Mistificare si ipocrizie in invatamantul romanesc

de Stefan Vlaston     HotNews.ro
Luni, 14 septembrie 2009, 10:37 Actualitate | Opinii

Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala
Ani la rand conducatorii educatiei au incercat, uneori au si reusit, sa ne inoculeze ideea ca avem un invatamant de calitate, performant. Doar rauvoitorii si carcotasii il denigreaza din interese partizane sau de alta natura. Suntem bombardati cu minunatele realizari ale olimpicilor romani, ca si cum acestia ar fi produsul scolii romanesti, cand de fapt sunt rezultatul propriului talent.

Rezultatele la examenele de bacalaureat si teze sau teste nationale vorbesc de la sine: judete cu peste 90% promovare la bacalaureat, Mehedintiul a inregistrat un naucitor 99%, procente pe tara de 35% elevi de clasa a VIII-a cu note intre 8 si 10 la teza unica de matematica, iar la o teza unica de geografie peste jumatate de elevi au luat nota 10!

De departe cele mai spectaculoase rezultate s-au inregistrat la unele licee de prestigiu la proba de educatie fizica de la bacalaureat, demne de cartea recordurilor, in care toti candidatii, dar absolut toti, au luat nota 10! Adica au indeplinit toti la perfectiune bareme destul de dure la alergare, sarituri, gimnastica, jocuri etc. N-au fost printre ei unii (unele) mai plinuti(e), care s-au impiedicat, au alunecat, n-au nimerit poarta sau cosul de baschet, nu, totul a fost perfect, ca la o olimpiada de vis, Nadia si Dan Grecu reincarnati.

Desi ministerul educatiei a promis verificari in acele judete in care se obtin an de an procente astronomice la bacalaureat, nimeni n-a auzit nimic pana in prezent. Totul a trecut in uitare.

Incet, incet, pentru cine vrea sa priveasca realitatea, a venit si trezirea. Evaluari internationale plaseaza invatamantul romanesc pe ultimele locuri din lume (48 din 57 de tari) si nicio universitate romaneasca nu se plaseaza in primele 500 din topul Shanghai, in timp ce Polonia, Cehia, Ungaria au nu una ci mai multe universitati in acest top.

Comisia prezidentiala condusa de Mircea Miclea caracterizeaza pentru prima data invatamantul romanesc astfel: “ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate”, exista “insule de excelenta intr-o mare de impostura”.

Diplomele false si programele de studii ilegale au devenit moneda curenta in invatamantul superior, recentul scandal de la Spiru Haret fiind doar varful aisbergului. Si ce daca, dupa un scandal imens privind diplome false acordate unor “absolventi” italieni de stomatologie, universitatea din Oradea a primit din partea ARACIS, “jandarmul” invatamantului superior, calificativul “grad ridicat de incredere”. Curata incredere, coane ARACIS!

Compatriotii nostri, ajunsi de nevoie in tari europene s-au angajat, preponderent, la munci agricole sau casnice, joburi care nu pretind calificare deosebita. Daca brandul polonez in Europa a fost “instalatorul”, Romania a trebuit sa se multumeasca cu “capsunarul”.  Chiar premierul Emil Boc a declarat ca scoala romaneasca este paralela cu piata muncii, iar presedintele tarii a criticat in repetate randuri prapastia care exista intre formarea profesionala din scoli si cerintele mediului de afaceri.

Din cele 17.000 de scoli circa 8.000 nu au autorizatii sanitare de functionare, desi in ultimii ani s-au pompat bani seriosi in infrastructura scolara, bani  care au disparut ca apa in nisip. Unde sunt controalele si raportarile postfinantare? Cine raspunde pentru toaletele care au costat zeci de mii de euro degeaba, pentru ca au fost construite langa scoli parasite, doar pentru ca primari si/sau directorii sa incaseze comisioane grase, din care sa doneze si la partidul care i-a plasat pe posturi?

Recente rapoarte ale FEM (forumul economic mondial) plaseaza Romania la coada listei privind eficienta si transparenta cheltuirii banilor publici.

In ciuda programelor sociale de tipul “cornul si laptele” abandonul scolar s-a triplat in ultimii 9 ani, ajungand la procente alarmante pentru o tara europeana.  A facut cineva vreo evaluare privind eficienta cheltuirii acestor fonduri?

Cine este de vina pentru aceste mistificari grosolane?

Conducerea educatiei. Nu vor sau nu pot sa vada ca in actuala etapa de evolutie a societatii romanesti este absolut necesar o evaluare de terta parte a rezultatelor scolare.

In Finlanda, exista o comisie independenta, numita de guvern, pentru organizarea si evaluarea  bacalaureatului. In Franta, asistenta la probele scrise de bacalaureat nu este facuta de catre profesori. In America exista agentii independente, cu functionare permanenta, la care te prezinti sa sustii examene de absolvire si care-ti certifica competentele obtinute. Si nu sunt tari care vin din comunism.

S-ar putea crea si la noi aplicatii informatice puternice care sa genereze teste grila personalizate, similare dar nu identice, cu corectare automata, pe baza carora sa se sustina examenele de absolvire. Cu supraveghere  neutra, formata din alte persoane decat profesori.  Cu exceptia probelor de comunicare verbala si scrisa.  Da, dar cum s-ar mai ascunde ineficienta scolilor si liceelor si banii cheltuiti aiurea!

Dincolo de posibile fapte de coruptie se stabilesc relatii emotionale intre elevi si profesori, care-i impiedica pe acestia din urma sa fie obiectivi la examenele de absolvire. Ideea “sa-i ajutam, ca sunt copiii nostri, sa intre la un liceu sau o facultate buna”, ascunde doua obiective: pe de o parte sa inlesneasca, intr-adevar, accesul elevilor pe care i-au vazut crescand sub ochii lor la o institutie de invatamant buna, chiar daca nu merita si, pe de alta parte, sa ascunda sub pres slaba pregatire a  elevilor, ce li se datoreaza in buna masura. Daca pe langa aceste doua obiective mai “pica” si oarece cadouri sau bani, cu atat mai bine. Ce, parlamentarii si guvernantii nu iau si ei? Noi suntem  mai fraieri?

Asa de bine au inteles diriguitorii educatiei aceste lucruri incat la bacalaureatul de anul viitor atestatele de competente lingvistice si digitale sunt date elevilor de catre  proprii profesori care, in virtutea legaturii sufletesti cu elevii, ii vor ferici pe toti cu calificative “de la exceptional in sus”. Si evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a VIII-a se va sustine tot sub ochii “vigilenti” ai directorului si 3-4 profesori din scoala, care-si vor spune: dar daca la alte scoli generale nu se va desfasura evaluarea in mod cinstit si elevii nostri vor fi dezavantajati? Hai sa-i ajutam! Si uite asa evaluarea nationala se va transfoma in concursul national “cine-i ajuta mai mult”! In ambele cazuri elevii se vor “simti” si ei sa-i rasplateasca pe profesori, ca tot sunt saraci si iata, cum-necum,  ne pleaca elevii in viata gata “formati”.

Urmeaza o perioada de transformari decisive in sistemele de educatie si formare profesionala. Avand drept miza modernizarea Romaniei si  “trenul” spre lumea civilizata europeana. Poate ultimul.

Daca transformarile nu se vor produce incepand cu diriguitorii, adio Europa, adio lume civilizata!


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

3556 vizualizari

  • +13 (17 voturi)    
    Bravo! (Luni, 14 septembrie 2009, 10:54)

    cobra [anonim]

    Un articol EXCELENT! Dar, ca sa fie eficient, nu trebuie sa ramana doar atat. Mers pe capul celor din invatamant si intrebat: stiti care sunt rezultatele? Bine. Ce masuri luati? Va pricepeti? Vreti sa luati masuri? Daca nu stiti sau nu vreti, lasati pe altii sa faca.
    Deci, campanie de persa. Tocati marunt si des.
  • +13 (19 voturi)    
    scurt si cuprinzator (Luni, 14 septembrie 2009, 10:58)

    bozzo [anonim]

    o excelenta analiza care pune degetul pe aceasta rana profunda a societatii romanesti, un organism bolnav pana la maduva oaselor...
  • +10 (14 voturi)    
    De acord (Luni, 14 septembrie 2009, 11:01)

    Cristian [anonim]

    Cel mai crunt este nu ca ati spus dumneavoastra aceste lucruri, ci ca nimeni dintre cititorii dvs. nu poate nega ce ati spus.
    Este adevarat, si mai mult de atat cred ca, clasa politica actuala s-ar incadra cel mai bine in postura de "exemplu de rezultat al educatiei din Romania". Asa... ca si profil, rezultate in munca, comportament in societate.
  • +13 (15 voturi)    
    Rezultate si transformari (Luni, 14 septembrie 2009, 11:03)

    bogdan [anonim]

    Stefan, transformarile au inceput deja.

    La liceul la care profeseaza prietena mea au ramas trei sferturi din profesorii care erau, cu un pic mai multi elevi ca inainte. Clase de 30+ de elevi (corect ar fi sa nu fie mai mult de 25 per profesor pentru a-i putea supraveghea si evalua corect). Au scos orele de dirigentie din programa (nu le mai platesc dar incurajeaza profesorii sa efectueze activitati legate de dirigentie in celelalte ore). Au redus salariile, au scos bonurile cadou, primele pentru manuale si haine, nu mai dau sporuri. In plus, se preconizeaza ca liceul nu va avea bani de agent termic iarna.

    De vreo trei luni ma tot rog de ea sa lase naibii invatamantul si sa se apuce de orice altceva. Imi zice ca i-e mila de copiii aia sa-i lase pe mana vreunei fufe care nu stie sa scrie "s-a" corect dar a ajuns profesoara acolo pentru ca taticul e la minister.

    A, si n-am apucat sa zic de "materialul" cu care lucreaza. Am avut si eu curiozitatea sa citesc lucrarile de la cateva clase. Un elev scrisese in doua ore 15 cuvinte. Din alea 4 erau greseli de ortografie. Imi povestea ca pe langa copiii de smecheri care vin cu masina la liceu, mai are si cativa de la nu stiu ce clanuri de tigani bogati. Pe aia n-are curaj sa-i deranjeze nimeni. A incercat odata sa-l scoata pe unul din clasa ca facea zgomot si-i deranja ora. Individul a amenintat-o c-o prinde si-o bate pe strada si cand a chemat paza, badigardu' nici nu s-a miscat de la usa "Cu aia nu se pune nimeni, lasati-l in pace, doamna."
    Pe toti astia trebuie sa-i treaca taras-grapis, ca invatamantul obligatoriu e de 10 clase. Sa nu-ti vina sa-ti iei campii cand vezi ca nu poti nici sa-i inveti nici sa-i trimiti acasa? Si prostia si incultura iti rade in fata din spatele banilor si a puterii?
    • +8 (14 voturi)    
      Si daca (Luni, 14 septembrie 2009, 11:17)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      Renuntam cu totii, ce se alege de tara asta? Praful...

      Ce nu inteleg profesorii: salariile si pensiile ni le vor plati actualii nostri elevi. Cum ii crestem, asa salarii si pensii vom avea. Ar trebui repetat la nesfarsit adevarul acesta.
      • +8 (10 voturi)    
        Intr-o lume utopica .... (Luni, 14 septembrie 2009, 12:32)

        Catalin [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Dar in lumea reala?

        Cine va veni sa lucreze in invatamant, ca debutant, cu un salariu ce nu depaseste 700 RON? Cumva premiantul clasei? Acela emigreaza. Ceilalti, absolventi de top ai faculatii, daca nu emigreaza, se duc in privat, unde si ca secretare castiga mai bine.

        Ce calitate cereti, cand salariile motivante din sistem a facut sa ramana doar spagarii, pensionarii, si gospodinele care stau in banii sotului si merg sa predea ca sa nu se plictiseasca...Cu cine sa faceti reforma?

        Cine sa mearga intr-o comuna sa predea limba engleza sau calculatorul? Cine ajunge sa predea la "liceul de fite" din buricul capitalei, cand acolo spagile se numara in sute de euro?
        Cat timp nu realizam ca putem reforma ceva doar cu oameni bine motivati, vom bate pasul pe loc.
        Solutia e una singura si reprezinta un ansamblu de trei masuri,obligatorii: salarii motivante, selectie dura a cadrelor didactice si multa rabdare. Din pacate, prin aceste legi asumate de guvern, momentan ni s-a oferit doar rabdarea.
        • 0 (10 voturi)    
          Peste tot (Luni, 14 septembrie 2009, 13:07)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Catalin

          Profesorii au salarii mici. In Ungaria profesorii fac si taximetrie sau alte munci, pt.ca si programul de la scoala le permite. Bugetul este acesta, toti trag de el ca de placinta prea mica. Salariile din UE par mari, dar acolo chiria, telefonul, transportul, intretinerea locuintei sunt mai scumpe.

          Se face si multa risipa, pentru salariati nedidactici inutili, cheltuieli pentru utilitati si logistica fara economie. Executia bugetara a ajuns concursul national cine risipeste si fura mai mult. Trebuie sa schimbam placa, de voie sau de nevoie.
          • +3 (5 voturi)    
            Va contrazic (Luni, 14 septembrie 2009, 13:27)

            Catalin [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

            In vestul UE - si noi suntem UE totusi, desi nu pare... - salariile cadrelor didactice sunt decente. Un profesor in Franta, ca grad maxim ajunge la 3900 EUR, in Germania depaseste 4500!
            Intr-adevar, nu sunt cele mai mari salarii din sistem, insa sunt salarii motivante.

            Nimeni nu pretinde ca in Romania salariatii din invatamant sa ajunga in topul grilei - dar nici sa le oferi cat unui muncitor necalificat! Actuala grila e o insulta adusa cadrelor didactice.
            In opinia mea un salariu decent pentru un profesor (cu stuii de lunga durata) din preuniversitar ar trebui sa porneasca de la un coeficient 3.5 pentru debutant pana la un 6,5 pentru ultimul grad. Nu ar fi exagerat de mare si ar atrage valori in sistem. Si as impune un sistem independent (de minister) de selectie si evaluare. Pe sistemul selectiei functionarilor europeni (a se vedea site-ul EPSO - European Personnel Selection Office)

            Aveti dreptate cand vorbiti de risipa, insa - dar e o risipa asumata, ca de acolo se culeg comisioanele pentru firmele asociate politicienilor.

            A cui e vina ca in mediul rural majoritatea cadrelor didactice sunt personal necalificat, sau pensionari reincadrati la plata cu ora?

            Oricum, cred ca suntem de acord ca politicul trebuie sa iasa din educatie. Profesorii trebuie sa fie independenti de politic. Platiti la un nivel decent, pregatiti temeinic si selectati si evaluati de catre organisme dinafara politicului, in mod transparent si cat se poate de sever.
            Dar incaodata repet - o salarizare mai buna se impune! O spun ca parinte de elev de liceu! E dezastru - si copii sufera!
            • +3 (3 voturi)    
              De acord (Luni, 14 septembrie 2009, 13:56)

              Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Catalin

              Dar, nici legea salarizarii unice nici legea educatiei nu leaga salariile de performanta, de rezultatele muncii convertite in progresul scolar. Nici n-am vazut o incercare macar, de a defini progresul scolar. Si atunci, intr-un sistem in care nimeni nu da socoteala de nimic, cum sa pompezi bani? Pentru ce rezultate? Cum le masori?
              • +2 (2 voturi)    
                Sunteti in sistem (Luni, 14 septembrie 2009, 14:55)

                Catalin [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

                Aveti dreptate! Dar sunteti parte a sistemului (am inteles ca sunteti de peste 25 ani in invatamant)!

                Luptati sa il schimbati! Prin toate mijloacele, inclusiv cele sindicale. Lumea va sprijina - si prin "lume" nu ma refer la cei cativa extremisti ai forumurilor.

                Majoritatea profesorilor, a elevilor si a parintilor sunt de acord cu punctele de vedere exprimate de dumneavoastra. Dar schimbarea tot cadrele didactice trebuie sa o impuna. Si uneori radicalizarea revendicarilor poate avea rezultate. Altfel o lalaim asa inca doua decenii!
    • +3 (3 voturi)    
      ai dreptate (Luni, 14 septembrie 2009, 13:16)

      if0014 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan

      Dar cred ca situatia pe care o descrii tu are printre cauzele ei ceea ce scrie Stefan in articol, nu invers. Oricum, e o spirala vicioasa care trebuie stopata, si cu ministrii pe care i-am avut si-i avem e imposibil.
  • +6 (8 voturi)    
    Corect (Luni, 14 septembrie 2009, 11:04)

    silicon [anonim]

    Bine scris. Si adevarat din pacate. Multumesc pentru activitatea pe care o depuneti, domnule Vlaston
  • +10 (10 voturi)    
    echilibrat (Luni, 14 septembrie 2009, 11:09)

    traian [anonim]

    E un material echilibrat!Poate un pic cam indulcit pentru realitatea cruda din teren.Efectele diplomelor tip Spiru Haret sunt mai groaznice decat ne putem inchipui!ne taiem singuri craca de sub picioare!
    Manelismul este expresia cea mai clara a situatiei din invatamantul romanesc! De fapt si din invatamantul romanesc!dar nu manelistii sunt de vina! Scoala romanesca este ,trebuie sa recunoastem,cel mai bun furnizor de audienta pentru manelisti!
  • -2 (8 voturi)    
    reevaluare (Luni, 14 septembrie 2009, 11:20)

    scolerul [anonim]

    - inteleg ca olimpicii romani sunt propriul lor talent: de ce nu stau acasa si merg totusi la scoala, daca au talent?
    - curand vor fi angajati profesori straini in locul celor actuali, sa vedem ce salarii le dati, ca muritorii astia de foame se vor duce la spalat WC-uri afara, doar asa vor trai mai bine
    - unii prefera sa cheltuiasca bani cu armament, asa-zisa infrastructura si pe nush ce bugetari; care e viitorul vostru? dar al nepotilor vostri ?
    - de cateva decenii se spune ca romanii vor trai mai bine ... dar nu ei, ci copii lor; - eu nu mai cred, e asa cum spunea Stefan Cel Mare, cu Moldova nu e a vostra ... ci a lor ... la fel, si nepotii vostri vor trai exact ca voi --- asta va doriti si asta meritati de fapt
  • -2 (4 voturi)    
    Trist (Luni, 14 septembrie 2009, 11:21)

    Mutica [anonim]

    Noi niciodata n-am fost intr-o lume civilizata si probabil nu vom fi vreodata, sau cel putin in urmatorii zeci de ani:)
    Atat timp cat la guvern si parlament o sa vina copiii celor care sunt acum, mai pe scurt niste hoti, nu avem sanse. PSD-ul n-a facut altceva decat sa fure, sa puna oameni care sa fure, daca ma uit de cand a venit PSD-ul la putere si pana in prezent, tara a tot decazut, din ce in ce mai rau.
    Nu pot sa zic ca sunt fan Basescu, sau ca a facut cine stie ce, dar din pacate nu el decide, ci tot PSD-ul, care a facut aceasta alianta, numai ca sa verse toata vina pe basescu.
    Sincer sa fiu copiii si tinerii din ziua de azi sunt marea majoritate niste analfabeti, care nu stiu nici macar tabla inmultirii, dar ii inteleg, atat timp cat au calculator acasa, iar la scoala nu fac profesorii decat sa te adoarma cu materiile lor invechite si fara nici un rost in viata de zi cu zi, pentru ca au fost pusi acolo, de sa mai castige si ei un ban cu materia asta.
    Asa ca tanarul nostru copil roman, va prefera sa stea sa se joace si sa se uitle la filme porno, decat sa se duc la scoala, unde da tot peste niste copii inapoiati, iar anturajul isi spune cuvantul.
    Facultatile sunt invechite, aparatura la fel, profesorii batrani, care iti predat tehnologii de acum 100 ani, fara nici un rost, asa ca eu personal parca nici nu-mi mai pasa ce se intampla in tara asta, ma uit la televizor si vad ca romania e mereu pe ultimul loc si nimeni nu face frate nimic, nimeni:)
  • +11 (11 voturi)    
    Societatea romaneasca e bolnava cu totul (Luni, 14 septembrie 2009, 11:30)

    gigi [anonim]

    Un profesor care vine la toate orele si are pretentia ca elevii sa invete e privit drept zdrahon. Copiii, toti, vor note mari, pentru ca li se cuvin, desi singuri spun ca nu invata pt ca nu le trebuie (baietii vor face combinatii si fetele asteapta pestele cel mare e trist, dar adevarat). Parintii nu isi dau interesul. "Cum adica copilul meu sa nu ia 10? E clar! Nu stie profesorul sa il starneasca" iar daca profesorul il cheama la scoala sa il informeze ca fi-su se joaca pe telefon in timpul orelor cu picioarele pe banca, parintele are treaba. Mai mult, prostitutia noteleor din scoli este fortata de directori, pentru ca un profesor care da note pe drept trege calificativul scolii in jos. Mai sunt foarte multe de spus; toata lumea stie adevarul, nu e cazul sa ne mintim, dar toti se complac in realitatea asa cum e ea. E caldut, de ce sa ne facem sange rau? Parintii nu vor note mici dar cinstite, copiii nu vor sa invete (ca nu le trebuie, plus ca au alte preocupari), directoratul priveste invatamantul ca pe o afacere nu ca pe un act responsabil pt viitorul tarii iar profesorii adevarati ies la pensie, locul lor fiind luat doar de codasii generatiilor lor: cei care nu au plecat afara si nu au reusit in domenii platite bine. Cineva sa stinga lumina, scapare nu mai e!
  • -8 (10 voturi)    
    Asta (Luni, 14 septembrie 2009, 11:31)

    Dorel [anonim]

    ori e prost ori e tampit. Bai tataie, cum sa faci "aplicatii soft" care sa genereze ce? Atunci sa facem aplicatii software care sa tina locul profersorilor (vezi celebrul google si al lui promotor). Si evident ca nu ai uitat sa citezi din discursul tovarusului si tovarasei ca asa da bine la presa. Mai oameni buni stiti sa utilizati internetul pentru ca ati urmat o forma de invatamant din nenorocita asta de tara cu tampitii ei de profesori, fufe si fufi!! Multi epigoni se arata. Agricultura si footbalul nu mai sunt la moda. Acum toata populatiunea se pricepe cum sa reformeze invatamantul. Si ce daca nu avem univ in top 500? Ca sa scoata excroci pe banda rulanta cum ies la Yale sau la MIT??? Sau lumina vine de la DC si daca nu e ca acolo nu e bine?? PAcat ca nu se emigreaza pe MArte, m-as inscrie primul!
    • +5 (5 voturi)    
      el sau tu? (Luni, 14 septembrie 2009, 11:54)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui Dorel

      mai ales ca nu e cine stie ce inovatie, softuri care evalueaza sunt de o gramada de ani, nu e nevoie de cine stie ce descoperire. iar interventia profesorului in evaluare ar fi bine sa fie minima, deoarece asa se reduce subiectivitatea evaluarii. dar, deh! noi nu vrem sa stie lumea cat de slabi pregatiti suntem ca profesori ca apoi sa ne arate cu degetul.
    • +8 (8 voturi)    
      halal dorele (Luni, 14 septembrie 2009, 11:54)

      mike [anonim] i-a raspuns lui Dorel

      tipic romanesc : intai insulta si pe urma debiteaza. du-te dorele pe marte si nu mai plictisi lumea.
  • +10 (10 voturi)    
    In sfarsit. . . (Luni, 14 septembrie 2009, 11:36)

    Gheorghe [anonim]

    . . . unarticol pe gustul si convingerile mele. Bravo! Dar cin asculta?
  • 0 (2 voturi)    
    "cand de fapt sunt rezultatul propriului talent." (Luni, 14 septembrie 2009, 11:43)

    ddanescu [utilizator]

    Nu cred ca asta este complet adevarat. Da, sunt copii talentati, dar sunt si multi profesori dedicati fara de care nu s-ar ajunge departe. In cele mai multe cazuri o medalie la o olimpiada internationala nu este obtinuta fara un elev talentat si fara un profesor deosebit care isi dedica mult timp si efort in a pregati acel elev.

    Problema este ca acest sistem concentreaza efortul pentru atingerea unor varfuri, neglijand restul - ceea ce nu este in interesul general al tuturor elevilor si al natiunii. Ar fii mult mai bine daca am avea o pregatire generala buna pentru toti, decat cateva varfuri de fatada.
    • +2 (2 voturi)    
      Multi? (Luni, 14 septembrie 2009, 13:32)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui ddanescu

      Eu spun ca astfel de profesori ii numeri pe degete. Si oricum ei castiga si din meditatii, asa ca nu le plange de mila.
  • +9 (9 voturi)    
    Aveti dreptate (Luni, 14 septembrie 2009, 11:54)

    Bogdan [anonim]

    In sfarsit un articol scurt, cuprinzator si REAL despre starea educatiei din Romania. Am lucrat cativa ani buni in sistemul educational, dar nu la catedra. Sunt de acord ca deciziile care se iau in sistem nu sunt cele mai bune, dar cea mai mare problema este in alta parte si este foarte vag mentionata. Ma refer la formarea initiala a cadrelor didactice. "Fabricile de diplome" scot "tone" de aboslventi care nu stiu cele mai elemantare notiuni din disciplina pe care o vor preda, ca sa nu mai spun de pregatirea absolut hazlie pe care o primesc sub aspect pedagogic. Pe langa astea se mai adauga: un sistem complet ineficient de selctie a personalului de la catedra (vezi titularizarile nationale), salarii mici si umilirea celor care activeaza ca si cadre didactice.
    • +6 (6 voturi)    
      O legea buna (Luni, 14 septembrie 2009, 12:20)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      Ar rezolva multe probleme.

      1. Finantarea per capita. La o scoala buna vin elevi, deci bani, deci salarii. Daca nu, nu. In momentul de fata oferta depaseste cererea.

      2. Selectia resursei umane o face scoala. Daca vor salarii, angajeaza profesori buni.

      3. Management depolitizat. Directorii sun angajati, salarizati si revocati de Cons. de adm., nu de inspectoratele, factori politici.

      Si altele. Poate actualul proiect sa le rezolve...
  • +8 (8 voturi)    
    Conducerea (Luni, 14 septembrie 2009, 12:00)

    IonVasile [utilizator]

    Absolut toate pozitiile de conducere in invatamant sunt acordate pe considerente politice.Vorbim de directori si inspectori.

    Cunosc trei licee, in care directorul s-a schimbat de fiecare data in functie de culoare politica.
  • -7 (7 voturi)    
    NU ai dreptate ! (Luni, 14 septembrie 2009, 12:06)

    decebal [anonim]

    Am incercat sa citesc acest articol, dar m-am oprit dupa 2 fraze.

    Daca ai impresia ca rezultatul olimpicilor este rezultatul talentului lor inseamna ca trebuie desfiintata scoala in totalitatea ei.

    Nu am auzit ca un individ care a trait fara educatie sa ajunga ceva. poate aveti verun exemplu elocvent in acest sens dumneavoastra.

    Dumneavoastra probabil ca trebuie sa va fi nascut ziarist, din pacate nu unul eminent. Probabil ca in viziunea unora educatia nu conteaza, probabil ca banii conteaza - nimeni nu citeaza nimic din Onanis, pe cand din Einstein sau Moisil .....

    Ca de obicei, in Romania oricine poate vorbi orice - iar daca vorbeste fara sa gandeasca si mai bine !

    Fara respect
    Decebal
  • +6 (6 voturi)    
    corect complet (Luni, 14 septembrie 2009, 12:09)

    ion voicu [anonim]

    d-le vlaston va multumesc si va felicit pentru realismul dumneavoastra.
  • +4 (4 voturi)    
    Apoi draga domnule... (Luni, 14 septembrie 2009, 12:14)

    Vorbe goale [anonim]

    ... dumneavoastra aveti dreptate, insa tare mi-e teama ca nu avem cu cine...

    Articolul e bun si ar putea fi, fara teama de greseala, generalizat la intreaga societate romaneasca. (in curand romanes?)
  • +4 (4 voturi)    
    disciplina (Luni, 14 septembrie 2009, 12:25)

    mihail [anonim]

    dar de problema disciplinei, de ce nu ziceti nimic, domnule Vlaston? si a elevilor si a profesorilor.
    • +2 (2 voturi)    
      Disciplina (Luni, 14 septembrie 2009, 12:40)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui mihail

      Lucrez de 25 de ani in scoala si prin respect reciproc si fara compromisuri am avut disciplina intotdeauna la orele mele. Ca sunt profesori care nu pot tina clasa in mana, e adevarat. Dar n-au ce sa caute in invatamant. Populatia scolara s-a micsorat in ultimii ani cu 24%, iar numarul profesorilor doar cu 4%. Nu inteleg cum.
      • +1 (1 vot)    
        usor de zis (Luni, 14 septembrie 2009, 13:40)

        mihail [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        de acord ca multi nu au ce cauta in invatamint. INSA cu ce sa ii atragem aici, caci salariile preconizate nu prea sunt un stimul. Iar scolile de ghetou sunt greu de controlat. In fine, nu detaliez, doar consider ca regulile trebuie sa fie mai clare si aplicate. Treaba cu cifrele se explica. Pai eu imi aduc aminte ca in anii 80 eram 42 de elevi in clasa (nu mai spun ce panarama era), iar acum a scazut nr. mediu de elevi la clasa la 25 (un nr. rezonabil). De aceea sunt atitia profi la atitia elevi. Nu cred ca cresterea normei de predare e solutia. In schimb pot fi solicitate profesorilor ore de consiliere, 2 sau 3 pe saptamina, ce sa fie prinse in norma si orar.
        • 0 (0 voturi)    
          O solutie (Luni, 14 septembrie 2009, 14:00)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui mihail

          Scaderea numarului de ore la 5 pe zi, 25 pe saptamana maximum, ca sunt prea multe si inutile. Si cresterea numarului de saptamani de scoala pe an. Se face o economie de 16% cu care se pot mari salariile.

          Fondul de salarii sa poata fi constituit si din alte surse, extrabugetare de exemplu, din formarea continua a adultilor. Un manager bun este acela care gaseste solutii.
          • 0 (0 voturi)    
            Inutile? (Luni, 14 septembrie 2009, 20:20)

            corbul [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

            Si cine decide ce ore sunt inutile si ce ore nu? Hai sa facem toti doar matematica si limba romana si gata... Uitam de fizica, chimie, biologie, logica. Limbi straine nici nu mai vorbesc (doar studiem romana ...). Informatica nu ne mai trebuie, acum toti pot debita aberatii pe forumuri
    • 0 (0 voturi)    
      trebuie sustinuta (Luni, 14 septembrie 2009, 15:57)

      cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui mihail

      Sunt un student plecat din Romania de 6 ani. Acum locuiesc in Italia nu stiu inca pentru cat timp..
      Diferenta dintre disciplina scolara din Romania si cea din Italia este EVIDENTA.
      Am fost socat cand am frecventat primele zile scoala de aici.
      "Professori" nu au respectul, cel putin formal, celor din ro.
  • 0 (6 voturi)    
    super articolul (Luni, 14 septembrie 2009, 12:55)

    maria [anonim]

    copilul meu a invatat in cadrul unui Colegiul din Bucuresti; toti copiii din clasa faceau meditatii la:matematica , romana , engleza ,geografie sau istorie; pe luna alocam 10 milioane lei pentru aceste meditatii; copilul meu nu era unul pe care nu il ducea capul; a reusit sa obtina o medie onorabila pt intrarea la liceu- al cui este meritul :
    1 copil
    2 parinte
    -parerea mea este ca oricat de multi bani ar primii profesorii ,in acelasi mod vor tine orelea(superficial , lipsit de interes )
    - motivul este unul singur -nu ii controleaza absolut nimeni si nu sunt trasi la raspundere pentru absolut nimic; daca au chef sa predea astazi ceva o fac daca nu dau lucrari su teste
    - in orice companie privata daca nu iti faci treaba esti concediat ;


    -foarte bun si realist articolul
  • +4 (6 voturi)    
    super (Luni, 14 septembrie 2009, 12:59)

    maria [anonim]

    pe cand in cadrul unui liceu copilul isi va putea alege profesorul cu ajutorul caruia sa studieze o anumita materie?; in acest fel sa vor putea vedea valorile si resturile.
  • +4 (6 voturi)    
    Analiza Domnului Vlaston este un mare semnal.... (Luni, 14 septembrie 2009, 13:02)

    judex [anonim]

    de alarma. Din pacate factorii raspunzatori se complac in sucul lor propriu, emanat de miasmele politicului. Madam Andronescu incepe sa-mi faca greata. Domnul Vlaston a fost o data invitat la Realitatea TV si, in stilul lor caracteristic de manipulatori abjecti, nu l-au lasat sa exprime macar o idee. Ce sa mai discutam?!
  • +3 (3 voturi)    
    Despre rezultatul unui experiment in minister! (Luni, 14 septembrie 2009, 13:20)

    Miruna [anonim]

    In anul 2001 un professor din Politehnica care lucra in minister (nu-mi amintesc numele) a introdus un sistem de evaluare a manualelor scolare bazat pe un algoritm de secretizare folosind un soft. Am particiapt atunci ca reprezentanta a unei edituri. Surpriza a fost ca toti care aveau de regula licitatiile castigate dinainte si care dadeau spagi uriase (echvalentului unui WW Pasat) au pierdut. Editura la care lucram a putut castiga ceva. Selectia a fost foarte transparenta: s-au fixat criteriile, s-a facut o baza de date de evaluatori pe specialitati. S-au tras la sorti evaluatorii (folosind aplicatia IT) si s-au ponderat notele (fiind eliminate maximele si minimele). Toti participantii au fost informati despre tot ciclul procesului. Cand s-au afisat rezulatele a inceput scandalul mult mediatizat (GDS, CTP la Adevarul, Antenele, Ziua, Realitatea TVetc). Toti liderii de opinie acuzau ca s-a furat cu computerul dar nimeni nu citise procedurile. Autorul proiectului (dupa care a si parasite sistemul) a fost amenintat, calomniat. Toata acesta poveste are un reminder: daca examenele s-ar da intr-o maniera securizata (asa cu face EPSO pentru Comisia Europeana) ar fi un adevarat dezastru. Ori atat profesorii cat si ministerul tocmai acest adevar vor sa-l ascunda. La testarile internationale se va vedea adevarata catostrafa si asta atata timp cat procesele de evaluare se fac nesecurizat si intr-un total conflict de interese. Asa ca discutam de reforma fara sa avem un sistem obiectiv de evaluare a competentelor. Va continua competia de cine "ajuta" mai milt elevul (adica ii substituie lucrarea sal i-o dicteaza) intr-o goana nebuna dupa note fará fond.
    • +4 (4 voturi)    
      Tocmai (Luni, 14 septembrie 2009, 14:10)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Miruna

      Asta este solutia, evaluarea de terta parte, eventual computerizata. Oricat ar fi de dureros, dar iesim din minciuna nenorocita, preluata de la comunisti si prelungita, iata, 19 ani. Cine poate crede ca furnizorii de servicii si-ar da cu firma in cap, spunand ca produsele lor sunt proaste. Altfel, ne vom scalda in minciuna inca mult si prost.
      • 0 (0 voturi)    
        Confirm (Luni, 14 septembrie 2009, 16:03)

        cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Sunt complet de acord si, ca student, referitor la o posibila evaluare computerizata.. acesta a fost si este visul meu..
        Nimic mai bun ;) transparent
        • 0 (0 voturi)    
          teste grila .... (Luni, 14 septembrie 2009, 20:27)

          corbul [anonim] i-a raspuns lui cinevatus

          Uraaaa,
          Si asa suntem varza la eseuri, 90% din elevii de liceu nu stiu sa compuna o scrisoare. Macar stiau sa scrie (exersau cu eternele comentarii memorate la virgula). Iar de rezolvat o ecuatie simpla ce sa mai zic, e suficient sa incerce toate raspunsurile posibile sa vada care se potriveste si gata ....
  • +2 (2 voturi)    
    Articol excelent! (Luni, 14 septembrie 2009, 14:52)

    ion [anonim]

    Felicitari!
  • +1 (1 vot)    
    despre dorinta de "rezultate" in invatamant (Luni, 14 septembrie 2009, 17:24)

    fdan [anonim]

    In invatamantul romanesc actual conteaza numai forma, imaginea. Nimeni nu este interesat de adevarul ascuns sub suprafata. Rezultatele nemaipomenite de tipul claselor cu toti absolventii premiati cu medii peste 9.50 ascund lipsa unor evaluari corecte si de multe ori lipsa unor activitati didactice de calitate. Ce incurajare mai buna pentru acest sistem se poate gasi decat desfintarea practic a tuturor examenelor de admitere (la licee si la universitati). Exceptiile pot fi numarate pe degete.
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitări! (Luni, 14 septembrie 2009, 18:05)

    gabhry_el [anonim]

    Felicitări!
  • -1 (3 voturi)    
    vlastoane (Luni, 14 septembrie 2009, 18:46)

    cornell [utilizator]

    cat te plateste guvernul sa arati dezastrul din invatamant acum cand isi asuma raspunderea pe "marea reforma"? unde ai fost pana acum vlastoane? ti-au trebuit 20 de ani ca sa rumegi niste banalitati? vad ca produci articole pe banda iar hotminciuna le preia cu mare bucurie! faceti imparteala,nu?
  • +1 (1 vot)    
    concret (Luni, 14 septembrie 2009, 20:36)

    Technicus [utilizator]

    daca vreti cuantizat in cifre dezastrul invatamantului romanesc uitati-va la studiul PISA 2006 facut de OECD (PISA 2006 Science Competencies for Tomorrow's World).

    Merita facut un articol numai din statistica asta.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi