Romanii dau spaga dar se plang ca institutiile statului sunt corupte

de Cristian Orgonas     khris
Joi, 4 iunie 2009, 8:45 Actualitate | Opinii

Dintr-un raport al Transparency International publicat in aceasta saptamana, rezulta ca romanii alimenteaza la greu economia subterana prin mituirea multora dintre cei care sunt platiti de stat - deci din taxele platite de noi - pentru a ne rezolva problemele.

Astfel, 12% dintre cei intervievati recunosc ca au dat mita in ultimul an iar dintre acestia, 22% au indesat bani in buzunarele cadrelor medicale, 13% in buzunarele politistilor, 8% celor din justitie si 6% celor din invatamant.

Pe de alta parte, cand vine vorba despre increderea pe care o au romanii in unele dintre institutiile pe care ei insisi le “sponsorizeaza” prin dare de mita, lucrurile stau in felul urmator: 39% cred ca Justitia este extrem de corupta, 31% cred despre functionarii publici ca sunt extrem de corupti, 50% cred acelasi lucru despre parlamentari si 45% despre partidele politice.

Cireasa de pe tort o reprezinta graficul de mai jos care arata perceptia populatiei asupra eficientei masurilor anticoruptie luate de catre Guvern. Dupa ce in ultimii ani s-a discutat extrem de mult despre justitie si coruptie, iata ca eficienta masurilor luate pentru combaterea acestui fenomen este aproape nula.

Acum, trebuie sa spun ca am o problema cu interpretarea acestor date din moment ce in optica romanilor, unele dintre cele mai corupte domenii sunt cele in care acestia pompeaza cei mai multi bani sub forma de spaga.

Cu alte cuvinte, cum poti sa te plangi de justitie din moment ce tu indesi bani in buzunarele judecatorilor pentru a obtine o sentinta favorabila?

Cum poti sa te plangi de faptul ca un medic nu te opereaza daca nu “sari la cap”, din moment ce tu l-ai invatat asa?

De ce te plangi ca nu se face scoala cand de fapt tu ii incurajezi pe profesori sa predea “acasa”, dezvoltand un sistem de invatamant paralel cu cel oficial? Acelasi principiu se aplica si politistilor, si functionarilor publici si oricaror altor bugetari in al caror buzunar indesi plicul pentru ca ai impresia ca nu se poate altfel.

Tot din raportul mentionat mai sus aflam ca 77% dintre cei care au fost pusi in situatia de a da mita anul trecut spun ca nu au reclamat in nici un fel acest delict, motivatia principala fiind aceea ca “nu ar fi ajutat la nimic”.

Aceasta atitudine arata cercul vicios in care ne invartim si din care nu vom iesi pana cand nu vom constientiza faptul ca eradicarea coruptiei depinde doar de noi, iar explicatiile prin care ne motivam lipsa de actiune sunt doar o alta forma de lasitate.

Ce s-ar fi intamplat daca in 1955 Rosa Park, in loc sa refuze cedarea locului din autobuz unui alb si astfel sa intre in istorie, ar fi procedat invers, motivand ca “asta este sistemul” si ca nu are nici un rost sa se impotriveasca?

In aceste conditii, Tu crezi ca ai dreptul sa critici?

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1226 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    Romanii dau spaga dar se plang ca institutiile sta (Joi, 4 iunie 2009, 9:26)

    Florin [anonim]

    Dar isi pune cineva intrebarea cat castiga aceeia care primesc spaga. Luati cadrele medicale care au salarii de 1000 - 3000 ron. Aatat trebuie sa primeasca un medic? Sunt impotriva spagi dar nu poti avea pretentia ca un medic sa faca totul pentru un pacient doar pentru ca ii place meseria. Mai trebuie sa traiasca si el ca noi restu.
    • -1 (5 voturi)    
      Da,dar! (Joi, 4 iunie 2009, 9:40)

      popeye [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Da,dar atunci nu va tot vaicariti ca "ce corupta îi tara asata dom'le".Atunci când va avantajeaza pe voi coruptia e ok,dar asta are un revers:vi se poate cere mita si atunci când nu va avantajeaza,iar atunci sariti în sus ca arsi si invocati coruptia ajunsa chipurile la toate nivelurile.VOI sunteti în primul rând de vina pentru coruptia din tara,iar faptul ca dati spaga dar tot voi va plângeti de ea,arata cât de inculti dpdv politic sunteti si cât de putin întekegeti voi cum functioneaza un sistem politic(presupun ca nici nu o sa va duceti la vot pe 7 iunie,nu?)
      • +6 (6 voturi)    
        spaga (Joi, 4 iunie 2009, 9:54)

        iry [anonim] i-a raspuns lui popeye

        Trebuie sa recunosc ca singura spaga pe care am dat-o a fost la doctor. Este imposibil sa nu dai spaga daca ajungi la spital! Din pacate nimeni nu se uita la tine daca nu "cotizezi" cat trebuie! Prefer, pe cat posibil, sa merg la cabinete particulare unde platesti la fel (poate chiar mai putin) si esti tratat ca fiinta umana. Totusi, sunt unele boli care nu pot fi tratate inca la particular, deci TREBUIE sa dam spaga daca vrem sa traim!!
      • 0 (0 voturi)    
        Coruptia e ok? (Joi, 4 iunie 2009, 10:30)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui popeye

        Cum poti zice asa ceva?
        e o nebunie sa crezi si sa sustii asa ceva.

        eu nu sunt corupt deci nu merg la vot. bag mana in foc ca tu te duci. doar coruptia e frisca de pe tort.

        ganditi-va ca aveti oameni pe constiinta.
    • +1 (3 voturi)    
      toata lumea s a traiasca (Joi, 4 iunie 2009, 10:10)

      directia 5 [anonim] i-a raspuns lui Florin

      numai noi sa nu murim,comform statisticii 10% din populatie se afla in limita saraciei,alte 10% sunt in pragul saraciei,clasa medie nu s a hotarat inca s a paraseasca faza embrionala,si atunci draga Florin de unde s a ofere spaga medicului,profesorului,magistratului,autoritatii- fie locala sau centrala-?din fericire ,timid dar sigur ,se observa o renuntare la aceste balcanisme[nu m a refer la traditionalul buchet de flori sau cutie cu bomboane care se incadreaza la categoria bun simt] -mai ales in randul medicilor-dar si din pacate acest 'trend' se estompeaza in 'coliziune' cu clasa politica

      Alooo HotNews,nimic de pozitia 'fruntasa' a presei in topul coruptiei?
  • 0 (0 voturi)    
    spaga (Joi, 4 iunie 2009, 9:42)

    alin [anonim]

    exista o explicatie foarte simpla pentru aceasta problema, si aceea e: stapanul invata sluga hoata...
  • +3 (3 voturi)    
    Justitia (Joi, 4 iunie 2009, 9:47)

    mihvoi [utilizator]

    In Romania, doar Justitia nu vede coruptia. Se pare ca salariile "cel putin decente" nu i-au ajutat de loc. E momentul sa le luam inapoi beneficiile pe care au demonstrat ca nu le merita.

    Lupta contra coruptiei trebuie inceputa de sus, acolo unde salariile sunt indestulatoare si in plus nu exista alegere (concurenta) : ma pot muta la un doctor mai decent, dar nu ma pot muta la alta administratie locala, nu pot sa ocolesc drumurile proaste si efectele econimice ale lipsei infrastructurii.

    E timpul ca Rokefeller-ii sa intre in legalitate 100% iar cei care incalca legea sa plateasca. Daca nu, exista intotdeauna si nesupunerea civica atunci cand "contractul social" nu este onorat de puterile statului.
  • +2 (2 voturi)    
    spaga (Joi, 4 iunie 2009, 9:50)

    Sorin [anonim]

    Nu sunt de acord cu spaga insa medicii nici nu se uita la tine daca nu le dai bani si toata lumea stie asta.
    Pentru mine medicii sunt cei mai corupti.
    Inteleg ca le e greu si salariile mici insa de la asta pana la a lasa un batran fara ultimii bani...
    • 0 (0 voturi)    
      Doctoriile (Joi, 4 iunie 2009, 10:45)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Sorin

      cei ce nu trateaza pacientii fara spaga nu sunt doctori - si-au incalcat juramantul si trebuie sa zboare.
      eu folosesc sistemul privat - platesc factura si zambesc doctorului.
      daca as avea belele si m-ar constrange sa dau spaga l-as reclama caci e un criminal si nu un doctor. ii dau in plus dupa ce ma face bine si daca vreau.

      Eu cred ca spaga ce ne cangreneaza societatea e cea catre functionari, politisti, judecatori si (de ce nu) presa.
  • -1 (1 vot)    
    TRANSPARENTZA MANIPULARII (Joi, 4 iunie 2009, 10:02)

    MIHAI 2 [anonim]

    Barometrul Transparency International arata ca dintre romanii care au fost chestionati, au dat ei, personal mita astfel:
    22 la suta pentru servicii medicale,
    13 la suta pentru politie,
    8 la suta pentru justitie
    7 la suta pentru sistemul de educatie.
    *
    La justitie s-a dat 8% , cu mult mai putin decat la
    doctori....si aproape egal cu 7% din invatamantul unde ce dai ? Cadoul clasei de Craciun, de 8 martie, de sfarsit de an, tratatiile pentru comisia de BAC, un pachet de tigari pentru supraveghetor ..ca sa putem copia..condamnabil, dar tot niste spanacuri se numeste ca sunt....
    *
    Diferenta de 1% (un singur procent)
    dintre invatamant si justitie, sugereaza ca si coruptia din Jusztitie , aia simtita de om pe propriul buzunar, se cam rezuma la ce-i dai grefierei, de-o ciocolata" ca sa iei o copie legalizata de la o arhiva,
    fara sa stai la rand .
    *
    8% coruptie "dovedita" in justitie
    plaseaza Romania
    in trendul general european
    pentru ca.... asa cum am citit azi intr-O
    alta publicatie romaneasca
    "pentru majoritatea tarilor europene procentul - de coruptie acordat justitiei -este sub 10 la suta.
    *
    Cu totul alta este situatia "perceptiei" justitiei de catre cei sondati:
    - Parlamentul este "considerat" de 33 la suta din romanii intervievati ca fiind cea mai corupta institutie,
    18 la suta din romani au indicat justitia,
    17 la suta au indicat partidele politice,
    15 la suta – functionarii publici si demnitarii,
    13 la suta – sectorul privat.
    4 la suta presa.
    *
    Asadar 8% au dat efectiv spaga la justie, dar 18% o considera corupta. Diferenta de 10% este data de oameni , care nu au dat spaga la justitie dar sunt profund credinciosi, crezandu pe cuvant povestile pe care le spun:
    Macovei care din acesta legenda se hraneste
    Basescu care are o suparare ca nu a obtinut condamnarea lui Bombo
    cadrele didactice care lucra 4 ore si vor salariu de judecator
    şi presa proapspat intrata in club...4%
    • +1 (1 vot)    
      8% (Joi, 4 iunie 2009, 10:50)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui MIHAI 2

      8% au mituit pe cineva din justitie si 13% politie
      daca toti intram in contact cu medicii si sistemul de educatie (sau ar trebui) cati au contact cu justitia si politia?
      Eu cred ca problema e mult prea grava ca sa o tratam cu cifre seci si (cateodata) tembele.
    • +1 (1 vot)    
      Dar cati au apelat la "serviciile" respective? (Joi, 4 iunie 2009, 10:51)

      Andi [anonim] i-a raspuns lui MIHAI 2

      Cam asa trebuie pusa problema... Ca nu stiu ce procent de populatie avut nevoie sa apeleze la justitie si cat la sistemul sanitar. Cu medicii banuiesc ca mai mult de 50%, iar cu justitia mult mai putin. Daca facem un raport intre procentele celor care dau mita si cei care "utilizeaza serviciile", situatia din justitie e mai mult decat catastrofala!!!
  • +1 (1 vot)    
    Cum gandesc medicii (Joi, 4 iunie 2009, 10:03)

    Dan [anonim]

    http://www.chirurgul.ro/2009/02/10/scrisoare-deschisa-catre-ministerul-sanatatii/
  • 0 (0 voturi)    
    ai curaj sa nu dai??????? (Joi, 4 iunie 2009, 10:34)

    georgia [anonim]

    nu as incerca asa ceva pe pielea mea iar cei care incearca mor pe capete intr o tara bonlava ca a noastra,tara in care noi,cetatenii nu contam,decat o data la 4-5 ani,atunci cand mergem la vot.rusine celor care ne guverneaza.
  • +2 (2 voturi)    
    prostie (Joi, 4 iunie 2009, 10:55)

    prostie [anonim]

    E o prostie articolu... Insinueaza faptul ca cei de vina pentru situatia asta sunt cei ce dau spaga. De fapt vinovatii sunt cei ce fac bugetul statului si acorda mult prea putini bani pentru infrastructura, educatie si sanatate. Un medic care a invatat 20 ani ca sa ajunga acolo unde e trebuie sa se descurce cumva (sa ia spaga) ca sa poata supravietui. E jenant, dar e singura lui solutie. Daca i s-ar acorda un salar bun nu ar mai lua nici o spaga. Cetateanul de rand doar se adapteaza la situatie dand spaga pentru a fi tratat. El e victima, nici pe departe cauza pentru aceasta situatie penibila.
    • 0 (0 voturi)    
      limita de sus pentru spaga (Joi, 4 iunie 2009, 18:20)

      solutie [anonim] i-a raspuns lui prostie

      sunt doar cerurile. Regula zice ca un contopist e de cumparat cu o suta de RON, un sef de oficiu cu zece mii, un ministru cu un milion. Cercul vicios poate fi rupt doar cu sanctionarea nemiloasa a celui care se lasa corupt: esti prins, ai zburat un sfert de ora mai tarziu. E nevoie de echipe de "incoruptibili" (ca mai exista, razlet, oameni cinstiti) spre a-i duce pe cei in pozitii de taie-si-spanzura in mod deliberat in ispita. Dupa principiul ca ai nevoie de un ic gros pentru a despica un butuc mare.
  • 0 (0 voturi)    
    imposibil (Joi, 4 iunie 2009, 12:28)

    tt [anonim]

    da ,eu dau..si sa va zic de ce..te duci la doctor si re simti de parce ar veni sfirsitul..as da toti baniii de pew lume ...ai de umblat pe la diferite segmente ale administratiei unde unii nu vor sa te rezolve ,altii nu stiu sau altii sint sictiriti...dai ca n-ai incotro..te opreste politia ca ai depasit viteza si pur si simplu nu poti renunta la permis ca aia-i piinea,dar nici incet nu poti umbla pt ca stiti si voi te mina problemele sau piata..dai ca esti nevoit..dau pt ca imi fac viata mai usoara...de ce sa nu dau??ca asa ma sfatuieste intiul sapagar al tarii,base???
    mor de ris.sa nu intelegeti gresit ,nu-mi face placere sa dau dar in Romania este IMPOSIBIL sa traiesti fara sa dai spaga
  • 0 (0 voturi)    
    coruptia (Joi, 4 iunie 2009, 14:52)

    sile [anonim]

    Datatorii de spaga sunt la fel de nocivi pentru societate ca si cei care iau spaga.

    Dorinta unora de a se baga in fata,de a fi "tratati" alfel decat restul lumii,de a incalca legea fara a fi pedepsiti,de a arata cat sunt ei de "descurcareti" in raport cu cei care respecta regulile,ii determina sa bage bani,uneori cu forta,in buzunarele medicilor, ale profesorilor,ale judecatorilor,politistilor,etc.

    Pedepsele pentru "dare de mita" ar trebui sa fie mai mari decat pentru " luare de mita" pentru ca cei care dau mita pervertesc comportamentul celorlalti,otravind relatiile sociale,afectand morala colectiva.

    Scuzele celor care iau mita pentru ca au salarii mici nu sunt decat praf in ochii prostilor.
    Daca au salarii mici nu au decat sa-si schimbe profesia,locul de munca sau ,de ce,nu tara.

    Cu parere de rau trebuie sa spun ca am intalnit studenti la medicina care desi stiau ca salariile sunt micii spuneau in acelasi timp ca spaga e consistenta si mai are si un avantaj ; nu e impozitata!!
  • +1 (1 vot)    
    o parere (Joi, 4 iunie 2009, 15:29)

    gogoasa spagoasa [anonim]

    Lasa-ti prostiile cu doctorii asta e cea mai mica spaga .Cel mai grav este cu justitia ,macar judecatorii sa fi fost curati sa stii ca ai cui sa te adresezi dar din pacate se vede ca nu a-ti avut de-a face cu justitia.Administratia locala urmeaza pe locul 2 eu sunt din Timisoara si nu am intilnit ceva mai corupt decat functionarii publici din primarii mai ales directia patrimoniu si altele ,ce sa mai zic de secretarii de primarii sunt adevarati monstrii milionari in euro in orasele mari.mai putin comunitarii care sunt insignifianti .Alte locuri unde nu te baga nimeni in seama fara spaga CALor ,Enel si alte regii locale daca ai nevoie de lucrari mai mari .


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi