Situatia din invatamantul superior romanesc

de Stefan Vlaston HotNews.ro
Vineri, 14 august 2009, 14:29 Actualitate | Opinii

Evolutia din ultimii ani a invatamantului superior prevestea impasul la care s-a ajuns. Impas mult mai profund decat cel care apare la suprafata in aceste zile. Universitatile de stat si private, prevalandu-se de autonomia universitara, au scapat de sub orice control al statului.

Statul este responsabil in fata cetatenilor contribuabili de legalitatea si calitatea serviciilor aflate in piata. Inclusiv a serviciilor educationale. In masura in care legislatia nu e clara sau cetatenii nu sunt informati prin toate mijloacele posibile asupra situatiilor ilegale care apar, statul este vinovat de neindeplinirea responsabilitatilor pentru care incaseaza taxe si impozite. Iar cand este facuta cu buna stiinta, capata conotatii penale prevazute de legea raspunderii ministeriale.

Existenta unei singure agentii de acreditare de stat, care detine monopol in aceasta activitate, conduce, in originala “traditie” romaneasca, la coruptie si trafic de influenta. Asa se explica faptul ca din 18 universitati evaluate institutional de catre ARACIS, 14 au primit calificativul “grad ridicat de incredere”, ceeace contrazice flagrant perceptia cetatenilor, conform careia universitatile, in majoritatea cazurilor, vand diplome celor care le doresc si au si banii necesari sa le cumpere. Au fost acordate, probabil, milioane de diplome, avand antetul ministerului, fara acoperire in competentele pe care le presupun. Se platesc acum politele a 19 ani de nereformare a educatiei, iar cei mai afectati sunt tinerii care nu pot beneficia pe deplin, in piata muncii, de drepturile oferite de aceste diplome.

1.    Programele de studii acreditate de catre ARACIS, dupa criterii fara nici o legatura cu standardele folosite in  SEIS  (Spatiul European al Invatamantului Superior)  nu sunt, unele dintre ele, mai performante comparativ cu cele “renegate” acum la Universitatea Spiru Haret. Totul a fost posibil datorita complicitatii dintre politicieni si universitatile private, multi dintre ei fiind beneficiari ai unor sume imense obtinute pe statele de plata ale  acestor universitati sau a unor diplome dobandite in conditii cel putin dubioase. ARACIS si MECI au acordat acreditari nu pe standarde de calitate clare, ci pe criterii de apartenenta la clientele politice  sau, si mai direct, in functie de sumele de bani primite ca sponsorizari politice. Justificarea ca Romania era mult ramasa in urma in privinta numarului de absolventi de invatamant superior nu poate fi o scuza pentru acordarea iresponsabila  a diplomelor, fara control al calitatii si al competentelor aflate in spatele acestor diplome.


2.    Masurile legislative adoptate in parlament de comisiile care aveau in componenta si conducere rectori, profesori universitari, au lasat special portite care sa justifice deciziile instantelor, precum cea de astazi in cazul Spiru Haret. Care instante judeca dupa texte de lege, nu dupa bun simt sau interes national. Probabil multi judecatori sunt legati prin interese pecuniare de universitati private, la care predau, ei sau rudele lor.

Declaratia fostului ministru Mihail Hardau, actualmente presedintele comisiei de invatamant din Senatul Romaniei, conforma careia “Spiru Haret si alte universitati private controleaza parlamentul si ministerul educatiei” ar fi constituit un soc, in orice tara normala, venind de la o persoana care ar trebui sa stie ce spune. Nu s-a intamplat asa.


3.     Schimbarile operate in invatamantul preuniversitar au avut drept scop ca majoritatea elevilor sa ajunga sa “cotizeze” prin taxe la invatamantul superior. Au fost desfiintate pe rand: examenul de capacitate, testele nationale, tezele unice, restrictia ca elevii aflati pe ruta progresiva sa sustina examenul de bacalaureat, scolile de arte si meserii, filiera tehnologica s-a diminuat dramatic, examenele de admitere la liceu sunt respinse de minister, astfel incat, fara o calificare care sa le permita intrarea in piata muncii dupa absolvirea liceului, elevii sa se inscrie la facultati in speranta obtinerii unor diplome aducatoare de joburi bine platite. Chiar si recenta propunere a d-nei ministru Andronescu relativa la obligativitatea liceului de 13 ani are in spate tot o astfel de motivatie.


4.     Cum a fost posibil ca ministerul sa elibereze diplome cu antetul si timbrul sec ale  ministerului pentru absolventi ai unor programe neautorizate este iarasi o intrebare care asteapta raspuns. De ce ministerul si ARACIS n-au avertizat candidatii, pe canale media, asupra listei cu programe de studii neacreditate, pentru a-i feri  de alegeri gresite, este si acesta un mister care isi asteapta dezlegarea. Ce s-a intamplat cu ancheta diplomelor false de  stomatologie, eliberate de universitatea din Oradea, care ulterior acestui eveniment a primit de la ARACIS calificativul maxim, “grad ridicat de incredere”? Cum este posibil ca din 18 universitati evaluate de catre ARACIS, 14 sa primeasca acelasi “grad ridicat de incredere”, cand scandalurile se tin lant in invatamantul superior romanesc?

De ce au fost dati afara din sali, cu jandarmii, candidatii la titularizare, posesori ai diplomelor de la Spiru Haret, daca ulterior diplomele au fost declarate valabile?

Pana la aflarea adevarului singura explicatie este complicitatea dintre minister, ARACIS si managerii universitatilor, care nu aveau nici un interes sa se afle situatia exacta a legalitatii programelor de studii.

Asa se explica si contestarea vehementa de catre minister si ARACIS a evaluarii realizate de CUC (Coalitia pentru Universitati Curate), care contrazice flagrant evaluarile ARACIS.

Dosarul celor 15.000 de diplome false, ajuns acum la DNA, surprinde probabil doar varful aisbergului, posibil tocmai datorita situatiei descrise anterior. Problema grava este incapacitatea institutiilor statului, pana la nivel de minister, de a gestiona domeniul de care raspund, fara interventia organelor de ancheta penala. Zona de control, ancheta si sanctiunea administrativa este aproape inexistenta in Romania, in mod sigur in domeniul educational.


5.     Refuzul obstinat al d-nei ministru de a pune in opera pachetul de legi elaborat de comisia Miclea, amana la nesfarsit introducerea unor mecanisme clare de control al statului in zona invatamantului superior. Improvizatiile si experimentele, care de 19 ani fac mai mult rau in loc sa aduca stabilitate si predictibilitate, se vor intinde si in anul scolar urmator. Beneficiarii starii de incertitudine si ambiguitati legislative sunt politicienii, rectorii si universitarii care profita cu nerusinare de naivitatea si neinformarea elevilor si parintilor, transformand universitatile in afaceri cu un randament care depaseste cu mult pe cel al unor firme celebre. In schimbul taxelor platite, in majoritatea situatiilor absolventii termina facultatea la fel de nestiutori precum au intrat.


6.     Solutia avansata si in alte ocazii de catre EDU CER este urmatoarea: suspendarea tuturor acreditarilor acordate pana in prezent universitatilor si revalidarea acestora de catre agentii de specialitate din tari ale UE, utilizand standardele de evaluare din spatiul european. Doar asa se mai poate recredibiliza invatamantul superior romanesc.

Interventia rapida a organelor decizionale ale statului de la nivelul cel mai inalt, pentru revenirea la normalitate in acest domeniu, are ca miza nerecunoasterea diplomelor romanesti in piata muncii din Uniunea Europeana, blocarea accesului tinerilor romani in aceasta piata.

In conditiile in care economia Romaniei se contracta de la o luna la alta, piata muncii europene este vitala pentru preluarea tinerilor absolventi care nu-si gasesc un loc de munca in tara.

Din nefericire, tinerii care au muncit si meritat diplomele obtinute sunt pusi in situatia de a suporta consecintele imposturii generalizate, iar riscul nerecunoasterii diplomelor romanesti in piata muncii europene este extrem de actual, conform semnalelor care vin din Uniunea Europeana.


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
3861 vizualizari
  • +4 (4 voturi)    
    Manifest (Vineri, 14 august 2009, 14:49)

    Toma [anonim]

    Acest text ar trebui răspândit, în diverse moduri, în spaţiul public, politic, privat. În ţară şi afară. Ca un manifest.
    • +2 (2 voturi)    
      cine ar citi? (Vineri, 14 august 2009, 20:10)

      leon [anonim] i-a raspuns lui Toma

      da....este un text bun si da, ar trebui citit de cat mai multe persoane...dar cati din acest popor de inculti vor intelege ceva sau macar vor fi interesati de acest subiect? daca nu e vorba de masina lui mutu, sanii zavorancei sau ultimul hit al lui mircea mondialu 75% dintre romani nici nu se vor uita....asta e tara in care traim...
  • +3 (3 voturi)    
    nu se vrea (Vineri, 14 august 2009, 16:24)

    io [anonim]

    domnule Vlaston, intrarea in normalitate in invatamintul superior.
    va dau un exemplu, la o specializare de master la fac. de psiho-sociologie sint 7 locuri bugetate si 40 cu plata.
    in conditiile in care, fac. de stat fiind obligatoriu AUTONOMA si NON-PROFIT, toti banii incasati trebuie cheltuiti.
    si ei sint cheltuiti nu pe infrastructura, ci intra in buzunarele mafiei de la conducere.
    • 0 (0 voturi)    
      Aberatii (Duminică, 16 august 2009, 12:39)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui io

      Pe baza materiala si infrastructura statului autonomia universitara s-a transformat in privatizare de facto. Ce daca e nonprofit, salariile imense sunt cat se poate de profitabile. Statul e de vina, ca accepta asta. Dar cand statul inseamna chiar profitorii, iata cum vine de se leaga. Ajungem la baza lucrurilor: cine reprezinta statul, ce inseamna responsabilitate publica, cum este sanctionata lipsa ei, in afara procesului electoral, care se intampla prea rar. Legea Miclea e mult mai taioasa, poate nu suficient, dar nu se poate compara cu Codul Andronescu facut de clujeni. Oameni luminati, nu-i asa...
  • +3 (3 voturi)    
    Invatamant post revolutie (Vineri, 14 august 2009, 16:56)

    OVE [anonim]

    Eu cred ca pe cei din UE nu ii intereseaza. Nu au nici un gand sa importe forta de munca calificata de la noi.
    99% din romanii care muncesc in afara o fac pe joburile cel mai prost platite, periculoase si murdare, ca de exemplu: agricultura, constructii, vapoare, curatenie prin hoteluri, bone de copii, industria sexului, mai nou trafic cu droguri etc.
    Cum zicea un amic de-al meu din Canada, romanii au inceput sa fie priviti ca un fel de "mexicani", cu joburile specifice originii lor.
    Diplomele sunt recunoscute la noi mai ales in sistemul bugetar, aproape de loc in sistemul particular. S-a dorit un sistem in care toti copii de barosani din sistemul bugetar sa ajunga barosani la randul lor fara sa aiba probleme cu obtinerea diplomei necesare. Sistemul functioneaza perfect.. Orice copil de barosan va ajunge pe postul pe care a fost harazit inca de la nasterea norocoasa in familia potrivita, fara sa aiba vreo concurenta nedorita din partea "flamanzilor" nascuti in familii de saraci.
    Fiti realisti, diploma nu mai face 2 bani fara relatiile necesare.
  • -1 (3 voturi)    
    Invatamant (Vineri, 14 august 2009, 17:07)

    gheorghe [anonim]

    Articol foarte bun, dar inca nu a-ti ajuns la imaginea completa a invatamantului "stil Spiru Haret" ARACIS, CUC si altele cu atributii asemanatoare ar trebui desfintate , nu isi fac datoria. Lacomia unor oameni , nepasarea noastra a tuturor, calitatea politicienilor , implicarea lor in autonomia universitara a dus la ceva monstruos. Lucrand in domeniul IT am ajutat destui oameni sa-si faca niste referate care apoi au tinut loc de examen, adica am cautat pe net si apoi copy paste si gata referatu si apoi gata studiile. Culmea e ca tot cam asa am "redactat" si niste lucrari de doctorat. Toate aceste incercari si "studii" au fost facute de acei oameni pentru a castiga niste bani in plus. Cunosc si politicieni ajunsi primari care fara experienta au devenit "jurnalisti" , "economisti" , "juristi" cu diploma la Spiru Haret sau in alta parte. Nu e vina lor, e vina unui sistem prost , e vina noastra a tuturor.
  • 0 (4 voturi)    
    atentie! (Vineri, 14 august 2009, 18:12)

    XENOPOL [anonim]

    domnule,imi dau seama unde "bateti"!

    cunosc absolventi la stat care-mi spun ca fac o facultate doar de dragul diplomei, nu fiindca-i intereseaza domeniul! am intalnit idioti "la stat", care nu-si cunosc domeniul, nu stiu o limba straina, nu-i intereseaza decat sa stea prin baruri si sa asculte manele!
    la id ush, sunt si persoane foarte capabile,
    dvs. deplasati discutia de fond pe care o treceti intr-o zona a formalismelor.
    asadar, priviti individul insusi, nu-l dizolvati in birocratie!
  • -1 (5 voturi)    
    parere (Vineri, 14 august 2009, 18:31)

    Bogdan [anonim]

    nu este posibil sa vina experti din alte tari sa evalueze invatamantul superior din Romania

    ce ar spune lumea despre Germania si invatamantul ei, daca nemtii ar cere comisii din alte tari care sa le evelueze universitatile?

    ne dam singuri cu stangul in dreptul cerand evaluari din exterior

    oamenii din invatamantul superior din Romania ar trebui sa aiba mai mult bun simt

    inainte de '98 invatamantul romanesc era de TOP in lume --- oare n-ar fi o idee sa ne inspiram de acolo?

    ideea de a plati profesorii in functie de numarul de studenti a transformat universitatile intr-o piata ordinara --- cred ca profesorii ar trebui platiti in functie de grad si performante in cercetare si nu de cati studenti au facultatile si asa s-ar putea stimula performanta si nu mahalaua
    • +3 (3 voturi)    
      Nope! (Vineri, 14 august 2009, 19:41)

      Gimmy [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      Atata timp cat ARACIS-ul nu-si face treaba (au mers atat de departe cu mizeria incat evaluatorii externi erau in mare parte tot de-ai nostri, plecati de prin universitatile care tocmai erau evaluate), nu vad alta solutie decat evaluarea externa!

      Uite, amaratii de cehi au facut asa prin anii '90 (evaluarea a fost facuta de catre Deutsche Forschung Gemeineschaft) si de la atat dat cu stangu-n dreptu' acum au 4 facultati in top 500!

      In plus, ca tot vorbesti de nemti in necunostinta de cauza: evaluarile marilor institute precum
      Max Planck se face OBLIGATORIU de catre comisii internationale! Angajarea unui direct de institut la Max Planck se face la recomandarea unei comisii din experti internationali iar board-ul Max Planck ia cunostinta de sugestiile acestei comisii si are ultimul cuvant!

      Altceva?
      • +1 (1 vot)    
        ai dreptate (Sâmbătă, 15 august 2009, 12:19)

        Bogdan [anonim] i-a raspuns lui Gimmy

        s-ar putea sa ai dreptate

        dar ca sa schimbi mentalitatea celor din sistem ar trebui sa vina cineva si sa ii evalueze "la sange" pe toti si atunci pe bune, cred ca ar ramane maxim 20% din sistem pe posturile actuale

        exista in sistem "dinozauri" care n-au mai publicat nimic de ani de zile si care detin functii mari care controleaza totul si promoveaza impostura

        si acesti dinozauri au grija sa angajeze tineri dupa "chipul si asemanarea lor" care sa nu-i deranjeze cu nimic

        iar ideea de a lucra la stat intr-o universitate si de a avea salariul secret mi se pare foarte ciudata

        in felul acesta salariile sunt lasate la mana decanului si a catorva prieteni de-ai lui care fac absolut tot ce vor -- si nimeni nu ii controleaza

        astfel se intampla tot felul de anomalii in care un asistent care e prieten cu decanul ia salariu mai mare decat un conferentiar.... si asta nu pe criterii de performanta ci de clan

        si toata lumea tace pentru ca totul e secret si nu e bine sa superi "familia" pentru ca daca superi un membru, te certi cu tot clanul si nu ai nici o sansa

        ar fi interesant sa faca cineva un proiect de tip genealogy cu familiile din universitatile din Romania (s-a mai incercat asa ceva prin ziare)

        cred ca sunt sub 10% cei care nu fac parte din clanuri si familii la unele facultati

        ce sa mai vorbim -- tebuie sa dea o bomba si sa-i curete pe toti ca sa se asaneze sistemul

        prima lege care ar trebui data in invatamant ar trebui sa spuna ca numai un membru al unei familii are voie sa lucreze la o facultate -- sa aleaga familiile care e acela...:) -- si asta sa se aplice si la angajatii actuali nu numai de acum inainte
  • +2 (2 voturi)    
    Vizibilitate articol (Vineri, 14 august 2009, 18:40)

    AR [anonim]

    Ma intreb de ce articolului nu i se acorda un spatiu mai vizibil... Dupa cat s-a discutat atat de ce se intampla la universitatile particulare, iar ARACIS-ul a fost prezentat de minister ca un fel de Mesia care face judecata de apoi a universitatilor, cred ca si ARACIS-ul merita o examinare mai atenta...

    Invatamantul universitar are o gramada de probleme, fie de stat, fie particular
  • 0 (2 voturi)    
    atentie ! (Vineri, 14 august 2009, 19:31)

    xenopol [anonim]

    cunosc absolventi la stat care-mi spuneau ca fac o facultate doar de dragul diplomei, nu fiindca-i intereseaza domeniul! am intalnit idioti "la stat", care nu-si cunosc domeniul, nu stiu o limba straina, nu-i intereseaza decat sa stea prin baruri si sa asculte manele!
  • +3 (3 voturi)    
    lipsa de competente (Vineri, 14 august 2009, 20:05)

    kris [anonim]

    Ce valoare un invatamant care nu poate crea valori recunoscute pe plan european sau care nu creeaza un minim de competente?
    Nu e posibil ca dupa ce termini un liceu sa nu stii sa utilizezi un calculator la nivel de programe de tip Office, sau sa nu stii 20 de cuvinte intr-o limba straina, oricat de slabe rezultate ai avea ...
    Despre invatamantul superior ce sa spui? Am numerosi colegi cu studii superioare care habar nu au de editoare de texte ca despre programe profesionale gen Catia, Autocad etc e Star Trek...
    Culmea ca 90% din sefii de la stat nu a un minim de cunostinte informatice, exceptie doar cei care au terminat informatica, de management sau de specialitate ... toti trag sfori sa ramana pe functie..
  • +1 (1 vot)    
    excelent articol (Vineri, 14 august 2009, 20:20)

    anonim [anonim]

    Felicitari!
    Articolul este excelent, aveti perfect dreptate.Problema este ca si daca toti stim ce se intampla cine si ce poate sa faca?
    • 0 (0 voturi)    
      Ce sa facem (Duminică, 16 august 2009, 12:59)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui anonim

      In aceasta perioada sa facem presiuni sa treaca legea Miclea, poate chiar mai taioasa la capitolul control si sanctiuni. Pe toate caile pe care le avem la indemana.
  • +1 (1 vot)    
    "Scoala noastra produce timpiti" (Sâmbătă, 15 august 2009, 6:04)

    Aron Deleanu [anonim]

    Spunea cineva."Timpitii" pot avea diplome de scoala generala ,de liceu,de facultate ,master,...Numai cine nu vrea nu are titlul de "doctor".Van Ghelie dece a renuntat la cea de-a doua facultate?.
    • 0 (0 voturi)    
      Reactie (Duminică, 16 august 2009, 11:59)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Aron Deleanu

      Zicea cineva ca a ajuns sa-i fie rusine sa declare ca are titlul de doctor. Sa nu fie asociat cu Mischie, Dinel Staicu, Genica Boierica si altii.

      Stie cineva, undeva, o lista completa a titlurilor de doctori acordate in ultimii 10 ani? Ar fi instructiv-distractiv. Mi-e teama insa ca nu exista.
  • +1 (1 vot)    
    Hotnews, faceti articolul mai vizibil! (Sâmbătă, 15 august 2009, 8:22)

    misha [anonim]

    Nu-l lasati la capitolul "printre altele"
  • -1 (1 vot)    
    relativ ... (Sâmbătă, 15 august 2009, 10:40)

    nety [anonim]

    ... corect ceea ce se spune mai sus. niciodata nu se pot face generalizari. in echipele de evaluatori a celor 18 universitati au fost in toate cazurile si evaluatori externi (nu de ai nostrii cum spune cineva). Invatamantul romanesc ceeaza valori recunoscute, cei care spun ca nu, habar nu au de prestigiul unor specialisti romani peste hotare. exista domenii in care, cu toata saracia de resurse, avem oameni apreciati drept supracalificati. cancerul spiru haret nu caracterizeaza invatamantul superiro romanesc.
    • 0 (0 voturi)    
      O fi adevarat (Duminică, 16 august 2009, 11:55)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui nety

      Ca existe si lucruri pozitive. Dar reprezinta insule de excelenta intr-o mare de mediocritate si mai grav, de impostura. Este de tolerat asa ceva?
      In pus, recunoastrea diplomelor noastre in UE nu se bazeza pe "insule" ci, statistic, pe calitatea intregului invatamant universitar.

      Stiam ca au fost reprezentanti straini in comisii, nu stiu procedura de adoptare a calificativelor in aceste comisii. Chiar si lipsa de transparenta da de gandit. Ce opinie au avut reprezentantii straini? Dar sa acceptam ca in procent de 77% din inv. superior este in regula ....

      Multumesc tuturor celor care au avut cuvinte de apreciere fata de articol.
  • 0 (0 voturi)    
    Poate ar trebui sa fim realisti nu patetici... (Sâmbătă, 15 august 2009, 11:40)

    Omu' de pe margine [anonim]

    ... in discutarea problemelor invatamantului universitar romanesc. Ceea ce deranjeaza la acest material este accentuarea "controlului statului" asupra sectorului educatiei. Ori, problemele cu care s-a confruntat si se confrunta invatamantul universitar au fost si sunt generate tocmai in urma acestui "control" exercitat de stat...

    Piata muncii este cea care trebuie sa joace rolul cel mai important in controlul si reglarea invatamantului universitar si nu statul prin organismele sale de "control".

    Valoarea unei diplome universitare este data, in primul rand, de sansele pe care le are un posesor al acesteia pe piata muncii.

    Este util ca aducem in discutie invatamantul privat dar ne facem ca nu vedem risipa de bani publici facuta pentru a tine in viata, la universitatile de stat, specializarile care produc absolventi de care piata romaneasca a muncii nu are nevoie!

    De asemenea, mi se pare exagerata abordarea "nerecunoasterii diplomelor romanesti in piata muncii din Uniunea Europeana". Aici este vorba despre alte aspecte: in primul rand, de respectarea prevederilor europene referitoare la libera circulatie a fortei de munca, in al doilea rand de dorinta angajatorilor europeni de a prelua absolventi din Romania.

    Nu in ultimul rand, si domnul Vlaston si ceilalti care isi exprima pareri despre invatamantul universitar sau, in general, despre invatamantul din Romania, ar trebui sa nu uite ca sistemul de invatamant trebuie gandit si reformat pornind de la nevoile copiilor si ale parintilor acestora (care le "sponsorizeaza" cel putin 80 % din formarea profesionala platind taxe si impozite...

    Sistemul de invatamant nu trebuie sa existe pentru sine, pentru orgoliile unora sau altora dintre "reformatorii" sai sau, din patru in patru ani, prin preajma alegerilor.

    Pur si simplu, avem nevoie de copii educati, care sa aiba un viitor profesional onest si promitator si de aceea avem nevoie de o scoala buna!
    • 0 (0 voturi)    
      In Polonia (Luni, 17 august 2009, 10:02)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Omu' de pe margine

      Nici nu exista un curriculum national. Fiecare scoala isi defineste propriul curriculum si propria identitate educationala. Un amanunt: Polonia a trecut, fara mari costuri, peste criza economica.

      Comunitatea scolara, formata din parinti, profesori, elevi, studenti, mediul de afaceri, reprezentantii Cons. Local, trebuie sa decida.
  • 0 (0 voturi)    
    Andronescu muta studentii de la Spiru la Cantemir (Sâmbătă, 15 august 2009, 14:14)

    vlad r - timisoara [anonim]

    avand in vedere ca dna Corina Dumitrescu - rector la universitatea privata Dimitrie Cantemir - este consilier personal al dnei ministrese Andronescu, e evident ca ministerul educatiei sa incerce sa distruga Spiru Haret.

    studentii de Spriu Haret unde se vor muta?

    la Dimitrie Cantemir, nu?

    Geoana se face ca uita ce consilieri are ministrul Ecaterina Andronescu...
  • +1 (1 vot)    
    Marga, sustinatorul "322"? (Duminică, 16 august 2009, 10:48)

    Om bun [utilizator]

    L-am auzit acum, la Realitatea FM, pe cetateanul Marga, in una dintre foarte frecventele sale interventii, din ultimele zile, referitoare la propunerile de reformare a invatamantului (cele doua variante).
    Auzidu-l pe cetateanul Marga cat de aprins o sustine pe Abramburica si cum marginalizeaza programul "Miclea", imi pun intrebarea:
    - daca nu ar fi membru PNL (este!), si daca presedintele Basescu l-ar fi ales pe el sa conduca acea comisie condusa de Miclea, ar mai fi fost un sustinator inflacarat al programului "Abramburica"?
    Din cele marturiste de cetateanul Marga, in emisiune, acesta a colaborat la proramul "Abramburica". Asta, numai ca razbunare impotriva presedintelui si impotriva lui Miclea.
    A devenit Marga un sustinator al "322", ca membru fidel al PNL? I-o fi promis dublu-repetentul ca il face ministru daca "322" va avea succes, la toamna (sa fie ales oricine, numai Basescu nu.
    • +1 (1 vot)    
      Garantat (Duminică, 16 august 2009, 11:56)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Om bun

      Va primi si d-l Marga stampila "garantat Vanghelie"?
      • 0 (0 voturi)    
        Bravo! (Luni, 17 august 2009, 6:32)

        Om bun [utilizator] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Intrebarea dv. concisa spune tot.
        Non multa sed multum.
  • 0 (0 voturi)    
    Idee (Duminică, 16 august 2009, 12:11)

    Srefan Vlaston [anonim]

    Exista prea multi studenti care "se joaca de-a facultatea". Daca merge, bine. N-au decat, dar pe banii lor, nu pe ai nostri.

    Poate ar fi de bugetat din fonduri publice doar 20.000-25.000 de locuri, inclusiv intretinerea si alte mijloace de invatare, pentru cei mai buni elevi, cu examene de admitere riguroase. In rest, daca vor sa dea banii fara sa obtina competentele presupuse de diplome, treaba lor, ca de prostie nu te poate apara nimeni, nici macar statul

    Si in America sunt "universitati" de apartament care vand diplome ca suveniruri, pentru amatori. Dar nu au recunoasterea statului american.

    Adica, statul roman sa zica: noi garantam doar pt. univ. x,y, z. In rest, va distrati pe banii vostri.
    • 0 (0 voturi)    
      de ce sa nu plateasca toti ?? (Duminică, 16 august 2009, 14:27)

      Corneliu Sarbu [anonim] i-a raspuns lui Srefan Vlaston

      D-le Vlaston, de ce va sfiitzi sa cereti ca TOTI STUDENTII, la stat sau privat, sa plateasca taxe de scolarizare. Asa se intampla in USA, chiar si la universitatile publice (de stat) si se dovedeste a fi foarte bine (atata doar ca studentii locuitori ai statului federal caruia ii apartine universitatea publica au privilegiul unor taxe mai mici, fata de cei care vin din alt stat federal, care platesc taxa intreaga). Ce mare efect ar avea ca statul sa sustina integral "doar" 20000-25000 de studenti ? Nu va dati seama ce manarii se vor declansa pt. ocuparea acestor locuri ? Exista o singura solutie: sa plateasca toti studentii. Pe de alta parte, la fel ca in USA, sustinerea din bani pub lici a universitatilor publice sa se faca prin acoperirea unui salariu minim (specific fiecarei functii didactice) , mai mic decat cel actual (50%, nu mai mult), restul urmand a fi acoperit din taxe, sponsorizari, alte surse. In USA acest sistem da rezultate foarte bune si stimuleaza efectiv competitivitatea intre universitati. Oricum, statul are deja o contributie imensa in sustinerea universitatilor, prin aceea ca a creat o baza materiala (cladiri, aparatura - cata este etc.) ce poate fi "cedata" gratis pentru includerea in patrimoniul universitatilor. De ce noi, statul sa platim IN PERMANENTA "experimentele" si 'distractia" a tot felul de tineri care nu au nici-o chemare sa studieze ? Mi se pare absurd.
      • 0 (0 voturi)    
        Poate... (Duminică, 16 august 2009, 15:37)

        Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Corneliu Sarbu

        Exista elevi foarte buni din familii care nu au dupa ce sa bea apa... De unde sa plateasca. Chestia sa ia credite pe care apoi sa le returneze tine de o anumita cultura, de o anumita rutina, care la noi nu exista. Intr-o prima etapa ar fi mai buna o masura de tranzitie.
        • 0 (0 voturi)    
          cat de numerosi sunt acestia ? (Luni, 17 august 2009, 7:43)

          Corneliu Sarbu [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

          Cati astfel de elevi (foarte buni, dar din familii sarace) exista in RO ? Puteti apela la o statistica credibila ? Pot ei sa fie cam 1 la 100.000 ? Pentru ASTFEL de cazuri interventia statului, cu sustinere financiara totala, este binevenita si de dorit, nu insa pentru un numar de 20.000 - 25.000 estimati... ochiometric. Atunci cand sustinerea financiara se face DE LA CAZ LA CAZ, prin demonstratii irefutabile ale valorii candidatului ce reclama sustinere financiara, se evita manariile tipic romanesti ce vor interveni cand evaluarea se face "la gramada". Asadar, nu numai creditul pentru scolarizare este singura solutie. In plus, exista - sau pot exista, sau vor exista - multe alte surse de burse de studiu, care, insa, se acorda individual - iar asta este BINE. Acolo unde statul pune la bataie un numerus clausus de burse, acelea sunt supuse fraudarii in dulcele stil mioritic ce ne carcaterizeaza.
          • 0 (0 voturi)    
            Multi (Luni, 17 august 2009, 10:18)

            Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Corneliu Sarbu

            Mult mai multi decat presupuneti. Nu uitati ca eu lucrez cu ei zi de zi.


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri