De ce este nevoie de o noua paradigma curriculara?

de Stefan Vlaston     HotNews.ro
Joi, 4 februarie 2016, 17:58 Actualitate | Opinii

Stefan Vlaston
Foto: Hotnews
S-a incins discutia privind o noua constructie curriculara pentru clasele V-VIII si ca unul care a contribuit la consultarile asupra acestei teme ma simt obligat sa fac unele precizari. Propunerea grupului celor sase membri (intre timp opt) are caracter de recomandare, nu de decizie. Decizia apartine institutiilor statului indrituite de lege sa ia decizii in acest domeniu.

Supararea celor de la ISE (Institutul de Stiinte ale Educatiei) este, in aceste conditii, de neinteles. Daca cei opt membri ai grupului au alta opinie si propunere, diferita de cele trei variante ale planului cadru avansate de ISE, unde-i crima?

Trebuia sa gandim cu totii la fel, sa ne ploconim fara vreo reactie in fata "operei" specialistilor de la ISE? Asa se intampla in timpul comunismului, de care speram sa fi scapat. Nu si mental.

Problema educatiei din Romania este ca de 26 de ani dezbatem, discutam, analizam, fara sa trecem la actiuni concrete.

Mai mult, fiecare ministru s-a simtit dator sa stearga cu buretele tot ce au realizat predecesorii, sa ia totul de la zero, ca in parabola mesterului Manole. Asa se face ca suntem tot acolo unde eram in 1990, incremeniti in cadrul curricular anterior anterior evenimentelor din decembrie 89.

Consecintele se stiu. Romania ocupa ultimul sau ultimele locuri in evaluarea PISA, promovarea la Bacalaureat este de 50%, in ultimii 10 ani 760.000 de elevi au parcurs liceul degeaba, n-au luat bacul sau nici nu s-au prezentat la acest examen.

Abandonul scolar creste alarmant an de an, in special la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, iar piata muncii reclama personal calificat, tipa dupa meseriasi necesari firmelor.

Ce sa facem, sa mai discutam inca vreo 3-5 ani ce avem de facut in educatie? Ce garantie avem ca viitorul ministru sau presedinte nu va lua totul de la capat si vom discuta iarasi ani buni, pana la venirea altor ministri, care vor relua iarasi totul de la zero, si tot asa?

Documentul generat de cei opt membri reprezinta o etapa noua in conceperea cadrului curricular, bazat pe urmatoarele principii:
- Mai multe grade de libertate la dispozitia scolii si a profesorilor, pentru a particulariza, adapta, adecva demersurile didactice la specificul comunitatii pe care o deservesc.
- Elevii trebuie sa scape de "Patul lui Procust" in care ii tine captivi un sistem administrativ care crede ca le stie pe toate. Trebuie sa-si aleaga singuri, cel putin la CDS (Curriculum la Dispozitia Scolii), acele discipline, module, activitati care sa fie conforme cu personalitatea, resursele, inclinatiile si talentele lor.
- Elevii de azi traiesc intr-o lume diferita de aceea in care au trait profesorii si parintii lor. Toate "icoanele" la care s-au inchinat maturii de azi nu mai sunt de actualitate pentru copiii lor. De intelegerea acestor lucruri depinde ca elevii sa vina "cu drag la scoala".
- Sunt necesare inca trei dimensiuni curriculare, practic-aplicativa, interdisciplinara si generatoare de invatare continua.

Acestea sunt aproape absente azi, iar dimensiunea conceptual teoretica este populata cu termeni precum: climax, hidroserie, concurenta interspecifica, ecogeneza, xeroserie, eceza, reactie biocenotica, omniscient, artefact, eponim, perspectiva auctoriala, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector, concepte care descriu procese ce se invata la facultate.

- Dimensiunea interdisciplinara presupune ca disciplinele sa se spijine unele pe altele, la toate sa fie folosit computerul, exprimarea corecta scrisa si orala, matematica si informatica sa conlucreze, etc.

O disciplina agregat este educatia pentru societate, raspunzatoare de obtinerea urmatoarelor competente din profilul absolventului de clasa a VIII-a: Sa cunoasca regulile de convietuire sociala si democratica
  • Sa cunoasca aspecte juridice, financiare, economice, esentiale
  • Sa aiba o scara de valori bazata pe drepturile si obligatiile cetatenesti, sa-si defineasca propriile atitudini fata de mediul social, economic, politic
  • Sa aiba capacitatea sa-si managerizeze propria cariera profesionala si sociala
  • Sa-si cunoasca propriile aptitudini si potentiale, sa le exploateze in folosul propriu si al societatii
  • Sa posede abilitati de gandire critica, creativitate, initiativa, lucru in echipa, adaptare la situatii noi si/sau extreme.
O emotie puternica a starnit disparitia istoriei din planul cadru propus de cei opt membri ai grupului. Logica a fost: elevii sa invete din istorie, nu istorie cronologica, care se uita foarte repede.

O serie de module incorporate in disciplina "educatie pentru societate" preiau istoria intr-o maniera transversala: "De la sisteme autocratice la sisteme democratice", "Istoria sistemelor economice", "Istoria razboaielor", "Istoria Artelor", "Istoria Religiilor", "Istoria migratiilor", etc.

Specialistii in istorie sunt chemati sa decida modulele ce-ar trebui studiate in cei patru ani de gimnaziu si inca patru de liceu. Membrii grupului au exemplificat doar, majoritatea sunt profesori de matematica si informatica.

Nimic nu opreste scoala sa organizeze la CDS cursuri de istorie, asa cum isi doresc elevii.

Daca am aduna dorintele profesorilor relative la materiile pe care le predau am ajunge la un program scolar saptamanal de 40 de ore, evident imposibil. Nu poate fi pusa la indoiala buna-intentie a grupului in tot acest demers, timpul si energia consumate.

Celor care ridica acum piatra impotriva membrilor acestui grup le reamintim ca ei au propus ce au crezut ca este bine pentru invatamant.

Si faptul de a gandi cu propria inteligenta reprezinta un delict?


Citeste mai multe despre   











Iohannis a declarat "Luptator pentru Victoria Revolutiei" un ofiter care a intrat cu TAB-ul in manifestantii din decembrie 89

Fostul sef SPP Dumitru Venicius Iliescu, adus cu mandat la DNA acum nici 2 ani, a primit de la presedintele Klaus Iohannis titlul de "Luptator cu Rol Determinant" in 1989, alaturi de alte 545 de persoane.
2541 vizualizari
  • -4 (12 voturi)    
    PMP (Joi, 4 februarie 2016, 18:19)

    Mazeta [utilizator]

    Domnul Ștefan Vlaston, lider marcant al Partidului Mișcarea Populară, vrea să pună în practică celebra învățătură a șefului: "Prea mulți filosofi, dar prea puțini ospătari și tinichigiii".
    • +4 (8 voturi)    
      Curaj Mazeta (Joi, 4 februarie 2016, 18:55)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Evident poti scrie mai mult de 2,5 randuri despre constructia curriculara pentru clasele V-VIII
      • +2 (2 voturi)    
        e supărat (Joi, 4 februarie 2016, 21:03)

        anonimicus [utilizator] i-a raspuns lui ty

        pentru că lipsesc din platforma cadru sau cadrul platformă două lucruri:
        - limba rusă
        - istoria PCUS
    • +1 (1 vot)    
      Fara politica (Joi, 4 februarie 2016, 21:47)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Domnul Vlaston atunci cand nu e vorba despre politica are idei bune si scrie articole bune. Cand e vorba de politica, e fix pe dos. Aici e despre educatie, chiar scrie bine ce scrie.
  • +3 (3 voturi)    
    revoluţia continuă - visul lui Troţki (Joi, 4 februarie 2016, 19:15)

    IoanaMunteanu1 [anonim]

    Domnule Vlaston, am mai încercat şi cu alte prilejuri să pătrund prin carcasa prea marii încrederi în dreptatea dumneavoastră şi nu am reuşit. Poate de astă dată veţi lua aminte la cîteva detalii.
    Nu discut situaţia disciplinelor realiste pentru că nu mă pricep. De aceea nu înţeleg nici pentru care motiv disciplinele umaniste sînt reformate continuu de persoane cu o formaţie realistă. Nu mai amintesc de situaţia scandaloasă în care doriţi să împingeţi studiul limbii latine - disciplină prin excelenţă "integratoare", care poate da unui elev o perspectivă largă asupra tuturor domeniilor umaniste. Nu discut nici despre faptul că româna şi limbile străine sînt într-o postură vădit dezavantajată în raport cu studiile realiste. E limpede că grupul dumneavoastră nu vede alt rost al orelor de română în afară formării abilităţii de a comunica. (Bun, aşa să fie, să comunicăm, dar se va naşte îndată întrebarea: "CE?", "ce să comunicăm, stimate domnule profesor?". Ca să ai ce comunica, trebuie să ai o structură spirituală consistentă, pe care numai cunoaşterea literaturii, a limbii materne, a istoriei naţionale şi universale ţi-o poate da.)
    Vreau să vă spun că accentul nefiresc de puternic pus asupra "educaţiei pentru societate" este rezultatul plierii conformiste la ceea ce dumneavoastră socotiţi că este spiritul veacului. Domnule Vlaston, tot ceea ce este cuprins sub această rubrică încarcă inutil programul elevilor, lipsindu-i de cultura generală şi orizontul spiritual atît de necesare în ciclul gimnazial! Tot ceea ce este cuprins sub această rubrică poate fi învăţat fain-frumos la tradiţionala oră de Dirigenţie, precum şi la alte ore "tradiţionale", inclusiv la cele de Latină! Nu este nevoie de această tevatură care nu face decît să destructureze minţile fragede, fără a împinge mai departe nici cunoaşterea, nici formarea bunelor moravuri cetăţeneşti.
    Împrospătaţi manualele, aduceţi profesori bine pregătiţi şi talentaţi (plătiţi civilizat, fireşte) şi reforma-i gata!
  • 0 (2 voturi)    
    Realitatea din teritoriu (Joi, 4 februarie 2016, 20:44)

    StelianCiobanu [anonim]

    Sa mearga cei care contesta aceste lucruri domnule Vlaston la tara si sa ia pulsul copilului mediu de acolo. Eu cred ca multi de prin ministere isi iau reperele gresit. Nu liceele-scolile de elita sunt relevante. Ne intereseaza sa avem o tara cu oameni bine educati, care reusesc sa inteleaga lucruri elementare si nu 5% experti si restul lipsiti de cunostinte elementare pentru simplu motiv ca o curicula idioata a reusit sa-i faca sa urasca tot ce e scoala. As vrea cei care contesta viziunea dumneavoastra sa dea un test la istorie sa vedem cat isi mai amintesc din toate acele date pe care le-am invatat acum 30-40 de ani la scoala comunista. A facut cineva o statistica cat din ceea ce se invata la scolile noastre se fixeaza in memoria de lunga durata? Pana si foarte multi profesori lasa elevii sa copieze ca isi dau seama ca nu ai cum sa inveti toate acele detalii nerelevante care nu iti dezvolta rationamentul ci doar te fac sa urasti scoala.
    Apreciez ca viziunea dumneavoastra promoveaza dezvoltarea gandirii si rationamentului. Dar cum sa putem sa schimbam sistemul cand foarte multi din sistem nu au minimum de rationament? (Vezi cazul Geoana cu flacara violet sau cum au cautat-o cei din SPP si Procuratura Generala pe Elodia cu o masinarie care detecta urmele de ADN din elicopter etc). Citesti si te intrebi de fapt ce IQ au cei ce conduc aceasta tara.
    http://www.cotidianul.ro/elodia-a-fost-cautata-cu-un-aparat-de-gasit-mingi-de-golf-210761/
  • 0 (2 voturi)    
    ce rusine! (Joi, 4 februarie 2016, 21:14)

    T-Ora [utilizator]

    De ce este nevoie de o ADEVARATA reforma?
    Pentru ca profesori de liceu sa nu mai scrie:

    "Daca cei opt membri ai grupului au alta opinie si propunere, diferita de "

    "DIFERITE" domle, ca sunt doua!

    Inca o data "felicitari" celor care se lauda cu formarea olimpicilor si sprijina profesori agramati care nici macar un articol gandit si corectat nu sunt capabili sa scrie corect.
    Cum s-ar descurca asemenea profesori la o dictare -surpriza? Ar trece testele alea la care suntem pe ultimul loc in Europa?
    Ce rusine!

    PS "Abandonul scolar creste alarmant an de an, in special la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a"

    Abandonul scolar va fi acelasi si daca matematica face casa cu informatica si istoria este bagata in nu stiu ce " demers pedagogic". Nu aste e cauza, ci saracia ( in primul rand), indiferenta profesorilor, scarba fata de scoala cu profesori agramati.
    Scapati de toate astea si abandonul scolar va diminua. Restul e bla-bla-bla.
  • 0 (0 voturi)    
    E o opinie, nu 8 (Joi, 4 februarie 2016, 22:12)

    AdrianBorza [utilizator]

    Pentru ca e vorba de opinie comuna a celor 8.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version