Onoarea de a-l cenzura pe Klaus Iohannis

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Luni, 21 noiembrie 2016, 17:04 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Un eveniment aparent banal se transforma intr-un subiect care-l pune pe Klaus Iohannis intr-o situatie delicata, il supune si unui fel de test democratic. Chinezii i-au tradus presedintelui cartea autobiografica, cenzurandu-l fara scrupule. Au eliminat pasajele critice la adresa comunismului sau au indulcit unele expresii cam prea tari dupa gustul lor. Nu este deloc un subiect frivol, nici minor. Dimpotriva, este cat se poate de serios. Ca un fel de confirmare cinica a dispretului fata de libertate, din varianta chineza a disparut inclusiv un pasaj in care presedintele Iohannis se declara “un anticomunist convins”  tocmai din cauza cenzurii si mistificarii.

“Multi spun ca a fost bine pe vremea lui pentru ca toata lumea avea o casa si o locuinta, desi toata lumea facea bancuri la adresa lui. Insa uitam de crimele in masa, de faptul ca nu puteam sa ne spunem parerea cu voce tare, uitam de viata gri, uitam de martiri, de calcarea in picioare a simbolurilor nationale, de falsificarea istoriei”, scrie Iohannis in volumul Pas cu Pas. Evident, si acest pasaj s-a evaporat in mod demonstrativ din varianta chineza. 

Ce mi se pare fabulos, totusi, este oficializarea cenzurii, asumata ca politica editoriala. Editura chineza anunta din capul locului ca a ciopartit textul: "Trebuie spus ca, datorita diferentelor istorice si culturale dintre diferite state, a sistemelor sociale diferite si a drumului diferite pe care il urmeaza fiecare (stat), exista diferenta intre anumite opinii ale autorului si opiniile noastre si de aceea in procesul de publicare am eliminat anumite pasaje." Aproape comic, daca n-ar fi trist.

Asta mi se pare un afront fara margini adus lumii libere. A te oferi sa-l traduci un sef de stat dintr-o democratie europeana, cu precizarea ca-ti rezervi dreptul de a arunca la cos ce nu-ti convine - ce poate fi mai scandalos? A accepta fara comentarii acest sinistru act de cenzura arata la fel de prost, cu atat mai mult cu cat presedintele Iohannis sustine ca detesta si ura comunismul, enumerand printre motive “faptul ca nu puteam sa ne spunem parerea cu voce tare” si “falsificarea istoriei”.

Cum se simte oare azi Klaus Iohannis inghitind tacut un act de cenzura si de falsificare a istoriei executat tot de instrumentele unui regim comunist, cu diferenta ca de data asta viata nu-l surprinde in calitate de simplu cetatean lipsit de putere, ci chiar in varful statului de unde, teoretic, ar putea face ceva mai multe.

Curtea Veche, titularul drepturilor de autor, a explicat pentru HotNews.ro ca “editura chineza a avut acordul editurii noastre pentru adaptarea editiei in limba chineza potrivit politicii editoriale a partii care a contractat drepturile de autor.” Altfel spus, li s-a dat voie expressis verbis sa-l cenzureze pe seful statului. Ma indoiesc profund ca asta s-a inamplat fara un acord, fie si verbal, din partea autorului.

Veti intreba, poate, daca nu cumva facem prea mare caz dintr-un subiect aparent minor? De ce ni se pare chiar atat de grav ca au disparut niste pasaje despre comunism dintr-o carte tradusa, pana la urma, in chineza? Nu-i firesc sa menajezi la acest nivel sensibilitatile Paartidului Comunist din China, una dintre cele mai mari economii ale lumii cu care toate tarile, inclusiv tari ca Germania si Statele Unite, cauta sa dezvolte relatii cat mai bune? 

Veti mai spune, poate, ca in numele pragmatismului politic s-au vazut orori si mai mari din partea unor lideri europeni mult mai importanti. Daca urmariti de pilda metamorfoza Angelei Merkel in relatiile cu China, veti vedea cum, de la intalnirea cu Dalai Lama din 2007, care a starnit proteste din partea Beijingului, cancelarul german a devenit tot mai concesiv.

Veti vedea ca pe masura ce interesele economice ale Germaniei au crescut, vizitele cancelarului la Beijing s-au inmultit insotita mereu de un alai de oameni de afaceri, dar si interesul nemtilor pentru problemele sensibile s-a estompat simtitor. Probleme ca respectarea drepturilor omului, detinutii politici, Tibetul sau revendicarile teritoriale din Marea Chinei de Sud au fost abordate la nivel aluziv sau deloc in timpul acestor vizite, China fiind si ea interesata sa cultive bune relatii cu Europa in speranta ca va obtine statutul de economie de piata. In cazul asta, de ce-am fi noi mai catolici decat Papa?

Concesiile Angelei Merkel au avut in spate un calcul economic, la vedere, pe cand cedarea presedintelui Klaus Iohannis in fata unui act simbolic dar important – violarea unui drept fundamental intr-o democratie, si anume libertatea de exprimare si de opinie – pare sa aiba o miza strict personala. Daca vom descoperi peste ani ca urmare a gestului prezidential de curtoazie ca Romania a castigat miliarde de euro, rascumparand inzecit un mic act de cenzura, atunci tot ce am scris pana acum n-are prea mult sens. Dar nu prea vedem semne ca ne-am afla in filmul asta al pragmatismului total, care, la limita, poate accepta tranzactionarea cu principii inalte in numele "interesului national".

Pana la urma chinezii s-au oferit singuri sa-i traduca volumul “Pas cu pas”,  presedintele putea sa le spuna ca ori traduc integral, ori deloc. Tot ca o ironie a sortii, China a fost invitat de onoare anul acesta la Targul carte Gaudeamus, organizat de postul public de radio, unde s-a si lansat varianta chineza a cartii. Au avut onoarea de a-l cenzura pe insusi seful statului, nu pe vreun oarecare, semn ca intr-o tara cu lideri slabi se poate merge chiar mai departe. Aceasta este cred semnificatia unui gest sfidator acceptat cu atata usurinta la un nivel atat de inalt.


Citeste mai multe despre   









11926 vizualizari
  • 0 (22 voturi)    
    da (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:14)

    Humbert [utilizator]

    intr-adevar Santa Klaus trebuia sa spuna "ori traduceti tot, ori deloc".

    ori poate, cine stie, se asteapta sa vanda puternic si nu-l intereseaza decat drepturile de autor, in definitiv China are 1 miliard de oameni, daca cumpara chiar si 1 milion cartea (adica 0.1%) e un om bogat, ce mai conteaza niste principii

    :-)
    • -7 (21 voturi)    
      Klaus ca Obama :( (Luni, 21 noiembrie 2016, 19:50)

      cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui Humbert

      Obama a reabilitat un criminal comunist cu mainile pline de sange precum Fidel Castro.

      Sa ne miram de aceasta lipsa de verticalitate?

      E usor sa te declari "anticomunist convins" cand nu mai risti nimic! Sau stai.. in cel mai rau caz, risti o banala cenzura..

      Sa le explice Klaus urmasilor lui Maniu si celorlali taranisti macelariti cum e adaptarea la noile realitati. Cum nu e grava aplecarea in fata noilor ideologi ai comunismului.

      Apa trece, pietrele raman.
      Iuliu Maniu va ramane in istorie ca un adevarat roman, care a ramas devotat principiilor cu pretul suprem.
      Klaus Iohannis va ramane pentru "observarea cu atentie" sau pentru gafa cu "fanatismul".
      • +1 (11 voturi)    
        CLINTOBAMISTII &PUTINISTII (Luni, 21 noiembrie 2016, 22:19)

        solar [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

        ASA E, CINEVATUS !! Ai dreptate . De fapt , ce s-a intamplat in ultimii 29 de ani de cadere a COMUNISMULUI in Rusia si in lume? S-a intamplat o regrupare neocomunistă globala, prilej cu care si dinspre VEST si dinspre EST s-a produs o mare batatlie pe ACELASI STEAG - care il va detine primul , si care il va detine cat mai strans.Daca la inceput parea ca SUA tine strans în mana ...”steagul”, lucrurile , incet, incet s-au inversat. Iar acum? Acum ne-a cuprins teama ca ...a aparut contrareactia TRUMP. Desigur ca avem pentru ce sa ne fie frica . LA ORIZONT a aparut ceea ce se cheama ”MARXISM TODAY” cu Slavomir ZIZEK +Al .DUGHIN + (etc - zic asta pt ca avem si noi falitii nostri !) Asa ca avem toate sansele sa asistam la instaure de „mar Z ism ”. Nu e asa in CHINA ??? Capitalism... de stat care serveste un partid unic !
      • +1 (5 voturi)    
        dap (Marţi, 22 noiembrie 2016, 9:27)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

        Iuliu Maniu nu e acelasi care NU a vrut sa incheie armistitiu in ianuarie 1944??

        "La sprijinirea razboiului antisovietic au contribuit si cererile americane, din ianuarie 1943, reluate în ianuarie 1944, adresate tarilor Axei, inclusiv României, de capitulare neconditionata, cereri prezentate si în negocierile de armistitiu de la Cairo, din martie 1944, respinse atât de catre guvernul Antonescu, cât si de opozitia Maniu-Bratianu, fapt ce a dus la prelungirea razboiului cu peste un an"

        http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/23-august-1944-salvarea-rom-niei-tr-dare-na-ional
        • 0 (0 voturi)    
          zxzxzxz (Duminică, 27 noiembrie 2016, 21:26)

          solar [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

          Si atunci ca si acum ,functiona din plin ”MarZismul”, Roosevelt fiind deschis si pe fata mare admirator al lui Stalin si al URSS. De aici a aparut YALTA ! Culmea ! -face rima perfecta cu MALTA .
          Si inca un... amanunt pe care l-ai omis. 23 august 1944 a redus/scurtat cu peste 6 luni WW II prin particiarea armatei regale romanesti,. dar cobeligeranta RO , NU, insa a ITALIEI , DA.
          Si...inca unul
          Incepand de azi, 27 nov 2016 isi intra in rol d-l JUNKER . Care a spus ca fara RUSIA , nu se poate. D-na Merkel, mai nevocala, o zice cu 1/2 de gura , constatand ca globalizarea a inceput demult si e in curs.,, Traiasca INTERNATIONALA compusa de Eugen Pottier globalizata de la infiintarea ARMATEI ROSII de catre TROȚKI si EUROCOMUNISMUL intemeiat de S.CARILLIO,G. MARCHAIS si E. BERLINGUER- marii prieteni ai fostului tovaras fuzilat N. CEAUSESCU .
    • -2 (2 voturi)    
      subscriu la cele scrise de Humbert (Marţi, 22 noiembrie 2016, 12:49)

      periscop [utilizator] i-a raspuns lui Humbert

      Ați sintetizat f. bine. Cam așa aveam de gând să scriu și eu. Mi-ați luat-o înainte, nu-i nici o problemă. Și nici o pagubă pentru Klaus Ionescu. (Sunt sibian, așa că știu bine ce afirm.)
  • -2 (18 voturi)    
    ideea ca neamuk chinezesc acorda atentie (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:17)

    un domn [utilizator]

    unui Roman este Ceva Remarcabil ! mi se parea Periculos daca Sovieticii faceau asta, or, in URSS accesul la carte este Prohibit (comportamental vorbind) iar bautura e la liber...acolo e marea Provoicare, nu la chinezi !
    • -3 (9 voturi)    
      ai vorbit ca un domn.... (Luni, 21 noiembrie 2016, 19:03)

      king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      dar n-ai spus nimic.
  • +7 (17 voturi)    
    I-au mai tradus cartea si in alte limbi? (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:22)

    man_and_twin [utilizator]

    Cenzura e ceva normal in China, in firea lucrurilor. Ar trebui sa ne mire ca au gasit totusi cate ceva de cenzurat pana si in cartea lui Iohannis.

    Si poate nu e de mirare ca doar acolo au fost "interesati" de traducerea ei. N-ar baga nimeni in seama astfel de culegeri de materiale electorale in vreo tara civilizata occidentala.
  • -3 (23 voturi)    
    asa, asa, (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:25)

    victor L [utilizator]

    cartea asta scrisa la decenii dupa caderea comuniswmului, il va tranforma pe presedinte intr-un luptator anticomunist.
    Inca un dizident; poate si revolutionar cu merite deosebite.
    • 0 (18 voturi)    
      Bine zis ! (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:04)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui victor L

      Si se naste chiar sub ochii nostri !
  • +3 (17 voturi)    
    Este treba chinezilor.... (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:25)

    gigiN [utilizator]

    ...ce fel de regim politic doresc,la fel cum a fost treaba noastra ca am suportat atatia ani comunismul si pe ceausescu.Dar daca Iohannis si-a dat acceptul pentru cenzurare,atunci el ar trebui sa fie presedinte cel mult in Belarus !!!
  • -4 (14 voturi)    
    nu am inteles niciodata (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:29)

    xanti [utilizator]

    Ca presedintii sa se afiseze cu carti care nu sunt scrise de ei.
    Este un fel de plagiat ordinar la care inchid ochii toti prietenii presedintelui.
    China ne da cu flit ,noi cenzuram cu zambetul pe buze doar doar primim o ciosvarta.
    Tare imi e ca isi bat joc de noi ,meritat.
  • -6 (18 voturi)    
    Pai chinezii au cenzurat vreo 10% din text (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:34)

    newlook [utilizator]

    Pai chinezii au cenzurat vreo 10% din text. Nu-i aprob, dar stau si ma gandesc, daca la 10% se numeste cenzura, la 50-70%, cum faceti voi cu postarile mele, ce denumire gasiti?

    PS: Asa-i ca nu lasi nici postarea asta?
    • -5 (15 voturi)    
      mda... (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:54)

      jijelul , troll platit de ruznaci [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      mai lasa cate o postare din asta, ca sa arate ca ar fi corecti. pot sa confirm ca si mie mi-au cenzurat zeci de postari de bun simt ca si limbaj si continut. cam pe acelasi tipar ca si al chinezilor. e bine atat timp cat nu zici ceva critic la adresa lor...
      • 0 (6 voturi)    
        Confirm (Marţi, 22 noiembrie 2016, 10:46)

        Heruvim [utilizator] i-a raspuns lui jijelul , troll platit de ruznaci

        Cenzureaza postari care nu sustin continutul editorial sau opiniile lor. Cam ipocrit articolul...

        Cenzura exista atat in China cat si in toate marile edituri a "lumii democratice si libere".

        Obiectul cartii nu este opinia Presedintelui privind regimul comunist din ROMANIA. Aceste opinii ale persoanei Klaus Iohannis sunt tangentiale subiectului cartii.

        Autorul a trebuit sa isi dea acordul cu siguranta pentru cenzurarea traducerii, DAR: intre timp stie ca diplomatia nu se face cu parul.

        Credeti ca primul lucru pe care l-au spune KJ-presedintele unui oficial de rang inlat chinez este: cand aboliti domne cenzura si desfiintati partidul comunist chinez?
    • +4 (12 voturi)    
      ... dupa mine (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:08)

      Matusalem [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Eu te-as cenzura cu totul ... dar n-am puterea asta ! Nu pentru ceea ce ai scris, ci mai ales pentru ceea ce esti pus de altii sa faci.
      • -4 (14 voturi)    
        Multumesc. Asa intelegi matale democratia (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:21)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui Matusalem

        "Eu te-as cenzura cu totul ... dar n-am puterea asta ! "
        ========================
        Multumesc. Asa intelegi matale democratia. Eu as lupta ca si matale sa ai dreptul la opinie, chiar sa ma injuri.
  • +6 (16 voturi)    
    V-ati mai salvat putin... (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:05)

    mcv [utilizator]

    D-le Tapalaga, nu poate niciun om normal la cap sa creada ca cenzura chinezilor e un fapt banal, asa cum nu poate niciun om normal la cap sa NU DISPRETUIASCA acceptarea acestei situatii, de catre Iohannis.
    Acest "mic" gest, arata micimea personajului cenzurat.
    Nu conteaza cenzura, conteaza sa-mi vand cartea!
    Asa cum, nu conteaza - mai aleca-s presdinte - ca ma folosesc de o cale extaordinara de atac impotriva unei hotarari IREVOCABILE, doar in incercarea de a pastra inca o casa dintre cele "fara numar", in conditiile in care, absolut oricine poate citi dosarul si poate afla in ce mod RUSINOS s-a dobandit aceasta casa!
    Si...I could go on!
  • +5 (11 voturi)    
    Placerea autorului de a-si vedea cartea tiparita (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:38)

    Susufler0 [utilizator]

    si apoi, nu in ultimul rand, si incantarea de a afla ca va incasa si drepturi de autor pt tot tirajul epuizat inca din prima zi, mai taie ceva din mahnirea de a stii ca a fost cenzurat "nitel", sau "partial", (nici macar cat se zvoneste ca ar fi plagiat Codruta).

    Acum, lasand gluma la o parte, mi se pare evident ca lui Klaus i-a fost adus la cunostinta la momentul semnarii contractului faptul ca unele lucruri care nu sunt in acord cu "traditiile, cultura si istoria chineza" vor fi scoase din textul original si ca a fost de acord cu aceasta, altfel, contractul dintre cele doua edituri, cea chineza si cea romana nu s-ar mai fi incheiat.

    Ceea ce mi se pare mai deranjant pt Presedinte, nu este actul cenzurii in sine, cu care -repet- sunt convins ca domnia sa a fost de acord, ci faptul ca acest lucru s-a aflat, a luat amploare datorita interesului aratat chestiunii de catre HN (felicitari cu acest prilej, uite, ca nu va critic tot timpul ) si ca datorita acestui "scandal" dl. Iohannis nu va mai putea fi de acord, (peste capul editurii romanesti), cu o eventuala cerere de suplimentare a tirajului venita din partea editurii chineze si, implicit, cu vreo alta traducere a viitoarelor sale carti in Republica Populara Chineza, asta bineinteles, daca nu isi va domolii amintirile anticomuniste ce-l bantuie !!!

    PS. Cel putin dl Presedinte stie in mod sigur ca nu are rost sa se indrepte catre piata nord coreana, vietnameza.

    PPS. Deocamdata nici Cuba nu este ofertanta din punctul asta de vedere.
  • 0 (6 voturi)    
    ce nu-nteleg (Luni, 21 noiembrie 2016, 19:15)

    ampersand [utilizator]

    Nu reiese din articol:
    -1 KJ le-a solicitat chinejilor publicarea cartii sale, sau
    - 2 chinejii i-au solicitat s-o publice?

    daca 1), atunci chinejii au tot dreptul sa-si impuna, drept conditii de publicare, cenzurarea anumitor pasaje
    daca 2) KJ are obligatia de-a impune ca, pentru a fi publicata, cartea sa fie necenzurata.

    Oricum, in ambele cazuri, dat fiind acordul lui KJ, se pare ca renmibi-ul (convertit in lovele) bate pasajele cenzurate.
  • 0 (6 voturi)    
    Singura solutie (Luni, 21 noiembrie 2016, 20:01)

    UpNext [utilizator]

    la aceasta ofensa inacceptabila este incetarea imediata a relatiilor diplomatice, expulzarea ambasadorului chinez si arestarea personalului ambasadei chineze, sistarea relatiilor economice, interdictia intrarii chinezilor in tarisoara noastra etc. Sau poate ne mai gandim putin?.....:)

    Seriously now: discutam despre RP CHINEZA, nu despre o china oarecare. Publicarea in chineza a lucrarii lui KWJ este onoranta pentru acesta, iar partea chineza a mentionat clar si din timp ca vor fi modificari de natura politico-dipomatica, modificari acceptate de partea romana/autor, nu-i asa?

    Faptul ca nu intelegeti/acceptati cultura chineza actuala nu este vina chinezilor. Insa reactia dvs, este...amuzanta!!
    • +1 (3 voturi)    
      De cind cenzura... (Marţi, 22 noiembrie 2016, 12:57)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      ... e o parte a culturii? Regimul comunist nu face parte din cultura chineza. Ia zi ceva de Tian-an-Men sau de The Tank Man. Si sint adevaruri istorice. Iti taie capul chinezii, in mod cultural, fireste.
  • +5 (7 voturi)    
    Capra vecinului (Luni, 21 noiembrie 2016, 20:14)

    contributor.bis [utilizator]

    "Ce mi se pare fabulos, totusi, este oficializarea cenzurii, asumata ca politica editoriala."
    În contextul acestor practici, vai, atât de generalizate în lumea jurnalelor online româneşti, această frază mi se pare demagogică.
    Şi încă HotNews este mult mai ponderat şi mai deschis decât "Adevărul".
    Acesta din urmă îşi apără virginitatea mincinoasă, cu cinismul şi sfidarea celui ce are mijloacele de partea sa. Exact ca şi chinezii. Comentatorul devine doar pretextul unei politici de rating, iar langajul jurnalistului protejat este interzis comentatorului de rând. Şi, din păcate, nu este vorba numai de limbajul licenţios al unora, "moderat" pe drept, dar şi de texte elaborate şi, mai ales, obiective, dar care pun la îndoială mediocritatea sau limba de lemn a unor jurnalişti, baroni cu acte certificate de jurnalul lor, cu fani mulţi şi credincioşi ce nu se uită la calitatea omului, că, de!, "merge şi aşa".
    Cum ştiu toate acestea ?
    Foarte simplu : citind acele textele..."moderate" pe alte site-uri, mai respectuoase când este vorba de dreptul la exprimare. Şi, sincer, faptul de a fi platforme private, nu prea ţine ca argument atunci când reflectăm mai îndelung la rolul lor.
    Se critică mult. Dar criticăm doar pe Celălalt. Niciodată pe noi înşine. În felul acesta ameliorarea este prea lentă pentru speranţa noastră de normalitate, adică de respect, de empatie, de recunoaştere reciprocă, de civism şi dorinţă de bine pentru toată lumea.
    Când citim unele din comentariile publicate ne putem întreba, pe bună dreptate, dacă atotputernicia "privatului" poate fi justificată şi justificabilă în acest domeniu al publicaţiei publice sau reprezintă doar o specificitate românească. Încă una în stilul nostru naţional.
    Personal aştept un articol despre noi şi despre politicile noastre editorialiste "moderatoare", lăsîndu-i pe chinezi cu problemele lor.
  • +5 (9 voturi)    
    Critica de dragul criticii (Luni, 21 noiembrie 2016, 20:15)

    TrueBlue [utilizator]

    Poate ca este bine sa citeasca si chinezul ceva decat nimic. Dar cand o sa traduca cartile tale, mai Tapalaga, tu poti sa refuzi.
  • -5 (5 voturi)    
    ! (Luni, 21 noiembrie 2016, 20:52)

    neo13 [utilizator]

    "...textul a suferit putina cenzura pe ici, pe colo, asa cum am vorbit cu partenerii chinezi... In schimb, voi urmari cu atentie si umpic de ingrijorare tirajul cartii ".
  • +1 (9 voturi)    
    nu cenzura e problema (Luni, 21 noiembrie 2016, 22:09)

    neurino [utilizator]

    ci acceptarea ei.

    Mie mi se pare normal ca cchinezii se cenzureze doar nu s-au declarat niciodata stat democratic, unde libertatea de exprimare e lege...
    Ce mi se pare infiorator e acceptul lui JK...adica, ba ce conteaza ca eu ma declar anticolminist si chinezu' zice ca nu-s, banu' sa iasa...ceea ce e f.f.f.trist.
  • +8 (8 voturi)    
    pai... (Luni, 21 noiembrie 2016, 22:33)

    Codruta N [utilizator]

    Se pare ca discutia a fost despre "adaptare", lucru pentru care era relativ normal sa-ti dai acordul (cei care au incercat sa faca o traducere stiu bine despre ce vorbesc), nu despre "cenzura".
    De UNDE naiba era sa stie Iohannis (eventual chiar si editura) ca prin "adaptare" chinezii inteleg "cenzura", la fel cum, prin "bumbac" ei inteleg "fibre sintetice obtinute din deseuri de plastic reciclat"? >:

    Cam greu cu chinezoii astia... si noi vrem sa ne faca niste reactoare nucleare! CINE stie ce naiba inteleg ei prin "masuri de securitate" sau "protectia mediului"? :P
    • +1 (3 voturi)    
      Si la ce s-ar fi asteptat? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 12:59)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Nu la cenzura? Adica, sa fim seriosi, scrii o carte despre ce timpit era comunismul si te astepti ca aia sa mai puna si prefata de Soljenitin?
  • -4 (8 voturi)    
    mai fura case cu acte false... (Luni, 21 noiembrie 2016, 23:09)

    Florin.C [utilizator]

    de ce sunteti surprins, domnule Tapalaga? Nu ati avut curajul sa puneti in titlu : " mita la nivel inalt ", pentru ca asta e. Cenzura este ultima problema aici.
    Este cel mai slab presedinte, fara indoiala. Unul care a castigat alegerile cu un procent incredibil , acum este nevoit sa puna pe afise un nou-intrat in politica / ne-legitimat prin vot , pe dl. Ciolos, altfel risca o catastrofa in alegeri.
    Mai penibila decat dl. Iohannis este doar sotia sa, atunci cand isi face selfieuri cu buzele tuguiate alaturi de adolescente in cautare de aventuri. Sau atunci cand face acte false.
  • -3 (11 voturi)    
    de fapt, e o mare onoare pentru Romania (Marţi, 22 noiembrie 2016, 0:24)

    mihaitzateo [utilizator]

    E o mare onoare pentru Romania ca prima economie mondiala a lumii a tradus cartea presedintelui Iohannis.
    Si ce daca a cenzurat unele chestii?
    • +2 (4 voturi)    
      Ei, ai sa intelegi (Marţi, 22 noiembrie 2016, 13:00)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui mihaitzateo

      Cind ai sa mai cresti, fireste, de ce cenzura e inacceptabila. E primul pas spre toate celelalte.
      Nu degeaba se spune "redus la tacere". Dreptul la exprimare e o chestie parca garantata de Constitutia SUA, care, oricum am lua-o, sint cei mai avansati si aici.
  • -1 (5 voturi)    
    Neclaritati mocirloase moral! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 5:01)

    hotnewsfil [utilizator]

    De ce au tradus chinezii cartea lui Iohannis daca aceasta continea pasaje total neconvenabile lor? Ce avantaje le aduce cartea, ce contine aceasta atat de pretios pentru chinezi, ce nu se gaseste in alte carti (care nu contin si pasaje neconvenabile)?
    De ce nu si-a retras Iohannis cartea de la traducerea si publicarea in China, atunci cand a constatat ca i-a fost masacrata, ca i-au fost extrase tocmai cele mai importante (caracteristice) pasaje, care ii caracterizeaza opiniile politice?
    Suspecta tacerea si acceptarea lui Iohannis! Poate ca o vor publica chinezii in vreo cateva milioane de exemplare si se va umple de bani abilul nostru presedinte (din drepturi de autor). Poate ca chinezii si-au ales aceasta modalitate de a cumpara avantajele suportului unui presedinte de tara avid de imbogatire cu orice chip.
  • +2 (10 voturi)    
    Sa il cunoastem comparativ pe Johannis! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 5:07)

    hotnewsfil [utilizator]

    Cum ne apare Traian Basescu, presedintele din cei zece ani!
    Traian Basescu a avut in programul sau de presedinte al tarii cateva reforme esentiale.
    Reforma justitiei i-a reusit, cu greutati si opozitii greu de imaginat. Poporul intelege acum ca presedintele Traian Basescu se afla la baza succeselor obtinute de justitie in ultimii ani.
    Corpul de magistrati a fost inviorat, se iau decizii cu termene mult mai scurte, au fost 'atacati' marii infractori, indiferent de nivelul functiilor pe care le au acestia.
    Traian Basesescu a dovedit ca 'se poate'. A luat fiinta o competitie intre magistrati, pentru decizii rapide, curajoase. Au fost dezvaluiti si au fost condamnati chiar magistrati. Corectitudinea a inceput sa primeze. Se dovedeste, in practica, nu in vorbe, ca toti suntem egali in fata legii.
    O alta decizie de importanta majora in evolutia generala a tarii, luata de presedintele Traian Basescu, este stabilizarea financiara a tarii. Masura a reusit deplin, stabilitatea este recunoscuta si apreciata de tarile importante din UE si de SUA.
    De aceasta stabilitate profita acum guvernul socialist aflat la putere. Masura a fost completata cu un regim de austeritate, de crestere a investitiilor, cu scopul cresterii numarului locurilor de munca - singura cale de dezvoltare efectiva a economiei tarii.
    Aceste masuri (de austeritate dura) au nemultumit profund o mare parte din populatie deoarece s-au facut prin reducerea drastica a tuturor salariilor bugetarilor, inclusiv si ale celor aflati la limita subzistentei.
    Socialistii au profitat de nemultumirea majora a populatiei, si au castigat alegerile din 2012, au dat o lovitura de stat, cu acte in regula, populatia a fost de acord, in mare majoritate, cu indepartarea presedintelui Traian Basescu.
    Indepartarea nu a reusit, nefiind obtinuta majoritatea de 50% a celor ce votasera, la recensamant.
    Daca Traian Basescu ar fi acceptat ca PDL sa fie un al doilea partid socialst (PS2, alaturi de cel existent PS 1= PSD), si s-ar fi luat la
  • -2 (4 voturi)    
    Cool de stanga (Marţi, 22 noiembrie 2016, 9:12)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    ....mare diferenta intre condamnarea comunismului intr-un mediu ostil romanesc...

    si

    ...modificearea scrierii de pe urma careia Iohannis a castigat imagine ca anticomunist ... cu acordul editurii (?!) ...

    Pana la urma "Pas cu Pas" are un co-autor... care il trage pe Iohannis pe stanga...
  • -5 (5 voturi)    
    problema e (Marţi, 22 noiembrie 2016, 9:31)

    Toni_Romania [utilizator]

    Problema e daca exista vreun chinez care sa fi auzit de Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      ZXZXZ (Joi, 24 noiembrie 2016, 21:39)

      solar [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Chinezii cunosc RO in proportii de masa ! Du-te la ei si spune-l ca esti din ...”LOMANIA” si vezi ce amabili devin dintr-o data ! NU SUNT NICI CHINEZ nici nu-mi palce comunismul lor f evoluat economico -tehnologic ! Pt noi au un respect deosebit, oameni simpli de la ei.Toti stiu ca Lomania i-a bagat in ONU si le-a facilitat dezvoltarea. Nu crezI? Fa o excursie in China (ai ce vedea !) si te poti convinge. Vorbesc englezeste in masa altfel nu te poti intelegege cu ei .
  • -2 (4 voturi)    
    Klaus nu e deranjat (Marţi, 22 noiembrie 2016, 11:58)

    avint [utilizator]

    El si-a luat banii si se poate lauda ca si-a publicat amarata de carte chiar si in indepartata China.
    Pentru el nu conteaza ca i-a fost cenzurata "creatia".
    Scopul lui nu este de a sustine si transmite niste idei/principii privind democratia ci de a castiga faima si bani.
    Asta este "marele" Klaus.
    L-am votat de teama sa nu iasa mitomanul, dar nu prea i se potriveste functia de presedinte de tara..
  • -2 (4 voturi)    
    China mea (Marţi, 22 noiembrie 2016, 12:28)

    alin gr [utilizator]

    Si asa,dupa "Guvernul meu" si "Parlamentul meu" domnul Presedinte are si "China mea"


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică