Sistarea platilor SAPARD trebuie sa fie un semnal de alarma, nu prima dintr-un sir neintrerupt de astfel de "pedepse" pe care ni le administreaza Bruxelles-ul

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Joi, 21 august 2008, 16:40 Actualitate | Opinii

Anne-Marie Blajan
Foto: Hotnews
Autoritatile de la Bucuresti au tinut secret, in mod gresit, faptul ca Bruxelles-ul a blocat platile pentru programul SAPARD. Decizia CE ar trebui insa sa fie un prim semnal de alarma, intr-un context european si intern nefavorabil in ceea ce priveste fondurile europene. Comisia va fi din ce in ce mai dura, iar faptul ca au existat atatea deficiente in agricultura romaneasca si ca suntem sub monitorizare, chiar daca pe justitie, ne pune sub o lupa uriasa a Bruxelles-ului. Semnale am tot primit, acum europenii au trecut la fapte si ar fi bine sa se opreasca aici.

Atitudinea autoritatilor de la Bucuresti, care au tinut secret faptul ca au fost sistate platile programului SAPARD de catre Comisia Europeana, este una total gresita. Explicatiile date nu sunt foarte convingatoare: ministrul Ciolos spune ca a vrut sa ia masuri urgente, asta i s-a parut o prioritate, nu sa faca anuntul in presa. Total de acord. Dar existau niste beneficiari care asteptau banii. Iar ministrul a recunoscut ca a gresit ca nu le-a cerut celor din Agential de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) sa ii informeze pe beneficiari.

O alta explicatie, a unei doamne secretar de stat, data pe la televiziuni, a fost ca au vrut sa creeze panica in sistem. Adica daca nu stiu destinatarii fondurilor nu observa si nu se panicheaza?

Intr-o conferinta de presa organizata joi, reprezentantii Ministerului Agriculturii au dat explicatiile privind situatia, au anuntat schimbari de oameni si de organizare a agentiei de plati, dar nu stiu sa spuna cand se vor relua platile. Vom vedea cum se va rezolva situatia, important este daca s-a sesizat avertismentul clar, rostit parca printr-o portavoce, al Comisiei Europene. Semnalele mai mult sau mai putin subtile ale Bruxelles-ului s-au lovit de urechi surde, asa ca poate a fost nevoie de o portavoce.

Exista un intreg context european si intern care trebuie avut in vedere, pentru ca acest avertisment sa ramana doar un avertisment si sa nu fie prima dintr-un sir neintrerupt de "pedepse" de acest gen pe care ni le aplica europenii. Acum este vorba despre fonduri pre-aderare, dintr-un program aflat la final, dar exista amenintarea asupra fondurilor post-aderare.

Care este contextul european?

In conditiile in care descarcarea bugetara pe anul 2007 - adica momentul in care Comisia Europeana raspunde in fata PE de modul in care au fost cheltuiti banii de la bugetul UE - va fi discutata in Parlamentul European anul viitor, cu putin inainte de alegerile europene din 2009, discutiile pe fonduri vor fi din ce in ce mai multe si din ce in ce mai dure, au avertizat in repetate randuri oamenii din institutiile europene de la Bruxelles.

Exista deja o presiune foarte mare exercitata de Parlamentul European asupra Comisiei pentru a fi mai stransa la punga si mai dura cu statele membre care au abateri de la cheltuirea corecta a banilor contribuabililor europeni. Si inainte de vacanta de vara,  mai multe tari ale Uniunii Europene au fost anuntate ca trebuie sa dea inapoi Comisiei Europene 410,3 milioane euro cheltuiti necorespunzator, pentru ca au acordat subventii agricole ilegale.

Care sunt aceste tari? Nu unele periferice ale UE, ci Germania, Franta, Italia, Olanda, Spania, Suedia, Marea Britanie, alaturi de Polonia si Grecia. Tarile nucleului dur, tarile-motor ale UE nu sunt scutite. Italia trebuie sa returneze cea mai mare suma din aceasta serie, 145 milioane de euro, pentru ca nu a verificat suprafetele de teren eligibile pentru subventii din partea Uniunii. Grecia are de returnat 127,7 milioane de euro, iar Marea Britanie 69,4 milioane de euro. In cazul Greciei, Comisia a descoperit un control neadecvat din partea autoritatilor in ceea ce priveste suprafetele arabile si sectorul nucilor.

Mai mult, Grecia trebuie sa demonstreze, pana la sfarsitul lunii septembrie, ca a remediat situatia, altfel banii aferenti platilor directe vor fi redusi cu 10% in fiecare luna pana la rezolvarea situatiei. Este o noua modalitate de abordare a problemei de catre Comisia Europeana.

Masura contra Greciei seamana cu clauza de salvgardare pe agricultura care a atarnat amenintator desupra capului autoritatilor de la Bucuresti pana in decembrie 2007
: daca nu isi remedia "insuficientele gravele" ale sistemului de gestionare si control pentru ajutoarele destinate agricultorilor, Romania ar fi riscat sa piarda 25% din banii alocati subventiilor, adica aproximativ 110 milioane de euro pentru 2007. Si atunci, si in cazul Greciei, banii ar fi fost retinuti din start, inainte de exercitarea platilor.

Un ultim exemplu al noii abordari, mai dure, a acestei problematici de catre CE: Bulgaria. Initial, Comisia a instituit in Bulgaria un sistem informatic neintalnit pana acum in UE, care sa fie conectat direct la sistemul informatic de la Bruxelles, pentru ca europenii sa urmareasca toti pasii unui proiect pe fonduri europene.

Mai apoi, tot in premiera, CE a facut un raport privind administrarea fondurilor europene in Bulgaria, pe care l-a prezentat simultan cu raportul pe justitie, in 23 iulie. Ce a decis Bruxelles-ul? Retragerea acreditarilor a doua agentii de plati, plus aproximativ 500 de milioane de fonduri preaderare suspendate. Mai mult, alte 250 de milioane de euro sunt puse sub semnul intrebarii, iar alte cateva sute sunt suspendate din cauza fraudelor.

Care este contextul intern?

Potrivit unor oficiali de la Comisia Europeana, exista riscul ca 5 milioane de euro aferenti platilor directe pe 2007 sa nu fie platite. Mai mult, in septembrie-octombrie 2008 va avea loc o misiune de audit a Comisiei, care verifica modul in care s-au facut platile. Fondurile platite incorect, daca sunt descoperite, vor trebui returnate Comisiei din bugetul national.

La APIA (Agentia de Plati si Interventie in Agricultura) sistemul IT are probleme, informatie confirmata atat la Bucuresti, cat si la Bruxelles. Cui trebuie sa multumeasca functionarii APIA, disperati in fata computerelor atunci cand se blocheaza sistemul, iar asta se intampla foarte des? Firmei careia i-a luat un an si jumatate sa faca acest sistem, imperfect si problematic, dar pe care a luat 6,2 milioane de euro.

Erorile pe care sistemul IT le genereaza in mod constant, inca de la implementarea primei variante a aplicatiei, constituie motivul principal al intarzierilor in stabilirea sumelor de plata, dar si al situatiei critice in care se afla unii fermieri care nu vor primi nici un ban pentru terenurile agricole pe care le exploateaza, desi verificarea datelor din cererile de plata a fost realizata sub indrumarea angajatilor APIA, a spus o sursa din institutie.

Oficialii europeni au fost extrem de clari in semnalele date la Bucuresti. De obicei rezervat in declaratii, comisarul roman Leonard Orban, a lasat la o parte prudenta si a declarat, in urma prezentarii raportului pe justie din 23 iulie: "Ce s-a intamplat in cazul Bulgariei, si insist foarte mult, este un semnal foarte clar ca in niciun fel Comisia nu va ezita sa ia masurile cele mai dure cu putinta in conditiile in care se vor constata chestiuni similare in celelalte state membre, inclusiv in Romania. Uitati-va la cazul Bulgariei si veti intelege riscurile enorme nu numai pentru Romania".

Avertismentul lui Orban a fost completat de insusi documentul prezentat de Comisie in 23 iulie, raportul pe justitie si combaterea coruptiei.

"Existenta  unei capacitati administrative adecvate si a unui control eficace al conflictelor de interese, al fraudei si al neregulilor financiare reprezinta o conditie necesara pentru ca Romania sa beneficieze pe deplin de fondurile de preaderare si structurale ale UE", este consemnat in raportul Comisiei Europene. O fraza asupra careia nu s-au oprit multi, o avertizare voalata a Comisiei, care trebuie luata in seama.

Monitorizarea Romaniei, e adevarat, pe justitie, o plaseaza sub o lupa mai mare pe orice domeniu, inclusiv pe cel al fondurilor europene.

L-am intrebat pe ministrul Ciolos daca UE va fi mai vigilenta in viitor in privinta Romaniei, in contextul sensibilitatii europene privind fondurile, precum si a contextului intern, in analiaza managementului fondurilor europene.

"Pai se vede deja ca au fost mai vigilenti", a raspuns joi ministrul, subliniind ca in Romania au cerut intarirea sistemului pentru prevenirea fraudei, nu fiindca ar fi descoperit fraude. Dar, a punctat ministrul agriculturii, Comisia a cerut o mai mare siguranta ca platile sunt facute corect.

"Ati vazut si anul trecut cu APIA. Din punctul meu de vedere exigenta pentru Romania si Bulgaria a fost mult mai mare decat cea pentru Polonia, Ungaria, imediat dupa aderare. Cu siguranta ca pe tot ce inseamna fonduri europene, pe agricultura cel putin, va exista o exigenta foarte mare", a spus ministrul Dacian Ciolos.

Deci autoritatile sunt constiente ca ne "bucuram" de un regim special. Nu ramane decat sa elimine riscurile. Europenii par sa fi trecut la lucruri serioase, dupa atatea avertismente delicate sau mai putin delicate, dar oricum discrete, care s-au lovit de urechi surde.

Si sa nu uitam transparenta. Autoritatile de la Bucuresti trebuie sa dea dovada de transparenta. Nu exista secrete cand vine vorba de banii Uniunii. Iar secretizarea nu face decat sa accentueze problemele.





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1152 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Pedepsele de la Bruxelles nu's nimic pe langa cele (Joi, 21 august 2008, 18:39)

    Ovidiu [anonim]

    pe care le primim de la Bucuresti...

    Ehe, Uniunea Europeana crede ca mai impresioneaza pe cineva ca ne taie 2-300 milioane de euro..

    Stimata Uniune.. baietii destepti de la Bucuresti fura cu miliardele de 20 de ani pe spinarea noastra si nu le face nimeni nimic...ci dimpotriva urca tot mai sus..ca deh, au imunitate...

    Uniunea Europeana chiar crede ca va starni reactii la Bucuresti din punctul de vedere al alegatorilor?

    Adica, Europa zice.. nu va dam 200 mil EURO.

    Si eu? Sa ma enervez si sa nu votez PSD , PRM, UDMR sau Gigi Behehehcali ???

    Draga Europa....astia fura din buzunarul meu si de pe masa a milioane de romani de 20 de ani, si romanii continua sa ii aleaga...
  • +1 (1 vot)    
    bine (Joi, 21 august 2008, 18:46)

    opinia [anonim]

    Bun articol. O analiza foarte pertinenta. Bravo
  • +1 (1 vot)    
    opacitatea transparentei (Joi, 21 august 2008, 19:20)

    florian [anonim]

    Cat de transparent lucraza APDRP si alte mari organisme, inclusiv MEF care au ascuns blocarea platilor atat de mult timp? In fond tartorii sunt la ministerul de finante in parohia Varului Jan!
    Duduia secretara de stat care aparuse mai ieri pe sticla cu explicatii aiuristice stie ce e transparenta si cum se masoara sau este total opaca si mai ales refractara!!
    Cine ne spune vinovatii si masurile luate? Daca ar fi acesti indivizi in situatia beneficiarului SAPARD care asteapta rambursarea cheltuielilor facute corect, pe credit bancar, cum ar gandi? Bine ca acestor incompetenti li se dau salarii europene, indexate si sporuri diverse care cumuleaza inca un salariu!!!
  • +1 (1 vot)    
    Probleme enorme. (Joi, 21 august 2008, 19:30)

    Peter badesco [anonim]

    Nu vrem sa mai avem politicieni care nu reusesc sa inteleaga esenta democratiei dar in acelasi timp sa vrea sa dobandeasca un control total asupra destinelor noastre. Nu vrem ca acesti asa numiti ‘alesi’ ( dar nu uninominal ) impreuna cu un grup de oameni oarecum restrans ( cu probleme penale ) sa gestioneze resursele tarii in interes propriu mai curand decat in interes national. Avem o ocazie unica de a ne ridica la nivelul Comunitatii Europene pe care nu vrem s-o ratam, dar pentru asta avem nevoie acum de o mana din partea confratiilor nostri care au reusit sa-si rezolve problemele personale pasnic asa cum mi-o doresc si eu . Am avut doi aliati in persoanele domnului Basescu si a doamnei Macovei , amandoi ne-au demonstrat ca inteleg problemele noastre si poate tocmai asta este motivul pentru care sunt 'izolati constitutional' fara nici o putere executiva si asta dupa cum toata lumea stie, impotriva vointei populare. A venit timpul pentru o Constitutie moderna care sa puna premizele unei Romanii moderne si ce e mai important fara de care nu putem realiza mai nimic. Este nevoie de o noua clasa politica, moderna , toleranta si care atunci cand pomeneste de suveranitatea poporului, inseamna ca si eu am deja sansa sa ma exprim si sansa de a fi ascultat. Acest lucru deocamdata NU SE INTAMPLA. Eu nu-mi indrept critica asupra unei personalitati din politica romana, ma intereseaza prea putin daca un Tariceanu, Ionescu sau Popescu este Prim Ministru sau Presedinte, dar ma intereseaza ca cei ce ocupa aceste pozitii sa ma reprezinte corect si sa ma asigure ca standardele morale care vin cu functia, nu sunt calcate in picioare.
    Dina pacate nici acest lucru NU SE INTAMPLA IN ROMANIA DE AZI. O singura privire la noii veniti in politica si intelegi totul,...atentie la Ponta, Serban Nicolae si Corlatean, PSD-isti de clan. Viitorul tarii este sumbru.
  • +1 (1 vot)    
    Fondurile initiale (Joi, 21 august 2008, 19:37)

    Excalibur O.S.S.E.R. [anonim]

    Incepind din 1990, dupa desfiintarea P.C.R.ului , nucleul dur ( cadrele comitetului central , membrii adunarii nationale , ideologii , planificatorii din administratia de stat ), initiatii ce detineau pirghiile de comanda si control ale sistemului comunist, aproximativ treizeci de mii de persoane, si-au restructurat ierarhia initiala adaptind-o noilor evenimente ce au bulversat spatiul geo-politic mondial si socio-politic romanesc . Noua ierarhie ( trei sute de persoane ) actionind pe principiul conspirativitatii totale vis a vis de media si opinia publica a adoptat strategia de acaparare a puterii politice, creind structuri omogene care au emanat apoi ca partide politice si structuri economico financiare .
    Romania in 1989 nu avea datorii externe , iar dividentele ce le avea de incasat , fondurile bancii nationale si conturile secrete existente , adunate impreuna, se ridicau la aproximativ noua miliarde dolari . Aceste fonduri au permis initiatilor vechiului sistem sa finanteze noile structuri create si sa impuna monopolul pe noua piata a capitalului national , asimilind prin structura economico financiara creata , obiective economice de interes strategic national , resurse naturale , valori de schimb .
    Structura economico financiara a devenit o corporatie la nivel nat
  • 0 (0 voturi)    
    multumiri doamnei blejan pentru articol (Joi, 21 august 2008, 21:00)

    alexandriu [utilizator]

    iata un om informat ,echilibrat ,argumentat.
    daca as fi tariceanu as numi-o maine directoare a agentiei de plati pentru dezvoltarea rurala.
    • 0 (0 voturi)    
      va multumesc (Vineri, 22 august 2008, 12:38)

      Anne-Marie Blajan [anonim] i-a raspuns lui alexandriu

      Va multumesc dvs. si celorlalti cititori care au facut aprecieri la adresa articolului.
      Stiti, director la agentia de plati ar trebui sa fie o persoana de specialitate, e bine ca eu sa stau pe margine si ca jurnalist sa imi fac treaba bine.
      Repet, in principiu, seful acestei agentii ar trebui sa fie o persoana competenta, dar atata vreme cat va fi un post politic - de ceva vreme agentia i-a revenit, conform intelegerilor intre partide, UDMR - partidele isi vor cauta oameni pe care sa-i puna in aceasta functie, iar ei nu vor fi neaparat cei mai buni si cei mai ccapabili.
      Exista insa oameni competenti, profesionisti apolitici, din pacate, care nu vor avea sansa sa conduca o agentie, tocmai pentru faptul ca nu au sustinerea unui partid.
      • 0 (0 voturi)    
        Anne-Marie Blajan (Vineri, 22 august 2008, 14:39)

        va felicit pentru articol [anonim] i-a raspuns lui Anne-Marie Blajan

        si ce-i de facut? Sau in inconstienta noastra, ramine cum am stabilit?
  • 0 (0 voturi)    
    sperante (Joi, 21 august 2008, 23:29)

    tod [anonim]

    Nu pot decat sa sper ca semnalul asta de alarma ne va face sa scriem pe o foaie pe toti cei responsabili pentru chestia asta si sa avem grija sa nu-i mai votam pe ei, sau oamenii lor de paie, sau, dupa caz, partidele lor, inca o data.
    Si nu ma refer numai la ceilalti ci inclusiv la mine. Un idealism prostesc ma face sa cred ca daca o parte din clasa cat de cat intelectuala si-ar da un pic de interes rezultatele s-ar vedea.
  • 0 (0 voturi)    
    semnal de alarma? a fost demult (Vineri, 22 august 2008, 8:58)

    veninosu [anonim]

    ce semnal de alarma domnilor? semnalul a fost cu mult timp in urma, nu acum, cand au sistat fondurile.

    acum, ca intotdeauna , dragii parlamentarivor "analiza" situatia din pctul lor de vedere, personal, nu NATIONAL, cum ar trebui sa o faca. si ii va afecta, ca mai "rezolvau" ei cate ceva. dar ii va durea la basca si se vor orienta spre alta "vaca de muls"
  • 0 (0 voturi)    
    semnal de alarma legat de PNDR (Vineri, 22 august 2008, 10:20)

    maria [anonim]

    Din pacate cu acelasi gen de probleme ne confruntam si acum,in cazul fondurilor postaaderare pentru agricultura pentru masurile care au intrat la finantare prin PNDR. Lipseste comunicarea cu potentiali beneficiari,se schimba "regulile jocului" din mers,fara sa fie insiiintati beneficirii,unii chiar au depus proiecte.Toata activitatea se face prin circulare,care apar retrocactiv(a se consulta site-ul
    www.apdrp.ro,legislatie") si ce este cel mai grav sunt amestecate proceduri preaderare care au fost valabile pe SAPARD cu cele postaderare, care nu prea exista sau sunt intocmite intr-o maniera care lasa loc de interpretari,functie de interese. Ghidurile pentru masurile aprobate sunt lapidare,si lipsite de informatii concrete.Dupa ce depui un proiect,apar "surprizele"-anliza pe proceduri care sunt tinute la "secret" si circulare comunicate retroactiv ,pentru luna martie sa zicem,circulara nr.10/12.06.2008 se aplica pentru proiectele depuse in martie si ghidul aferent masurii 121 publicat in luna februarie?????Cel mai grav este ca sunt potentiali beneficiari care au cheltuit sume importante pentru a intocmi un proiect si risca sa le piarda,deoarece la APDRP si Ministerul Agriculturii-Directia de Dezvoltare Rurala sunt oameni care genereaza documente si intrpreteaza legislatia dupa cum "bate vantul". Din pacate riscam sa pierdem bani care sunt vitali pentru dezvolarea economiei rurale si pentru evolutia viitoare a economiei nationale.
  • 0 (0 voturi)    
    pacat! (Vineri, 22 august 2008, 11:51)

    fonduri-structurale [utilizator]

    e mare pacat ca se pierd tocmai banii care ar trebui sa ajute comunitatile dezavantajate ... pana la urma aceasta este menirea <a href=http://www.fondurile-structurale.com>fondurilor structurale</a>, nu?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version