America alege, Bucurestiul calculeaza. Ce impact vor avea Trump si Hillary Clinton asupra Romaniei

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:13 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Romaniei nu ii este deloc indiferent rezultatul alegerilor din SUA. Am ramas principalul cap de pod al Americii in sud-estul Europei, iar SUA sint garantul securitatii noastre. Viitorul presedinte si viitorul Congres vor putea influenta decisiv cursul lucrurilor.

Pentru noi e importanta agenda viitorului presedinte legata de zona, prioritatile pe care le va imprima Americii in legatura cu Rusia, cu NATO si UE. Aflata exact la confluenta din Occident si Rusia, Romania simte la o magnitudine ridicata miscarile de placi tectonice din politica internationala. Noul presedinte american are puterea de a produce schimbari radicale in politica externa sau de a pastra cursul actual.

Trebuie precizat ca, odata cu prezidentialele, in SUA au loc alegeri si pentru o parte a Congresului. Cu cit congresul va fi mai apropiat de viitorul presedinte, cu atit initiativele acestuia vor fi mai usor puse in aplicare; invers, un Congres ostil presedintelui va duce la ingreunarea actului decizional in Washington.

Pespectiva Hillary Clinton

Clinton a semnat in 2011, ca secretar de stat, acordul pentru amplasarea scutului american anti-racheta in Romania. Acordul, semnat din partea Romaniei de Teodor Baconschi, a fost insotit de un alt document de valoare exceptionala pentru Romania: Declaratia Comuna privind Parteneriatul Strategic pentru Secolul XXI intre Romania si Statele Unite ale Americii.

A fost una dintre putinele ocazii in care Administratia Obama s-a focusat pe Europa Centrala si Est, dupa ce aproape tot primul mandat si o parte insemnata din al doilea s-a concentrat pe Asia - Pacific. A fost un moment esential pentru Romania, cind tara noastra a luat locul Cehiei in planul initiat de Administratia Bush jr. pentru amplasarea scutului american anti-racheta. Iar Hillary Clinton a fost in mijlocul acelor evenimente. E un om al establishment-ului, un personaj care stie din interior ce inseamna arhitectura americana de securitate, care stie sa miste aparatul politic si birocratic masiv din Washington in directia dorita.

Hillary Clinton, ca fost secretar de stat, are reflexul proiectarii puterii Americii in exterior. Dupa o administratie Obama mai degraba dezinteresata de Europa, care s-a reintors spre partenerii traditionali de valori abia dupa anexarea ilegala a Crimeei de care Rusia, e probabil ca Hillary Clinton sa incerce o reinnodare a cooperarii cu europenii. O recomanda pozitionarile din campanie pe aceste teme, dar si istoricul personal.

Mai mult: tabara lui Clinton a acuzat public Rusia de implicare in campania electorala in sprijinul contracandidatului Trump. E de asteptat asadar ca dupa esuatul reset al relatiilor SUA - Rusia incercat de Hillary Clinton in 2009 sa vedem o pozitie mai dura a sa in calitate de presedinte. Ce va insemna pentru Romania o racire si mai accentuata a relatiilor dintre SUA si Rusia? Greu de prognozat. Dar Romania a aratat pina acum ca a stiut sa-si joace pozitia de aliat loial al Americii in zona, obtinind la summit-ul NATO de la Varsovia garantii de securitate si colaborari semnificative cu alte state membre.

Prezenta lui Hillary Clinton la Casa Alba nu va garanta Romaniei o pozitie privilegiata in rindul aliatilor americani. Dar, bazindu-ne pe pozitiile publice ale candidatei, nici nu ne asteptam la schimbari majore in relatia bilaterala.

Perspectiva Donald Trump

Exponent al unui curent anti-globalizare tot mai raspindit in Occident, Donald Trump a promis o intoarcere a Americii catre ea insasi. A vorbit explicit de slabirea sprijinului pentru aliatii din NATO si UE, mai cu seama pentru cei care nu-si asuma minimele angajamente privind cheltuielile pentru securitate.

Pina la un punct corecte, amenintarile lui Trump au insa darul de a sadi neincredere in capitalele europene care s-au bazat in ultimele decenii pe ajutorul garantat al Americii. Mai mult: tiradele sale au consolidat curentul izolationist, deja existent in America. Or, chiar si daca Trump isi va schimba pozitia odata ajuns presedinte sau daca alegerile vor fi cistigate de Clinton, acest curent izolationist va incepe sa se manifeste ca un obstacol tot mai important in politica externa a Washingtonului.

Amenintarile lui Trump la adresa partenerilor din NATO insemna denuntarea apriori a principiului solidaritatii euro-atlantice, principiu pe care s-a bazat echilibrul global de forte de dupa Al Doilea Razboi Mondial.

Se va tine Trump de cuvint odata ce va ajunge presedinte al SUA? E de asteptat ca imensul complex politico-militar, plus Congresul, sa incerce sa stavileasca pornirile businessman-ului transformat rapid in politician. E posibil ca inclusiv Trump sa-si modifice discursul, sa-l imblinzeasca odata ce ajunge la Casa Alba.

Dar exista si o posibilitate ca Trump sa-si continue si din fotoliul de presedinte politica izolationista propovaduita in campanie; e posibil sa indrepte toate energiile tarii doar spre interior, cu denuntarea marilor intelegeri politice, militare si comerciale ale SUA, in aplauzele milioanelor de americani istoviti de lupta cu o globalizare care le-a luat locurile de munca si le-a schimbat radical compozitia etnica a cartierului, suburbiei sau orasului in care locuiesc.

Mai e un motiv de ingrijorare pentru Romania: retorica prietenoasa a lui Trump legata de Rusia si Putin. Desi toate datele arata ca Putin a impus ca politica de stat distrugerea legaturii dintre SUA si UE, distrugerea legaturilor dintre statele UE, Trump continua sa-i ridice osanale. Il descrie ca pe un om de stat, il compara cu contracandidata sa, il valideaza ca jucator legitim pe scena internationala.

Pentru Romania, aceste doua aspecte din discursurile lui Trump sint ingrijoratoare. Nu pot estima sansele ca o Administratie Trump sa abandoneze Europa (Romania inclusa) si sa intre intr-o relatie de acomodare cu Rusia lui Putin; dar Trump le-a anuntat/sugerat in mod public.

In asteptarea rezultatului

Despre campania electorala din SUA sint multe de spus, cred ca e rostul celor mai priceputi in studierea societatii americane. Nu pot insa sa nu remarc citeva lucruri; e vorba mai degraba de observatii de bun-simt, fara vreo pretentie de analiza savanta:

- virulenta campaniei, cu un plus pentru tabara Trump
- esecul celor doua mari partide de a propune candidati credibili; si Trump, si Clinton au mari probleme in ce priveste mobilizarea propriului activ de partid
- scandalurile care au pigmentat ultima parte a campaniei (FBI si emailurile lui Clinton, acuzatiile de misoginism la adresa lui Trump)
- atragerea / implicarea FBI in campanie, odata cu scandalul emailurilor trimise de Hillary Clinton de pe un server privat
- absenta din campanie a marilor dezbateri de idei despre politica externa a SUA
- audientele uriase atrase in mass-media, mai ales datorita show-man-ului Trump. De vazut daca audientele se vor converti in participare masiva la vot
- aparitia fenomenului de spirala a tacerii, un fenomen sociologic extraordinar de interesant. E vorba despre refuzul unor admiratori ai lui Trump de a-si admite preferintele politice de teama dispretului public. Multe studii citate de presa americana atesta aparitia acestui fenomen, dar nu stim magnitudinea lui, nu stim citi dintre acesti admiratori secreti vor veni la vot, nu stim daca fenomenul e atit de mare incit sa dea peste cap sondajele din ultimele zile
- aparitia unui curent public extrem de vocal care denunta corectitudinea politica si globalizarea. Milioane de cetateni americani se simt sufocati de gardienii corectitudinii politice, alte milioane sint perdantii globalizarii. Ambele categorii se simt reprezentante de discursul lui Trump, iar vocea lor nu va mai putea fi ignorata pe viitor. Si daca Trump va pierde alegerile, cele doua curente ramin acolo si vor fi canalizate spre un viitor candidat, o viitoare constructie politica.

Sint mai putin de 24 de ore pina cind vom afla noul presedinte al Americii. Indiferent cine va fi, e esential pentru Romania sa-si deschida canale de comunicare cu viitoarea administratie, cu oamenii din punctele-cheie. De acesti oameni va depinde intr-o mare masura si securitatea Romaniei, si atentia acordata de Washington acestei zone de lume, si relatiile cu Rusia.










18206 vizualizari
  • -17 (67 voturi)    
    cert este că (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:37)

    Mazeta [utilizator]

    Dacă pierde cotoroanța, multe ziare vor fi nevoite să trăiască din ceea ce produc. Și noi ținem la HN.
    • +15 (33 voturi)    
      Interesant ar fi sa traiesti si tu (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:54)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      din ce produci nu din ceea ce postezi :-))))
    • -2 (24 voturi)    
      iubim hotnews (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:55)

      xanti [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Asa ca daca castiga Trump o sa fac apel la donatii ,vrem sa il salvam.
    • +3 (15 voturi)    
      Made my day (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:16)

      Ana.Mihai [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Am ras cu lacrimi. Asta a fost chiar foarte buna si la obiect. Dovada minusurile :))))))))))
    • +3 (13 voturi)    
      Trump (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:42)

      valll [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Daca as fi alegator american, faptul ca Hilary a fost „extrem de neglijenta” cu trebile statului, ar fi un argument suficient de puternic ca sa nu o votez.
      Ce incredere poti sa ai in cineva care risipeste pe unde apuca e-mailuri continand chestiuni ale statului, indiferent daca continutul lor era compromitator sau nu? In plus, m-ar deranja si faptul ca puterea actuala, Obama – Cliton, dispune de foarte multe mijloace de manevra si, mai ales ca LE FOLOSESTE .
      Poate gresesc, dar concurentul, Trump, are o doza de imprevizibil, deci exista si posibilitatea unei schimbari a acestui occident, care confunda progresul cu libertinajul gen Lady Gaga.
      In ce priveste intentiile care au scandalizat, privind intentia de a imbunatati relatia cu Rusia sau Coreea de Nord, presedintele nu poate face ce vrea doar el. Si trebuie sa observam ca ar fi in interesul SUA sa mai corecteze situatia din prezent, aceea de a fi inamicul tuturor: Rusia, China, Coreea, tari islamice... Deci, Trump
      PS ma straduiesc de peste zece ore sa postez acest comentariu la articolul d-lui Mioc, dar ziar.ecom ma impiedica
  • -20 (46 voturi)    
    Bau bau de Trump (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:45)

    xanti [utilizator]

    Normal ca ne va afecta dar in bine daca castiga Trump.
    Este normal sa ceara Trump buget NATO marit din partea tarilor membre problema este ,isi pot permite tarile membre pe criza asta sa mareasca bugetul NATO?
    Daca marim bugetul NATO il marim pentru a ne apara sau pentru a participa in continuare la extinderea si razboaiele USA cu cine are chef?
    Trebuie sa avem curajul sa nu mai luam pozitia GHIOCELULUI in fata USA.
    Sper sa castige Trump ,America merita un barbat de stat nu o cucoana batrana si cu serioase probleme de sanatate.
    • +10 (30 voturi)    
      sigur (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:08)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      Voua acolo la Moscova sigur v-ar conveni trump.
      • 0 (0 voturi)    
        le convine (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 14:24)

        cladob [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        doar asa ca nu au ce face, dar poporul rus nici nu stiu pe ce lume traiesc.
        Sunt doar condusi de oligarhi
  • -3 (41 voturi)    
    4 chestii (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:46)

    Conservator [utilizator]

    1/ mi se pare aiurea ca tocmai voi sa va mirati de "spirala tacerii". Saptamina trecuta Tapalaga ne zicea ca sintem demni de Ev Mediu pentru ca sexul anal e o trasatura a secolului XXI
    2/ curentul public nu denunta corectitudinea politica pur si simplu ci este o reactie la el, ca in fizica: actiune si reactiune.
    3/ majoritatea presei o sustine pe Killary Clinton. Nu numai Hotnews dar si presa din Germania. Cel mai adesea sustinerea asta se manifesta prin defaimarea lu' Trump si prezentarea lui ca pe un clovn. Aceleasi ziare si televiziuni au fost pro-refugiati si s-au intrecut a ne explica de ce nu sintem oameni pentru ca nu vrem sa-i primim. Adica tot o ciorba corecta politic.
    4/ intre un clovn si un socialist eu as alege clovnul.
    • +9 (23 voturi)    
      Pai acuzatiile lui Trump erau (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:57)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Conservator

      ca Hillary C este reprezentanta marelui capital de pe Wall Street. Cum poate fi socialista? Ce inepti puteti fi orbiti de ideologie ! De altfel Trump se bazeaza pe "blue collar" muncitorii cu venituri mici, educatie precara, usor de speriat si manipulat
      • +2 (10 voturi)    
        ha? (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:14)

        Conservator [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        Putina deferenta, va rog!
        A zis doamna Clinton sau nu chestia asta: "If you believe that companies should share profits with their workers, not paid executive bonuses, join us" ?
        Ce dracu', dom'le, ne jucam cu vorbele?
        • -2 (18 voturi)    
          de curiozitate (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:48)

          ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Conservator

          Tu urmaresti evolutia bursei zilele aste? Ai vazut cum toti indicatorii aia, Dow Jones si care fras or mai fi, cresc pe masura ce "socialistul" Clinton e mai aproape de-a castiga alegerile? Ieri Dow crescuse cu aproape 3%. Si explica-mi cum de a continuat sa-nregistreze recorduri dupa recorduri tocma-n mandatele "socialistului" Obama...
          • +2 (8 voturi)    
            . (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:00)

            albastru de Romania [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

            ampersand , daca tu crezi ca nyse a crescut ca e bun obama la economie, mai bine stai deoparte
            • +1 (3 voturi)    
              n-am inteles (Marţi, 8 noiembrie 2016, 19:15)

              ampersand [utilizator] i-a raspuns lui albastru de Romania

              Obama e presedinte, ce treaba trebuie sa aiba el, ca presedinte, cu economia? Ai ramas la sablonul "presedintele da butelii si pensii"? Presedintele american isi alege si-si conduce executivul, care executiv propune masurile economice care influenteaza companiile si, implicit, bursa la care sunt listate.
        • -2 (2 voturi)    
          tu eşti "executive" ? (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:16)

          vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui Conservator

          sau ce te doare ?
        • +1 (3 voturi)    
          propagandă vs. propagandă (Marţi, 8 noiembrie 2016, 19:28)

          Radu_Luci [utilizator] i-a raspuns lui Conservator

          daaa, e o făcătură: http://edition.cnn.com/2016/07/28/politics/hillary-clinton-speech-prepared-remarks-transcript/ ăștia de la CNN sunt niște vânduți, clar. sau le-a spart Trump saitu' ca să măsluiască discursu' doamnei.
    • -1 (3 voturi)    
      treaba ta... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:15)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui Conservator

      eu i-aş baga undeva pe ambii...
  • +1 (25 voturi)    
    Pai simplu! (Marţi, 8 noiembrie 2016, 13:52)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Trump-ne reamintim rusa, adoptam rubla si ne alipim la RSS Moldoveneasca
    Clinton-continua starea de fapt
  • +5 (23 voturi)    
    Pentru Romania e avantajoasa optiunea Hillary (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:01)

    banel [utilizator]

    Cu exceptia cazului in care va declara razboi Rusiei.

    Alegerea lui Trump, dat fiind mesajele date in campanie, s-ar putea sa ii confere lui Putin incredere ca poata sa intinda si mai mult coarda. Iar Moldova pare sa fie urmatoarea lui tinta.
    • -4 (6 voturi)    
      oricât de oribil ar fi războiul... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:23)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui banel

      este singura cale posibilă de a pune cu botul pe labe acest monstru rusesc...
      dar Napoleon a eşuat, Hitler poate că ar fi reuşit dacă nu s-ar fi încontrat americanii...
      iar americanii nu vor face niciodată război cu ruşii, aşa cum nici ruşii nu vor îndrăzni vreodată să atace americanii, ambele puteri se mulţumesc să îşi arate "muşchii" în faţa celor mult mai nevolnici decât ei...
      • -4 (6 voturi)    
        gresesti... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:53)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui vrempeBaselamititica...

        Hitler a iesit din propria prostie nu datorita americanilor.

        SIngura solutie ca Rusia "sa dispara" e s-o lasi in durerea ei si sa devii independent fata de ea.
        Ba mai mult, pe susnatori sa incerci sa ii educi si nu sa-i fraieresti cum a fost in cazul ucrainei.

        Cum am mai spus, America nu vrea ca Rusia sa dispara, asemini Rusia nu vrea ca America sa dispara...iar pierzatori sunt astilaltii ca noi, care cascam gura ca prostii la ei in loc sa ne vedem de patratica noastra.

        Sunt tari mult mai mici si mai "nesemnificative" decat Romania care nu dau 2 bani, nici pe America si nici pe Rusia.
      • -1 (5 voturi)    
        impotriva lui fhurtin&ilici&securisti (Marţi, 8 noiembrie 2016, 19:31)

        rov [utilizator] i-a raspuns lui vrempeBaselamititica...

        oricand ridic steagul...
  • +6 (18 voturi)    
    dom' Pantazi (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:27)

    neurino [utilizator]

    daca principiile democratice si pastrarea acordurilor deja semnate tin doar de un singur om...atunci nu se mai cheama democratie domnule Pantazi, ci altceva.

    Credeam ca US e un stat democratic iar intr-un stat democratic deciziile nu le face orice nebun care ajunge presedinte , prin tot felul de mijloace mai mult sau mai putin dubioase, mai mult sau mai putin democratice.
  • +5 (35 voturi)    
    Oboseala (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:28)

    amanda13 [utilizator]

    Suntem cu totii obositi deja de teribila campanie electorala. Trump este un pericol atat pentru democratia americana, cat si pentru fragilul echilibru pe care il are acum Romania in zona ei. Eu una am votat in prealegeri si sper din tot sufletul sa iasa Hillary - as mai adauga ceva la lista de lucruri positive de mai sus - a fost cea care a semnalat faptul ca Rusia profita de coruptia unor state din Europa de Est pentru a se infiltra in politica lor.
    • +4 (26 voturi)    
      doamna amanda... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:56)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      daca ati votat in prealegeri si nu votati acum, as spune ca sistemulpe in care votati dumneavoastra e cam stranou, din punct de vedere al democratiei si al reprezentativitatii.
      iar daca democratia americana sta doar in Trump sau Clinton (vorba aia, ea nu refuzat miliardul trimis "personal" de la Qutar desi era secretar de stat) atunci eu unul, am mari semne de intrebare asupra "democratiei" americane.
    • +6 (16 voturi)    
      poate o pune pe menajera (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:22)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      la butoanele nucleare, cum o punea cand era secretar de stat sa printeze emailurile ...
      una ca tine ar merita asa presedinte - nu contest - dar mai sunt si oameni cu capul pe umeri prin State care nu merita o ticaloasa criminala si mincinoasa patologica la Casa Alba
      http://nypost.com/2016/11/06/clinton-directed-her-maid-to-print-out-classified-materials/
    • +6 (12 voturi)    
      uite cu cine esti in caruta si de-o teapa (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:39)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      cu educati din astia care o sustin pe femeia-calau a ambasadorului din Benghazi si care lupta aprig pentru demnitatea femeilor

      https://pbs.twimg.com/media/Cwr4sgLUkAA48ae.jpg
  • +5 (27 voturi)    
    Marote (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:48)

    barbilian [utilizator]

    Ca Trump il admira pe Putin nu inseamna o apropiere de Rusia. Chiar o relaxare cu Rusia nu ar insemna neaparat o slabire a parteneriatelor si a fortei comune.
    Ca cere participare mai substantiala a tzarilor bogate din EU la forta comuna de aparare este o cerinta legitima. Aparare fara bani doar europenii speculeaza.
    Ca va indrepta USA spre izolationism, dupa decenii de hegemonie este greu de crezut si greu de realizat.
    Ca va pune stavila imigratiei clandestine si de orice fel, este legitim si necesar pentru echilibrul populatiei USA si nu numai.
    Ca este misogin...este o exagerare avand in vedere ca toata viata s-a inconjurat de femei.
    Ca este imprevizibil si poate gafa ar fi o problema daca ar ajunge un dictator...or asta in USA este practic imposibil. Congresul, serviciile si institutiile sunt puternice, iar cetatenii tin pusca sub perna.
    • +4 (14 voturi)    
      corect... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:59)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui barbilian

      Dom Pantazi ne vorbeste de "izolare" de parca Trump ar inchide maine Wall Street-ul, taia fondurile masive , chiar si catre fundatia Clinton, si alte beneficii ale multinationalelor.

      Vorbim de "izolare" depres un cetatean care vorba aia, a facut si inca mai face, afaceri din export-in afara US:
    • -4 (6 voturi)    
      ce om normal la cap îl poate admira pe putin ? (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:35)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui barbilian

      chestia cu nato a corectat-o din mers; iniţial a spus ca fiecare să plătească, ulterior a dres-o cu "ţările bogate"...
      de ce imigraţia poate fi un lucru "rău" în US dar "bun" în EU (în cazul musulmanilor) ???
      chestiile cu femeile, rasismul, aste sunt cancanuri...
      nimeni nu este ferit de pericolul unei dictaturi, nici chiar us...
  • +1 (19 voturi)    
    nu va fi niciun impact (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:01)

    Gustav555 [utilizator]

    Investitiile americane vor ramane la nivel de Mc Donalds si Coca Cola. Si vom continua sa cumparam intr-o veselie gunoaiele maturate de prin depozitele militare ale SUA din Europa.
    Bineinteles in cadrul a 2% din PIB!
  • +6 (18 voturi)    
    HRC (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:19)

    xolv [utilizator]

    inseamna tolerarea terorismului sunnit si prelungirea conflictului in Turcia, Siria si Yemen de dragul pactului cu Califatul Saudit, adica alte milioane de refugiati trimisi in Europa de dragul marxismului "democrat".
    • +3 (7 voturi)    
      apropo de refugiati... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:13)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      eu sper ca Europa sa se trezeasca la timp..cu sau fara Clinton si sa reactioneze asa cum ar fi normal si nu cum a facut-o pana acum.
  • +6 (22 voturi)    
    Ce-mi place sa vad ca nu toti romanii sunt........ (Marţi, 8 noiembrie 2016, 15:58)

    BrainWashed [utilizator]

    Ce-mi place sa vad ca nu toti romanii sunt spalati pe creier din cauza televiziunii si stiu sa foloseasca internetul asa cum trebuie...
    Daca vreti razboi cu Rusia , sure , go ahead , vote Hitlary Clinton..
    • -6 (8 voturi)    
      nu vrem război... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:38)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui BrainWashed

      dar vrem rusia zdrobită.
      se poate şi altfel ?
      luminează-ne !
      • 0 (0 voturi)    
        pastila? (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 12:40)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui vrempeBaselamititica...

        nebunii isterici ca tine, care vor Rusia zdrobita, risca mult, foarte mult! maaare atentie ce ne iese din gura si scriem
  • -3 (9 voturi)    
    ?X?X?X? (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:31)

    solar [utilizator]

    Incepand de azi - 8 NOIEMBRIE 2016 -omenirea intra cu adevarat in secolul al XXI -lea. Nimic nu va mai fi cum a fost. Totul se va repune in discutie, apar noi trebuinte ale oamenilor la orizont, noi posibilitati.,noi directii de urmat,noi viziuni vor cere imperios contributia creativitatii si imaginarii. Modul de gandire insusi își va cauta alte cai de urmat. CE VA FACE ROMANIA ? Impactul asupra RO a inceput deja sa fie vizibil deja ,si el se va adanci luna de luna , an de an.Suntem destul de nepregatiti pentru ceea ce va continua sa se manifeste si asta e cea mai mare PROBLEMA.
    • -5 (7 voturi)    
      ;) ) (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:40)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui solar

      eşti astrolog sau ceva similar sau ce naiba vrei să spui ?
  • -1 (9 voturi)    
    nimic (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:54)

    Alitea [utilizator]

    Indiferent cine va iesi pentru Romania nu se va schimba nimic.Tot sclavi vom fi in propria tara, iar vize de la americani vom primi peste 100 de ani cand vom disparea ca natie .
    • -3 (3 voturi)    
      dai dovadă de un "optimsm sănătos" (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:41)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui Alitea

      ...sper să nu ai dreptate...
  • +1 (11 voturi)    
    nimic (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:54)

    Alitea [utilizator]

    Indiferent cine va iesi pentru Romania nu se va schimba nimic.Tot sclavi vom fi in propria tara, iar vize de la americani vom primi peste 100 de ani cand vom disparea ca natie .
  • +5 (15 voturi)    
    Felicitari! (Marţi, 8 noiembrie 2016, 16:56)

    ModerationRequired [utilizator]

    Va felicit, domnule Pantazi, ati scris prima prezentare corecta si echidistanta a alegerilor din USA pe care o vad in Romania.
    O a doua felicitare pentru identificarea corecta a curentului anti-PC (din care fac parte si eu) si a rolului sau in aceste alegeri.
    Ceea ce multi americani nu au inteles (ma refer mai ales la tabara democrata) este ca s-a ajung la limita absurdului si a suportarii cu identity politics si political correctness. Cenzura si ostracizarea pentru wrongthink si wrongspeak nu sunt acceptabile si de aceea candidatul Trump are o sustinere atat de mare chiar in randul tinerilor.
    Ca roman prefer politica externa a lui Hillary, cu conditia ca aceasta sa ramana la un nivel de pozitie ferma si nu sa fie impinsa pana la un razboi cu Rusia.
    Ca cetatean al lumii doresc schimbarea establishmentului american si, in paralel, al celui european, in favoarea unor conduceri mai realiste, mai pragmatice, mai putin autoritariene.
  • +2 (8 voturi)    
    presedintele usa (Marţi, 8 noiembrie 2016, 17:07)

    miculescu-rucar [utilizator]

    nu este de capul lui!
    deciziile nu le ia singur!
    exista congres,exista servicii,exista curtea suprema,exista organizatii lobiste puternice,presa si multe altele.presedintele,indiferent care va fi el va actiona numai si numai in interesul USA!
    in caz contrar,fata de celelalte "exista" enumerate mai sus,mai exista si gloante,f.ieftine!
    • -1 (5 voturi)    
      depinde de preşedinte... (Marţi, 8 noiembrie 2016, 18:54)

      vrempeBaselamititica... [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

      urmarind problematica ozn, am găsit pe siteuri americane relatarea următoarei situaţii : în campania prezidenţială din 1976, Jimmy Carter, candidatul democrat de atunci, a promis electoratului că în cazul în care va ajunge preşedinte va desecretiza toate dosarele ozn. ajuns preşedinte în 1977, înaintează o astfel de cerere către George Bush senior, pe atunci seful CIA. răspunsul acestuia a fost stupefiant : preşedintele USA, teoretic cel mai puternic om de pe planetă, nu are nivelul (de încredere) necesar de acces la documentele solicitate...
      iar relativ la chestia ta cu gloanţele, cred că eşti dus cu pluta...
      • -2 (4 voturi)    
        nivelul tau (Marţi, 8 noiembrie 2016, 19:45)

        miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui vrempeBaselamititica...

        de percepere se rezuma strict la la spatiul dambovitean-base-mititica,cu eforturi majore de gandire(dureri,gemete,urlete)cand treci la ozn-uri,povestea porcului,punguta cu doi bani etc.
  • -2 (4 voturi)    
    SUA sint garantul securitatii noastre (Marţi, 8 noiembrie 2016, 20:35)

    Irina25 [utilizator]

    Voi, cu securitatea voastra, noi, cu a noastra...
    • +1 (3 voturi)    
      dar sa consumi gaze rusesti nu ti-e frica, asa-i? (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 1:26)

      Ari2016 [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

      daca te referi la siguranta pe care ti-o ofera Deveselu, ala e controlat de usa, care a declarat ca o sa actioneze cand interesul LOR national este amenintat. Nu-i acelasi lucru, cu a actiona cand interesul TAU national este amenintat, de asta au si declarat ca Romania s-a oferit voluntar sa gazduiasca acest scut, adica ai consimtit sa fii n linia 1!

      Pe de alta parte, ma intreb la ce mai ardeti gazele alea rusesti importate pe care le folositi prin gospodarie, daca va este asa frica de Putin, sau convingerile sunt valabile numai online?!
  • +5 (5 voturi)    
    Expertiza expertilor (Marţi, 8 noiembrie 2016, 22:23)

    JohnJohnsondelabrad [anonim]

    Singurul aspect notabil la acest articol este faptul ca autorul isi recunoaste incompetenta in ceea ce priveste subiectul abordat. Atunci de ce o analiza bazata exclusiv pe media americana declarata pe fata pro-hitlery (CNN, NY Times si Washingon Post) si pe concluziile pseudoanalistilor romani care nu inteleg nimic din ce se intampla peste garla cea mare? Chiar nu se gandeste nimeni ce sanse ar fi avut Trump la nominalizarea GOP daca s-ar fi comportat ca Romney, Gingrich sau al n-spelea Bush? De ce sa ne legam la nesfarsit de declaratiile electorale? Daca ne luam dupa ele si Dragnea doreste binele poporului roman, nu-i asa?
  • +2 (2 voturi)    
    McCarthyism & conspirationism CIA... (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 1:25)

    contest [anonim]

    care v-a zica!
    Campania alegerilor prezidentiale US 2016, revenirea la McCarthyism!
    Isteria anti-ruseasca a presstitutiei...
  • +1 (1 vot)    
    globalizare (Miercuri, 9 noiembrie 2016, 14:21)

    cladob [utilizator]

    nu e neaparat corect facuta. Trump e poate impotriva modului gresit de a face globalizare, unul mai controlat mai transparent, cel putin asa vad eu.

    Dar de ce acum democratii sunt adeptii absoluti ai globalizarii ? globalizarea exista de cand lumea si se reflecta in lucruile, stiinta, cultura din jurul, din care facem parte sau avem contact. Ea are ritm diferit si depinde de multi factori asa ca nimic nu o poate opri si poate nimic nu o poate grabi..


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version