Pacientul Tarom in stare critica. Sindromul statului haiduc

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 22 august 2017, 14:48 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Tarom pierde bani de sase ani consecutiv, o hemoragie masiva acoperita cu bani luati din buzunarul contribuabililor. E o companie muribunda, imposibil de rentabilizat in conditiile unei piete libere si concurentiale, dar va ramine a statului cit timp vor exista paraziti politici care sa-i dreneze si ultima picatura de energie. Tarom e sindromul unei boli cronice: implicarea masiva in economia privata a unui stat incapabil sa-si vada de treaba lui. Iar asaltul statului asupra sectorului privat e la inceput.

La 27 de ani de la caderea comunismului, comunismul e mai prezent ca niciodata in mintile multor romani. Ideea statului-tatuc, a statului care stie si trebuie sa faca afaceri, a statului - corporatie e imbratisata de milioane de romani si, in consecinta, de multi politicieni. Politicienii stiu foarte bine ca statul e un actor economic inept, care are in ADN imobilismul birocratic si nu creativitatea antreprenoriala. Dar politicienii stiu la fel de bine ca o firma de stat, oricit de prost merge, tot are niste bani de furat si niste posturi caldute de ocupat pentru clientela de partid.

Ne intoarcem la Tarom. Experienta ultimilor manageri, ale ultimelor consilii de administratie e similara. Din 2011, compania pierde bani non-stop din multe cauze: incapacitatea de reactie rapida pe o piata cu concurenti privati foarte buni, furturi masive prin contracte impovaratoare, lipsa de know-how, imposibilitatea reformarii companiei.

Ultima schimbare de management, impusa de premierul Tudose in ciuda opozitiei ministrului Transportului si a aripii Badalau/Giurgiu din PSD, nu poate rezolva mare lucru. Din companie nu a mai ramas mare lucru de salvat: citeva sute de piloti si personal tehnic, oameni exceptional pregatiti care isi pot gasi oricind de lucru pe piata libera. In rest, aproape nimic: un brand prafuit, sute de angajati pe pile in departamente nefunctionale si neperformante. Si statul roman, si piata de transport aerian pot supravietui linistiti daca Tarom se privatizeaza.

Dar vrea cineva asta cu adevarat? Politicienii sigur nu vor, pentru ca Tarom e locul perfect pentru protejatii politicienilor din stinga si din dreapta.

De altfel, vedem acum in toata splendoarea implicarea masiva si accelerata a statului in economie. Desi statul (guvern, ministere, primarii) are deja sute de firme care incurca mediul privat, guvernul PSD-ALDE si multi dintre primarii PSD au lansat zeci de firme noi de stat.

Primaria Bucuresti, condusa de Gabriela Firea, infiinteaza 19 firme, de la productie de energie la IT, de la turism la publicitate. Primarul PSD din Sectorul 3, Robert Negoita, infiinteaza si el firme peste firme: IT, paza, spatii verzi etc. Primarul PSD din Sectorul 1, Dan Tudorache, intra cu firmele in fotbalul profesionist si cumpara Rapidul.

Guvernul vrea si el sa-si mareasca prezenta in economie. Pregateste pentru lansare celebrul Fond Suveran de Investitii, care sa finanteze constructia de fabrici, combinate siderurgice, companii agricole. Toate de stat. Nu intimplator Liviu Dragnea il ia in calcul pentru sefia Fondului pe Ilan Laufer, trimis sa se incalzeasca la Ministerul pentru Mediul de Afaceri. Guvernul vrea sa se bata si pe piata apelor minerale si are nevoie de un brand propriu.

Toate aceste intentii arata un stat incapabil sa-si inteleaga rostul. Statul, dupa cum ne-a aratat-o realitatea cu varf si indesat, e cel mai prost administrator de companii. Cu rare exceptii, firmele de stat sint in stare proasta sau muribunde. Chiar si companii-monopol reusesc sa aiba pierderi, ceea ce arata management dezastruos si ingerinte politice devastatoare.

Cu atit mai perdanta e ideea ca statul sa ramina jucator in sectoare economice cu competitivitate maxima, precum transportul aerian.

Uitati-va la clasamentul anual privind libertatea economica, realizat de Heritage Foundation: Romania a obtinut un punctaj mai slab decat alte tari foste comuniste din Europa: Ungaria, Bulgaria, Polonia, Slovacia, Lituania, Letonia, Estonia si Cehia. Stam dezastruos la multi dintre indicatorii relevanti pentru activitatea antreprenoriala. Si asta din cauza unui stat care-i impovareaza pe antreprenori cu legislatie stufoasa si deseori stupida, cu reglementari absurde care ii tin pe oamenii de afaceri prizonierii bunului plac al functionarilor de la diverse institutii de control, cu taxe care descurajeaza investitiile si coruptie in institutiile care dau avize.

Ei bine, ginditi-va ca acest stat profund corupt, deseori incompetent, e jucator economic. Mai mult, vrea sa-si creasca prezenta in economie, sa aiba si mai multe firme. Firme care se transforma in sinecuri de partid si in competitori neloiali pentru firmele private. Doar nu credeti ca institutiile de control se duc peste firmele de stat asa cum se duc peste cele private. Daca s-ar fi intimplat asa ceva, probabil ca CFR (cu toate declinarile lui), Metrorex sau combinatele miniere din Valea Jiului erau sanctionate zdravan fie de ITM, fie de Fisc (pentru datoriile uriase), fie de Garda de Mediu.

Daca pina acum exista un echilibru precar in economie intre mamutii de stat si firmele private, acum sintem pe cale sa vedem o dezechilibrare. In favoarea statului. De fapt, in favoarea politicienilor care vad statul ca pe propria mosie.

Nu intimplator, implicarea tot mai mare a statului in economie vine in paralel cu demonizarea unor actori din diferite sectoare ale economiei private: banci, supermarketuri, companii de asigurari, benzinari. Pregateste PSD asaltul asupra lor cu taxe si impozite, dupa modelul Ungariei? Nu ar fi exclus, data fiind foamea de bani la buget care sa acopere promisiunile PSD.

Toate declaratiile politice din ultima jumatate de an ale liderilor PSD arata ca ne indreptam spre un asalt asupra mediului privat. Asalt fiscal, asalt prin infiintarea ori mentinerea in functiune ale unor companii de stat complet inutile, dar si asalt la nivel simbolic, prin atacul asupra investitorilor privati. Dintre toate, ultima forma e cea mai primejdioasa: taxele se schimba in timp, mamutii de stat pot fi privatizati de un nou guvern reformist, dar starea de spirit a populatiei se schimba in generatii.

























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

8694 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    De ce ati schimbat titlul ? ... (Marţi, 22 august 2017, 15:23)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    Haiducii iau de la bogati sa dea la saraci .

    Era mult mai corect talhar sau bandit ,
    aia iti dau in cap si nu mai dau nimanui !
    • +15 (15 voturi)    
      corect (Marţi, 22 august 2017, 16:33)

      stanescu [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      sindromul statului bandit
      • +4 (4 voturi)    
        E nevoie de o lege la nivel european (Miercuri, 23 august 2017, 8:25)

        rov [utilizator] i-a raspuns lui stanescu

        Ca persoanele implicate in activitati de fraudarea a banului public sa fie asimilate teroristilor, sa aiba interdictie totala in Occident. La fel si progeniturile lor daca au fost hranite din acei bani.
        Macar sa-si cheltuie banii in tara...
    • +16 (16 voturi)    
      haiducii erau banditi.... (Marţi, 22 august 2017, 17:23)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      ....de fapt, dar denumirea de haiduc a fost transformata in ceva pozitiv de comunisti. In realitate haiducii nu furau ca sa dea la saraci ci pentru ei. De exemplu, Pintea era un talhar get beget. Un prieten, istoric, a studiat personajul, vrand sa dovedeasca eroismul haiducului in lupta cu asupritorii hasburgi. Surpriza lui a fost totala cand a descoperit in urma cercetarii, ca Pintea si ai lui erau doar niste banditii, carora nu le pasa de nimic. Personajul a fost valorificat de filmul in care a jucat Florin Piersic si transformat in unul pozitiv.
      • +5 (7 voturi)    
        Greseala mea ca nu am pus ghilimelele de rigoare (Marţi, 22 august 2017, 19:23)

        si_mort_va_vad [utilizator] i-a raspuns lui minos

        " Haiducii iau de la bogati sa dea la saraci ."

        Asta este mentalul colectiv al " Popoului romin " , caci nu ii mai poti spune "Popor Român " .

        Popoul romin viseaza cu ochii deschisi la Pintea si la Haiducii lui 7 cai ,

        "Hiiiiiiiii, cutzât cutzât cutzât !!!!

        De trii ori te-am ascutzat

        Pe tocila pe pietroi

        Sa tai capu' la ciocoi, maaaaahhh!!!!!"

        Popoul roman voteaza sau sta acasa si isi vara toate cele in Bac.

        Asta am vrut sa subliniez si eu, generatia Alzheimer recunoaste cuvantul HAIDUC ca pe ceva pozitiv , si inca voteaza la greu, restul sunt plecati sau ii doare fix in cot de Romania .

        Apropos:

        Cum recunosti un haiduc cu Alzheimer ?

        Bananaie de unul singur prin paduri sau tramvai si canta :

        " - Unde-s piiiistoooaaaleeeleeee
        - Unde-s puuuuumnaaaleeeeleeee
        - Caaaaaiiii siii fliiintteeeleee
        - Haaaaiiiiduuuuciiiloooor ?...."

        " Am vazut o capra in trandafiri .
        Am vazut - o capra in trandafiri . "

        Mare diferenta, nu ?...
    • +1 (1 vot)    
      Nu chiar... (Miercuri, 23 august 2017, 15:30)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      ... cât ia haiducul de la bogați și cât din ce ia el, dă la săraci? Raportul este 90%/10%
  • +12 (12 voturi)    
    hai sa va zic o chestie... (Marţi, 22 august 2017, 15:26)

    qwerasdf [utilizator]

    nu e de mirare...

    am cerut o factura la niste bilete cumparate la ei si dureaza cica 5-7 saptamani sa o emita, ca se emit manual...

    ce sa ma zic ca toti acolo sunt rude intre ei? Ca in orice companie de stat, cativa oameni sunt competenti si duc in spate greul, iar restul sunt pilosi care nu fac nimic.

    Pacat, ca ar avea piata suficienta, transporturile interne iau avant in lipsa unei infrastructuri rutiere / feroviare. E deja mai avantajos sa mergem cu avionul la Cluj, Timisoara..

    Sa mai zicem de sloturile pe care Tarom le avea in America de Nord? Ca ar putea sa deschida mai multe rute catre Asia?
  • -15 (25 voturi)    
    Taromul ca Taromul, dar cu mocirla din (Marţi, 22 august 2017, 15:36)

    xrogo [utilizator]

    Romania cum mai stai, nea Pantazi?
    • +10 (14 voturi)    
      Nu are loc, ca se balacaresc Greii Romaniei (Marţi, 22 august 2017, 16:03)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      si tot acolo isi balacareste si Daia oaia.
    • +10 (16 voturi)    
      dar de unde stii de mocirla de la Bucuresti? (Marţi, 22 august 2017, 16:11)

      Cristica987 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Se vede prin satelit de la Tiraspol?


      Unde a ajuns tehnica asta imperialista Dle....
    • +13 (15 voturi)    
      E mocirla in Romania? (Marţi, 22 august 2017, 16:13)

      vio7 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Mai,lache,pai cum sa fie mocirla in Romania pe tura PSD-ului?Nu e posibil asa ceva...e numai lapte si miere si salarii cvadruple si pensii triple si inorogi roz zburdand prin capul lui Daea!Si daca e mocirla e vina lui Pantazi?Te-ai uitat azi in oglinda?NU??E sparta de mult!
  • +18 (18 voturi)    
    Statul Roman capturat de PSD distruge speranta (Marţi, 22 august 2017, 15:44)

    Habermas [utilizator]

    Mafia PSD este insidioasa, perversa si absolut criminala. Scopul lor este sa impuna o cultura a puterii discretionare, una care franga spiritul omului. Vor sa stabileasca ei regulile jocului in Romania.

    Mafia PSD a ajuns la putere datorita prostiei celor slabi de minte si indiferentei egoiste a majoritatii celor mai educati. Odata ajunsa la putere, a invatat (mai greu, dar a invatat) ca trebuie sa dea lovituri "plictisitoare" (fata de public), incat sa nu trezeasca furia societatii dar sa slabeasca mortal institutiile "inca ne-cotropite" ale statului (inca) European Romania.

    Una peste alta, mafia PSD este cel mai mare dusman pe care Romania l-a avut vreodata. Iar publicul (in majoritate) (inca) se lasa vrajit de spectacol, in loc sa contracareze.
  • +14 (14 voturi)    
    Draga Tarom (Marţi, 22 august 2017, 16:06)

    subcultura [utilizator]

    Iubesc Tarom, doar pt faptul ca e compania aeriana nationala. Atat. E ceva. Nu stiu de ce. Nu am nici o legatura cu Tarom.
    E un caz scoala. Foarte probabil, cu actualul mod de lucru, va capota destul de curand. Activeaza intr-o piata foarte concurentiala, statul nu poate sa acopere gaurile negre. Nu ii va lasa UE, ar fi ajutor de stat incompatibil. E un principiu corect. Din acelasi motiv a disparut Malev si s-a scufundat de vreo doua ori Alitalia sau definitiv Cyprus Airways in 2015. Tarom nu va face exceptie. I-a tinut in viata pana acum faptul ca aveau aeronave in proprietate luate cu banii cetatenilor inainte de intrarea in UE, deci nu aveau costuri f mari de leasing si concurenta slaba pana prin 2009.
    Acum e praf. Nu numai ca le-au crescut pierderile cum vuieste presa, mai e o cifra importanta. Pe sem 1 2017 le-a scazut si cifra de afaceri considerabil, iar datoriile sunt mari. Ce banca ar da credit la Tarom fara niste garantii serioase si lichide?!! Statul nu poate garanta pt ca iar ar fi ajutor de stat. Deci, pa.
    Singura sansa teoretica este: sterilizarea companiei si a managementului de orice inseamna factor politic, profesionalizare la nivel de management (general, financiar, de risc, de dezvoltare, operational, HR , guvernanta), viziune, strategie, restructurare drastica pe criterii de eficienta si performanta, implementare noua strategie cu control strict pe costuri si performanta.
    Abia in acel moment vom sti daca Tarom are si o sansa practica de salvare, nici atunci nu va fi sigur.
    • +8 (8 voturi)    
      Toate cele mentionate de tine (Marţi, 22 august 2017, 17:11)

      4Runner [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      sunt utopii, avand in vedere ca e o companie de stat. Nu a reusit Alitalia, Malev si mai nou Air Berlin, care e privata si Etihad si a luat mainele de pe ea, si vrei sa reuseasca Tarom? Cam care ar fi sansele, obiectiv vorbind? Daca s ar privatiza si ar deveni low cost, sigur ca putem spera.
      Sunt de parere ca low cost este viitorul: reducerea drastica a cheltuielilor inutile, putere de negociere in fata furnizorilor gen Boeing si Airbus prin achizitionare de aeronave in volume mari si a unui singur tip de avion astfel incat sa ai putin mecanici, curse multe in multe destinatii la preturi mici, iarasi putere de negociere in fata aeroporturilor si a furnizorilor de combustibil, toate avioanele sunt mai noi de 10 ani, astfel incat sa rulezi tot timpul cu un consum redus de combustibil, etc...
      Modelul de business in care o companie aeriana te serveste cu fripturi si inghetata pe o cursa de o ora e apus de mult. In vremurile alea pana in 5% din populatie isi permitea sa mearga cu avionul in SUA si Europa de vest, iar Concorde lua $4000 pe un bilet de la NY la Londra. Traim alte vremuri!
      • +2 (2 voturi)    
        Sunt aproape utopii intr-adevar (Marţi, 22 august 2017, 18:42)

        subcultura [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

        Tocmai asta e masajul. Mai intai sterilizare politica, profesionalizare si restructurare din temelii (inclusiv de-capusare) si dupa aceea vedem o viziune si o strategie profesionista si putem sa ne dam cu parerea daca are vreo sansa.

        Daca ar fi sa chibitam de pe margine, as spune ca singurul lucru care ar trebui sa ne intereseze este sa avem o companie locala (adica cu sediul in Ro) care sa faca zboruri lung-curier (adica sa avem legaturi directe din Bucuresti cu Americile, Asia etc.). Low cost nu ma intereseaza daca e Tarom, Ryan Air sau Blue Air. Daca ar fi doar pt low cost as zice atunci sa bage Taromul mai repede in lichidare sa lase loc de mai bine la altii.

        Marjele de profit sunt f mici pe low cost, profituri sensibile sunt numai pe lung-curier. Si celelalte companii nationale pe zborurile din Europa se apropie mult de low cost. Doar ca isi cara pasagerii din tari bananiere ca Romania la aeroportul de baza (Istanbul, Viena, Paris, Frankfurt) si de acolo ii duc spre alte continente.

        Altii au stiut ce au de facut si au dezvoltat la pachet: companie aeriana+aeroport de baza+oras ca destinatie de weekend/city break. Din alta lume.
        • +1 (1 vot)    
          Nu prea ai dreptate (Miercuri, 23 august 2017, 8:22)

          4Runner [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

          O fi mai profitabile alea lung curier dar per total pana si marile companii de linie gen Lufthansa, Air France si British Airways abia se tarasc, cu marje de profit pana in 5% pe cand Ryan Air, Wizz si EasyJet au peste 20%.
          uite aici ca sa te elucidezi:
          https://www.youtube.com/watch?v=069y1MpOkQY

          Cursele spre NY sau HK sau Tokio au fost scoase din lipsa cererii, nu din alte motive. Nu compara tu Parisul sau Londra cu Bucurestiul la traficul de persoane si putere de cumparare si nici Taromul cu Emirates sau Qatar. Astia au petrol ieftin si deservesc continente nu tari cu 19 mil loc.
          • 0 (0 voturi)    
            Nope (Miercuri, 23 august 2017, 12:53)

            subcultura [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

            Dac ar fi strategia sa o faca low-cost atunci varianta cea mai simpla si eficienta economic e sa infiinteze de la zero o noua companie. De ce ar prelua pierderi? La low cost poate sa se cheme si PSD Airlines, daca pretul e mic lumea se duce.

            Dar e chiar utopie ca cineva sa isi inchipuie ca o companie de stat va concura vreodata cu Ryan Air sau Wizz.

            Nu prea exista un model de replicat, doar cat de cat o comparatie cu Viena ( cu un bazin local de vreo 8-9 miliane de locuitori). Austrian zboara si in Maldive.
            Acolo au bagat Lufthansa, si-au mai convins bancile sa se bage, insa politicul a zis "cu ce putem sa ajutam?" nu "angajeaza-mi si mie nepoata, amanta etc..."
  • +5 (5 voturi)    
    In vazduh ca pe uscat =+doua gloabe CFR&Auto (Marţi, 22 august 2017, 16:27)

    Plagarus [utilizator]

    Pierderile au ingropat Malevul,au anemiat Czech Airline, PolskieLinie Lotnicze Lot SA ( LOT),Spanair ( 2.000 de angajati si 30 de aeronave.)......................
  • +6 (10 voturi)    
    hmm (Marţi, 22 august 2017, 16:40)

    adrian_rolland [utilizator]

    "oameni exceptional pregatiti care isi pot gasi oricind de lucru pe piata libera"

    Si ce-i opreste sa plece pe piata libera ? faptul ca sunt BUGETARI doar cu drepturi si fara obligatii?
    • +3 (3 voturi)    
      nu sunt bugetari (Marţi, 22 august 2017, 17:31)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      Angajatii unei companii de stat nu sunt bugetari, companiile de stat nu primesc bani de la buget, acest lucru este interzis in EU. lipsa performantelor companiei se regaseste in faptul ca are pierderi si nu profit. Personalul tehnic este intr-adevar foarte bun, mai ales pilotii. Am zburat de sute de ori cu companii diferite si pot spune ca pilotii TAROM sunt printre cei mai buni. De ce mai lucreaza pentru TAROM? Nu stiu exact, dar as putea sa presupun ca salariile lor raman destul de ridicate, iar daca exista o diferenta, aceasta nu-i face sa plece de acasa. In alta ordine de idei, Ble Air si Wizz air lucreaza cu detul personal care a fost anetrior la TAROM. De asemenea, am intalnit personal romanesc,piloti, stewardese la Qatar si Emirates.
  • +7 (7 voturi)    
    Dezastrul Tarom (Marţi, 22 august 2017, 16:50)

    BibiAfricanul [utilizator]

    are doua mari componente:
    1. Un numar exagerat de mare de angajati / unitate productiva (avioane disponibile) - datorita ingerintelor politice si nepotismului extrem.
    2. Managementul defectuos - insemnand politica de flota (numar de avioane, tip, generatie), in acord cu politica comerciala (pozitionarea pe piata si definirea strategiei prin care se face aceasta pozitionare), politica de preturi si, nu in ultimul rand, strategia de lupta impotriva concurentei.
    Multi vorbesc astazi la TV despre Tarom, dar aproape nimeni nu este in tema cu problema.
    Soros si "agenturili" nu au nimic in comun cu Tarom si situatia prin care trece.
    Incompetenta promovata insistent odata cu numirea domnisoarei Brutaru in functia de DG a continuat pana astazi. Ar fi o mica paranteza, Heinzmann nu cred ca nu stia ce sa faca, mai degraba nu a putut (vezi lupta cu CA si sindicate) iar de la un punct, nu a mai vrut.
    Mecanicii si pilotii pleaca pentru ca pur si simplu nu vor sa lucreze in aceasta cocina, iar cei care stau, sigur nu o fac din patriotism (cum spunea ieri cineva) ci pentru ca nu au alternativa.
    Cat despre "cedarea" unor rute, hai sa fim seriosi, regulile internatioanle permit oricarei companii sa opereze pe orice rute. Castiga cele care ofera cele mai bune servicii la cel mai competitiv pret. Vremea exclusivitatilor a apus de mult.
    Solutia exista - o restructurare rapida si profunda, in paralel cu informatizarea si accesarea fara rezerve/resentimente/aroganta, a unor modele de management care sunt de succes (vezi Lufthansa, Austrian, LOT).
    Altfel, cu toata mandria nationala, va avea soarta Malev.
    Personal, cand calatoresc la Cluj sau Timisoara, aleg pretul cel mai mic, orele cele mai convenabile
    si compania care respecta cel mai bine orarul.
    Din pacate, Tarom este mereu ultima optiune.
  • +5 (5 voturi)    
    cred ca... (Marţi, 22 august 2017, 17:01)

    ..13 [utilizator]

    Acum nu se mai poate fura/spagui din privatizari si atunci s-au inventat alte metode.

    O prima metoda este sa iti faci o firma privata care sa ai grija, ca un tatuc grijuliu, sa isi faca abonament la contractele cu statul - si aici nu asa sa contracteze in conditii de competitivitate ci pentru ca Daddy doreste si doreste preturi/tarife cat mai mari ca sa isi faca buzunarele mari si evident ca scapa asa, cate ceva si la amterul partid conducator.

    A doua metoda este sa isi numeasca incompetenti - gen Ciordache si nici cu Tudorel nu imi este prea tare rusine - care sa fie manageri de tip sluji/sclavi prea-plecati si sa jumuleasca ei, prin mainele lor bugetele firmeor/institutiilor de stat evident folosind interpusi atenti selectati.

    Cine deschide ciocul - pac bagat rapid pe linie moarta si indexat la inderizabil.

    Deci metoda 1 se combina perfect cu 2.

    Si totusi pentru 1+2 trebuie sa ai sotzietati cu capital de stat si instituzii de stat...Cu cat numarul lor este mai mare cu atat mai greu este sa se prinda unii sau altii si sa te razbeasca plus ca numarul de spagi/sifonari creste...Win-win asta se vrea!

    Ce se intampla la TAROM?
    AU ajuns tot felul de cumetrii care nu stiu si nici nu au nici un interes sa devina competenti si nici pe altii nu ii lasa sa isi desfasoara normal/firesc,economic activitatea. Dupa ce bagi la stransoare o firma nu ete chiar usor sa o scoti la lumina...The END!

    Ce poti sa faci in aceste conditii?
    Te duci in Maldive? nu este o destinatie pentru orisicine..

    Sa dai foc la puscarii si la casa de nebuni?
    Poate sa fie si asta o ultima solutie...

    Dintr-aceştia ţara noastră îşi alege astăzi solii!
    Oameni vrednici ca să şază în zidirea sfintei Golii,
    În cămeşi cu mâneci lunge şi pe capete scufie,
    Ne fac legi şi ne pun biruri, ne vorbesc filosofie.
    Patrioţii! Virtuoşii, ctitori de aşezăminte,
    Unde spumegă desfrâul în mişcări şi în cuvinte,
    Cu evlavie de vulpe, ca în strane, şed pe locuri
    Şi aplaudă frenetic schime, cântece şi jocuri...
    Eminescu
  • +3 (9 voturi)    
    statul (Marţi, 22 august 2017, 17:24)

    traiang [utilizator]

    Nu statul generic este vinovat ci clasa politica corupta care fura cap coada si de aici managementul prost Uite in Polonia nu au privatizat nimic Au facut intreprinderi mai mici manageriate corect si apoi au vandut cand a fost cazul.Cu o clasa politica pusa pe jaf si cu manageri politic totul se duce derapa. Au fost si manageri privati si incepuse sa se redreseze si pe la CFR si la Tarom,dar cat au rezistat.Au fost exterminati in cateva luni Asa cum Fondul proprietatea a fost facut pentru jaf si cu pedepse in care unii nici nu au ajuns si altii au si iesit asa va fi si cu Fondul de Investitii nici macar nu au imaginatia sa inventeze altceva Acum puneti nume la fiecare in parte si veti vedea intreaga clasa politica Deci aici e baiul.Coruptia generalizata care creiaza un stat cu structura mafiota
  • +4 (4 voturi)    
    Avion cu motor ia-ma si pe mine'n zbor (Marţi, 22 august 2017, 18:18)

    Trojan.H [utilizator]

    Pentru mine chestiunea e simpla: vreau sa ma aflu impreuna cu familia la 10.000 de metri intr-o fieratanie a unei companii ai carei angajati sunt pusi pe nepotisme, spaga sau obligatii politice? Nu!
    Bye-bye!
  • +2 (2 voturi)    
    Asanarea TAROM (Marţi, 22 august 2017, 18:20)

    Alelu [utilizator]

    1) Verificarea contractelor si eliminarea capuselor
    2) Evalurea schemei de personal si externalizare acolo unde se poate
    3) Evalurea pietei si a optiunilor profitabile. Nu poti tine o companie numai pe ruta OTP-BRU si OTP-TLV. plus niste lesinaturi de legaturi catre orase din tara. Conform acordurilor internationale avem dreptul la o multime de sloturi pe aeroporturi renumite si profitabile, unde sint acestea si de nu sint folosite?! Reinstaurarea de urgenta a rutelor catre USA si Canada, plus China.
    4) Consolidarea flotei. Vanzarea de urgenta a A318 si scoaterea la pensie a 737 classic. Nu am inteles niciodata de ce s-au cumparat acele A318 sau B737-700. A320/321 si B737-800/900 si sustine intern de ATR-uri. Plus A330 pe rutele externe.
    Etc, etc. Sau dispare, ca MALEV-ul, care fie vorba intre noi aveau un produs MULT superior TAROMULUI.
    • +1 (1 vot)    
      polonezii au cumparat Dreamline!!! (Miercuri, 23 august 2017, 3:44)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Alelu

      multe pt Canada, America si China.
      Si românii le preferă chiar dacă drumul e mai lung , ca km, prin Warsovia, dar mai scurt ca timp si mai confortabil.
    • +1 (1 vot)    
      De acord cu tine (Joi, 24 august 2017, 12:27)

      BibiAfricanul [utilizator] i-a raspuns lui Alelu

      Cu un singur comentariu - cursele intercontinentale nu vor fi profitabile pentru simplul motiv ca nu vor fi suficienti pasageri.
      Atat spre State cat si spre Asia, sunt conexiuni si preturi imbatabile, cu multiple destinatii unde Tarom nu se poate conecta.
      Nici cu ajutorul SkyTeam nu poate concura cu "greii" Lufthansa/Austrian, KLM/AF , British, Turkish, Emirates samd.
      Sa poti opera curse de acest fel trebuie sa consolidezi trafic din zona, ceaa ce Tarom nu poate face.
      In concluzie, o posibila materializare a acestui proiect, nu va face altceva decat sa accelereze dezastrul.
      Sa ne amintim ca Delta a incercat sa reia cursele spre NY si a renuntat. De ce oare?
  • -3 (5 voturi)    
    Turkish Airlines e privată, sau deținută de statul (Marţi, 22 august 2017, 19:21)

    Nyk1 [utilizator]

    ...turc?

    Nu prezentați privatizarea către străini ca pe o soluție divină, căci s-a văzut cum stau lucrurile în cazul Petrom, de exemplu.

    Singura companie care chiar a schimbat ceva în bine în țara aceasta, RDS, NU a fost deținută de străini în perioada când ne-a adus viteze la internet în marile orașe ale țării comparabile cu cele din Japonia sau Coreea de Sud.
  • +5 (5 voturi)    
    Rromania (Marţi, 22 august 2017, 19:53)

    NituCt [utilizator]

    pasul 0 - fa legi ca nimeni sa nu fie tras la raspundere
    pasul 1 - falimenteaza compania
    pasul 2 - profita! vinde-o pe 2 bani (si ia-ti comisionul)
  • +4 (4 voturi)    
    clarificari pentru articol Tarom (Marţi, 22 august 2017, 20:04)

    maxi lopez [utilizator]

    1. Tarom nu e o agentie de stat si ca atare nu primeste subventii de la buget - companiile de stat nu au voie dupa legislatia UE sa primeasca subventii. Faptul ca Tarom nu a dat (inca) faliment se datoreaza faptului ca se lucreaza un un cash flow mare si se poate finanta fie oficial, fie neoficial, din piata (neoficial, adica neplatind facturile la timp). Insa aceste lucruri au o limita si la un moment dat se va sparge buba - precum la Astra Asigurari, care avea aceeasi problema - lipsa profit si finantare din cash flow.

    2. Dupa cum spunea unul din directori in presa, vreo 3/4 din angajati sunt rude. Ori s-au inrudit dupa ce s-au angajat, ori s-au angajat pe pile. La companiile si agentiile de stat ar trebui interzisa aceasta practica ridicola. Sa li se dea 1 an celor care sunt rude de gradul I pana la IV sa isi gaseasca de lucru in alta parte. La toate agentiile si firmele de stat.
    • 0 (0 voturi)    
      He he (Miercuri, 23 august 2017, 9:53)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui maxi lopez

      Ministrul Justitiei tocmai ce si-a angajat odrasla in universitatea al carei rector este. Cica e legal !! Pai daca nu pentru clientela, ca sa se imbuibe, daca nu ca sa fure cit poate, atunci de ce s-ar mai bate CIUMA ROSIE pentru putere? Ca oricum sunt toti complici la jaf, incompetenti si ticalosi
  • -2 (2 voturi)    
    China (Miercuri, 23 august 2017, 9:13)

    Gray51 [utilizator]

    E un exemplu clar că o economie controlată de stat poate funcționa. I a pus pe jar pe Americani. Iar Tarom e simbolul industriei aeronautice românești. Trebuie sprijinit altfel ne pierdem tradiția. Trebuie insa făcut curat printre angajați.
  • +1 (1 vot)    
    Taromul dispare (Miercuri, 23 august 2017, 10:08)

    independentu [utilizator]

    Nu are absolut nicio sansa, cu cat falimentul dureaza mai mult, cu atat va fi mai scump.
    Nu este eficient sa restructurezi o campanie cu pierderi istorice de sute de milioane, cu o flota mica si pestrita cu extrem de multi angajati, greu de disponibilizat, si cu o cultura a muncii mostenita din comunism.
    Cel mai simplu ar fi falimetul rapid si construirea de la 0 al unei alte companii.
    Si mai simplu ar fi s-o falimenteze si atat, nu avem nevoie de o companie nationala, se descurca privatii de o mie de ori mai bine. Si in loc sa dam bani de la buget, incasam!
  • 0 (0 voturi)    
    Taromul dispare (Miercuri, 23 august 2017, 10:08)

    independentu [utilizator]

    Nu are absolut nicio sansa, cu cat falimentul dureaza mai mult, cu atat va fi mai scump.
    Nu este eficient sa restructurezi o campanie cu pierderi istorice de sute de milioane, cu o flota mica si pestrita cu extrem de multi angajati, greu de disponibilizat, si cu o cultura a muncii mostenita din comunism.
    Cel mai simplu ar fi falimetul rapid si construirea de la 0 al unei alte companii.
    Si mai simplu ar fi s-o falimenteze si atat, nu avem nevoie de o companie nationala, se descurca privatii de o mie de ori mai bine. Si in loc sa dam bani de la buget, incasam!
  • 0 (0 voturi)    
    Toată lumea comentează (Miercuri, 23 august 2017, 10:10)

    Iocan [utilizator]

    Mai mult sau mai putin in cunostinta de cauza. Boala veche la romani mai ales cand e vorba de politică și fotbal. Sa zicem ca la nivel general cam tot omul cu bun simt stie cauzele și aproximează corect și soluțiile. La noi in Romania insa nu prea suntem atât de buni la implementare cand e vorba de masuri radicale dar suntem extraordinari cand ne apucăm de cîrpeli! Pentru restructurarea si optimizarea managementului la o companie precum Tarom trebuie trebuie gasit un partener extern cu traditie si experienta care are expertiza necesara in domeniu. Privatizezi managementul si ca stat pastrezi pachetul majoritar de actiuni in conditii contractuale transparente și obiective (nu ca la OMV). La fel trebuie procedat cu toate companiile de stat și regiile autonome. După care poti sa ființei și Fondul National de Investiții și dezvoltare sub administrare independentă de sectorul politic prin numirea candidatilor la conducere pe diferite niveluri de către Președinție, Parlament, CSM, BNR,...institutiile independente ale statului pe specialități. Candidații trebuie validat in final prin vot ca și partidele politice.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă