Acoperitii din justitie. O tragi-comedie la nivel inalt

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 20 ianuarie 2016, 21:58 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Probe, indicii sau macar un singur caz din miile de magistrati din Romania care sa depuna marturie ca ofiterii au inceput o vasta retea de racolare in justitie nu avem. N-a iesit pana azi unul sa zica: stimati cetateni, m-am trezit intr-o dimineata la birou cu Gigel de la SRI care mi-a propus sa incalc legea, dar l-am invitat politicos afara. Magistratii care vad peste tot acoperiti nu pot indica o astfel de situatie, vreo sentinta scrisa la comanda sau ceva palpabil. Dar problema este serioasa. Nu iese fum fara ceva foc.

Magistratii n-au prea inteles ce inseamna “campul tactic” din justitie despre care vorbea generalul Dumbrava. Printre procurori se vorbeste ca unii colegi magistrati au ajuns “divizia penala a SRI”. Exista apoi o nemultumire reala printre unii magistrati ca serviciile cauta sa impuna solutii etc. Dar, inca o data, nu avem cazuri clare, doar  nemultumiri exprimate in particular. Adaugati la toate astea tentatia sefilor de servicii (Melescanu, Maior, Helvig) de a juca politic. Avem, deci, motive sa strambam din nas.

Judecatorul Horatiu Dumbrava (membru CSM) a adresat presedintiei inca de pe vremea lui Traian Basescu solicitarea de a verifica prin CSAT toti magistratii Romaniei pentru a stabili daca exista acoperiti printre ei. Pe de-o parte,  avem de-a face cu o solicitare perfect legitima. Legea le cere judecatorilor si procurorilor sa declare daca sunt acoperiti, iar cineva mai trebuie sa si verifice.

Pe de alta parte, cand ridici problema verificarii tuturor magistratilor, inseamna ca dispui de indicii puternice ca magistratura musteste de acoperiti. Altfel, daca o faci doar pentru ca urla Antena 3 si toti avocatii borfasilor din politica si presa, nu e bine. Dar, in final tot a obtinut ceva. Gestul n-a fost complet gratuit. Am aflat oficial ca de fapt nimeni nu prea verifica pe bune ce-i cu acoperitii din justitie, daca sunt etc.

In fine, dupa doi ani de suspans, serviciile comunica in sila, prin intermediul CSAT, ca s-au uitat bine prin tribunale si judecatorii si n-au gasit nimic, nada, zero. Pentru Dana Garbovan, de pilda, de la UNJR, raspunsul CSAT  reprezinta inca un motiv de suspiciune si solicita publicarea hotararilor "in baza carora serviciile secrete sunt implicate in justitie sa devina publice".

In mod normal, povestea s-ar fi inchis aici, dar in scena isi face intrarea renumitul Dan Mihalache. Sefui cancelariei prezidentiale contrazice spectaculos chiar institutia la care lucreaza, adica presedintia.
V-am pacalit cu raspunsul CSAT, zice Mihalache, institutia asta nu poate verifica nimic, nu poate umbla dupa 23 de mii de magistrati. Ca sa le scoata si mai rau ochii din cap magistratilor oricum gata isterizati, Mihalache adauga precizarea ca are dubiile lui asupra acestei proceduri de verificare.

Foarte corecte observatii, dar rareori s-a mai vazut un sef al vreunei administratii prezidentiale din lumea asta pacalind senin publicul pe subiecte de siguranta nationala Stiti, cand v-am spus ca nu sunt acoperiti printre magistrati, ne tavaleam la Cotroceni de ras. Nu prea credem nici noi in povestea serviciilor, deci nu luati de buna vrajeala CSAT. Stupoare generala.

Si nebunia o ia de la capat. "Ca atare, pe o voce ni se spune ca s-au facut verificari, pe alta ni se spune ca nu exista capacitati de a face verificari. Dubiile exprimate public de un oficial de asemenea grad vis a vis de incapacitatea CSAT de a face verificari efective nu fac altceva decat sa sporeasca confuzia si suspiciunile in spatiul public ca justitia este influentata de serviciile secrete, fapt ce contravine principiilor fundamentale ale democratiei", se arata intr-un nou comunicat al UNJR, care primeste apa la moara tocmai cand magistratii credeau ca au ajuns intr-o fundatura.

Daca a zis ceva corect Mihalache a fost sugestia ca unii magistrati sunt in campanie electorala. Prin toamna au loc alegeri la CSM, iar tema "acoperitilor" face ravagii printre magistrati, cum s-a intins si in presa.

Suntem indreptatiti sa punem in discutie functionarea sistemului? Desigur. Dar solutia o cunoastem si este una singura: intarirea mecanismelor civile de control si mai putina conspiratie. Faptul ca niste magistrati someaza serviciile sa-si scoata acoperitii la raport pentru a tipa apoi ca sunt mintiti intretinand paranoia publica nu se cheama control civil. Sunt demersuri partial oneste, partial interesate. Ineficiente, cu siguranta. Nu ajuta, nu lamuresc nimic, ci sporesc confuzia generala.

Din pacate, mecanismele civile de control, comisiile parlamentare, nu functioneaza. Mai mult, ele par in totalitate la dispozitia celor pe care ar trebui sa-i verifice. Parlamentarii, partidele, liderii politici s-au predat cu totul, au abdicat complet de la rolul lor. Pe de-o parte i-a evacuat publicul de la butoane, pe de alta parte s-au recuzat singuri de frica anchetelor.

Evident, sistemul democratic de checks and balances in privinta implicarii serviciilor in politica, justitei sau presa s-a distorsionat in ultimii ani. Dar asta in primul rand din vina politicienilor slabi, vulnerabili si din cauza marilor partide facute praf si pulbere de cancerul coruptiei.

Atmosfera de suspiciune generala in care traim azi li se datoreaza in primul rand lor. Ei au sadit si cultivat samanta neincrederii in institutiile cheie care au dus in acesti ani lupta impotriva coruptiei, dar tot ei s-au dat la o parte din calea serviciilor cand acestea au cucerit tot mai multa putere. Ei, politicienii, au jefuit tara asta pana ce aproape ca au distrus increderea publicului in democratie si tot ei se plang azi ca democratia a fost confiscata de o forta teribila care scapa controlului democratic.

Din toate aceste motive, ei, expiratii Romaniei, trebuie inlocuiti cu totul prin vot si implicarea noastra continua. Altfel nu putem recladi increderea in institutii, in democratie si nu vom putea reda puterea celor care trebuie sa o exercite in mod legitim, adica unor politicieni pe cat posibil onesti si preocupati de interesul public.

Cand vom avea partide si o presa ceva mai curate vom avea o sansa sa iesim din paranoia, teorii conspirationiste iar comedia asta de prost gust va lua, poate, sfarsit.










10361 vizualizari
  • +1 (7 voturi)    
    mazeta e sigur acoperit de KGB (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 22:09)

    un domn [utilizator]

    restul...sunt can can...intr o societate normala..uriesiesie care ste in Strategia de Aparare a Romaniei o amenintare, nu e scoasa in Suturi din Romania..de ce ne mai intrebam daca in justitie sunt acoperiti ? KGB ul a venit in decembri 1989..ca turiati...de ce nu au plecat la casele lor ?
    • +4 (8 voturi)    
      hm (Joi, 21 ianuarie 2016, 9:54)

      aristotel [anonim] i-a raspuns lui un domn

      extras din articol: - "Dar solutia o cunoastem si este una singura: intarirea mecanismelor civile de control si mai putina conspiratie".

      Aici ar fi cateva chestii de spus:
      - 1. referitor la "natura raportului juridic de munca al judecatorilor si procurorilor" - adica mai pe intelesul tuturor, oamenii astia au un contract de munca pentru serviciile prestate ? au un capitol in contractul lor de munca care spune cum se reglementeaza activitatea lor? li se aplica sau nu statutul functionarilor publici? magistratii au nevoie de asigurari profesionale? ii obliga cineva sa aiba asa ceva? sau atunci cand dai rasol si plateste statul daune te faci ca nu vezi????

      -2. magistratii sunt o categorie distincta de personal care exercita puterea judecatoreasca, ce isi desfasoara activitatea in temeiul unui raport de munca sui-generis (asa zice literatura de specialitate).Curtea Constituionala ce spune despre felul in care se intampla lucrurile astea cu acoperirea si dezvelirea ???????

      de unde se nasc cateva intrebari:

      - oamenii astia(magistratii) pot sa aiba un contract de munca prin care sa li se introduca si prevederea ca NU au voie anumite chestiuni (inclusiv astea cu acoperirea,descoperirea, invelirea si dezvelirea) si sa fie obligati sa aiba " liability insurance" ?

      - daca tot suntem intr-o mare dilema de ce nu are nimeni o urma de :cojones" si sa-i puna pe toti cei 23.000 de magistrati sa dea usurel o declaratie pe proprie raspundere ca NU fac si nu au facut una si alta ?
      • -1 (7 voturi)    
        Magistratii dau, dupa cum cere legea, (Joi, 21 ianuarie 2016, 10:45)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui aristotel

        o declaratie pe propria raspundere ca nu fac parte din structuri. Probabil asta au verificat institutiile carora li s-a adresat CSAT-ul in cauza, daca s-au dat declaratiile respective. Demersul este insa vax albina: 1. cine face parte din structuri nu are voie sa se autodesconspire, orice ar fi 2. structurile n-au voie sa-i desconspire, orice ar fi. Asa ca vorbim vorbe. Mihalache a pus punctul pe i si bine a facut, legile din sistem sunt proaste si nimeni nu poate verifica in mod real cum stau lucrurile, de fapt.
        • +3 (5 voturi)    
          probabil (Joi, 21 ianuarie 2016, 11:33)

          aristotel [anonim] i-a raspuns lui dbdb

          ca ceea ce presupuneti dvs ( eu asta inteleg) este ca "structurile" sunt o masa amorfa,continua si fara margini evidente.
          un fel de gaura neagra.

          cel prins in gaura neagra nu poate sa emita lumina ,gaura neagra la randul ei nu emite lumina de nici un fel.( cu toate astea cateva lanterne au aparut si tot apar iar discutii au fost si sunt pe tema asta). luminile alea care apar sfideaza gaura neagra si statul de drept, nu-i asa, deci e normal sa se nasca intrebari.

          dupa cum spuneti dvs "ca sa nu vorbim vorbe" , mai bine dormim si maine va fi mai putin frig decat astazi, asta inteleg ca propuneti.

          un dolce far niente la umba caruia "să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale"

          sunteti tragicomic.

          ma tem ( parerea mea asta este ) ca:
          1. legile nu exista ( nu ca sunt proaste- nu exista si asa cum am sugerat nu vad natura raportului juridic al magistratului intr-o forma corect reglementata si aici Curtea Constitutionala ar trebui sa iasa si sa vorbeasca clar si raspicat, nu in coada de peste)
          si
          2."sistemul " despre care vorbiti este in formare - cu alte cuvinte inca nu avem un sistem democratic si functional corespunzator unui stat de drept, inca.

          haideti sa vedem daca raportul MCV va fi unul favorabil , asa cum "crede" dl Mihalache.

          http://www.agerpres.ro/politica/2016/01/19/mihalache-cred-ca-raportul-mcv-va-fi-unul-favorabil-13-10-58
  • +14 (14 voturi)    
    cer scuze, (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 22:20)

    victor L [utilizator]

    dar nu se spune "Nu iese foc fara ceva fum", ci "nu iese fum fara foc".
    Apoi, daca la scatoalca asta ("Judecatorul Horatiu Dumbrava (membru CSM) a adresat presedintiei inca de pe vremea lui Traian Basescu solicitarea de a verifica prin CSAT toti magistratii Romaniei") ati fi adugat ca Melescanu a refuzat sa-i spuna piratului despre ofiterii acoperiti, cind a fost vorba de Ponta, ati fi fost un ziarist corect.
    Pe cind despre acoperitii din mass media?
  • +5 (5 voturi)    
    O groaza de "agenti" ies la iveala (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 22:42)

    pardalian [utilizator]

    Oare SRI-ul scartaie? Ce serviciu e ala care pierde agenti ca pe umbrele?
  • +10 (10 voturi)    
    magistratura musteste de incompetenta (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 23:13)

    mnicku [anonim]

    pe linga cei "acoperiti" discret sau nu. In magistratura sint salarii destul de mari dar fara reversul medaliei si anume raspunderea magistratilor pt hotaririle date in dosare, cea ce nu-i normal.

    Nu am vazut din partea judecatorilor proteste pt ca parlamentul sa emita legi clare astfel incit sa existe o practica unitara peste tot in RO.
    De ce le convine situatia asta?

    Situatia e mai grava decit se vede la prima vedere. Daca se descopera doar citiva judecatori "acoperiti" toate solutiile date de acei judecatori devin nule de drept + anchetarea penala a acelor judecatori . Ori aceasta situatie se vrea sa se evite . Ei sint deja pe sens interzis si n-au marsarier.

    Ma indoiesc ca toti judecatorii sint curati, tocmai iesiti de la Nufarul, spalati, apretati si calcati. Verificarea magistratilor acoperiti se poate face in citeva zile pe baza compararii cnp-urilor.

    Problema este ca nu se vrea
  • +9 (9 voturi)    
    Nu exista agenti acoperiti (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 23:52)

    Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

    ci numai hoti ce se tem sa fie descoperiti.
  • +5 (5 voturi)    
    Maestre... (Joi, 21 ianuarie 2016, 1:04)

    Daniel [anonim]

    ...cred ca ati vrut sa spuneti ca "nu iese fum fara ceva foc"...parca asa era vorba!
  • +6 (6 voturi)    
    Nu e chiar asa... (Joi, 21 ianuarie 2016, 6:58)

    zarzarea [utilizator]

    Adica, da, sunt de acord ca avem o clasa politica mizerbaila, sunt de acord ca nici magistratii nu sunt mai breji, insa, din pacate, nu putem crede ca securitatea este alba ca laptele intr-o tara de corupti.

    Din pacate, mare parte din problemele acestei tari au fost generate de securitate.

    Pai, scuzati-ma, de ce nu s-a dat publicitatii de catre securitate, marile acte de coruptie? De ce se face sustinere politica din partea SRI pentru unul sau altul?

    Deci, cine lasa politicienii sa se lafaie in coruptie?

    Sa ne intelegem, securitatea isi da acordul pentru foarte multi canditati politici din Romania.

    Sunt de acord ca politica este corupta, insa, securitatea noastra interna este cu mult mai corupta.

    Din fericire, exista inca interes din partea americanilor pentru noi, si din fericire, poporul asta s-a saturat de rusi pana in maduva oaselor.
    • +3 (3 voturi)    
      Plus, plus, plus (Joi, 21 ianuarie 2016, 10:08)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui zarzarea

      si iar plus, acest lucru ar trebui repetat zilnic de toata massmedia, la fel ca acum douazeci de ani , cu sobolanul rozaliu....Dar, care massmedia ?
  • +5 (9 voturi)    
    Propaganda Institutiilor de forta! (Joi, 21 ianuarie 2016, 8:30)

    gica [anonim]

    Sa arunci toata vina coruptiei pe Politic,se numeste blasfemie! Mai crede cineva ca este posibila coruptia la nivel inalt,fara implicarea Institutiilor de forta?
  • +5 (5 voturi)    
    buna gluma cu marturia.. (Joi, 21 ianuarie 2016, 9:06)

    Nika [anonim]

    Daca aveti impresia ca un acoperit se descopera prin simpla marturie a unuia sau altuia atunci cred ca vorbim de pe paliere diferite!
    Daca s-ar face asa de usor astfel de desconspirari nu s-ar mai numi serviciu secret, ci departament de resurse umane de la Glina pe partea dreapta!
    Si da, magistratii pot indica destul de usor o situatie sau alta, dar credeti ca o pot face invingand teama de a fi maziliti in vreun fel sau altul?
    Securitatea si-a construit ,,autoritatea'' pe teama, dar si cu complicitatea sistemului pe care l-a infiltrat incepand cu portarul, de altfel, un post foarte bun pentru observatii!!!.
    Chiar asa de naivi ii credeti pe cititori d-le Tapalaga?
    Incercati o analiza prin demonizarea unor perceptii si diminuarea importantei fenomenului. Oare credeti ca ne este straina o astfel de incercare?
  • +1 (5 voturi)    
    Ba se poate... (Joi, 21 ianuarie 2016, 10:19)

    conu acopericiu [anonim]

    De ce sa nu se poata verifica 23000 de magistrati?! Presupun ca serviciile au si ele o baza de date in care exista si locul de munca...Deci un simplu filtru excel poate sa arate lista tuturor acoperitilor dintr-un domeniu. Nu cred ca nu exista acoperiti deci suspicionez o minciuna si o abureala in toata treaba asta.
    Sa nu-mi zica mie cineva ca nu exista o evidenta electronica a tuturor colaboratorilor dar au aparatura sofisticata...
    • 0 (2 voturi)    
      SERIOS? (Joi, 21 ianuarie 2016, 12:35)

      zarzarea [utilizator] i-a raspuns lui conu acopericiu

      Chiar am ras copios cand v-am citit....
  • -2 (4 voturi)    
    Hipster nihilism (Joi, 21 ianuarie 2016, 12:02)

    cristi8691 [utilizator]

    hai sa nu fim mai catolici decat Papa !!!!! Oriunde serviciile ''controleaza'' tot ,inclusiv justitia.... si totusi , ca sa ma aflu in treaba.,,cati magistrati sunt masoni ?
    Riscam sa intram intr-un idealism nihilisto-anarhist probabil indus, nu stiu de cine ..
    Intr-o societate perfecta ,din aceasta , George Bush nu ar fi fost niciodata presedintele Americii daca nu ar fi fost fiul lui ...., fiica sotilor Clinton ar fi fost intrebata de fisc de unde i s-au ivit niste milioane in cont ..... si totusi nimic....
    PS- tot serviciile ( RO sau SUA ) au ingropat ancheta in cazul Patriciu si cei doi americani cu legaturi in CIA ?
  • 0 (2 voturi)    
    adica... (Joi, 21 ianuarie 2016, 12:58)

    lili [anonim]

    O altfel de politica, altfel de politicieni vom avea la Sfantu' asteapta....
    Vedem clar de 1 an si ceva cu Johannis si de cateva luni cu tehnocratii lu' Ciolos cum arata o "altfel de politica"..
    Tot asa!
    Cu aceeasi ipocrizie, cu aceleasi minciuni, cu aceleasi privilegii pentru politicienii cu functii inalte care-si vad in continuare de interesele lor si ale acolitilor lor....
    "Altfel"??!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version