La trecut. Nostalgia viitorului luminos

de Catalin Sturza     HotNews.ro
Duminică, 24 februarie 2008, 10:49 Actualitate | Opinii


Catalin Sturza
Foto: Hotnews
Ce va amintiti din Iepoca de Aur? Calorifere inghetate, pene de curent, cozi – ok. Chiar va amintiti asta? Chiar va vin mai intai in minte lucrurile rele, norii negri, ororile comunismului? Sau va ganditi fulgerator la emisiunile cu Daniela si Aschiuta, la sucul Brifcor si la bomboanele Cip, la stilourile chinezesti, la „Nu te supara, frate”, la meciurile de fotbal de pe maidanul din spatele blocului – intr-un cuvand, la toate lucrurile bune si frumoase care infasoara acele vremuri intr-un cocon idealizant?

Deceniile din urma ale comunismului, ca si comunismul in sine n-au fost facute din aur, nici macar suflate cu auriu n-au fost, ba dimpotriva. Reci si cenusii, ramasitele acelei epoci ne bantuie si azi. Din vremurile fricii si ale saraciei, ale dictaturii si ale traiului pe cartela au ramas urme de care ne ciocnim la tot pasul: infrastructura oraselor, blocurile muncitoresti in care locuiesc inca cei mai multi dintre romanii urbanizati, drumurile desfundate din provincie, conditiile medievale de viata din mediul rural.

Ca sa nu mai vorbesc despre obiceiurile incetatenite, precum furtul din banii publici si spaga la tribunal, politie, spital, scoala etc. Traim, practic, intr-o lume fizica zidita in 45 de ani de comunism, sub cupola morala a naravurilor si uzantelor impamantenite in aceiasi 45 de ani de comunism. Mascata sub un strat de panouri publicitare gigantice si de mall-uri cu fatade luminoase. Cu cat sapam mai adanc la temelia acestei lumi, prin plafonul coruptiei si prin peretii imuabili ai blocurilor cenusii, vedem ca lucrurile se schimba de fapt incet, foarte incet.

Vizitati blogul „La trecut” (www.igu.ro/latrecut), site-ul „Suvenir Shop” (www.suvenirshop.ro) si altele, precum www.nascutinurss.ro. Nu-i asa ca va vin lacrimi in ochi? Ahhh, minunatii ani ‘80... Instantaneu ne conectam la un timp aproape mitic si la o Atlantida scufundata, care nu va mai iesi nicicand din apele istoriei. Ne vin, in mod reflex, in minte „Legendele Olimpului” ale lui Alexandru Mitru, radioul Gloria, ceasul Slava, inghetata Vafe cu vanilie s.a.m.d.

Chiar si lucrurile neplacute, precum sobele cu lemne din apartamentele de bloc si excursiile la cules recolta, pe camp, par acum ceva frumos si pe veci pierdut. Veti gasi, pe cele trei site-uri, suficiente urme care sa va alimenteze nostalgia: fotografii cu obiecte care au disparut de mult, sau care devin tot mai rare, reclame, afise politice si culturale, discursuri si cantece vechi.

Pe blogul „La trecut” fiecare vizitator scrie, daca are chef, amintirile. Textele sunt lungi, dense, lirico-patetice, nimeni nu rezista tentatiei de a-si dezgropa, printre oh-uri si ah-uri, varstele fericite. Si de a inventaria cat mai multe obiecte, sunete, situatii si personaje din vremurile de demult.

Au aceste site-uri o dimensiune nostalgica? In mod sigur o au. De cele mai multe ori, e nostalgia dupa copilarie, iar ciocolatele si napolitanele de odinioara sunt de fapt madlene proustiene, declansatori ai unei calatorii spre un timp fara facturi, rate la banca si griji.

Un vizitator de pe blogul „La trecut” scrie: „Dupa o analiza detaliata a situatiei, m-am hotarat sa ma retrag si sa preiau atributiile unui copil de sase ani, cu toate drepturile si indatoririle pe care le-am avut candva, dar la care am renuntat cu prea mare usurinta. (...) Vreau sa fiu mandru de trotineta mea cea rosie, fara sa ma interseze cat costa asigurarea pe anul viitor”.

Se intampla insa ca „trecutul”, cu bune si rele luate la gramada, cu cozile la carne si Mihaela de pe micul ecran, sa insemne, pur si simplu, niste vremuri mai simple si mai putin impovaratoare. Niste vremuri in care, pe unicul sens al bulevardului spre viitorul luminos al comunismului, aveai iluzia de a-ti intelege si controla sensul propriei vieti.

Naivitatea inseamna fericire, asa cum spune laura_nostalgica pe www.igu.ro/latrecut: „Trebuie sa recunoastem ca desi au fost vremuri net inferioare celor contemporane ca si drepturi, servicii etc.., traiam totusi cu mult mai multa intensitate bucuriile vietii, eram mai fericiti, mai curati, mai naivi... ahh, anii ‘80!!!”.

Comentarii de tipul „suntem ultima generatie care a facut serios scoala” sau „suntem ultimii copii care s-au jucat pe maidan” sau „am invatat sa pretuiesc mai mult obiectele si oamenii din jur” abunda in textele nostalgicilor. Pentru multi, comunismul inseamna, prin regulile stricte ale statului politienesc, si o seriozitate si ordine care dupa decembrie ’89 s-au pierdut.

Dincolo de nostalgie, site-urile despre comunism au si o alta dimensiune, cat se poate de capitalista: cea comerciala. Unele sunt (si) instrumente de marketing pentru autorii lor, altele isi propun, deschis, sa puna istoria sa faca bani.

Acesta e mesajul de pe www.suvenirshop.ro: „Va propun sa facem si noi comert cu simbolurile si mesajele noastre comuniste, ca sa ne imunizam, sa ne amuzam, sa ne melancolizam, sa fim cool. Si trecutul nostru comunist poate sa vanda turistilor capitalisti la fel de bine ca cel al rusilor, cehilor sau ucrainienilor”. Primele obiecte vandute – tricouri cu secera si ciocanul si capace virtuale pentru producatorii de bauturi. 








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3554 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Orice rau are si un bine si viceversa (Duminică, 24 februarie 2008, 12:33)

    eugenrc [anonim]

    Interpretarile actuale ale jurnalistilor tineri referitor la comunismul din romania sufera de tendinta de exagerare a tot ce s-a intimplat in acea perioada si de o negare absoluta a posibilitati ca in acele vremuri oamenii normali care nu faceau parte din sistem sa fi fost totusi multumiti de viata lor cu toate neajunsurile specifice acelor vremuri . Sunt convins ca multi jurnalisti tineri nu pot intelege cum niste adolescenti din ani 80 daca primeau cadou niste blugi originali erau la fel de fericiti ca cei de acum care primesc cadou o masina sport .
    Poate ca intr-o buna zi vom invata sa vedem si binele din ceva care in ansamblu parea rau si raul din ceva care pare bine . Aceasta legatura intre bine si rau exista de cind lumea si nu trebuie ignorata .

    NU a existat si nu exista nici o societate care sa garanteze bunastarea si binele tuturor oamenilor .
    Multi ne readuc aminte de lipsurile acelor vremuri . Asa este, iarna era frig , se statea la cozi pentru alimente si nu aveam parte de ceea ce ne ofera societatea de consum actuala .
    Ce sa intelegem din asta ca Magazinele pline sunt calea catre fericire ?
    Astept ziua in care un grup serios de jurnalisti vor face o analiza pertinenta si obiectiva a diferentelor dintre Romania Comunista si Romania Capitalista .
    Din puncul meu de vedere in Romania de azi , Politicul , Sanatatea si Educatia sunt mult sub nivelul la care se situau in perioada comunista .
    Dupa parerea mea sistemul politic actual a tradat interesul national , starea de sanatate a populatiei este mult sub nivelul din 1989 iar la nivel educational am involuat de la an la an prin cresterea abandonului scolar si nu in ultimul rind prin perpetuarea mediocritatilor la rang de modele pentru societate .
    O societate care nu isi consolideaza pe baze solide o scara a valorilor corecta se va parbusi cu siguranta .
    Cititi mai multa istorie stimabili jurnalisti . Viitorul nu suna bine in Romania si cred ca aceasta perceptie personala nu se datoreaza pesimismului
    • -1 (1 vot)    
      sorry (Duminică, 24 februarie 2008, 20:34)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui eugenrc

      dar realitatea te contrazice zi de zi , ceas de ceas si clipa de clipa, cum a spus unul din mentorii matale (lenin pt necunoscatori).
      Politicul si sanatatea sint mult peste ce era la cizmarul analfabet si criminal, ori ai uitat ce cosmar scos direct din orwell erau? Probabil ca esti vreun fost nomenclaturist care o ducea tare bine atunci.
      Ai cazut? Imi pare bine, asa se invirte roata.
      Cu educatia ar mai fi de discutat, dar un pret trebuie platit, si oricum, cine vrea sa invete, invata, ceea ce pe vremea aia nu se putea.
      Capisci, bulache - fost nomenclaturist, actual ,,stingist" ?
      • 0 (0 voturi)    
        De asta sunt nostalgici (Luni, 25 februarie 2008, 9:05)

        Altul [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        *********
        Capisci, bulache - fost nomenclaturist, actual ,,stingist" ?
        *************
      • 0 (0 voturi)    
        Multumesc pentru injurii (Luni, 25 februarie 2008, 9:13)

        eugenrc [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        Au dat valoare ideilor tale si au fost contrargumentul suprem la ce am scris .

        Felicitari !

        PS. Sper ca nu sunteti jurnalist .
        Ma bucur insa ca l-ati cunoscut pe unul din "mentori mei" din moment ce ati facut referire la el cu atita usurinta .
      • 0 (0 voturi)    
        Ai calcat pe bec! (Luni, 25 februarie 2008, 10:20)

        recycler [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        Dupa limbajul pe care il folosesti, cred ca esti un superb exemplar de urban frustrat, muncit de ideea ca tata a fost comunist si bunicul legionar. Cand o sa invete piticii ca tine ca nu poti sterge trecutul unei tari doar negandu-l? Asta-i realitatea, draga becule: o fi fost criminal cizmarul dar nici cu bunicuta nu mi-e rusine. O fi fost analfabet cizmarul dar nici marinelul petrecaret nu-i de premiul Nobel. N-a fost mai rau ca acum, n-a fost mai bine ca acum. Toti suntem o apa si un pamant, din tata in fiu si am putea sa avem demnitatea sa ne recunoastem trecutul si sa nu plantam demoni in el. Ca maine vom fi si noi judecati astfel. Capisci?
        • 0 (0 voturi)    
          referitor la ceea ce ai scris (Sâmbătă, 5 septembrie 2009, 6:48)

          cristi [anonim] i-a raspuns lui recycler

          Ai perfecta dreptate!!!!!!!!!!!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Ce vorbesti? (Luni, 25 februarie 2008, 7:39)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui eugenrc

      Aida de? Politic in perioada comunista? Care politic? "Labele poc?" Si ce sa spun ce bine suna viitorul prin anii 1987-1989. Esti un nostalgic, desi punctual al mai si dreptate.
      • 0 (0 voturi)    
        Orice rau are si un bine si viceversa (Luni, 25 februarie 2008, 9:15)

        eugenrc [utilizator] i-a raspuns lui Un roman anonim

        E greu de inteles asa ceva , nu ?
  • 0 (0 voturi)    
    Capitalism? (Duminică, 24 februarie 2008, 13:58)

    anton [anonim]

    Cineva spunea ca Nicu Ceausescu a spus celor care l-au inlocuit:"baaa,voi nu puteti nici zugravi ce a construit tata."
  • +1 (1 vot)    
    ostalgie romaneasca (Duminică, 24 februarie 2008, 17:15)

    aliodor [anonim]

    comunismul din capul oamenilor e intact.
    nu poate fi spalat cu UE si NATO

    gandim si simtim cu ce avem.
    adica cu ce ne-a dat Ceausescu si mama Rusie inainte de el.
    restul e brifcor under the bridge.
    • 0 (0 voturi)    
      mda (Duminică, 24 februarie 2008, 22:42)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui aliodor

      trebuie sa ai minim 40 de ani pentru asta (comunismul intact din cap). Dar nici cei de peste 40 de ani nu il au toti intact, poate doar cei care joaca sah in parc.
  • -1 (1 vot)    
    KOREKT (Duminică, 24 februarie 2008, 22:50)

    KOREKT [anonim]

    Am ajuns de la Nicu Ceaushescu, la Elena Basescu!
    E altceva.
    E muuult mai bine!
    (CENZURATZI)
  • 0 (0 voturi)    
    clisee si manierisme (Luni, 25 februarie 2008, 10:24)

    H2SO4 [anonim]

    Dupa aproape 20 de ani de la razmerita din dec. 89 (evit revolutie), a se discuta de nostalgie ca unica sau cea mai importanta atitudine a celor ce nu injura perioada anilor 70-80 este simplist si usor stupid. Insasi ideea ca a fost comunism, doar pentru ca PC a fost la putere, ca partid unic, este subintelectuala, de propaganda de 1,25 lei. Regimul era socialist, comunismul fiind doar obiectiv cu perspectiva incerta, ramas utopie.
    Am sansa sa comunic cu persoane de diverse varste, scolite, care au o capacitate de exprimare elaborata si coerenta. Discutand despre comunism vs. restul, majoritatea au o opinie structurata multipolar, neemotionala, care are in vedere, echilibrat, elementele pozitive si cele negative are "comunismului". Locuintele la preturi accesibile, servicii publice (invatamant, sanatate) de calitate satisfacatoare, utilitati la preturi simbolice, responsabilitate sociala activa, alimentatie rationala (acum extrem de valorizata) si, in general, ceea ce se poate numi bunastare rezonabila si echitabila. Coruptia generalizata era la nivel de pachet de Kent, cafea Alvorada si whisky JW, adica la nivel de ciubuc. Volum total max = 0,2/0,3% din PIB. Marii mituiti erau de regula turnati la militie/securitate si luau 2-3 ani, cu executare partiala. Inclusiv membrii PCR. Nu prea erau gunoaie si maidanezi, iar tiganii erau obligati sa munceasca. 3R era politica de stat, cu caracter obligatoriu. Si, mai ales, trebuia sa muncesti, ceea ce la romani....Acestora li se opun curent, ca argumente "anti", cultul personalitatii, salamul cu soia, coada la pui, intreruperile de curent, Dinescu urmarit de divizii de securisti, dificultatea de a pleca din Ro (acum ne dam seama de ce!!!). In plus. enorm de multe fabulatii si mituri, care abia acum constientizate fiind, probeaza inca odata naivitatea acestei natiuni - nu le mai enumar!. Apropos, in Ungaria, Cehia, Croatia, discutiile despre comunism au cu totul alt nivel, iar procesul de reevaluare, mult mai avansat.
  • 0 (0 voturi)    
    abonamentul (Luni, 25 februarie 2008, 10:33)

    Un cutezator [anonim]

    era sau nu abonamentul la Cutezatorii obligatoriu?
  • 0 (0 voturi)    
    Nu e nostalgie (Luni, 25 februarie 2008, 12:00)

    Stoewer [anonim]

    Nu e neaparat nostalgie. Am trait destul si in acele vremuri si nu neaparat totul era rau. Faptul ca era mai multa curatenie (nu neaparat in Bucuresti, care a fost, este si probabil va fi mereu o cloaca), ca se mai facea agricultura nu ma califica drept comunist, stangist etc etc etc. Faptul ca ti se repartiza o locuinta nu poate fi considerat ceva negativ. A da, era la o cutie cenusie, dar astazi exista destui care isi kiau credit pe 40 de ani pentru o asemenea locuinta. Traiesc ei mai bine?

    Avem libertatea acum sa ne spunem pararea. La ce ne foloseste, daca oricum nimeni nu ne asculta? Avantajele vietii de acum nu sunt nici pe departe atat de mari dupa cum pari pustilor crescuti cu celular. Siguranta sociala a fost inlocuita de abundenta de produse.

    Ce ramasite avem? Blocuri cenusii. Din 89 incoace nici astea nu mai sunt. Drumuri desfundate? S-a asfaltat mare lucru din 89 pana acum? Viata la tara ca in Evul Mediu? S-a facut ceva din 89 incoace? NU.

    Singura realizare este abundenta de produse si, hai sa zicem, libertatea de exprimare. Nici in anii 80 nu te ridica nimeni de pe strada daca spuneai bancuri cu Ceasca (astazi si bancurile au disparut). Te descurcai cu problema urmaririi Securitatii, ca prea vigilenta nu era ea.

    Ce era intr-adevar de dispretuit, era politica impotriva avorturilor.

    Dar acum e la moda sa fii anticomunist (99% din cei ce folosesc termenul habar nu au ce inseamna comunism, il confunda cu ceea era in RO inainte de 89), antistangist si sa fii adeptul unui capitalism salbatic, de secolul XIX
  • 0 (0 voturi)    
    La trecut... (Luni, 25 februarie 2008, 12:08)

    RA [anonim]

    Stimate domnule ziarist, sunteti foarte departe de adevar. Sunt convins ca majoritatea romanilor traiau mult mai bine atunci decat acum. Se muncea mai mult, era mai multa ordine, salariile ca putere de cumparare erau mai bune, alimentele erau mai bune si mai ieftine, preturile erau constante iar salariile erau mereu in crestere. Era un plan national cu putere de lege, se construia mult si cu folos. S-au construit fabrici, hidrocentrale, termocentrale, locuinte pentru orice buzunar, scoli, teatre, drumuri, etc.etc.
  • 0 (0 voturi)    
    publicarea unui articol din auzite (Luni, 25 februarie 2008, 13:40)

    ion [anonim]

    Dl. Sturza Catalin, publica un articol, plin de incarcatura filozofica, despre un subiect incropit din informatii atent triate si nu traite. Probabil dansul considera ca datorita calitatii sale ca om, poate reprezenta standardul in etalonarea unui sistem sau a unei persoane.
  • 0 (0 voturi)    
    Epoca de Aur din cartile de povesti ale lui Catali (Luni, 25 februarie 2008, 14:08)

    linu [anonim]

    Cataline,
    Ce stii tu despre Epoca de Aur, ca imi pari cam tinerel?
  • 0 (0 voturi)    
    ne mai aducem aminte (Luni, 25 februarie 2008, 14:33)

    1232131 [anonim]

    ...10kg banane verzi invelite in ziare; apa calda de ziua lui, de ziua ei si de 23 august; pif-uri; rahan-e; cerneala pescarus vs pelikan; pufarine; fru-cola la sticla de juma'; bomboane "cubaneze"; sugative la caiete in coperta de plastik; cantarea romaniei; comandantul de unitate cu snur albastru (cel mai tare); brigazile artistice; tenishi chinezesti; casetofonul "spatial" (made in romania si comercializat prin comturist); tv-urile venus, diamant si sport; focul de tabara din ultima seara; pepsila sticle la 2 lei ( f.scump, dar bun, il gaseai numa' la km 36); curmale si ciocolate mici chinezesti, aurii, in preajma sarbatorilor "pe sub mana"; orele de dirigentie; alune in glazura alba dulce, vietnameze cred;tix-ul; tabloul "lui" deasupra catedrei, poezii de oda inramate pana se umpleaude rahat de muste , pe holurile scolii...; placile de pick-up; defilarile de 1 mai si 23 aug; radio tip "pescarus", mono; coru; matricola si shapca; biciclete "Pegas" pt baieti si pt fete; blugii evazati cu fermoar pt intarirea tivului; cravatele din piele de la "fondu' plastic"; gumela....de-ti crapa smaltu' dintilor; dacia de 70.000 lei si video-ul de aceeasi valoare; gala desenului animat cu mihaela; tigarile kent la 100 lei pachetu' (super erau!!!) da' luai un cartus "ca nu se stie unde trebuie"; perciunii favoritsi+parul peste urechi; mihai constantinescu, marius teicu, olimpia panciu, eva kiss, gil dobrica, grupul "5T", middle of the road; fondu clasei cate 5 lei; planu' de maculatura si borcane; ierbaru si insectaru; panoul de onoare; recreatia mare; careul; jocul "frunza" de ne rupeam hainele de pe noi; "elasticu'"; "elevu de serviciu", pe clasa si pe scoala; munca patriotica; soimii patriei; orele de rusa; golf-ul cartonat si vinifruct-u' de 19 lei sticla; nu te supara frate; tzintar....cu boabe de fasole/porumb; ciorapii flausati; ceasurile de masa "slava" si cele de mana "raketa"; biscutii voinicel; apa minerala aurora; studio x de sambata seara pe bulgari;
  • 0 (0 voturi)    
    aceeasi unitate de masura (Luni, 25 februarie 2008, 16:47)

    mozzarella [anonim]

    A scrie NUMAI despre lucrurile rele din perioada comunista de la noi, in conditiile in care le scrii dintr-o cladire construita atunci, cind mergi pe o strada sau un bulevard construit atunci, cind folosesti metroul construit atunci, cind curentul electric de la priza vine pe retelele construite atunci, este la fel de imoral precum faceau comunistii cind "infierau" burghezia - aka patura sociala mijlocie - din casele rechizitionate de acestia.

    Toata "demontarea" comunismului de la noi se bazeaza pe ultimii 4-5 ani ai anilor 80, respectiv pe primii ani ai mijlocului anilor 40. Comunistologii uita, ca din intimplare, sa faca vreo referinta la anii 60-70.Promoveaza asiduu programul TV de 2 ore din 1988-1989, dar uita sa mentioneze ca in 60-70 programul incepea la 7 dimineata si se termina la 11-12 noaptea. Promoveaza vehement cozile si penuria de alimente din 84-89, dar nu vorbesc deloc despre varietatea de alimente din pietele si alimentarele anilor 60-70. Vorbesc despre interzicerea inchiderii balcoanelor in anii 84-89, dar nu fac nici o referinta la faptul ca in anii 70 iti puteai cumpara in rate pe 20 de ani un apartament cu 3-4 camere, sau mobila sau electrocasnice. Vorbesc despre rationalizarea curentului electric in anii 86-89, dar nu scot nici un cuvintel despre faptul ca in anii 70 pretul kilowatului de consum casnic era 25 de bani la un salariu mediu de 1500 de lei. Se vehiculeaza cultul personalitatii din 85-89, dar nimeni nu se uita pe coperta unei carti din anticariat din anii 70 sa vada ca nu era nici un cuvintel despre maretul cirmaci sau despre tezele din aprilie.

    E foarte bine sa vorbim doar despre anii 84-89, asa aratam ce bine o ducem gratie alesilor nostri de 18 ani incoace. Ca daca vorbim de anii 70, vedem ca de fapt, in acesti 18 ani nu s-au construit nici strazi, nici spitale, nici blocuri, doar s-a reparat ce era facut in perioada criticata.
  • 0 (0 voturi)    
    comunism vs. consumism (Luni, 25 februarie 2008, 18:37)

    anarhist [anonim]

    daca stau sa ma gandesc bine si eu eram fericit pe vremea aia....eram copil si nu ma gandeam ca o sa ajung un target pt nustiuce corporatie sau televiziune....
  • 0 (0 voturi)    
    Epoca de aur (Luni, 25 februarie 2008, 20:09)

    alin [anonim]

    Sunt de acord cu Eugenrc. De altfel sa stiti ca a fost facut recent un studiu si s-a constatat ca nivelul de fericire e cel mai crescut in tarile sarace. Pe langa multe lucruri rele era si ceva bun in vremurile alea. Daca s-ar putea combina cu o viata mai inbelsugata decat atunci cred ca s-ar apropia de ideal.

    Imi aduc aminte de cum ne jucam cu lanternele prin oras atunci cand se oprea curentul.
  • 0 (0 voturi)    
    Consideratii despre "nostalgie" (Marţi, 26 februarie 2008, 5:54)

    lucius [anonim]

    Am 45 ani.
    1. Regimul NC tragea 10 pumni in cap zilnic unei majoritati de romani. Guvernele postdecembriste au tras 100 de pumni in cap zilnic acelei imense majoritati.
    2. De doi ani gasca Base, Tismaneanu si altii cultiva un maniheism gretos, in care comunism = iadul si capitalismul salbatic americanesc = raiul pe pamint. Minciuna politica pura. Binele si raul se intreteseau si atunci si acum.
    3. Problema sinistra este ca 9 guverne nu au dorit sa continue putinele aspecte bune ale regimului NC (un Stat real, siguranta strazii, protectia minima pt. cei defavorizati, protejarea copiilor de pornografie, accesul la alfabetizare...)
    4. Base ne spunea cu Raportul lui de comunismul "singeros" care "nu te lasa sa te afirmi". Atunci cum de el era director Navrom la Anvers , si avea in casa 1.000.000 lei si 20.000 USD (cf. declaratiilor lui) ?
    5. O realitate notata de World bank - in RO se traieste de 100 ori mai rau ca in 1989.
    Tineri nu va lasati amagiti de euroatlantici (noii komisari).
  • 0 (0 voturi)    
    Atunci se construia (Luni, 10 august 2009, 17:42)

    cristian [anonim]

    Am trait si eu 17 ani in comunism. Am avut o copilarie fericita si linistita fara teama de a merge de la scoala spre casa. Si se invata mult, profesorii erau exigenti, notele bune se luau mult mai greu, erau putini cei cu note mari. Si era mai bine cu 2 ore de tv, citeam mai mult si imi puneam mintea la contributie. Mi-e teama pentru copilul meu care va creste intr-o socitate a minciunii, a pornografiei, a mizeriei de orice fel, ca cea in care traim acum.
    Atunci totul era limpede si stiam ce voi face, viitorul imi era destul de limpede.
    Acum nu am o casa a mea si nici nu castig suficient ca sa-mi una. Si manelele sunt oribile si idioate. Era mai bine atunci, acum nu sunt in stare sa faca un drum, acum e o societate croita pe masura lui Boc, una a piticilor.
  • 0 (0 voturi)    
    amintiri (Joi, 14 ianuarie 2010, 16:08)

    daniel [anonim]

    Imi amintesc cu nostalgie de anii frumosi ai copilariei mele,cand ma duceam la colindat[stiam doar colinda''Ce VEDERE MINUNATA''],nu era coada la alimentele de baza.Dar dupa varsta de 11 ani am fost nevoit sa practic sportul de rugbi:se faceau cozi imense la zahar,ulei,gemuri,paine si carne de porc.Care era mai''smecher''apuca sa cumpere fara sa-i pese de ceilalti care stateau la rand.Se intampla sa-ti pierzi nasturii de la haine,sa fi cu borsul pe nas daca intalneai un cetatean ''turmentat'' sau in cel mai rau caz sa nu poti cumpara nimic deoarece pe cand erai in fata vanzatoarei auzeai urmatoarele:ne pare rau,s-a terminat nu mai avem!poate a doua zi erai cu noroc,doar daca iti luai scaunelul si asteptai de la ora12noaptea pana la ora6.30 cand se deschidea alimentara sa cumperi diferitele alimente.In schimb acum,alimente sunt asa si asa dar partea proasta ca stam prost cu finantele,admiram alimentele din export cat si cele autohtone si nu ne putem permite sa cumparam,buzunarul nostru s-a cam spart!
  • 0 (0 voturi)    
    comunismul care nu a fost comunism (Vineri, 5 februarie 2010, 3:22)

    gigi [anonim]

    in primul rand este pusa sub acuzare tot timpul epoca comunista..lucru care este total fals pt ca epoca respectiva era numita in mod fals comunista..si in toate procesele care s-au facut comunismului nici unde nimeni nu analizeaza ce ar trebui sa insemne comunismul si ce a fost...daca s-ar analiza aceste lucruri concluzia ar fi una singura societata asa zis comunista era o minciuna pt ca nu era intradevar comunista avea doar unele elemente ale unei societati de tranzitii inspre comunism adica ale unei societati socialiste si repet doar unele elemente..plecand de la aceasta premisa nu putem acuuza comunismul...dupa aceea ne putem uita si analiza obiectiv viata in romanaia de inainte de 89 si dupa vom constata ca balanta probabil se inclinsa usor inspre romania de dupa 89 per ansamblu insa usor nu intru aici in detalii dar e clar ca vreau sa zic prin asta ca exista lucruri care erau mai bune atuncii si lucrurii care sunt mai bune acuma iar per ansamblu totusi prefer viata in capitalism decat in comunismul fals...nu intru nici aici in detalii de ce era comunismul fals va puteti documenta cu ce inseamna comunism si socialism pe google si compara cu ceea ce era in romania si tot restul europei de est defapt pt ca totul pleca de la modelul rusesc...apoi lasand toate astea la o parte cand analizam trecutul sau prezentul romaniei omitem tot timpu ca noi romanii si romania nu ne-am creeat niciodata propriul destin si nici altii de altfel din regiune ci am fost tot timpu supusi influentelor politice ideologice si economice mondiale ale vremurilor respective..poi ce astazi am putea sa nu fin capitalisti cand tot mapamondu e capitalist..nu!!defapt oamenii nici nu ar vrea sa nu fie capitalisti in ziua de azi pt ca sunt complet indoctrinati ca o turma de societate...asa cum romanii au fost comunisti in marea lor majoritate pana in ultimii ani cand starea economica a provocat neajunsuri insuportabile..sa fim seriosi masele vor fi intodeauna in pas cu vremurile
  • 0 (0 voturi)    
    Iata asha a fost (Joi, 26 decembrie 2013, 15:25)

    socialistul [anonim]

    Shi totushi,pronia mi-a harazit nashterea (care nu ti-o alegi,se intampla !) in 1941 odata cu razboiul 2 mondial.S-a ales sa fim sub influentza bolshevismului rusesc. Sub idea puterii proletariatului sub conducerea P.M.R. (partidul muncitoresc roman) condus de ,,comunishtii " CE AU PRELUAT PUTEREA,s-a trecut la reconstructzia socialista a tzarii dupa canoanele politice ruseshti.......Nationalizare a intrprinderilor colectivizarea agriculturii. Statul era stapanul a tot ce mishca: econonie shtiintza, finantze agricultura .Invatzamantul era obligatoriu.....Shcoala primara - 7 clase, liceul 3 ani . Cine reusea la liceu dadea apoi la facultate, cine nu intra la " profesionala ", unde se invatza o meserie necesara industriei in desvoltare. Cei de la profesionala ,puteau sa faca liceul la seral si puteau sa dea le facultate s-u la scoala de maishtri. nimeni nu ramanea pe afara de la instruire. SHI IATA A VENIT" CAPITALISMUL SALBATIC " ce a adus fericirea celor pushi pe distrugere ,furt,si o educatie a tineretului prin stupefiante ,pornografie si traiul prin exploatarea parintzilor , ca locuri de munca , ioc ! TREZITZI-VA ROMANI----PANA NU VAFI PRE TARZIU !


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by