La finele saptamanii trecute au fost aprobate modificarile la normele de aplicare pentru Codul fiscal pe care ar trebui sa le vedem publicate in Monitorul Oficial. Pornind de la proiectul supus dezbaterii publice in articolul de azi analizam mai multe proceduri birocratice noi. Acestea s-ar justifica prin scopul unei mai bune urmariri a celor ce se sustrag de la plata impozitelor, insa ca de obicei pe melegurile dambovitene cei mai afectati sunt cetatenii corecti ce trebuie sa aplice noi proceduri birocratice.

Consultantii fiscal Adrian Benta si Dragos PatroiFoto: Hotnews
  • 1. Creearea Registrului electronic cu cladirile si locuintele reevaluate.

Una dintre noutatile privind impozitarea cladirilor detinute de persoanele fizice consta in stabilirea impozitului in mod diferit, in functie de destinatia constructiei. Daca locuinta este folosita in activitati economice, impozitul este stabilit de Consiliul local intr-un procent din intervalul: 0,2% si 1,3%, cand locuinta a fost dobandita sau reevaluata in ultimii 5 ani. Acest procent se aplica la valoarea locuintei ce rezulta din contractul de achizitie sau autorizatia de constructie.

In cazul in care locuinta este dobandita intr-o perioada anterioara celor 5 ani prevazuti in Codul fiscal si nu a fost reevaluata, impozitul este in procent de 2% dintr-o valoare impozabila determinata printr-o formula de calcul adoptata de Codul fiscal. Desigur, impozitarea in aceasta ultima situatie este mult mai aspra decat impozitarea locuintelor reevaluate si optiunea normala este reevaluarea locuintei.

In acest sens, prin proiectul de modificare a normelor de aplicare pentru Codul fiscal, se adopta un Registru al cladirilor reevaluate. Acest registru este unul public si va fi publicat pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice si va putea fi consultat de orice persoana interesata.

In acest registru se declara valorile reevaluate ale cladirilor cu destinatie economica detinute de persoanele fizice, dar si cladirile reevaluate aflate in proprietatea persoanelor juridice.

Incepand cu luna iunie 2016, autoritatile publice locale cu atributii in prelucrarea rapoartelor de reevaluare vor transmite Ministerului Finantelor Publice lunar, pana pe data de 15 a fiecarei luni, aceste informatii obtinute din rapoartele de evaluare.

Vom vedea cate dintre aceste date pot fi facute totusi publice si cate sunt considerate date cu caracter personal sau secrete fiscale. De exemplu, ni se pare un secret fiscal valoarea de impozitare a unei locuinte detinuta de o persoana fizica ce desfasoara o profesie independenta. De ce ar trebui sa stie publicul larg ce valoare de impozitare are locuinta personala a acestui PFA?

  • 2. Directia de inmatriculari auto din cadrul Ministerului Administratiei si internelor va comunica electronic catre unitatile administrativ teritoriale, inmatricularile si radierile efectuate de persoane cu domiciliul in aceste unitati.

Proiectul de modificare a normelor pentru Codul fiscal aduce in seama organului competent cu inmatricularea mijloacelor de transport sa comunice catre autoritatile administrativ teritoriale inmatricularile si radierile de autoturisme avute in evidenta acestei institutii.

Comunicarea se efectueaza in format electronic cel putin anual. In functie de marimea unitatii administrativ teritoriale, comunicarile pot fi facute si lunar, dupa cum se inteleg cele doua entitati.

Chiar daca pare o situtie usoara, comunicarea cu peste 3200 de autoritati publice locale cate exista in Romania, va aduce costuri noi la buget suportate tot de contribuabilii onesti.

  • 3. Obtinerea unui numar din Registrul de evidenta a mijloacelor de transport in cazul in care o persoana vinde autoturismul din proprietate.

Pct. 101 din HG nr. 1/2016 privind normele de aplicare pentru Codul fiscal instituie obligatia autoritatii publice locale sa tina un registru al mijloacelor de transport aferente localitatii respective.

Prin proiectul de modificare a normelor de aplicare pentru Codul fiscal, este obligat vanzatorul in cazul unei cesiuni de autoturisme, sa inscrie contractul de vanzare cumparare in registrul amintit.

In plus, contractul de vanzare cumparare trebuie in mod obligatoriu sa mentioneze acest numar din registru pe langa celelalte elemente minime ale vanzarii. Proiectul normelor metodologice mai stabileste faptul ca elementele minime obligatorii dintr-un contract de vanzare cumparare autoturisme vor fi prevazute intr-un formular tipizat. Contractul se va semna intotdeauna in 5 exemplare, ce vor fi folosite atat la