De la inceputul anului Guvernul Romaniei a inceput sa emita pasapoarte cu identificatori biometrici. Nimic spectaculos aici, Romania urmeaza (din nou, iarasi, inca o data, eh!) trendul european (in UE e obligatoriu de pe 29 Iulie, exceptati sunt copiii sub 12 ani).

Dincolo de petitii online si mesaje virale de protest cu putina influenta practica, se cuvine sa subliniem doua initiative concrete:

- Mi-a atras atentia un interviu lung, dar extrem de interesant de pe stiinta.info pe tema pasapoartelor biometrice. Informatiile sunt tehnic corecte (din ce ma pricep si eu), dar sunt explicat extrem de practic. De asemenea interviul este dat intr-o colaborare cu portalul LacaşuriOrtodoxe.com. Un punct extrem de valid este subliniat de intervievat (Cristian Presura) la final:

“Dacă însă societatea românească găseşte de cuviinţă că avantajele introducerii lor (subliniate de Guvernul României - de exemplu o aderare mai rapidă la Spaţiul Schengen şi renunţarea la viză pentru America) nu depăşesc celelalte aspecte negative (securizarea datelor, posibilitatea de a fi utilizate intr-un scop ilegitim, etc.) atunci Guvernul României are datoria să asculte de cei care l-au ales…”

- Si pentru ca vorbim de o initiativa concreta - nu pot sa nu ma bucur cind vad si actiuni de tipul unei cereri de suspendare privind aplicarea hotararii privind introducerea cipurilor in pasapoarte inaintata la Curtea de Apel (Dosar 543/2/2009). Din cite am aflat de pe alte bloguri, autorul actiunii (av Mihai Rapcea) a pus la dispozitie si un model de cerere de interventie in acest caz pe care oricine il poate completa. Si asta este o actiune precisa. Sunt sceptic in privinta numarului de cereri care va fi depuse, dar asa sunt eu…

De asemenea din punctul meu de vedere, cred ca actiunea ar avea de nevoi de mai multa substanta. (poate faptul ca a fost depusa repede nu a permit o analiza mai adinca). Ma refer in special la raportarea la documentele europene deja critice la adresa initiativei - European Data Protection Supervisor sau ale altor institutii nationale de protectie a datelor personale - vezi CNIL - Franta. De asemenea problemele de securitate deja demonstrate stiintific (sau unele mai vechi din Belgia.)

In conditiile in care securitatea datelor personale integrate nu este asigurata, actul ar incalca si dispozitiile legislatiei nationale privind pastrarea datelor cu caracter personal. Dar aceasta numai un expert stabilit de instanta ar putea sa aduca lumina.

Pacat ca in toate discutia asta - ANSPDCP ramine in umbra si tace.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Bogdan Manolea.