Recunosc ca-mi plac teme legate de imperii si de abordari eretice. (Am scris o carte care speculeaza cele doua concepte, dar intr-un alt context de idei). Acum un an, am primit un film care a facut mari valuri in Rusia: The Fall of an Empire—the Lesson of Byzantium / Caderea Imperiului – Lectia bizantina (il aveti in josul textului iar aici aveti transcriptul naratorului).

Este un film documentar gindit si produs de arhimandridul Tihon (Sevkunov) de la manastirea Sretenski din Moscova. In Rusia, filmul a produs o serie intreaga de dezbateri publice, discutii televizate, nenumarate texte pro si contra. Pe alocuri, a indus chiar obsesii si mici isterii. Tema pusa in discutie de arhimandridul Tihon a depasit pina si hotarele Rusiei, despre amploarea dezbaterilor scriindu-se si in cotidienele occidentaledar si in lumea ortodoxa occidentala.

Filmul incearca sa elucideze cauzele sociale, politice, economice si resorturile morale care au stat la baza ascensiunii si decaderii Imperiului Bizantin cu scopul de a da solutii de supravetuire celei de “a treia Roma”, un Imperiu rus de tip provoslavnic. In ce masura ne poate interesa pe noi acest subiect, e greu de spus. La noi a fost comentat in anumite medii ortodoxe.

Insa ma intereseaza mai putin tema pusa in discutie de acest film (cu toate ca nu e de neglijat) sau modul in care este tratat subiectul etc. Observatia mea este alta. In Rusia, in ultimii 10-15 ani Biserica Ortodoxa Rusa (care are aceeasi putere si functie in societatea rusa cam cum o are Biserica Ortodoxa Romana la noi) reuseste sa aduca in discutie teme delicate si semnificative pentru societatea rusa. Mare parte a lor vin pe o filiera ultraconservatoare.

In Romania, Biserica Ortodoxa Romana, cea mai puternica institutie politica, sociala si culturala de la noi nu a reusit sa aduca in discutie nici o tema sau problema serioasa in toata perioada postcomunista. Nici ea, nici intelectualii din jurul ei. Preocuparile ei par mai degraba legate de marketing, management si PR. Am deseori impresia ca singurele institutii concurentiale sint la noi Banca si BOR. Sau, mai degraba, e vorba de o concurenta intre cele doua institutii, asa cum am ironizat-o in capitolul XXXV din Ultimii eretici ai Imperiului.

Eu, de exemplu, sint foarte, dar foarte curios sa stiu care este pozitia oficiala a BOR fata de problema creditelor bancare. Eu sint un ginditor laic de felul meu, cu viziuni mai “stingiste”, insa tare as vrea sa stiu ce sfaturi le da “parintele duhovnic” enoriasilor sai atunci cind acestia vor sa-si faca credite la institutia concurenta sau cum trateaza “intelectualii ortodocsi” subiectul.

Citeste mai mult si comenteaza pe blogul lui Vasile Ernu.