UE post-Brexit. Sa nu lasam aceasta criza serioasa sa se iroseasca

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Luni, 27 iunie 2016, 13:46 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Am vazut zilele acestea, in Romania si in Europa, multe abordari care duc in derizoriu votul britanicilor. Comparatii cu votantii PSD, acuzatii de nestiinta, de incapacitate de intelegere a lumii globalizate etc. Cred ca e extrem de periculos sa punem sub semnul intrebarii reflexul a milioane de cetateni britanici. Multi dintre ei au picat prada propagandei pro-Brexit sau resentimentelor proprii. Da care sint birnele din ochiul nostru?

De ce au votat asa? Eu cred realmente ca multi au fost indreptatiti. Unii s-au speriat de reflexele centraliste ale UE in chestiunile economice. Altii nu pot suporta, la propriu, ca lumea in care au crescut sa se schimbe atit de dramatic din cauza imigratiei: cartierul, strada lor au devenit de nerecunoscut din cauza emigrantilor veniti mai ales din Europa de Est sau din fostele colonii. O alta categorie de britanici a dat un vot de blam establishmentului politic intern, un vot de respingere pentru o clasa politica fata de care se simt alienati. Mai sint si marii perdanti ai globalizarii, zecile de mii de britanici care si-au pierdut serviciul dupa delocalizarea fabricilor si uzinelor in alte tari. Au fost si altii care au reactionat advers la amenintarile (multe dintre ele necredibile) ale taberei IN, care a jucat pe cartea fricii fata de Brexit. Nu in ultimul rind sint britanicii care au fost amagiti de propaganda masiva a taberei OUT, compusa dintr-o multime pestrita de avocati politici.

  • Legat de campania OUT: Miron Damian a observat foarte corect ca tabara OUT a fost un amestec eterogen de oameni si grupari cu agende diferite, imposibil de controlat intr-o campanie. Or, aici e slabiciunea taberei OUT: mesajele nefiind controlate ca in cazul unei campanii clasice duse de un partid, acum e foarte greu ca un partid (in speta, Partidul Conservator) sa-si asume toate promisiunile facute de amestecatura eterogena de purtatori de mesaj. Aici e uriasa problema care sta in fata viitorului premier si a Partidului Conservator (de guvernamint) dupa plecarea lui Cameron: cum face sa indeplineasca promisiunile extrem de diverse, multe neasumate de partid in campanie?

Dar Marea Britanie si gestionarea votului pentru Brexit sint doar o fateta a problemei.

A doua mare problema e UE.
Si ea trebuie rezolvata inainte de a porni dominoul de care ne temem cu totii.

Partile bune ale constructiei politice numita Uniunea Europeana sint enorme. Iata doar citeva dintre cele mai evidente: mentinerea pacii pe continent, bunastarea "provocata" in multe regiuni, piata unica, libertatea de miscare a persoanelor si capitalului. Plus eliminarea, cu mici exceptii, a discursului nationalist, xenofob si rasist din mainstream.

E si problema noastra, a ziaristilor, analistilor, chiar a politicienilor ca nu vorbim suficient de mult despre aceste parti bune. Le luam drept garantate, uitind ce a insemnat o Europa farimitata pentru bunicii nostri.

  • (Paranteza: Aici e una dintre cheile pierderii referendumului de catre tabara IN. Nici Cameron, nici Corbyn nu au stiut/putut/vrut sa insiste pe avantajele UE. Cameron a jucat cartea fricii, Corbyn a fost absent. Nu intimplator, amindoi sint fundamental eurosceptici, iar votantii au simtit ipocrizia lor).

Dar. Exista un mare dar. UE s-a metamorfozat incet-incet in altceva.
Sau, mai bine spus, nu a tinut pasul cu lumea, o lume la crearea careia ea insasi a contribuit enorm. O lume a competitivitii economice, a liberei concurente, a flexibilitatii economice, juridice si legislative. Lucian Croitoru a dat semnalul, intr-un op-ed publicat pe HotNews.ro, ca plecarea Regatului Unit face mai mult loc în Uniune pentru creșterea înclinațiilor centraliste și a reglementărilor stufoase și ineficiente, care vor sufoca piețele și competitivitatea. Iar toate acestea vor apărea într-o perioadă în care ceea ce este necesar pentru creșterea competitivității și a nivelului de trai este mai mult liberalism.

UE seamana acum cu un ziar printat intr-o lume a netului pe telefonul mobil si pe ceas.
O constructie usor anacronica, un mecanism cu limitari de tot felul care o fac sa nu mai raspunda nevoilor unei mari categorii de public.

Cred ca UE are nevoie acum de o schimbare de fond si una de forma.
Si e esential sa le inceapa pe amindoua pina nu e prea tirziu, pina alti cetateni nu vor ajunge si ei la concluzia ca aceasta formula nu ii mai reprezinta. Sa nu luam a la legere aparitia populistilor si ultra-nationalistilor in nu mai putin de 10 tari europene: ei exista nu doar pentru ca ii sprijina Rusia (si pe unii ii sprijina, fara indoiala), ci si pentru ca exista un teren fertil. Exista categorii mari de public care cer o schimbare profunda.

Schimbarea de forma trebuie sa inceapa de la discutia primordiala: vrem o UE mai federala (asa cum vrea Juncker), cu transfer de suveranitate tot mai mare spre centru, sau o UE care cedeaza puteri inapoi catre statele membre? Europa e impartita pe aceasta falie, si o decizie trebuie luata rapid. Iar la cum arata lucrurile, sa apesi acum pe acceleratie pentru integrare mai adinca ar fi de-a dreptul sfidator.

O a doua directie de discutie pentru UE e legata de politicile economice si birocratie. Stim din teorie, dar si din practica multiseculara ca orice birocratie are tendinta sa se autoreproduca si sa creasca, inventind noi cerinte pe care tot ea sa le "rezolve". UE a avut in ultimii ani tendinta clara de a supra-reglementa comertul si activitatea economica, spre disperarea adeptilor libertatii economice. Aici e un paradox: in paralel cu eforturile pentru deschiderea pietelor, UE a luat zeci de masuri care au ingreunat accesul la piete si fonduri. Juncker stia foarte bine asta cind a preluat presedintia Comisiei Europene si si-a facut o prioritate majora din schimbarea situatiei, dar masinaria birocratica a UE si lipsa de vointa politica l-au impiedicat sa livreze rezultate vizibile.

Stingismul si corectitudinea politica a UE sint si ele tot mai deranjante.
Uniunea pare sa devina tot mai mai indepartata de ceea ce voiau parintii fondatori, tot mai putin atragatoare pentru milioanele de europeni care pun mai presus de orice libertatea economica si libertatea de expresie.

Inca una dintre dispute e legata de imigratie.
Daca in privinta liberei circulatii a cetatenilor din statele UE nu cred ca se poate face nimic si nu e bine sa se faca, altfel stau lucrurile in privinta imigrantilor din state non-UE. Sigur ca perspectiva demografica a UE e ingrijoratoare, pentru ca la pachet cu bunastarea a venit si declinul natalitatii. Dar modul deseori agresiv in care Uniunea Europeana sau motorul sau franco-german au impus tututor statelor o politica unitara, in ciuda vointei lor, trebuie sa ridice mari semne de intrebare. Sint 28 de state membre (ma rog, 27 in curind), iar sensibilitatile interne sint atit de mari incit un edict al Bruxelles-ului sau Berlinului produc resentimente enorme.

Cit despre schimbarile de forma de care vorbeam mai sus, cred ca ar fi doua directii de discutie.

In primul rind, UE produce confuzie si iritare prin puzderia de agentii si institutii create pentru a gestiona cedarile de suveranitate dinspre statele membre catre Bruxelles. Unele dintre acestea (Comitetul Economic si Social, Comitetul Regiunilor, ba chiar si Parlamentul European intr-o oarecare masura) nu dau senzatia de reprezentativitate. O restringere fizica a acestei birocratii ar fi de salutat.

In al doilea rind, UE trebuie sa invete sa comunice.
Acum, Uniunea e incapabila sa se explice coerent si sa se apere in fata propagandei. Cel mai bun caz e propaganda rusa, unde raspunsul UE e un newsletter realizat de Serviciul de actiune externa (la care, ironia sortii, mi-a fost imposibil sa ma abonez :). Dar si multele neadevaruri spuse de adeptii Brexitului in campania din Marea Britanie au ramas fara raspuns.

Acestea sint doar citeva teme de dezbatere legate de Uniunea Europeana, a doua noastra casa. Nu imi e indiferent daca aceasta casa e solida sau daca piriie la toate incheieturile. Pot actualii politicieni si birocrati din UE sa inceapa aceste reforme? Eu cred sincer ca exista resursa de creativitate in interiorul UE. Unii dintre oamenii care au tacut pina acum incep sa vorbeasca. Brexit e o criza uriasa. Sa n-o lasam sa se iroseasca fara sens.

PS: Ramin la ideea enuntata vineri ca David Cameron a actionat complet iresponsabil. A lansat un referendum fara sa pregateasca tara pentru o dezbatere atit de complexa, fara sa ia in calcul consecintele pe termen lung, fara sa ia in calcul reactia Scotiei si a Irlandei de Nord. Un pariu riscant si populist care i-a distrus cariera si a lasat o tara sfisiata pe mai multe falii.










15418 vizualizari
  • -8 (26 voturi)    
    iesirea Marii Britanii (Luni, 27 iunie 2016, 13:55)

    victor L [utilizator]

    din Uniunea Europeana, bucuria celor doi soferi Germania si Franta.
    Oricind vor putea semnaliza la dreapta si s-o apuce spre Rasarit :D
    • -7 (11 voturi)    
      sunt pe directia buna :) (Luni, 27 iunie 2016, 15:27)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui victor L

      britzii ii franau.
  • +8 (22 voturi)    
    Sa Nu Uitam de 3 Ingrediente brexit (Luni, 27 iunie 2016, 13:56)

    un domn [utilizator]

    1 nigel farage finantat de kremlin
    2 boris Johnson de capul lui - acum spune ca e pro European
    3 putin care spune ca e happy cu brexit
    • +2 (8 voturi)    
      alea sunt numai trei voturi (Luni, 27 iunie 2016, 15:32)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      idiotii au castigat cu peste un milion de voturi....:)
      hai, nu'i mai dat atata importanta lui farash sau lu borea johnson. aia sunt numai mancatori de rahat.
      cand au vazut ca p.m. iese din joc, ca pot ramane ei la carma, sa conduca uk spre noua destinatie, cum a zis cameron, au inceput sa cace coada.:)
      cat de putina, niciun castig, britii vor fi tot la iesirea din marea nordului, vor pandi bine atat calea nordului cat si mediterana, prin gibraltar.
      iar in pacific, ii asteapta americanii, in coreea, okinawa si taiwan...
      le ramane oceanul inghetat.:))
    • -3 (9 voturi)    
      ! (Luni, 27 iunie 2016, 16:42)

      CTGOnline [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Sa nu uitam de cele 3 ingrediente cu adevarat importante ale BREXIT-ului:
      1. Merkel profita de criza si bate cu pumnuletul in masa si stabileste politici comerciale/economice prin care economia DE prospera, in timp ce alte economii o iau la vale;
      2. Merkel vrea sa se iubeasca cu Putin, ma rog, ala mai degraba o violeaza dar lui Merkel tot ii place, in ciuda faptului ca multe tari din EU nu vor asta si isi dau seama ca doar DE are de castigat;
      3. Merkel se umfla iar in haine si stabileste cote de imigranti.
      Aroganta DE a fost cruciala pentru un popor mandru si educat (terminati cu prostiile alea cu betivii si incultii). Cum a fost stirea de zilele trecute: "Merkel a chemat la Berlin (nu Bruxelles) ministrii din 6 tari ca sa discute exit-ul".
      Deci, DE sparge pentru a 3-a oara Europa, in perioada in care "sarbatorim" centebarul WW1.
      Si eu votam la fel, decat sa ma las condus centralizat de un popor foarte egoist (DE) si un popor foarte las si puturos (FR).
  • -18 (26 voturi)    
    grupul de la visegrad (Luni, 27 iunie 2016, 14:06)

    xanti [utilizator]

    Tocmai a primit Romania propunerea de infiintare a unui bloc parlamentar a tarilor Visegrad,ceea ce inseamna ca tarile din europa de est sa se apropie si mai tare de Rusia.
    Mai mult ca sigur ca in viitorul apropiat tot acest bloc va iesi din UE.
    Ar fi cea mai desteapta chestie pe care o putem face acum ca se prabuseste UE altfel stingem lumina ca fraierii in timp ce polonia,ungaria,bulgaria se pun la adapost.
    • +5 (15 voturi)    
      petrica walter roman iar postezi ? (Luni, 27 iunie 2016, 14:50)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      te am invitat sa pleci in mujicia ta sa ne lasi, ok ?
    • +11 (13 voturi)    
      atata timp cat acolo e polonia (Luni, 27 iunie 2016, 15:35)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      nicio sansa pt. rusi.
      polonia este mai sigura ca ro.
      au o mare "iubire" pt. rusi. :)
      • -3 (5 voturi)    
        uitati-va la guvern (Luni, 27 iunie 2016, 17:16)

        xanti [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Si dupa aia sa spuneti ca ii "iubeste".
        Polonezii de acum sunt antisistem ,nu ii intereseaza rusii ci mai degraba banii rusilor.
        • +1 (1 vot)    
          esti pe langa (Marţi, 28 iunie 2016, 10:16)

          freestyle [utilizator] i-a raspuns lui xanti

          m-am uitat la actualul guvern polonez. am vazut umbra lui Lech Kaczyński. nici macar banii rusilor nu o sa-i scoata de pe drumul lor. si de unde ai scos chestia cu antisistemul? PiS sunt conservatori. sunt exact opusul a ceea ce defineste acum ideea de antisistem.
      • +1 (1 vot)    
        asa e... (Marţi, 28 iunie 2016, 9:50)

        g01an [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        este in interesul tarilor estice sa aiba o putere de negociere in PE. pentru asta trebuie sa fie uniti cand vine vorba de chestiunile care ii pot afecta pe fiecare dintre membri.

        totusi, trebuie spus ca Polonia nu a reactionat la Brexit, era o mutare care astepta de ani de zile, cel mai probabil. dar in contextul brexitului, este cu atat mai important sa avem puterea de a ne apaara interesele in cadrul UE.
    • +1 (11 voturi)    
      Sa lasi bunastarea pt calicia mujica???? (Luni, 27 iunie 2016, 15:35)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      Hahahaha, sau sa furati voi mujicii linistiti si cat puteti duce???
  • +3 (17 voturi)    
    2 Referendumuri care n-au avut loc (Luni, 27 iunie 2016, 14:11)

    xolv [utilizator]

    -Pornirea razboiului in Orientul Mijlociu
    - Primirea hoardelor de imigranti sirieni

    Daca cele doua erau evitate, azi n-am fi avut Brexit
  • +1 (5 voturi)    
    ue (Luni, 27 iunie 2016, 14:24)

    ufo2912 [utilizator]

    are extrem de mare nevoie de reforme. urgent. si sa dea o lectie mb. daca se poate concomitent. daca se taraganeaza oricare din cele doua ... :) ue
  • -5 (17 voturi)    
    Adica, (Luni, 27 iunie 2016, 14:42)

    newlook [utilizator]

    Adica, acest nou Reich german, constructia asta monstruoasa cu sclavi si stapani legiferati in interior, cu 2, 3, 5 viteze, etc trebuie rasa cu totul si.... daca cetatenii mai vor, construit ceva in genul SUA, ceva in care cetatenii din WY sunt egali (inclusiv economic) cu aia din TX, chiar PIB-urile statelor sunt la raportul 1/500.
    • -1 (5 voturi)    
      Oups! (Luni, 27 iunie 2016, 15:38)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      "chiar DACA PIB-urile statelor sunt la raportul 1/500" (evident, nu?)
      Sorry !
      • +1 (7 voturi)    
        Nu te mai agita atat, ca tot "minus" (Luni, 27 iunie 2016, 16:26)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        o sa primesti !

        PS. Sorry
      • +1 (3 voturi)    
        Ce bine, ce melodios trebuie sa sune (Luni, 27 iunie 2016, 19:43)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        interjectiile scoase de tine : "OUPS" !

        Nu ca orice bastinas "UPS" !
  • +7 (13 voturi)    
    Oare? (Luni, 27 iunie 2016, 14:52)

    VictorS [utilizator]

    E drept ca EU nu este inca ce ar trebui sa fie. Pe de alta parte votul s-a datorat 99.99% neincrederii intr-o clasa politica (britanica si europeana) total depasita de evenimente dar si unei lumi in schimbare (globalizare, inovatia in tehnologie) care schimba totul fara ca sistemele, institutiile, societatile in general sa se adapteze.

    Ce te face sa crezi Cristian ca tu ai inteles mai mult?

    Iau punctual motivele pentru care zici ca au fost intreptatiti sa voteze Leave:

    "Unii s-au speriat de reflexele centraliste ale UE in chestiunile economice."
    poti sa estimezi cat la suta au fost influentati de asta?
    Primul tau argument este absolut lipsit de ancorare in realitate. Ai merita sa fii politician la faza asta, te-ai potrivi.

    "Altii nu pot suporta, la propriu, ca lumea in care au crescut sa se schimbe atit de dramatic din cauza imigratiei: cartierul, strada lor au devenit de nerecunoscut din cauza emigrantilor veniti mai ales din Europa de Est sau din fostele colonii."
    Cei care au votat sunt din zone (peste 80%) unde imigratia nu se simte pe strada, zonele sarace din anglia si tara galilor. Stii tu cati emigranti sunt acolo?
    Nu sunt si nu ar putea sa fie, majoritatea venitilor din EU sunt in Londra sau alte orase mari, unde s-a votat in mare Ramanerea in uniune.
    C
    "O alta categorie de britanici a dat un vot de blam establishmentului politic intern, un vot de respingere pentru o clasa politica fata de care se simt alienati."
    Aici ai dreptate. " 2 din 3 pana acum.

    Urmatoarele argument sunt mai la obiect, exact cele pe care le-am observat si eu, traind in UK.
    Jurnalisti neprofesionisti si lipsiti de decenta au ajutat ca asta sa se intampla.
    Principalul jurnal care a trimit populatia in panica este Sun, un ziar in care un american dicteaza.

    Explicatia lui pentru opozitia EU: 'When I go into Downing Street they do what I say; when I go to Brussels they take no notice.'
    • +5 (5 voturi)    
      imigratia = motivul nr 1 pentru iesire (Luni, 27 iunie 2016, 19:15)

      un.om [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

      bun postul tau

      Vreau doar sa mai adaug ca analizele post referendum au aratat clar ca imigratia a fost argumentul principal pentru votantii BREXIT.
  • +3 (5 voturi)    
    UE (Luni, 27 iunie 2016, 14:58)

    V.M.C. [utilizator]

    UE are intr-adevar nevoie de reforma, iar federalizarea este momentan un proiect nerealist. Oricat s-ar incerca diminuarea prezentei sentimentului nationalist in anumite tari, aceasta stare este o realitate care nu poate fi ignorata. In plus, o federalizare ar insemna uniformizarea sistemelor fiscale. Va trece Germania la impozitul de 16% sau va ridica Romania impozitul la 45%? Daca raspunsul este ca Germania va scadea impozitele, asta va insemna o slabire a sistemului social cu care nemtii sunt obisnuiti din 1871 incoace. Nu cred ca va fi o masura foarte populara…
    La fel de importanta este informarea corecta a cetatenilor UE, mai ales a celor din Vest. Frica si euroscepticismul primeaza in fata fricii fata de propaganda ruseasca, care de altfel nici nu se discuta la nivelul cetateanului de rand.
    In ceea ce priveste cetatenii din Vest, acestora nu li se poate reprosa ca nu au increderea in UE pe care si-ar dori-o cei de la Bruxelles. Uniunea a fost creata pentru a intari Europa si a oferi locuitorilor o sansa de a prospera. Iar acum se trezesc ca locurile de munca sunt mutate in interiorul UE, in tari care ofera avantaje fiscale (Irlanda, Romania). Mai mult, majoritatea cetatenilor din tari mai putin dezvoltate ale UE vin in Vest pentru a face concurenta neloiala, prin acceptarea de salarii sub nivelul pietii. Nici nu este de mirare ca UE are cea mai mare rata de sustinere in tarile din Est, avand in vedere ca ele sunt cele care profita la ora actuala cel mai mult de pe urma UE.
    Iar libera circulatie este un concept destul de abstract pentru multi dintre oamenii de rand din Vest, deoarece majoritatea nu vor sa-si paraseasca regiunea sau tara pentru a prospera in alta parte. Si realist vorbind, chiar daca ar deveni Estul Europei noua Mecca, tot nu s-ar putea muta 500 de milioane in Romania, Bulgaria sau Polonia.
    • +1 (3 voturi)    
      beneficii sunt pentru toti (Luni, 27 iunie 2016, 19:31)

      un.om [utilizator] i-a raspuns lui V.M.C.

      UE e buna pentru toata lumea. Dar intradevar in est beneficiaza mai mult oamenii de rand iar in vest mai mult marile firme.

      Practic toate marile firme, corporatii multinationale, banci, etc din vest sunt pro-UE.
  • -4 (14 voturi)    
    Ce ne determina sa devenim eurosceptici? (Luni, 27 iunie 2016, 15:02)

    Nanavd [utilizator]

    Uniunea Europeană a căzut victimă propriului vis pe care l-a îmbrăcat în birocraţie.
    În numele "corectitudinii politice" am ajuns să negăm evidenţe sub forme politicoase şi tot mai ridicole (ex. că altul mai cras nu-mi vine în minte: în loc de prezervativ propunerea "manşonului protectiv". Pe bune?!
    În numele protejării mediului, retragerea treptată de pe piaţă şi dispariţia becului incandescent, pe motiv că nu dă numai lumină ci şi căldură. Aşa am ajuns la becurile eco, atenţie, când se sparg, "miezul" rămâne în covor oricât de bine am mătura şi am înţeles că este mercur sau ceva de genul??? Apoi, au o lumină mult mai slabă. Cei care au nevoie de mai multă lumină de la o singură sursă = un bec ce să facă? Plus, nu se spune nimic de efectele pe care lumina pe care o dau aceste becuri eco o pot avea asupra persoanelor epileptice. Ah, da! am înţeles şi asta ar face parte din "unspeakable truth" despre nivelul stupid de reglementare la care s-a ajuns.
    În perioada de criză au sacrificat clasa de mijloc şi marea majoritate a populaţiei pentru a salva băncile. Great!
    La noi, în est s-au uitat mereu chiorâş şi am fost trataţi drept retardatul clasei, mângâiaţi pe căpşor şi temerile noastre desconsiderate. Germania şi Rusia oricând pot să-şi dea mâna peste noi, toţi. Atenţie, nu numai peste România.
    Însă: EU este un cadou făcut statelor-membre fondatoare, tuturor celorlalte state de generaţia celor care au văzut şi trăit războiul. De bunicii şi străbunicii noştri (în unele cazuri) care au văzut foamete, dislocare, deportare, lagăre şi tot ce a adus cu sine războiul. N-am ştiut, în mod cert, să preţuim acest cadou până acum. Ar fi bine să ne trezim. Nu este douăsprezece fără cinci, este douăsprezece fără trei minute.
    • +2 (10 voturi)    
      Lol (Luni, 27 iunie 2016, 15:23)

      alexpro [utilizator] i-a raspuns lui Nanavd

      Cate aberatii spui :))
      • -2 (8 voturi)    
        Ok, demontati una (Luni, 27 iunie 2016, 16:02)

        Nanavd [utilizator] i-a raspuns lui alexpro

        1. Care sunt aberatiile?
        a. suprareglementarea stupida?
        b. faptul ca au fost salvate bancile si sacrificata clasa de mijloc?
        c. cu becurile? daca n-ati aflat inca, ma indoiesc ca da, incercati sa aflati. Exista suficiente informatii, inclusiv o firma, culmea, din RFG, care lupta pentru demolarea mitului becurilor ecologice. E un mit, de asta sunt sigura.
        d. Ca UE ne-a fost lasata mostenire, dar nu in forma monstruoasa de astazi. Din nou, stiti cand si cum au luat nastere Comunitatile de la fundamentul UE?
        In loc sa "LOL" happy, aveti argumente pentru care ce afirm se constitutie in aberatii? Mai mult, daca n-ati inteles va mai ofer o traducere: este pacat ca inteleptii UE nici macar acum nu s-au trezit si n-au inteles de ce MB a vrut out si de ce tot mai multi devin eurosceptci, un pas necesar pentru a evita catastrofa. Dar, ok, am inteles LOL, atat puteti.
        • +2 (2 voturi)    
          Lol (Marţi, 28 iunie 2016, 15:24)

          alexpro [utilizator] i-a raspuns lui Nanavd

          Pai eu trebuie sa-ti demontez afirmatiile? :)) Ce-ar fi sa aduci niste dovezi sa-ti sustii afirmatiile?

          Hai cu niste argumente stiintifice cu becurile ecologice. Pana una alta, mie mi-a scazut factura de curent cu 50% dupa ce am inlocuit toate cele 19 becuri din casa cu unele ecologice. Cat despre lumina lor, asta tine de preferinte personale.
    • +3 (9 voturi)    
      Vai (Luni, 27 iunie 2016, 15:48)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Nanavd

      nu stiu daca sa ma ingrijorez (ca oameni ca tine voteaza) sau sa rad (ca inghiti orice scrie prin ziare fara iti pui un semn de intrebare).

      trebuie sa intelegi ce este piata comuna si cum poate functiona, dar cer prea mult.

      Amestecand chestii ridicole cu chestii serioase doar ai preluat (inghitit, sa fiu mai exact) noul stil de manipulare: prin confuzare.
      Politicienii sunt niste circari si zic chestii cel mult amuzante, care se contrazic.

      Idea e ca poti vota politicienii care au puterea de a schimba lucrurile, poti hotara direct prin referendum chestiunile majore pentru politica tarii, dar mai bine fugi decat sa incerci sa schimbi ceva.
  • +1 (9 voturi)    
    Mai putina UE pt. a fi mai mare (Luni, 27 iunie 2016, 15:34)

    Rogue [utilizator]

    Un articol bun am sa vin doar cu un ex. din care se pot trage niste concluzii:
    "UE doreste sa interzica unele din cele mai vandute modele de ceainice si prajitoare de paine electrice (cel putin in UK) pe motiv ca ar fi consumat prea mult."
    Pai cum ramane cu piata libera, cu cerera cu dreptul consumatorului de a cumpara ce vrea?. De ce intervii acum atat de agresiv in piata si vrei sa interzici un produs foarte cumparat si apreciat de cumparatori? (si au mai fost si alte interzise desi erau foarte populare).

    Eu votez impotriva unei UE mai federale unul dintre motive este cel de sus altul diferentele mari intre statele membre. Problemele specifice unui stat nu cred ca vor putea fi rezolvate de la un centru atat de indepartat (economic sau cultural).

    Trebuie redusa birocractia si multitudinea de reglementari si institutii care nu fac decat sa ingreuneze si sa agreseze piata libera. Estre necesara si o mai buna "raspundere" a celor "de la centru" fata de cetaceni (chair daca puterile lor ar fi mai mici).

    La cum arata sondajele imigratia si cum a fost gestionata este unul dintre cele mai mari motive de nemultumire in randul cetacenilor UE. Cand erau foarte multe tari in care populatia nu dorea sa primeasca imigranti vine UE impune primirea si mai mult ameninta pe cei care nu vor sa primeasca fara a prezenta si un plan de oprirea a imigratiei.


    CP a devenit aberanta, o forma de cenzura care te obliga sa negi ceea ce vezi si percepi dar aplicata unor oameni care au fost educati sa fie liberi. Nu poate fi bine, CP trebuie sa dispara in forma actuala.
    • +1 (7 voturi)    
      fierbatorul din Uk (Luni, 27 iunie 2016, 16:56)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui Rogue

      daca si stirea cu fierbatorul e tot la fel ca cea cu curbura bananei e clar!.

      Tu poti sa votzezi OUT dar daca votezi OUT ma astept sa incepi sa si faci toate demersurile sa fii Out si nu ce fac acum englezii.
      • 0 (4 voturi)    
        Fierbatorul, prajitorul, aspiratorul si uscatorul (Luni, 27 iunie 2016, 18:17)

        Rogue [utilizator] i-a raspuns lui neurino

        Nu sunt doar fierbatoarele ci se refera la electrocasnice care folosesc multa electricitate: aspiratoare de mare putere (deja adoptata din 2014) urmeaza „prajitoare de paine”, fierbatoarele electrice si uscatoarele de par.
        (The European Commission plans to unveil long-delayed ‘ecodesign’ restrictions on small household appliances in the autumn).

        Si apropoo de a vota in cunostinta de cauza:
        „EU had proposed a ban on powerful kettles, toasters and hairdryers
        But the suggestion was put to one side because it could sway the British public towards the Leave camp”
        http://www.dailymail.co.uk/news/article-3466653/Brexit-threat-saves-super-fast-kettles.html

        Nu stiu cum de ai ajuns la concluzia ca vreau sa votez OUT ce sustin eu si cetacenii din inca vre-o 10 state este ca nu se poate federalism, atat. Daca definitia UE inseamna doar federalism atunci sa fi sigur ca o parte din cele 10 state vor pleca pana la urma si aici este vorba de tari precum Franta, Italia, Suedia.
  • 0 (6 voturi)    
    inainte de post brexit (Luni, 27 iunie 2016, 15:44)

    nash pandelica [utilizator]

    trebuie sa se intample brexitul. :)
    deocamdata, fiecare tzipa pe limba lui.
    e posibil sa se domoleasca vocile, si fiecare sa'si vada de treaba, ca_cum nu s'ar fi intamplat nimic.:))

    si apropos, cotrecestii au inatarit armata de postaci.
    combat cu manie ..nemtzeasca, orice pozitie care iese de pe linia paris berlin cotrocesti. :))

    s'auzim de bine.
    brexit, au ba.
  • +1 (9 voturi)    
    referendum (Luni, 27 iunie 2016, 15:48)

    _tudor_ [utilizator]

    Sunt o gramada de lucruri pentru care un referendum NU ar trebui facut:
    - acordarea sau restrangerea drepturiloe unor minoritati ( de exemplu casatoria pentru homosexuali)
    Prin definitie, minoritatile - cele pentru nu vor f corecte reprezentate)
    - acordarea de drepturi fundamentale (de exemplu un referendum petnru abolirea pedepsei cu moartea)
    - consultarea populare in probleme destinate specialistilor ("sunteti de acord cu masirea salariului minim pana la dublul sarariului mediu pe ecomonie?" Sigur ca sunt de acord, de ce n-as fi. Si pensia un pic mai mare v-as ruga...) ("Sunteti de acord cu cultivarea Organismelor Modifcate Genetic?" Nu ca eu mananc doar plate care au un aspect placut..

    Ba chiar si atunci cand un referendum este solutia corecta pentru a vedea calea de urmat, autoriatea area DATORIA sa explice CORECT aternativele.

    "Sunteti de acord cu primirea imigrantilor?" Nu! Evident ca nu sunt, Insa ei vin fie ca sunt fie ca nu sunt eu de acord.
    Solutia pa problema emigratiei este rezolvarea problemelor in tara de origine. Chiar daca asta ineamna incalcarea suveratinatii statelor in cauza:
    Siria nu mai e demult un stat suveran, Europa are tot dreptul sa trimita militari acolo si sa-si impuna punctul de vedere. La fel ca in Sudan sau Afganistan.
    Ba mai mult Uniunea Europana ar trebui sa aiba dreptul sa incalce suvenatinatea unuia din statle membre atunci cand acesta incalca contitiile tratatului la care a aderat.
    Un Guvern si chiar un Parlamant tehnocrat strain e de preferat unui local si corupt.
    Criza Greciei ar fi fost mai usoara cu Ciolos prim ministru acolo.

    Este evident ca granitele nu pot fi aparate decat in comun. Luxemburg ar tebui sa-s trimita vamesi la Albita in loca sa se planga de coruptia vamesilor romani.

    Despre Brexit:
    Conservatorii si "establishmentul" britanc a jucat la o mare cacialma si au pierdut lamentabil.
    Ei erau convinsi ca vor ramane la limita in EU si asta va crea unde de soc in restul Europei
  • +1 (5 voturi)    
    nu stiu de ce a scris Pantazi acest articol (Luni, 27 iunie 2016, 16:27)

    ..13 [utilizator]

    Cert este ca acum UK va putea obtine ceea ce nu a obtinut prin dialog, in interiorul UE.

    Pentru UK chiar daca va fi un pic dificil startul viitorul arata mai bine. Pentru RO problemele sunt mai complexe.

    Va avea probabil de negociat niste acorduri bilaterale - trebuie sa se pregateaasca. Nu aud nimic de la MAE sau presul nostru cel de toate zilele decat ca nu participa la summitul EPP...

    Bataie de cap si pentru NATO - nu vorbeste nimeni despre ceea ce se va petrece acolo si exista un summit anuntat care inca nu a calculat impactul Brexitului - poate ma insel...

    Asadar si prin urmare - frunza verde, 3 lulele - asta este articolul.

    Hai de acum asa privim inainte ca decizia de exit a fost luata. Va rog dl. Pantazi faceti o obisnuinta din aceasta decizie - greul de abia acum incepe.

    Drobul de sare a cazut!
    Doare? Poate! Trece cu vremea, ramane de vazut in cat timp si cum va trece durerea de la drobul de sare cazut.
    • -2 (2 voturi)    
      UE si NATO (Luni, 27 iunie 2016, 17:10)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Ce-are sula si cu prefectura..NATO-i NATO, UE-i UE.

      Pana una alta UK o da cotita si nu vrea sa inceapa provesurile de OUT.
      Ar fi bine s-o faca cat mai rapid, macar sa isi demostreze "superioritatea".
  • 0 (4 voturi)    
    Limitele democratiei (Luni, 27 iunie 2016, 16:29)

    tontu [utilizator]

    Indifent cine ar fi castigat apoape 50% dintre vontanti ar fi fost nemultumiti de rezultat. Si pun pariu ca dintre baietii astia destepti care au votat cel putin un sfert nu stiau despre ce-i vorba. Oportunitati bineinteles ca exista, doar ca ele nu sunt pentru toti sarantocii si oligofrenii...
  • -1 (9 voturi)    
    Ce e de facut. (Luni, 27 iunie 2016, 16:41)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    1. Motivele brexitului in UK sunt: nazismul, rasismul, visele revansarde la maretia unui imperiu apus, ura, prostia si in ce comentarii am citit pe siteurile britanice, in ultimul rand ca, vezi Doamne sunt suparati ca UE nu are conducere aleasa (in acelasi timp fiind perfect impacati ca UK are monarhie - nealeasa)
    2. Aceste motive sunt apetisante unui public analfabet functional, invatat cu traitul bine din nimic, de aceea vor cuprinde si celelalte tari daca UK nu o va duce rau. De aceea la negocieri, UK trebuie arsa si viata din UK ttrebuie sa fie mai rea ori UE se destrama
    3. Poate un pic, autismul UE ar fi printre argumentele valide, dar astea fie trec pe planul doi dupa proiectul "esecul UK", fie sunt pe acelasi plan dar prioritare.
    • 0 (6 voturi)    
      Eh, sa moara capra vecinului. Tipic romanesc (Luni, 27 iunie 2016, 17:24)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui Prea_Tarziu

      Pe Gigel de la Adunati nu-l doare ca n-are dupa ce bea apa, el vrea ca Britii sa o duca mai rau !
      Sa moara capra vecinului! Tipic romanesc.
      • +1 (5 voturi)    
        Din UK (Luni, 27 iunie 2016, 18:48)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        fara tipicuri romanesti, pot spune ca Spirt a anumerat mai pertinent motivele Brexitului.

        Comentariul lui cu ce anume trebuie facut la negocieri e parerea lui, nu stim ce va urma. Aici britii zic ca UK crapa, in timp ce scotienii vor in UK.
        Vrajeala multa de tot oricum, in toate taberele.

        Pantazi pe de alta parte o freaca de zici ca e politician, ce enumera el nu are nici o legatura cu realitatea.
        Daca asta intelege un editorialist e clara treaba.
  • -1 (3 voturi)    
    Toata "lumea buna" din toate domeniile (Luni, 27 iunie 2016, 17:15)

    Susufler0 [utilizator]

    vietii politice, economice, sociale, culturale, inclusiv vip-uri & showbiz, vrea acum dupa Brexit o schimbare de fond si de forma a Uniunii !

    Mi se pare evident ca, urmare a reusitei operatiunii Brexit, deocamdata trebuie suspendat procesul de federalizare (sper insa ca acum se va reusi ducerea la bun sfarsit a proiectului privind infiintarea Biroului Procurorului European).

    Personal cred ca "schimbarea de fond" ar trebui sa fie decenta, "decenta" insemnand incetinirea procesului de creare a Statelor Unite Europene.

    Mi-e tare teama insa ca se va ajunge la o
    schimbare care va insemna de fapt, reintoarcerea la Proiectul Uniunii Economice si Financiare si... ATAT !!!

    PS. "ATAT-ul" va avea insa 2 viteze : "speed" si "slow" !

    PPS. Ghici la care dintre ele va fi "setata" Romania?
  • -1 (1 vot)    
    o campanie tarata pe sentimente... (Luni, 27 iunie 2016, 20:41)

    filipescu.n1232612840526 [utilizator]

    unul dintre argumentele cel mai fervent promovate era migratia...subiect dureros in tot vestul. Daca le dam cuvantul si francezilor, maine iti voteaza Frexit cat ai zice "fr"! Si e oarecum de inteles! Un exemplu… asistenta sociala curge cu debitul Nilului in profitul migrantilor. Pro-brexit-eniii au luat UE drept tap ispasitor, dat fiind ca utlimile statistici indica catre migrantii din E.Est. Dar au uitat sa mentioneze ca este o tendenta recenta si ca cei care profita pe termen lunt sunt migrantii din tarile non-UE. Or cum spunea si Jo Cox (dumnezeu so aiba in pace), jumatate din imigranti nu sunt europeni si brexitul nu va putea stopa fluxul. E drept, odata out, MB poate strange cureaua si controla procesul, dar nu-l va stopa. MB mai are datorii morale de platit si cea mai mare pare a migrantilor provin din fostele bijuterii coloniale ale coroanei.
    Un alt argument promovat de Johnson…sa nu mai contribuim la bugetul european. Eh, in prima zi dupa vot au pierdut tot atat cat plateau intr-o saptamana. Si cum incep sa franeze cu validarea divortului, la cat o sa ajunga? Exemplele sunt multe.
    Nu zic ca argumentele sunt false, nici pe departe…dar doare sa vad c-au starnit un haos istoric uitandu-se doar la o parte a monedei!! Nici un cuvant despre avantajele de a fi in UE! Raportul PWC care tipa a recesiune daca ies nici n-a fost mentionat! A doua zi dupa vot...crestere astronomica a cautarilor pe google a „ce este UE“??
    Nu zic ca structura UE e perfecta, are neajunsurile sale care trebuie tratate cu urgenta!! Este un fapt cert ca politicile tind sa se centralizeze si contrazic principiile pietei libere. Un articol scria ca UE a ajuns sa indice talia chibritelor…ugh? pardon?
    Focul nu vine fara fum, vorba aia. Unii experti sustin ca statele membre au nevoie de mai multa flexibilitate…altii, din contra. Poate. E loc de multe dar si poate si la critici slava domnului suntem foarte buni. Intrebarea ramane…cum sa multumim si capra si lupul?
    • +1 (1 vot)    
      Ai gresit cifrele (Luni, 27 iunie 2016, 22:49)

      Lucian Ilea [utilizator] i-a raspuns lui filipescu.n1232612840526

      Britanicii adica englezii au pierdut in primele 8 ore dupa vot 350 de miliarde de lire cat au dat ei la bugetul EU de cand au intrat acu 43 de ani si pana azi...cu tot cu rebate-ul care e jumate pe care l-au primit inapoi an de an
  • +1 (1 vot)    
    EU va deveni suprastat (Luni, 27 iunie 2016, 22:29)

    Lucian Ilea [utilizator]

    http://www.express.co.uk/news/politics/683739/EU-referendum-German-French-European-superstate-Brexit
    fara granite ori natiuni,cu legi si constitutie comune,cu armata,servicii secrete si taxe unice
    nu vor mai exista presedinti nationali ,guverne si parlamente nationale
    cei 4 mari din EU:Germania,Franta,Italia si Spania au spus pa Angliei acu 2 ani parca
    dupa ce englezii au refuzat planul asta
    democratia virtuala de la virtual-democracy.org infloreste in toata lumea
    o planeta albastra unita,creatia mea:))) draguta
    • 0 (0 voturi)    
      Utopie (Marţi, 28 iunie 2016, 1:51)

      takada [utilizator] i-a raspuns lui Lucian Ilea

      O utopie este chestia cu federalizarea Europei.
      Dar aia de la Bruxelles si sponsorii lor vor dori asta cat mai curand.
      Posibil ca UK sa fi dorit iesirea din UE din cauza asta.
      Apropo parca si Basescu ne tot batea la cap cu asta.

      Europa nu este SUA,sunt foarte multe natii care nu vor federalizare.
      Ce va face "elita",ne vor obliga si condensa pe toti intr-o inchisoare,lagar,gulag?

      "Statele Unite ale Europei (abreviat uneori S.U.E. sau SUE) (în engleză United States of Europe, abreviat U.S.E. sau USE, franceză États-Unis d'Europe) este un nume dat mai multor scenarii similare ipotetice de unificare a Europei, ca o singură națiune europeană și ca o singură federație de state, similar cu Statele Unite ale Americii. Proiecte de formare a Statelor Unite ale Europei aparțin atât scriitorilor de ficțiune speculativă și science-fiction, dar și oamenilor de știință politică, politicieni, geografi, istorici, și futurologi." (Wikipedia)


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version