Economia. Criza. Varujan Vosganian

de Dragos Paul Aligica     HotNews.ro
Miercuri, 12 mai 2010, 14:27 Actualitate | Opinii

Dragos Paul Aligica
Foto: HotNews.ro
Trebuie sa recunoastem ca a-l urmari pe d-l Varujan Vosganian admonestand pompierii si dand indicatii despre cum ar trebui stins incendiul, dupa ce nu cu mult timp in urma a aruncat peste foc cele cateva miliarde de canistre de benzina care au accelarat transformarea problemei dintr-una de grad 2 intr-una de grad zero, este un spectacol nu lipsit de farmec ironic. Ne-a fost, ne este si ne va ramane drag, d-l Vosganian ! Probabil ne va fi mult mai greu sa-l luam in serios de acum inainte, dar simpatia noastra pentru domnia sa va ramane neschimbata. Avandu-l in fundal (agitandu-se, gesticuland si dand sugestii pe vocea-i baritonala) sa punem deci sonorul in surdina si sa facem si noi cateva observatii modeste si marginale privind dezbaterile economice in plina desfasurare.

Invazia specialistilor. Faza pe economie

Acum sase luni, cand cu dezbaterea cu “unicameralul”, aveam impresia ca Romania este plasata pe un zacamant neexploatat de expertiza in drept constitutional si analiza institutionala comparativa. Acum realizam ca ne-am inselat. De fapt, principala resursa naturala a tarii consta in zacamintele de macroeconomie pura si expertiza in finante publice.  

Sa fim totusi prudenti. Faptul ca cineva iese in public, ia o mina grava, jongleaza cu niste cifre si foloseste cuvinte invaluite intr-o aura misterioasa, precum « cont curent », « tinta de inflatie », « punct procentual» si  evident, misticul « active », nu inseamna nimic mai mult decat ca traim intr-o tara ce respecta libertatea cuvantului. Fiecare are dreptul sa spuna public ce-i trece prin cap. Daca persoana in cauza si intelege cuvintele ce-i ies din gura sau daca acele cuvine au vreun sens, odata rostite de el, este o cu totul alta poveste.

In plus, sa nu uitam: chiar si cand este practicata la varf, stiinta economica este stiinta in exact aceeasi masura in care este o arta. Adevaratii cunoscatori sunt constienti ca iluzoria sa exactitate cantitativa si aparenta sa precizie conceptuala camufleaza de fapt un vast domeniu intelectual in care intuitia si buna judecata sunt de multe ori mai importante decat orice sofisticare teoretica sau metodologica. Si tot ei stiu ca, in practica, uneori, o judecata informata si de bun simt venita de la un ne-specialist poate face mai mult decat zeci de teorii, modele si formule.

Sa tinem minte asta in tot ceea ce vom auzi de acum inainte in dezbaterile legate de criza economica. Economia nu e o stiinta exacta nici macar cand este practicata de reprezentantii ei la varf, nobelistii. Sa luam cu un graunte de sare tot ce auzim. Si mai ales sa fim sceptici cu privire la toti cei ce apar public vanzand certitudini privitor la lucruri despre care stim bine ca sunt pline de incertitudine si promulgand solutii dubios de facile, acolo unde stim ca de fapt solutiile simple lipsesc.

Nu poti consuma mai mult decat produci

Imperfecta asa cum este, aceasta stiinta economica are si ea niste legi. Una dintre ele este relevanta pentru dezbaterea noastra: Nu poti consuma mai mult decat produci. Daca totusi vrei sa o faci, ai doua solutii : (a) Te imprumuti (ceea ce inseamna ca vei consuma azi dar vei plati in viitor consumatia, plus o dobanda) (b) Furi sau confisti de la ceilalti (in cazul Romaniei, anexezi Bulgaria si ii pui pe bulgari sa-ti plateasca tribut).  

Lasand la o parte aceste solutii, e adevarat, tentante, dar totusi inacceptabile in Uniunea Europeana (aservirea populatiei bulgare sau deschiderea in eternitate a unei linii de credite nerambursabile pentru poporul roman nu vor trece niciodata testul votului in Parlamentul European) – fapt este ca, familie, firma sau tara, mai devreme sau mai tarziu trebuie sa-ti aliniezi consumul la productie. Nu o faci, e vai de tine. Asa este lumea facuta.  

Acesta lege poate fi vazuta ca un fel de lege a gravitatiei in sistemele economice. Vrem, nu vrem, mai devreme sau mai tarziu, fortele economice se misca in parametrii decisi de ea. Piatra poate sa sara de n ori pe suprafata apei. Pana la urma tot la fund se duce. Nu poti consuma la infinit mai mult decat produci. Restul este o nota de subsol.

Politici economice conjuncturale

Este adevarat ca o buna parte din istoria gandirii si politicilor economice pare a fi o lunga incercare de a eluda si distorsiona aceasta lege, de a construi nise si momente in care sa para invalidata sau de a provoca si specula aberatii pasagere de la traiectoriile normale si anticipate de ea. Este adevarat ca in jurul acestor incercari s-au construit teorii peste teorii si s-au scris rafturi si rafturi de literatura.  

Reduse la forma cea mai elementara, toate aceste teorii (cand sunt scrise de oameni seriosi) se refera la cum putem amana lucrurile de pe maine pentru poimaine si ce se intampla in paranteza deschisa astfel. Adica la ce se poate face pe termen scurt. De pilda, cum putem afecta alte componente ale sistemului economic sau ale performatei sale (ocuparea fortei de munca, folosirea deplina a resurselor, distributia produsului social etc) folosind ca parghie diferite artificii de finantare a consumului azi din resurse pe care nu le avem de fapt la dispozitie in mod imediat.  

Dar indiferent de forma si nume, toate aceste demersuri (ce iau de obicei forma unor manipulari monetare sau fiscale) se refera la un interval. Intervalul dintre, pe de o parte, azi, cand vrem sa consumam mai mult decat ne permitem si pe de alta, maine, cand va veni nota de plata. Intervalul poate fi de un an, un deceniu sau chiar mai mult. Dar ziua scadentei este inevitabila. Cineva trebuie sa plateasca. Nimic nu e gratis. Poate ca e neclar ce se intampla in interval. Dar e clar ca lumina zilei ce ne asteapta la sfarsitul sau.

Este binecunoscut ca patriarhul acestei scoli de gandire, John Maynard Keynes, nu parea ingrijorat de toate aceste politici care paseaza nota de plata altora, mai tarziu sau altora mai tarziu. « Pe termen lung, spunea el, suntem toti morti ». Keynes a fost omul termenului scurt. Generatiile viitoare nu-l preocupau. Dar ce te faci cand scadenta « termenului lung » este... azi !? Cand « altul, mai tarizu » esti « tu, acum ». Vezi, nu foarte departe de noi, cazul Greciei.

Incurajarea sustinerii stimularii  

Legea ca lege dar urmarind dezbaterea publica din tara, nu poti sa nu remarci ca o buna parte a celor ce se pronunta in calitate de experti, ignora faptul ca Romania opereaza din ce in ce mai mult sub umbra scadentei, a punctului terminus. Ca democratiile occidentale insele se apropie si ele de punctul terminus. Ca politica deficitelor nu poate fi sustenabila indefinit. Ca intram in zona nesustenabilului, indiferent ce am spune si crede noi.  

Remarci insa ca pe oamenii nostri ii preocupa cu totul altceva. Au o durere : « Nu se iau masuri anticriza ». Cu precizarea : « Masuri reale ». Ce inseamna »masuri reale »? Pai e simplu : consultam « orice manual de macroeconomie » sau ne uitam la « ce au facut alte tari ».  

Cum arata totusi, mai concret, masurile astea ? Tot simplu. Se iau urmatoarele cuvinte : Stimularea, sustinerea, facilitarea, scutirea, incurajarea etc. si se adauga un alt termen, favorit. Sa zicem investitii. Avem deci : Stimularea investitiilor, sustinerea investitiilor, facilitarea investitiilor, scutirea investitiilor, incurajarea investitiilor. Masurile, ni se spune, trebuie sa fie neaparat « corelate » intr-un « pachet coerent ». Bun. Avem atunci : Stimularea investitiilor si incurajarea consumului. De adaugat aici « populatiei ». Consumul e musai sa fie « al populatiei ». Se dau acum si cuvintele « productiv » si « activitate ». Dau bine. Bun. Corelam : Stimularea investitiilor dublata de incurajarea consumului populatiei si scutirea de impozite a activitatilor productive. Se adauga niste numere. Iata pachetul corelat si coerent! De unde resursele, e alta poveste.

Noi credeam ca este mult mai important si mai greu sa pui in practica masuri de austeritate decat sa facilitezi, scutesti, incurajezi si sustii. Din fericire, avem experti care consultand « orice manual de macroeconomie » sau studiind « experienta altor tari » ne dovedesc cat de naivi eram.

Varujan Vosganian 

Ajuns in acest punct, cititorul se va intreba: « Toate bune, dar ai uitat de d-l Vosganian care, in tot acest timp, a vorbit si gesticulat in fundal, fara sa fie clar ce spune  si ce vrea. Ce ai vrut sa insinuezi ? Ca d-l Varujan Vosganian este unul dintre cei ramasi prin transee si paranteze si care propune solutii de politica economica conjuncturala pentru o problema care cere evident, masuri de politica economica structurala ?  Sau, mai grav, ca este unul dinte acei diletanti pe care ii critici voalat ? »

Raspunsul meu : De loc. Din contra, D-l Vosganian este unul dintre putinii economisti din viata publica din tara cu privire la care plecam de la premisa de competenta . Tocmai de aceea avem de la  dumnealui asteptari pe care nu le avem de la altii. Tocmai de aceea suntem atenti la ce spune, il luam in serios si credem in afirmatiile sale. D-l Vosganian, pe care-l cunoastem si respectam de ani buni, este si trebuie sa ramana unul dintre repere serioase in spatiul public cand vine vorba de economisti intrati in politica. In momentele grele, cand panglicarii isi dau pe fata natura, dumnealui va fi acolo : etalon profesional nestirbit.

Este si motivul pentru care dupa ce am prezentat exemplele negative, vom trece acum la un exemplu pozitiv. Adica la cateva dintre ideile imparatsite de domnia sa, referitor la masurile anticriza. E adevarat ca aceste idei au fost catalogate de unii drept caragialisme. Dar ce urmeaza trebuie judecat impartial de cititori, independent de ce cred unii sau altii, mai mult sau mai putini rauvoitori.

Planul anti-criza Vosganian

« Ar trebui schimbata in primul rand schema Guvernului, Guvernul trebuie injumatatit” a declarat Varujan Vosganian, conform Hotnews, prezentandu-si la RFI pozitia avuta la o intalnire cu FMI . „Trebuie apoi reduse posturi, sa le luam de pilda pe cele ale Administratiei Prezidentiale. De ce sa avem zece consilieri prezidentiali, cand Emil Constantinescu avea numai trei sau Ion Iliescu sase?”, s-a intrebat mai apoi, evident retoric, caci este o chestiune mult prea evidenta ca sa nu fie clara oricui, prin simpla enuntare.

Optand ferm pentru fortele pietei si impotriva etatismului, fostul ministru al finantelor din guvernarea Tariceanu a reiterat convingerea ca ar trebui: „transferate o seama de atributii pietei, cum ar fi de pilda directiile judetene agricole, care pot fi camere de comert agricole, cum ar fi tot felul de avize pe care le da statul si care pot fi transferate economiei private”. 

Alte idei: „Sa se reduca cheltuielile, dar nu sa se reduca asa cum face acum PD-ul, cam cum faceau romanii cand pierdeau bataliile, numarau din zece in zece si taiau capete.”

Si o opinie personala: „Opinia mea e ca Fondul Monetar doreste sa-si extinda influenta cu orice pret asupra Romaniei ...". Astfel a conchis vicepresedintele PNL, si odata cu el conchide si Hotnews relatarea mult mai bogata in sugestii generale si particulare decat ne permite spatiul de fata sa prezentam. 

Cu asta conchidem si noi. 

Concluzie

Desi e prematur sa spunem ca avem Solutia, ideile prezentate de d-l Vosganian reprezinta o contributie majora la stimularea unei dezbateri care sa faciliteze un punct de plecare pentru incurajarea iesirii din criza. Intrebarea nu este daca termenul de caragialesc se aplica sau nu. (Pana la urma si Caragiale ar fi putut fi un bun macroeconomist daca ar fi citit „orice manual de macroeconomie” si s-ar fi uitat la « experienta altor tari »). Intrebarea este: De ce d-l Vosganian si pachetul sau coerent de masuri bine corelate nu sunt luati in serios? De ce acest Guvern se incapataneaza sa ignore abordarile constructive sugerate de domnia sa cu energie, elocventa si inconfundabila modestie, pentru binele tarii noastre, Romania, atat de greu incercata in aceste momente de criza?


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

12024 vizualizari

  • +35 (39 voturi)    
    Nu trebuie sa uitam (Miercuri, 12 mai 2010, 14:32)

    Vlad [anonim]

    ca varujan vorbeste in calitate de poet.tariceanu in calitate de dealer de automobile de import si crin Antonescu in calitate de profesor de geografie.Ei impreuna formeaza un trio comic economic.
    • +7 (9 voturi)    
      Vai de noi cu astfel de trio 'bine' intentionat (Miercuri, 12 mai 2010, 15:34)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Eu stiu ca dl. Antonescu este profesor de istorie. Desi nu se vede ca ar stii istorie.
      Poate unui astfel de profesor, crezul personal este mai important decat rezultatul a ce face si realitatea in sens larg.
      • -2 (8 voturi)    
        pd=fsn (Miercuri, 12 mai 2010, 15:23)

        reno [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        in concluzie, tot altu e de vina...
        • +3 (7 voturi)    
          @reno (Miercuri, 12 mai 2010, 21:07)

          Tudor bugetar [anonim] i-a raspuns lui reno

          Asa o fi ca prea o spui cu foc. Si ai si argumente, ca de ex, Petre Roman mare liberal, nu-i asa ?
        • +2 (2 voturi)    
          ce n-ai inteles? (Joi, 13 mai 2010, 12:20)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui reno

          ca scadenta a ceea ce s-a initiat in 2000 pica acum in 2010?
      • +6 (8 voturi)    
        Este profesor de geografie (Miercuri, 12 mai 2010, 15:55)

        Vlad [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Stie sa iti arate pe harta Elvetia.Tara unde sunt 18 miliarde de euro romanesti.Cu cap de bour.
      • -2 (4 voturi)    
        Viceversa (Joi, 13 mai 2010, 8:53)

        ion [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Probabil ca a absentat la facultatea de istorie si a predat geografia, sau viveversa.
        Dar important e ca are vocatie de politician.
    • +11 (13 voturi)    
      Viata la tara (Miercuri, 12 mai 2010, 15:54)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Copil fiind am plecat prima data la tara la bunici.Acolo am vazut un lucru care l-am tinut minte toata viata. In curtea de animale din spatele gradinii varul Nelutu de 3 ani facuse caca pe jos.Porcul mirosise si venise repede la masa.Eu revoltat ca o sa marcheze carnatii pe care ii vom manca la iarna am luat un ciomag gros si am dat in porc sa il gonesc .Am dat tare.Imi aduc aminte grohaiala pofticioasa cu care manca ,privirea vicleana ,rea si piezisa care mi-o arunca si guitatul de protest agresiv de la final cand terminand a parasit scena cu o piruieta eleganta fugind in cocina lui.De atunci am revazut de foarte multe ori acelasi comportament la oamenii .
      • +2 (2 voturi)    
        Superb. (Miercuri, 12 mai 2010, 21:41)

        Dacu [utilizator] i-a raspuns lui Dan

        Am ras cu pofta :)
        • +2 (2 voturi)    
          :)) (Joi, 13 mai 2010, 13:07)

          Glower [utilizator] i-a raspuns lui Dacu

          Nu ti-ai ales cuvintele prea bine.... :)
          Cu pofta? :))
          Nu m-am putut abtine, scuze.
          Da, foarte adevarata povestioara... comportamentul asta e pretutindeni.
      • 0 (0 voturi)    
        Interesant (Vineri, 21 mai 2010, 18:23)

        Mircea O. [anonim] i-a raspuns lui Dan

        Spumoasa si interesanta relatarea!
    • +6 (8 voturi)    
      Intr-adevar Dl.Vosganian pare un guru al economiei (Miercuri, 12 mai 2010, 16:22)

      DL [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Mi-a placut in special aia cu refacerea bugetului pen 2010, cum? simplu, pornim de la bugetul pe 2008 si ajustam pe ici pe colo si anume prin partile esentiale.Asta e intr-adevar quintesenta economiei, scoala economica si experienta in bransa nu sint decit un moft.
    • -2 (6 voturi)    
      De fapt unde e PROBLEMA? (Miercuri, 12 mai 2010, 16:45)

      Oz [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      oare Vosagnian e problema, cauza etc..., tara arde si baba se piaptana? suntem atat de INCOMPETENTI incat neputand rezolva o problema actuala si acuta cautam vinovati, tapi ispasitori si comici? eu personal cred ca vinovat e Sinan Pasa si toti otomanii pt ca atacandu-ne constant nu ne-am putut dezvolta armonios ca prietenii din vest. Basescu n-are nici o vina, dar nici una! Am zis!!!
    • -3 (3 voturi)    
      nu trebuie sa uitam (Joi, 13 mai 2010, 14:13)

      matei l. [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Ca actualmente economia tarii este pe mainile unui marinar, unui prof de drept constitutional (cu multe legi si ordonante respinse ca neconstitutionale), a unei profe de ??? (fosta consilier prezidential pe probleme externe) care stie ca Norvegia este republica, a unui ministru care vrea fonduri europene pentru propria firma .... etc . Adunate guvernarile psd, pnl si pdl dau masura dezmatului cu bani publici si al dezastrului economic in care ne aflam.
      Amintiti-va minciunile din campania electorala din toamna cand Basescu cu Boc sustineau ca se intrezareste iesirea din criza. In 2008, la fel, mareau salariile cu 50% si Basescu cu gura lui zicea ca sunt bani.
      Stop ca ma enervez.
      Concluzia - toti o apa si-un pamant . Vai de noi!
  • +12 (14 voturi)    
    fundamentul pregatirii lui Vosganian (Miercuri, 12 mai 2010, 14:39)

    mihaela [anonim]

    Pe principiul numirii ministrilor dupa aportul adus in campaniile electorale si cantitatea de afise lipite ,a fost numit si Vosganian .Cel care tipa ca Pogea nu are pregatire economica se afla intr-o situatie similara:a absolvit Facultatea de Comert din cadrul ASE(facultate care este total paralela cu cea de finante).Colegii lui de facultate cred ca-si amintesc de activiatea artistica sustinuta a acestuia in cadrul brigazii artistice.Asa ca strategia propusa de el o fi fost slobozita pe acorduri de pian sau chitara.
    • +4 (6 voturi)    
      aia de la comert (Miercuri, 12 mai 2010, 15:56)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui mihaela

      erau toti recrutati
    • +2 (4 voturi)    
      aport (Miercuri, 12 mai 2010, 16:26)

      vio [anonim] i-a raspuns lui mihaela

      fiind eu un om simplu de la tara,poti sa-mi explici cum poti sa aduci un aport,ca am lipsit la ora aia de limba franceza.
    • -2 (2 voturi)    
      doua intrebari (Joi, 13 mai 2010, 11:26)

      vasile vasile [anonim] i-a raspuns lui mihaela

      Nu-mi place deloc ce a facut si ce spune VV, dar una-i una si alta-i alta:
      1. de cind a avea activitate artisitica in studentie e o "buba"?
      2. nu cumva a fost sef de promotie?...
  • +1 (7 voturi)    
    titlul (Miercuri, 12 mai 2010, 14:48)

    victor L [anonim]

    Eu am inteles:
    "Economia. Criza. Apocalipsa dupa Vosganian.
  • +2 (8 voturi)    
    sunteti bun (Miercuri, 12 mai 2010, 14:59)

    Lucian [anonim]

    Destul de bun rezumatul discutiilor cu caracter economic care se poarta zilele astea in Romania.

    Sincer, nici eu nu stiu de ce nu-l ia Guvernul in serios pe domnul Vosganian. Ideile domniei sale ar merita discutate.
    Nici eu nu-l iau in serios dar eu am scuza ca-s "pe persoana fizica" daca tot e sa citam clasici in viata.
  • +14 (18 voturi)    
    Felicitari (Miercuri, 12 mai 2010, 14:59)

    jsmith [anonim]

    pentru articol coane Aligica, imi place stilul de a scrie.

    Cat despre Vosganian, el poarta o parte din vina crizei economice de la noi, si vorba ta... Nu poti consuma mai mult decat produci. Vosganian nu a aflat inca acest lucru, pe vremea lui asta era indicatorul bunei-stari: sa consumi cat mai mult, mult mai mult decat produci.
    • +10 (12 voturi)    
      Ba pardon! (Miercuri, 12 mai 2010, 15:52)

      AndreiSe [utilizator] i-a raspuns lui jsmith

      D-ul Vosganian poate consuma mai mult decat produce. Rahat.
  • +11 (13 voturi)    
    Caragiale (Miercuri, 12 mai 2010, 14:59)

    claudia [anonim]

    Sa se reduca de tot, dar sa nu se reduca nimic! Mare om Caragiale!
  • -16 (16 voturi)    
    Premiera (Miercuri, 12 mai 2010, 14:59)

    Sorin [anonim]

    Oricum ,merita subliniat recordul guvernului Basescu-Boc de a fi primul din istoria moderna a Romaniei care reuseste sa reduca pensiile batrinilor nostri.
    Aceste fapte vor ramine pe veci legate de cei mentionati mai sus.
    Astfel,intocmai cum apare in istorie "ciuma lui Caragea" ,peste doua sute de ani se va scrie despre "genocidul lui Basescu" sau "dezastrul lui Boc" !
    • +14 (16 voturi)    
      Ia citeste aici (Miercuri, 12 mai 2010, 15:11)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      La sfârşitul anului 1989, România avea opt milioane de salariaţi şi 2,6 milioane de pensionari, la care se adăuga un milion de agricultori. Rata de dependenţă ( raportul între numărul de angajaţi care contribuie la fondul asigurărilor sociale de stat şi numărul beneficiarilor) era una confortabilă, de 3,4 angajaţi la un pensionar, fondul de pensii avea un excedent de 500 de milioane de USD.
      În primii doi ani după Revoluţie (1990-1992), în timpul guvernărilor lui Petre Roman şi a lui Theodor Stolojan, numărul pensionarilor a crescut cu 600.000 de persoane. Analistul economic Ilie Şerbănescu, ministru al reformei în guvernul Victor Ciorbea, este categoric în privinţa responsabilităţii celor care au băgat în criză sistemul de pensii: „Ceauşescu a lăsat un sistem perfect sustenabil, cu excedent la fond. De vină pentru ceea ce s-a întâmplat sunt politicienii şi deciziile lor.
      Dezastrul este opera integrală a regimului Roman - Iliescu, care au încercat să rezolve problema şomajului pe seama pensiilor".
      La ce se referă Ilie Şerbănescu atunci când vorbeşte despre responsabilitatea lui Petre Roman, primul premier al României după Revoluţie, explică Alexandru Athanasiu, fost ministru al Muncii în Guvernul Radu Vasile.
      „Decretul- lege nr. 60, dat în martie 1990, a trimis la pensie, în doar câteva luni, peste 500.000 de salariaţi". Decretul respectiv permitea pensionarea cu patru ani mai devreme pe caz de boală şi cu doi ani mai devreme în cazul pensionării anticipate normale. Astfel, femeile au ieşit din activitate la 53 de ani, iar bărbaţii la 58 de ani.
      La 20 de ani de la acea primă decizie, Petre Roman se justifică: „Ceauşescu anulase în anii '80 o serie de prevederi cu privire la pensionarea celor din grupele grele de muncă. De exemplu, în industria chimică, unde era un nivel de noxe teribil. Mai erau şi fabrici întregi unde lucrau în special femei, în condiţii deosebite: cu explozibili, praf de puşcă. Şi atunci, eu le-am redat drepturile pierdute, permiţând ieşirea l
      • +8 (10 voturi)    
        ... (Miercuri, 12 mai 2010, 15:29)

        Catalin Dimofte [utilizator] i-a raspuns lui Dan

        Adevarat, insa e exagerata afirmatia cu dezastrul INTEGRAL...
        Sa nu uitam ca, pe de o parte, de-atunci au trecut 20 de ani si, in mod natural, o mare parte din problema creata atunci a disparut. Pe de alta parte, der-atunci pana acum practic niciun guvern n-a dorit sa ia taurul de coarne.
        Sa fim seriosi -- problema devenise evidenta inca de la mijlocul anilor '90. Inca de pe atunci se discuta de pensii private si de cresterea progresiva a varstei de pensionare.
        De facut, mai nimic.
        Dl. Athanasiu isi aminteste cu siguranta despre legea pensiilor private, a carei prima varianta a patronat-o prin 2000. Au mai trebuit sa treaca inca aproape zece ani ca sa devina functionala... iar acum inteleg ca vor s-o emasculeze, pe motiv de criza...
    • +9 (11 voturi)    
      Si tariceanu are un record! (Miercuri, 12 mai 2010, 15:54)

      AndreiSe [utilizator] i-a raspuns lui Sorin

      Sigur ca da. Si guvernatl Tariceanu primul guvern care a reusit sa mareasca dintr-un foc pensile batranilor nostrii cu 35%, inclusiv a celor pensionati anticipat si a altor categorii de pensionari de 45-50 de ani. Mai ales ca le-a marit stiind sigur ca nu mai apuca mai mult de 1-2 luni postul de premier.
  • +14 (16 voturi)    
    nota (Miercuri, 12 mai 2010, 14:59)

    Locke [utilizator]

    Nu stiu daca sa va felicit sau sa va admonestez pentru maniera in care reciclati constant metaforele lui Krugman :-)

    Legat de Vosganian, mi-e greu sa accept ca un incompetent care a contribuit la criza actuala poate ramane simpatic. Pare mai curand o slabiciune, decat o calitate.
    • +6 (8 voturi)    
      ps la nota (Miercuri, 12 mai 2010, 14:52)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui Locke

      Nu, nu-i era simpatic.
      Era doar o ironie.
  • -8 (12 voturi)    
    Contributia majora (Miercuri, 12 mai 2010, 15:00)

    Yov [utilizator]

    Ironia mi se pare deplasata iar contributia acestui articol la dezbatere cel putin pe acelasi palier cu cea a lui Vosganian.

    Este pur si simplu anormal si moral suspect ca in loc sa va preocupati ca economist de solutii iar ca analist de judecarea rece si intransigenta a evolutiei politice a puterii instaurate, va petreceti timpul aruncand cu pietre in Vosganian, un nene de la partidul nr 3 din Parlament, care nu mai e la putere de doi ani.

    Foarte ciudat.
    • +4 (4 voturi)    
      nu asta e ciudat (Joi, 13 mai 2010, 12:39)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Yov

      ciudat este ca pe la mai toante televiziunile cu acoperire nationala, sunt adusi ca experti in salvarea Romaniei, nimeni altii decat cei care au ingropat-o.
      ce-i asa de greu de priceput ca acum a venit scadenta a ceea ce au facut (sau mai precis n-au facut) guvernarile anterioare, cam de prin 2000 incepand, daca nu si de mai inaite.
      ce-i asa de greu de priceput ca atunci cand n-au fost la tacamuri, pasd-istii si acolitii lor au "ajutat" la destabilizari (vezi mineriadele, grevele de la metro,etc.)
      asta nu inseamna insa, ca sunt de acord cu unele din actiunile actualilor guvernanti si ca nu-i consider la fel de incompetenti ca si ceilalti, din guvernarile anterioare.
  • +7 (11 voturi)    
    Articolul are o hiba... (Miercuri, 12 mai 2010, 15:01)

    sile [anonim]

    Ironia fina,stilul elegant de exprimare al autorului o sa-i induca in eroare pe "pitpalacii"autohtoni care or sa inteleaga ca stimabilul V.V. chiar merita sa fie luat in serios atunci cand debiteaza platitudini si ineptii cu ghiotura.
  • +5 (7 voturi)    
    yes, indeed (Miercuri, 12 mai 2010, 15:05)

    citizen kane [anonim]

    asa e, varujan asta e mare pacalici. alaturi de gasca lui de liberali incompetenti.
    problema este ca nu sunt singurii pacalici, mai sunt cu duiumul si in gasca de guvernanti pdl din prezent si in cea din psd.
    lipsesc criteriile si procesele de selectie (sau ele sunt atat de bine puse la punct dar pe dos) astfel incat rezulta doar pacalici
  • +10 (12 voturi)    
    POETUL VARUJAN SI MICII PE VARASIE! (Miercuri, 12 mai 2010, 15:05)

    GAVRILACHE [utilizator]

    Dle Aligica, ce bine ar fi fost (pentru noi, economistii de duzina) daca nu erati prieten cu dl. Vosganian! Asa, dupa ce ne-ati prezentat lucrurile corect si, mai ales, coerent, ati dat cu batzu-n balta : gandirea celebrului economist Varujan, poetul "cheltuielilor aiuritoare" rapus, precum Ovidius, de-al sau talent! Si pentru ca, cu falsa modestie, sunt putin mai bun decat poetul liberal, iata o alta propunere care ar putea scoate Romania din criza si nu oricum ci repede si definitiv : imprumutam de la FMI, pe o suta de ani, 200 mld. de euro. Dupa asta, dam la tot romanu' cate 10000 de euro, cu conditia sa-i cheltuie intr-un an. Din banii ramasi dupa marea imprastiere (cam 50 mld. euro), facem autostrazi si dam subventii! Societatile comerciale nu mai platesc nici un fel de impozit. Consumul creste exponential, economia duduie, investitori se-nghesuie, statul si parlamentul trag cate-un somn! Cand se trezesc, dupa un an, repun legile in circulatie si guvernul o sa fie ingropat in bani! Or sa foloseasca Casa Poporului ca sa depoziteze fisicurile de euroi! Desigur, ideea poate fi imbunatatita!
    Cu stima, poetul economist Gavrilache.
    PS : nu solicit cine stie ce premii sai titluri academice!
  • +2 (4 voturi)    
    poet (Miercuri, 12 mai 2010, 15:05)

    Tedi [anonim]

    Dl. Vosganian, din pacate ptr. noi, nu este decat un poet capricios lipsit de talent
  • -5 (9 voturi)    
    Asa. Si? Care-i ideea -- adica e vreuna? (Miercuri, 12 mai 2010, 15:06)

    C [anonim]

    Ca tot veni vorba de Caragiale, sa citam dintr-un mare contemporan al aceluia: "E usor a scrie versuri/Cand nimic nu ai a spune,/Insirand cuvinte goale/Ce din coade au sa sune".

    Pentru ca, nu-i asa, ne-a fost, ne este si ne va ramane drag, dl. Aligica. Chiar si-asa, cu virgula intre subiect si predicat si chiar si in acele grele clipe cand inspiratia il paraseste complet.

    Articolul de mai sus sugereaza unul din doua lucruri -- fie dl. Aligica e platit in regim de freelancer (adica la "numar de cuvinte"), fie are o rubrica fixa de umplut la HN, rubrica pe care, mort-copt, are/n-are chef, trebuie musai s-o umple.

    Si-atunci, intr-una din acele grele clipe, ia la intamplare, necontextualizat, vreo cateva comentarii ale unuia (insumand ca la vreo 100 de cuvinte) si tranteste o minunatie de comentariu.
    Comentariu de 20 de ori mai lung, cam tot de-atatea ori mai plicticos decat comentariile comentate si avand doar tangential legatura cu subiectele propuse.

    Io cre'ca au pus astia ceva in cenusa vulcanului, ca prea multi oameni stralucitor de destepti au scris in ultima vreme articole incredibil de proaste.
    • +3 (5 voturi)    
      nu ai cum s-o intelegi oricum (Miercuri, 12 mai 2010, 15:23)

      remus [anonim] i-a raspuns lui C

      daca n-ai inteles la prima citire.
      iar asta cu subiectul si predicatul: hai sa fim seriosi!
  • +12 (14 voturi)    
    punctul pe i (Miercuri, 12 mai 2010, 15:07)

    onest [anonim]

    Felicitari pentru articol! Totusi ramane dilema: dl. V.V. este cel mai bun poet dintre economisti sau cel mai bun economist dintre poeti?
  • +15 (17 voturi)    
    Eu mai tin minte o singura fraza a lui Vosganian (Miercuri, 12 mai 2010, 15:08)

    CCC [anonim]

    de cand era ministru de finante: "Crestem pensiile ca avem de unde anul asta, anul viitor responsbilitatea va fi a guvernelor care vor veni." Cu alte cuvinte :" Dupa noi, potopul!" Si a venit :(.
    • +3 (5 voturi)    
      catastrofal (Joi, 13 mai 2010, 8:36)

      saladin [anonim] i-a raspuns lui CCC

      Aha, deci Vosganian este ala care demonstra la Antene ca sunt bani de pensii cind ei de fapt nu nu erau....asta numiti economist...gluma sinistra...il cheama cineva sa-l intrebe unde sunt totusi acei bani de pensii votati de guvernul Tariceanu....
      • -2 (2 voturi)    
        daca... (Joi, 13 mai 2010, 12:47)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui saladin

        ...tot nu-l nimeni la rost de banii aia, de ce n-am presupune ca a stiut tabla impartirii, inclusiv cu pdl?
  • +12 (14 voturi)    
    Baiat finutz varujanu (Miercuri, 12 mai 2010, 15:12)

    Liviu [anonim]

    Mie personal, baiatul asta cu barbutza mi-a fost simpatic. Inca imi este. Daca ar fi fost actor ar fi fost la fel de prost actor pe cat e Diaconu de prost politician. Insa ca politician omul asta m-a amuzat mereu si ma facut sa rad, desi radeam pe banii mei, ai vostri ai tuturor.
    Venise acest baiat sa dea in acest guvern ca face investitii fara sa aiba studii de fezabilitate in spate. Ie-te la el ma gandeam. Taman Varujanu s-a trezit sa vorbeasca de SF-uri cand el aproba finantari de la bugetul de stat fara sa aiba un minim de sf in fata ci doar note de fundamentare scrise in 10 minute de catre angajati cu un grad "ridicat" de competenta din diverse institutii publice.
    Eu cred, si acum sunt serios, ca cine a gresit in tara asta trebuie sa plateasca. Daca varujan a facut prostii ca ministru de finante parerea mea e ca trebuie sa le plateasca. Cresterea nefundamentata a pensiilor i se datoreaza. La fel si cresterea salariilor profesorilor fara un fundament si o strategie.
    Pentru mine el a fost si este modelul incompetentei absolute in functia publica, modelul arivistului care ar face orice numai sa nu ramana fara scaun, indiferent de costurile pe care le provoaca altora.
    Pentru mine Varujan e caz penal pentru atentat la siguranta nationala si daca iliescu e judecat pentru ce au provocat minerii atunci cand i-a chemat, la fel trebuie judecat si varujan pentru ce va urma datorita imbecilitatii sale de a unfla cifrele fara fundament.

    O zi buna
    • +4 (6 voturi)    
      aveti dreptate (Miercuri, 12 mai 2010, 15:28)

      thont [anonim] i-a raspuns lui Liviu

      asa incompetenti cu tupeu se nasc rar ... din pacate pentru noi, am avut ghinionul asta...
  • +6 (8 voturi)    
    rasu-plansu (Miercuri, 12 mai 2010, 15:18)

    Despina [anonim]

    Despre comportamentul lui Varujan putem spune doar ca :
    Daca nu-i de ras este cu siguranta de plans
    sau
    Mi-e si mila mi-e si sila....

    Mila de mine si de noi pentru ca la un moment data finantele tarii au ajuns pe mana acestui panglicar...

    Nu este decat un alt impostor ca de altfel toti liberalii care ne-au adus in falimentul de acum. Merita sa faca si el puscarie fara nici o discutie.
    Desigur, ar fi un puscarias poet si ceva mai simpatic decat Tariceanu
  • +8 (10 voturi)    
    Varujan (Miercuri, 12 mai 2010, 15:35)

    Bug Zileriu [anonim]

    As fi ras bine la citirea acestui articol... daca mi-ar fi ars, cat de cat, de ras...

    Pe cat de mare economist este, cam tot asa e si cu matematica (sa nu uitam, a absolvit facultatea de matematica! Aproape ca mi-este rusine ca am absolvit si eu aceeasi facultate, cam in aceeasi perioada). Asta apropos de explicatiile date telespectatorilor - nu a fost in stare sa priceapa un simplu grafic, darmite sa il explice!
    Poate ca e un bun scriitor - a luat si un premiu anul acesta. De ce tine mortis sa faca pe macro-economistul?
    Noroc ca, dupa cum bine ziceti, "principala resursa naturala a tarii consta in zacamintele de macroeconomie pura si expertiza in finante publice" asa ca, dupa retragerea in literatura a dlui Vosganian, avem sanse sa ne alimentam din inalta gandire macro-economica a unui alt... poet. Poate Dinescu?
    • +7 (7 voturi)    
      O IDEE EXCELENTA! (Miercuri, 12 mai 2010, 15:41)

      GAVRILACHE [utilizator] i-a raspuns lui Bug Zileriu

      Fara sa intentionati, cred, ati lansat opiniei publice o idee excelenta : un dialog Vosganian-Dinescu pe probleme de macro, micro si asa-si-asa economie! Adevarul , sau macar ce-a mai buna solutie, n-are cum sa nu iasa la iveala!
  • +5 (7 voturi)    
    Si inca ceva dle Aligica... (Miercuri, 12 mai 2010, 15:39)

    Dorin [anonim]

    Nu era deloc nevoie de un comentariu atat de lung ca sa incercati sa-l prezentati pe dl Guzganian ca fiind altceva decat este. Adica un incompetent penal.
    Nu va impartasesc opinia cum ca Guzganian poate fi luat vreo clipa in seama. Trecutul acestui individ, "performantele" sale falimentare ca fost ministru de finante (sic!) graiesc intr-un mod cat se poate de relevant privind capacitatea acestui om de a performa in ceva.
  • +5 (9 voturi)    
    Ca sa consumam mai mult decat producem... (Miercuri, 12 mai 2010, 15:45)

    Ronin [utilizator]

    ...mai este cel putin o solutie in afara de indatorare si furt. Problema e ca solutia asta nu e accesibila tuturor. De exemplu apare o matusa care prin deces te fericeste cu cateva sute de mii de euro (vezi Tamara). Problema rezolvata. Consumam mai mult decat producem. Eu unul inca astept matusa gandindu-ma cat de norocosi sunt astia din elita ca au matusi, unchi, parinti, veri......Ar mai fi varianta loteriei.....
    • +4 (6 voturi)    
      Nu e rau.. (Miercuri, 12 mai 2010, 16:51)

      ion [anonim] i-a raspuns lui Ronin

      ar fii o chestie.. sa apara brusc o matusa a Romaniei, decedata recent prin Statele Unite, dupa o viata traita intr-o garsoniera mizera de prin Queens..

      Si care sa ne lase brusc o avere de vreo 100 de miliarde, hai sa fie de usd, nu de euro, sa nu ne calicim la atata lucru.

      Si vom trai cu totii fericiti pana la adanci batraneti..
      Adica vreo 10 ani de aici incolo, ca atat putem sa acoperim, cu deficitul actual.

      Noapte buna, copii!
  • +3 (5 voturi)    
    vosganian la bnr (Miercuri, 12 mai 2010, 16:20)

    vlad44 [anonim]

    cindva prin 2008,cred citeam ca vajnicul varujan se pregateste sa-l inlocuiasca pe dl Isarescu la BNR.Va puteti imagina default pe noi?Cred ca grecii ar avea multe de invatat de la armeni
  • +1 (5 voturi)    
    Bun, ca de obicei (Miercuri, 12 mai 2010, 17:33)

    ion [anonim]

    Un real castig domnul Aligica pentru hotnews.

    Am si un link catre blog-ul domnului Adrian Stanciu, care mai era publicat pe hotnews acum ceva vreme.

    http://www.adrianstanciu.ro/2010/05/10/mitica-se-scutura/

    Mi se pare un adevarat manifest de dreapta in privinta reconsiderarii rolului statului in cadrul societatii romanesti. Asa ca mi-am permis de capul meu (imi cer scuze autorului daca am facut rau) sa il popularizez.
  • -3 (7 voturi)    
    bascalia nu tine loc de buna judecata (Miercuri, 12 mai 2010, 18:30)

    teodor [anonim]

    Am mai multe observatii particulare cu privire la acest articol si una mai generala, care priveste stilul autorului.

    Incep cu cele particulare:
    1. cele doua solutii pe care le propune autorul pentru a consuma mai mult decat produci sunt facile. Solutia bulgareasca este introdusa retoric in text, probabil pentru ca nu da bine ca atunci cand pui o intrebare sa oferi un singur raspuns. O solutie alternativa la imprumutul extern, dle Aligica, este sa tiparesti bani, de pilda, pentru ca tot l-ati pomenit pe Keynes. O alta solutie este sa atragi mai multi bani de pe piata romaneasca prin imprumuturi de stat cu dobanda avantajoasa, reducand astfel si consumul populatiei. Se pot imagina si altele.

    2. exista pasaje in text care prezinta chiar una dintre trasaturile lui Vosganian ironizate de autor: suna pompos, dar gol. Unul dintre ele este sintagma "distributia produsului social". Un altul este pasajul in care ni se explica cu seriozitate ca UE nu ar accepta sa cucerim Bulgaria si s-o punem sa ne plateasca tribut.

    3. Dl. Aligica nu distinge intre acoperirea deficitului si reducerea lui. Poti sa acoperi deficitul printr-un imprumut extern, dar nu sa-l micsorezi. FMI ne cere sa reducem deficitul, nu sa-l acoperim, deci imprumutul extern nu este o solutie.

    In fine, impresia generala pe care o lasa acest articol este ca autorul este o persoana vanitoasa si partinitoare. Incearca mai degraba sa ne impresioneze prin giumbuslucuri retorice (destul de ieftine si fara haz - precum descrierea procesului de construire a frazelor de catre macroeconomisti), decat sa ne convinga de ceva. Intentia care se desprinde clar din text este cea de a-l ridiculiza pe Vosganian sub pretextul unei false amaraciuni si cu pretentia ca autorul aduce niste clarificari. Clarificarile insa lipsesc. De asemenea, se mai poate spune, citind articolul, ca autorul simpatizeaza masurile economice propuse de Basescu, desi nu ne spune de ce le gaseste "indraznete".
    • +2 (8 voturi)    
      teodor, alt specialist din zacamantul de macroecon (Miercuri, 12 mai 2010, 20:57)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui teodor

      teodor,

      te iei prea in serios, domnule.
      in plus cand spui ca :

      "O solutie alternativa la imprumutul extern, dle Aligica, este sa tiparesti bani, de pilda, pentru ca tot l-ati pomenit pe Keynes. O alta solutie este sa atragi mai multi bani de pe piata romaneasca prin imprumuturi de stat cu dobanda avantajoasa, reducand astfel si consumul populatiei. Se pot imagina si altele."

      Arati ca nu ai inteles nimic nici din articol si ca nu prea ai vreo cadere sa te pronunti in chestii de economie.

      Pai cu naivitati de felul de mai sus, vii sa-i dai lectii autorului?
      • 0 (4 voturi)    
        raspuns lui Andrei (Joi, 13 mai 2010, 7:27)

        teodor [anonim] i-a raspuns lui andrei

        cel putin astea sunt posibilitati plauzibile, oricat de naive ar fi. Alternativa cu Bulgaria a dlui Aligica este absurda.

        Eu citesc rar presa si am citit textul dlui Aligica tocmai pentru ca stiam ca e absolvent de filosofie si ma asteptam sa aiba o minte mai limpede si intentii mai oneste.

        Insa dlui este la fel de partinitor ca orice membru al partidului unic.
        Stima.
        • +1 (1 vot)    
          alternativa Bulgaria (Joi, 13 mai 2010, 12:55)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui teodor

          n-a fost decat o bascalie la adresa competentilor nostri, in sensul ca pana si Bulgaria se dezvolta mai bine si mai repede decat noi si atunci, bine-ar fi sa-i cotropim ca sa scapam noi de datorii.
  • +3 (5 voturi)    
    Bravo! (Miercuri, 12 mai 2010, 19:38)

    Milton [anonim]

    Aligica scrie cele mai bune comentarii pe teorie politica si economica pe care le-am citit in presa online din Romania. Articol punctat f bine! Continua tot asa d-le!!!
  • +3 (5 voturi)    
    Acum țineți-vă respirația (Miercuri, 12 mai 2010, 20:54)

    Omics [utilizator]

    Urmează soluția. Mai întâi să luăm sub ochelari datele: 1/3 din populația ocupabilă plecată la cules căpșuni, 1/3 trage mâța de coadă în agricultura de subzistența, 1/3 salariați relativ normali. A se lua în considerare că se prăduiește bugetul în stil balcanico-libertarian: și de la dreapta (evaziune, corupție) și de la stânga (nemuncă, mită socială) (valabil și viceversa).

    Soluția este „timpul le rezolvă pe toate”.
  • -5 (5 voturi)    
    Impostura a la Algica (Miercuri, 12 mai 2010, 21:57)

    Gogu M. [anonim]

    Bai Algica, pe vremea cand (mai) scriai despre campanii si tactici electorale imi pareai un ins e drept fara caracter dar cu ceva glagorie in cap. Prin compunerea asta a ta ne dovedesti insa cateva lucruri. 1. Esti ignorant de-a binelea in tot ceea ce tine de economie. 2. Pretentia, in pofida ignorantei admisa pe jumatate, de a da lectii sau a camufla cele auzite de tine - in treacat, dupa ureche - in "cunostinte generale" (a se vedea interpretarile de corigent pe care la faci vis-a-vis de ideile lui Keynes, care daca n-ar fi jenante ar putea fi cumva hazlii) arata clar ca impostura e pentru tine o ipostaza familiara. 3. Faptul ca, cu ignorata si impostura la vedere, incerci stangaci si neinspirat sa il ridiculizezi pe altul pentru exact aceleasi hibe te face pe de-a-nntregul jenant, si denota ca orice simt al penibilului sau al proportiilor iti este strain. Inca un "ala" lipsit de coloana verticala care isi pune, cat ii poate capul, eforturile in slujba unei agende. 4. (si in final) Toata gargara ta nu are nicio sansa sa treaca de un test elementar al subiectului propus: Vosganian e, dupa Algica/Surcica, un demagog lipsit de idei. Bun, SI...? Ce are asta cu "programul" si "solutiile" guvernului? Faptul ca Vosganian e incompetent ti se pare ca-i scuza in vreun fel, mai tatuca al sofismelor care esti? In concluzie schema este una veche: cantati tare la masa baieti, sa nu simta clientul ca-l "facem" la buzunare. Sau daca simte, macar sa zica ca i-am lautarit frumos...
    • +4 (8 voturi)    
      Gogu M alt geniu carpatin (Miercuri, 12 mai 2010, 22:36)

      radu2 [anonim] i-a raspuns lui Gogu M.

      stai mai baiatule linistit, calm. ce te umfli asa?
      ce te doare?

      Hai sa-ti zic una buna:
      Aligica dam un google pe nume, stim cine e, ce face, unde preda, ce a publicat, ce a studiat etc.
      Tu cine esti?Hai da-ti numele sa vedem si noi pe ce baza te pronunti.
      Da-ne o publicatie de-a ta, ceva, ca vad ca dai lectii pe aici, sa ne facem si noi o idee de marele Gogu, economistul....

      Mai faci si jocuri de cuvinte de prost gust, ca orice neam prost. NU vezi ca intre celelate comentarii si al tau e o diferenta?

      Neamul prost, tot neam prost, se vede de la o posta.
  • +4 (6 voturi)    
    Comentariu hazliu... (Miercuri, 12 mai 2010, 22:58)

    judex [anonim]

    ...apropape la fel de comic ca prestatia d-lui Vosganian pe la televiziuni. Pacat ca nu s-a tinut exclusiv de poezie...ar fi afectat mai putini oameni si i-ar fi creat competitie lui Dinescu, care la randul lui ar fi fost obligat sa dedice mai mult timp creatiei literare, si ca urmare mai putin timp politicii. Cred ca efectele combinate ale abtinerii politice/administrative ale celor doi poeti ai PNL ar fi facut inutil imprumutul de la FMI.
  • +5 (7 voturi)    
    un clown... (Miercuri, 12 mai 2010, 23:58)

    Shoku [anonim]

    Cel mai fin misto posibil la adresa lui varujica. Respect Aligica! Varujan e penibil, mie imi vine sa rid trist cind il vad cum se zbate peste tot plin de solutii. Va ramine in istoria econmica ca performerul care a reusit ca intr-un an de crestere econimica formidabila de 7-8% sa aiba si un deficit de 12%. Hai, la circ cu el, sa scoata acolo panglici pe nas si sa ne ridem.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce prostie! (Duminică, 16 mai 2010, 9:59)

      Omics [utilizator] i-a raspuns lui Shoku

      Ritmul creșterii economie au fost provocat de deficitul bugetar. Mai sunteți din ăștia care nu știți ce spuneți?
  • +1 (5 voturi)    
    Eu nu inteleg de (Joi, 13 mai 2010, 10:40)

    Audit [utilizator]

    ce pe Vosganian nu il baga nimeni la SUBMINAREA ECONOMIEI NATIONALE. Unde sunt bani BCR, de ce a zis si a si fundamentat ca avem de unde plati pensii majorate cu 50%???
    Tot prostimea plateste.
  • +3 (5 voturi)    
    Imi pare rau (Joi, 13 mai 2010, 10:54)

    Taz [utilizator]

    ...pentru UE, dar a ratat o oportunitate unica: sa-l aiba pe Varujan comisar european. Va dati seama ce pensii le facea Varujan la europeni? Poate le si dubla PIBul...
  • +2 (4 voturi)    
    securist (Joi, 13 mai 2010, 11:37)

    Porcea [anonim]

    Astia de UE sint fraieri citedata dar chiar timpiti nu sint. Imediat ce a fost propus comisia europeana a zis ca nu e buna propunerea. Moliceanu a insistat si l-a trimis la Bruxel dar aclo baietii i-au aratat un dosarel de informator lui varujan. A fost trimis pachet inapoi. Deci e si securist si incompetent. Se pare ca e bunicel ca autor dar nu care cumva sa-l lase la uniunea scriitorilor sa fie trezorier...
  • 0 (2 voturi)    
    nu va suparati d-le Aligica (Joi, 13 mai 2010, 12:29)

    nahir [utilizator]

    nu aveti dreptate.
    mai nou, a aparut o stea si mai stralucitoare pe firmamentul analistilor in ale macroeconomiei.
    acesta este nelipsitul de C.T.Popescu.
    daca nu l-as fi vazut la IRTV, n-as fi crezut.
  • 0 (0 voturi)    
    Gramatica e grea... (Joi, 13 mai 2010, 16:40)

    daniela [anonim]

    "Raspunsul meu : De loc. Din contra..."

    Deloc!
    • 0 (0 voturi)    
      asa daniela, tata (Joi, 13 mai 2010, 16:44)

      georgel [anonim] i-a raspuns lui daniela

      Bravo. Ai surprins esentialul.
      Lucru mare sa ai o minte clara.
    • -1 (1 vot)    
      mai adaug si eu (Joi, 13 mai 2010, 18:26)

      MB [anonim] i-a raspuns lui daniela

      "un graunte de sare"

      or fi englezii obisnuiti sa ia totul cu un " grain of salt" dar la romani nu exista expresia asta... insa " cu o rezerva" cred ca se poate scrie ...sau "(cum) grano salis" daca vrei sa te dai rotund, ca tot vine de la latini

      @ georgel - pai, tata, nu ne luam de nenea autorul ca are ochi albastri, ci in ideea ca data viitoare e mai atent.. critica constructiva, understand?
  • 0 (0 voturi)    
    Calitatea scrierii (Sâmbătă, 15 mai 2010, 10:38)

    liberal adevarat [utilizator]

    Excelent articol, alert, savuros si, ironic.
    Realitatea sordida din Romania nu va tine seama de claritatea argumentelor insa... poate se va bucura de calitatea scrierii


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version