De ce Vlad Alexandrescu nu i-a dat nici o sansa lui Dacian Ciolos sa-l pastreze in guvern

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 3 mai 2016, 17:12 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Vlad Alexandrescu si-a semnat de doua ori condamnarea la demitere. Prima data, prin managementul gresit al situatiei de la Opera, care a permis declansarea unui val de nationalism intr-un moment critic. A doua oara, prin managementul gresit al relatiei cu premierul Ciolos si cu guvernul in ansamblul sau. Cele doua esecuri manageriale nu pot inlatura meritele incontestabile ale mandatului sau. Doar ca un ministru e judecat dupa ultima sa performanta. Asa functioneaza politica, oricit de cinic ar suna.

Inteleg perfect energia depusa de sustinatorii lui Vlad Alexandrescu. Evident ca e frustrant sa vezi ca un om cu citeva rezultate palpabile pleaca din guvern, iar in urma sa ramin figuri controversate precum Adrian Curaj, Petre Toba ori Achimas Cadariu, care nu au lasat in urma lor mai nimic bun.

Cu riscul sa ii contrariez pe multi oameni de buna calitate, trebuie spus ca politica functioneaza dupa alte reguli decit societatea civila ori presa. In politica extrem de cinica zece rezultate bune nu te absolva de raspunderea politica pentru o eroare majora. In politica, mai mult decit oriunde, conteaza leadershipul. Or, Vlad Alexandrescu (un intelectual de cea mai buna calitate) a gresit decisiv in cele doua imprejurari descrise mai jos.

Cazul Opera Romana.
A facut toate greselile posibile in citeva zile si a aprins un foc cu care nu te joci: nationalismul. De ce nu te joci cu asa ceva? Pentru ca vedem in Romania crescind inexorabil un val de nationalism pe multiple paliere (Dan Tapalaga le-a inventariat foarte bine aici), si nationalismul cultural este devastator pentru o natie. O stim din trecutul nostru recent, o vedem la vecinii nostri din Est, dar si din Vest. Mai ales ca scandalul de la Opera s-a suprapus peste derapajul PNL cu nominalizarea lui Marian Munteanu drept candidat la Primaria Bucuresti, iar cele doua evenimente disparate construiau o atmosfera irespirabila in Capitala.

A numit in prima faza un manager care s-a dovedit revansard (Tiberiu Soare), fara sa faca o analiza a impactului acestei numiri. Sub presiune publica, a balansat ca un pendul in extrema cealalta si l-a re-numit manager interimar pe George Calin, contestat puternic de cealalta tabara. Balansul puternic intre cele doua extreme a permis dezlantuirea unui conflict cu accente xenofobe si nationaliste care a dus Romania pe prima pagina a presei culturale din toata lumea.

Intre timp, a facut alte citeva erori de pozitionare si de comunicare. A dat vina pentru numirea lui Soare pe consilierul sau, apoi a spus intr-un interviu la RFI ca "Opera nu moare" fara balerinii Johan Kobborg si Alina Cojocaru, a reusit sa radicalizeze toate partile implicate in conflict. De la un moment dat a fost evident ca nu mai poate gestiona situatia, iar mediator a devenit vicepremierul Vasile Dincu.

A urmat a doua eroare, gestionarea relatiei cu premierul si cu guvernul.
La cererea premierului, ministrul Alexandrescu si-a anuntat pe Facebook demisia. A revenit si a pus conditii legate de continuarea reformelor sale, ba chiar a revenit si a refuzat sa mai demisioneze. Deja lucrurile aratau straniu, comportamentul sau facea guvernul sa para sat fara ciini, un fel de club de sueta. Dincolo de orgoliul sau de intelectual, razgindirea ridica semne de intrebare legate de un calcul privind o eventuala implicare viitoare in politica.

Iar lovitura decisiva a venit sub forma unei scrisori adresate membrilor GDS (cel putin 50), care s-a scurs in presa. Paranteza: sigur ca momentul a fost unul neplacut pentru Vlad Alexandrescu si pentru GDS, dar doar un naiv isi poate inchipui ca un document cu potential politic exploziv poate ramine confidential cind e vazut de peste 50 de oameni. E pur si simplu uimitor ca Vlad Alexandrescu chiar a mizat pe confidentialitatea demersului sau.

Ei bine, in aceasta scrisoare Vlad Alexandrescu vorbeste despre cel putin doua momente cu potential politic exploziv: un telefon de intimidare de la un alt ministru in chestiunea proiectului imobiliar de la ASE, precum si "adversitate rece" din partea unor ministri vizati de legislatia anti-plagiat. HotNews.ro (si, probabil, si alte institutii de presa) a cerut de la ministrul Alexandrescu numele acelor ministri asupra caruia planau aceste acuze grave. Dar ministrul nu a vrut sa le faca publice, invocind "solidaritatea cu echipa guvernamentala".

Exact aici e cheia situatiei: pastrind secrete aceste nume, Vlad Alexandrescu a facut sa planeze asupra tuturor colegilor sai ministri suspiciuni. E complet necolegial; pur si simplu nu mai poti face parte dintr-o echipa cind te comporti in acest mod.

Revocarea din functie nu mai era doar o optiune pentru Dacian Ciolos, ci o obligatie.

Mai ales ca Ciolos a ales sa respecte optiunea aceluiasi Vlad Alexandrescu pentru succesiunea in scaunul ministerial si in continuarea reformelor, si anume Corina Suteu.

Asa se incheie o drama care nu ar fi trebuit sa aiba loc. Nu foloseste nimanui scandalul de la Opera, care cred ca va fi greu de stins pentru Corina Suteu. Si nu foloseste nimanui faptul ca Vlad Alexandrescu a ales sa dea o lovitura de baros la temelia premierului Dacian Ciolos, care nu are decit o vina: ca a permis perpetuarea acestei situatii pentru prea mult timp si ca a comunicat prost in tot acest timp.

Odata cu instalarea Corinei Suteu la Ministerul Culturii cred ca avem garantia ca multele reforme corecte incepute de Vlad Alexandrescu vor continua. Si mai cred ca guvernul trebuie sa se concentreze pe temele esentiale ale momentului, cu toata presiunea politica infernala exercitata asupra lui: educatia si sanatatea. Altfel, Romania se indreapta inexorabil spre o catastrofa sociala si demografica ce ne va exploda in fata in citiva ani. Dar asta e o alta discutie, pentru alt moment.












[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
16270 vizualizari
  • -21 (33 voturi)    
    Misto (Marţi, 3 mai 2016, 17:19)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    Deci tie iti place si consideri ca e normal ca din taxele tale sa se infrupte fara jena niste straini, dar e reprobabil si abject sa faca acelasi lucru niste politicieni locali! Asta da logica!
    • +5 (5 voturi)    
      Diferenta (Marţi, 3 mai 2016, 19:44)

      Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

      acei străini produc ceva , politicienii locali produc si ei .....pentru ei .
      • +2 (6 voturi)    
        Well ... razmeritza clovnilor si mascaricilor (Miercuri, 4 mai 2016, 9:13)

        MiticaPalarierul [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        Well ... razmeritza clovnilor si a mascaricilor "darama" un ministru din guvernul din Surpata.

        Mamelucii nationalisti de la Opera Romana au scapat pe strada cu mastile curse pe fata, iar noi am putut vedea nistre cumetre comuniste, care zbiara dupa subventii, cu fata boita si parul ciufulit.

        Incaierarea mascaricilor cu conducerea Operei din Bucuresti are la baza pretentiile unora de a fi in continuare platiti, ba chiar sa li se dea o marire de salariu, fara sa faca nimic de valoare.

        Ansamblu de vitrina al desertului rosu al "culturii" comuniste, tzipa de zor dupa un nou conducator, pe care sa-l aduleze si care sa le plateasca sinecuri grase. Ici colo mai apare cate un artist mai talentat - care trebuie balacarit si indepartat pe motiv ca este strain, pentru a fi mai putin vizibila impostura unora dintre "titularii scenei lirice romanesti".

        In concluzie pentru cel putin doua sezoane nu mai merg la Opera din Bucuresti, deoarece nu am de gand sa platesc bilet la un spectacol care nu se tine. Daca au chef sa faca greva si sa suspende spectacole, sa o faca pe banii lor.

        "Patria si Dreptul Meu!"
        .
        • -2 (2 voturi)    
          nea mitica (Miercuri, 4 mai 2016, 10:06)

          Point [utilizator] i-a raspuns lui MiticaPalarierul

          ma dezamazisi,zau asa.

          iar incep trompetele de pe aici cu ''xeno,rasisti''si alte alea,cand a fost pur si simplu,o furaciune urata.de ambele parti.iar cei responsabili cu taxarea si etichetarea,incorecta in opinia mea,si-au facut datoria cu brio.si se pare ca fac ore suplimentare,desi ''problema'' a fost lamurita de mult.e adevarat ca nationalismul este in crestere,ma indoiesc insa de capacitatea lui.
        • -1 (5 voturi)    
          Mameluci nationalisti? (Miercuri, 4 mai 2016, 10:29)

          Gigi-al-mai-tare [utilizator] i-a raspuns lui MiticaPalarierul

          Deci dupa tine a-ti iubi tara e comunism, iar patriotii sint nistre cumetre comuniste, care zbiara dupa subventii, cu fata boita si parul ciufulit?
          E clar, Ceausescu avea dreptate , voi toti burjuii sinteti niste javre tradatoare, Canalul a fost prea blind cu voi.
      • -3 (3 voturi)    
        Pe naiba produc ceva (Miercuri, 4 mai 2016, 10:23)

        Gigi-al-mai-tare [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        Acei straini doar fac bani pe pielea noastra.
  • +14 (20 voturi)    
    Precizari (Marţi, 3 mai 2016, 17:32)

    michael22 [utilizator]

    De la un ministru tehnocrat nu poti avea pretenti ca de la un ministru numit politic. Tehnocratul va fi mai putin diplomat si va prefera oricand sa iti spuna in fata, greselile realizate. Din pacate primul ministru Ciolos, incepe sa se comporte mai mult ca un politician, care prefera compromisuri din ce in ce mai josnice (vezi pastrarea in Guvern a unor ministri acuzati de plagiat sau care sprijina plagiatul) . In al doilea rand nici presa nu a prezentat in mod coerent, cauzele conflictului de la Opera, pt ca aceastea sa poate fi analizate si judecate de catre opinia publica.
    • +2 (4 voturi)    
      precizari (Marţi, 3 mai 2016, 19:55)

      bud [utilizator] i-a raspuns lui michael22

      N-ati luat in considerare un aspect ! De ce Alexandrescu in momentul in care a intampinat dificultati,nu s-a dus sa discute cu Ciolos ? De ce a preferat sa scrie "scrisori deschise" ? A-l acuza pe Ciolos ca-I politician mi se pare un pic absurd ! Orice problema se rezolva in cadrul "familiei",a se citi a guvernului ! Autorul are dreptate.Alexandrescu a vrut cu tot dinadinsul sa fie demis !
    • +5 (5 voturi)    
      Da, ai perfecta dreptate ! CP greseste cand (Marţi, 3 mai 2016, 20:15)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui michael22

      are pretentia ca tehnocratul Vlad Alexandrescu sa se poarte ca un om politic. Alexandrescu nu este asa ceva. Este un tehnocrat care a inceput niste reforme. Iar adevaratele reforme nu au culoare politica, nu au parti-prisuri. In schimb, si aici, iar ai dreptate, Ciolos se comporta ca un adevarat om politic.
      PS.. Imi pare rau pt Alexandrescu.
      PPS Cu toate astea, Ciolos a facut ceea ce trebuia.
    • +5 (5 voturi)    
      de ce vlad alexandrescu... (Marţi, 3 mai 2016, 21:26)

      fonciierea [utilizator] i-a raspuns lui michael22

      îmi pare rău,dar,tehnocrat sau netehnocrată ,cînd ești ministru ai responsbilități de ministru,restul sunt opinii partizane,Vlad este un intelectual remarcabil,a arătat că are și viziune ptr ceea ce trebuie făcut,dar,n-a arătat calități de ministru,ezitările lui,mai ales din ultimile zile,mai mult decât cele cu opera,l-au îndreptățit pe Cioloș să procedeze cum a procedat,demitându-l,respectându-si cuvântul numind-o pe Șuteu succesoare.
    • +3 (5 voturi)    
      Basescu (Marţi, 3 mai 2016, 23:35)

      Obiectivul [utilizator] i-a raspuns lui michael22

      Din pacate e pe dos. Vlad Alexandrescu s-a comportat ca un politician marunt, fricos, instabil si labil. Toate cele afirmate de CristianPantazi sunt reale. Dar in spatele acestui scandal se afla batranul securist T.B. , care, asa a facut si in perioada Conventiei Democrate dimamitand din interior aliatii sau fortele democrate. Scopul lui e simplu: daramarea esichierului democratic de centru dreapta pentru a-l ocupa el in totalitate. El vede un pericol in Ciolos, care se misca mult mai bine decat Iohannis si a pus toate tunurile pe el. Securisti notorii precum Cristoiu, sinecuristi consacrati precum Plesu, ziaristi traind din mica sau marea ciupeala (vezi bogatia tov. Col. Turcescu), precum si ceata zilnica de troli care dau plusuri la toate atacurile in presa impotriva guvernului. Toti cei care l-au atacat pe Ciolos sunt niste carpe de ale lui Basescu.
      • +1 (3 voturi)    
        hei, (Miercuri, 4 mai 2016, 11:55)

        victor L [utilizator] i-a raspuns lui Obiectivul

        mai pleaca si tu din fata Haznalei 3 ca prinzi damf :P
  • +1 (17 voturi)    
    referitor la cum se contabilizeaza (Marţi, 3 mai 2016, 17:42)

    victor L [utilizator]

    greselile in politica aveti dreptate.
    Dar nu stiu daca intentionat sau doar grabit, treceti cu vederea un aspect: tot comportamentul lui Ciolos, ca prim ministru, a fost impotriva lui Vlad Alexandrescu si de aparare a lui Apud Toba, Curaj ori Achimas.
    Ministri care au indraznit sa aiba initiative proprii au patit ca Zgonea in PSD.
    De la cultura agricola a prim ministrului, la Cultura e o mica-mare diferenta.
    Ciolos a facut tot ce se poate pentru "linistea guvernului meu".
    Pentru ca dvoastra gresiti, dle Pantazi: guvernul Ciolos nu e politic, ci ne-a fost prezentat ca un guvern tehnocrat.
    Sau am fost mintiti?
  • +11 (17 voturi)    
    Si acum se impun cateva lamuriri (Marţi, 3 mai 2016, 17:48)

    transalpinarum [utilizator]

    1. cine sunt lichelele din guvern, cu nume si prenume. Alexandrescu nu mai are de sa-i protejeze.
    2. Cine sunt cozile de topor din GDS? De ce s-a scurs aceasta scrisoare in presa?

    Daca Alexandrescu raspunde la prima intrebare, atunci poate are o sansa in politica, daca nu, atunci sa stea sa-si vada de alte lucruri.
  • +6 (18 voturi)    
    Foarte bun comentariul! (Marţi, 3 mai 2016, 18:46)

    Observator roman [utilizator]

    Chiar nu mai am nimic de adaugat (ceea ce mi se intampla rar pe platforma Hotnews...]
  • +2 (4 voturi)    
    Nu putem cere acestui Guvern (Marţi, 3 mai 2016, 19:04)

    Ciobanul Bucur [utilizator]

    mai mult decat poate face, in conditiile in care e complet dependent de sprijinul unui Parlament ostil. Si in conditiile in care haita de la A3 poate oricand declansa o campanie de diabolizare a lui.
  • +5 (5 voturi)    
    sigur ca era obligatia premierului (Marţi, 3 mai 2016, 19:06)

    ..13 [utilizator]

    si tot asa de bine este o incapatanare, buna sau rea, dar este o incapatanare/ asumare a Ministerului Culturii pentru ceea ce a facut.

    Cartile s-au jucat pana la capat - in varianta cea mai dificila.

    Usor era ca Ministrul Culturii sa isi dea demisia si PM sa o accepte. Uite ca se poate si altfel - este o lectie pe care ar trebui sa o privim atent - cu ceea ce este bun si cu ceea ce este mai putin bun in ea.

    Cred ca in spatele scandalului de la Opera Romana se ascund mai multe probleme - poate corpul de control al PM le va identifica. dar sunt si problemele care se nasc si de mentin, mocnite, cei drept, ca urmare a unui anumit machevelism uman preexistent in institutia aceea. Nu pot sa uit lista prezentata de HN - avizata de cineva ... Este ceva ce m-a oribilizat si mi-a readus aminte de sicanele comunistilor...Si mai stiu cateva din spatele cortinelor - ceva legat de o atmosfera infecta, retrograda, care isi macina nervii zilnic, cu iz puternic de statut comunistoid, s.a.m.d.Nu stiu daca o sa reuseasca sa o desprinda comisia, dar exista acolo si se vede in atitudinea oamenilor si a protestarilor care vor sa fie fara straini, s.a.m.d...Horror - Kafka!

    Da, dpmdv, Minsitrul Culturii a gresit cand l-a numit pe Tiberiu Soare. La fel a gresit cand a dat vina pe consilierul sau pentru aceasta numire, si, cel mai grav f, nu a reactionat rapid la accelerarile conflictului - nu parea ca este pregatit pentru managementul conflictelor care nu sunt deloc prea culturale dar uzuale in cultura din RO...

    Pana la urma fostul Ministru al Culturii si-a pastrat dreptul de a spune ca a facut tot ce era omeneste de facut, din punctul sau de vedere, si PM Ciolos a accelerat cum ii sta bine unei persoane cu experiente manageriala si l-a demis.
    Unul a plecat cu capul sus, celalalt a trebuit sa faca o treaba care nu ii place, dar care trebuie facuta.

    Succes mai departe celor doi!

    Buba Opera ramane in continuare, chiar daca pleaca unul si vine altul!

    Aceasta este adevarata problema!
    • +1 (1 vot)    
      Cred ca ti fost oripilat (Miercuri, 4 mai 2016, 11:15)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      :) in rest, plus de la mine.
      • 0 (0 voturi)    
        mda.. (Vineri, 6 mai 2016, 23:13)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Maniu

        Multumesc!
  • +4 (4 voturi)    
    Pantazi despre Alexandrescu (Marţi, 3 mai 2016, 20:18)

    DanielIoan [anonim]

    Exceptional de bun articolul. Impecabil argumentat, o pozitie corecta 100%.
  • +2 (4 voturi)    
    De data asta nu sunt de acord: victima de de vina (Marţi, 3 mai 2016, 20:26)

    Maniu [utilizator]

    pentru "nationalismul" celor de la ONB, pentru ostilitatea reala pe care ticalosii dintotdeauna si din toate timpurile strecurati la putere o vor arata pentru dreptate si adevar... Trebuie sa arati "colegialitate" cu plagiatorii? A fi intransigent e un defect pe malurile Dambovitei? Este revoltator, nu va suparati.
  • +3 (3 voturi)    
    Asa functioneaza politica... (Miercuri, 4 mai 2016, 1:45)

    Ion2050 [anonim]

    O fi functionand asa, dar de ce trebuie bagata in seama. Sa o lasam dracului, de ajuns cat rau a facut prin oamenii sai.
  • +2 (4 voturi)    
    Scrisoarea (Miercuri, 4 mai 2016, 2:48)

    emigrant [utilizator]

    O fi..Dar daca nu era scrisoarea deschisa o mai aveam pe Corina Suteu la cultura?? Eu zic ca nu. D-l asta Alexandrescu stia, cred eu, ca nu va mai fi ministru. Ce a vrut e sa dea o sansa reformei..Mai e si teama de strada, care cred ca i-a aratat lui Ciolos ca risca sa piarda guvernarea. Cu toata simpatia ptr el, sa faca mai putine concesii Presedintelui ptr ca el va deconta nu Klaus Iohannis...Asteptam demiterea Ministrului Sanatatii care e..varza. Apropo, aici avem nenumarati spcialisti plecati, i-a intrebat cineva cum e cu dezinfectantii aia in Vest? Cam citi consilieri noi pe bune u experienta/masterat, Phd in public health si-a luat cadariu?? Managerul de la Inst Onc trebuie concediat imediat ; numai ptr declaratii
  • -4 (4 voturi)    
    Insulta si tradare (Miercuri, 4 mai 2016, 10:25)

    Gigi-al-mai-tare [utilizator]

    Nationalismul cultural nu este devastator pentru o natie, el este singurul lucru care tine o natie in viata, e singurul lucru care ne-a tinut pe noi in viata pentru 1000 de ani.
    Daca acest vierme tradator de Pantazi nu-si iubeste natia si cultura ei atunci e liber sa plece la cei pe ca-i iubeste cu adevarat.
    • +1 (1 vot)    
      Cultura, ca si stiinta, nu are nationalitate (Miercuri, 4 mai 2016, 11:14)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui Gigi-al-mai-tare

      Imbecila postare. Ia zi, cine i-a invatat pe romani sa scrie? Cu ce litere scriu romanii, ai? Ce limba vorbesc romanii? Nu cumva una latina, in comun cu multe alte natiuni europene? Ce nationalitate are carbonul?
    • +2 (2 voturi)    
      Hahahaha... sper ca esti un troll (Miercuri, 4 mai 2016, 16:03)

      Radu_B [utilizator] i-a raspuns lui Gigi-al-mai-tare

      altfel mi-e mila de tine, esti un trist furios ...

      In aia 1000 de ani cultura romana a crescut in izolare ? Pai ramaneam la barza varza viezure. Generatia pasoptista nu si-a facut studiile in Berlin, Viena si Paris ? La Opera Romana se pun in scena doar Coana Chirita & similar ?


      Hahahah, curat Caragiale, auzi "Insulta si Tradare"... parca-l aud pe Branzovenescu & Farfuridi ... :-)))))


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version