Schimbari necesare in actualul proiect al legii educatiei nationale

de Stefan Vlaston     HotNews.ro
Vineri, 11 septembrie 2009, 12:13 Actualitate | Opinii

Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala
Mai sunt 3 zile in care se pot face schimbari la actualul proiect de Lege a Educatiei Nationale. Impreuna cu sugestiile cititorilor HotNews.ro, incercam sa propunem guvernului cele mai importante schimbari care ar trebui aduse actualului proiect, in speranta ca specialistii si ministrii guvernului vor reflecta si asupra lor.

   1. Structura invatamantului preuniversitar.

 Structura propusa de proiect nu este buna din cel putin doua motive:
  • Condamna circa 20% dintre absolventii clasei a VIII-a, 40.000 de elevi, la abandon scolar, pentru ca familiile lor nu au bani sa-i trimita la liceu la oras. Anul acesta, din 209.000 de elevi prezenti in clasa a VIII-a, doar 175.000 s-au inscris la admiterea computerizata, iar din experienta anilor anteriori rezulta ca si o parte dintre acestia vor renunta curand sa urmeze cursuri liceale.
  • Lipseste economia de forta de munca calificata, prin absenta scolii profesionale, post invatamant obligatoriu. Presupunerea ca in filiera tehnologica, clasele a IX-a si a X-a (14-16 ani), vor juca rolul scolii profesionale, este gresita, ar insemna reeditarea claselor de arte si meserii care si-au dovedit esecul. In plus, punerea in sarcina unor elevi, care au terminat scoala generala cu note mai mici, programe de invatare din cultura generala, cultura tehnica si instruire practica, inseamna sa-i condamni sa nu invete temeinic mai nimic.
   2. Depolitizarea

  •  Nu se realizeaza, pentru ca inspectorii generali, numiti politic, au importante atributii in concursul pentru directori, numirea si revocarea acestora, rezolvarea contestatiilor ulterioare concursului.
  • Conform unui articol din lege, directorii isi desfasoara activitatea sub indrumarea si controlul inspectorilor generali si a primarilor- factori politici.
   3. Descentralizarea

      Nu se realizeaza pentru ca:
  • Inspectoratele au importante atributii in infiintarea si desfiintarea unitatilor scolare.
  • In stabilirea cifrelor de scolarizare.
  • In activitatea administrativa si economico-financiara a scolilor. Toate aceste atributii ar reveni in mod firesc Directiilor Judetene de Invatamant, aflate in subordinea Consiliilor Judetene. Numai ca aceste Directii Judetene de Invatamant nici nu apar in proiectul de lege.
  • Resursa umana este gestionata in continuare de catre minister si inspectoratele scolare, care au un cuvant greu de spus, inclusiv in concursurile de titularizare.
  • Toate metodologiile de concurs pentru directori si profesori sunt stabilite de minister.
  • Curriculum la decizia scolii este doar de 10%, iar la decizia profesorului, zero.
  • Nu sunt prevazute indemnizatii de sedinta pentru membrii consiliilor de administratie, activitatea acestora transformandu-se in “munca voluntara”.
   4. Finantarea urmeaza elevul nu este prevazuta si pentru gradinitele private.

   5. Nu exista mecanisme de stimulare salariala a performantei in educatie, se preia sistemul comunist de salarizare dupa grade si vechime, conditii nici necesare nici suficiente pentru prestatii de calitate. Progresul scolar al elevilor nu are nici un rol in salarizarea profesorilor.

   6. Nu se prevad in lege mecanisme de control si evaluare postfinantare a sumelor uriase destinate infrastructurii scolare. Din acest motiv si anul acesta avem cca 40% din scoli fara autorizatie sanitara de functionare, desi in ultimii ani s-au investit sume uriase in repararea acestora, sume care au disparut ca apa in nisip.

   7. Desfiintarea structurilor actuale din subordinea ministerului (agentii, consilii, comisii) si trecerea lor in regim de autofinantare, pe baze contractuale cu ministerul si alti beneficiari.

   8. Reintroducerea admiterii la liceu, pentru ca evaluarile interne ale scolilor generale nu sunt credibile, atata timp cat sunt supuse unei presiuni mari, reprezentata de ierarhizarea pentru admitere in liceele bune si foarte bune.

   9. Stabilirea unor mecanisme pentru examenul de bacalaureat care sa elimine fraudele constatate in ultimii ani.

  10. Reducerea numarului de ore la gimnaziu la maximul 25 pe saptamana si a numarului de discipline la 7-8, asa cum se intampla in tarile cu sisteme de educatie performante.

  11. Promovarea unei clase sa se faca atunci cand media anului este cel putin 6, indiferent de mediile pe obiecte. Este inuman sa ceri elevilor sa fie buni la 14-16 discipline.

  12. Personalul din invatamant sa-si desfasoare activitatea strict in conformitate cu Codul Muncii in vigoare.

  13. Infiintarea, prin lege, a asociatiei profesionale a cadrelor didactice, asemanatoare Colegiului medicilor.

  14. Interdictia ca profesorii sa acorde meditatii elevilor din propria scoala.

  15. Introducerea unor mecanisme care sa asigure competitia intre scoli, intre elevi, intre profesori, stiut fiind ca doar competitia genereaza calitate.

  16. Curriculumul si evaluarea sa cuprinda strict competentele prevazute de documente din Uniunea Europeana, iar formarea profesionala sa tina cont de cerintele din piata muncii romane si europene.

  17. Cifrele de scolarizare, decise anual de guvern, sa fie strict in corelare cu structura ofertei de joburi din piata muncii romane si europene.

Alaturi de amendamentele aduse de parlamentari, poate ca si aceste propuneri sunt demne de luat in seama, precum si altele, avansate de cititori.

Premierul Emil Boc a declarat in numeroase randuri: “facem reforma sau plecam acasa”. Fara acest gen de masuri, reforma e doar mimata, mistificata, ramanem incremeniti tot in tiparele educatiei comuniste.

Faptul ca ministrul Andronescu nu se poate desprinde de stilul de organizare a invatamantului in parametrii societatii comuniste (centralizat si politizat), nu este un motiv sa condamnam 4,5 milioane de elevi si studenti la o educatie si formare profesionala provenite din alta epoca.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1418 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    total de acord (Vineri, 11 septembrie 2009, 12:32)

    razvan [anonim]

    propuneri de bun simt. doar ca acesta lipseste din fisa de post a politicianului.
  • +1 (1 vot)    
    salarii si pt cadre dupa munca (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:29)

    ion pop [anonim]

    as propune ca si cadrele didactice sa stea efectiv 8 ore in scoala si deasemeni concediul sa fie doar conform codului muncii (maxim 38zile) ! in timpul cand nu au ore sa se pregateasca in scoala si sa fie disponibili pt consultatii pentru elevii din clasele lor, inclusiv pe timpul verii!!!! astept contestatii sau sustineri la propunere!
    • +1 (1 vot)    
      In alte tari (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:56)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui ion pop

      Asa este. In Germania si Finlanda, de exemplu.

      Eventualele "ferestre" ii ajuta sa se odihneasca.
  • -1 (1 vot)    
    Bine macar ca apare pe hotnews.ro ! (Vineri, 11 septembrie 2009, 14:14)

    Alex [anonim]

    Intrebarea mea este - de ce nu s-a facut o dezbatere publica a acestei legi ?
    De ce trebuie sa afle/...mea din mass media despre deficientele majore din Legea educatiei, pe care guvernul derbedeului vrea sa si-o asume ?
    Cred ca acest retard - aschimodia de Boc - mai fredoneaza si acum " Noi in anul 2000, cind nu vom mai fi copii...", din moment ce isi testeaza incapacitatea intelectuala si lipsa de pregatire profesionala pe un intreg popor.
  • -1 (1 vot)    
    Invatamantul de 10 clase si agricultura (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:03)

    Marian Alexandru [anonim]

    Agricultura noastra este - si va fi, din ce in ce mai mult - pe duca. Unul dintre motive ar fi legat de migratia populatiei rurale catre oras. Si nu a oricarei parti din populatia rurala, ci a tinerilor. Evident, cu cat un tanar nascut devine mai educat, cu atat mai putin isi doreste sa ramana la munca fizica a campului.
    Ce legatura are cu educatia? Mare. Nu stiu cum nicio minte luminata nu s-a gandit ce impact va avea, pe termen lung, obligativitatea invatamantului de 10 clase asupra agriculturii romanesti. Dezastru. Asta pentru ca legea, asa cum e ea acum, accentueaza dramatic o tendinta deja existenta, aceea a migratiei de la sat la oras.
    Putem si noi, ca natie, sa "masuram" de doua ori si sa "taiem" odata?
  • 0 (2 voturi)    
    O viziune imposibila (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:04)

    Horia [anonim]

    Eu cred ca d-ul Vlaston este cel putin poet. pai cum sa accepte un ministru politic (cazul Andronescu si altii) depolitizarea scolii? Cititi in Romania Libera de astazi ce se intampla zilele acestea cu directorii de scoli! Amnintati si schimbati pe banda rulanta. Sistemul comunist are nevoie de oameni subeducati, tiporati si santajabili. PSD-ul nu poate organic sa faca reforma pentru ca i-ar disparea votantii. Ei trebuie sa mentina in viata acest sistem pe care sa-l exploateze atat financiar cat si politic (scoli de propaganda). Uitati numai cate miliarde de euro au disparut fara urma din proiectul de refacere a scolilor? Nimeni nu ancheteaza si mai mult se accepta principiul de "drept" un drept castigat nu mai poate fi anulat (ma refer la dreptul la furat).
    • 0 (0 voturi)    
      Nu depinde (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 7:36)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Horia

      doar de ministrul educatiei. Ultimul cuvant il are primul ministru Emil Boc si de aici vine posibilitatea schimbarii. Daca va veni.
  • 0 (2 voturi)    
    Invatamant, 10 clase = agricultura, dezastru (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:27)

    Marian Alexandru [anonim]

    Pentru ca: 1. Exista deja o migratie accentuata a populatiei rurale catre oras si o depopulare masiva a zonelor rurale fertile. 2. Exista deja o supra-productie de absolventie de studii superioare. 3. Este evident ca niciun tanar care absolva 10 clase nu isi va dori sa se intoarca la munca fizica, incluzand aici munca agricola...
    Rezulta indubitabil ca, pe termen lung...
    => Obligativitatea invatamantului de 10 clase va determina o si mai mare migratie a tinerilor din mediul rural catre orase si, implicit, un dezastru pentru agricultura tarii. Altfel spus, cine va mai munci pamantul care ne da de mancare?
  • 0 (0 voturi)    
    Propunere + comment (Vineri, 11 septembrie 2009, 23:08)

    Florin J. [anonim]

    1. Propun eliminarea restrictiei de extragere a banilor pentru educatie doar la 14 ani cel putin pentru cazul achizitionarii tehnicii de calcul.

    2. De ce se considera ca agricultura este doar munca fizica si inteligenta nu are intrare aici? Tocmai asta este ceea ce lipseste pentru ca ea sa inceapa sa functioneze, cel putin ca in statele mai vechi membre ale UE. Cine se ridica in fata statului pentru sectorul agricol daca nu agricultorii. Credeti ca daca acest sector economic si aceste zone rurale raman in aceeasi stare de incremenire ca pana acum, Romania va avea de castigat.
    Trebuie inceput ceva si in aceasta directie. Nu e sigur ca se va incepe cu dreptul dar trebuie inceput. A face ceva e mai mult decat a sta incremenit, chiar daca se fac si prostii la inceput.
    Si-apoi cine poate dovedi cu argumente solide ca migratia va creste? Din contra eu cred ca va scadea pentru ca factorul principal din care cauza se produce aceasta migratie este izolarea comunicationala fata de restul lumii. Or atragerea acestor fonduri suplimentare pentru scoli cu scopul implementarii noilor clase in mediul rural va produce o deschidere catre lume a zonelor rurale prin conectarea la internet si mentinerea comunitatii prin aducerea intregii lumii in fata satenilor. Generatiile tinere vor sesiza aceste schimbari foarte repede si vor sustine schimbarea si deasemenea vor gasi metode mai bune de a face agricultura decat numai in exclusivitate cu munca fizica manuala.

    F.J.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi