Este închiderea bisericilor o agresiune la adresa libertății religioase?

de Catalin Raiu     HotNews.ro
Duminică, 29 martie 2020, 20:01 Actualitate | Opinii


Catalin Raiu
Foto: Hotnews
Conform standardelor internaționale, statele nu pot suspenda libertatea religioasă nici în stare de război și nici în stare de urgență. Însă, libertatea religioasă poate fi restrânsă ca măsură excepțională pentru restabilirea ordinii și securității publice sau în situații de epidemii ca măsură excepțională și cu îndeplinirea următoarelor condiții: 1. să fie prevăzută de lege 2. să servească unor scopuri ale corpului politic în integralitatea lui (protejarea securității, a ordinii publice, a sănătății etc.) 3. să fie nediscriminatorie în limbaj și aplicabilitate (4) să servească strict scopului și perioadei anunțate.

Referindu-se la pandemia de COVID-19, Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca „statele să mențină un echilibru fin între protejarea sănătății, reducerea pe cât posibil a impactului economic și social negativ și respectarea drepturilor omului”.

Dacă înțelegem libertatea religioasă în sens normativ, ca un drept care-și are limitele în exercitarea altor drepturi (de exemplu, dreptul la o viață sănătoasă) atunci măsurile guvernamentale, inclusiv cele din țara noastră, nu sunt de fapt restricții, ci instrumente pentru armonizarea democratică a mai multor drepturi.
Dacă înțelegem libertatea religioasă în sens larg ca unul dintre drepturile fundamentale ale democrației, susceptibil de a nu avea limitări tocmai pentru că se află la baza piramidei drepturilor și libertăților, atunci măsurile guvernamentale sunt restricții, dar sunt justificabile.

Dincolo de această distinție care are mai degrabă valoare lexicală, întrebarea principală care se pune este dacă ne aflăm în fața unei limitări a libertății religioase per se sau dacă acest episod, pus în context românesc, are și alte valențe din moment ce nu știm cum s-a hotărât aplicarea restricțiilor, ci doar cum s-a comunicat.

În primul rând, trebuie subliniat faptul că statul român a hotărât prin completările aduse Ordonanței Militare nr. 1 din 18 martie 2020 de către Ordonanța Militară nr. 2 din 21 martie 2020 ca lăcașurile de cult să fie accesibile la momentele liturgice doar clericilor. Acest lucru este legal, în conformitate cu standardele și reglementările internaționale și legitim până la un punct. Nuanțele încep să apară dacă luăm în discuție pe de o parte interesul și raportarea statului, iar pe de altă parte poziția și strategia pastorală a Bisericii.

Prima observație ar fi că statul trebuie sa își facă mai multe griji pentru închiderea bisericilor decât Biserica însăși, pentru că e de datoria statului să faciliteze exercitarea drepturilor și libertăților, organizațiile religioase fiind în logica democrațiilor liberale doar unul dintre intrumentele prin care cetățeni liberi se asociază în scopul exercitării unei credințe comune.

Fără să mai invocăm alte perioade de epidemie, e suficient să amintim că anii comunismului, ca regim politic uzurpator al libertății religioase, sunt încă mult prea aproape de noi pentru ca organizațiile religioase din România să-și fi pierdut anticorpii exercitării credinței religioase în vremuri potrivnice.

Ba mai mult decât atât, Biserica va ieși întărită din acest episod în care credincioșii au fost privați de ritmul obișnuit al vieții liturgice asumate prin credință. Faptele sale de implicare socială vor fi mult mai vizibile mass-mediei decât până acum. Sute de mii de oameni vor fi ajutați de miile de parohii și mănăstiri, iar preoții își vor asuma să viziteze bolnavii cu riscul contaminării.

De partea cealaltă, din perspectiva statului, acest episod va rămâne in mentalul multor persoane drept o agresiune la adresa libertății religioase. Dacă ne uităm la ordonanțele militare menționate, o să observăm un limbaj juridico-politic centrat pe restricții adresate în primul rând Bisericii Ortodoxe Române (care deține conform Secretariatului de Stat pentru Culte sub 60% din totalul lăcașurilor de cult din România) și, dacă citim printre rânduri, activitatea principală limitată până la interzicere este împărtășirea credincioșilor. Statul nu restricționează participarea clerului la Sfânta Liturghie (unde toți preoții participanți au obligația de a se împărtăși din același Potir), ci împărtășirea credincioșilor cu ... aceeași linguriță.

Ciudat este și faptul că s-a limitat explicit numărul de persoane care pot participa la cununii, înmormântări și botezuri, dar nu s-a luat în calcul faptul că toate sâmbetele din Postul Mare sunt zile dedicate pomenirii morților, iar foarte mulți dintre credincioși vin sâmbăta la biserică pentru parastase. Și nu vorbesc aici doar despre credincioșii care vin pentru a se ruga pentru rudele sau prietenii lor decedați, ci mai ales despre cei nevoiași care primesc, poate, unica masă în ziua respectivă.

Strict numeric vorbind, orice preot cu puțină experiență pastorală știe că aglomerația de persoane din sâmbetele morților este mult mai însemnată și mai susceptibilă de încălcarea distanței sociale necesare decât înmormântările, botezurile sau cununiile. În timpul Postului Mare botezurile sunt de altfel foarte puține, iar cununiile aproape de zero la nivelul întregii Biserici Ortodoxe.

Soluția avută în minte de autorități este neadecvată ca politică publică


Soluția avută în minte de autorități este neadecvată ca politică publică pentru că nu este centrată pe limitarea distanțării sociale ca măsură pentru răspândirea virusului, ci, pe de o parte pe restricționarea dură a accesului împărtășirii credincioșilor din același Potir cu o unică linguriță, iar, pe de altă parte pe separarea Bisericii în cler și popor, o dihotomie validă din punct de vedere teologic până la un punct, dar de neînțeles prin raportare la accesul credincioșilor la exercitarea libertății religioase. Clerul rămâne cu privilegiul de a se împărtăși din același Potir, deși în cazul parohiilor sau mănăstirilor mari vorbim de 4-5, chiar 10 clerici care slujesc simultan în altare foarte mici și inevitabil fără păstrarea distanțarii sociale de 2 metri.

În schimb, credinciosului îi este complet restricționat accesul la Sfânta Liturghie, din motive, se poate citi printre rânduri, de folosire a linguriței unice. Având în vedere faptul că vremea nu e chiar potrivnică slujirii în aer liber și că multe spații permit o participare de câteva zeci de persoane cu păstrarea distanțării sociale, o soluție ar fi putut fi, acolo unde se respectau toate condițiile sanitare, ca Liturghia să se slujească în aer liber, de către un singur preot, dar cu participarea credincioșilor în limita locurilor disponibile semnalate, eventual, prin scaune dispuse la distanțe generoase.

Soluția avută în minte de decidenții români transpare dintr-o mentalitate de tip corporatist și nu una democratică


Soluția avută în minte de decidenții români transpare dintr-o mentalitate de tip corporatist și nu una democratică, adică prioritizează Biserica (echivalată cu corpul clerical) drept corporație socială în detrimentul libertății religioase ca drept individual. Intenția acestora pare să fi fost pe de o parte să se asigure că mass-media nu mai are ce imagini să difuzeze cu credincioși împărtășiți din același potir cu linguriță unică, iar pe de altă parte să nu legifereze prea multe interdicții clerului.

Ba mai mult decât atât, tocmai pentru a arăta că restricțiile nu vizează preoțimea, O.M. nr. 2, deși are rolul de a enunța restricții și limitări de drepturi, adaugă, fără nicio logică juridică, faptul că „slujitorii religioși/bisericești (termenul nu există în legislație) pot împărtăși credincioșii bolnavi la spital sau la domiciliul acestora”, ceea ce în mod evident era valabil și înainte de izbucnirea pandemiei. În plus, „împărtășirea credincioșilor” nu este practicată de toate cultele religioase.

Gânditorii textelor ordonanțelor militare par să se substituie Bisericii însăși, postulând de fapt cum cred ei că ar trebui să se comporte Biserica în această perioadă și uitând de rolul lor de politicieni care trebuie să reglementeze diferite realități sociale cu o cât mai fidelă atenție la democrație și la drepturile omului, chiar și în condiții de stare de urgență.

Luată la bani mărunți expresia „slijitorii bisericești/religioși” nu doar că nu coincide cu sinonimul pe care probabil îl țintește, adică „personalul de cult” (termen juridic nediscriminatoriu consacrat de Legea nr. 489/2006 a libertății religioase), dar este profund discriminatorie pentru că se referă doar la acele organizații religioase care au instituită preoția sacramentală (Bisericile Ortodoxe, Catolice, Protestante etc) și exclude din capul locului unele biserici evanghelice, precum și Cultul Mozaic și Cultul Musulman unde acțiunile liturgice ale personalului clerical pot fi săvărșite, în anumite situații și de către alți membri ai comunității.

Restricțiile din ordonanțele militare vizează de fapt practici liturgice specifice BOR, lăsând impresia în aparență că lasă BOR un spațiu liber (adică să facă slujbe cu ușile închise), dar interzicând accesul credincioșilor la Liturghie, adică gestul central al exercitării libertății religioase. Conform unei cercetări a IRES realizată în perioada 21-24 martie, 15% dintre români au discutat deja subiectul pandemiei de COVID-19 cu un preot sau cu un duhovnic, ceea ce înseamnă că în zilele următoare ne putem aștepta ca din ce în ce mai multe persoane să solicite asistență spirituală la domiciliu.

Este adevărat că în vreme de criză autoritățile publice de peste tot nu nimeresc cele mai fericite soluții tehnice și că trebuie să fim îngăduitori cu acest lucru. Cu siguranță, însă, dacă în aceștia 30 de ani scurși de la Revoluția din 1989 am fi avut politicieni mai sensibili la exercitarea drepturilor și libertăților cetățenești, nu doar capacitatea statului de a se profesionaliza în zona birocratică și politică ar fi fost mult mai ridicată, dar chiar bunăstarea generală a societății, inclusiv în domeniul sănătății publice, ar fi fost mult mai avansată.

Contraexemplul care trebuie să ne dea de gândit este perioada 2010-2012 când Viktor Orban și-a asigurat dominarea politică a Ungariei


Tema restricționării libertății religioase, un drept înțeles la noi ca fiind opțional și neimportant în ciuda experienței recente a regimului comunist și a presiunii occidentale actuale, devine pentru săptămânile următoare o temă de reflecție pentru Parlamentul României, garantul drepturilor și libertăților cetățenești. Parlamentul are are șansa, spre deosebire de vecinii din Ungaria, să cenzureze năravurile militare și să fie atent la limbajul și instrumentele folosite pentru ca această perioadă de criză să nu lase cicatrici adânci în democrația autohtonă.

Contraexemplul care trebuie să ne dea de gândit este segmentul de timp 2010-2012 când Viktor Orban, pe atunci socotit un simplu politician oportunist și extremist, și-a asigurat dominarea politică a Ungariei prin reducerea la tăcere a Parlamentului care, printre altele, i-a votat în 2012 o nouă lege a cultelor prin care nu doar că se restricționa masiv libertatea religioasă, ci se și degradau unele culte religioase la statutul de simple ONG-uri civile.

Ulterior Curtea Europeană a Drepturilor Omului a dat câștig de cauză organizațiilor religioase, presiunea comunității internaționale a crescut denunțând regimul iliberal de la Budapesta, dar Viktor Orban care lucrează de 10 ani cu un Parlament slab, se folosește în prezent de atitudinea care l-a consacrat pentru a cere prin decretul de instituire a stării de urgență din 20 martie puterea de a emite ordonanțe în mod discreționar pentru o perioadă nelimitată de timp, de a suspenda aplicarea unor legi, de a amâna alegerile sine die, precum și pedepsirea cu 3-5 ani de închisoare a persoanelor pe care Guvernul le consideră vinovate pentru obstrucționarea mediatică a efortului de limitare a răspândirii efectelor pandemiei.

N.Red: Cătălin Raiu este teolog și politolog, cadru didactic la Facultatea de Administrație și Afaceri a Universității din București și membru al panelului de experți pe libertate religioasă la OSCE.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















23547 vizualizari

  • +35 (61 voturi)    
    ESTE EXACT CA ÎNCHIDEREA CRÂȘMELOR! (Duminică, 29 martie 2020, 20:05)

    Tayen [utilizator]

    Doar ca aceste crâșme sunt mai utile!
    • +38 (54 voturi)    
      Tara arde si....baba se piaptană. (Duminică, 29 martie 2020, 20:29)

      DEMA GOGU' [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      Razboiu ,razboiu dar ....e vorba de epidemie virala si biserica se inchide deoarece implica grupari mari de oameni ! Sa scri asa de mult pt. o chestiune simpla....Vai ,vai.
    • -12 (20 voturi)    
      wow (Duminică, 29 martie 2020, 21:23)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      ce diferenta intre tonul articolului (pe care nici nu cred ca l-ai citit) si comentariul tau!
    • +1 (15 voturi)    
      Crâșmele sunt utile (Duminică, 29 martie 2020, 22:29)

      1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      intr-o societate normala. Ceea ce romanii nu inteleg inca, e faptul ca nu mai suntem o societate normala. Si atunci comparatiile, si raportarile la ce stiam noi intra in categoria superflu. Asa ca cel ce spune ca crasmele sunt utile este ancorat in alta realitate. Si de aici discutia se poate extinde..
      • +6 (20 voturi)    
        În comparație cu bisericile, sunt utile. (Luni, 30 martie 2020, 0:07)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        Mult mai utile. Plus că aduc bani, nu papă.
        • -4 (4 voturi)    
          foarte bine (Luni, 30 martie 2020, 14:24)

          nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

          mergi la crasma, ocoleste biserica si lasa'i in pace pe cei ce merg si cred. caci nici ei nu vin sa'ti tulbure linistea la crasma.
          ba, mai ia'i si la scaltoace pe babaci ca te'au botezat, fara sa te intrebe....
          • 0 (2 voturi)    
            disperare maxima.. (Luni, 30 martie 2020, 20:43)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

            Institutia "bisericii" nu este esentiala pentru religie. Oamenii se pot ruga fara sa mearga in biserici. Sunteti crestini? Religia mantuitorului? Iisus, cel care nu a tinut niciodata predica in biserica?..

            De aici si disperarea celor care incaseaza bani din aceste activitati si traiesc in lux pe spinarea fraierilor.
            • -1 (1 vot)    
              Nu cunosti (Marţi, 31 martie 2020, 10:27)

              Totorina [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Citeste mai intai Evangheliile, apoi comenteaza .Vei vedea ca te inseli asupra celor spuse aici.
              • +1 (1 vot)    
                Le-am citit (Marţi, 31 martie 2020, 14:37)

                pehash [utilizator] i-a raspuns lui Totorina

                Si nu scrie nicaieri, nici in evangheliile oficiale, traduse si adaptate de Biserica, nici in alea cenzurate, ca Iisus s-a apucat sa-si construiasca biserica, eventual sa-i mai puna si niste cupole aurite, icoane pictate etc.
      • -2 (4 voturi)    
        Sunt siderat !!! (Luni, 30 martie 2020, 12:48)

        1anonim [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        Cei ce au dat minus, chiar nu realizeaza ca ordonanta militara nr.1 art 1 alineat 1 a inchis crasmele? Unde vedeti voi ca sunt utile? Doar prostanacii care ne omoara nu vor sa respecte legile.. se pare ca sunt prea multi din astia pe pamant..
  • +60 (78 voturi)    
    biserica aia lipsa (Duminică, 29 martie 2020, 20:07)

    gigel12345 [utilizator]

    Biserica aia care a cheltuit resursele sa construiasca o catedrala la fel de inutil ca si mizeria de casa poporului.
    Nu e nici o diferenta intre BOR si nomenclatura comunista ca doar de aia au fost bunii prieteni.
    Biserica e o mizerie.
    Credinta e alta treaba.
    • +38 (48 voturi)    
      doar asa (Duminică, 29 martie 2020, 20:20)

      zicsieu [utilizator] i-a raspuns lui gigel12345

      de exercitiu: cum ar fi fost toti banii aia bagati in spitale? ia zi fireo? acum vedem cu totii utilitatea bisericii in astfel de vremuri ... inca caut...
      • -11 (23 voturi)    
        e simplu (Duminică, 29 martie 2020, 21:24)

        exis [utilizator] i-a raspuns lui zicsieu

        vezi care e bugetul ministerului sanatatii, vezi care au fost donatiile facute bisericilor si ai sa intelegi ca e o diferenta uriasa si ca, daca toti banii ar fi fost directionati spre spitale, lucrurile ar fi fost fix la fel.
        • +13 (23 voturi)    
          Si (Duminică, 29 martie 2020, 23:11)

          tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui exis

          Si 100 de lei cheltuiti pt popime si basmele lor din bugetul public ar fi o suma prea mare.

          Iar sarlatanii cu sutana au primit de ordinul milioanelor de euro de la buget, asa ca despre ce vorbim?

          În anul 2018, au fost alocate, potrivit informațiilor publice de pe site-ul Secretariatului de Stat pentru Culte bugete totale de 654 de milioane de lei, cu aproape 100 de milioane de lei mai mult ca în 2017 și aproape dublu față de anul 2008. Din cele 654 de milioane de lei, 104 milioane au fost pentru construcția lăcașurilor de cult, și 550 de milioane pentru salariile preoților și personalului clerical.

          https://www.edupedu.ro/banii-de-la-buget-pentru-culte-s-au-triplat-in-ultimii-10-ani-peste-57-miliarde-de-lei-din-care-16-miliarde-pentru-constructia-de-biserici/
          • +5 (7 voturi)    
            de la bugetul de stat (Luni, 30 martie 2020, 11:30)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

            Dar peste asta, fiecare primarie sau CJ poate da din fonduri proprii. Si, cum e o metoda simpla de a conduce gloatele, baronii locali dau.
            Adunarea pur scriptica a banilor din anii '90 fara a gasi un echivalent al inflatiei, un procent din PIB/buget sau ceva de genul e neseriozitate.
        • +10 (12 voturi)    
          mare hotoman (Luni, 30 martie 2020, 8:49)

          zicsieu [utilizator] i-a raspuns lui exis

          mai esti. are biserica catastife sa le puna la dispozitie? declara tot ce doneaza oamenii? face popa chitanta la toate activitatiile? cum se cheama? contributie benevola. wow cat de perversi si mizerabili sunt,
    • +15 (23 voturi)    
      In locul acelei...cladiri,ce bun era un super (Duminică, 29 martie 2020, 20:50)

      persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui gigel12345

      mega faraonic spital,la fel ca AKH,da' mai MARE.
    • -3 (3 voturi)    
      deci, ai ce ai (Luni, 30 martie 2020, 14:26)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui gigel12345

      cu bor, nu cu bisericile, templele, casele de rugaciune de toate credintele.
      probabil te'a lovit vreun popa cu cadelnita in moalele capului...
      altfel....
      oricum, may the force be with you...
  • +30 (44 voturi)    
    ...dar lasati-i in pace.... (Duminică, 29 martie 2020, 20:18)

    Dr.Mythnick [utilizator]

    ...dar lasati-i in pace.... e selectie naturala... in curand nu or sa mai aiba cui cere sa vina sa le dea bani.
    • +6 (12 voturi)    
      Corect (Duminică, 29 martie 2020, 23:05)

      dragossorin [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

      Ai dreptate
    • +13 (23 voturi)    
      Corect (Duminică, 29 martie 2020, 23:13)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

      Daca oile, ernoriasii, care intra in biserica sa se roage in ciuda interdictiei ar fi baricadati acolo pana la stingerea epidemiei n-as avea nimic impotriva.
      Dar astia or sa linga toate icoanele si or sa inceapa sa tuseasca prin mijloacele de transport, magazine, etc .. punand viata in pericol celor care au luat toate masurile de protectie.

      Prostia ucide, pe bune de data asta!
  • +5 (29 voturi)    
    Dar inchiderea mall-urilor (Duminică, 29 martie 2020, 20:20)

    TheFreeOne [utilizator]

    Cum este ?
  • +38 (50 voturi)    
    taxe (Duminică, 29 martie 2020, 20:23)

    robyzs [utilizator]

    Cerem impozitarea BOR si eliminarea Pensiilor Speciale asa cum a promis PNL, banii sa fie redirectați către spitale.
    • -10 (18 voturi)    
      corect (Duminică, 29 martie 2020, 21:25)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui robyzs

      bucuria managerilor de spitale si a firmelor lor preferate!
    • +6 (10 voturi)    
      Este posibil. (Luni, 30 martie 2020, 9:46)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui robyzs

      Dacă PNL ar avea majoritate în Parlament poți să ceri să-și țină promisiunile.Până atunci convinge vecinii,prietenii,cunoscuții să nu mai voteze PSD,ProRomânia,ALDE,UNPR și ce alte minuni politice mai sunt,care ajunse în Parlament fac jocul PSD și dau legi favorabile escrocilor.Încadrez la escroci și pe cei cu pensii speciale și care sunt inteligenți printre ei îmi vor da dreptate.
  • -12 (18 voturi)    
    ??? (Duminică, 29 martie 2020, 20:29)

    Laste [utilizator]

    ... dar Viktor Orban care lucrează de 10 ani cu un Parlament slab, se folosește în prezent de atitudinea care l-a consacrat pentru a cere prin decretul de instituire a stării de urgență din 20 martie puterea de a emite ordonanțe în mod discreționar ...

    Care este în explicația autorului definiția PARLAMENTULUI SLAB?
    • +2 (4 voturi)    
      fara voci puternice (Luni, 30 martie 2020, 12:20)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Laste

      care sa sustina continuarea luarii deciziilor prin dezbatere si consens.
      Premierul e pus acolo sa conduca tara, dar nu e reprezentantul cetatenilor - ci al parlamentarilor, cei cu adevarat alesi de populatie.
  • +34 (46 voturi)    
    o intrebare de.... (Duminică, 29 martie 2020, 20:30)

    exilatul [utilizator]

    ra-at!!!....pai obligatia de a sta in casa nu e o "agresiune" la libertate ?.....asta cu libertatea religioasa in cazul asta e o problema ridicata de "servitorii" escrocilor din religie...hai si-tir!!!
    • -15 (21 voturi)    
      Vai ce domn ! (Duminică, 29 martie 2020, 22:28)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui exilatul

      se poate scrie și fără jargoane de mahala, doar dacă va jută cei 7 ani de acasă ....
  • +16 (32 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 29 martie 2020, 20:31)

    [anonim]

    • +24 (32 voturi)    
      politolog...teolog...greaţă (Duminică, 29 martie 2020, 21:08)

      ioana1810 [utilizator] i-a raspuns lui

      Dupa ce am citit textul, am facut un mic exercitiu de căutare lexicala si rezultatul a fost urmatorul:
      - cuvintele "viaţă", "moarte" şi "pericol" nu apar niciodată;
      -cuvintele "virus" şi "contaminare" apar câte o singură dată.
      Puţin îi pasă domnului teolog-politolog de viaţa oamenilor, dumnealui a scris acest text pentru a servi strategiei BOR de a-şi păstra neştirbite privilegiile nejustificate, influenţa asupra oamenilor, statusul de "stat în stat", într-un cuvânt puterea şi averile materiale. Nici nu contează că rândurile enoriaşilor le-ar putea scădea considerabil, obstinaţia pentru păstrarea puterii este prea mare
      Autorul a livrat un text în grilă pur teologică, preţios şi inadecvat la situaţia actuală. De la un teolog, m-aş fi aşteptat măcar la puţină empatie.
  • +29 (43 voturi)    
    Tovarãsu' Raiu (Duminică, 29 martie 2020, 20:33)

    brifcor [utilizator]

    Ai un nume de familie predestinat ?
    Si crezi cã asta îti permite sã pui asa zise "principii" înaintea bunului simt ? Pãi existã un dram de judecatã în demersul matale ? E pandemie, bre !
    Lasã-ne si du-te !
    • +4 (6 voturi)    
      la fel Banescu, purtatorul de cuvant BOR (Luni, 30 martie 2020, 12:30)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui brifcor

      predestinati
      • 0 (2 voturi)    
        Si (Luni, 30 martie 2020, 17:34)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Pestinentziali
  • +27 (39 voturi)    
    Poate e momentul sa fim toti in mileniul III (Duminică, 29 martie 2020, 20:35)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Cu exceptia unei biserici din Manhattan care a impartit 5000 de masti la doua spitale de urgenta din apropiere, nu am vazut vre-o biserica sa daruiasca credinciosilor masti, manusi, respiratoare....
    Dar popi dusi cu pluta au chemat "macar cite 100 de credinciosi" la slujba.
    Si de saraci ce sint au folosit o singura lingurita la impartasanie.
    Sa le lase deschise iar cei care contacteaza virusul acolo sa fie lasati sa se vindece prin rugaciune, sa nu fie internati. Daca credinta lor este asa de puternica.
    • -15 (23 voturi)    
      neadevarat (Duminică, 29 martie 2020, 21:27)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      nu auzi pentru ca nu vrei sa auzi. biserica a donat, zilele astea, toate lucrurile pe care tu le-ai enuntat mai sus. fapte, nu vorbe!
    • -12 (22 voturi)    
      "Popi dusi cu pluta": (Duminică, 29 martie 2020, 22:31)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Episcopia Huşilor, prin Asociaţia „Filantropia Ortodoxă” Huşi, a donat Spitalului Municipal „Elena Beldiman” din Bârlad suma de 5.000 de euro pentru achiziţionarea de echipamente de protecţie. În urmă cu o săptămână, eparhia a donat 20.000 euro Spitalului Judeţean de Urgenţă din Vaslui pentru achiziţionarea unui aparat pentru depistarea Covid-19.
      De asemenea, Episcopul Ignatie a pus la dispoziţia Serviciului Judeţean de Ambulanţă Vaslui o ambulanţă oferită episcopiei de Crucea Roșie Bavareză.(Bazilica ro.)
    • -11 (19 voturi)    
      "Sa fim toti in mileniul III": (Duminică, 29 martie 2020, 22:35)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Incă de la începutul stării de urgență, voluntarii de la Paraclisul Catedralei Naționale s-au implicat în toate activitățile de ajutorare a persoanelor afectate de epidemie. Aflați în strânsă colaborare cu autoritățile statului și cu Sectorul social al Patriarhiei Române, voluntarii desfășoară următoarele activități:
      oferă sprijin la cumpărături persoanelor aflate în izolare voluntară la domiciliu și celor aflați în situații excepționale – vârstnici, imobilizați, cu afecțiuni cronice, familii monoparentale etc.
      distribuie hrană oamenilor străzii aflați în adăposturile Primăriei Municipiului Bucuești;
      prezintă beneficiarilor cantinelor sociale ale Arhiepiscopiei Bucureștilor regulile elementare de igienă care să-i ferească de infestare cu Covid-19.(Bazilica ro.)
    • -7 (19 voturi)    
      "Daca credinta lor e puternica": (Duminică, 29 martie 2020, 22:40)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      La câteva zile distanţă de la achiziţionarea a două Concentratoare de Oxigen pentru spitalul CFR din Timișoara, Mitropolitul Ioan al Banatului a semnat contractul de achiziție a patru echipamente medicale de monitorizare a pacienţilor, utile în cazurile de Coronavirus.
      Aparatura medicală în valoare de peste 30.000 de euro va fi donată secției ATI a Spitalului de boli Infecţioase Victor Babeş din Timișoara.
      Achiziţia a fost realizată în urma consultării pe care Mitropolitul Ioan a avut-o cu dr. Virgil Musta de la Spitalul de boli infecţioase Timisoara. (Bazilica ro.)
    • +2 (10 voturi)    
      cine intra, sa nu mai iasa! (Duminică, 29 martie 2020, 22:45)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      .
    • -7 (19 voturi)    
      "N-am vazut vre-o biserica sa daruiasca": (Duminică, 29 martie 2020, 22:46)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Prin implicarea Fundației Universitare „Vasile Goldiș” şi Arhiepiscopiei Aradului, Spitalul Clinic de Urgenţă Arad va primi opt aparate de ventilaţie şi monitorizare respiratorie necesare în tratamentul persoanelor diagnosticate cu coronavirus. Arhiepiscopia Aradului a mai oferit săptămâna aceasta spitalului judeţean aproximativ 1.575 de măști cu valvă și 15.000 buc. mănuși chirurgicale (în cuantum de 65.000 RON). Prin Centrul Social – Cantina Sf. Nicolae se oferă 120 de porții de mâncare de luni până vineri persoanelor vulnerabile din Municipiul Arad. Mănăstirea Gai și Schitul de maici de la Tămand oferă 25 de porţii de hrană zilnic cadrelor medicale şi poliţiştilor din Vama Nădlac II(Bazilica ro.)
      • +1 (3 voturi)    
        Putzin (Luni, 30 martie 2020, 17:12)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Altiro

        Prea Putzin

        Sa dea banii la Ministerul Sanatatii EXACT in aceeasi suma donata de P$D prin Gabi CoronaFIRus Pandelemia, si Tudorache S1, si Alte Lichele
  • +32 (44 voturi)    
    ce altceva putea zice un teolog... (Duminică, 29 martie 2020, 20:37)

    johnnie.l [utilizator]

    Siiiiiigur, e atentat la libertatea religioasa. Da' distribuirea cu generozitate a coronavirusului, de potentialii infectati din randul enorasilor, catre nevinovati, nu e atentat la sanatatea publica??

    Nu, dle teolog. E bun simt inchiderea besericilor, nu atentat la libertatea religioasa. E o nesemnificativa reducere a privilegiilor nejustificate de care beneficiati voi pe banii nostri.
  • -4 (18 voturi)    
    Greu sa le explici nihilistilor jurisprudenta (Duminică, 29 martie 2020, 20:48)

    xolv [utilizator]

    ei doar sunt fatati pe internet, nu in scoli si biblioteci.
  • +15 (25 voturi)    
    bisericile pot fi si utile (Duminică, 29 martie 2020, 20:51)

    Coresponedntu [utilizator]

    transformate in asezaminte sociale. modelul tarilor dezvoltate, Franta, Olanda, tarile scandinave trebuie urmat. Ce bune sunt aceste constructii acum ! sa fie transformate in centre de triere bolnavi, spitale provizorii, adaposturi pentru persoanele dezavantajate etc. in sfarsit ar fi utile si bisericile la ceva, ca in rest:
    1. Prostesc: gradul de religiozitate al tarii e invers proportional cu nivelul de educatie si bunastare, cu distribuirea echitabila a bogatiei unei tari.
    2. Costa bugetul tarii:doar salariiile popilor 500 mil lei pe an, repectiv salariile a cateva mii de profesori, doctori, asistente medicale. Si mai multe miliarde de Euro s-au cheltuit pe biserici, catedrale etc in ultimii 30 ani. Ce bune erau acum niste spitale, ce zici dna FiiRea?
    3.Ucid: asa zisa practica numita impartasanie introduce virusul in cavitatea bucala a cetatenilor. dar si multe alte practici, adunarea unui numar relativ mare de oameni in spatii mici etc
  • +15 (27 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 29 martie 2020, 20:51)

    [anonim]

  • +22 (30 voturi)    
    Chestiunea (Duminică, 29 martie 2020, 20:55)

    mgs [utilizator]

    E foarte simplu. A participa in grup la biserica inseamna posibilitatea de a contagia. Posibilitatea de a contagia = posibilitatea de a condamna la moarte o persoana. A omori o persoana e pacat. Deci cel putin teoretic acum a chema persoane sa stea impreuna la biserica = pacat.
    Logic si simplu. Lucru de dat de gandit...
  • +20 (30 voturi)    
    Minunat (Duminică, 29 martie 2020, 21:03)

    Daniel Flamaropol [anonim]

    Cica "statul ii spune Bisericii ce sa faca".

    Da, statul a zis de impartasanie pentru ca ce vroiati sa zica? "NU mai bagati aceeasi chestie in gura la 100 de oameni in timp de pandemie"?

    Asta vroiai sa zica?

    V-a vazut ca sunteti incapabili sa urmati niste reguli simple, v-a inchis. Daca Biserica iesea acum o luna in fata si dovedea ca are macar un dram de responsabilitate, poate era altfel.

    Dar aveti mentalitati feudale si va duce mintea doar cand e vorba de bani. Asa ca taceti dracu din gura. Nu-i de ajuns ca aveti oameni creduli si sarmani care cred in voi si pe care ii dezamagiti zilnic, acum vreti sa le dati si coronavirus.
  • +15 (21 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 29 martie 2020, 21:17)

    [anonim]

  • +12 (24 voturi)    
    Fiecare ieșire a unui reprezentant al BOR... (Duminică, 29 martie 2020, 21:29)

    Tutea [utilizator]

    ...sau altora care le reprezintă interesele nu face decât să confirme rapacitatea, lăcomia și disperarea de a colecta, prin orice mijloc și în orice condiție a sumelor de bani rezultate din pelerinajul credincioșilor în lăcașele de cult. Banii se strâng și de la nașteri și de la înmormântări, arginți să fie. Sunteți jalnici și demni de milă! Oricâte argumente perfide ați aduce pentru a vă masca disperarea după câțiva lei totul este evident - manipulați într-un mod incalificabil!
  • +16 (28 voturi)    
    O agresiune la adresa libertății religioase? (Duminică, 29 martie 2020, 21:53)

    fl0rin [utilizator]

    Deloc sefu'. Este un mic prim pas spre o lume normala.
    • -8 (10 voturi)    
      Normalitatea de dinainte de 89 (Luni, 30 martie 2020, 9:53)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui fl0rin

      sau din orice tara comunista
      • +6 (8 voturi)    
        sau (Luni, 30 martie 2020, 10:22)

        fl0rin [utilizator] i-a raspuns lui xolv

        din orice tara dezvoltata, unde bisericile s-au transformat in biblioteci.
  • +7 (15 voturi)    
    Opinie... (Duminică, 29 martie 2020, 22:12)

    spirache [utilizator]

    Este obligativitatea mersului la prașila a doua de floarea soarelui cu hamsii sărate și apa fiartă necesara pentru gânditori ca dumneata?
  • +13 (23 voturi)    
    Comunistilor (Duminică, 29 martie 2020, 22:31)

    dincannes [utilizator]

    … nu le convenea religia si au frinat-o brutal, excesiv.
    In consecinta dupa '89, lumea a devenit mai credincioasa ca inaite de '44. (Matanii cu fruntea lipita de pamint…!)
    S-au construit 365 de biserici / an !
    Credeam ca a trecut "spovedania" si a aparut marea Catedrala. (Numai buna in viitor, pentru turistii japonezi !)
    Necazul actual, ii va mai trezi putin pe cei prostiti: vor constata ca se poate ruga fiecare, si FARA INTERMEDIARI !
    Ne punem intrebarea, chiar erau nefericiti, cei ce nu cunosteau botezul, acum 2021 de ani ?
    .
  • +14 (24 voturi)    
    Eu obisnuiam (Duminică, 29 martie 2020, 22:35)

    Alexa.99. [utilizator]

    sa merg la biserica (nu biserica ortodoxa), dar si daca ar mai fi deschis acum, n-as mai avea curaj sa merg. Cand se va termina izolarea, vom fi iar acolo, e doar o perioada trecatoare. E de minim bun simt sa iti respecti sanatatea si sa eviti aglomeratiile in asa perioada. Doar inconstient sa fii sa mai umbli prin aglomeratii, indiferent ca ar fi autobuz, biserica sau meci. Nu inteleg ce-i in capul celor care ar vrea cu tot dinadinsul sa mai mearga la biserica. Ne rugam acasa, se transmit slujbe live, sunt atatea modalitati sa mentinem obiceiurile spirituale fara sa ne inghesuim la biserica. Dar e multa habotnicie si lipsa de educatie in cazul unora.
  • +13 (25 voturi)    
    BOR (Duminică, 29 martie 2020, 22:37)

    metric [utilizator]

    mentalitate de stat in stat. Se cred deasupra legilor si vor sa fie tratati in mod privilegiat.
  • +11 (23 voturi)    
    Adica (Duminică, 29 martie 2020, 22:39)

    Costi888 [utilizator]

    Eu nu pot iesi de unu singur la jogging, ca sa fac sport, sa mi aerisesc creierii.. dar sa merg la biserica sa ascult baliverne la inghesuiala sa am voie??
    • -4 (6 voturi)    
      te cred (Luni, 30 martie 2020, 11:03)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

      chiar ai nevoie de aerisire a creierului
  • +12 (22 voturi)    
    Este doar o afacere (Luni, 30 martie 2020, 0:03)

    Lionheart [utilizator]

    Fix asta era problema noastră acum. Biserica este o afacere, nici măcar nu se poate spune "la fel ca oricare alta", pentru că este mai presus de legi, taxe, impozite etc. Și ca orice afacere, are de suferit în perioada asta, că s-a tăiat accesul cotizanților. Dar fiind obișnuită să fie peste legile pe care prostimea trebuie să le respecte, se scobește acum de tot felul de subterfugii gen "agresiune la adresa libertății religioase". Închiderea teatrelor nu este o agresiune la adresa libertărtății culturale?
    Biserica este o afacere care nu are legătură cu credința. Cei care cred vor trece peste aceste vremuri grele și fără biserică.
  • +5 (21 voturi)    
    Frica! Disperare! (Luni, 30 martie 2020, 0:57)

    Alui [utilizator]

    Autorul simte ca zilele BOR ca putere in societate sunt numarate!
    Oamenii vor realiza ca BOR nu-ajuta de fapt cu nimic! Daca vor lua boala, vor suferi si vor muri la fel ca “necredinciosii”! Oamenii vor vedea ca si daca nu merg la Biserica Duminica, viata lor va fi neschimbata. De fapt, unii vor aprecia timpul liber, petrecut acasa in confort! Chiar si cand v-a trece pandemia, multi o sa refuze sa se “impartaseasca” in comun cu ceilalti credinciosi! Covid nu e singura boala care se transmite prin saliva, si nimeni intreg la minte nu va risca sa se imbolnaveasca de ceva, dupa ce vor fi martori la moartea a unor persoane apropiate in perioada urmatoare. Cei care vor fi destul de idioti sa accepte impartasirea comuna, vor risca pe pielea lor si a familiilor lor. Poate Covid va reveni in alta forma, iar acele persoane vor lua o boala pana la urma. Daca nu mor, ma indoiesc ca o sa roste din nou. Pana la urma, pana si preotii cu bun simt, vor refuza impartasirea oamnenilor ca sa nu-i aiba pe constiinta! Pana la urma si preotii vor parasi BOR!
    • -7 (13 voturi)    
      think,mate! (Luni, 30 martie 2020, 5:53)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      tu vei disparea inaintea bisericii. eu, asisderea. iar frica si disperarea si teama ca zilele le sunt numarate le vad mai degraba la aia care stau la coada la supermarketuri, nu la biserica, si care par ca au descoperit, brusc, ca sunt muritori.
      • +9 (11 voturi)    
        Poate ca nu va disparea cu totul (Luni, 30 martie 2020, 8:38)

        Alui [utilizator] i-a raspuns lui exis

        Pentru ca MAI sunt destui care cred in farmece, vraji, tratamente impotriva COVID cu apa calda si lamaie. Dar ei nu vor putea sustine BOR in forma actuala, de mare parazit at statului si a societatii! BOR daca insista cu impartasirea din aceleasi ustensile, va fi un alt parazit care isi ucide gazda!
        • -6 (8 voturi)    
          of (Luni, 30 martie 2020, 11:05)

          exis [utilizator] i-a raspuns lui Alui

          parazitul asta ajuta oameni, in timp ce stai pe net si-i injuri.
          • +7 (9 voturi)    
            Cum ii ajuta? Cu aceasi lingurita? (Luni, 30 martie 2020, 11:24)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui exis

            A, ii ajuta sa moara! Sunt de acord cu asta!
          • +8 (10 voturi)    
            Si apropo... (Luni, 30 martie 2020, 11:27)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui exis

            Ce nevoie de ajutor are lumea? Ajuti daca stai izolat, nu-i expui si pe altii la Covid! Ajuti daca lamuresti oamenii sa stea in case, sa se auto-izoleze, nu sa-i chemi la biserica, la moarte! Pana la urma ce ajutor ofera BOR exact?
  • -5 (11 voturi)    
    biserica una, mantuirea alta.. (Luni, 30 martie 2020, 6:15)

    richter [utilizator]

    mai nou, in Italia, la despartire,medicii asi spun: daca va fi voia Domnului,ne vedem si maine..cand medicii, tratamentul si aparatul de respirat nu mai ajuta, mai conteaza doar cine vine dupa sufletul meu. Pana atunci, sa fim mai rezervati cu cuvintele ! am asistat -fara sa vreau -la 6 morti in accidente,(am asistat la ultimele lor clipe) mi-am pirdut in timp prieteni, colegi si rude la 15 ani, 18 ani, 19 ani, 22ani, 24ani, 25 ani ( 2 anec, 2 accident de tren, 1 ampuscat) toate morti violente; viata si moartea sunt diferite de aproape...
    • +5 (9 voturi)    
      Cu sau fara popa, lumea moare! (Luni, 30 martie 2020, 11:38)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui richter

      Ma distrau argumentele cu “daca mori, cine te ingroapa?” Pai ce mai conteaza? In situatia asta, cred ca statul ar trebui sa impuna incinerarea cadavrelor, pentru a limita raspandirea bolii. Oricum, daca situatia o s-o ia razna, n-o sa fie locuri destule in cimitire, si n-o sa sape nimeni zeci si sute de gropi pe zi!
      • +1 (3 voturi)    
        "Nu ma tem de maoarte ci de vejnicia ei" (Luni, 30 martie 2020, 13:50)

        richter [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        zicea un filozof..desigur, toti murim (DEOCAMDATA) si, cum ziceai, grija ingroparii nu o mai are mortul ci familia, si, in veremurile astea e ieftina inmormantarea. Chiar vorbeam cu cineva, ca o inmormantare cu toata cheltuiala:colaci, bautura, pomana, popi etc. costa aproape cat o nunta... si poate bietul om,mortul,cand era in viata nu si-a permis poate vreun concediu undeva nici macar odata:( poate o sa explodeze turismul dupa pandemie..o excursie la cele vejnice e cea mai ieftina, depinde doar de locatie "cui ai slujit, aceluia te daruim" parca asa zice popa....
        • +3 (5 voturi)    
          Pe mine pot sa ma impaieze! (Luni, 30 martie 2020, 14:17)

          Alui [utilizator] i-a raspuns lui richter

          Iese mai ieftin pentru familie, si pot sa ma vada oricand!A zis fiul meu de 8 ani ca o sa faca asta si o sa mi se inchine in fiecare zi. Am ras cand a zis asta, dar daca milioane ortodocsi au voie sa faca asta, el de ce n-ar avea?
  • +7 (13 voturi)    
    Si asta ce propune? Redeschiderea bisericilor? (Luni, 30 martie 2020, 8:46)

    Alui [utilizator]

    Ca vad va se plange de restrangerea libertatilor religioase! Pai daca ar fi dupa mine, as face prezenta la biserica a astora care comenteaza din astea, obligatorie!
    Fraierul asta de fapt, ce vrea? Un holocaust al propriilor co-religionari?
  • +8 (8 voturi)    
    Interdicția trebuie respectată. (Luni, 30 martie 2020, 9:58)

    asavreau [utilizator]

    Sunt interzise adunările și deci Biserica trebuie să respecte interdicția.Vor să facă slujbe religioase ,să le facă utilizând posibilitățile tehnice-online.Fără oameni grămadă în biserică sau în preajma bisericii.Când practică slujbă pentru vreo-un decedat,să folosească dezinfectant,altfel îi trimite și pe cei vii după răposat.Și asta se pedepsește.
  • +5 (9 voturi)    
    Pierd prea multi bani! Si influenta! (Luni, 30 martie 2020, 10:44)

    Alui [utilizator]

    Chiar acum de sarbatori cand aveau cele mai mari incasari! Au scapat si copiii de orele de religie! O sa trebuieasca sa-si vanda popii limuzinele de lux ca sa aiba ce manca! Excellent!
  • +3 (9 voturi)    
    RIP BOR (Luni, 30 martie 2020, 11:55)

    nitro [utilizator]

    Vremea ta s-a dus.
  • 0 (8 voturi)    
    Ce discută articolul și ce comentează haștagii (Luni, 30 martie 2020, 12:47)

    Tescovin [utilizator]

    Dilema autorului articolului e dacă măsurile instituite în virtutea stării de urgență afectează sau nu, printre altele, libertatea religioasă. Mă rog, discuția e cvasi-inutilă, zic eu, dar e dreptul oricui să-și pună întrebări.

    Ce comentează #haștagii: „da, da să închidem toate bisericile, să scăpăm de BOR, de popi lacomi și de pupători de moaște, acum e cel mai bun moment, hai, hai odată !”
    • -2 (2 voturi)    
      Cocoshila (Luni, 30 martie 2020, 17:36)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Ti ar fi Raspuns Adecvat Impertinentzei Tale
  • -1 (3 voturi)    
    Drepturi pozitive (Luni, 30 martie 2020, 14:22)

    Setalcott [utilizator]

    "dreptul la o viață sănătoasă" - ce scorneala nastrusnica. Cand ai pus pe picior de egalitate drepturile negative cu cele pozitive, s-a dus dracului tot edificiul democratic.
  • 0 (4 voturi)    
    Sa va vedem! (Luni, 30 martie 2020, 14:33)

    Alui [utilizator]

    “Faptele sale de implicare socială vor fi mult mai vizibile mass-mediei decât până acum. Sute de mii de oameni vor fi ajutați de miile de parohii și mănăstiri, iar preoții își vor asuma să viziteze bolnavii cu riscul contaminării.“
    Esti sigur de asta?
  • 0 (2 voturi)    
    Poftim libertate religioasa (Luni, 30 martie 2020, 15:57)

    Alui [utilizator]

    https://www.yahoo.com/news/five-days-worship-set-virus-070537177.html
    Astept si stirile din Cluj unde s-au impartasit oamenii la catedrala cu aceasi lingurita! Parca in Cluj sunt 5 morti pana acum.
  • 0 (2 voturi)    
    Sa inchizi un capitol (Luni, 30 martie 2020, 17:44)

    nevada [utilizator]

    Cum sa inchizi bisericile dupa ce s-au cheltuit zeci de miliarde pentru construirea lor. Si de altfel inainte de inchidere macar sa ridice afurisenia pe care au trantit-o in capul celor care folosesc limba romana in biserica. Au cam uitat de asta, deoarece numai bucurie nu a fost cand in loc de slavona in Ardeal s-a trecut la cultul in limba romana!
  • -1 (1 vot)    
    De mult n-am citit prostii asa de mari! (Marţi, 31 martie 2020, 9:31)

    Alui [utilizator]

    “Sute de mii de oameni vor fi ajutați de miile de parohii și mănăstiri, iar preoții își vor asuma să viziteze bolnavii cu riscul contaminării.”

    Serios? Pai bolnavii respectivi trebuie sa fie in carantina! Stii desteptu lu Peste ce inseamna asta? Daca cineva intra in contact cu un bolnav, trebuie sa intre in carantina la radul lui! Ce vrei? Sa raspandeasca popii boala neaparar? Si sunt popii chiar atat de tampiti sa-si riste viata proprie? Omul asta e nebun de-a binelea!

    “Sute de mii vor fi ajutati de miile de parohii si manastiri”. Lol, cum?
  • +1 (1 vot)    
    biserica vine la urma (Marţi, 31 martie 2020, 11:23)

    pb80tm [utilizator]

    la un moment dat o sa simtiti suflarea mortii in ceafa. atunci fiecare o sa doriti bisericile sa fie deschise, de orice fel.dar nu vor mai fi. in Biblie zice ca intr-o zi usa Harului se va inchide. credinciosii spera ca acea zii sa nu fi venit cu aceasta boala. ateismul e si ea o boala nu mai lunga decat viata. fizic cu cit omul se apropie de sfarsit simte ca spiritul sau vrea sa se elibereze de aceasta carcasa. e falsa impresia ca toata viata poti sa iei credinta la misto si in ultima clipa pe patul de moarte sa te impartasesti si scapi. nu o sa scapi. nu va costa nimic sa nu fiti agresivi cu preotii. nimic. insa raul are fructele lui. si se vad.
    • -2 (2 voturi)    
      Gandeste! (Marţi, 31 martie 2020, 13:03)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

      N-am auzit de hindusi, taoisti, budisti, atei, etc sa se converteasca la crestinism/ortodoxie si sa se impartaseasca cand se apropie de moarte.
      Tu ai fost tinut intr-o inchisoare a mintii, crezi ca nu exista nimic altceva decat ai fost invatat.
      • +1 (1 vot)    
        Esti amuzant (Marţi, 31 martie 2020, 16:54)

        Altiro [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        Propria gandire iti vine manusa:'Tu ai fost tinut intr-o inchisoare a mintii, crezi ca nu exista nimic altceva decat ai fost invatat." . Filozoful C. Noica, acuzat de 'obscurantism', raspundea in inchisoare securistilor care- l interogau:"nu pierd nimic daca sunt credincios si Dumnezeu nu exista, dar, daca exista, am castigat TOTUL." Imagineaza-te la final de viata: batran, suferind, agonizand; toata bascalia si sarcasmul tau de liber- cugetator la adresa credintei s-au topit de mult si tot mai des frisoane metafizice iti vor ridica parul pe spinare cu o intrebare obsesiva: si daca El exista? Drept consolare aminteste-ti propria remarca: ai fost tinut intr-o inchisoare a mintii..
      • 0 (0 voturi)    
        daca n-ai auzit (Luni, 6 aprilie 2020, 18:57)

        pb80tm [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        inseamna ca nu ai ascultat. oricum nu ai cum sa fi auzit tu pe toti budisti taoisti sau ateii ce au zis. ai fi vre-un microfon unde vin astia sa ti se spovedeasca ca nu s-au convertit la crestinism. alta chestie ce frizeaza logica indivizilor ca tine, au capacitatea de a auzi ce citesc si de a intelege doar lucruri explicate de altii. eu zic sa te speli pe urechi sau sa consulti un orlist daca ai probleme de auz. gandeste pt tine e un accesoriu imprumutat. sintagma inchisoarea mintii o folosesc cei cu obiceiul de a-si tine mintea in inchisoare. in general cam 90% din tipi ca tine nu au nici o amplitudine profesionala, n-au facut in viata lor un proiect. sunt campioni la plagiat ideile altora si repetatul ca papagalii lucruri regurgitate de altii. dar cum ziceam mai sus, cum nu o sa traiesti vesnic o sa iti aduci aminte de cuvintele mele cand va venii moartea sa iti ceara sufletul. atunci iti fi vei dorit sa nu fi comentat asta si nici alte cacaturi ce le crezi reale ca esti sanatos. dute la terapie intensiva si stai acolo o saptamana si vorbeste cu asistentele si doctorii carora le mor oameni in brate. dupa aia mai vorbim.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by