Operatiunea Floricel

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 5 martie 2009, 17:34 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Serviciile secrete par angajate cu toate fortele intr-o vasta campanie de rebranding, iar filmul cu spionii Floricel Achim - Marinov Zikolov arata ca un spot publicitar SRI. De cate ori traverseaza o criza de imagine sau legile sigurantei revin in actualitate, serviciile simt nevoia sa-si lustruiasca insignele. Ce s-a intamplat in 2006 se repeta in 2009. De ce trebuia sa-si coafeze serviciile imaginea acum trei ani si ce interes ar avea astazi? De ce noul caz de spionaj pare cusut cu ata alba? De ce suna neverosimil scenariile cu Ucraina, Rusia, NATO si alte fantasmagorii geostrategice?

Remarcati intai de toate intensificara activitatii publice a celor doi sefi de servicii secrete, George Maior si Mihai Razvan Ungureanu. In ultimele saptamani, sefii SRI si SIE ies la conferinte publice, dau interviuri in presa sau isi vand marfa cum nu obisnuiesc sa o faca.

Pe George Maior l-am gasit pe la sfarsitul anului intr-o revista glossy, l-am auzit vorbind public pe 10 februarie impreuna cu Razvan Ungureanu despre nevoia de legi noi in domeniul sigurantei nationale, l-am  urmarit in aceste zile laudandu-se cu “cazul clasic de spionaj lucrat ca la carte”. Ungureanu vorbeste si el despre transformarea SIE dintr-o Dacie in Rolls Royce, insista pe ideea de innoire si profesionalism. Iese, explica, vorbeste. Total atipic pentru doi oameni renumiti pentru discretia totala.  

Voi adauga alte cateva informatii despre cadrul general in care a aparut spionul Floricel si va propun o comparatie cu situatia de acum trei ani, cand SRI a scos din joben teroristul in slapi. De cate ori serviciile traverseaza perioade grele, simt nevoia sa-si curete public scamele de pe rever.

Acum trei ani, sub conducerea lui Radu Timofte, SRI  a incasat cateva lovituri din cauza modului catastrofal in care a gestionat problema crizei aviare si din cauza fugii sirianului Omar Hayssam din tara, acuzat de terorism. In plina criza, SRI a detonat instantaneu doua bombe care au deturnat atentia publica: au expulzat un irakian suspectat ca pregatea acte de terorism si l-au prins pe teroristul in slapi Lesh. Vi-l amintiti, teroristul cu butelie.

Si in cazul Lesh, si in cazul Floricel, SRI si parchetul au aratat o disponibilitate suspecta in a furniza presei cu maxima promptitudine imagini video si toate informatiile posibile din dosar. Si atunci au lucrat ca la carte, cum ar zice Maior astazi. Si in 2006, Traian Basescu se straduia sa treaca prin Parlament legile sigurantei.  

La bilantul SRI din aprilie 2006, seful statului lauda profesionalismul serviciilor secrete. Tot ce avusese atunci sa le reproseze a fost ca nu stiu sa-si vanda marfa, ca dau dovada de prea multa modestie si le sugera sa fie, din acest punct de vedere, mai ofensive.

Arc peste timp: inceputul lui 2009, serviciile secrete sunt la capatul unei campanii de demonizare in presa. Directiva retinerii datelor s-a transformat in “marea ascultare”. S-a creat si intretinut politic in ultima luna o atmosfera orwelliana, de cetateni supravegheati continuu, prin telefon, calculator, pasapoarte biometrice si alte nerozii.

SRI a pierdut un proces cu Dinu Patriciu pentru ca i-ar fi interceptat ilegal telefonul. La asta se mai adauga un mic esec. Nici SRI, nici SIE n-ar putea spune cu precizie unde au ajuns armele furate din unitatea militara de la Ciorogarla, desi au trecut cateva saptamani bune de la penibilul jaf. Inca un detaliu de context: la fel ca in 2006, si astazi serviciile secrete cer grabirea discutarii legilor sigurantei in Parlament. Inclusiv ministrul Justitiei pregateste un nou serviciu secret si nu e clar de ce ar avea Romania nevoie de o noua garnitura de spioni.

De la aceste legi se asteapta sa clarifice puterea serviciilor secrete din Romania, cat se pot intinde, ce pot si ce nu pot sa faca, se mai asteapta eliminarea unor servicii departamentale care le calca pe bataturi  iar SRI si SIE mai spera la mult visatul statut al ofiterilor de informatii.

Acesta este peisajul detaliat in care a rasarit spionul Floricel. El putea sa fie demascat oricand: acum un an, acum doi ani, peste un an sau peste doi. N-avea nici o importanta. Putea sa nu apara niciodata, recomandabil. Distrugerea retelei se putea intampla discret, pe tacute, ca intre jamesbonzi. Nici asta nu avea vreo importanta.

Serviciile au ales insa alta cale: l-au demascat artistic, cu surle si trambite, tocmai astazi, cand increderea in profesionalismul lor este pusa la indoiala. Uitati-va la filmuletele cu spionul bulgar in izmene si cu agentul Foricel prins cu niste hartoage in traista. Imaginile poarta stampila SRI cat mai vizibil, ca in reclamele cu detergenti, sa nu existe vreo indoiala ca e opera lor.

Cazul Floricel pare o conserva tinuta de SRI pentru vremuri grele, ceva utilizabil in momente de criza cand opinia publica isi pune intrebari in legatura cu serviciile secrete iar in Parlament se apropie dezbaterea legilor sigurantei nationale.

Cazul Floricel suna ca o farsa de uz intern iar in plan extern e complet lipsit de sens. Ce interes ar avea Romania sa loveasca in ministerul apararii din Ucraina, subordonat direct presedintelui pro-occidental? Ce sens ar avea ca Romania, stat membru NATO, sa faca in acest fel jocurile Rusiei? Ce interes ar avea presedintele Iuscenco, pro-occidental, sa se expuna cu putin inainte de summit-ul NATO?

N-are sens, evident, pentru ca strategii care au clocit operatiunea Floricel nu s-au gandit atat de departe. S-au gandit doar la efectul local de imagine si atat. Unii imping scenarita mai departe si cred ca Rusia ar fi aplicat de fapt o lovitura fortelor pro-occidentale din Ucraina cu bratul serviciilor secrete din Romania. Delir geostrategic. In acest caz, n-ar mai fi vorba de un succes, ci de un lamentabil esec al serviciilor secrete romanesti.

Sa revenim cu picioarele pe pamant. Cazul Floricel miroase a tumba calculata, a flic-flac  pentru impresie artistica. Serviciile romanesti par sa fi pus in practica recomandarea presedintelui de acum trei ani. In vremuri de criza, scotocesc dupa marfa si vand si ei ce gasesc: ieri un terorist in slapi, azi pe spionul Floricel, ma rog, ceva cu poze si cu filmulete ca sa-i aplaude poporul si presedintele ca vegheaza la linistea noastra.  


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

4000 vizualizari

  • 0 (8 voturi)    
    "Claudiu si Floricel" (Joi, 5 martie 2009, 18:16)

    teaca.wordpress.com [anonim]

    Brava Armata româna scîrtîie din toate încheieturile, cutremurata de întîmplari care mai de care.

    Imaginea oastei tarii sta atîrnata între Claudiu si Floricel.

    Primul, sergentul major Claudiu Chira, ucis în misiunea din Afganistan, a fost înmormîntat ieri la Rîsnov, orasul sau natal, cu onoruri militare si civile, ca pentru un erou.

    Al doilea, plutonierul Floricel Achim, a fost arestat pentru tradare, dupa ce a sustras si vîndut ani de zile, pe sume mai degraba meschine, secrete militare Ucrainei.

    Între cei doi, eroul si tradatorul, troneaza murdara afacere Ciorogîrla, o pata urîta de tot pe obrazul ostirii.


    Continuare: teaca.wordpress.com
    • +1 (5 voturi)    
      Ucraina (Joi, 5 martie 2009, 18:33)

      Dandy [anonim] i-a raspuns lui teaca.wordpress.com

      Eu zic mai degraba ca Ucraina a depasit orice limite in materie de spionaj anti NATO si trebuia pedepsita. Era momentul, daca tot fac ei atita caz de aderarea la NATO sa li se dea o lectie!Nici vorba de alte scenarite!!!!
      • -1 (1 vot)    
        orgoliul tarilor mici (Vineri, 6 martie 2009, 8:56)

        Alias [anonim] i-a raspuns lui Dandy

        Daca intrati pe site-ul guvernamental care promoveaza turismul in India, veti gasi la sectiunea "History" un rezumat decent de o pagina (India are o istorie de 5000 de ani).

        Daca veti cauta pagina corespunzatoare despre istoria Croatiei, veti gasi un mic volum (o istorie de 900 - 1000 de ani).

        Asa ne-am trezit si noi sa "pedepsim" o tara mult mai mare, mai puternica si, din nefericire si pentru noi, extrem de instabila si imprevizibila. Spionaj a fost de cand lumea si va fi in continuare, iar chestiunile astea se trateaza cu discretie.

        Mai bine ar face guvernantii un program serios anti-criza, ca asta ne doare (taxe si accize poate oricine sa puna, cu acelasi efect negativ).
    • +2 (6 voturi)    
      Ciorogarla (Joi, 5 martie 2009, 18:33)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui teaca.wordpress.com

      Unitatea de la Ciorogarla este o unitate a Jandarmeriei si nu a Armatei.
      • +2 (2 voturi)    
        Jandarmertia aeropurtata? (Joi, 5 martie 2009, 20:28)

        Petru Moldovan [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Sa inteleg sa se destituie o gramada de sefi din aviatia militara (incepand cu seful armei) cand jandarmeria face boacane? Maine-poimane vedem ca-si da demisia ministrul apararii ca i-au batut prea tare jandarmii pe golanii aia de pe la meciurile de fotbal...
  • +1 (5 voturi)    
    Corect (Joi, 5 martie 2009, 18:16)

    Alin [anonim]

    Din pacate, trebuie sa recunosc ca aveti dreptate. Sau, mai bine zis, sunt si eu de aceeasi parere. Cel mai trist nu este ca serviciile isi dau in stamba (stiu si eu pe cineva care freaca menta prin SRI), fiind de trei ori mai multi decat securistii din vremea lu' Nea Nicu, ci faptul ca majoritatea oamenilor cred, se minuneaza si admira acesti nemernici care profita de pe urma naivitatii/prostiei noastre.
    • +1 (1 vot)    
      corect (Vineri, 6 martie 2009, 12:02)

      Andrei-de-la-Orhei [utilizator] i-a raspuns lui Alin

      un articol foarte bun ,ca mai toate de fapt,sunt bine punctate epizoadele SRI care daca pina acum miroseau a ceva putred acuma au inputit definitiv :)
  • +1 (5 voturi)    
    SE JUSTIFICA SALARII IN TIMP DE CRIZA (Joi, 5 martie 2009, 19:12)

    tradatindragoste [anonim]

    Daca se gandeste cineva sa mai dea afara cativa generali..??? generos platiti de stat,?? etc, in prezent si pensionari si nu prea.
    Hai sa ne facem ca muncim.
    Suna a provocare .. adica ei ne apara ,, scuza-ma ca nu pot sa-i iau in serios.

    Cat despre laude ,, ce sa-ti spun se justifica bugetele pe ultimii trei sau treizeci de ani .
    \
    Romanul acela analfabet traind in saracie, spune ca lauda de sine nu miroase a bine.

    asa ca mirosul pestilential vine de niste fundulete roz in scaune de piele,
    funduri platite de noi cu sute de milioane.
  • -1 (3 voturi)    
    avem nevoie de timp (Joi, 5 martie 2009, 19:58)

    directia 5 [anonim]

    pt a judeca acest caz si a face o evaluare cat mai aproape de adevar,dar daca judecam reactile starnite la Kiev,Moscova si Bucuresti putem anticipa cel putin o latura 'simbolica' a episodului Floricel,daca vor urma 'mutatii',pensionari,treceri in rezerva in cadrul MAE,SRI,SIE,la un interval scurt de timp am putea deduce gravitatea acestei telenuvele
    Pot paria insa -fara a fi mama Omida- ca pe bulgar il paste un cancer la lingurica si un post de magar printre niste oi de pe un vas libanez sub pavilion panamez
  • -3 (7 voturi)    
    kjb (Joi, 5 martie 2009, 20:29)

    me again [anonim]

    e foarte interesant cu un junrnalist sugereaza faptul ca un serviciu secret se joaca de-a tom si jerry, si pun totul in carca sefului serviciului. pacat ca pulimea crede.
    • -1 (1 vot)    
      si.ai.ei. (Joi, 5 martie 2009, 22:00)

      cvm [utilizator] i-a raspuns lui me again

      Teoria conspiratiei are priza l apublic, asa ca ......
      Pe de alta parte, cel putin eu, cred ca traim intr-un nor care ni-l ingroasa unii asa cum vor ei sa vedem: mai clar sau nu.
      Vom vedea ce va fi mai incolo dar, nu trebuie sa respingem atat de categoric pareri care nu se potrivesc cu ale noastre. Invata sa mai citesti si printre randuri.
      PS: si ai grija sa scrii cu litere mari la inceputul proprozitiei. Asta asa, din principiu 'nothing personal'!
    • +1 (1 vot)    
      valea, securist reformat! (Vineri, 6 martie 2009, 18:13)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui me again

      ianpoi la unitate, si-nchide botu' ca se-aduna mustele si-mprastii prea multa putoare!
      ps:
      tu esti ala care se criza "pe sticla" ca i s-au adus lumanari lu' ilici? daca da, ai grija cum te exprimi in public! daca e frati-tu, legati-va dracului amandoi si aruncati-va in dambovita
  • 0 (4 voturi)    
    Tzuica sa fie de vina? (Joi, 5 martie 2009, 21:31)

    Petru Moldovan [utilizator]

    Mi se pare foarte pertinent articolul, nici eu n-am priceput ce interes are Romania ca atunci cand are ca vecin un stat dificil cu care mai are si diferende teritoriale (pe care nu le recunoaste ca nu da bine in cluburile UE si NATO) sa-i traga un pumn in stomac presedintelui pro-occidental in favoarea premierului pro-rus. Asa ca daca ignor vizita recenta si de succes a lui Diaconescu la Moscova, singura teorie pe care pot s-o elaborez e ca decizia asta strategica a fost luata in jurul unui cazan de tzuica in functiune, mai pe la starsitul "sedintei"...
  • +1 (7 voturi)    
    mirare (Joi, 5 martie 2009, 22:22)

    nimeni [anonim]

    domnu Tapalaga, ma intreb de unde atata siguranta pe propriile judecati. Aveti un ton atat de transant, de didactic, atat de imbibat de certitudini incat, daca n-as fi mai sceptic din fire, v-as considera si inteligent si bine informat. Ma indoiesc de ambele si cred ca va iubiti atat de tare propriile pareri incat, ceea ce ramane dupa astfel de texte este doar faptul ca aveti o parere. Logica dumneavoastra e simpla retorica si, din pacate, incercati sa mestecati informatia in locul cititorilor. Mai intreba-ti-va, din cand in cand, daca chiar aveti dreptate. Ar da bine pentru tonul articolelor.
  • +3 (3 voturi)    
    Un altfel de semnal (Vineri, 6 martie 2009, 2:38)

    Costache [anonim]

    Cred ca lucrurile sunt mult mai serioase decat o simpla operatiune de imagine pe plan intern. Pentru a face frumos in fata publicului romanesc ar fi fost suficient sa fie arestati cei doi, cu tot tam-tamul (filmulet, declaratii etc.), fara a mai da alte detalii despre cumparatorul informatiei, cu atat mai mult cu cat aceasta nu avea mare valoare. Denuntarea Ucrainei, insa, intr-un moment atat de crucial pentru destinul geo-strategic al acestei tari, face parte dintr-un joc mult mai elaborat, facut probabil cu asentimentul aliatilor nostri.
  • +1 (1 vot)    
    departe (Vineri, 6 martie 2009, 8:56)

    roman [anonim]

    departe de mine de a gandi macar contra sigurantei acestei tari.

    Dar intreb, sunt serviciile secrete curate si isi fac datoria ?
    Nu discut de inainte de 89. Acolo a fost teroare, dar astazi serviciile astea sunt reformate ? Au trecut totusi 20 de ani. Ori naravurile au ramas ?
    Am auzit de afaceri derulate de ofiteri, am auzit de sefi nu tocmai saraci cu locuinte de stat , in timp ce batranii ne mor de foame.
    Am auzit de mari afaceri in timp ce economia ne-a fost distrusa si furata. Azi ne fura vanzindu-ne propriul gaz si petrol. Finantele romanesti au fost ingenuncheate .
    Pre mult praf in ochi !
    • +2 (2 voturi)    
      ai scarbicii secrete noi? (Vineri, 6 martie 2009, 9:26)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui roman

      poate, dar cu oameni vechi! asa ca, nici din par de porc n-o sa faci sita de matase, nici din securisti, teroristi si traficanti de droguri (ocupatiile lor traditionale) n-ai sa scoti agenti secreti!
  • +2 (2 voturi)    
    de ce altceva ii credeati capabili? (Vineri, 6 martie 2009, 8:57)

    eeeuuuu [utilizator]

    de nimic! dupa ce li s-a luat dreptul de a reprima brutal orice protest impotriva guvernantilor, nu le-a mai ramas decat intoxicarea informativa: sabotiri unguri care vand firmelor romanesti pasari contaminate cu gripa aviara (vezi raportul pe tema asta), un dezaxat cu o butelie intr-o intersectie si, bomboana de pe coliva, "şpionu' floricel"! ma lua la refec un dobitoc de pe... la ei, banuiesc, aflat pe-aici "in misiune", ca nu agreez comoparatie cu rolls-urile vis-at vis de scarbiciile secrete romanesti. uite ca azi fac "mea culpa", au dreptate, chestiile astea nu pot fi comparate cu daciile; cel mult cu lastun-urile, sau, mai degraba, cu trotinetele!
  • -1 (1 vot)    
    un tot scenariat (Vineri, 6 martie 2009, 12:52)

    ogzana [utilizator]

    se arata doar ca avem nevoie de o ordine mondiala. e legat de francmasoni.
    numai tampenii


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version