Opinie

Cum ne purtam cu strainii (Vrei sa-ti sparg gura?/Welcome to Romania!)

de Catalin Sturza     Blog de jurnalist cultural
Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:01 Actualitate | Opinii

Ne place sa credem ca suntem un popor ospitalier. Ne laudam cu asta cand ne simtim bine intre noi, cu un paharel de plum brandy sub nas, si apoi uitam imediat, cand ne trezim in fata unui strain.

Zilele trecute am venit iarasi de la Constanta cu un autocar; sunt patru firme bucurestene care au profitat de incremenirea lucrarilor la caile ferate, pe ruta Bucuresti-Constanta, si la toate povestea e aceeasi: confort precar, intarzieri, soferi cu bata marlaniei pe umar. In masina a urcat la un moment dat un francez, care intreba, in franceza, despre „un grand vélo”. Soferul l-a repezit de pe scara: „don’t speak, don’t speak, da-te, ma, jos!”. Apoi, catre pasageri: „Sa-i spuna unu’ astuia sa se dea jos!”.

Francezul era un batranel cu ochelari si cu o pelerina de ploaie; nu a inteles ce i-a strigat soferul, dar cu siguranta a priceput gesturile violente si s-a dat jos. Il astepta sotia sa, tot cu ochelari si pelerina, care se ranise la o mana si sangera; nimeni nu-i baga in seama. Am coborat sa-i ajut si am priceput ce doreau - voiau sa stie daca isi pot urca bicicleta dubla in autocar, cat costa biletul pentru bicicleta si la ce ore sunt autocare spre Bucuresti, dimineata. Traind in Romania, n-am putut sa le dau un raspuns cert la nici una din aceste trei intrebari. Soferul a catadicsit, totusi, sa le transmita francezilor prin mine o jumatate de lamurire: „Sa-ntrebe, dom’le, la autocar dimineata, poate o sa le ia careva bicicleta. Da sa stii ca nu-i treaba mea sa le zic asta!”.

Pe aceeasi ruta, pe la inceputul verii, intr-un alt autocar (am putea foarte bine sa le numim „autocarele groazei”) a urcat un grup de francezi care mergeau de la Bucuresti la Constanta. Erau niste baieti tineri, care s-au instalat in spatele masinii pentru a ramane impreuna. Trei dintre ei au gasit locuri pe bancheta din spate, unul langa altul. Desi autobuzul era aproape gol, un cetatean intre doua varste a inceput sa vocifereze, mai intai in romana, apoi intr-o romgleza artagoasa: „n-ai vazut, ba, sapca aia pe scaun? on za chair? it is my chiar! astia daca sunt straini fac tot ce vor ei in Romania?”. A intervenit pana la urma soferul care l-a intrebat daca nu ar vrea sa ocupe un alt loc; nu cred ca a facut-o din politete, era mai simplu sa-l convinga pe roman in loc sa apeleze la interpreti, cu frantujii. Cetateanul a cedat, nu inainte de a le arata francezilor un deget: „Yes, welcome to Romania!”.


Citeste restul materialului si comenteaza pe Blog de jurnalist cultural.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

5779 vizualizari

  • -3 (9 voturi)    
    Stimate Dl. Catalin Sturza (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:12)

    Ady [anonim]

    Nu generaliza !!!
    Am mai acest gen de comentarii pe diverse teme.
    • +3 (7 voturi)    
      le zice bine (Miercuri, 9 septembrie 2009, 19:07)

      cutu [anonim] i-a raspuns lui Ady

      esti frustrat cind zici ca nu se generalizeaza. sint cazuri in care la nivel de strada e grozavie mare. fiecare se comporta asa cum vor muschii sau cum stiu de acasa(cam naspa aici). am intilnit romani afara care nu stiu sa vorbeasca, nu stiu sa se exprime nu stiu sa foloseasca please sau thank you. e grosolan. la noi in tara e si mai si. daca le vorbesti frumos se uita urit la tine ca nu nu stiu cum sa reactioneze. accentul moldovenesc la moda printre tineri e cel mai intilnit acum si...ma doare capul numai cind o vad pe elena b dar sa o mai si aud vorbind. dar ...in rest e ca in trecut simtul proprietatii pe taraba altuia fara nici o viziune. in occident se practica din scoala cum sa comunici, sa fii cu bun simt. la noi nu e asa. sint multi nesimtiti. e deajuns sa mergi pina la colt si poate ajungi(din pacate) sa te regasesti si tu printre ei.
      • -1 (1 vot)    
        Pentru cutu (Joi, 10 septembrie 2009, 12:56)

        Ady [anonim] i-a raspuns lui cutu

        Nu poti cataloga un grup de persoane sau chiar un popor prin prisma faptului ca ai intalnit un sofer de autocar mojic sau in domn intre doua varstre nesimtit.
        Daca tu simti ca faci parte din categoria celor care pot face asemena caracterizari asta e nimeni nu-i perfect.
      • -1 (1 vot)    
        Da, dar ...... (Joi, 10 septembrie 2009, 14:02)

        SHEAPA [utilizator] i-a raspuns lui cutu

        Nu a mentionat ca e vina lui Basescu ......

        Cum, nu e?

        Hmmmmm ......... io zica sa cititi articolul mai cu atentie, daca tot nimic sunati-l pe Ciutacu la 0721898989 ...... Gadea e in vacanta :)
      • 0 (0 voturi)    
        care-i treaba cu accentul ? (Joi, 10 septembrie 2009, 18:09)

        playerul [anonim] i-a raspuns lui cutu

        care-i treaba cu accentul moldovenesc ?
        daca ai vreo problema cu acesta esti dus.
        baseasca n-are accent moldovenesc. are accent de retarda. vezi sa n-o imiti.
        fii mai atent si tineti-ti frustarile acasa.
        pastreaza firul ideii nu arunca de-a valma accente, ebe ....
        n-are treaba accentul cu bunul simt.

        check this out:
        legat de articol
        e o experienta personala care poate fi generalizata sau nu. depinde mult de cel ce o traieste. daca e pesimit e sfarsitul lumii, daca e optimist e un fleac. fii obiectiv, treci prin mai multe experienta si apoi trage concluzia.
        ex: ieri am venit cu trenul si pe locul meu era un nene de vreo 50-60 de ani strain (spaniol banuiesc). Am intrebat daca are locul acolo a zis da :)) si-a strans lucrurile si s-a mutat. m-am cam iritat un pic la inceput (ce dreaq strainii astia nu respecta locul bla bla), dar poate omul avea alte motive. asta e, se intampla. n-am crapat ca l-am asteptat pe nenea 5 minute sa se mute. depinde cum vezi situatia. poti sa faci o drama din orice sau poti sa-l iei ca pe-un fleac.

        daca ar scrie numai emo pe blogg-uri ne-am taia venele, daca ar scrie numai hipioti am pluti.
        hai dreaq sa ne maturizam odata si sa nu mai vedem in alb si negru totul. sunt si imbecili nesimtiti in toata tara si in toata lumea, la fel sunt si oameni de treaba peste tot. hai sa ne comportam noi civilizat inainte in absolut toate situatiile si apoi sa pretindem de la ceilalti acelasi lucru. hai sa nu ne mai lamentam pe bloguri ca oamenii sunt naspa, ca se misca incet la ghiseu tanti cutare, ca nu stiu ce. poate ca plangagiosii sunt cel putin la fel de melci si prost crescuti decat aia pe care-i critica.
        vorba din moldova: hai sa nu mai fim "din ..la de boier" si sa tot carcotim si pretindem aberatii de la toata lumea.
        singurul lucru care se poate schimba esti tu. pentru ceilalti nu garanteaza nimeni.
        si e de munca credeti-ma. la greu.
        respecta si vei fi respectat. incepe tu.

        numai bine
        moldavian brutal death metal \m/
    • 0 (4 voturi)    
      si daca l-ai vazut ce? (Joi, 10 septembrie 2009, 9:17)

      dedeiu [anonim] i-a raspuns lui Ady

      Cum adica "Am mai acest gen de comentarii pe diverse teme. "? Domnul Catalin Sturza ne povesteste CE a patit dansul! Ce nu ai inteles din asta?
    • +1 (1 vot)    
      De ce sa nu generalizeze? (Joi, 10 septembrie 2009, 11:32)

      A.Simionescu [utilizator] i-a raspuns lui Ady

      Daca doar 2 oameni din 10 se poarta cat de cat civilizat mi se pare normal sa generalizam...Asta e comportamentul general al romanului atat fata de conationalii cat si fata de straini. Am asistat la acest comportament si in tren acum 2 zile: era inghesuiala mare iar 3 spanioli isi pusesera bagajele in dreptul iesirii pentru ca nu aveau unde. Inainte sa ajunga trenul in gara a inceput scandalul: toti se inghesuiau la iesire si urlau la spanioli ca le blocheaza drumul. Unul "bai p.. i-ati bagajele de aici.", altul "Bah aici sunteti la noi in tara", altul "N-auzirati? Bai, faceti loc sa trecem". Saracii nu intelegeau nimic ...Nu aveau cum sa elibereze drumul iar trenul nici macar nu ajunsese in gara. Era oricum capat de linie, n-aveau cum sa ramana in tren. Nici nu stiti ce rusine mi-a fost.
      • 0 (0 voturi)    
        Pentru ca !!!!!! (Joi, 10 septembrie 2009, 16:31)

        Ady [anonim] i-a raspuns lui A.Simionescu

        Acelas lucru l-au facut si austriecii cand cativa conationali l-au mancat lebedele.
        Este foarte probabil ca si in Spania ca roman sa patesti la fel daca blochezi caile de acces intr-un mijloc de transport.
  • -1 (7 voturi)    
    rautate gratuita (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:24)

    alien [anonim]

    N-ai cu cine :(
  • +1 (11 voturi)    
    ... (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:28)

    karellen [utilizator]

    per total, privind critic și obiectiv, nu cred că suntem nici mai răi nici mai buni decât alții. generalizările sunt periculoase, în special când vine vorba de noțiuni atât de generale precum „popor”. a încerca sa atribui trăsături unui popor e hazardat și simplist, pentru că oamenii nu sunt la fel. poporul e o noțiune abstractă, există în schimb oameni, mai buni sau mai răi, depinde de care ai norocul să nimerești. o simplă opinie
    • +6 (12 voturi)    
      ... (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:55)

      sz [utilizator] i-a raspuns lui karellen

      generalizarile sunt obiective... popor nu esti tu si colegii tai de munca intelectuali si familia ta, care aveti educatie... popor sunt aia cu salar 600-1000 euro care reprezinta vreo 8% care sa zic sunt intelectuali, si restu care au crescut si s-au format cum a dat domnu...
      de ce sunt romanii necivilizati, pt ca parintii au fost cocosati de munca si n-au avut timp si capacitatea, rabdarea sa-si educe copii... iar la scoala stim toti cum se procedeaza...
      deci eu zic ca trebuie generalizat... cu o floare nu se face primavara
      • +3 (7 voturi)    
        .... (Miercuri, 9 septembrie 2009, 20:58)

        karellen [utilizator] i-a raspuns lui sz

        părerea mea este că generalizările NU sunt niciodată obiective. am întâlnit mârlani cu doctorat și cu „salar” de 1000 de euro și am întâlnit Oameni adevărați cu 4 clase. I rest my case
      • +1 (3 voturi)    
        Generalizarile (Joi, 10 septembrie 2009, 10:05)

        Nedumeritul [anonim] i-a raspuns lui sz

        sunt cea mai comuna cale de manipulare... presupun ca nu vei fi de acord cu mine...cauta o carte numita "Tratat de manipulare" scrisa de Volcoff (parca) si vezi daca are sens ce scrie acolo...
  • +7 (11 voturi)    
    marlania (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:33)

    andrei [anonim]

    Sa interactionezi cat mai putini cu plebea. Asta e solutia cand vii in vizita in land of choice. Soferi de taxi, autobuz, vanzatori, pietari, paznici (pardon bodyguarzi). Needucati, frustrati, marlani, majoritatea fara cei 7 ani de acasa.
    Ospitalitatea traditionala e un mit pe care l-am preluat nemestecat din manualele de istorie.
    • +9 (9 voturi)    
      Depinde! (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:48)

      Groparu [anonim] i-a raspuns lui andrei

      Le-am zis tuturor strainilor cu care am interactionat: vreti sa vedeti Romania adevarata? mergeti la tara. Aceea e Romania reala, cu papa bun si zambete sincere.

      In rest - se aplica aceleasi sfaturi ca oriunde altundeva in lume: nu schimba bani in strada, la persoane, sau la schimb valutar fara sa citesti cu mare atentie comisioanele; atentie cu cine intri in vorba; uita-te in jur in permanenta si casca ochii, fa ce fac si restul romanilor. Daca ai probleme, alege un tinerel mai bine imbracat, sigur stiu engleza, si te descurca ei.
      • +12 (12 voturi)    
        Romania adevarata? (Miercuri, 9 septembrie 2009, 17:08)

        finn [anonim] i-a raspuns lui Groparu

        Romania adevarata nu e cea pe care trebuie sa o cauti in cotloane de tara.

        Romania adevarata e cea care te izbeste in fata, ca un pumn intre ochi, imediat ce ajungi in tara: la aeroport, la gara, pe sosele etc.

        Si ca o nota: ma tem ai o viziune idilica despre "viata la tara" in Romania.
        • -1 (7 voturi)    
          Da, Romania adevarata :) (Miercuri, 9 septembrie 2009, 17:37)

          Groparu [anonim] i-a raspuns lui finn

          Franta nu e metroul din Paris, Danemarca nu e gara din Copenhaga, Bruxel nu e cartierul rau famat, Romania nu e (numai) soselele sale, aeroportul X, taximetristii.

          Daca cineva mi se plange de una-alta, le raspund: Romania is no country for pussies. Noi traim aici de 2.000 de ani fara sa ne omoare tara asta! E asa cum e, cu bune, cu rele.

          Cat despre viata la tara... le-am recomandat cu draga inima Maramuresul, Bucovina, Marginimea Sibiului, Apusenii si alte multe zone unde un oaspete este, in mod traditional, un privilegiu. Si crede-ma ca nu am intalnit un strain care sa-mi jure ca aici nu mai calca. Nu zic ca nu sunt, dar nu sub tutela mea :)

          Cu respect!
          • +5 (5 voturi)    
            :))) (Miercuri, 9 septembrie 2009, 18:24)

            njn [anonim] i-a raspuns lui Groparu

            Absurd, indecent de absurd... :))))

            Vorbim de Romania urbana, adica de oamenii aia multi de la oras care in majoritatea lor sunt mai putin amabili decat germanii, englezii sau austriecii. "De ce" e o cu totul alta problema. Realitatea e asta, fie ca te descurci cu ea, fie ca te darama.
          • +6 (6 voturi)    
            Tot nu m-ati convins.. :) (Miercuri, 9 septembrie 2009, 18:43)

            finn [anonim] i-a raspuns lui Groparu

            .. si daca ati sti cit de mult ma doare ca nu pot fi de acord cu dumneavoastra :(
            Din pacate, locurile pe care le amintiti dumneavoastra - Maramures etc - sint exceptia mai degraba decit regula in ceea ce priveste ospitalitatea romaneasca.. Si, pe masura ce trece timpul, exceptiile astea sint din ce in ce mai rare.. Regula o face smecheria, mirlania, indiferenta, suspiciunea..

            Sa va spun sincer, in locul mult trimbitatei ospitalitati romanesti pe care trebuie sa o cauti departe de orase, eu m-as multumi si cu o politete rece dar multiprezenta :)
      • +1 (1 vot)    
        Esti sigur? (Joi, 10 septembrie 2009, 12:36)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui Groparu

        La tara nu este canalizare. De aceea oamenii se spala cat de rar pot. In plus daca iti vine sa mergi la toaleta la tara, iti recomand sa tii 14 zile in tine, pana ajungi la o toaleta civilizata. Per ansamblu merita efortul.
        Viziunea asta idilica, cu poteci de pamant care se pierd pe un deal, vaci care pasc fericite, fluturi care-si etaleaza culorile in razele soarelui, totul pe fondul sonor al unei balade populare cantata la fluier dispare in momentul in care ai de-a face cu aspecte legate de igiena personala.
      • 0 (0 voturi)    
        vaaaai, ce stereotip... (Joi, 10 septembrie 2009, 15:30)

        TataMare [anonim] i-a raspuns lui Groparu

        "mergeti la tara. Aceea e Romania reala, cu papa bun si zambete sincere"

        La tara iti fura bicicleta, iti violeaza femeia, te talharesc de ce mai ai prin buzunare si te injura de nu mai stii...
        Unde ai vazut "zambete sincere" si "papa bun" la tara?! Sau faci parte din categoria care considera ca amaratele de pensiuni d ela Mieciu/Bran inseamna "la tara".
        La tara este locul unde traieste peste 65% din populatia tarii, unde nu au canalizare, unde WCul este in fundul curtii, unde se spala cel mai des odata/saptamana, unde beau alocatia copiilor... asta e Romania reala si asta inseamna "la tara".

        Ce naiba e aia "papa bun"? La tara mananca numai prostii si beau de sting, de aia mor pe capete mult mai devreme decat multi alti europeni.
    • +1 (3 voturi)    
      Curat ! (Miercuri, 9 septembrie 2009, 16:57)

      Ioana [anonim] i-a raspuns lui andrei

      Sunt perfect de acord. Mi-ati citit gandurile. Numai ca asta e majoritatea si in orice caz majoritatea populatiei cu care interactioneaza turistul. Nu are cum sa evite marlania generalizata din "servicii".
  • +3 (3 voturi)    
    J'irai dormir chez vous, Roumanie! (Miercuri, 9 septembrie 2009, 17:04)

    bnd [anonim]

    Va recomand urmatorul documentar inedit (online). Poate unii l-ati vazut deja.

    http://www.dailymotion.com/video/xvmwe_jirai-dormir-chez-vousroumanie_travel

    "J’irai dormir chez vous" e o serie de documentare de calatorie realizata de un francez, Antoine de Maximy, care merge _singur_ in diferite locuri din lume, mai mult sau mai putin cunoscute, unde intanleste oameni pe strada si se auto invita la masa sau peste noapte, in felul asta dorind sa vada cat sunt de primitori si deschisi oamenii. Partea interesata e ca nu are echipa de filmare, isi filmeaza singur documentarul, avand o camera montata pe un suport, lateral, pe umar, si o alta camera de mana.

    Documentarul de fata e facut in Romania in toamna 2006.

    Va las pe voi sa comentati ;-)
    • +3 (3 voturi)    
      f tare (Miercuri, 9 septembrie 2009, 21:43)

      ff [anonim] i-a raspuns lui bnd

      super documetar
      http://www.dailymotion.com/video/xvmwe_jirai-dormir-chez-vousroumanie_travel

      mi se pare ca a surprins multe dintre realitatile noastre, si nelipsitele manele bineteles....
    • +3 (3 voturi)    
      merci (Miercuri, 9 septembrie 2009, 22:11)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui bnd

      e super....
    • +4 (4 voturi)    
      j'irai dormir chez vous... (Miercuri, 9 septembrie 2009, 23:04)

      ella [anonim] i-a raspuns lui bnd

      L-am vazut acum o luna, recomandat de o buna prietena care este casatorita cu un francez. Nu-mi venea sa cred ceea ce vedeam. Asta nu era romani pe care o cunoasteam si in care am locut pana acum 6 ani... poate si din cauza faptului ca reportajul era facut in localitati lovite de soarta.. ne-am mai scos ca sa zic asa cu sfarsitul reportajului... ceea ce m-a impresionat placut si mi-a dat putina speranta ca totul nu este pierdut au fost comentariile francezilor care scriau in proportie de 80% ca nu asta este romania p ecare o cunosc, ca romanii sunt foarte saritori si primitori. E adevarat cei care nu au vizitat-o niciodata spuneau ca reportajul nu le da prea mult chef de vizita..
      ca un mic amanaunt de fiecare data cand vin in tara in vacanta si intru intr-un magazin, sunt obisnuita sa spun "buna ziua".. am observat nu doar ca se fac ca nu aud, culmea e ca se uita si urat la tine si te masoara din cap pana in picioare.. sincer nu stiu ce sperante de educare mai avem...
  • +2 (6 voturi)    
    Lipsa de educatie (Miercuri, 9 septembrie 2009, 17:49)

    fefe [anonim]

    Suntem unul dintre cele mai lipsite de educatie si necivilizate popoare. Asta este tristul advevar. Nu numai in relatia cu strainii, ci in comportamentul de fiecare zi.
    • +1 (3 voturi)    
      corect, ptr ca fiecare se descurca cum poate (Miercuri, 9 septembrie 2009, 19:13)

      cuc [anonim] i-a raspuns lui fefe

      avem educatie si civilizatie dar o tinem ptr noi, sub pat. interactionind cu altii ne aducem aminte de vremurile medievale, de fenomenul de jungla. sintem singuri. pacat. sistemul securitatii statului avea ceva bun: frica. oamenii nu sint pregatiti pentru dragoste, or anyway frica poate fi inceputul dragostei daca e cultivata ca atare altfel creste monstri cind ea dispare.
    • -1 (3 voturi)    
      sclifoseala (Joi, 10 septembrie 2009, 0:48)

      goe [anonim] i-a raspuns lui fefe

      Cate popoare cunosti tu ca sa-ti dai cu parerea ca suntem cei mai necivilizati? Nu ti-e rusine?
      • 0 (2 voturi)    
        Ce mandru esti... (Joi, 10 septembrie 2009, 9:30)

        goitza [anonim] i-a raspuns lui goe

        Are dreptate FEFE...mai iesi si tu din RO si ai sa vezi ca suntem o tara din lumea a 3a. Exista oameni si oameni peste tot evident, dar astia mai civilizati cand intalnesc un strain macar se prefac.
      • 0 (0 voturi)    
        ete na! (Joi, 10 septembrie 2009, 15:28)

        cosmin [anonim] i-a raspuns lui goe

        auzi la el!
        mai domnule goe, indiferent cate popoare cunosti, ca-s 3 sau 33, tot la concluzia ca suntem necivilizati ajungi. bine, asta cu conditia sa mai iesi din tara asta imputita, ceea ce nu-i cazul tau, evident.
  • +2 (2 voturi)    
    rau vs bine (Miercuri, 9 septembrie 2009, 17:59)

    catalin [anonim]

    raul este cel care iese mai repede in fata decat binele. este suficient un cretin care sa se comporte asa pentru a distruge munca pe multi ani a sute de oameni. cei care neaga aceste realitati foarte probabil ca nu s-a plimbat prin multe tari straine ca sa poata face o comparatie.

    oare in cate cartiere romanesti poti recomanda unui turist sa se plimbe noaptea singur prin romania? sigur, in nici o tara nu exista perfectiune, dar in conditiile in care mie imi este teama sa ma plimb pe la universitate sambata seara pentru ca e plin de aurolaci, sau am retineri sa ma duc pe lipscani sa mananc o pizza pentru ca e plin de tot felul de personaje dubioase, in ciuda faptului ca zona e mult mai spalata decat acum cativa ani, cred ca totusi numele de micul paris se poate referi acum doar la faptul ca trebuie sa mai crestem pana sa ne respectam turistii si sa putem fi numiti civilizati.
  • +1 (5 voturi)    
    Las ca si la vest sunt la fel (Miercuri, 9 septembrie 2009, 18:30)

    fatmanx [utilizator]

    Si la vest sunt la fel de marlani mai ales in orase. In Cehia e dezastru; simplul fapt ca EI nu vb alta limba decat a lor duce la comportamente grobiene de cea mai joasa speta. Ca la noi acasa. Singura diferenta e ca ai nostri macar au cojones sa se exprime corespunzator (chiar si in romgleza). Da macar de la ai nostri n-am pretentii, comunism ca la noi nici la Moscova n-a fost. Da, stiu e desuet subiectu', da' asta e adevaru' fie ca va place fie ca nu.
    Oricum, nu am auzit niciodata de vreun functionar bancar sa zbiere in romana la vre-un client ca el nu vb engleza; in Praga am auzit. La dracu', in RO nici nu calci in banca daca nu stii o limba de circulatie internationala!

    Asa ca, domnu' cu articolu': or fi ai nostri ai dracu da sa stiti ca au avut profesori buni la asta: marile popoare "prietene" slave care de la stadiu de mujici nu s-au ridicat nici in sec 21. Aia ie!

    Da' desigur, de ce sa dam vina pe altii care ne-au invadat si tocat sistematic timp de vreo 1500 de ani si sa nu dam vina pe noi ca n-am disparut dracului o data de pe fata pamantului cum vroiau ei, nu??
    • +3 (3 voturi)    
      nationalismul de balta nu e bun (Miercuri, 9 septembrie 2009, 19:15)

      cuc [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

      ori il faci mojiceste or nobileste, se simte in aer ma.
      si ca o paranteza: as vrea sa ma compar cu cei mai buni nu cu unii sub mine ca asa e in evolutie
      • -1 (5 voturi)    
        De balta, de nebalta, astia suntem! (Miercuri, 9 septembrie 2009, 22:30)

        fatmanx [utilizator] i-a raspuns lui cuc

        Io roman sunt, nu de alta natie si atata ma duce mintea, sa tin la ai mei asa cum or fi ei, buni, rai, jegosi.
        Acu' n-o sa tac si n-o sa plec capu la fitescine fin'ca, vezi doamne, n-am nationalizm da paris sub coada!
        Cand e cazu' critic si io pa romani, da' cand o lume intreaga sa uita la noi intr-o mare da slavi si sa intreaba ce dracu cautam aici, odata mi sa scoala nationalismu' ala da balta de nu te vezi! Pana la Stalingrad nu te vezi, ca veni vorba!
        E drept ca altii sunt mai buni ca noi la diverse, etc; dar de aici pana la a-ti nega identitatea nationala pentru ca altii te mint ca esti jegos, e cale lunga! Si prost sa fii sa mergi pe ea!
        Cam aia ie cu nationalismu' ala de balta: suntem inca aici si avem de gand sa mai fim inca cel putin 2000 de ani! Adica, noi, romanii; restu, importatii cu idei cizmopolite pe stanga, poa' sa sa duca daca nu le-o place!
    • +5 (5 voturi)    
      Diferentele intre Romania si Cehia (Miercuri, 9 septembrie 2009, 23:30)

      Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui fatmanx

      Asa cum spunea si fatmax, cehii rar vorbesc o alta limba (o mai rup pe rusa). In administratia publica insa, catastrofa. Nici macar la politia PENTRU STRAINI nu vorbesc engleza. Ce sa mai zic de spitale, etc. Din fericire eu insa am trecut de acest hop: am atestat de limba si imi pot traduce singur documentele, cu toate ca inca fac greseli, ceha fiind o limba extrem de dificila (veche, cu multe exceptii, cu diferente intre scris si vorbit).

      La Praga tramvaiele sunt variate: de la vechi la ultra-moderne. De la curate, la vagoane in care cate un calator pute in asa hal incat trebuie sa cobori si sa urci in alt vagon. Sunt unii de put cum in Romania nu put nici la tara dupa 8 ore de sapa. Diferenta majora este insa urmatoarea: tramvaiele au orar si circula si noaptea. Asadar cobori si iei urmatorul tramvai in 10 minute. La noi cobori si iei urmatorul vehicol in X minute, unde X e necunoscuta.

      Francezii, englezii, nemtii si rusii mai au o problema: au impresia ca toti le vorbesc limba. Eu unul am avut de rezolvat o reclamatie la un magazin in Praga. M-au tratat - in ciuda faptului ca le vorbesc limba - ca pe un nimic. Dupa ce reclamatia mi s-a solutionat (dupa 8 luni) pozitiv, m-am dus si le-am tras niste injuraturi in ceha (cu lista, ca sa nu uit vreuna), de si-au astupat vanzatoarele arogante urechile. Ca sa vada ca stiu sa vorbesc cu ele.

      Sa nu generalizez: sunt cazuri cand ma simt mai bine ca acasa, sunt cazuri cand ma trateaza arogant. Am invatat insa un lucru: la nesimtire se raspunde tot cu nesimtire sau cu ignoranta. In nici un caz cu nervi, pentru ca aia iti scad tie (nevinovatului) din sanatate.

      Asadar optimism, voie buna si inainte!
  • -2 (6 voturi)    
    O lume mai buna fara Romania (Miercuri, 9 septembrie 2009, 19:09)

    Cat [anonim]

    Pentru cei care intra in trepidatii cand se generalizeaza:

    Nu mai traiesc de mult in Romania, motivul principal fiind puterea de a spune NU la toata mizeria sociala din acea tara.

    Degeaba spuneti sa nu se generalizeze. Din pacate peste 50% din romani sunt rai, prost crescuti, badarani, ticalosi, profitori. Asta spun toti din alte tari care au avut nenorocul sa treaca prin Romania.

    Atata timp cat nu traiesti in alta societate plina de bun simt si consideratie, standardul tau este extrem de jos.

    Romania - TARA CARE TREBUIE EXTIRPATA DE PE FATA PAMANTULUI. PUNCT
    • 0 (2 voturi)    
      sa incepem cu tine ce zici? (Miercuri, 9 septembrie 2009, 23:48)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Cat

      de ce generalizezi - tu nu esti roman(ca)??? daca esti atunci mi se pare absurd sa spui ce ai spus.. daca nu esti atunci pot sa spun ca toata rasa umana ar trebui exterminata daca ne uitam la fiecare popor in parte ...
    • 0 (2 voturi)    
      Daca nu mai traiesti de mult in RO (Joi, 10 septembrie 2009, 10:36)

      Nedumeritul [anonim] i-a raspuns lui Cat

      de unde stii atat de sigur ca x% din cei care traiesc aici sunt rai, etc..?
    • 0 (0 voturi)    
      bey hitler... (Joi, 10 septembrie 2009, 15:38)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui Cat

      ...dupa ///tine/// ar trebui extirpata de pe fata pamantului cel putin jumate de lume, jumatatea aia care nu corespunde idealurilor tale de "bun simt si consideratie".
      daca-ti extrapolezi rationamentul, gandeste simplu ca, indiferent cine-ai fi si unde te-ai afla, cu siguranta exista macar unul mai plin de "bun simt si consideratie" decat esti tu si imagineaza-ti ca acea persoana tocmai te considera un nimeni si si-a propus sa te extermine. vezi, iti place, ///?
  • +2 (4 voturi)    
    Zicea careva ... (Miercuri, 9 septembrie 2009, 21:36)

    Eu [anonim]

    ... care acuma face a treia facultate - psihologia - ca de-aia e atat de mica piata pt. psihanaliza in RO pt. ca romanii in loc sa-si trateze psihozele le cultiva.

    Io cre' ca fenomenul e diferit de grav in functie de partea de tara in care te afli. Din experienta personala a mea si a altora as zice ca zona de vreo 2-300 de km in jurul Bucurestiului, putin mai mult in directia vaii Prahovei si catre litoral, este cea mai grav afectata.
    • -1 (3 voturi)    
      300km? (Miercuri, 9 septembrie 2009, 23:45)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Eu

      cam multi avand in vedere dimensiunile Romaniei.

      In rest ai dreptate, daca eviti Bucurestii si litoralul ai parte de mai putini mitici si manele.
  • +1 (3 voturi)    
    Singura idee (Joi, 10 septembrie 2009, 0:32)

    releu [anonim]

    calauzitoare la ziaristi sau bloggeri preluati de catre hotnews.ro este de a se intrece care gaseste cel cel mai cel mai aspect negativ in Romania si sa se laude (indirect) cu exclusivitatea, ingeniozitatea descoperirii.
    Al doile pas ce il fac imediat este sa generalizeze.
    Si cu asta se termina.
  • +1 (3 voturi)    
    Croatia.... (Joi, 10 septembrie 2009, 0:33)

    bubu [anonim]

    Va scriu din concediu din Croatia si doar atat vreau sa spun dupa tot ce am citit ....MA MIR CA INCA MAI AVEM TURISM SI INCA MAI VIN STRAINI IN ROMANICA NOASTRA .... eu unu in tzara nu mai fac concediu never ever ....si daca imi ajuta D-zeu nici mult nu mai stau prin romanica .....Era un banc intr- vreme ...cica se plaingea unguru la D-zeu ca uite ce tzara frumos dat la roman cu bogatii cu ape cu paduri cu aur ....la care D-zeu il linisteste ....STAI SA VEZI CE POPOR LE DAU ;) ....bafta multa .
    • +1 (1 vot)    
      hehe (Joi, 10 septembrie 2009, 1:38)

      goe [anonim] i-a raspuns lui bubu

      In concediu totul e mai frumos :)
      Dar dupa ce o sa mergi si prin alte locuri (daca o sa mergi) o sa te intrebi ca oare de ce naiba mai merge cineva in Croatia. Ma refer desigur la locuri ceva mai scumpe decat Croatia, care dupa parerea mea nu-si prea merita banii, dar am bifat-o si eu. Sa ne scrii dupa aia daca mai mergi in Croatia si daca ai inteles de ce vin unii in Romania :)
  • +7 (9 voturi)    
    acces de masochism jurnalistic (Joi, 10 septembrie 2009, 1:19)

    goe [anonim]

    Eu am constatat ca din contra, romanii sunt umili si slugarnici cu strainii, dar numai cu cei din vest, ceilalti straini sunt dispretuiti. Romanii au un sentiment al neadecvarii in prezenta vesticilor, se simt complexati, motiv pentru care unii sar direct in extrema cealalta si devin agresivi, insa doar verbal.
    Dupa ce am vizitat si locuit in mai multe tari de pe 3 continente pot sa spun ca Romania este de departe tara in care ma simt cel mai in siguranta. Prefer o injuratura decat un glont sau un cutit. Si ma refer aici la orase "de vis" precum Paris, Londra, New York, Amsterdam, Haga, Washington... Asa ca eu zic ca sclifoseala asta masochista nu-si are rostul si nici nu are vreo baza reala. Nu suntem nici mai buni nici mai rai decat altii. Suntem poate mai rai de gura (insa si la capitolul asta hispanicii si negrii ne bat la 0), dar la capitolul violenta adevarata nu putem "concura" cu vestul, ceea ce e inca bine. Daca am avea putin mai mult respect de sine (si implicit si pentru cei din jur) ar fi si mai bine. Romania traieste o psihoza colectiva intretinuta in mod voit. Inchideti televizoarele, nu mai cumparati ziare si in 2 saptamani veti incepe sa va reveniti. Lucrurile nu stau chiar asa de rau cum vi se spune in fiecare zi. Nici pe departe.
    • 0 (0 voturi)    
      Pt Goe (Joi, 10 septembrie 2009, 13:01)

      Ady [anonim] i-a raspuns lui goe

      Ai perfecta dreptate
    • 0 (0 voturi)    
      persisti in idiotenii (Joi, 10 septembrie 2009, 15:46)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui goe

      singura cauza reala pentru care romanii is buni de vorba dar non-violenti, la modul real, e lasitatea traditionala a mioriticilor. chiar daca sunt mult mai patriot decat tine probabil, nu consider ca asta e o chestie de trambitzat pe toate gardurile, ba mai mult, spiritul auto-critic e extrem de sanatos, mai ales pentru un neam de manelari otevisti si inculti.
      complexat io fi tu in postura de care vorbesti. in realitate romanul educat e departe de sentimentul de complexare in fata vesticilor, e constient de valoarea lui si capacitatile proprii. doar ca aia-s putini. mai incearca.
  • +3 (3 voturi)    
    diferenta? hmm (Joi, 10 septembrie 2009, 1:47)

    carmabox [utilizator]

    Eu nu cred ca la noi mirlania si smecheria difera in functie de destinatarul mesajului. Aia e, si cu asta basta. Eu nu cred ca soferul sau ala cu sapca mi s-ar fi adresat mie, romanca, altfel. Faptul ca erau straini le-a dat doar un motiv in plus de care sa se lege in smecheria lor. Ba dimpotriva, am observat un comportament imbunatatit uneori fata de straini, mai ales cand sunt interese materiale la mijloc. Ca deh...strainul are mai multi bani ca romanul.

    Am citit amuzata posturile celor ce stiu cum e in Cehia, traind fenomenul pe pielea mea. Nicaieri nu am intalnit felul asta ignorant si agresiv de comportament fata de straini (aici clar se face o diferenta, nu i-ar raspunde cehului cum imi raspund mie). Si nu e numai din cauza limbii (de care nu vorbesc nici una in afara de a lor), ci de rea vointa, ca doar cu limba gimnastica mi-a mers peste tot pana acum, cand oamenii nu vorbeau de nici unele...asta daca nu sunt de-a dreptul cretini.

    Cu putoarea, pfuaaai.... Inca ma intreb cum pot sa miroasa in halul ala mai ales dimineata cand se duc pe unde s-or duce. ..
  • +3 (3 voturi)    
    cat costa.... (Joi, 10 septembrie 2009, 8:50)

    laurentiu [anonim]

    "puloverul asta?"....
    "1 milion juma'"
    "multumesc"....

    2 minute mai tarziu....altcineva nu eu...

    "how much is this sweater?"
    "5 millions"

    Targul de dupa Busteni...2005!
  • +1 (5 voturi)    
    a (Joi, 10 septembrie 2009, 9:41)

    eduard [anonim]

    am fost acum cateva zile in bucuresti si-am ramas uimit cat de ciudati sunt oamenii de pe acolo, ciufuti, tiganosi, civilizatie zero - cum dracu sa te simti bine in preajma lor? eu unul n-as locui nici platit un niciun oras din afara ardealului, aici e alt film.
    • +1 (3 voturi)    
      bine ca esti tu civilizat ... (Joi, 10 septembrie 2009, 11:07)

      alex [anonim] i-a raspuns lui eduard

      e adevarat in Bucuresti sunt zone mai putin "civilizate" dar de ce generalizezi ... crezi ca eu ca bucurestean ma simt bine cand vin oameni "ciufuti, tiganosi cu civilizatie zero" care au impanzit Bucurestiul venind din provincie ??? apropo sa stii ca 70% din populatia Bucurestiului e venita din alte orase ... asa ca mi-e mi-ar fi rusine sa deschid gura...
      • 0 (0 voturi)    
        mda (Joi, 10 septembrie 2009, 15:53)

        cosmin [anonim] i-a raspuns lui alex

        "ti-e" (:) ar trebui sa-ti fie rusine sa postezi mesaje cu asa gramatica.
        or fi 70% cum zici tu, da' din aia 70% trei sferturi is moldoveni, deci n-ai zis nimic cu asta.
        pe de alta parte, voi sunteti vinovati. in loc sa ii cultivati voi pe provinciali, in spiritul elevat si decent al bucuresteanului autentic, v-ati lasat tarati in mocirla manelelor si tiganiei de cocina.
        zicand vanghelie, am zis tot. nashpa.
        • 0 (0 voturi)    
          eram obosit dle. prof. univ. dr. academician (Vineri, 11 septembrie 2009, 20:50)

          alex [anonim] i-a raspuns lui cosmin

          si nu, chiar nu ai dreptate - toti dobitocii au venit in Bucuresti in frunte cu Boc , care provine chiar din Clujul tau mult iubit... sunt destui si din Moldova dar altceva am vrut sa zic ... sunt toti romani iar in Bucuresti chiar nu mai poti sa vorbesti de bucuresteni ... cei care sunt nascuti in Bucuresti si stau pe aici sunt infinit mai putini decat cei care vin cu speranta unei zile mai bune... si apropo ai o facultate, doua facute pe la Spiru sau ce?
        • 0 (0 voturi)    
          si ce propui mai exact ... (Vineri, 11 septembrie 2009, 20:53)

          alex [anonim] i-a raspuns lui cosmin

          daca toti provincialii vin aici ... sa stii ca cei care prefera manelele si pe Vanghelie sunt tigani sau oameni de la tara, asa ca tine, care stau toata ziua si casca gura la gibonii aia de la TV... dar timpurile se schimba stai linistit...
    • +1 (1 vot)    
      ee, hai... (Joi, 10 septembrie 2009, 12:02)

      carmabox [utilizator] i-a raspuns lui eduard

      Lasa-ma sa ghicesc, daca te intreaba strainul where are you from, tu zici from Transilvania, nu? Ca Romania e rusine, pe de-a intregul e alt film...
  • +2 (4 voturi)    
    ie ospitalierri! (Joi, 10 septembrie 2009, 9:43)

    Boborr Ospitalierr [anonim]

    M-am reîntors recent din Elveţia, ţară în care oamenii erau amabili, liniştiţi şi zâmbeau. Pe Otopeni am luat contact cu primul conaţional oficial, madama de la paşapoarte... Avea o mutră de neuitat. Mi-a aruncat cu dispreţ paşaportul înapoi după ce i-a aruncat o privire competentă. O 'primă impresie' care dovedeşte, încă odată, că suntem un popor minunat, un/o lend ăv ciois. Să trăiţi bine.
  • 0 (0 voturi)    
    Franceza e moarta (Joi, 10 septembrie 2009, 19:47)

    Francois [anonim]

    Ce-ar fii ca francezii sa invete engleza ca nimanui nu-i pasa de limba lor. Asa s-ar descurca mai bine. Pana si soferul stia doua trei cuvinte


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă