Paine alba, paine neagra. Paradoxuri ale postcomunismului

de Catalin Sturza     Blog de jurnalist cultural
Joi, 2 iulie 2009, 10:21 Actualitate | Opinii

Tot ce putea fi mai bun inainte de 1989 era o paine alba, pufoasa si, eventual, calda. Tot ceea ce putea fi mai rau era o paine neagra, de secara/graham, de care lumea era satula pana peste cap.

Tot ceea ce poate fi mai rau, pentru sanatatea omului capitalist din anii 2000, e o franzela pufoasa. Aceasta se transforma intr-o adevarata bomba daca, Doamne pazeste!, mai e si calda. Tot ceea ce poate fi mai bun pentru romanul capitalist postrevolutionar e o paine neagra, de secara/graham, pentru care lumea se bate la magazin.

In epoca odioasa, oamenii erau gata sa se calce in picioare pentru un litru de lapte cu grasime, de la tarani. Laptele de la ICIL era prelucrat si nu avea deloc grasime. Comunistii erau injurati pentru ca scoteau totul din el. Mai cumpara cineva astazi lapte cu mai mult de 1,5% grasime? Nu, pentru ca face rau sanatatii. Romanii consuma cu cea mai mare placere laptele cel mai slab si cel mai putin gustos, atunci cand nu prefera chiar laptele de soia.

Carnea cea mai buna (si rara) era cea de porc, pe care o obtineai pe sub mana, de la abator, sau de la o ruda cu casa si curte la tara. Lumea se batea pe sorici si pe jumari si era, in schimb, satula de carnea de pui si de pestele oceanic, din alimentara. Mai nimeni nu se uita acum la carnea de porc. Puiul si pestele, insa, da! Acestea sunt alimente usoare cu care se traieste bine.

Unul dintre motivele pentru care Ceausescu era injurat cel mai tare era faptul ca taia curentul oamenilor. Acum, intraga Romanie stinge, benevol, lumina de Ziua Pamantului. Stam pe intuneric si ne simtim ecologisti. Mai mult, ni se recomanda sa facem, pe cat posibil, economie de energie electrica, sa tinem aprinse cat mai putine becuri, sa punem in functiune cat mai putine electrocasnice. Nimic nu ni se pare mai firesc.

Regimul comunist era odios pentru ca ne limita anumite libertati. De pilda, ne interzicea sa corespondam cu rudele sau cu prietenii din strainatate. Acum, cei care lucreaza in birourile corporatiilor nu mai pot coresponda cu nimeni. Yahoo messengerul si yahoo emailul sunt interzise, cel putin in timpul orelor de program. Iar programul nu tine, ca pe vremuri, doar opt ore, in special daca exista o concurenta intre departamente, cine depaseste primul norma de afaceri. Multi angajati sustin ca aceste restrictii sunt firesti. E normal sa li se interzica sa intretina corespondente private, de ce sa piarda ei pretiosul timp al marelui binefacator corporatist?

Iar daca managementul citeste corespondenta de serviciu a angajatilor, cu atat mai bine: conducatorii au dreptul sa ia masuri pentru a asigura bunastarea perpetua a firmei, pentru a depista elementele lenese si pentru a preintampina eventualele acte de sabotaj.

Omul comunist manca, de voie, de nevoie, dietetic, insa tanjea dupa o mancare gustoasa. Omul capitalist are la discretie mancarea gustoasa si si-o interzice. De ce? Pentru ca tine la silueta si urmeaza indicatiile medicilor. Din proprie vointa, romanul postrevolutionar isi baga acum pe nas painea neagra, lapte degresat si pui lesinati, isi opreste singur curentul, renunta benevol la propriile drepturi, isi lasa corespondenta la indemana sefilor si sustine sus si tare ca toate aceste lucruri sunt cat se poate de firesti. Ba, mai mult, ca privatiunile ii fac si o mare placere.

Citeste si comenteaza pe Blog de jurnalist cultural.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

10313 vizualizari

  • +11 (17 voturi)    
    of (Joi, 2 iulie 2009, 10:36)

    of [anonim]

    ce simpla-i viata pentru unii!

    si ce usor pot face ei asocieri dintr-astea paradoxale...
    draga domnule sturza bati campii intr-o logica personala debordanta

    ia matale un parizer sa te simti bine poate-ti vine mintea la cap
  • +2 (8 voturi)    
    Cam exagerata treaba ... (Joi, 2 iulie 2009, 10:37)

    mircea [anonim]

    cu serviciul. Poate asta se intampla pe la unele firma de apartament in Romania. Cat despre comunicat se poate si dintr-o fereasta de brower...nu e nevoie sa instaleze careva YM..
  • +5 (9 voturi)    
    nereusita comparatie, nu merita comentata ! (Joi, 2 iulie 2009, 10:39)

    gheorghe [anonim]

    Punkt !
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea ai inteles (Joi, 2 iulie 2009, 10:55)

      chachapoya [utilizator] i-a raspuns lui gheorghe

      Nu cred ca autorul a vrut sa fie scrupulos cand a dat aceste exemple. Ce doreste acesta sa comunice e ca acum cand avem tot ce era interzis sau greu de gasit in comunism avem alte motive sa ni le interzicem.

      Adica a fost o revolutie pentru a obtine anumite lucruri interzise de conducere iar acuma cand le avem ni le interzicem noi singuri.
      • +3 (3 voturi)    
        Cine a inteles? (Joi, 2 iulie 2009, 11:42)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui chachapoya

        Probabil articolul ti se adresa "chachapoya".
        Daca se dorea sa promoveze informatie - mai degraba as spune ca o parte din acesti "capitalisti" se indreapta mai degraba spre hrana curata de la tarani - cei a caror capacitate de informare nu e total poluata de narcisism.

        Ma dedic destul de mult acestor aspecte ale vieti si cred ca domnule Sturza ca superficialitatea ne caracterizeaza in acesti ani. Superficialitatea si un anumit soi de narcisim.

        Cred ca articolul a atins o problematica extrem de "generoasa" si merita tratat cu atentie. Sunt chiar curios carui tip de audienta doriti sa va adresati.
      • -1 (3 voturi)    
        astea sunt nimicuri (Joi, 2 iulie 2009, 11:50)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui chachapoya

        astea sunt nimicuri pe langa celelalte lucruri interzice de comunism ca de exemplu libertatea
        • +4 (4 voturi)    
          liberatea sau ... cancan (Joi, 2 iulie 2009, 12:14)

          dorel [anonim] i-a raspuns lui Alex

          care erau interzise? si de cine?? de cei care acum sunt miliardari in euro si care ne calaresc cu voiosie! Care dau peste noi cu q7 si apoi te scot vinovat ca ai fost acolo?
          liberatatea de muri? de a consuma droguri? de a citi ceva ce nu poate fi citit? Astea erau si atunci. E usor sa sari imediat pentru a apara ce? nici atunci, nici acum nu eram liberi! si nu vom fi pana nu va disparea aceasta specie de gandaci care fac miliarde din prostia celor care scriu pareri de tampiti!
  • +9 (15 voturi)    
    Paralela imi pare totusi fortata (Joi, 2 iulie 2009, 10:40)

    marius [anonim]

    Din tot ce declarati ca ar face romanul postcomunist de astazi nu regasesc nimic la orice alt nivel decat al unui roman corporatist.
    Painea alba continua sa se vinda mult mai bine ca cea neagra. Duceti-va cu pui sau cu peste la un gratar facut cu vecinii de bloc si sa vedeti ce hohote de ras scoateti. De ziua Pamantului am fost singurul din bloc care am inchis lumina (si m-am uitat la televizor ca doar nu ma culcam la 8 seara...)
    Bunica mea nici nu concepe sa nu bea lapte fara 3,5% grasime (rosu sa fie, maica!).
    Asa ca lasati paralelele fortzate. Poate in turnul de fildes al unui om de cultura se face gratar de peste cu graham si lapte low-fat in timp ce se lectureaza Sartre la lumina lumanarii, dar afara este altfel.
    Zicala "cea mai buna leguma este porcul" ramane.
  • -4 (6 voturi)    
    BRAVO (Joi, 2 iulie 2009, 10:46)

    EU [anonim]

    Mi-a placut mult articolul. Nu imi placea comunismul asa cum era gandit dpdv al "tacerii", dar legat de alimentatie ai dreptate.

    Atunci nu se gaseau prea multe, dar ce era il consideram de nemancat, iar acum mancam exact acele chestii.

    Va mai aduceti aminte cata gargara se facea pentru faptul ca se introducea soia in salam? Acum se cumpara lapte de soia pt ca e buna.

    Asa e omul, si n-ai ce-i face
  • +2 (8 voturi)    
    Oau (Joi, 2 iulie 2009, 10:47)

    xyz [anonim]

    Extraordinar articol. Pe cate de banal pare, pe atat de profund este. Felicitari, Catalin, pentru felul cum ai sintetizat punctele bune si rele a doua sisteme aparent total diferite: dictatura comunista si aparenta libertate capitalista. Este adevarat: atunci eram sclavi cu acte in regula, acum alegem singuri sa fim sclavi. Asteptam cu interes o noua oranduire, evident capitalismul bazat pe consum salbatic si-a atins limitele si gafaie din greu.
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Joi, 2 iulie 2009, 10:55)

    xyz [anonim]

    Mda, inclusiv comentariile de mai sus arata clar ca diferenta dintre comunism si capitalism este diferenta intre sclavia impusa si sclavia acceptata.

    Apropo, cand v-ati intrebat ultima data: "oare ce as face astazi daca as fii un om liber?" Eh?
  • +6 (6 voturi)    
    Mda (Joi, 2 iulie 2009, 10:58)

    codrea [anonim]

    Atunci era constrangere, acum e doar o problema de educatie si informatie. Din punct de vedere al alimentatiei toate produsele enumerate mai sus sunt bune, depinde doar cantitatea ingerata zilnic din fiecare.
    Problema cea mai mare acuma ramane libertatea sub capitalism. La capitolul asta chiar exista o mare problema atunci cand statul sau corporatia decide ce e mai bine pentru tine ca individ.
    Cred ca cel mai bun exemplu ar fi cel cu purtatul centurii de siguranta. Statul te obliga pe tine, ca sofer, sa o porti si mai nou pe cel din dreapta ta. Dar nu pomeneste nimic de cei de pe locurile din spate. Statul te protejeaza pe tine ca sofer, dar pe pasagerii din masina ta nu.
    • 0 (0 voturi)    
      Vorbesti prostii (Joi, 2 iulie 2009, 11:30)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui codrea

      Vorbesti aiurea referitor la purtatul centurii de siguranta. Legislatia obliga orice persoana aflata in interiorul masinii, fie ea sofer sau pasager, sa poarte centura de siguranta, daca masina este echipata cu asa ceva pentru acel loc.
      "Art. 126. - (1) Conducatorii si pasagerii autovehiculelor, care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta, sunt obligati sa le poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice, atât în localitati, cât si în afara acestora.
      (4) În cazul în care în autovehicul exista atât locuri dotate cu centuri de siguranta, cât si locuri fara astfel de dispozitive, se ocupa de preferinta locurile dotate cu centurii de siguranta."
      E bine sa nu vorbesti in necunoastere de cauza.
      • -1 (1 vot)    
        ok (Joi, 2 iulie 2009, 14:52)

        codrea [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

        Ok, atunci sune-mi cate amenzi pentru nepurtarea centurii de siguranta s-au dat pentru ceilalti pasageri din masina.
        • +1 (1 vot)    
          Nu inteleg (Vineri, 3 iulie 2009, 11:22)

          Bogdan [anonim] i-a raspuns lui codrea

          Ce legatura are amenda cu existenta reglementarii? Tu ai spus mai sus ca statul nu obliga pasagerii din spate sa poarte centura. Eu ti-am aratat ca spui prostii. Acum vii si spui ca daca nu se amendeaza, nu exista? Asa, te pot si eu intreba cate amenzi pentru viteza se dau, raportat la numarul de depasiri ale vitezei maxime legale? Asta inseamna ca acea sanctiune nu exista?
          As zice sa nu mai insisti. Ai spus ceva, te-am contrazis cu argumente, "I win, you lose", viata merge inainte.
  • -3 (5 voturi)    
    Foarte tare articolul (Joi, 2 iulie 2009, 11:06)

    razvan [anonim]

    citesc hotnews de multa vreme si asta e primul articol pe care il comentez. buna treaba!
  • 0 (8 voturi)    
    Hei, mai incet cu comentariile rautacioase... (Joi, 2 iulie 2009, 11:06)

    andreea [anonim]

    Articolul este o scurta satira la adresa firii umane. Decat sa bombaniti mai bine amuzati-va...
  • -2 (2 voturi)    
    Retete originale si imitatii (Joi, 2 iulie 2009, 11:07)

    Autogreen [anonim]

    Parca era mai bun salamul atunci cand se facea din carne si soia. Pacat ca in ziua de astazi nu se mai gaseste pe piata parizer (dupa reteta originala).
  • +1 (3 voturi)    
    Diferenta (Joi, 2 iulie 2009, 11:09)

    Bradut [anonim]

    Interesanta analiza, Catalin. Am remarcat si eu, in timp, cateva astfel de aberatii...
    Diferenta dintre trecut si prezent e ca, in timp ce atunci oamenii erau OBLIGATI sa manance pui si sa stinga lumina, astazi ALEG sa o faca.
    Asta e si diferenta dintre dictatura absolutista si dictatura capitalist-consumerista. In timp ce prima ne inregimenteaza cu fortza, a doua e mai subtila, umbla la creierush si la instincte.
    • +3 (3 voturi)    
      corect (Joi, 2 iulie 2009, 11:58)

      comunistul ecologist [anonim] i-a raspuns lui Bradut

      Asa e. Ceea ce demonstreaza cit de absurda este ideea de a incerca sa ii faci cuiva binele cu forta.
      Lucrurile bune pentru sanatate (care astazi sint acceptate) erau respinse pe vremea comunismului pentru ca erau impuse prin forta, pentru ca tovarasul considera ca poporul e o turma care trebuie sa se supuna intotdeauna gindirii lui ”geniale” si nu incerca sa explice de ce sint preferabile alimentelor nesanatoase. Si, oricum, chiar daca ar fi incercat, nu ar fi avut nicio credibilitate.
  • +6 (10 voturi)    
    hmm (Joi, 2 iulie 2009, 11:15)

    Gigi Fuziune [anonim]

    Mi-ar fi fost foarte rusine sa scriu un astfel de articol. Este un fel de compunere de clasa a 4-a, in momentul in care ai nisip in cap si nu stii ce sa scrii.

    Ce-i aberatia asta? De libertatea de a alege ai auzit?
    • -1 (3 voturi)    
      libertatea de a alege (Joi, 2 iulie 2009, 12:02)

      Petre [anonim] i-a raspuns lui Gigi Fuziune

      Pai ia spune tu, daca ai avea (sic! ca nu o ai!) libertatea de a alege, ce ai alege?

      Program fix de 8 ore (fara depasiri!) + salar sigur + loc de munca sigur + timp suficient pt. viata privata + cantece patriotice sau

      Program de 8 ore pe hartie (12 in realitate) + stressul zilnic asociat obligativitatii indeplinirii tintelor impuse de patron + nesiguranta locului de munca + credite enorme la banca (sclav pe viata)+ lipsa timpului liber + viata privata aproape inexistenta + probleme de sanatate induse de stressul zilnic

      Asa cum inainte nu aveai optiunea de alege, nu o ai nici acum! Dupa cum comenta cineva mai sus, subjugarea omului in capitalism e mai subtila, si opereaza sub aparentele "libertatii"
      • +1 (1 vot)    
        Cine nu apreciaza libertatea... (Joi, 2 iulie 2009, 12:29)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui Petre

        ... i se cuvine intr-adevar soarta de sclav.
      • +3 (3 voturi)    
        Adevarata libertate (Joi, 2 iulie 2009, 12:37)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Petre

        eu vad infinitatea pe posibilitati privind toate aspectele din viata mea. cei ce cred ca SLUJBA e un TREBUIE se insala. cei ce vad CREDITUL ca SINGURA solutie sunt limitati in viziune.

        Avem puterea de a ne elibera oricand... insa pentru asta trebuie sa alegem acea eliberare. Daca alegem un credit care ne va bloca intr-o slujba ce ne stinge incetisor, daca alegem o sotie (sot) pentru averea ei, daca ne alegem sa nu avem incredere in noi, alegem in fapt propria versiune de sclavie moderna...

        Elibererea este una profunda - in care nu ne mai identificam cu obiectele (masini, mobile), cu ceea ce facem sau am facut (slujba, bune, rele) sau cu ce cred altii despre noi. Unii ii spun iluminare. Se pare ca pentru a ajunge la iluminare nu e nevoie decat sa ne ascultam respiratie, sa ne oprim o clipa din gandit, sa devenim constienti de propria existenta.
        • +1 (1 vot)    
          eliberare? (Joi, 2 iulie 2009, 13:33)

          cetatean [anonim] i-a raspuns lui VictorS

          VictorS: in mare sunt de acord cu ce vrei sa spui, dar nu punctezi corect niste termeni; 'calea' de care spui spre iluminare, asa cum ai descris-o, se numeste meditatie (orientala); sa stii iluminarea poate aparea spontan; in fata unui peisaj, mantastiri, tablou etc... in momentul respectiv constientizezi ca unele din valorile si principiile dupa care te-ai ghidat in viata, nu sunt atat de importante sau, mai rau, sunt chiar gresite.
          'Avem puterea de a ne elibera oricand' - as nuanta un pic: avem POSIBILITATEA, nu neaparat puterea. Gandeste-te la un sac de nisip; poate ai puterea sa-l ridici, dar poate ca nu; dar sigur, cu ceva antrenament, ai putea! Si mai e o treaba: trebuie sa vrei sa ridici acel sac, sa vrei sa-l cari, sa vrei sa simti greutatea lui.
          Faptul ca tu ai avut momente de iluminare si ti se pare ceva simplu acum, nu inseamna ca acest sentiment e impartasit de restul populatiei. Din acest p
          • 0 (0 voturi)    
            Meditatie, hipnoza, respiratie, NLP (Vineri, 3 iulie 2009, 10:19)

            VictorS [utilizator] i-a raspuns lui cetatean

            Impartasim o viziune comuna. Aceasta conectarea la realitate... personal cred ca se poate atinge prin mai multe forme: mediatie, execitii de respiratie, prin hipnoza sau NLP, prin indreptarea atentiei catre natura sau prin anumite plante, prin sunete, prin miscare, prin nemiscare...

            Sacul de nisip... spunea cineva ca daca sunt pus sa ridic sacul o sa mi se para incredibil de greu dar daca in locul sacului e copilul meu sau cineva de care imi pasa pe care trebuie sa il ajut sa se miste - greutatea ar fi deja suportabila....
        • +1 (1 vot)    
          iluminare ... (Joi, 2 iulie 2009, 15:48)

          Petre [anonim] i-a raspuns lui VictorS

          Daca atingerea acelei stari de "iluminare" ar fi fost intr-adevar ceea ce te-ar fi ghidat in viata, o puteai atinge si in perioada comunista. Este in fapt independenta de regimul politic, este o evolutie personala pe plan spiritual rezervata din pacate doar celor putini.
          Observ ca cei mai putini dintre cei care comenteaza aici au inteles un aspect important prezentat in articol, si anume paralela intre doua sisteme diferite dar la fel de imperfecte (fiecare in felul sau). Nu mi-e dor de Ceausescu - Doamne fereste, dar ceea ce vad astazi in jurul meu ma sperie mai mult. Nu vorbesc de cei cativa care nu se incadreaza in tipare, ci de majoritate. Iar majoritatea este motivata doar material. Daca tu nu sesizezi lucrul asta, esti la fel de orbit de "binefacerile" capitaliste ca toti ceilalti. Criza financiara a demonstrat de altfel cat de putred este acest capitalism, sau poate ti-a scapat aspectul ?
          • 0 (0 voturi)    
            Sistemele corupte (Vineri, 3 iulie 2009, 10:26)

            VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Petre

            Si comunismul era putred si cauza sunt oamenii ce s-au corupt. Principiile de fapt imi par foarte generoase.

            La fel si capitalismul. La noi chiar sunt aceiasi corupti din comunism care au reusit sa "vanda" acest model la majoritatea populatiei. Cand am vizitat vestul europei insa am descoperit un soi de bun simt care m-a cucerit. Chiar daca nu poate fi totul "perfect" macar putem sa ne respectam intai pe noi insine si apoi pe cei din jurul nostru. Mai cred ca putem sa traim in orice fel de sistem si stiu ca toate sistemele cad, asa cum istoria isi urmeaza cursul si cum noi ne nastem si murim.
      • +1 (1 vot)    
        uite ce am ales eu (Joi, 2 iulie 2009, 14:39)

        un oarecare [anonim] i-a raspuns lui Petre

        program 9 ore pe zi. munca moderata. responsabilitate cat cuprinde. stres in limite tolerabile. timp liber / viata personala e ok. sunt datalii care nu sunt tocmai ok dar lucrez la ele. credite la banca considerabile dar in limita rationale. Probleme de sanatate incerc sa previn. fac miscare.
        si eu am optiunea de a a lege. am ales sa lucrez intr-o companie pana mi-am dat seama ca pot mai mult / nu prea e de mine. am schimbat cateva firme (mari) si in final...azi imi e mai bine ca ieri.
        cat despre stresu care ucide sanatea si distruge valoarea individuale.... gandeste-te cat timp am sa aberez aici.
        ti se pare ca sunt stresat?
        vorbeste in numele tau. daca tu nu poti mai mult nu inseana ca sistemul e mai prost ca inainte. inseamna ca atata poti tu si atat.
  • 0 (0 voturi)    
    tendinte (Joi, 2 iulie 2009, 11:22)

    catalin sturza [anonim]

    @marius: sigru ca bunica bea lapte gras si ca porcul inca e pentru unii cea mai buna leguma. insa tendintele astea sunt, acum: alimentatie sanatoasa (cu paine neagra), ecologie (cu economie voluntara de energie), disciplina si spirit de sacrificiu corporatiste (cu incalcari ale drepturilor individiuale).

    nu spun, in nici un fel, ca "era mai bine pe vremuri", observ doar ca niste tendinte mult-blamate au revenit, intr-o forma care de aceasta data e destul de populara.
  • +2 (2 voturi)    
    diferente (Joi, 2 iulie 2009, 11:31)

    mancaciosul [anonim]

    Domnule Sturza, nu stiu ce varsta aveti si daca ati avut macar placerea sa stati pe la ceva cozi pe vremea impuscatului, sa apelati la ceva relatii ca sa obtineti produsele alimentare pe care le enumerati sau sa plecati de dimineata in provincie (la Slobozia SIC!), unde se adunau cu miile de bucuresteni ca sa se impinga, sa se certe sau si mai rau sa se bata pentru ceva pachetele de carne sau mezeluri.
    Este adevarat, atunci preferam lucrurile acestea intre care faceti dumneavoastra paralele, dar o faceam tocmai pentru ca regimul incerca sa ne bage tot felul de lucruri pe gat cu de-a sila.
    Motivul pentru care lupta unii oameni se cheama LIBERTATE, adica alegerea liber consimtita a modul de viata pe care si-l doresc (nu cel pe care vor unii dementi sa li-l bage pe gat), a mancarii pe care o manca, a numarului de copii pe care vor sa-l faca, a modului de socializare, etc.
    Daca Ceausescu ar fi inteles acest lucru si ar fi deschis cala spre optiuni liber consimtite de catre fiecare roman (asa cum au facut mai cu de-a sila, mai cu de-a mila chinezii) ar fi fost si acum lumina calauzitoare a neamului romanesc.
    LIBERTATE, acesta este cuvantul pe care ai uitat sau nu ai vrut sa-l mentionezi. Asa, ca sa inteleaga tot prostul ca mine.
    Sa auzim de bine!
  • 0 (0 voturi)    
    alegeri (Joi, 2 iulie 2009, 11:33)

    catalin sturza [anonim]

    @bradut, gigi fuziune: sigur ca diferenta intre ce a fost si ce e acum e imensa, nu iubesc nimic la sistemul de dinainte, intr-adevar, acum poti alege si cel putin ai satisfactia sa urmezi anumite restrictii pentru ca asa vrei tu…
  • +4 (6 voturi)    
    Scriem pentru ca... (Joi, 2 iulie 2009, 11:43)

    Bogdan [anonim]

    Asa trebuie, nu pentru ca facem o analiza pe bune. O luam pe aratura, facem comparatii fanteziste si pe urma tragem concluzii de ne apuca durerile de cap.

    Nu stiu cat de multi isi iau lapte degresat, insa bataia pe painea neagra si graham chiar e o fantezie. Eu vad in continuare ca painea alba e cea mai cautata.

    De asemenea, daca te uiti la raioanele de carne refrigerata, mai totdeauna gasesti carne de pui, mult mai greu dai peste carnea de porc sau vita. Ma intreb care se vinde mai bine, de gasim mai multa carne de pui decat de cealalta.

    Daca ne uitam la pretul curentului, faptul ca incerci sa reduci consumul e un lucru absolut normal. Cei ce isi permit nu se uita ca au economisit 100 kwh.

    Corporatiile iti interzic sa faci diverse chestii (si subliniez urmatoarele) atunci cand esti la serviciu. Eu ma indoiesc ca ti-ar placea ca muncitorii care-ti renoveaza casa sa se apuce sa bea de dimineata cate 7 beri, s-o bata-n cap la o tigara si-o cafea, dupa care sa-ti ceara bani pe ceva ce n-au facut. Cand esti in timpul tau liber, poti sa trimiti orice e-mail si orice mesaj doresti, oricui doresti.

    Cred ca faci o confuzie grava (si voita) intre a folosi/consuma/face ceva pentru ca esti obligat si a face acelasi lucru pentru ca doresti si pentru ca esti informat ca face bine la sanatate si la buzunar. Acum nimeni nu te obliga sa consumi carne de peste, sa bei lapte degresat, sa nu trimiti mesaje cui doresti, sa economisesti energia. Alegerea e a ta si unii (probabil cei mai multi) nici macar nu se obosesc sa o faca. Ca unii beau porcarii de genul laptelui de soia, asta e, dar nu sunt obligati sa o faca de catre un stat totalitarist.
  • +2 (2 voturi)    
    Mâncarea de azi - otravă curată (Joi, 2 iulie 2009, 11:47)

    Realist [anonim]

    Dragă domnule Sturdza vorbeşti prostii
  • +2 (2 voturi)    
    SUPERB (Joi, 2 iulie 2009, 12:04)

    gogutza [anonim]

    BRAVOO !!! Ai surprins exact diferentele dintre comunism si capitalism, si anume nu exista nici o diferenta in fond. In capitalism esti manipulat ... pardon convins ca "ceea ce ti se vinde" peste tot in media este si bun si daca ti se ia acest "bine" esti in stare sa faci orice pentru a-l avea inapoi.
  • +3 (5 voturi)    
    Obiectiuni (Joi, 2 iulie 2009, 12:11)

    Razvan [anonim]

    - painea neagra de atunci era acra (aluatul fermenta, era facut din paine reciclata) iar la tara avea niste cocoloase despre care bunica-mea banuia ca sunt din ghinda macinata. E ceva diferenta fata de cea de acum
    - lapte; o statistica privind consumul de lapte in zilele noastre ar fi minunata, inainte de a ne lansa in afirmatii. Eu de pilda iau de 3,5% chiar daca nu stau prea bine la capitolul silueta.
    - carne: nu stiu ce pui consumati domnia voastra atunci, dar la noi se aduceau gheare, picioare, aripi. Tacamuri se numeau. Si da, nu erau prea bune. Nu comparati cu ce se consuma azi.
    - curentul: azi sting lumina cand vreau eu, nu cand vrea tatucul.
    - comunicatiile: aici e mai ... groasa. Avem servicii de ascultare, plicurile ajung taiate pe la colturi, se doreste lege pentru interceptarea mailurilor, etc. Insa si aici ne mai salveaza posibilitatile tehnice (ex.criptare) Pe atunci nici nu visam asa ceva.

    Ca si concluzie: acum pot alege ce sa mananc, ce sa beau, ce si cum sa comunic, cat sa lucrez. Atunci aveai altfel de alegeri: mancai sau nu mancai, scriai ce trebuie sau puteai ramane fara degete, stateai pe intuneric sau la lumanare ( nu toti aveau lampa, cine avea era tatic). Asta e diferenta.
    • +2 (2 voturi)    
      bravo (Joi, 2 iulie 2009, 13:13)

      fefe [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      Autorul a vrut si el sa se dea inteligent vorbind aiurea in tramvai.
      Painea neagra comunista era ceva care nu se putea manca. Specilaitatile de paine neagra cu care ne delectam astazi era ceva care depasea imaginatia noastra atunci (nici nu aveam habar ca exista) Tot la ce puteam visa era o paine alba normala.

      Purcelusul era visat pentru ca tot ce se gasea erau tacamurile cu gheare de pui si "adidasii" adica copita porcului. Puiul era la fel de rar ca porcul si la fel de ravnit.

      Pestele din vremea comunistilor consta in niste specii oceanice pe care astazi nici nu ai pune gura. Si atunci voiam sa mancam peste, ne doream cu disperare, dar ce era prin magazine nu prea se putea manca. Merlucius (cati mai sunt astazi amatori?) era o delicatesa rara, iar de pangasus, cod sau ton nici nu putea fi vorba.

      Iar cu privire la scrisori, cati au mai scris o scrisoare? (nu emal) Sa nu confundam lenea noastra cu ...

      Deci terminati cu comparatiile astea de copii cretini care au descoperit mersul pe jos.
    • +2 (2 voturi)    
      De acord, (Joi, 2 iulie 2009, 13:49)

      Geo [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      numai cu o singura precizare, ca painea de secara e acra fiindca asa e specificul ei, ca e din secara. In rest perfect de acord cu tot ce ati scris.
      Eu aveam la revolutie 9 ani jumate si imi amintesc perfect cozile imense la care stateam impreuna cu mama ore intregi, la oua sau la pui, fiindca nu se vindea decat o cantitate fixa de persoana si mama ma tinea cu ea la coada ca sa cumpar si eu cand ajungeam in fata...
      Imi amintesc de asemenea ca de multe ori imi faceam lectiile seara la lumina de lampa sau de lumanari fiindca se oprea curentul ...
      Imi amintesc cum ma uitam seara (daca nu se oprea curentul) la desene animate la bulgari desi nu intelegeam nici o vorba....
      Imi amintesc ca mama era absolut disperata fiindca nu imi placea mancarea pe care reusea sa o cumpere cu greu si nu vroiam sa mananc...
      Imi amintesc cum bunicul pensionar venea de la tara duminica o data la 2 saptamani cu sacosele cu mancare ca sa nu murim de foame in Bucuresti...
      Imi amintesc cum mama imi spunea soptind ca in comunism e rau si ca Ceausescu e un criminal si un monstru, iar pe urma imi atragea atentia nu cumva sa repet in fata cuiva ce mi-a spus ca dam de belea...
  • -2 (2 voturi)    
    adevarat (Joi, 2 iulie 2009, 12:26)

    marius [anonim]

    Este mult adevar in ceea ce spuneti. Si mai sunt destule exemple, dar noi TREBUIE sa consumam gunoaiele vestului . Si suntem convinsi cu zecile de reclame si cu sutele de reportaje, in care un asa zis doctor, ne recomanda ce e bine si ce nu este bine sa consumam. Se poate spune ca incet incet devenim victimile reclamelor .Aaaaa si inca ceva sa nu uit ! Produsele care fac rau sanatatii, ex :carnea de porc, painea alba, etc, sunt ECOLOGICE si costa de 5 ori mai mult :)
  • +1 (1 vot)    
    Domnul Tricatel (Joi, 2 iulie 2009, 12:53)

    goe [anonim]

    Domnule Strutza,

    Paradoxurile acestea sunt doar in capul dumitale!
    Nici nu stiu cine a fost mai odiosa: perioada comunista sau persoana dumitale care bate campii aiurea.
    Personal caut in magazine laptele cu grasime de imi sar capacele si injur de zor marii comercianti si pe tampitii de guvernanti care-i incurajeaza sa scoata tot ce e bun din produsele pe care le vand.
    Daca esti in lipsa de inspiratie, ia-ti concediu si limpezeste-ti mintea. E mai bine si mai sanatos decat sa scrii tampenii.

    P.S.
    Din astia ca dumneata s-au mai vazut. Vezi personajul Tricatel intr-un celebru film francez: 'L'aile ou la cuisse', 1976 cu Louis de Funes
  • +1 (1 vot)    
    Lapte 1,5% (Joi, 2 iulie 2009, 13:01)

    Gabriel [anonim]

    Domnule Sturza,cand ati scris cele de mai sus ati luat in calcul ca laptele de 1,5% este mai iefitn decat cel de 3,8% si din caza asta cel din urma aproape nu se mai gaseste in magazine.Tineti minte ca in urma cu circa 10 ani,mii de copii au murit de foame in Africa din cauza ca mamele lor au pus prea putin lapte praf in apa pt. a face economie.Nu este nici un paradox atunci erau bani si nu era marfa,acum este marfa si nu sunt bani.Acum e bine pt.ca nicaieri in lume nu sunt bani.Singurul lucru care ne mangaie este ca aria de extindere a comunismului s-a restrans si astfel romanii au aflat ca si in Miami se poate trai la fel de prost ca si la Moscova in comunism.
  • +2 (2 voturi)    
    articol scris cu intentie pentru nostalgici? (Joi, 2 iulie 2009, 14:04)

    sorin [anonim]

    Articolul e prost gandit, comparatiile nu isi au rostul. Aveam 10 ani cand a cazut comunicmul si inca tin minte:
    - painea o cumparai pe care o apucai, din pacate era numai semi sau neagra (4,5 lei, sau 3,5 lei) Te bateai oricum pe ce apucai! Nu aveai posibilitatea de a alege.
    - Laptele - nu am comentariu, nu mai tin minte! Pentru mine... mancam ce lapte primeam.
    - nu am apucat niciodata sa cumpar carne, din pacate ma scoteau pe sus de la coada adultii! Asta e. Personal prefer carnea de port. consider ca mananci ce iti place, daca nu esti bolnav si primesti restrictii de la doctor, cantitatea si cat efort fizic faci pentru a consuma caloriile conteaza!
    - taiatul curentului era un blestem! Sunt total de acord sa economisesti/inchizi becul care il vrei tu, cand vrei tu. Iar nu exista posibilitatea de a alege. Se taia intre 2 si 5, din cat mai tin minte si degeaba aveai un amarat de televizor alb negru cu care prindeai sarbii, bulgarii, ungurii si voiai sa vezi fotbal, schi sau desene animate, ca trebuia sa stai la lumanare! Comparatia dintre comunism si momentul actual e rau intentionata!
    - libertatea de a comunica cu familia sau prietenii a fost o mare problema. Comparatia cu regulile unor firme e exagerata si rau intentionata. In comunism nu puteai comunica cu familia, prietenii, corespondenta era blocata, citita, erai oprimat. Acum, la o firma sau oriunde ai lucra... intrebarea este: de ce te duci la munca? Sa corespondezi cu prietenii sau sa muncesti? Avem inca mentalitatea "ei ne fac ca ne platesc, noi ne facem ca muncim" ? Ma intreb daca persoana care a scris articolul ar avea o firma, ar fi fericit sa angajeze 10 persoane pentru a discuta pe messenger cu prietenii, fara sa faca nimic? In plus, diferenta este: in comunism, nu aveai posibilitatea de a coresponda nici in timpul liber. Daca vrei sa stai pe messenger sau sa trimiti scrisori fa-o in timpul liber!

    Nu mai vreau niciodata comunism! Copii nostri trebuie sa stie ce nenorocire a fost!
  • 0 (0 voturi)    
    evidente (Joi, 2 iulie 2009, 14:08)

    catalin sturza [anonim]

    ma amuza faptul ca unii dintre dvs reiau evidente expuse in text si incearca sa le transforme in argumente impotriva textului. explica ce vrea sa spuna autorul injurandu-l pe autor.

    imi plac insa cei care fac pasi dincolo de text. pe acestia ii citesc cu placere, chiar daca nu si-au insusit si manierele unui argument civilizat.
    • 0 (0 voturi)    
      Despre minusaci (Joi, 2 iulie 2009, 19:11)

      metallicus [anonim] i-a raspuns lui catalin sturza

      "Cînd spun o prostie, toatã lumea mã tolereazã. Cînd spun un adevãr, toatã lumea mã urãste", zicea Johann Wolfgang von Goethe Dacã Herr von Goethe (sau Mark Twain, sau Nietzsche, sau Ambrose Bierce, sau Jerome K. Jerome sau alti oameni de spirit care, din fericire pentru ei, au murit intre timp) ar avea nefericita idee de a posta pe Hot News s-ar alege cu minusuri de la aberantzi, de la nostalgicii comunismului, admiratorii lui Chavez si Ahmadinejad, de la plozii securihtilor si altzi asemenea.
      Felicitari domnului Sturdza pentru acest articol, care surprinde foarte bine felul în care constrîngerile securisto-comuniste au fost înlocuite cu cele ale lumii corporate. Diferentza dintre cele doua porcãrii - comunismul marxisto-leninisto-stalinisto-ceaushisto-iliescian si capitalismul corporat este doar una de formã. FONDUL este acelasi. Dar pentru a-l vedea, trebuiesc NEAPARAT aruncatzi ochelarii de cal...
      ^Inchei cu un citat din Scrisoarea I a lui Eminescu, care îi descrie la fix pe minusacii de pe Hot News:
      "Rele-or zice cã sunt toate cîte nu le-or întzelege"!
  • -1 (1 vot)    
    O abordare interesanta a unui subiect extraordinar (Joi, 2 iulie 2009, 14:32)

    Tantza si Costel [anonim]

    Acest articol este o abordare interesanta şi inteligenta a unui subiect extraordinar: comparaţia a societăţii romaneşti la o diferenţă de 20 de ani şi schimbarea de la regim politic (şi alimentar în mod forţat) la un alt regim politic şi alimentar.

    Dar cum trăim într-o societate "libera" fiecare este liber sa judece şi sa se exprime în legătură cu acest articol după cum îl duce capul şi educaţia.
  • 0 (0 voturi)    
    oare? (Joi, 2 iulie 2009, 17:13)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    ''Acum, intraga Romanie stinge, benevol, lumina de Ziua Pamantului.''
    Eu personal nu cunosc pe nimeni care sa faca asa ceva. Iar daca se uita cineva la blocurile din Bucuresti la ora respectiva, vedea o mare de lumini aprinse.
    Eu am dat foc la un cauciuc vechi in curte de ziua pamintului, asta pt ca stiu ca exista asa ceva. Marea majoritate a romanilor habar nu au de ziua asta.
    Si, apropo de ceausescu, ziua pamintului tare seamana cu ziua petrolistului, a metalurgistului, a tesatoarelor, etc., de care era plin calendarul comunist.
    Nu e decit o initiativa de tip econazy, sortita esecului.
  • 0 (0 voturi)    
    vrem paine (Joi, 2 iulie 2009, 19:03)

    I [anonim]

    "realitatea" post comunista din articol e mai mult din emisiuni tv si din articole.
    Adevarul e ca restaurantele care se cauta cel mai mult sunt cele care au portii inuman de mari.
  • +2 (2 voturi)    
    Amaraciunea painii albe ... (Joi, 2 iulie 2009, 21:48)

    Toni [anonim]

    Am avut nesansa de a trai in comunism, de a manca paine alba infecta din grau furajer, pe care o stropeam cu apa si o incalzeam in cuptor pentru a o putea manca. Painea cea mai neagra de stazi e mai buna ca painea alba din grau furajer ( pentru animale) cu exceptia cazurilor cand exista anumite afinitati.
    Am mancat carne de pui luata “ prin spate” cand mai venea in comert, pana am inceput sa piui. Asta in timp ce in comert “se dadeau”-nu se spunea ca “ se vand”- capete de pui ( numite de poporul nostru cu umor bland, “fratii Petreus” ) sau copite de porc numite cu “ bucurie” populara “adidasi”. Frigul din case impunea conversatiile in palton si cu caciula, la institutia unde lucram eram trimisi acasa dupa ce abia soseam, din cauza frigului, trenurile in care mergeam in delegatie iarna circulau cu ferestrele acoperite ( in interior) cu ghiata de 1 cm. si cu pardoseala glazurata cu bruma, iar in hoteluri, ca sa nu inghetam ne acopeream cu covoarele sau cu draperiile de la ferestre; asta peste toate pijamalele si puloverele ( noastre) si păturile din camera. In delegatii mai “ciupeam” de la sacrosancta gospodarie de partid cate un salam fara soia ( ce victorie a socialismului !) sau un cascaval , iar la restaurant puteam comanda o papara de oua sau ceva crustacee din Indonezia. Asta in timp ce cascavalul nostru se degrada in depozite in asteptarea unui cumparator strain iar untul se vindea sub prêt in exterior unde din cauza lipsei igienei garantate la recoltare servea la prepararea cremelor de maini. In tsara portia de unt pe cartela era de o jumatate de pachet de unt amestecat cu margarina ( considerata azi artificiala si nesanatoasa) pe persoana si pe saptamana.
    Strainii care ( mai) veneau in Romania si voiau sa cumpere paine intrebau cu un aer zapacit dece nu primesc paine la pravalie, caci banii lor nu sunt falsi; sunt de la banca ! Nu stiau ca painea “se da” doar pe cartela !! Banii cati erau, erau inutili ca hartia igienica !
  • +1 (1 vot)    
    Amaraciunea painii albe ( continuare)... (Joi, 2 iulie 2009, 21:52)

    Toni [anonim]

    Benzina se dadea (si “ea”) pe bonuri, intre 10 si 15 litri pe luna daca nu se termina inainte de a ajunge cu masina la pompa. Stateam pana la 15-16 ore la coada la benzina ( ce tentant domnule Sturza, mai ales iarna, nu-I asa ?) si mergeam dimineata direct la servici unde dadeam randament…maxim ! Dar si sefii aveau masini pe benzina si stomacuri pentru delicatese alimentare cum ar fi cascavalul , painea sau carnea ! Asa ca deveneau cooperanti si toleranti cu masa salariatilor caci nu se stie…
    As fi surprins sa aflu, ca si azi, un sef de la o banca ( nu dau nume ) ar fi” sensibil “la o paine fie si alba, sau la o bucata de branza ! Acum ce-I drept, stacheta s-a inaltat…
    Intreruperile de curent de cate 10-12 ore asigurau functionarea “staccato” a fabricilor si uzinelor ceeace asigura o productivitate “maxima” (nu-I asa d-le Sturza ?) si o criza pustiitoare mult mai dură decat cea de azi cu diferentsa ca mai toti eram obligati sa mergem ( nu sa muncim) la servici. Deci nu existau someri ! Eroare ! In ‘88 nimeni nu mai angaja tineri care constiuiau o masa de someri, mascata, de cca. 20-25 de mii pe judet. De unde le stiu ? Am ocupat o functie tehnica ( cineva trebuia sa sustina economia ), bine platita ( mult peste medie ) in care eram platit in acord ( nu ca devastatorii bugetari de azi !!) si am avut contacte cu persoane ( fosti colegi de studii) care ajunsesera in esaloane superioare dar aveau constiinta si intelegere , macar fata de colegii de profesie.
    Ar mai fi de relatat dar anii nu incap pe o foaie de hartie. Iar daca vreti sa va convingeti de realitatea spuselor mele chestionati-i pe cei care au trait pe atunci cu conditia sa stie cati metri patrati are un hectar, ce volum are un litru, ce inseamna “ mega” , ce este productivitatea si eventual cand a domnit Stefan cel Mare dar si cand incepe si cand se termina o revolutie ?
    • 0 (0 voturi)    
      degeaba, (Joi, 2 iulie 2009, 22:30)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Toni

      dle Toni, nu poate si nu vrea sa inteleaga.
      Nu e trendy si nici cool sa intelegi comunismul taranului imbecil si criminal numit ceausescu.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri