Restituirea timbrului de mediu pentru autoturisme - decizia Curtii Europene de Justitie, cauza C-586/2014 - Budisan contra Romaniei, pronuntata in data de 09 iunie 2016

de Adrian Benta     Consultant fiscal
Joi, 16 iunie 2016, 8:10 Actualitate | Opinii

Consultantul fiscal Adrian Benta
Foto: Hotnews
Actualele taxe de mediu introduse prin OUG nr. 9/2013 privind sume achitate la inmatricularea unui autoturism sunt in contradictie cu reglementarile comunitare. Contradictia cu reglementarea comunitara este generata de faptul ca se acorda diverse scutiri si nu se aplica unitar si nu pentru ca s-ar interzice la nivelul comunitatii o astfel de taxa. Sa detaliem.

n multitudinea interpretarilor legalitatii taxei platite pentru prima inmatriculare a unui autoturism, cunoscand faptul ca legislatia nationala impune o astfel de taxa, se retin urmatoarele prevederi normative:
- OG nr. 40/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, ce introduce prima procedura de restituire a taxelor de timbru, fara sa fie necesara decizia instantei;
- Ordin ANAF nr. 1154/2016 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevazute la art. 7, 9 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, ce pune efectiv in aplicare OG nr. 40/2015 si
- decizia Curtii Europene de Justitie, cauza C-586/2014 ¬ Vasile Budisan contra Romaniei, pronuntata in data de 09 iunie 2016, ce are un efect devastator asupra legislatiei in domeniu, in sensul ca plata unei taxe pentru inmatricularea autoturismului este considerata ilegala, in forma adoptata de legiuitorul din Romania, insa este permisa de directivele comunitare. Practic, nu legislatia europeana interzice aplicarea unei astfel de taxe, ci forma in care autoritatile romane au implementat legislatia timbrului de inmatriculare a autoturismelor este gresita.

Sa parcurgem principalele prevederi normative privind restituirea timbrului de inmatriculare, asa cum sunt ele adoptate de legiuitorul din Romania si sa analizam valentele deciziei Comunitatii Europene.

Potrivit OG nr. 40/2015, sunt in sfera restituirii urmatoarele categorii de taxe:
  • taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule - taxa prevazuta la art. 214^1 -214^3 din Codul fiscal, in vigoare pana la data de 1 iulie 2008;
  • taxa pe poluare pentru autovehicule - taxa prevazuta de OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011;
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule - taxa prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare.

Observam asadar ca sunt in sfera restituirii taxele de prima inmatriculare sub diversele forme de aplicare, platite de contribuabil pana la finele lunii februarie 2013. Vom vedea ca tocmai astfel de aplicari neunitare ale reglementarilor sunt sanctionate de Curtea europeana.

Potrivit Ordin ANAF nr. 1154/2016, se adopta formularele si se aduc cateva precizari foarte importante si pune in aplicare modul de restituire al sumelor.

Cererea de restituire poate fi depusa intr-un termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a intrat in vigoare OUG nr. 40/2015. Practic, cererea poate fi depusa pana la data de 31 decembrie 2020.

Termenul de solutionare a cererii contribuabilului este de 45 zile de la data depunerii cererii la organul fiscal competent. Cererea trebuie sa fie depusa impreuna cu documentele justificative.

Daca sunt necesare informatii suplimentare, autoritatea fiscala notifica contribuabilul iar acesta are un termen de 60 zile pentru a prezenta documentele suplimentare. Nedepunerea in acest termen a documentelor solicitate conduce la respingerea cererii de restituire.

Beneficiarii cererii sunt persoanele fizice sau juridice respectiv persoanele fizice ce desfasoara activitati independente ce au achizitionat autoturismele si au achitat aceasta taxa. In cazul autovehiculelor achizitionate prin contracte de leasing este indeptatit la restituirea taxei utilizatorul - persoana ce a dobandit autovehicului in baza acestui tip de contract.

La cererea de restituire se vor anexa urmatoarele documente:
a)    actul de identitate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, impreuna cu imputernicirea data acestuia, in copie;
b)    documentul care atesta plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
c)    copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.
Pentru achizitiile de autovehicule avand ca documente de finantare contractele de leasing se vor prezenta si aceste contracte.

Nota: in situatia in care persoana fizica sau juridica ce solicita restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dupa caz, nu detine documentul care atesta plata, autoritatile vor proceda la verificarea platii.

Termenul de restituire este de 5 ani iar platile se vor face prin stabilirea de catre organul fiscal a unui grafic de plata.

Platile se fac anual iar data platii fiecarei transe se stabileste astfel:
  • pentru cererile de restituire depuse in primul semestru al fiecarui an, restituirea transei se va face in luna aprilie din urmatorii 4 ani;
  • pentru cererile de restituire depuse in al doilea semestru al fiecarui an, perioada de restituire a transei este luna noiembrie a fiecaruia dintre urmatorii 4 ani.

Legiuitorul a precizat expres ca prin transa anuala se intelege 20% din sumele aprobate la restituire. In opinia noastra, procedura de restituire ar trebui revazuta, cel putin din punct de vedere matematic.

De retinut: daca contribuabilul inregistreaza datorii la bugetul de stat, din sumele de restituit se vor stinge aceste datorii si ulterior se va efectua restituirea.

Sa analizam dispozitivul deciziei Curtii Europene de Justitie, cauza C-586/2014 - Vasile Budisan contra Romaniei, pronuntata in data de 09 iunie 2016, ce stabileste:
  • Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca:
  • nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma;
  • se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.

Din analiza acestei decizii, retinem cel putin doua elemente fundamentale:
a) nu contravine legislatiei europene instituirea unei taxe de prima inmatriculare, platita fie la prima punere in circulatie a mijlocului de transport sau la primul schimb de proprietate, cu conditia ca aceasta sa fie neutra, respectiv sa se datoreze pentru toate mijloacele de transport aflate in aceasta situatie;

b) prin existenta unor scutiri, acordate pentru mijloacele de transport la care s-ar fi platit o taxa de mediu anterior aderarii Romaniei la Comunitatea europeana, taxa contravine reglementarilor comunitare. De aici, concluzia este simpla, si actualele taxe de mediu introduse prin OUG nr. 9/2013 privind sume achitate la inmatricularea unui autoturism sunt in contradictie cu reglementarile comunitare. Contradictia cu reglementarea comunitara este generata de faptul ca se acorda diverse scutiri si nu se aplica unitar si nu pentru ca s-ar interzice la nivelul comunitatii o astfel de taxa.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
25923 vizualizari
  • +4 (8 voturi)    
    Cateodata ma mir ce inepti zac prin ministere: (Joi, 16 iunie 2016, 9:16)

    UnOarecare [utilizator]

    Puteau pune 1 eurocent la fiecare litru de combustibil si efectiv cine il cumpara =ardea platea o taxa de mediu atat timp cat polua. Nu circuli = nu poluezi = nu platesti.
    Si bani sa fie adunati intr-un fond special numai pt actiuni de ecologizare etc.
    • 0 (6 voturi)    
      Ai deja accize la carburanți (Joi, 16 iunie 2016, 11:06)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui UnOarecare

      Ei au vrut tot timpul descurajarea importurilor de autovehicule. A fost o taxă vamală mascată, lasă fondurile speciale de ecologizare. Aduni tu oxizii de azot din aer?!
  • +1 (5 voturi)    
    intrebare (Joi, 16 iunie 2016, 9:55)

    John7ro [utilizator]

    Dle Adrian Benta, din ce inteleg citind acest articol, actuala taxa este permisa de legislatia UE dar este incorect ce a facut statul cu toate celelalte taxe. Adica le-a aplicat prost iar acum le restituie...ceea ce nu e corect fata de cei ce platesc actuala taxa (timbru de mediu) valabil din 2013 si care nu isi pot recupera taxa.
    Va rog sa ma lamuriti...aceasta taxa instituita in 2013 poate fi de acum recuperata?
    Multumesc anticipat pt raspuns!
    • +2 (2 voturi)    
      Actuala taxă încalcă reglementările comunitare (Joi, 16 iunie 2016, 11:11)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui John7ro

      Este permisă ÎN PRINCIPIU o taxă, dar nu actuala taxă, în forma în care e aplicată ea. Poți stabili o taxă de înmatriculare, dar să nu fie o taxă vamală mascată, cum e în prezent.
  • +1 (1 vot)    
    intrebare (Joi, 16 iunie 2016, 11:25)

    radasca [utilizator]

    Buna ziua, eu mi-am cumparat o masina in mai 2013 si am platit taxa aferenta,peste tot se discuta de taxa platita pana in februarie 2013, eu in ce categorie ma incadrez? pot sa solicit si eu restituirea taxei?
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Joi, 16 iunie 2016, 11:25)

    radasca [utilizator]

    Buna ziua, eu mi-am cumparat o masina in mai 2013 si am platit taxa aferenta,peste tot se discuta de taxa platita pana in februarie 2013, eu in ce categorie ma incadrez? pot sa solicit si eu restituirea taxei?
  • -1 (1 vot)    
    taxe (Joi, 16 iunie 2016, 12:00)

    daleynad990 [utilizator]

    Sunt atatea taxe de platit la o masina incat ai putea sa uiti de plata unora.Mi se pare interesant ca au luat in considerare si varianta desfiintarii timbrului de mediu si restituirea acestuia. Cel mai bun sistem de plata mi se pare pentru rovinieta,dar si pentru asigurare,deoarece pot fi platite online sau prin sms.Am aflat de aceasta modalitate de plata de pe https://www.odat.ro/ reusind sa-mi fac asigurarea online la City Insurance,mult mai simplu,dar si rapid.
  • +1 (1 vot)    
    Vedeti cine sunt mari importatori de masini (Joi, 16 iunie 2016, 12:37)

    pardalian [utilizator]

    si o sa intelegi ce e cu taxa asta. A fost o reglementare facuta exact pt ei. Si anume ca noua sa ne fie mai greu sa ne cumparam masini second hand si sa cumparam masini de la Tariceanu, Copos, Tiriac, Paunescu si alti smecheri...
  • +4 (4 voturi)    
    pai mai statule.. (Joi, 16 iunie 2016, 14:41)

    asadar... [utilizator]

    eu ti-am platit taxa intr-o singura transa nu in cinci ani!!!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version