Atentie soferi! Europa va pregateste ceva!

de Renate Weber     HotNews.ro
Luni, 4 august 2008, 10:22 Actualitate | Opinii

Renate Weber
Foto: Hotnews
De cativa ani de zile, Comisia Europeana incearca sa propuna reglementari obligatorii pentru toate statele Uniunii, in ceea ce priveste siguranta traficului rutier. Nu un cod rutier pan-european (imposibil de realizat), ci un set de obligatii referitoare la comportamentul conducatorilor auto, norme care sa contribuie la sporirea sigurantei traficului rutier. Aici incep problemele. De ce? Pentru ca a avea  reglementari valabile peste tot in Uniune inseamna o armonizare macar partiala a legislatiilor rutiere ale celor 27 de state. Adica un set comun de contraventii la traficul rutier, sanctionabile la fel. Scopul? Punerea in aplicare intr-un stat (statul de domiciliu sau resedinta al faptuitorului) a sanctiunii date pentru o contraventie comisa in alt stat.

Dupa mai bine de trei ani de incercari s-a dovedit ca o asemenea armonizare este imposibila. Statele membre - ele alcatuiesc Consiliul Uniunii si au ultimul cuvant in materie de legislatie – se opun categoric. Pentru ca pe plan intern exista reglementari foarte diferite in ceea ce priveste traficul rutier. Unele, de exemplu, au reglementari clare pentru banda destinata exclusiv autobuzelor si taxiurilor, altele pentru banda destinata biciclistilor sau pentru parcarea in locuri nepermise, iar sanctiunile in astfel de situatii sunt aspre. Alte state insa nu sanctioneaza nici macar folosirea telefonului celular fara sistemul “hands-free”. Difera, de asemenea, reglementarile referitoare la viteza in localitati si in afara lor, cele la conducerea sub influenta alcoolului sau a drogurilor. Ca sa nu mai vorbim despre cat de diferita este infrastructura in cele 27 de tari.

Dar Comisia Europeana nu a abandonat ideea de a facilita punerea in aplicare transfrontaliera a sanctiunilor referitoare la siguranta traficului. Formula gasita a fost aceea de a identifica patru tipuri de comportamente care se regasesc sub forma de contraventii sau chiar infractiuni, dar sanctionabile cu amenda, in legislatiile tuturor statelor membre. In felul acesta, o contraventie comisa, de exemplu, de un sofer din Romania in Germania sau Grecia, nesanctionata pe loc, va putea fi pusa in aplicare de autoritatile germane sau grecesti prin intermediul celor din Romania.

Cele patru fapte identificate de Comisie sunt: conducerea cu viteza peste cea prevazuta de legea interna; conducerea sub influenta alcoolului; neoprirea la culoarea rosie a semaforului si nefolosirea centurii de siguranta.

Cand mi-a fost incredintata de catre Comisia de libertati civile, justitie si afaceri interne elaborarea opiniei cu privire la aceasta initiativa am intuit ca va fi ceva dificil, dar nu mi-am imaginat numarul de probleme pe care le va pune si a caror rezolvare este inca incerta. Unele dintre ele sunt atat de tehnice si de controversate, incat la acest moment prefer sa le las deoparte (de exemplu: E posibila o astfel de reglementare in temeiul actualului Tratat al UE? Care e rolul Parlamentului European, de co-decizie sau consultativ, si in ce conditii se poate el schimba? De ce elaborarea raportului privind propunerea de directiva este in sarcina Comisiei de transport a PE si nu a Comisiei de justitie si afaceri interne?). Dincolo de aceste aspecte juridico-tehnice, pe care trebuie sa le rezolvam cei care lucram la aceasta propunere, mai sunt si altele, care intereseaza in mod direct fiecare conducator auto din spatiul european.

De exemplu, chestiunea definirii celor  patru contraventii si mai ales a felului in care sunt constatate. Asta pentru ca vorbim de sanctionarea lor ulterior momentului in care s-au petrecut. Daca va fi sa se adopte aceasta directiva, cred ca trebuie sa discutam despre detectarea comiterii contraventiilor (sunt excluse infractiunile serioase care, de exemplu, au rezultat in accidente grave) prin intermediul echipamentelor tehnice. Trei din ele se pot constata prin intermediul camerelor de luat vederi: viteza, trecerea pe rosu, portul centurii de siguranta.

In ce priveste conducerea sub influenta alcoolului, este firesc sa se foloseasca inainte de orice aparatul special care determina cantitatea de alcool in aerul expirat. Si nu testarea sangelui, pentru ca, repet, nu e vorba de fapte care au avut consecinte grave. Numai ca legislatiile statelor membre trateaza diferit conducerea sub influenta alcoolului. Unele sunt destul de blande in a o sanctiona, altele o considera infractiune.

Sigur ca nu se poate limita detectarea contraventiilor mentionate mai sus doar la echipamentele tehnice. Evident, politistul insusi are dreptul sa constate contraventia. Dar in acest caz este firesc sa fie o constatare directa si adusa pe loc la cunostinta faptuitorului. Asta pentru a nu exista posibilitatea abuzului, adica de a primi dupa cateva luni o instiintare ca politistul X din tara Y a intocmit un proces-verbal pe baza unei asa-zise constatari numai de el stiute.

Mai e apoi si situatia in care nu proprietarul autovehiculului era la volan. De multe ori un echipament tehnic sesizeaza doar placuta de inmatriculare a masinii sau a motocicletei, nu si figura conducatorului. Are acesta obligatia sa spuna cine era la volan? Chiar daca in felul acesta isi face singur un rau? Sa nu uitam, nu discutam de cazul vreunui accident. Dreptul de a nu te autoincrimina e recunoscut de multe state.

Si problemele continua. Cuantumul amenzii ar fi, bineinteles, cel din tara in care s-a comis fapta, iar banii vor merge la bugetele specifice acelui stat. E o aplicare a principiului nediscriminarii in ceea ce priveste respectarea si punerea in aplicare a legislatiei interne a unui stat. Dar consecintele pot fi dramatice.

Un exemplu: nu de multa vreme, Grecia a introdus o amenda de 700 de euro pentru neoprirea la culoarea rosie a semaforului. Cam cat doua salarii la noi. Se poate replica: bine, dar daca te-a prins pe loc nu trebuie sa platesti? Ba da. Tocmai de aceea e important sa se evite orice posibilitate de abuz cand punerea in aplicare a sanctiunii e ulterioara. Instiintarea de a plati amenda nu va putea fi atacata decat in statul unde a fost constatata.  Cand constatarea e pe loc, sa zicem ca apelul la justitie e fezabil. Te afli in acel stat, chiar daca, poate, in tranzit. Dar cand afli ca trebuie sa platesti cateva sute de euro dupa sase sau opt luni, posibilitatea de a ataca in justitie constatarea respectiva e o gluma, costurile pentru accesul la justitie fiind mult mai mari decat amenda insasi.

In plus, oricine e indreptatit sa se intrebe cum poate sa reprezinte un pericol mai mare la adresa sigurantei traficului, a celorlalti participanti la trafic, nefolosirea centurii de siguranta (ceea ce afecteaza doar ocupantii dintr-o masina) fata de folosirea telefonului celular?

Si ca sa nu ramana doar aceste intrebari fara raspuns (deocamdata), sa mai amintesc ca s-au pus in miscare si grupurile de lobby. Culmea, nu din partea asociatiilor soferilor profesionisti (asa cum m-as fi asteptat eu, in cazul lor fiind vorba uneori chiar de pierderea locului de munca), ci de cei reprezentand autoritati nationale de trafic. Care ar dori sa vada sanctionate si alte fapte, precum parcarea nelegala, folosirea liniei destinate autobuzelor, chiar daca acest din urma aspect e prezent doar in unele din statele membre. Dar este esential pentru aceste autoritati sa colecteze amenzile care intra in bugetele lor!

Asadar, aceia dintre dumneavoastra care au mai calcat acceleratia, au mai trecut pe rosu, n-au folosit centura si pana acum au scapat, pentru ca au parasit teritoriul statului in care au facut aceste lucruri, sa stie ca pe viitor lucrurile nu vor mai sta asa. Intr-un fel sau altul, directiva aceasta va fi adoptata (sper sa fi intr-un fel  care sa nu permita abuzul unor “agenti constatatori”), presedintia franceza anuntand ca o are pe lista sa de prioritati.
























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

4032 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    A 5 a Regula Europeana: PERMISUL DOAR LA PITESTI (Luni, 4 august 2008, 10:41)

    MIHAI 2 [anonim]

    ....Se prevad cateva miliarde de euro ....alocate pentru dezvoltarea Centrului Dreptului La Permis Fara Discrimanare...O mana de caralii inimosi...au dezvoltat in sistem non-guvernamental....un embrion organizatoric...care permite minoritatilor vag alfabetizate....sa aiba parte de binefacerile condusului....de la Mertzan in sus....fara a mai parcurge umilinta Abecedarului si a Examenului Auto....EUROPA saluta acest dar pe care Romania il ofera Uniunii....si ofera la schimb ...o infuzie financiara substantiala....destinata familiilor acelor pionieri....pentru asigurarea a ceea ce (cine stie...cunoaste) ...se numeste PACHET SI VORBITOR.
  • 0 (0 voturi)    
    macar acum... (Luni, 4 august 2008, 15:54)

    Moshu [anonim]

    ..nu-i voi mai recunoaste din prima pe romanasii care se intorc vineri dupa amiaza pe A8 tantosi rau cu masinile lor noi/de ocazie in Romania. Ii recunosc dupa felul implacabil cu care ignora in ca in restul lumii se circula pe dreapta si nu pe stanga pe o autostrada cu 4 benzi relativ goala. Macar acum vor fi taxati oricum, nu doar cand sunt trasi pe dreapta de politia de autostrada. Pentru amatori, pe A8 se fotografiaza foarte eficient :)
  • -1 (1 vot)    
    felicitari pentru articol (Luni, 4 august 2008, 17:43)

    adrian coman [anonim]

    felicitari doamnei Weber pentru claritatea articolului. apreciez efortul de a informa alegatorul cu privire la initiativele din PE. adrian
  • 0 (0 voturi)    
    demersuri fara sens.... (Luni, 4 august 2008, 22:03)

    dorinteodor [anonim]

    m-am saturat de incriminarea vitezei ca fiind cauza primara al unui accident. viteza nu este cauza primara al unui accident. cauza primara este soferul neexperimentat, obosit, bolnav, distrat, neatent, teribilist,...sau starea tehnica a masinii (nu are cauciucuri adecvate anotimpului si soferul nu-si da seama de asta...de exemplu..) TOATE aceste cauze NU POT FI DETECTATE IN TRAFIC iar "dupa" nu mai prea conteaza.... abordarea politieneasca a cauzelor accidentelor (vitezaaaa...) nu a dus, nu duce si nu va duce la reducerea numarului de accidente. ma mir ca ue nu pricepe asta!

    toate aceste chestii nu pot fi detectate in trafic. si atunci se incrimineaza viteza....eu as scoate total viteza dintre contraventii si as cauta sa aflu cauza primara a unui accident, viteza fiind doar circumstanta agravanta.

    cu alcoolul nu as sta la discutie: orice concentatie mai mare ca zero ar duce la suspendarea carnetului.

    cu trecerea pe rosu de asemenea sint de acord: nu poate fi tolerata.

    eu port centura chiar cind dau in marsarier asa ca sint de acord cu obligativitatea portului centurii.
    • 0 (0 voturi)    
      ... totusi, viteza trebuie limitata (Marţi, 5 august 2008, 10:45)

      break [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

      Este normal sa fie viteza de vina in multe cazuri.
      - ai drum mai denivelat (pe la noi gasesti o groaza) si ai limitare de viteza. nu o respecta mai nimeni, si mai vine cite unul mai ametit, si este aruncat in lateral, pe contrasens. Da, aici poti spune ca daca era atent, nu se intimpla, dar si daca nu avea viteza nu se intimpla. Cum atentia nu o poti masura, masori viteza si se rezolva.
      - in sate trec unii cu viteze foarte mari, si mai sunt animale, sau copii care se joaca pe strada. daca ar avea viteza mica, s-ar evita mult mai usor un accident

      Ce nu e bine e ca sunt prea multe zone nu limitati aiurea, unde probabil nu e cazul, ramase de la diverse lucrari anterioare, si unde sta politia cu radarul la plezneala.

      Insa e bine ca viteza sa ramina un factor de triere a celor care au sa nu carnet, si sa se aplice destul de drastic, adica depasirea cu peste 50% a limitei pe acea zona sa insemne ridicarea carnetului pe o perioada mai lunga, peste 6 luni.
  • 0 (0 voturi)    
    viteza... (Sâmbătă, 13 septembrie 2008, 11:07)

    rusu [anonim]

    50%... e cam aberant.... gandeste-te in zonele comerciale unde viteza e limitata la 5 km/ora ar insemna ca daca te "pozeaza" un aparat radar cu 7,5 km/ora iti ia carnetul pe 6 luni?
    e cam drastic nu crezi.... legile cu privire la depasirea vitezei sunt echitabile... cel putin eu asa cred... sigur sunt extrem de suparat ca nu avem infrastructura sa ne putem "da" cu 200 km/ora ca in Germania... din cate stiu eu in Germania, in majoritatea landurilor, unde e liber pe autostrada la viteza, se produc mai putine accidente decat in Romania unde avem limitari peste limitari... deci nu viteza este hotaratoare ci starea drumurilor pe care circulam... Avem si noi cateva sosele bune dar sunt putine si din aceasta cauza aglomerate..

    Faptul ca parcul national a inceput sa se mai innoiasca nu este decat un lucru bun... mai trebuie acum doar sa intelegem ca o masina noua cumparata trebuie si intretinuta.... vorba lui dorinteodor... mai trebuie sa verificam si starea cauciucurilor si articulatiilor... mai circul cateodata cu taxiul si sunt ingrozit de stare proasta a articulatiilor la astfel de masini...
  • 0 (0 voturi)    
    viteza (Luni, 22 septembrie 2008, 8:34)

    Andrei [anonim]

    Este f. simplu de rezolvat problema vitezei,radare fixe ca in tarile civilizate,sau mai civilizate,ma rog.Ideea este ca politia rutiera sa previna incalcarea codului rutier nu sa fie factorul coercitiv,asa i-mi aduc aminte ca scria in decretul328/62,asta era primul rol al agetului de circulatie.Faptul ca trebuie sa mergem cu viteze de 5km/h sau 10km/h in anumite zone nu ar trebui sa fie problema conducatorului auto,problema lui este sa respecte legislatia in vigoare si mai ales capitolul viteza,viteza este cauza principala a accidentelor grave.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă