Drumul spre o noua ordine fiscala. Despre Normele metodologice ale Codului Fiscal

de Elena Trifa     Manager Deloitte
Joi, 28 ianuarie 2016, 15:15 Actualitate | Opinii

Elena Trifa, Manager Deloitte
Foto: Hotnews
Recent, un amic al meu care trece printr-o reforma majora a vietii sale profesionale postase pe Facebook un citat dintr-un celebru guru contemporan care spunea cam asa "Toate schimbarile majore sunt precedate de haos". Nu stiu daca aceasta cugetare intra in categoria adevarurilor general valabile, insa pare sa se potriveasca precum o manusa fiscalitatii noastre proaspat reformata. De la 1 ianuarie 2016 avem un nou Cod Fiscal, a carui rescriere a implicat ani de eforturi nu doar din partea autoritatilor, ci si din partea mediului de afaceri, care s-a implicat de o maniera activa prin propunerile aduse la masa de discutie.  De curand au fost publicate si Normele Metodologice de aplicare a acestui nou Cod Fiscal. Nici nu s-a uscat bine tusul Monitorului Oficial in care au fost publicate ca deja au inceput sa curga discutiile, scriiturile si evenimentele pe seama lor.

  • De o maniera simplista, la o prima vedere, as putea spune ca normele metodologice par rezultatul unui demers grabit

Forma lor vine sa completeze si sa clarifice prevederile Codului Fiscal, iar structura lor o gasesc ca fiind una mai cursiva decat forma anterioara. Din pacate insa, in ceea ce priveste anumite aspecte, se impune o slefuire, avand in vedere o palpare superficiala si insuficienta a fondului, la acest moment.  

Majoritatea normelor nu fac altceva decat sa preia substantial din continutul predecesoarelor – nu este un lucru de mirare avand in vedere ca vorbim de lucruri testate vreme indelungata in practica de zi cu zi a fiscalitatii. In ceea ce priveste modificarile propriu-zise, as zice ca acestea pot fi impartite in trei categorii majore in functie de aportul lor de valoare adaugata in lamurirea anumitor tratamente fiscale: norme clarificatoare, norme confuzante si norme indelung asteptate, dar lipsind cu desavarsire.

Prima astfel de categorie de norme vine sa clarifice anumite aspecte, cum ar fi definirea notiunii de control utilizata in stabilirea afilierii dintre anumite persoane, definirea tranzactiei fara scop economic (fara sa existe insa niste indicatii/directii suplimentare cu privire la cum trebuie sa motiveze inspectorii fiscali recalificarea sau refuzul luarii in considerare a unei tranzactii), definirea notiunii de "activitate economica" in scop de taxe locale si exemplificarea acesteia sau exemplificarea tipurilor de costuri ce se pot deduce din veniturile din dobanzi obtinute de nerezidenti, ce cad sub incidenta impozitului cu retinere la sursa in Romania, iar lista poate continua.

Am apreciat deschiderea autoritatilor catre clarificarea tratamentelor fiscale aferente unor operatiuni particulare ale anumitor industrii care nu sunt chiar lesne de inteles, daca nu esti un cunoscator al domeniului (imi vine imediat in minte situatia medicamentelor care fac obiectul unui contract de tip cost-volum-rezultat si interpretarea din perspectiva TVA).

  • In categoria "norme confuzante" sau cel putin derutante sunt cele care par sa nu fie pe aceeasi lungime de unda cu scriptele Codului Fiscal

 Sa luam exemplul cazul impozitului pe autoturismele care fac obiectul contractelor de leasing financiar. In timp ce Codul Fiscal mentioneaza faptul ca locatorul are obligatia depunerii declaratiei fiscale in termen de 30 de zile de la data intrarii bunului in posesia sa, asa cum este ea confirmata prin documentele aferente, firul narativ al normelor reda o poveste usor derutanta. Potrivit normelor, la incheierea contractului de leasing financiar locatarul are obligatia depunerii declaratiei fiscale, insotita desigur de o copie a acestui contract. Deci, draga, locatar, ai inteles cand trebuie sa depui declaratia fiscala, da?  

Sau mentiunea delicioasa potrivit careia baza de impozitare in cadrul produselor alimentare al caror termen de consum a expirat si care au fost donate unor organizatii fara scop patrimonial este zero. Deci, in cazul ipotetic in care asa ceva este deopotriva legal si moral, alimentele expirate donate in scop social/filantropic unei case de copii au baza de impozitare zero din perspectiva TVA, in timp ce o cutie de vopsea cu termen de expirare depasit si care este donata aceleiasi case de copii nu mai beneficiaza de un tratament fiscal similar. Am incredere ca totusi aceste defecte de logica se vor corecta intr-un viitor apropiat.

Din categoria normelor asteptate, dar nematerializate fac parte clarificarile cu privire la conditiile de deductibilitate a costurilor cu serviciile de consultanta si management ori procedura de impozitare a persoanelor juridice straine care au locul efectiv al managementului in Romania (exemplul societatilor de holding infiintate in diverse jurisdictii straine, dar conduse in fapt din Romania). Iar acestea sunt doar niste exemple punctuale dintr-o lista mai lunga.    

  • Gura targului vorbeste deja ca Normele Metodologice ar urma sa sufere noi modificari cat de curand, undeva prin februarie

Mi-ar placea sa cred ca noul proces de coafare legislativa va fi unul mai asezat si mai putin precipitat ca turul de forta din decembrie.

Se zice ca atitudinea determina altitudinea. Probabil asta se aplica si in cazul amicului meu cel-nu-tocmai-fericit-astazi, pentru care lucrurile vor intra, in cele din urma, pe un fagas. Si sunt sigura ca la fel se va intampla si in cazul fiscalitatii noastre, care de ceva vreme isi asterne un nou drum. Sa speram ca mai putin sinuos si imprevizibil pentru noi toti cei care o insotim. 

N. Red. Intertitlurile apartin redactiei. Ele fac parte din textul transmis HotNews.


Citeste mai multe despre   









4547 vizualizari
  • +5 (5 voturi)    
    Eu zic (Joi, 28 ianuarie 2016, 15:24)

    Lucian_Mares [utilizator]

    sa schimbati codul fiscal o data pe luna. Nu de alta, dar se plictisesc contabilii.
  • +2 (2 voturi)    
    Buna ziua, (Joi, 28 ianuarie 2016, 15:39)

    lucyan [utilizator]

    daca tot ati adus vorba de reglementarile noului cod fiscal, as avea si eu o intrebare referitoare la impozitul pe teren la persoane fizice. Concret, eu am carte funciara in care am trecut 247 metri patrati teren curti si constructii si 285 teren arabil, in total 532 metri, platind pana acum impozitul dupa aceste categorii de folosinta. Anul trecut am platit impozit teren cam 120 lei, anul asta am intrebat la primarie si am de plata 330 lei numai la teren. Cand am intrebat de ce asa mult mi s-a spus ca s-au marit valorile impozabile, de la 5250 lei la 6000 lei ha, in oras, ca se plateste impozit si la terenul de sub constructie, lucruri pe care le-am inteles si de prin presa scrisa si vorbita. ce n-am inteles este de ce acum platesc tot terenul , adica 532 metri patrati, ca teren curti si constructii, cei 285 arabili, unde valoarea de impozitare era de 21 lei, au disoarut ca prin minune.Este posibil ca noul cod fiscal sa prevada asa ceva, am vazut ca este un articol cu ceva asemanator, dar am crezut ca se refera la cei care nu au carti funciare si au declarate suprafete mici la curti constructii, dar mi s-a explicat ca pe langa terenul care figureaza la curti si constructii in cartea funciara sau la registrul agricol de la primarie, inca 400 metri de la alta categorie de folosinta, in cazul meu arabil, vor fi tecuti tot la curti si constructii. Este legal asa ceva? Cartea funciara nu mai are nici o valoare? Tot codul fiscal prevede ca impozitele la teren se vor plati in functie de categoria de folosinta, rangul orasului, etc., ca schimbarea categoriei de folosinta se face la cererea proprioetarului pe baza unei declartii si insotita de documente justificative... Cum este pana la urma?
    Vad ca nici o televiziune sau ziar nu au dat importanta acestui aspect, toti ne-au spus ca impozitele nu vor creste mult sau chiar vor scadea in unele zone, in cazul apartamentelor, ca la case vor creste semnificativ daca sunt si sedii de firme, dar in rest cresterea nu este asa mare.
    • 0 (0 voturi)    
      Ref impozite (Vineri, 29 ianuarie 2016, 19:46)

      imm [utilizator] i-a raspuns lui lucyan

      Impozitarea terenurilor arabile nu schimba încadrarea juridică a terenului. Se schimba doar modul de impozitare. Deși in acte (titlu de proprietate, act de vânzare cumpărare' etc.) terenul are o anumită categorie de folosința, care este înregistrată in evidentele oficiilor de cadastru județene, fiscal treaba sta diferit. Ai teren arabil in suprafața de 1000 mp, pentru 400 mp plătești ca si cum ar fi de alta categorie, respectiv curți-construcții, pentru diferența de 600 mp plătești corespunzător categoriei de folosința din actele de proprietate.trebuie ținut cont de faptul ca daca ai 3 terenuri de cate 1000 de metri , nu se aplica acest calcul pentru fiecare parcela in parte, ci se cumulează supratele si pentru 400 mp din 3000 mp plătești " curți-contstructii" si pentru restul conform categoriei de folosința din acte. Am auzit ca sunt primarii care nu au citit si acest articol si aplica acest calcul pentru fiecare parcela in parte. Oricum, acest cod fiscal a fost făcut pentru anumite categorii de "contribuabili" care beneficiază din plin de noile prevederi.
  • +3 (3 voturi)    
    asmutim tara la coruptie ? (Joi, 28 ianuarie 2016, 17:16)

    nedumeritul [utilizator]

    asa cum am presupus in noile Norme metodologice de aplicare ale Codului Fiscal a crescut numarul si amploarea spatiilor lasate libere pentru interpretare.
    Abuzurile si spaga vor creste indiferent de eforturile celor care lupta impotriva coruptiei. Cei care asmut tara la coruptie sunt inca la butoane....
  • +2 (2 voturi)    
    O parere (Vineri, 29 ianuarie 2016, 14:47)

    Bubico [utilizator]

    Mi se pare ca doamna economist e foarte draguta!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri