Anarhism si Darwinism

de Dan Selaru     Romania obiectiva
Luni, 16 martie 2009, 8:48 Actualitate | Opinii

Multa lume crede ca anarhismul este reprezentat de baieti cu cagule care se bat in piata publica sau teroristi care arunca in aer ce le e la indemana.

Anarhismul era, si mai este, o viziune a unei societati descentralizate, cu comunitati pasnice care se auto-organizau. Era o miscare impotriva ideilor comuniste si a monopolurilor capitaliste. Un ideal diferit, un soi de a treia cale. Este ceea ce fac oamenii care nu mai asteapta nimic de la oficialitati. Cu timpul a degenerat in violenta si a ramas in constiinta publica doar partea negativa a notiunii.

Ce ne spune evolutionismul? Ca totul este o lupta pentru supravietuire si cel mai adaptat reuseste. Evolutionismul Darwinist este foarte aproape de capitalism. Cine face profit traieste, cine nu da faliment si moare economic. O lupta fara mila pentru resursele putine pe care le avem. Egoismul ca motor de dezvoltare.

Socialismul e altfel, hotararile sunt luate de undeva de sus, de o minte luminata care stie ea ce e bine si ce e rau. Totul e centralizat. Cu cat un stat e mai centralizat cu atat e mai usor de condus. Un soi de comportament religios aplicat unei societati. Nimic, sau foarte putin e al tau, totul e al nostru si tot ce se produce se redistribuie dupa reguli stabilite de Stat.

Cele doua descrieri sunt simpliste, dar contin esenta celor doua abordari.

Ca absolutizarea Statului nu tine am vazut in '89, capitalismul feroce care lasa doar piata sa actioneze incepe sa-si arate coltii prin chiar criza pe care o traim. Si atunci ce ne ramane?

Pai sa ne intoarcem la natura. Nu toata lumea crede ca Darwinismul bazat pe "cel mai adaptat supravietuieste" este motorul evolutiei. Peter Kropotkin sustinea acum un secol si ceva ca, de fapt, colaborarea in cadrul speciei pentru marirea ratei de supravietuire este motorul evolutiei (personajul e controversat din punct de vedere politic, dar nu asta e subiectul) .

Si sa dam exemple. Furnicile si albinele sunt exemple din randul insectelor. Dar viata in grup este un loc comun, de la bancurile de pesti, la lei sau elefanti. Cooperarea este mult mai des intalnita in lumea animala decat ne inchipuim. Exista chiar cooperare interspecii cum sunt animalele care traiesc in simbioza sau unii rechini si grupul de pestisori care-i insotesc, crocodilii si pasarile care-i curata. Sau inter-regnuri cum sunt albinele si plantele pe care le polenizeaza. Cum s-au realizat aceste mecanisme cooperative e o enigma si nu prea poate sa fie explicata prin Darwinismul clasic.

Descentralizarea, pastrarea taxelor si impozitelor la nivel local, marirea atributiilor structurilor locale, implicarea populatiei in luarea deciziilor la nivel local, scaderea birocratiei pot sa faca mult mai mult in vremurile astea de criza decat masurile centralizate. Statul trebuie sa-si mute centrul de greutate de la centru spre comunitati. Controlul in cadrul grupurilor mai mici e mai strict, implicarea mai mare. Si daca Guvernul Boc chiar face asta, depasind stadiul declarativ, o sa lase in urma o Romanie mai buna. Cu tot sprijinul brownian dat de Vanghelie.

Motorul iesirii din criza nu e in Piata Victoriei, ci pe ulita neasfaltata de la tara si prin blocurile gri si insalubre. O societate mai anarhica, in sensul bun al cuvantului, si mai putin Darwinista ca ideologie, trebuie sa construim.

Dezvoltarea locala e contagioasa, daca vecinii pot, noi de ce nu? E o capra a vecinului intoarsa pe dos. Se cheama sinergie si poate conduce la realizari aparent imposibile si salturi calitative (ptiu, uite ca am ajuns sa vorbesc ca Nea Nelu).

Uite ca sunt si anarhistii rusi buni la ceva.

PS Pentru cei care se indoiesc ca ipoteza evolutiei ca/in grup e o chestie serioasa avem aici un articol relevant.

Citeste si comenteaza pe Romania Obiectiva.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

1474 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    Santa simplicita! (Luni, 16 martie 2009, 10:43)

    gogu [anonim]

    excelent articol, un punct de vedere pozitiv din perspectiva darwinismului idealist, ca sa spunem asa. dar darwinismul ne poate duce numai acolo unde ne duce si nu poate oferi o perspectiva foarte buna asupra societatii omenesti. sa ma explic. animalele, orice ar face, sunt in perfect echilibru, actioneaza dupa legile lor nescrise dar imuabile, iar orice fac, orice actiune a lor este constructiva. animalele nu-si pot face rau lor insale ca specie si nici mediului in care traiesc. omul nu e asa. omul are constiinta binelui si raului si din pacate multi aleg sa faca raul, actioneaza distructiv asupra semenilor si asupra mediului. din acest motiv omul are nevoie de legi scrise, de un "bine" institutionalizat, pentru a ingradi tendinta distructiva a unora. dar, pe termen lung, lucrurile nu stau bine. orice model, orice idee aplicata in societate ajunge sa se perverteasca, tocmai datorita tendintei unora de a face rau. si capitalismul, si comunismul si orice sistem social erau relativ bune pana au ajuns sa se perverteasca. de aceea, parerea mea e ca nu exista model perfect pentru societate, oamenii asa cum au fost ei dintotdeauna si cum sunt si acum nu vor putea niciodata sa creeze o societate stabila, in echilibru cu ea insasi si cu mediul in care traieste.
    asta nu inseamna ca nu trebuie sa gandim pozitiv, sa speram la o societate mai buna, dar nici sa fim realisti nu strica
    • -2 (2 voturi)    
      I strongly dissafree with you! (Luni, 16 martie 2009, 13:31)

      metallicus [anonim] i-a raspuns lui gogu

      Legea nu e decît instrumentul folosit de ticãloshi pt. a ne transforma in fraieri, ca sa fie ei jmeckeri. Ar fi mai bine fara nicio lege!!!!
  • +1 (1 vot)    
    felicitari (Luni, 16 martie 2009, 11:31)

    mihai [anonim]

    felicitari pentru articol!
  • -2 (4 voturi)    
    Taica Darwin a fost contra..evolutionismului:)) (Luni, 16 martie 2009, 11:45)

    Sapiens [anonim]

    1. Darwin nu era ateu, credea in interventia divina, era un om al epocii sale, nici pe departe vreun "vizionar". Mai grav, Darwin nu avea nici un fel de pregatire universitara in momentul cand si-a dat cu parerea despre "evolutie" si asta se vede permanent in eforturile disperate ale adeptilor sai de a modifica si "ajusta" asa zisa "teorie".

    2. Capitalismul nu e un "darwinism salbatic", asta a fost denaturarea facuta de comunisti, o propaganda care falsifica si capitalismul si darwinismul:) Capitalismul e o forma de "anarhism" prin raport cu organizarea feudala si societatea impartita strict in clase. Pentru ca in capitalism orice tantalau care nu face decat sa "cultive" niste rame, poate ajunge bogat, cunoscut, influent. Ceea ce era absolut exclus pentru aristocratia feudala.

    3. Capitalismul e o forma de evolutie "anarhica" a societatii, in timp ce comunismul e un regres social, o inapoiere, arhaica si o intoarcere la o forma de societate absolutista, unde monarhul e inlocuit de secretarul general al partidului, iar aristocratia e inlocuita nomenklatura socialo-comunista. "Sangele nobil" e inlocuit cu "originea sociala sanatoasa", iar "religia" e inlocuita cu credinta fanatica in "victoria socialismului", atat! In rest, aceeasi violenta si acelasi obscurantism, in feudalism si in comunism.

    4. Anarhia e o utopie anti-comunista (oamenii decid singuri pe mici grupuri si nu accepta "directive de partid") si pro-feudalista (fiecare comunitate e o feudalitate, cu legi si atitudini specifice, fiecare comunitate anarhica respinge o treapta superioara de organizare social-juridica).

    5. Capitalismul a "absorbit" deja anarhismul comunitarist (comunitarismul etno-rasial din USA e o forma de anarhism "controlat", fiecare rasa are atitudini si cerinte care sunt tratate specific prin "afirmative action"), forme de socialism (social-democratie) si forme de monarhism (absolutismul republican francez).

    6. Anarhistii de azi sunt simpli huligani si uneori ucigasi !
    • 0 (4 voturi)    
      lool (Luni, 16 martie 2009, 13:30)

      lol [anonim] i-a raspuns lui Sapiens

      Ce intelegi printr-o asa-zisa teorie? Ca te exprimi cam din topor. In stiinta totul este in mod constant supus modificarii si ajustarii, stiinta fiind doar o aproximare a realitatii.

      ahhh... si Teoria Evolutiei nu e o asa-zisa teorie, ci o teorie stiintifica, indiferent ca bigotilor si ignorantilor le convine sau nu :) ... realitatea fiind cea care-i contrazice constant :) de asta ei si aleg sa se planga in public, pentru ca de fapt nu au argumente reale in sprijinul lor... ori in situatia asta nu le ramane decat sa urle si sa minta :)
  • +1 (3 voturi)    
    Cooperarea (Luni, 16 martie 2009, 11:57)

    Daniel [anonim]

    "Ce ne spune evolutionismul? Ca totul este o lupta pentru supravietuire si cel mai adaptat reuseste. Evolutionismul Darwinist este foarte aproape de capitalism. Cine face profit traieste, cine nu da faliment si moare economic. O lupta fara mila pentru resursele putine pe care le avem. Egoismul ca motor de dezvoltare."

    nu cred ca exclusiv asta spune evolutionismul. Cooperarea poate fi de asemenea un avantaj evolutionar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution#Co-operation
  • +2 (4 voturi)    
    obey science? (Luni, 16 martie 2009, 12:42)

    cocosila [utilizator]

    Si eu cred ca descentralizarea este una din conditiile vitale pentru o democratie liberala.

    Am insa o problema cu presupozitiile pe care le implica justificarea actiunilor socio-etice prin apelul la implicatiile metafizice ale ultimelor teorii stiintifice:

    Se pare ca vechile naravuri dispar greu... Faptul ca trebuie neaparat sa ne conformam cerintelor unei autoritati transcendentale este un semn ca religiozitatea lasa urme adanci in modul nostru de a gandi ,de a ne justifica. A inlocui obedienta fata de Dumnezeu cu obedienta fata de Ratiune, fata de Metoda Stiintifica,sau , in cazul de fata ,fata de Darwinismul Holist nu schimba deloc mecanismul justificarii metafizice prin apel la o autoritate atemporala si trans-istorica.
    Cu alte cuvinte ,cred ca ar fi mai practic si mai sincer sa spunem ca vrem sa construim o societate mai justa ,mai libera si mai buna invatand din greselile trecutului si adaptandu-ne la noile conditii socio-culturale , ci nu justificandu-ne facand apel la ultimele descoperiri in Biologie sau Fizica carora le atasam cuvantul supralicitat si supraincarcat metafizic - "Realitate".

    A baza etica si programele sociale pe teorii stiintifice inseamna a investi oamenii de stiinta si "Ratiunea" cu puteri absolute.

    Stiinta este indispensabila si are un succes indiscutabil de cateva sute de ani, dar trebuie sa ramana in slujba societatii ci nu sa devina sursa de morala sau de organizare sociala.
    Omul nu e nici albina si nici urangutan .Omul se poate autodefini cum vrea atata timp cat este manuitor de metafore (poetice sau stiintifice) .


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...


Ultimele articole din Actualitate | Opinii

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi