonim]

    da, da, da, ja, ja, ja, yes, yes, yes,igen, ighen, ighen, vreau sa ne declaram endependenti!

    Capitala sa fie in Obor, iar Ontanu presedinte (pe viata?), iesirea la mare sa fie in parcul Plumbuita, circa 7 sa devina ministerul de interne, Oborul sa devina ministerul Agriculturii, iar Kauflandul sa devina ministerul comertului.
    • +1 (3 voturi)    
      sa facem si alegeri (Vineri, 23 iulie 2010, 17:56)

      bec [utilizator] i-a raspuns lui colentineanu'

      iar sediul parlamentului colentinesc sa fie in avionul de la intersectia fundeni cu colentina. Ca sa poata zbura la nevoie.
      • +3 (3 voturi)    
        "cosmopolit" (Vineri, 23 iulie 2010, 19:12)

        Ana [anonim] i-a raspuns lui bec

        ..la cati chinezi si arabi sunt in zona, oricum e "separat" demult...:)
    • +2 (2 voturi)    
      Mersi ! (Vineri, 23 iulie 2010, 21:00)

      uwe [anonim] i-a raspuns lui colentineanu'

      Am ras cu lacrimi.
    • +1 (1 vot)    
      CADRILATERUL nu va fi nicicand al vostru !!!! (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 10:18)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui colentineanu'

      Azi la 12, in Parcul Pache va avea loc Marea Adunare a Tarii
      (ținutul cuprins intre Mihai Bravu,
      Calea Calarasi, Traian si Mosilor).

      Se va vota INDEPENDENTA, desprinderea de regiunile rebele Colentina si Pantelimon precum si abolirea regimului samvolnic al lui Ontanu.

      Se vor da mici si palarioare de hartie.

      Exista inca tatonari cat priveste forma de organizare, dar majoritatea ne dorim un Imperiu , intrucat Toader Paleologu care e bastinas nostru e din neam imparatesc - va domni sub numele de Pleashkă Intaiul .

      *
      Nu vom accepta niciodata dominatia colentinenilor ... noi am descalecat primii ...avem o traditie culturala...(Facultatea de Constructii, liceul Mihai Viteazu, Pro Tv - dansez pt tine...) .
      *
      Si inca ceva : JOS LABELE DE PE OBOR.
      Exista letopisete care atesta ca zona Obor a apartinut de Mosilor nu de Colentina ...Acolo se organiza Targul Mosilor ...
      Billa ar trebui sa devina zona demilitarizata ..sub control interenational unde sa patruleze trupe de mentinerea pacii din alte tari (Balta Alba, Ferentari, Oltenitei și Rahova - BAFOR)
    • +1 (1 vot)    
      Oui,oui,oui... (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 12:09)

      Everest [anonim] i-a raspuns lui colentineanu'

      Iar Electronica Obor sa participe in Champions League...
    • 0 (0 voturi)    
      Republica Colentina (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 14:20)

      adrian_v [anonim] i-a raspuns lui colentineanu'

      De fapt Colentina si Oborul sunt inima Bucurestiului. Aici avem chinezi, filipinezi, turci, arabi, tigani, lipoveni, chiar ar trebui sa fim un stat separat. Plus ca noi suntem demult legati de Europa... avem chiar microbuze directe...

      As mai propune ca Parazitii sa fie ambasadori iar Parlamentul Colentinei sa fie la Sereno, ca acolo se aduna toti borfasii.
  • +1 (1 vot)    
    foarte ok analiza (Vineri, 23 iulie 2010, 17:32)

    luxor [anonim]

    Corecta analiza.
    As mai adauga ca suplimentar formularii gresite din intrebarea la care trebuia dat avizul fata de faza cu "declaratia de independenta" in loc de independenta, mai este ceva gresit si anume ca au si nominalizat cui ar apartine "institutiilor provizorii ale autoguvernarii din Kosovo".
    Ori "institutiile provizorii ale autoguvernarii kosovare" sunt stabilite prin rezolutia 1244 cu acord sarbo-kosovar si daca ele ar fi emis-o se putea interpreta ca au incalcat 1244, insa entitatea care a emis declaratia de independenta e alta, si anume organele reprezentative ale poprului kosovar, care au fost alese si ai caror oameni corespund decat partial cu "institutiile" stabilite de1244.
    ICJ dealtfel remarca faptul ca reprezentantul UN supraveghea daca se respecta 1244 de ambele parti, si ca in alte cazuri anterioare a luat pozitie chiar fata de instituutiile provizorii kosovare, insa la declararea independentei nu a zis nimic, intrucat el nu poate lua pozitie decat fata de cele doua parti din 1244 adica oficialitatile sarbe si "institutiile provizorii kosovare", ori decalaratia nu a fost data de nici-o parte ci de alta entitate.
  • +4 (4 voturi)    
    doar o problema (Vineri, 23 iulie 2010, 18:24)

    MKro [anonim]

    ...am cu aceasta analiza. din cate inteleg eu, curtea nu a stabilit ca declaratia de independenta este legala. ci doar ca ea nu este ilegala conform dreptului international, pentru ca legislatia internationala nu are prevederi legate de astfel de actiuni. este o deosebire de nuanta care mi se pare importanta
  • +4 (10 voturi)    
    Nu sunt deloc de acord cu ultima propozitie (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 0:16)

    GigiMarga [anonim]

    Interesanta analiza insa cu acea ultima propozitie chiar ati dat cu bata in balta. Nu sunt si nu pot sa fiu de acord cu incurajarea prin tacere a separatismului maghiar. Asta faceti si d-voastra si alti analisti: de fiecare data cand ungurii mai "ciupesc" cate un drept suplimentar fata de romani (ajungand sa aiba drepturi mult mai multe decat romanii din aceeasi regiune, sau decat marocanii in Franta), atunci de fiecare dat analistii spun ca aceste manifestari nici nu trebuie luate in seama. Ba da, TREBUIE luate in seama si trebuie sa existe partide ca Romania Mare care, cu toate exagerarile si exhibitionismul lui Vadim, trebuie sa stea la panda si sa amendeze, sa urle impotriva discriminarii pozitive mult, mult prea pronuntata in favoarea maghiarilor. In Constitutie stiu ca este interzisa cu desavarsire discriminarea pe orice fel de criterii (sex, religie, etnie). Ce se intampla cu romanii din acea regiune care nu stiu maghiara? Sunt ei discriminati (negativ de data asta) in fata unui aparat birocratic compus numai din vorbitori de limba maghiara? Nu mai punem la socoteala ca tot sistemul birocratic in general este facut in asa fel incat sa-si bata joc de nervii cetateanului, sa-l puna pe drumuri si sa-l faca sa dea spaga; pentru a putea da spaga acum trebuie sa inveti si limba maghiara...
    Am lucrat cateva luni in Macedonia si am aflat ce gandesc celelalte natii (macedoneni, sarbi) despre albanezi: niste oameni care traiesc dupa reguli dinainte de Evul Mediu, organizati in familii-triburi; tatal=capul familiei face 6-7 copii, pe baieti ii trimite la munca in Germania, pe fete le marita cu alti baieti dar neaparat intorsi din Germania (cu oarece cheag). Nevestele baietilor plecati la munca in strainatate sunt "rezolvate" de capul familiei in perioada asta, ca nu cumva sa le apuce nabadaile. Ca toti musulmanii se imbraca numai in straiele lor, barbatii cu tiuga aia pe cap, femeile imbracate in cearceafuri.
  • +6 (10 voturi)    
    Nu sunt de acord cu ultima propozitie (2) (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 0:46)

    GigiMarga [anonim]

    In Skopje au un cartier numai al lor unde toti construiesc de-a valma fara nici-un fel de autorizatie de construire/urbanism (exact cum fac si tziganii la noi) si nimeni nu indrazneste sa intre acolo si sa le ceara socoteala: nici primarie, nici politie nici macar armata pentru ca ...NATO vegheaza! Cum fac sa puna stapanire pe cate o zona de locuit: vorbesc cu rudele lor (alte triburi, cu atatia plozi turnati toate triburile astea au legaturi intre ele), astea se apuca si le bat copii macedonenilor pana ii baga in spital, iar parintii copiilor sunt nevoiti pentri siguranta familiei sa vanda pe mai nimic casa catre unul din triburile-familii. Si nimeni nu poate interveni impotriva acestor abuzuri...pentru ca NATO vegheaza! Toate indicatoarele rutiere de pe drumul dintre Skopje si granita cu Kosovo sunt ciuruite de gloante trase din masina de albanezi exaltati/drogati care vor si ei sa se distreze...Sunt multe, multe nemultumirile macedonenilor de rand fata de albanezi, insa la nivel oficial nu se spune nimic si nu se ia nici-o masura de protectie. Toat lumea tace sperand ca se rezolva de la sine. Nu se rezolva de la sine si de aceea nici in Romania nu trebuie sa tacem din gura deloc. Aceste probleme de natura etnica nu se rezolva de la sine deloc. Mai demult credeam ca problemele etnice se rezolva prin cresterea bunastarii statului si a cetatenilor. Daca cetateanul este multumit cu castigul sau, cu famila sa si cu viata sa din acel oras/sat nu mai conteaza numele tarii in care traieste - Romania sau Ungaria. Insa nu este asa, cel mai recent exemplu este Belgia, unde oamenii nu se pot plange de nivelul de trai, insa nu sunt departe de o scindare teritoriala (cel putin in presa asa pare).
    Concluzie: Basescu are dreptate: aceleasi drepturi si tot atata autonomie ca la Calafat si pentru Har-Cov. Si sa nu tacem! Si Paunescu si Vadim sunt buni sa arate lumii excesele "political corectness"-ului ce ma discrimineaza pe mine roman in Harghita, Covasna sau aiurea.
    • 0 (0 voturi)    
      Aha (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 11:36)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui GigiMarga

      Pai din ce povestesti despre albanezi si facand o paralela, noi cu tiganii avem o problema, nu cu ungurii
    • 0 (0 voturi)    
      analiza la rece dar concluzie fara rost (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 14:24)

      analisti_de_2_lei [anonim] i-a raspuns lui GigiMarga

      Ce vreti sa spuneti prin acest articol in concluzie este:
      -Kosovo de fapt nu a obtinut mare lucru prin aceasta decizie si sa-l lasam pe Tokes sa-si faca jocul ca e posibil sa nu obtina nimica...
      -si daca obtine...atunci ar fi prea tarziu!
      -sunt de accord mai mult cu analiza lui GigiMarga decat a dvs. dupa mine est lipsit de sens ceeace presupuneti si anume ca dupa acasta "recunoastere"initiala nimic nu se schimba...se vor schimba multe in rau mai ales in Kosovo mai ales pentru minoritatea sarba si daca eu as fi sarb nu as fi deloc fericit de aceasta decizie !Iar daca ar fi un referendum pe aceasta tema in Ro as vota clar pentru nerecunoasterea si ilegalitatea acestui act !
    • 0 (0 voturi)    
      Mare durere.... (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 19:59)

      drona [utilizator] i-a raspuns lui GigiMarga

      Stimabile,constat ca ai o problema reala si iti dau dreptate,nutresc aceleasi sentimente si ma revolt.Ma revolt la modul declarativ ca mai mult nu pot.Si totusi,ce se poate face?
  • 0 (2 voturi)    
    inependenta Cosovo!!! (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 5:40)

    allexanndrra [anonim]

    de ce nu se mediatizeaza si vizual.sa fie si avocati de prestigiu,care sunt in masura cu acte doveditoare,sa expuna ,situatia argumentand legal.noi nu suntem specializati in domeniu.nici reporterii.ei au preluat si au comentat s-au ne-au expus copiile.alta manipulare???cine se ridica cu pretentii de independenta,in tara noastra?ce este asta ,abatere de la situatia sociala??desigur nu sunt de acord.dar cu ce?neavand studii in domeniu,nu ma pot pronunta,laudand sau infierand.vrem sa fie televizata o emisiune despre acest subiect,in care sa isi spuna parerea profesionisti in domeniu.
  • 0 (0 voturi)    
    1000 de Avocati (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 7:53)

    roberto [anonim]

    Dincolo de preocuparile literare ale Curtii, asemeni mai tuturor instantelor supreme (sa ne amintim ca si ai nostri au astfel de incursiuni in metafizica), cand se face analiza pe text si jonglerii cu concepte juridice inventate pentru a mentine ceata, sa nu uitam ca juristii, avocatii si judecatorii sunt cei care de cele mai multe ori reusesc sa strice totul.

    Intre declaratie de independenta legala si independenta legala, concepte diferite dupa cum ni se explica, ramane problema simpla. Au dreptul albanezii din Kosovo sa isi proclame independenta? Desigur, nici o curte nu va da un astfel de verdict fiindca este in natura lor sa fuga de adevaratele probleme.

    Strict la problema kosovara, consider ca aceasta probelam se poate imparti in doua cazuri distincte:
    - cazul catalanilor, al bascilor, al kurzilor, al indienilor dakota si altor etnii care nu au o tara in sensul juridic;
    - cazul secuilor, albanezilor, mexicanilor din Florida, chinezilor din fiecare China Town, evreilor din Manhattan, care au o astfel de patrie;

    Daca Spania are cele mai mari motive sa se simta amenintata, este total aiurea ca fiecare grup etnic ce ocupa o zona din teritoriul unei tari gazda sa pretinda independenta.

    Am vazut, declaratiile de independenta sunt legale; asa cum Internetul te invata sa fabrici bombe, asa vom avea la indemana un template pentru o declaratie de independenta legala.

    Oricum, toata problema se poate rezolva din partea Serbiei prin taierea macaroanei (utilitati) spre Kosovo, in paralel cu declararea independentei sarbilor din Kosovo, ca e legal.

    Cat despre Romania si orice stat cu mintea la cap, pozitia actuala trebuie mentinuta nu din pricina harkovilor, ci din logica elementara.

    Cat despre americani, sa isi tina gura, ca vorbesc cu John Pana Iute din Dakota de Nord sa declare rapid o independenta. Iar amicul Wu Shu din Golden Gate de abia asteapta un stat galben in San Francisco.
  • 0 (0 voturi)    
    "dreptatea"celui mai ...... (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 8:19)

    agora [anonim]

    Cand interesele americanilor o cer se poate declara orice Cine stie .....peste ceva timp s-ar putea ca interesele Chinei sa dicteze ........si tot asa ......cel mai tare ....care va fi el
  • 0 (2 voturi)    
    Scenariu din categoria "Romanul Verde" (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 8:24)

    Om bun [utilizator]

    -pasul unu, Budapesta a cedat "romanului" Tokes locul ce i se cuvenea in parlamentul european;
    -pasul doi, Budapesta a facut lobby intens, prin relatiile sale internationale dense, pentru alegerea "romanului" Tokes in functia de vice-presedinte al parlamentului european;
    -pasul trei, Budapesta a influentat decizia CIJ, referitoare la legalitatea declaratiei de independenta a kosovarilor; declaratia a fost compusa de o mana condusa de Frunda-nume de cod "Trianon";
    -pasul patru, aparitia declaratiei-fanion a "romanului" Tokes, prin care acesta a validat cererea de autonomie a secuilor;
    -pasul cinci, Voiculescu-Felix depune cererea de suspendare a presedintelui T.B. si, totodata, Marko Bella declara ca el, in calitate de presedinte al UDMR si de membru al guvernului, nu este de acord cu cererea "Felix"; aceasta pozitie exprimata de Marko este menita sa fragezeasca rigiditatea presedintelui T.B., fata de cererea de autonomie vehiculata de secui, validata de "romanul" Tokes.
  • +1 (1 vot)    
    Stimata doamna Blajan (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 8:30)

    moucha [anonim]

    Toata aceasta poveste imi aduce aminte de bancul acela "Cum stii ca un avocat minte? Simplu, isi misca buzele.". La noi in limba exista o diferenta intre declarare (actiunea de a declara) si declaratie (hartia sau, in fine, textul editat atunci cand declari ceva); in engleza declaration tine loc de amandoua. Eu cred ca ceea ce Belgradul a dorit sa afle era clar pentru mintea oricarui on dornic sa inteleaga acest lucru, nu si pentru juristi. Iii si vad frecandu-si mainile si gandind: ce bine ca e acelasi termen, putem sa judecam altceva sa nu inteleaga nimeni nimic. Daca Belgradul voia sa stie de calitatea textului ar fi intrebat de "text", la modul "Este textul declaratiei legal". Este insa o arta sa vorbesti 4 ore fara sa spui nimic, asa si cu judecatile astea.
  • +1 (1 vot)    
    Pt. anomimul Gigi Marga (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 8:56)

    atentu [anonim]

    Felicitari. Vad ca sunteti singurul care a adaugat ceva substantial si desigur argumentat, la un articol de calitate.
  • 0 (0 voturi)    
    Adevarul (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 8:57)

    Rogerius [anonim]

    Ce se ascunde in spatele declaratiei Dlui Tokes Laszlo ?:
    1. in primul rind fanfaronada patriotarda menita sa atraga un plus de capital de simpatie pentru miscarea politica a Domniei sale, de altfel destul de anemica si nepopulara. Iar evenimentul organizat la Tusnad este un loc ideal pentru astfel de comentarii sforaitoare.

    2. Tot in contextul acumularii de capital politic Dl Tokes, prin declaratiile sale,urmareste sa-si intareasca relatia politica, de altfel buna, cu Dl Orban Viktor, actualul premier maghiar.

    3. Dl Tokes, ca si adversar declarat al UDMR-ului ,urmareste ca prin declaratiile sale sa-l puna pe Marko Bela & Co in situatie dificila...UDMR-ul fie se distanteaza de ideea autonomiei, si atunci pierde capital politic important, fie incurajeaza autonomia si intra in conflict cu Dl. Basescu & Guvern
  • 0 (2 voturi)    
    Sunt de acord (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 9:22)

    Lolek [anonim]

    Ca cartierul Colentina sa-si declare independenta.
    Sunt un vechi si statornic locuitor la cartierului.Vrea chiar sa mai achizitonez o propietate in "tara lui Ontanu"
    Dar indepedenta o vreau fara Ontanu si ai lui.
  • +1 (1 vot)    
    Cine a făcut răul (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 9:29)

    Apostolul [anonim]

    Vreau să vă aduc aminte cine l-a introdus pe scena
    politica pe Tokes.
    Cine l-a ajutat să facă partid așa incat
    unde nu sunt maghiari să aibă voturi?
    Cand se produce raul nimeni nu se gandește și la
    celălalte urmari.
    De ce se uită dosarul lui ?
    • +1 (1 vot)    
      agenturili? (Duminică, 25 iulie 2010, 16:13)

      vero [anonim] i-a raspuns lui Apostolul

      sa fie "agenturili" straine, cum zicea raposatu', + cozile de topor locale? Foarte corecta observatia privind voturile.
  • 0 (0 voturi)    
    subiectu' asta (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 14:49)

    alex.dumitrascu [anonim]

    Daca primaru' e bet sau tampit, Colentina isi poate declara independenta.
  • -1 (1 vot)    
    Scnariu din categoria "Romanul Verde" (Sâmbătă, 24 iulie 2010, 21:29)

    Om bun [utilizator]

    -pasul unu, Budapesta a cedat "romanului" Tokes locul ce i se cuvenea in parlamentul european;
    -pasul doi, Budapesta a facut lobby intens, prin relatiile sale internationale, pentru alegerea "romanului" Tokes in functia de vice-presedinte al parlamentului european;
    -pasul trei, Budapesta a influentat decizia CIJ, referitoare la legalitatea declaratiei de independenta a kosovarilor; declaratia a fost compusa de o mana condusa de Frunda-nume de cod "Trianon";
    -pasul patru, aparitia declaratiei-fanion a "romanului" Tokes, prin care acesta a validat cererea de autonomie a secuilor;
    -pasul cinci, Voiculescu-Felix depune cererea de suspendare a presedintelui T.B. si totodata, Marko Bela declara ca el, in calitate de presedinte al UDMR si de membru al guvernului,nu este de acord cu cererea "Felix"; aceasta pozitie exprimata de Marko este menita sa fragezeasca rigiditatea presedintelui T.B., fata de cererea de autonomie vehiculata de secui, validata de "romanul" Tokes.
  • 0 (0 voturi)    
    k-o s-o pierdem (Luni, 26 iulie 2010, 9:20)

    Oblio [anonim]

    Pe fond, dreptul international nu trebuie sa aiba prioritate in fata autodeterminarii; in Kosovo, leaganul civilizatiei sarbe, traiau... peste 90% albanezi si, probabil, dupa recuboasterea acestei entitati statale, multi sarbi au emigrat....
    Este dreptul acelei comunitati sa isi aleaga soarta; daca sarbii s-ar fi dovedit flexibili, dispusi la compromisuri mari, spatiul fostei Yugoslavii ar fi putut supravietuii intr-o forma federativa cu drepturi largite pentru statele si regiunile componente...

    Ceea ce face Traian Basescu, sfatuit de Aurescu si ceilalti experti din guvern si din tara, este sa construiasca un viitor cu pierderi minime...Pentru ca daca se insista pe "noi suntem romani" nici nu vom fi, vreodata, mai mult!

    Si, nu e nici un secret, nu e mare lucru sa fii roman!


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|
Domnule Primar Ai vreo sesizare? Contacteaza-ti primarul!
Ultimele articole din Actualitate | Opinii
Marţi, 14 februarie 2012
 
Marţi, 14 februarie 2012
 
Marţi, 14 februarie 2012
 
Luni, 13 februarie 2012

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version