Daniel Daianu: Reforma salarizarii si bugetul public

de Daniel Daianu     membru al CA al BNR
Duminică, 7 februarie 2016, 19:33 Actualitate | Opinii

Daniel Daianu
Foto: Agerpres
Sunt multe hibe in functionarea sectorului public, care se vad in dimensiunea veniturilor fiscale (intre cele mai scazute din UE ca procent din PIB) si reaua folosire a banului public (ineficienta crasa, lipsa de prioritati asumate si urmarite cu consecventa, deturnare de resurse, etc). Acesta este un context notoriu care a pus pe agenda publica si reforma salarizarii. Nu arareori s-a invocate ca slaba performanta din sectorul public se leaga si de o salarizare care nu rasplateste performanta, fie intre persoane cu acelasi profil al slujbei si cu aceeasi vechime, fie intre compartimente diferite, slujbe diferite.

Exista o teorie a “salariului eficient”, care spune ca daca munca nu este rasplatita cum se cuvine randamentul scade. Aici se poate adauga si dimensiunea satisfactiei la locul de munca, a atmosferei in general, care sunt aspecte si ele relevante –desi mai complicate ca tratament. Oricum, sunt mai multe guverne care in ultimul deceniu au avut pe masa de lucru reforma salarizarii , care a trecut dintr-un mandat de guvernare la altul ca proiect in lucru.
Reforma salarizarii este necesara. Insa aceasta reforma este obligatoriu sa tina cont de resursele bugetului public.  Firesc este ca noua lege a salarizarii, ce este o reforma ampla, sa fie insotita de o evaluare temeinica privind sustinerea bugetara durabila. Oricat de merituoasa  ar fi o asemenea lege, daca ar insemna procente bune din PIB drept crestere la deficitul bugetar ar fi un non-starter.

Chiar o aplicare  esalonata a reformei  ar lovi echilibrul bugetar in masura in care reprezinta cheltuieli permanente  mult crescute ale bugetului public fara contrapartida pe parte de venituri.  Drept este ca o noua salarizare este de presupus ca ar insemna  o mai buna functionare a administratiei publice, o executie bugetara mai buna. Dar aceasta este o miza greu de pus in cifre cel putin pe termen imediat. Poti gandi si astfel: aplici legea partial si conditionata fiind de crestere economica, o eficienta mult ameliorata a cheltuielilor publice, care sa permita eliberarea de resurse pentru alte utilizari (aplicarea noi legi a salarizarii), colectare mai buna a taxelor si impozitelor avand in vedere ca nivelul de 27-27% din PIB venituri fiscale ne plaseaza la coada Uniunii din acest punct de vedere.

Este insa un pericol mare sa dai drumul la o asemenea lege, sa creezi asteptari mari la oameni, fara a avea fundamentare analitica si cifrica  serioasa, fara sa vezi daca ai resurse in bugetul public.

S-a vazut cum pasi de crestere a salariilor si schimbare de regim fiscal au dublat deficitul bugetar in mod brusc –in 2016 deficiitul este programat sa ajunga la 2,9% fata de cca 1,5% din PIB in 2015. Ce ne-am face cu o reforma a salarizarii care ar insemna sa zicem inca 5, sau 6% din PIB cheltuieli publice nu vremelnice (sunt date care sugereaza un asemenea impact daca nu am avea o aproape instantanee crestere de venituri fiscale si o alta dimensiune a aparatului birocratic –ipoteze ce sunt implauzibile).

 Daca Romania ar avea incasari fiscale cat de cat normale,ca in economii emergente vecine (adica 34-35% din PIB), ar fi  mai usor de aplicat o reforma a salarizarii; nici nu am mai sta cu subfinantare cronica a invatamantului si sanatatii, cu nivele de sub 4% din PIB pentru fiecare dintre aceste sectoare cheie pentru viata oamenilor, pentru economie, societate.

Ministrul de finante si ministrul muncii, cu cel al economiei si cel al dezvoltarii,  este bine sa discute foarte aplicat pe aceasta lege, sa se puna de acord tinand cont de forta bugetului public, starea economiei in ansamblu si contextul international. Iar la varful Guvernului trebuie sa se indice clar care sunt limitele ce nu pot fi trangresate in materie de luciditate, prudenta, stabilitate economica. Si nu pentru ca, altminteri, am avea dialog fracturat cu Comisia Europeana, ca am intra in procedura de deficit excesiv, etc.,  ci pentru ca ratiunea ne spune  sa nu dam drumul la vale unui bolovan greu de luat in brate, care ne poate strivi si obliga la inversari de masuri ce ar cauza bulversari economice si sociale.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
3080 vizualizari
  • 0 (2 voturi)    
    foarte corecta recomandarea (Duminică, 7 februarie 2016, 20:37)

    anonim3 [utilizator]

    Asa ar fi bine intr-o lume normala.
    Avem insa taria sa facem gradual ca Romania sa devina normala? Mai ales in conditiile in care frustrarile si nesigurantele noastre vor fi stimulate de politicieni si ziaristi sa ne comportam auto-destructiv.
    • -1 (1 vot)    
      analiza foarte superficiala asadar foarte gresita (Luni, 8 februarie 2016, 9:53)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui anonim3

      Romania are fonduri supradimensionate pentru guvernare chiar si in conditiile incasarilor bugetare deficitare dar unde se duc acesti bani?
      Pai bani se pierd pe 2 directii:
      1 - coruptie
      2 - aparat bugetar supradimensionat cu mult, cel putin dublu, mai ales pentru secolul in care traim
  • +1 (1 vot)    
    o idee (Duminică, 7 februarie 2016, 20:49)

    gogu49 [utilizator]

    Dle,in acest articol,spui bine,dar de ce nu gasiti solutiile cele mai bune cu colegii din breasla,din organismele in care ai tot functionat!?
    Pe noi populatia ne intereseaza sa aveti masuri si reglementari clare,actiuni hotarite de colectare a veniturilor la buget de la toti,nu numai de la cei saraci!?
    Ca ANAF-ul,Curtea de conturi,si multe instututii centrale,locale nu dijmuie clientelel politice si de gasca!!!!!
    De aici vine problema,ca nu se poate face nimica in tara cu cresterea lefurilor,pensiilor si nivelului de trai al romanului de rind platitor fidel de taxe si impozite la timp!
  • +1 (1 vot)    
    aiurea (Duminică, 7 februarie 2016, 21:35)

    Mazeta [utilizator]

    Orice împărțire (reformă) trebuie făcută pornind de la principii, nu de la bani.
  • +1 (3 voturi)    
    maririle salariale ar trebui conditionate! (Duminică, 7 februarie 2016, 21:38)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    odata, ca in privat, de performanta individuala -sunt sigur ca si la functiile publice se pot gasi indicatori de performanta individuala (de tipul"cate dosare a rezolvat pe luna", "cate a rezolvat bine, fara contestatii" etc) si odata cu "productivitatea"=performanta directiei si institutiei-unde iarasi se pot pune indicatori obiectivi, masurabili (nr proiecte realizate, sume atrase din fonduri europene, nr dosare, grad satisfactie public etc). si corelate si cu doi factori -cresterea economica si incasarile la bugete (desigur, fara abuzurile tip ANAF -arestam femeia cu patrunjel dar ne facem ca nu vedem returnarile abuzive de TVA de zeci de mil euro...).
    Asa, cu o lege organica, functionarii ar sti ca pot sa castige si mai bine daca se agita si individual dar si ca pot fi plafonati daca institutia per ansamblu nu functioneaza cum trebuie, din cauza amestectului politicului pana la nivelul de femeie de serviciu si pot face astfel presiuni si interne pt eficientizarea activitatii.
    Pt ca asa cum e acum, stiu cazuri concrete intr-un minister cand conducerea isi pune oamenii pana la min 30-40 % din pozitii, persoane care fie sunt incompetente, fie nu sunt "vazuti" pe la job, doar incaseaza salariul si in acelasi timp incarca pe restul cu munca in plus, ca sa suplineasca deficitul si nici nu permit cresterea salariilor. Si sunt sigur ca asa e peste tot, daca nu chiar mai rau.
    Daca s-ar face doar o curatire si s-ar da cei min 33 % frecatori de menta pusi de conduceri afara, ar fi spatiu de crestere salarii cu 33 % pt restul muncitori, nu?
    Plus cealalta stimulare, cu performanta...
    Loc este, dar deh, ne-am trezi brusc cu sute de mii de nepoti, lipitori de afise, amante etc pe drumuri...!
  • +1 (1 vot)    
    De dorit ar fi (Duminică, 7 februarie 2016, 23:48)

    mopsu [utilizator]

    ca acest securist sa fie el in primul rînd , reformat si dat afara , adica de la supt statul...
  • +1 (1 vot)    
    da, sunt (Duminică, 7 februarie 2016, 23:50)

    iuliusd [utilizator]

    sunt multe hibe ca ai fost matale MINISTRU, VICEPRESEDINTE ASF, PAREROLOG, PROFESOR UNIVERSITAR CATE SI MAI CATE...
    TOT TIMPU TI-AI DAT CU PAREREA DE PE MARGINE, CHIAR DACA AI HALIT DIN BANII STATULUI
  • 0 (0 voturi)    
    Daca statul nu ar fi parazitat de hoti (Luni, 8 februarie 2016, 9:51)

    ouyang [utilizator]

    pfoai ce economie am avea, nu? Ia fa tu curat la stat, nu-ti bate capul cu cate taxe iei. Toti asta vad taxe impozite bla bla sa jefuim tot romanasul cat mai bine ca dupa sa aruncam banii pe panselute. Citesti raportul curtii de conturi si te ingrozesti. bonusuri, prime, cadouri etc. ILEGALE. Viata buna la stat. Iti tot propui mariri si ti le dai. Nu-ti da nimeni peste mana ca esti hot. Curata-ti cotetul ala si o sa vezi cum creste si conformarea voluntara. Cat timp conduc porci procentul platititorilor de taxe inca e prea mare.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri