Despre cum pierdem esentialul incercand sa aflam daca Maria Olaru spune adevarul

de Cristi Danilet     Contributors.ro
Joi, 9 iunie 2016, 8:34 Actualitate | Opinii

Cristi Danilet
Foto: Arhiva personala

1. Maria Olaru este o fostă sportivă de performanţă care, în cartea sa de memorii, povesteşte despre abuzurile la care ea şi colegele ei erau supuse de antrenori în urmă cu 20 de ani, pe când era copil. Paul Mititelu este un puşti de 11 ani, din zilele noastre. El interpretează o piesă, cu un videoclip recent lansat, în care spune: „Decât s-aştept ca Ţepeş să facă dreptate-n ţară,/ Vreau să-nvăţ şi eu ce-i legea, şi acasă, şi la şcoală.”

2. Acum o săptămână a avut loc la Bucureşti finala concursului de educaţie juridică între licee, prima manifestare de acest gen din Europa. Am avut astfel ocazia, la un moment dat, să reamintesc poeziile, poveştile, maximele sau citatele care nu ne fac  deloc mândri că suntem români.

Am amintit de prima poezie pe care o învăţăm cu acel căţeluş cu părul creţ care fură raţa, în loc să o păzească. De proverbul, „cine fură azi un ou, mâine va fura un bou”. De cum învăţăm noi la şcoală că „meseria e brăţară de aur” şi, desigur, de cât de normal ni se pare să auzim că „meseria se fură”. Despre cum în România corupţia e atât de naturală şi de extinsă încât în loc de „a da mită” se spune „a da dreptul”. Și cum ni se predă nouă, la o vârstă total nepotrivită, acea baladă în care ni se povesteşte despre doi ciobani ce premeditează un omor ca să fure mioarele unui al treilea şi cum acesta, în loc să anunţe autorităţile, se resemnează şi se pregăteşte de moarte; desigur, resemnarea e intrată în sângele nostru, nu degeaba se spune „Capul plecat, sabia nu-l taie!”. Îmi mai amintesc acum și de acel roman celebru în care nevasta ciobanului omorât identifică criminalul şi în loc să procedeze legal, ea se răzbună punându-și fiul să îl lovească în cap pe acela cu un baltag. În fine, când mai creştem puţin şi ne căsătorim vedem că la români până şi mireasa se fură. Oricum, furtul e atât de normal încât pe cel mic care îşi însuşeşte ceva ce nu îi aparţine îl apuci de obraz şi spui admirativ „Hoţul mamii, hoţ!”. Iar adultului care face asta îi găseşti scuza că „românul nu fură, ci românul se descurcă”. Desigur, după ce devenim părinţi ne educăm copiii aşa cum ştim noi mai bine, cu palma sau cureaua, căci „Unde dă tata, creşte” şi „Bătaia e ruptă din rai”. Copilul e pentru noi un lucru ca oricare altul, suntem proprietarii lui, și îl putem deci abandona spunându-i „Dacă eşti rău te dau la ţigan!” sau chiar ii putem pune capăt vieţii, căci „Eu te-am făcut, eu te omor!”. Totul culminează cu acea  vorbă universal valabilă, „Merge şi-aşa!”

3. Maria Olaru e marcată de anumite momente, deloc puţine, din timpul vieţii ei de sportivă. Nu poate uita şi vrea să ne spună şi nouă despre abuzurile fizice şi psihice suferite când era copil.

Îmi e greu să cred că cineva ar publica minciuni într-o carte de memorii. Nu i-ar folosi la nimic, ba din contra. Evident, nu pot prezuma că totul e o născocire, pe considerentul că e de notorietate faptul că cei doi antrenori au scos multe campioane şi, ca urmare, Maria ar minţi – căci o asemenea concluzie ar fi lipsită de logică. Dar nici nu pot şti dacă spusele Mariei sunt întru totul adevărate – deşi au fost sportive care au confirmat cele scrise în carte.

Atenţie însă, Maria nu face un denunţ – pentru loviri sau pentru orice suferinţe fizice te poţi plânge la poliţie sau la parchet în cel mult trei luni de la comiterea faptei.  De aceea, afirm că este că e o greşeală să ne întrebăm dacă Maria are sau nu dreptate, dacă minte sau nu, dacă abuzurile – în cazul în care au existat – erau justificate sau nu (de vremurile de atunci, de metodele de antrenament sau de alte lucruri). Susţin că este o mare greşeală să judecăm noi, în studiouri sau pe facebook, dacă acele fapte s-au întâmplat de-adevăratelea, să cerem probe, să ascultăm sportive care confirmă ce spune Maria şi pe antrenorii şi sportivele care infirmă ce spune Maria. Dacă facem astea, pierdem esenţialul: nu e important dacă Maria a trecut prin acel calvar – e trecutul ei şi noi, cu toate dezbaterile noastre, nu îl putem rescrie; poate nu suntem noi cei meniţi să stabilească un adevăr istoric sau să schimbăm un trecut dovedit ca marcant pentru autoarea memoriilor. Ce putem face este să pornim o dezbatere autentică despre violenţa din societatea românească. Şi pentru că Maria ne-a dat această ocazie, eu îi sunt recunoscător.

3. Maria Olaru discută despre ce i se întâmpla ei când era copil. Despre cât de normale erau bătăile atunci. Vorbele, zicalele, proverbele reamintite de mine mai sus nu sunt din cărţi, ci din jurul nostru, al celor ce am crescut în acele vremuri. Noi, cei bătuţi de părinţi cu pumnii, picioarele, cureaua sau arşi cu ţigara, cei loviţi de profesori cu liniarul la palmă sau traşi de perciuni sau de codiţe, cei pedepsiţi cu mâinile ridicate la colţ sau închişi în baie ori  pivniţă.

Problema reală este că noi, cei abuzaţi de atunci, am devenit abuzatorii de azi. Şi nu o spun aşa, într-o doară, ci o spun pe baza statisticilor din prezent: peste 4000 de minori sunt victime ale unor infracţiuni în fiecare an; la fiecare trei zile cineva este trimis în judecată pentru că omoară cu sânge rece un copil; la fiecare două zile o persoană este dusă la judecător pentru că violează un minor; la fiecare două zile cineva are dosar penal pentru că bate dur un copil; o dată pe lună cineva este judecat pentru că omoară în bataie un copil. Da, îl trimite direct în Rai, căci de acolo – cică – se trage bătaia…  Aş mai putea continua și cu alte statistici: 80.000 de copiii au părinţii în străinătate şi sunt lăsaţi fie cu rude în vârstă, fie de izbeliste; 43.000 de copii se află în instituţiile de plasament din cauza abuzurilor sau neglijenţelor în propriile familii; sute de copii sunt traficaţi anual, 18% dintre copiii de azi  abandonează şcoala etc. Asta e generaţia de azi care se ridică…

Aţi stat vreodată de vorbă cu un copil legat cu lanţul de pat de către părintele său şi înfometat ca un animal? Dar cu o fetiţă violată de propriul tată? Aţi văzut ştirea de acum o lună cu acel copil omorât cu pietrele de alţi copii? Dar ştirea de anul trecut cu regizorul care făcea poze şi abuza sexual fetiţa de 7 ani pe care i-o aducea chiar mama ei, contra unei sume de bani? Ştiţi cum sunt bătuţi şi violaţi unii copii din centrele de plasament? Poate nu ar strica să vi le reamintiţi… AICI.

Am văzut toate astea, nu în filme, nu în cărţi. Ci în dosare. Eu şi alţi judecători le vedem zilnic. Şi, ca să mai spun ceva: ce avem noi în dosare este încă departe de realitate. Fiindcă sunt mult mai multe fapte comise decât cele raportate autorităţilor, iar altele nu pot fi dovedite.

3. „Merge şi-aşa!”, spune românul, încercând să pară înţelept… Ei, pentru unii nu mai merge aşa. Unii şi-au dat seama că ceva e în neregulă. Sunt oameni ce fac parte din generaţii ce au beneficiat de „educaţie” în spiritul celor de mai sus şi care nu mai vor să transmită aceleşi metode şi vorbe celor care vin după ei. Unii au îndurat toate astea şi şi-au dat seama că nu a fost bine şi acum vor să se elibereze, să se descarce de acel trecut – Maria Olaru este una dintre ei. Alţii au fost martori la toate astea şi acum refuză să mai fie complice – nu este și cazul celei ce ocupă postul de Ministru al Sportului. Sunt unii care iau atitudine fiind îngrijoraţi, dacă nu chiar speriaţi de ceea ce văd în dosare şi statistici – cum e cazul meu.


Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro













46328 vizualizari
  • +10 (10 voturi)    
    Despre cum pierdem esentialul ..Danilet (Joi, 9 iunie 2016, 10:16)

    val2005 [utilizator]

    Va felicit pentru analiza.
    Aceasta este directia de urmat: sa ne reeducam, iar generatiile urmatoare sa isi poata elimina din comportament aceste practici.
  • -1 (9 voturi)    
    se stieinca d epe vremea raposatului.... (Joi, 9 iunie 2016, 10:40)

    samariteanul [utilizator]

    ca gimnastele traiau o viata de calvar si ca erau injurate si batute.Nu este o noutate.Ce trebuie blamat la acesti doi antrenori este ca de vreo 7 ani,incoace iau salarii indecente,sporuri si alti bani pentru .............ratarile nationalei de gimnastica!!!Cum sa primesti bani cand gimnastele tale rateaza totul???Dar asta este Romanika,tara hotilor,excrocilor,talharilor,violatorilor,mincinosilor,prostituatelor,interlopilor de la toate nivelurile societatii,tara guvernata de imbecili si impostori in care parlamentari penali fac legi si analfabeti ne reprezinta tara la Comunitatea Europeana.Si ne mai miram de ce suntem facuti tigani???
  • +3 (9 voturi)    
    Corect! (Joi, 9 iunie 2016, 11:19)

    LiliVasile [anonim]

    Felicitari pentru analiza! Cred ca pierdem vremea stabilind noi, acum, daca a fost sau nu asa. Dar, se intampla atat de multe lucruri grave, abuzuri, in prezent, tocmai pentru ca nu stim sa ne aparam drepturile, pentru ca un copil nu stie cum sa reactioneze cand e abuzat, pentru ca nimeni nu il crede. Pot fi si minciuni, de multe ori, dar, hai sa cercetam, hai sa analizam...Nu sa plecam din start pe premiza "Lasa, ma, ca merge asa!" Peste tot, in societatea romaneasca, auzi replica asta.
  • -1 (9 voturi)    
    letta_stephen@yahoo.com (Joi, 9 iunie 2016, 11:51)

    Letta [utilizator]

    Lasati copiii! Sunt victimele adultilor.
    Priviti ce fac adultii: salariul minim pe economie in Europa de rasarit nu asigura necesarul minim de existenta al unui adult, cu atat mai mult a unei familii. O persoana cu handicap mediu primeste in Romania 30 de lei pe luna.
    Sociologia si psihologia recunoaste ca un nivel de trai scazut determina violenta in familii si in societate.
    Dupa 50 de ani de comunism, Europa ne ia bogatiile naturale: lemnul, petrolul, apele, in timp ce ne sfideaza cu salariile si pensiile lor sociale.
    In tot acest timp, ne declara europeni, intr-o Europa Unita. Parintii acestor copii sunt slugile prost platite ale Europei de Vest.
    In astfel de conditii, nu poate fi vorba de educatie sanatoasa: parinti plecati, ramasi in tara dar infometati, stresati, dascali prost platiti.
    Deasupra tuturor, politica e o batjocura, o manipulare grosolana, politicieni corupti care "pun botul" la tot ce vine nou din Europa si ratifica: ACTA, drepturile omului, asistenta sociala.

    Domnule Danilet, aveti in vedere un anumit tip de reforma: legislativa, morala, sau articolul dvs., ca si cartea doamnei sportive - ministru, apare intr-un context in care se dezbate intens cazul Botnariu si alte cazuri de abuz asupra minorilor din partea STATULUI - atentie, intr-o tara care se pretinde un exemplu al democratiei, al carei garant este un monarh - regele Norvegiei?
    Intrebare: la cate familii de homosexuali sau lesbiene, a luat copiii Barnevernet?
    De ce guvernul norvegian sustine familiile adoptive, cu venituri din care poate trai decent o familie intreaga, in timp ce familiile naturale sunt separate de copii, la cea mai mica suspiciune de abuz sau de "indoctrinare religioasa", de cele mai multe ori fara probe sau dovezi, in loc sa fie acestea sustinute cu respectivele sume de bani?
    De ce sunt amanate procesele in cazul acestor familii, ca dupa ani de zile copiii sa-si uite parintii naturali?
    O asfel de democratie doriti domnule Danilet? Prezentati doar fapte, statistici?
  • -7 (13 voturi)    
    Hm.... (Joi, 9 iunie 2016, 12:50)

    RaDracones [anonim]

    Da,istoria ne arata ca din pacate avem o proasta educatie dar dumneata domnule Danilet esti unul dintre cei care ar trebui sa TACA sau spus altfel citand un mentor care apartine "grupului" dumneavoastra "Ciocul mic".

    In ceea ce o priveste pe Olaru... este suficient sa observi cine anume o promoveaza... Tolontan si Tatoiu.... "marile" valori ale neamului nostru.

    Faptul ca fluturati steagul dreptatii si al cinstei nu va sterge nciodata ceea ce ati facut pana acum, si nu trebuie eu sa reamintesc, sti matale mai bine!
  • -6 (8 voturi)    
    life plan (Joi, 9 iunie 2016, 12:59)

    baciul-vrancean [utilizator]

    Tatal: Cristi, ce vrei sa te faci cand vei fi mare?
    Cristi, mandru: Karatist intr-un bar de karaoke!!!
    Tatal: zdrang, trosc, pleosc
    Si acum e judecator...
  • -6 (6 voturi)    
    cum iti alegi cariera (Joi, 9 iunie 2016, 13:13)

    baciul-vrancean [utilizator]

    Tatal: Cristi, ce vrei sa te faci cand vei fi mare?
    Cristi, mandru: Karatist intr-un bar karaoke!!!
    Tatal: zdrang, troc, pleosc
    Si acum este judecator...
  • -2 (8 voturi)    
    maria olaru (Joi, 9 iunie 2016, 14:06)

    HoriaCalinescu [anonim]

    Belu și Bitang au fost președinții gimnasticii din Romania mulțti ani...au căștigat sute de medalii pentru Romania....au fost buni sau răi,domnule judecător?..sunt curios să văd ce scrieți în motivație...gimnastele au fost copii noștrii ai tuturor romanilor...și au acceptat să facă performanță...și asta se face cu mari sacrificii...
    • +3 (7 voturi)    
      HC, chiar ca esti comic... tragicomic ! (Joi, 9 iunie 2016, 17:10)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui HoriaCalinescu

      "Sacrificiile" de care vorbesti tu sunt : programele lungi si grele de antrenament, alimentatia strict controlata (fara dulciuri, fara sucuri, etc), lipsa timpului liber sau reducerea sa la minimum si altele asemenea, asumate de sportivi

      In nici un caz, nu pot fi trecute in categoria "marilor sacrificii" bataia, sudalma, amenintarea, adica violenta fizica si psihica. ASTEA SUNT ABUZURI !
    • -3 (3 voturi)    
      Da bineinteles ca e adevarat ce zice ea (Joi, 9 iunie 2016, 22:28)

      Lucian Ilea [utilizator] i-a raspuns lui HoriaCalinescu

      Eu insumi am fost batut pe strada la 20+ ani de 2 ori odata mi s-a spart arcada stanga...
      si de taica-meu odata si de bunica mea parca si de maica-mea
      si la scoala de catre Tarziu Lucian si Presecan
      la comanda celui de-al treilea dragon al meu dinc ei6 Dacia Severeanu
      si si eu am batut-o pe ea si ea mi-a smuls aripa stanga din cele 4 ep care le am
      caci sunt dohavkin imperial din Agartha cu 2 maini 2 picioare si 4 aripi
  • +2 (8 voturi)    
    Chiar asa ? (Joi, 9 iunie 2016, 15:49)

    Lucida [utilizator]

    Personal sunt convinsa ca dl Bellu le mai scapa cate o palma fetelor, dar nu sunt de acord ca cei 2 mari antrenori sa devina simbolul tortionarilor de copii din Romania.O cred pe Maria Olaru ca a trait poate mai dramatic decat alte fete situatia din cantonamente, poate era mai sensibila, sau poate chiar „cerea” mai multe palme ca altele. E un fapt regretabil si se inscrie, din pacate, intr-o traditie in acest sens. Cu aceste obiceiuri trebuie luptat, dar nu pornind de la Bellu-Bitang, care raman cei mai mari antrenori si nu cred ca au facut acte de cruzime.Dimpotriva, cred ca au facut si ei mari sacrificii, ca si fetele.
  • -2 (6 voturi)    
    Unn copil lovit de protector e un copil distrus (Joi, 9 iunie 2016, 17:02)

    SkyDan [utilizator]

    Au catigat medalii si au distrus sufletele atator copii.
    Cum sa dai intr-un copil? Animalele nu o fac. Trebuie sa fi tu un distrus sufleteste ca sa nu ai minima compasiune pentru copii ca sa lovesti un copil. Cutre, taranci, proaste....
    Tara de 98% crestini-ortodocsi, hai ? Cum toate tarile ortodoxe ( ce minciuna orto si doxe) sunt distruse banuiesc ca a fi ortodox e un neajuns major, un blestem, o pacoste.

    Ma intreb daca Bellu, Bitang - sunt nume romanesti. Karoly nu era dar nu cred ca faceau asa ceva. Nadia ar putea vorbi.
  • +4 (4 voturi)    
    Mila (Joi, 9 iunie 2016, 17:47)

    forind. [utilizator]

    Imi e mila...de o mie de ori MILA de atatia copii crescuti de parinti cu astfel de mentalitati. NICI O PALMA!!!!nu merita bietii micuti (sau mari) pe care nimeni nu i/a intrebat macar daca vor sa se nasca, daca vor sa vina pe lumea asta mizerabila si daca sunt de acord cu legile si functionamentul ei.
    Copiii trebuie RESPECTATI si iubiti ca pe cel mai pretios bun de pe pamant. Trebuie invatati, incurajati, iar noi ca adulti responsabili (cei care se simt...) trebuie sa incercam sa facem ca lumea sa fie cat mai buna si frumoasa pentru ei.
    Altfel, de ce i-am adus pe lume???? Ca sa ce? Sa ia palme, sa fie certati, mintiti, pacaliti, inselati?
  • +5 (5 voturi)    
    intrebari (Joi, 9 iunie 2016, 18:06)

    sile1 [utilizator]

    Cateva intrebari ma bantuie....oare Maria Olaru le-a spus parintilor ei ca cei doi antrenori o maltrateaza ?

    Daca nu le-a spus ...de ce nu le-a spus ? i-a fost frica de parintii ei cumva ?..o bateau si ei ?

    Daca le-a spus si parintii nu au luat imediat atitudine,de pilda prin retragerea ei din echipa de gimnastica si prin reclamarea celor doi antrenori,atunci ma intreb nu cumva si parintii sunt vinovati de cele suferite de ea ??

    Vizavi de ambele variante ma intreb daca Maria Olaru mai are stima si respect pentru parintii ei ?...pentru ca in carte nu ne spune asta !
    • +2 (2 voturi)    
      Universul unui copil se umple treptat (Joi, 9 iunie 2016, 18:40)

      forind. [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      Nu cred ca trebuie sa citesc prea mult ca sa incerc sa raspund la aceste intrebari. Cand un copil e abuzat simte toate acestea> frica plus rusine plus nesiguranta plus indoiala, si mintea lui necoapta tinde sa accepte tot ceea ce i se intampla ca pe ceva normal, ce trebuie acceptat.
      Apoi, imi imaginez ca nici parintii ei nu au luat masuri, considerand si ei, ca multi altii din acele vremuri, ca o palmuta doua sunt in regula, si alte bazaconii similare.
  • +2 (2 voturi)    
    danilet (Joi, 9 iunie 2016, 18:23)

    sile1 [utilizator]

    Desi sunt de acord cu cele spuse de Danilet nu pot sa imi reprim un comentariu,sa-i zicem rautacios,vizavi de unul dintre exemplele date de domnia-sa.

    Concret am sa ma refer la povestea din romanul "Baltagul",si am sa zic ca nevasta ciobanului ucis a preferat sa-l puna pe fiul ei sa-l omoare pe cel care i-a ucis sotul pentru ca avea o multime de motive sa nu aiba incredere in institutiile chemate sa faca Dreptate si Justitie in tara !

    Jandarii l-ar fi prins peste 3 ani...procesul ar fi durat 7-8 ani...sentinta ar fi fost de 5 ani cu suspendare pe motivul ca ciobanul ucis putea sa fuga dar n-a facut-o !!

    Ei ce ziceti,pare plauzibil sau nu domnule Danilet ...are vreo legatura cu realitatea zilelor nostre?
    • +2 (2 voturi)    
      O singura persoana nu poate schimba un sistem (Joi, 9 iunie 2016, 23:02)

      forind. [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      O singura persoana nu poate schimba un intreg sistem mafiot. Din moment ce scrie acest articol contra directiei generale de gandire a Romanicii, imi imaginez ca si crede in ceea ce scrie. Deci, cel putin gandeste corect. Altii nici asta nu fac!
      Acest domn scrie un articol demn de atentie si cred ca spera sa mai deschida un pic ochii oamenilor... Oameni care... nu ar fi rau sa fie putin mai deschisi la minte. Numai mentalitatile deschise pot genera o schimbare.
  • -2 (2 voturi)    
    Danilet cu parul cret (Joi, 9 iunie 2016, 19:54)

    MihaiTobos [anonim]

    ... Da Doamne sa fie fericit maestrul Sadoveanu ca s-a dus, acolo unde, cu tarana usoara si cu speranta ca nu se rasuceste vazandu-i mintea stimabilului Danilet, riscand un dosar penal pentru favorizarea infractorului, numai asa, povestind lucruri...
  • -2 (2 voturi)    
    Articol Danilet (Joi, 9 iunie 2016, 19:56)

    Hegel [utilizator]

    Cu această ocazie m-am convins de „capacitatea de pătrundere” a domnului jude. Se bagă unde habar n-are, în analiza unor opere literare de dimensiunile baladei „Miorița” și romanului „Baltagul.” Cu asemenea comentarii, dacă ar mai fi elev, cu siguranță ar rămâne repetent. Nu știe nimic, ceea ce nu-i o prea mare nenorocire, dar își impune ignoranța, dovadă a unei operațiuni de spălare a creerelor. Doar atât a reținut mnealui din „Miorița”? Pregătirea ciobanului să moară (ca resemnare)? Dar cine nu moare? Și dacă moartea inexorabilă te găsește pregătit, ești un... cap plecat? Îmi vine să râd când îi sugerează lui Sadoveanu să revizuiască scena finală a „Baltagului.” Nu-mi mai bat gura, că tipul tot nu pricepe, adică mă resemnez, ca ciobanul din „Miorița.” Orice literatură din lume și-ar dori o asemenea capodoperă. Multe din acestea nu o au. Amin!
  • +3 (3 voturi)    
    Adevarul doare (Joi, 9 iunie 2016, 22:55)

    forind. [utilizator]

    Vad ca unii dintre comentatori chiar nu patrund esenta acestui articol pe care il consider cat se poate de pertinent de la cap la coada.
    Probabil unii dintre profesorii de romana de scoala veche se simt atacati prin referintele la Miorita si Sadoveanu. Ca sa nu mai spun ca nu stiu sa accepte o critica de-a dreptul constructiva. Autorul articolului nu se leaga de valoarea literara a acestor opere, ci de anumite mesaje care sunt transmise "pe nesimtite" unor copii de 14 ani.
    Consider ca aceste lucrari literare nu isi au locul in bibliografia unor copii de generala, ci cel mult de liceu, si studiate in cadrul a ceea ce se numeste ISTORIE LITERARA.
    In occident, lectiile de literatura pentru copiii imbratisaza texte CONTEMPORANE cu o tematica si scriitura menite sa ii faca pe cei mici sa iubeasca si pretuiasca literatura.
    Cine are curajul dintre dvs.sa imi spuna ca Miorita si Baltagul v-au atras cand erati copiii, v/au facut sa va placa literatura si sa va doriti sa cititi mai mult? Eu cred ca pasionatii de literatura au devenit pasionati pe cont propriu, nu datorita/capodoperelor predate in generala, a comentariilor tip si meditatiilor stresante care numai creativitatea nu incurajeaza.
    Deci, sa nu ne mai indepartam de la subiect.
    Ochii si urechile copiilor trebuie ferite cat mai mult timp posibil de violenta si tot ce e mai rau pe lume, ca au timp sa le cunoasca atunci cand vor fi mari.
    Un psihic sanatos se formeaza cu exemple si invataturi pozitive, si Romania cam duce lipsa de ele.
    Felicitari autorului articolului! Atinge multe subiecte interesante, si bine ar fi ca lumea sa deschida ochii si sa faca un efort mai mare sa il inteleaga.
  • +2 (2 voturi)    
    traducere (Vineri, 10 iunie 2016, 0:12)

    klevi66 [utilizator]

    Bitang = rătăcit
    https://translate.google.ro/?hl=hu#hu/ro/bitang
  • +2 (2 voturi)    
    o reacție firească! (Vineri, 10 iunie 2016, 2:00)

    PanzaruNucu [anonim]

    Buna seara! Este interesant, incitant si constructiv subiectul! In primul rând ma simt ca si cum mi-aș regăsi din gândurile trimise în timp pe la diverse publicații și posturi de radio! Și discuții cu prietenii sau cu oameni interesanți întâlniți! Mă bucur că există ecouri! S-o luăm in ordine! Mioara care i-a vorbit ciobanulu din Miorița, l-a prevenit! Poate fi acuzată că a turnat? - se uzitează expresia mi-a spus o păsărică!- Opțiunea ciobănașului de a rămâne simbol sau de a muri în luptă îi aparține! Ca și opțiunea lui Isus! Și el putea să fugă, dar a ales să fie esența unei credințe! Văd o logică deosebită aici...dacă SISTEMUL este atât de puternic încât nu ai nici o șansă...măcar să lovești și tu întrun fel( nu mă doare că dai în mine, mă doare că nu pot să dau și eu!), să lași ceva după tine, să clădești un mit, un loc de pelerinaj, mai slăbești presiunea suveranului! Revenind la cartea publicata, sunt convins că au existat episoade dure. Și eu am făcut sport și am plecat din sala unui antrenor care era deosebit de agresiv verbal.Am ales altul. Cum veți reacționa dacă veți afla că fiecare general care provoacă teamă în rândul diviziilor sale a început ca ordonanță-țucălar- la un alt general? Nici mie nu-mi place că șpaga este patologică, dar am avut părinții in spital și am văzut o altă latură a societății în care trăim! Despre cei care ne judecă, da, vedem viața altfel pentru că trăim altfel decât cei care ne judecă! Faptul că suntem abuzați de sistem și folosiți ar trebui să fie mult mai important decât multe alte nereguli dintr-o ramură sportivă! Fără o pupulație sănătoasă, nu vor exista nici sportivi cu performanțe! Faptul că se schimbă populația și se transferă cu acte proprietăți pe care le credeam imuabile nu vă deranjază? Acum ceva ani, antrenorii în cauză au fost suspectați că percepeau mită. Aceasta situație mi se pare deosebit de gravă, deoarece dacă a existat, sigur au știut și părinții gimnastelor.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Vineri, 10 iunie 2016, 8:27)

    cartograful [utilizator]

    pe mine unul nu ma intereseaza medaliile. Minorii nu au ce cauta la concursuri de tip profesional, gen Olimpiade, (si da, sunt absolut profesionale desi nu se declara asta atata vreme cat sponsorizarile la asemenea evenimente se invart in jurul miliardelor). Participarea la Olimpiade sau orice fel de campionate si concursuri cu sponsorizari sau premii care depasesc sa zicem cifra simbolica de 500$ ar trebui rezervata prin lege persoanelor peste 18-19 ani.
    Simplu, pt. ca de la acea varsta persoana are discernamant, pt. ca are o forma de invatamant mediu incheiata, pt. ca dezvoltarea fizica e in mare incheiata, samd.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version